فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دست دادن مرد مسلمان با زن کافر
💠دست دادن با نامحرم در صورتیکه امتناع کردن موجب بروز ناراحتی باشد ، بدون قصدلذت چه حکمی دارد؟
🔹 اگر اضطرار باشد ، راهکاری هست؟
🎙#استاد_محمدی_شیخشبانی
#احکام_نامحرم
💢پیش افتادن از رکوع امام جماعت
💠سؤال:
با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب:
🔹آیت الله خامنه ای:
باید به رکوع برگردد و در این صورت زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمی کند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نمازش باطل است.
🔹آیت الله مکارم:
اگر ماموم سهوا پيش از امام سر از ركوع بردارد بايد دوباره به ركوع برود و با امام سربردارد و زيادى ركوع در اينجا نماز را باطل نمىكند، ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آنكه به ركوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.
🔹آیت الله سیستانی:
اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد چنانچه امام در رکوع باشد، باید ـ بنا بر احتیاط ـ به رکوع برگردد و با امام سر بردارد، و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمیکند، و اگر عمداً برنگردد جماعتش ـ بنا بر احتیاط ـ باطل میشود، ولی نمازش صحیح است به تفصیلی که در مسأله (۱۴۰۳) گذشت، ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آنکه به رکوع امام برسد، امام سر بردارد، نمازش ـ بنا بر احتیاط ـ باطل است.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
#احکام_نماز_جماعت #احکام_نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود بر شرفش . اینم نماینده تبریز . واقعآ در دو دقیقه اصل مطلب را گفت و دیگر جای صحبت برای کسی نگذاشت👏💐
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «توبه آیه111»
همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است. آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعدهى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معاملهاى كه به وسيلهى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است.
نکته ها
دنيا، بازار است و مردم در آن معاملهگر. فروشنده، مردماند و خريدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به ديگرى بفروشند، يكسره خسارت است.
معامله با خدا چند امتياز دارد:
1. خود ما و توان و دارايى ما از اوست، سزاوار نيست كه به جز او بدهيم.
2. خداوند، اندك را هم مىخرد. «مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ»
3. عيوب جنس را اصلاح مىكند و رسوا نمىسازد.
4. به بهاى بهشت مىخرد. خداوند در خريدن وارد مزايده مىشود و نرخى را پيشنهاد مىكند كه فروختن به غير او احمقانه و خسارت است.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: براى بدنهاى شما جز بهشت، بهايى نيست، پس خود را به كمتر
جلد 3 - صفحه 508
از بهشت نفروشيد. «1»
پیام ها
1- با داشتن خريدارى همچون خدا، چرا به سراغ ديگران برويم؟ «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى»
2- خداوند، تنها از مؤمن خريدار است، نه از منافق و كافر. «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
3- در پذيرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ»
4- بهشت، در سايهى جهاد و شمشير و تقديم جان و مال به خداوند است. «لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
5- اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن يا كشتن، تفاوتى نمىكند. «يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ»
6- هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ»
7- در معامله با خدا، سود يقينى و قطعى است. «وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا» در مزايده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف ديگران كه يا قصد جدّى نيست يا بىانگيزهو دروغ است، يا غلّو، يا از روى هوس و يا براى طرد كردن رقيب است.
8- ارزش جهاد، مجاهدان و شهيدان، مخصوص اسلام نيست، در تورات و انجيل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتابها نيست، نشان تحريف آنهاست. «فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ»
9- گرچه ما بر خدا حقى نداريم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است. «وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا»
10- خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است. «بايَعْتُمْ» و نفرمود: «بعتم»
«1». تفسير مجمعالبيان.
