eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
445 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5.4هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۹۸ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ اذْكُرُوهُ كَما هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ‌ گناهى بر شما نيست كه (به‌هنگام حج) به سراغ فضل پروردگارتان (وكسب و تجارت) برويد. پس چون از عرفات كوچ كرديد، خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد، و او را ياد كنيد از آن روى كه شما را با آنكه پيش از آن از گمراهان بوديد، هدايت كرد. عرفات، نام سرزمینى است در بیست کیلومترى مکّه که بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى‏الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یک شتر جریمه دهند. واژه ‏ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم وحوا علیهما السلام یکدیگر را شناختند و به گناه خود اعتراف کردند. به فرموده امام صادق و امام باقر (ع) جبرئیل در این مکان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. در حدیث مى ‏خوانیم: حضرت مهدى (عج) هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله‏ ها و اشک‏ هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى‏ خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى‏ بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) نقل شده است. از نشانه‏ هاى جامعیّت اسلام آن است که در کنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و کسب معاش نیز توجّه دارد. همانگونه که در سوره جمعه در کنار دستور به شرکت در نماز جمعه، مى‏ فرماید: بعد از پایان نماز به سراغ کسب معاش بروید. آرى، حج در عین عبادت، اقتصاد است. امام صادق (ع) فرمودند: یکى از آثار حج، تشکیل یک اجتماع بزرگ از مسلمانان نقاط مختلف جهان و نقل و انتقال انواع تجربیات مى‏ باشد و زمینه ‏ى انجام مبادلات تجارى و اقتصادى است. پیام ها ۱- مبارزه با تحجّر از برنامه‏ هاى قرآن است. گروهى فکر مى‏ کردند دین امرى یک بُعدى و حج یک عبادت خشک است، اسلام این تفکّر را ردّ مى‏ کند. «لیس علیکم جناح» ۲- درآمد حلال، فضل الهى است. قرآن بجاى واژه «کسب»، کلمه‏ ى «فضل» را بکار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّکم» ۳- گرچه تلاش و طلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّکم» ۴- رزق رسانى، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّکم» ۵ - در رزق رسانى، دست خداوند باز است. کلمه «فضل» نکره آمده است. «فضلاً من ربّکم» ۶- انجام عبادات باید طبق دستور باشد. «واذکروه کما هداکم» ۷- توجّه به توفیق الهى از یک سو و خطاها و گناهان گذشته‏ ى خود از طرف دیگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‏ کند. «هداکم و ان کنتم من قبله لمن الضالین» ۸ - سابقه خودتان را فراموش نکنید، او بود که شما را هدایت کرد. «ان کنتم من قبله لمن الضّالین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅💠 احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی 🔴 روزه در حال جنابت 🍃🍂🍃🍂🍃 •┈┈••✾••┈┈• @n20011💧✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Voice 007.m4a
3.13M
امام صادق علیه السلام به پرهیز از بدزبانی وعواقب آن بد زبان @n20011🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙🌸امشب شب سيزدهم اولین ليالى بيض است: و در آن سه عمل است: 👈1⃣🌸اول :غسل 👈2⃣🌸دوم : چهار ركعت نماز در هر ركعت حمد و بيست و پنج مرتبه توحيد 👈3⃣🌸سوم : دو ركعت نماز كه در شب سيزدهم رجب و شعبان نيز خوانده مى‌شود ⚜در هر ركعت بعد از حمد، ⚜يس و تبارك الملك و توحيد بخواند و در شب چهاردهم اين نماز خوانده مى‌شود به چهار ركعت به دو سلام در هر، ركعت بعد از حمد ⚜يس و تبارك الملك و توحيد.⚜ 👈4⃣🌸چهارم : خواندن دعاى مجیر كه هر كه آن را در ايام البيض ماه رمضان بخواند گناهانش آمرزيده شود اگر چه به عدد قطرات باران و برگ درختان و ريگ بيابان باشد. 🌙🌸 📚مفاتیح‌الجنان
دعای‌رفع‌بلا۩سماواتی.mp3
12.88M
🤲🧟‍♂️ دعای نجات از بیماریهای واگیردار 💠 دعای پیامبرﷺ برای رفع بلا و نجات امتش از وبا طاعون و بیماری های واگیر دار دعایی که در قبال تقاضای پیامبراکرم ﷺ از خداوند متعال در سجده برای نجات امتش از طاعون، و وبا و بیماری های واگیر به ایشان داده شد، تا به امتش تعلیم کند و فرمود هرکس این دعا را یک بار بخواند، خداوند او و اهل و خانواده اش را از مرض های واگیر حفظ میکند. 🎙 با نوای حاج مهدی سماواتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
joze 13.mp3
3.89M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر ) 🔖 جزء سیزده 🎙 با صوت استاد معتز آقایی
شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان✨✨✨✨✨✨ آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ابتدای شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه به خواندن دعای «مجیر» در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک، درباره مضامین بلند عرفانی و آمیزه‌های عمیق ادعیه اسلامی می‌گوید: دعا تنها برای دستیابی به ثواب نیست، بلکه اصل دعا خواندن برای رسیدن به کمال است. این مجتهد فقید در شرح «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» می‌گوید: در این دعا از خدا می‌خواهیم ما را از کثافات پاک کند. منظور از «کثافات»، چرک گناه و معصیت است. انسان اگر اهل معصیت باشد، بوی بدی به خود می‌گیرد و اگر مؤمن باشد، خوش‌بو خواهد بود. «اویس قرن» هنگامی که به ملاقات پیامبر ‌(ص) آمده بود، فضای خانه رسول‌الله ‌(ص) را معطر کرده بود و فردای آن روز که پیامبر (ص) به خانه خویش باز گشت، فرمود: «إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیمَن»، یعنی پیامبر (ص) رایحه خوش اویس را استشمام کرده بود. وی در ادامه با تأکید بر برطرف کردن بوی تعفن روح می‌افزاید: در حال حاضر زمانه به گونه‌ای است که طهارت واقعی نداریم و همه‌چیز شبهه‌ناک است. در طول سال انواع غذاهای حرام و شبهه‌ناک را خورده‌ایم و «ماه رمضان» فرصتی برای شست‌وشوی باطنی است. تناول غذاهای حلال در استجابت دعاتأثیرگذار است. قرائت قرآن در هنگام سحر، زنگار دل را از بین می‌برد. این عارف برجسته با اشاره به عبارت «الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» که «کثافات و پلیدی گناه» است، می‌گوید: گناه آدمی را کثیف می‌کند و دل را زنگار می‌گیرد. برای اینکه زنگار قلب را از بین ببریم باید سحرها قرآن بخوانیم. در روایت آمده است که قلب انسان زنگ می‌زند، همان‌طوری که آهن زنگ می‌زند، پس قلب‌تان را با استغفار و قرائت قرآن جلا بدهید. همچنین کمک کردن و دستگیری از یتیمان هم زنگار دل را از بین می‌برد. آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح عبارت «وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ» می‌گوید: در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم که ما را در برابر قضا و قدر خویش راضی کند. بنابراین از خدا درخواست می‌کنیم که خدایا مرا بر تقدیر خودت صابر قرار بده! مراد از «کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»، قضا و قدر حتمی الهی است. هر کس در لوح محفوظ قضا و قدری دارد که نمی‌داند صلاح او در آن امر است. این استاد اخلاق ضمن اشاره به بیتی با مضمون «دل بی‌غم در این عالم نباشد / اگر باشد بنی‌آدم نباشد»می‌گوید: در این دنیا هر شخصی به میزان خود دارای غم و مشکل است. استادم (مرحوم شیخ علی‌اکبر برهان) می‌گفت: اگر یک روز گفتی که من غصه‌ای ندارم، بدان که اجلت نزدیک است! سید بن طاوس به فرزندش می‌گوید: پسرم خانه که می‌سازی، بگذار گوشه‌ای از آن خرابه باشد تا بدون غصه و دغدغه نمانی. این مجتهد فقید در شرح «وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی» می‌گوید: در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم که ما را موفق به تقوی کند. تقوا به معنی این هست که اگر کسی از اعمال ما با خبر شود، طوری زندگی کرده باشیم که ناراحت نشویم. ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین تقوا است. او در شرح عبارت «وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ» ادامه داد: در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم که خدایا ما را با خوبان و ابرار همنشین کند. باید به این نکته توجه داشت که با چه کسی همنشین می‌شویم چانچه در شعری داریم: «با بدان کم نشین که صحبت بد / گر چه پاکی تو را پلید کند». حتی طلاب در زمان قدیم توجه می‌کردند با طلبه‌ای که اهل نماز شب نیست، هم‌حجره نشوند. آیت‌الله مجتهدی تهرانی به فراز پایانی دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان یعنی «بعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین‏» اشاره می‌کند و می‌گوید: خدایا به کمک و یاری خودت این چهار دعای من را مستجاب کن، ای کسی که روشنی چشم فقرا هستی. @n20011🌹
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۹۹ ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ سپس از همانجا كه مردم كوچ مى‌كنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزنده‌ى مهربان است. در این آیه ضمن دستور به حرکت دسته‏ جمعى همراه مردم، به اهل مکّه تذکّر مى‏ دهد مبادا خیال کنید که چون اهل حرم یا از قبیله‏ ى قریش و امثال آن هستید باید حرکات عبادى شما با دیگران فرقى داشته باشد، این خودبزرگ‏ بینى‏ ها را کنار گذاشته و همچون عموم مردم باشید. اساساً یکى از آثار و فلسفه‏ هاى حج، کنار زدن امتیازات پوشالى است. در آنجا انسان از کفش، کلاه، لباس، همسر و مسکن خود مى ‏گذرد و قطره ‏اى مى‏ شود که به دریا ملحق شده است. در این آیه، دو بار و در آیه قبل یک مرتبه کلمه «افاضة» بکار رفته که به معناى حرکت دسته جمعى است، این تکرار و اصرار نشان مى‏ دهد که حرکت دسته جمعى در انجام عبادات ارزشمند است. استغفار و ذکر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمین‏ ها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، قرآن ما را به ذکر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته‏ ى خویش دعوت مى‏ کند. مگر مى ‏توان در سرزمینى که اولیاى خدا اشک ریخته‏ اند بى‏ تفاوت نشست. پیام ها ۱- امتیازطلبى، تحت هر نام و عنوانى، ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس» ۲- حرکت دسته جمعى، ارزش دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس» ۳- هرگز مأیوس نشویم، گذشته‏ ها هرچه باشد استغفار چاره‏ ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی 🔴 استفاده از اسپری تنفسی در حال روزه 🍃🍂🍃🍂🍃 •┈┈••✾••┈┈• @n20011
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا