eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
439 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.6هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان🌹 در دعای روز هفتم ماه مبارك رمضان می‌خوانيم: «اَللّهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ وَقِيامِهِ، وَجَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ ،وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بدَوامِهِ، بِتَوْفيقِكَ يا‌هادِی الْمُضِلّينَ؛ خدايا ياريم كن در اين ماه بر روزه و شب زنده داری‌اش و دورم بدار در آن از لغزش‌ها و گناهانش و روزی‌ام كن در آن ذكر خود را به‌طور مدوام و يك‌سره به توفيق خود، ای راهنمای گمراهان». «اَللّهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ وَقِيامِهِ»: خدايا كمك كن در اين ماه روزه بگيريم و شب زنده‌داری كنيم. اگر خدا كمك كند، گرسنگی را نمی‌فهميم. عبادت شب و سحر، دعاهای ابوحمزه ثمالی و افتتاح را انجام می‌دهيم. گاهی افرادی غصه می‌خورند كه ماه رمضان چگونه روزه بگيريم؟ خوب دعا كنيد و خدا كمكتان می‌كند. «وَجَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ؛ خدايا ماه رمضان ما را از لغزش و گناه حفظ كن». بدبختی است كه آدم در ايام سال گناه كند و ماه رمضان هم به گناه ادامه دهد. در ماه رمضان بايد تمام اعضا و جوارحمان روزه باشد. اگر روزه‌ای بگيريم كه چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببيند، دروغ بگويد و غيبت بشنود ، روزه‌مان «عام» می‌شود. اما به ما می‌گويند كه روزه خاص بگيريد، يعنی اعضا و جوارحت هم روزه باشند درنيت‌هايتان بگوييد: «خدايا؛ من روزه می‌گيرم، اما روزه خاص می‌گيرم» يعنی اعضا و جوارحتان هم روزه باشد. حديث داريم؛ زمانی‌كه روزه می‌گيريد بايد گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزه بگيرند. بايد اعضا و جوارحمان هم روزه باشند تا اين روزه در ما اثر بگذارد. البته يك روزه ديگر هم داريم كه روزه خاص الخاص است. در اين روزه، قلبمان در ماه رمضان به غير خدا متوجه نمی‌شود. «وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بدَوامِهِ؛ خدايا روزی كن كه در ماه رمضان ياد تو باشم». ذكر، هم ياد معنا می‌كند و هم معنای ذكر زبانی را می‌دهد. دائما بايد به ياد خدا باشم. وی می‌گويد: حديث است كه اگر حيوانات ذكر نگويند، اسير دام صياد می‌شوند. اين صداهايی كه از حيوانات می‌شنويم، ذكرهايی است كه توسط آنان بيان می‌شود. حتی درخت و بيابان و كوه و دشت هم ذكر می‌گويند. «بِتَوْفيقِكَ يا‌هادِی الْمُضِلّينَ؛ به توفيق خودت ای راهنمای گمراهان». ای خدايی كه گمراهان را راهنمايی می‌كنی، توفيق بده اين دعاهای روز هفتم درباره ما مستجاب شود. @n20011🌹
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی ۱۹۳ وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ‌ و با آنها بجنگيد تا فتنه (بت‌پرستى وسلب آزادى از مردم،) باقى نماند و دين، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشويد. زيرا) تعدّى جز بر ستمكاران روا نيست. هدف اسلام از جنگ، کشور گشایى و کسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیده شدن بساط شرک و کفر است. فتنه به معناى شرک، کفر، آزمایش و شکنجه آمده است. در این آیه مى‏ فرماید: اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با ستمکاران و متجاوزان است. تعبیر به عدوان، به خاطر رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثل اینکه مى‏ گوییم: جواب بدى، بدى است. با اینکه جواب بدى با بدى، عدالت است، لکن به خاطر عمل او، نامش را بدى مى‏ گذاریم. پیام ها ۱- هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تکون