جلد 3 - صفحه 509
11- بهترين بشارت، تبديل فانى به باقى و دنيا به آخرت است و غير آن خسارت و حسرت است. «فَاسْتَبْشِرُوا»
12- در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگريز، بايد از مؤمنانِ مجاهد تقدير وتشكّر شود. «فَاسْتَبْشِرُوا»
13- بالاترين رستگارى تنها در سايهى معامله با خداست. «ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
@n20011💧🌷
D1737363T10549213(Web)-mc.mp3
1.52M
▫️ نگاه مثبت به مشکلات، توکّل به خدا، شکر نعمات
👤 حجةالإسلام #قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓ حکم شرعی کسب درآمد از فضای مجازی چیست ؟
✔️ حجتالاسلام علیاننژاد نماینده #آیت_الله_مکارم_شیرازی پاسخ میدهند.
#فضای_مجازی
#احکام_شرعی
#زمزم_احکام
💢پیش افتادن از رکوع امام جماعت
💠سؤال:
با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب:
🔹آیت الله خامنه ای:
باید به رکوع برگردد و در این صورت زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمی کند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نمازش باطل است.
🔹آیت الله مکارم:
اگر ماموم سهوا پيش از امام سر از ركوع بردارد بايد دوباره به ركوع برود و با امام سربردارد و زيادى ركوع در اينجا نماز را باطل نمىكند، ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آنكه به ركوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.
🔹آیت الله سیستانی:
اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد چنانچه امام در رکوع باشد، باید ـ بنا بر احتیاط ـ به رکوع برگردد و با امام سر بردارد، و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمیکند، و اگر عمداً برنگردد جماعتش ـ بنا بر احتیاط ـ باطل میشود، ولی نمازش صحیح است به تفصیلی که در مسأله (۱۴۰۳) گذشت، ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آنکه به رکوع امام برسد، امام سر بردارد، نمازش ـ بنا بر احتیاط ـ باطل است.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
#احکام_نماز_جماعت #احکام_نماز
راه ، از پشت آن #تپه می گذرد
از خاطرات سفرحج مرحوم آیة الله العظمی حاج میرزا حسین فقیه سبزواری
در بازگشت به ایران که از مسیر ریگزار عربستان به عراق انجام می شد ، کاروانیان راه را گم کردند .
به مرحوم فقیه سبزواری اطلاع دادند راه را گم کرده ایم . ایشان دعوت به حفظ آرامش و توکل به خدا کردند .
روز دوم ، به فقیه سبزواری گزارش کردند آذوقه کاروان رو به پایان است . دگر بار ، با طمأنینه و ایمان و اعتمادی راسخ به الطاف خداوند ، دعوت به شکیبایی و آرامش کردند .
روز سوم ، از تمام شدن غذا و ذخیره آب ، گزارش کردند .
مرحوم فقیه سبزواری ، منتظر مانده بود تا پس از پایان گرفتن آب و غذا ، در برهوت بیابانی بی انتها و وحشتزا ، گرسنگی و تشنگی ؛ و ترس و نا امیدی مطلق ، بر ذهن و روح کاروانیان غلبه کند تا توسل و دعایشان ، اثر کند .
روز سوم ، مرحوم فقیه سبزواری ، دستور دادند همه مردان سرهارا برهنه کنند ، روبه قبله بایستند و زنها پشت سر مردان ؛ و در نهایت ابتهال و تضرع و التجاء ؛ و از اعماق قلب و ذهن و روح ؛ و بادلی شکسته فریاد کنند : یا ابا صالح المهدی .
حاجیان ره گم کرده چنین کردند ؛ و فضایی عجیب و سرشار از ناله های جانسوز ، در بیابان شکل گرفت . اشک ها جاری بود و دست های خواهش و تمنّا ، رو به آسمان بیابان ، بلند .
در این هنگامه و دراین بازار گرم توسل ، سواری از راه رسید و پرسید چه می کنید ؛ و چرا اینگونه پریشان و آشفته ؟
گفتند : راه گم کرده ایم . دست به دعا برداشته ایم .
سوار ، تپه ای را در همان نزدیکی ها نشان داد و فرمود :
نا امید نباشید . راه شما از پشت آن تپه می گذرد و تا آبادی ، فاصله زیادی نیست .
راوی : سید محمد فقیه سبزواری