eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
435 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.7هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💫 آیت‌الله مجتهدی در شرح «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ» می‌گوید: در این دعا می‌گوییم خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای مستغفر، باید شرایط استغفار را داشت. کسی که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمی‌شود، باید برود و صاحبان مال را راضی کند. وی در ادامه می‌گوید: با مال حرام و رشوه و ربا رشد کرده‌ای، حال که توبه می‌کنی باید بروی سود ربا را به صاحبان آن بازگردانی، غذای کم و حلال بخوری تا گوشت‌های تنت که با مال حرام پرورش یافته‌اند، آب شوند. این استاد اخلاق می‌افزاید: کسی که شب تا صبح پای کار حرام نشسته، باید شب‌ها احیاء نگه‌دارد و عبادت کند، از جمله در شب ۱۵ شعبان که احتمالاً شب قدر است که تمام مقدورات ما در آن نوشته می‌شود. آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: پس «خدایا مرا از مستغفرین قرار بدهد» یعنی اینکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال کنم، به گناهی که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم، حالا زبانی هم استغفار کنیم، خوب است، بعد از نماز مغرب هم ۷۰ بار استغفار وارد است. وی به بیان حدیثی در این باره می‌پردازد و می‌گوید: «من اکثر الاستغفار»، کسی که زیاد استغفار کند، ۴ چیز به دست می‌آورد، «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصه‌اش بیرون می‌آید، من هم دلم غصه‌دار می‌شود، وقتی شیعیان عراق را می‌کشند، وقتی در فلسطین جنایت مرتکب می‌شوند، روایت هم داریم وقتی یک شیعه در غرب عالم غصه‌دار می‌شود، یک شیعه هم در شرق عالم محزون می‌شود. این استاد اخلاق تاکید می‌کند: آدم گاهی اوقات بی‌خودی غم و غصه‌اش می‌شود، من گاهی همین طوری غصه‌ام می‌گیرد، تسبیح را برمی‌دارم، استغفار می‌کنم و حالم خوب می‌شود. آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را می‌دهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمی‌شود، یه نفر دشمن داری، تهدید کرده که امشب ترورت می‌کنم، استغفار کنی، او را یکی دیگر ترور می‌کند و راحت می‌شوی، اگر استغفار کرده‌ای از کسی نترس و فقط از خدا بترس. وی ادامه می‌دهد: سوم «من کل ضیقٍ مخرجا» صاحبخانه تو را جواب کرده؟ سفته‌هایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه اینها درست می‌شود. این عالم برجسته ادامه می‌دهد: اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل می‌خواهید، استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز می‌کند، اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد. وی ادامه می‌دهد: و چهارم اینکه «و رزقه من حیث لا یحتسب» از جایی که گمان نداری استغفار کنی، می‌آید، همسفر خوب پیدا می‌کنی، یک زن خوب گیرت می‌آید، برای نماز شب اگر استغفار کردی یک زن نماز شب‌خون گیرت می‌آید و اگر استغفار نکنی یک زن بی‌نماز گیرت می‌آید. آیت‌الله مجتهدی در ادامه می‌گوید: رزق همه‌اش پول نیست، در احادیث که آمده اگر این کار را بکنی رزقت زیاد می‌شود، رزق معنوی رزق است، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است، هر وقت می‌خواهید مسافرت بروید، چند بار استغفار کنید تا یک همسفر خوب داشته باشید. وی در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ» می‌گوید: خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده، فرمانبردار تو باشم، اطاعت تو را کنم، خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد. این استاد بزرگ اخلاق در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَن» اظهار می‌کند: خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده، آیا خدا دوست نزدیک دارد؟ بله، بندگانی هستند که آدم آنها در بهشت هم پیدا نمی‌کند، خطاب می‌شود که خدایا این دوست ما کجاست؟ ندا می‌آید که در حضور و بهشت خدا رفته است. وی با بیان اینکه بهشت خدا، جدا از بهشت معمول است، می‌گوید: بهشت معمولی برای کسانی است که غذا و حوری می‌خواهند؛ اما آنها که خود خدا را می‌خواهند و عبادت را برای خود خدا کردند و نه برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد می‌شوند، آیه قرآن هم وجود دارد، «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» از خدا بخواهیم که در آن بهشت قرار بگیریم، جنت فردوس، جنت عدل جنت‌های متعدد وجود دارد ولی جنت خدا، عالی است. این عالم ربانی در ادامه در شرح فراز آخر دعای روز پنجم ماه رمضان «بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» می‌گوید: خدا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستحاب کن، این خدایی که رحمت از همه @رحمت‌ها بیشتر است. @n20011💧🌷
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِي‌ءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذابٍ أَلِيمٍ «توبه‌ آیه3» (و اين آيات، اعلامى است) از سوى خدا و پيامبرش (به مردم) در روز حجّ‌اكبر (عيد قربان يا روز عرفه) كه خدا و رسولش از مشركان بيزارند. (با اين حال) اگر توبه كنيد (و دست از شرك و كفر برداريد،) اين برايتان بهتر است. و اگر روى بگردانيد، پس بدانيد كه (كارى از شما ساخته نيست و) هرگز نمى‌توانيد خدا را ناتوان كنيد. و كافران را به عذابى دردناك بشارت ده. نکته ها آيه‌ى اوّل اين سوره، اعلام برائت به خود مشركان بود، اينجا اعلام برائت از مشركان به عموم مردم است. «حجّ اكبر»؛ يا روز عيد قربان است، «1» يا روز عرفه و يا مراسم حج‌ «2»، در برابر مراسم‌ «عمره» كه حجّ اصغر است. «1». كافى، ج 4، ص 290. «2». تفسير برهان. جلد 3 - صفحه 377 پیام ها 1- براى جلوگيرى از مظلوم‌نمايى دشمن و تبليغ عليه شما، مردم را در جريان بگذاريد. أَذانٌ‌ .... إِلَى النَّاسِ‌ 2- در تبليغ، از عنصر زمان و مكان غفلت نكنيد. «يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» 3- از تشويق و تهديد، هر دو استفاده كنيد. فَإِنْ تُبْتُمْ‌ ... خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا 4- هنگام قطع روابط، روزنه‌اى براى پيوند باقى گذاريد. «فَإِنْ تُبْتُمْ» 5- مهلت چهار ماهه، نشان لطف خداست، نه عجز او. «غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ» @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردم را از اسلام فراری ندهید.mp3
5.02M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• توصیه پیامبر اکرم (ص): مردم را از اسلام فراری ندهید 👤 شهید مرتضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کفاره تاخیر 💬کسی که بدون عذرشرعی روزه نگرفته، چطوری باید جبران کنه؟ 🔹کفاره تأخیر چیه و چقدره؟ 🔹کسی که روزه قضا داره، می تونه روزه مستحبی بگیره؟ ⭕️ نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به رساله و استفتائات مراجع تقلید رجوع شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ⁣⁣⁣⁣🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🌿🌺🌿🌼﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺🌿🌼 ـ⁣⁣⁣⁣🌼 ❓اگه کسی نمازش قضا بشه، مثلاً صبح خواب بمونه و نماز صبح بیدار نشه یا مثلاً ظهر عمدی یا غیرعمدی نماز نخونه، روزه‌ش باطل می‌شه؟ 📚 همه مراجع: نه جانم. روزه و نماز دوتا عبادت کاملاً جدا هستن؛ اما خب کسی که روزه بگیره و نماز نخونه، فایده کامل و درستی از زحمت روزه‌داری نمی‌بره. 👈 راستی کسی که نماز صبحش قضا می‌شه، اگه از شب قبل نیت روزه فردا رو داشته، روزه‌‌ش درسته؛ یعنی لازم نیست حتماً قبل از اذان صبح بیدار بشین و نیت روزه کنین. 🔺 مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌺 🔴 نماز ماه رمضان معادل با ثواب شب قدر 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب ششم ماه رمضان، چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک را قرائت کند، پس گویی که مصادف با شب قدر شده است. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم. 🌹 سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات 🌹 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹نشر حداکثری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 از «سلام علی الیاسین»💫 یكی از آیاتی كه میان مفسرین بحث و گفتگوی فراوانی پیرامون آن شده است، آیه یاد شده (صافات/130) می باشد كه مراد از الیاسین چیست؟ عده ای از مفسرین از جمله كلبی و ابن عباس آیه را «آل یاسین» (یعنی اهل بیت پیامبرعلیهم السلام) قرائت كرده اند و عده ای از محدثین بنام اهل سنت از جمله ابن ابی حاتم، طبرانی، ابن مردویه و سیوطی (56) و از علماء شیعه، علی بن ابراهیم قمی، فیض كاشانی و علامه بحرانی (57) آن را نقل و قبول كرده اند. همان گونه كه بیان شد، مراد از آل یاسین، اهل بیت پیغمبرعلیهم السلام می باشد، ولی زمخشری و فخر رازی آل یاسین را این گونه تفسیر می كنند: «یاسین پدر الیاس علیه السلام بوده كه لفظ آل به آن اضافه شده است.» (58) عده دیگری از مفسرین آن را یكی دیگر از نامهای الیاس علیه السلام می دانند، همانند میكایل و میكائیل، جبریل و جبرئیل. (59) برخی دیگر مراد از آیه را قوم و پیروان الیاس علیه السلام می دانند. (60) پی نوشت ها: 56) تفسیر ابن عباس، ص 378؛ تفسیر ابن ابی حاتم، ج 10، ص 3225؛ معجم الكبیر، ج 11، ص 56؛ الدر المنثور، ج 5، ص 186؛ فتح القدیر، ج 4، ص 512. 57) تفسیر قمی، ج 2، ص 226؛ تفسیر صافی، ج 4، ص 282؛ تفسیر البرهان، ج 4، ص 33. 58) كشاف، ج 4، ص 58؛ تفسیر الكبیر، ج 26، ص 162. 59) تفسیر شبّر، ص 673؛ مجمع البیان، ج 8، ص 456؛ تفسیر نمونه، ج 19، ص 145؛ تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج 7، ص 222 و ج 14، ص 184. 60) مجمع البحرین، ج 4، ص 125؛ فتح القدیر، ج 4، ص 511؛ حدیقة الشیعة، ج 1، ص 152.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبدالرّحمن جدید الإسلام، فرزند مشهدی تقی، ساکن روستای گوهران شهرستان خوی نقل می کند: جدّ ما کشیش روستای ارمنی نشین سعیدآباد از توابع شهرستان خوی بود. در جوانی برای تحصیل به تفلیس و قفقاز می رود، کشیش های آنجا مقدم او را گرامی می دارند و به نوبت او را به مهمانی دعوت می کنند. روزی که نوبت به رئیس کشیش ها می رسد، ده تن از کشیشان وارد می شوند و از صاحب خانه تقاضا می کنند که باغچه ای را که مخصوص صاحب خانه است و از ورود دیگران ممانعت می کند، به آنها نشان دهد. صاحب خانه قبول می کند و مهمان ها را به باغ اجازه ورود می دهد. جدّ ما در آنجا مشغول مطالعه می شود، با کتابی برخورد می کند که در حقّانیت دین مقدس اسلام تألیف شده بود. با مطالعه ی فرازهایی از این کتاب منقلب شده به قصد تشرّف به اسلام به سوی ایران برمی گردد. در مسیر خود به ایران، از شدّت خستگی وارد سردابی می شود و می بیند که میّتی تازه در آنجا گذاشته اند. در سرداب صدایی می شنود، سپس دیوار شکافته می شود، دو عدد شمعدان طلا بالای سر و پایین پای میّت نهاده می شود. باز صدایی می شنود، این بار از طرف بالای سر میّت دیوار شکافته می شود، یک صندلی طلا نهاده می شود. در آن هنگام شخص بزرگواری با قامت متوسّط وارد می شود، روی صندلی قرار می گیرد، دفترچه ای را نگاه می کند، به افرادی که در خدمتش ایستاده بودند می فرماید: همه ی اعضای میّت را بو کنید. آنها از فرق سر تا انگشتان پا را بو کرده و عرض می کنند: در روز عاشورا دلش سوخته است. آن را در دفترچه یادداشت می کند و تشریف می برد. جدّم می گفت: آن شخص را «یاعلی» خطاب می کردند. آن شخص آن قدر باهیبت بود که من از هیبت او بی هوش شدم و افتادم. وقتی به هوش آمدم، دیدم آن حضرت بالای سرم ایستاده و شهادتین را به من تلقین می کند. انگشت سبّابه اش را بر دوش من نهاد که اثر انگشت آن حضرت هنوز بر دوش من هست. سرانجام او وارد خاک ایران شده و به شرف اسلام مشرّف می شود، در جلفای آذربایجان ختنه می گردد و به زادگاه خود مراجعت می کند. پس از اظهار اسلام مورد اعتراض خانواده و مردم روستای سعیدآباد قرار می گیرد و لذا زادگاه خود را ترک کرده در محلّه ی شهانق اقامت می کند. شگفت انگیز اینکه در همه ی نسل های بعدی، اثر انگشت آن حضرت موجود است. راوی داستان، مرحوم شیخ حسن بصیری (۱۳۳۸ _ ۱۴۲۸ قمری) می نویسد: من در همان جلسه در حضور پدرش و حضّار جلسه کتف او را باز کردم و محلّ همان انگشت را در دوش او (عبدالرحمن جدیدالاسلام) مشاهده نمودم. ✍️بصیری، کرامات و حکایات پندآموز، ص ۳۰
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 🗓 امروز  یکشنبه ☀️ ۲۷ اسفند ١۴٠٢ ه. ش 🌙 ۶ رمضان ١۴۴۵ ه.ق 🌲 ۱۷ مارس ٢٠٢۴ ميلادی
Tahdir joze6.mp3
3.98M
⏱️روز ششم ماه مبارک رمضان 🕋 جزء ششم قرآن کریم 💿 تحدیر (تندخوانی) 🎤 با صدای استاد معتز آقائی (عجل الله تعالی فرجه