فتنة» ۲- پاکسازى، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتکون فتنة و یکون الدین للّه» ۳- راه برگشت و توبه بر هیچ کس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى‏ دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...» ۴- در آیه‏ ى قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مى‏کند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر کنید. «فلاعدوان» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خمينى و سه بار ختم قرآن در ماه رمضان امام با همه اشتغالاتى كه داشتند، به انجام مستحبات، به ويژه خواندن قرآن، دعا و نماز اول وقت، اهميت مى دادند. امام هر روز، سه تا پنج مرتبه قرآن مى خواندند. در ماه مبارك رمضان، سه بار قرآن را ختم مى كردند و شايد كسى باور نكند كه ايشان در جايگاه يك رهبر انقلابى و سياسى، اكثر دعاهاى "مفاتيح الجنان" را خوانده باشند! يادم است يك وقت بعد از فوت ايشان كه يكى از خانمها به من گفتند: "شما بياييد بالاى سر امام دعا بخوانيد." من هم دعاى عديله را خواندم. يك وقت متوجه شدم كه امام در يك جاى مفاتيح نشانه اى گذاشته اند. نگاه كردم ديدم دعاى عهد حضرت مهدى(عج) است كه چون مستحب است چهل روز خوانده شود، ايشان روى كاغذ تاريخ شروع را از هشتم شوال مرقوم فرموده بودند و تا آن روز خوانده بودند! تا اين اندازه امام به دعاها، آن هم با انجام خصوصيات و شرايط مقيد بودند، همچنين دعاى كميل را مى خواندند.(1) پاورقى (1) امام در سنگر نماز، ص 42 به نقل از حجة الاسلام والمسلمين توسلى. @n20011🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 برندگان اولین مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
joze 8.mp3
4.07M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر ) 🔖 جزء هشت 🎙 با صوت استاد معتز آقایی @n20011
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان✨✨✨✨ آيت‌الله مجتهدی تهرانی، استاد برجسته اخلاق، همه‌روزه در روزهای ماه مبارك رمضان در بين نماز ظهر و عصر در مدرسه علميه خود به شرح دعای مختصر آن روز می‌پرداختند كه شرح دعای روز هشتم ماه رمضان در بيان ايشان به قرار ذيل است: در دعای روز هشتم ماه مبارك رمضان می‌خوانيم: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ رَحْمَةَ الاْيتامِ ،وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ ،وَاِفْشآءَ السَّلامِ ،وَصُحْبَةَ الْكِرامِ، بِطَوْلِكَ يا مَلْجَاَ الاْمِلينَ؛خدايا روزيم گردان در اين ماه مهرورزی نسبت به يتيمان و خوراندن طعام و به آشكار كردن سلام و هم‌نشينی با كريمان به فضل و كرمت ای پناه آرزومندان.» «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ رَحْمَةَ الاْيتامِ» می‌گويد: خدايا در ماه رمضان مهرورزی نسبت به يتيمان را روزی‌ام گردان. اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوايی می‌توان برای رفع آن استفاده كرد. برای اينكار بايد سحرها قرآن بخوانيد تا قلبتان را جلا بدهيد. همچنين جان انسان را استغفار سحر جلا می‌دهد و می‌توان با يتيم‌نوازی قلب را جلا داد. شخص ثروتمند تنها با دست كشيدن بر سر يتيم قلبش جلا پيدا نمی‌كند و بايد يتيمان را از نظر مادی تأمين كند و مشكلات مالی آنها را برطرف كند. پس يادتان باشد كه رحم كردن به يتيم با خلوص نيت قلب را جلا می‌دهد. «وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ» :خدايا روزی كن كه من اطعام طعام كنم و افطاری دهم. اطعام طعام مخصوصاً به فقرا و مستحقان از كارهای بسيار نيكو است. «وَاِفْشآءَ السَّلامِ» : خدايا روزی كن با صدای بلند سلام كنم. برخی عارشان می‌شود كه اول سلام كنند؛ اما هستند برخی كه در سلام كردن با صدای بلند پيش‌دستی می‌كند. همچنين بايد سلام را به درستی يعنی «سلامٌ عليكم» جواب داد و از بيان عبارت‌های ديگر مثل «سلام از ماست» جلوگيری كنيم. همچنين سلام كردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است. «وَصُحْبَةَ الْكِرامِ»: خدايا توفيق بده در ماه رمضان با افراد كريم و عالم و دانا و متدين همنشين شوم. خدايا توفيق بده كه با نيكان رفيق شوم. كاری كنيد كه رفيقتان يك درجه از شما جلوتر باشد. يكی از رموز موفقيت من در زندگی اختيار كردن رفيق خوب بوده است. «بِطَوْلِكَ» يعنی به حق انعامت. چه قدر تو به ما نعمت دادی. به حق نعمت‌هايی كه به ما دادی اين دعاها را درباره ما مستجاب كن، «يا مَلْجَاَ الاْمِلينَ» ای كسی كه پناه آرزومندانی. @n20011🌹
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی ۱۹۴ الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى‌ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ‌ ماه حرام در برابر ماه حرام و (اگر دشمنان احترام آنرا شكستند و با شما جنگ كردند، شما نيز حقّ داريد مقابله به مثل كنيد. زيرا) حرمت‌ها را (نيز) قصاص است وهركس به شما تجاوز كرد، به مانند آن تجاوز، بر او تعدى كنيد و از خدا بپرهيزيد (كه زياده‌روى نكنيد) و بدانيد كه خداوند با پرهيزگاران است. قبل از اسلام در میان عرب‏ ها، هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت که در آن ماه ها جنگ، حرام و ممنوع بود، سه ماه آنها پى درپى که عبارتند از ذى‏القعده، ذى‏ الحجّه و محرم، و یکى هم ماه رجب که جداست. حتّى یکى از علل تسمیه ماه ذى‏ القعده آن گفته‏ اند که در این ماه قعود از جنگ لازم است. اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود، ولى دشمن همیشه در کمین است تا از فرصت‏ ها سوء استفاده کند و چه بسا با خود فکر کند که چون مسلمانان در این ماه ها موظف به رعایت آتش بس هستند، پس به آنها حمله کنیم. این آیه مى‏ فرماید: اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند، شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماه ها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید. زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامى از حرمت این ماه ها بیشتر است، و هرکس حرمت‏ها را شکست باید مورد قصاص قرار گیرد. سپس به عنوان یک قانون کلّى مى‏ فرماید: هرکس به شما تجاوز کرد، به همان مقدار به او تعدّى کنید. و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نکنید و بدانید که خداوند با متّقین است. صاحب مجمع ‏البیان در ذیل آیه مى‏ گوید: در مورد غصب نیز میتوان با استدلال به این آیه تقاص کرد، یعنى از مال غاصب تقاص نمود. پیام ها ۱- همه‏ ى زمان‏ها یکسان نیستند، حرمت بعضى ماهها باید حفظ شود. «الشهر الحرام» ۲- در اسلام بن‏بست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمان‏ها بر حفظ احترام مکان ‏ها و زمان‏ها مقدّم است. «فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه» ۳- اسلام، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى‏ پذیرد. «فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه» ۴- حتّى در برخورد با دشمنان، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیکم» ۵ - سیستم قانون‏گذارى باید به نحوى باشد که موجب یأس مسلمین و جرأت کفّار نگردد و اصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى» ۶- رعایت تقوى حتّى به هنگام جنگ، از اصول تربیتى اسلام است. «اتّقوا اللّه» ۷- اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید، از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود. و گمان نکنید عدالت و تقوى پیروزى شما را به تأخیر مى‏ اندازد. «بمثل ما اعتدى... واتقوا... و اعلموا ان اللَّه مع المتّقین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌹