eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 (ع) 🌴دروغ بود تموم نامه‌ها 🌴دروغ بود سلام کوفیا 🎤
﷽ سـ🌸ـلام روز عـرفـه مبارک 🌸 امروز سه شنبه ☀️ ٢٩ تیر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٩ ذیحجه ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢٠ جولای ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۸۶ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او، نیکیهای هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست. پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن. بار پروردگارا، تکلیف گران و طاقت فرسا که بر پیشینیان ما نهاده‌ای بر ما مگذار. پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما. گاهى منشا فراموشى، سهل انگارى خود انسان است که قابل مؤاخذه مى‏ باشد. چنانکه خداوند مى ‏فرماید: «کذلک أتَتک ایاتنا فنَسیتَها و کذلک الیوم تنسى» آن چنانکه آیات ما بر تو آمد و تو آنها را فراموش کردى، همانگونه امروز نیز تو به فراموشى سپرده مى‏ شوى. لذا در این آیه از فراموش‏کارى در کنار خطاکارى، طلب آمرزش مى‏ شود. در ضمن از مجازات‏ هاى سنگین که در اثر طغیان و فساد امّت‏ هاى پیشین بر آنها تحمیل شد، درخواست عفو مى‏ شود. در این آیه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مى‏ خواهد: مرحله اوّل عفو است که محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره‏ گیرى از رحمت پروردگار و پیروزى بر کافران مى‏ باشد. «لایکلّف اللّه نفساً الاّ وُسعها» در آیات دیگر نیز فرموده است: «ما جعل علیکم فى الدین من حرج» و «یرید اللّه بکم الیسر» پیامبر اسلام (ص) نیز فرموده است: من به دین آسان و سهل مبعوث شده ‏ام. پیام ها ۱- تکالیف الهى، بیش از توان انسان نیست. «لا یکلّف اللّه نفساً الا وسعها» اسلام، دینِ آسانى است، نه سخت‏گیرى. ۲- اعمال ما آثارى دارد که بازتابش به خود ما برمى‏ گردد. «لها ما کسبت وعلیها ما...» ۳- انسان، آزاد و صاحب اختیار است. «لها ما کسبت» ۴- انجام یا ترک دستورات الهى، سود و ضررش براى خود ماست. «لها... علیها» ۵ - کسانى که مى‏ گویند: «سَمِعنا واطعَنا» و سراپا عادل و متّقى هستند، بازهم از خطا و نسیان‏ هاى خود نگرانند و دعا مى‏ کنند. «ان نسینا او أخطأنا» ۶- به تاریخ گذشتگان و حوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته و به خدا پناه ببریم. «کما حَمَلتْه على الّذین من قبلنا» خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او، نیکیهای هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست. پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن. بار پروردگارا، تکلیف گران و طاقت فرسا که بر پیشینیان ما نهاده‌ای بر ما مگذار. پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما. ۷- آداب دعا آن است که ابتدا به ضعف خود اقرار کنیم؛ «لا طاقة لنا» سپس به عظمت خداوند گواهى دهیم؛ «انت مولینا» آنگاه خواست خود را مطرح کنیم. «واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا» ۸ - پیروزى اسلام بر کفر، خواسته دائمى مؤمنان است. «وانصرناعلی القوم‏ الکافرین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2683815_854.pdf
1.82M
🎁 فایل فوق حاوی ساده‌ترین ترجمه دعای عرفه با خط درشت و به صورت جمله‌جمله است که با تلاش و تحقیق ویژه، تولید شده است🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🏜 دعای عرفه امام حسین (ع) صوت شماره 1️⃣ یک ساعت و 32 دقیقه 🎧 با نوای : حاج مهدی سماواتی
💠پرسش: چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: همه انسان‌ها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير این‌ها، هم گوسفند می‌کشند و هم از گوشت آن استفاده می‌کنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادق‌اند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاه‌های كشورهاي دنيا كنند. نکته‌ی دوم: اگر مسلمان گوسفند می‌کشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسان‌ها را می‌کشند تا به‌وسیله آن‌ها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه‌تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست. نکته‌ی سوم: براي قرباني حج، به‌صورت كلي دو نوع حكمت می‌توان در نظر گرفت:‌ 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش‌های نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال. پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشن‌ها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد. 🌎 استاد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 1⃣ طبق روایت احیاء در ۴ شب ( به جز شبهای قدر ) وارد شده است : 🔺 شب اول رجب 🔺 شب نیمه شعبان 🔺 شب عید فطر 🔺 شب عید قربان 2⃣ در شب عید قربان به جز احیاء زیارت امام حسین‌ علیه السلام و خواندن دعای يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ سفارش شده است.
﷽ سـ🌸ـلام عید قربان بر همگی مبارک🌸 امروز چهارشنبه ☀️ ٣٠ تیر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٠ ذیحجه ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢١ جولای ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیات ۱و۲ ‏الم اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ‏ ترجمه الف لام میم خداوند که معبودى جز او نیست، زنده وپاینده است. در جلد اوّل تفسیر، درباره‏ آیه «بِسم اللّه الرّحمن الرّحیم» گفته شد که از جایگاه خاصّى برخوردار و خود آیه ‏اى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر کار سفارش شده و تکرار آن در ابتداى هر سوره، نشانه‏ اهمیّت آن است. «بسم‏ اللَّه» مخصوص اسلام نیست و پیامبران دیگر نیز این آیه را با همین عبارت بکار برده ‏اند. اینکه «بسم ‏اللَّه» با حرف «باء» شروع شده که به معناى استمداد و کمک‏ خواهى است، نشانه‏ آن است که بدون خواست و اراده او هیچ ‏کارى صورت نمى‏ گیرد. استعانت از خدا، یعنى کمک گرفتن از تمام صفات او. او رحمن و رحیم است و چشم امید ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى این جهان و آن جهان. آرى! دیگران یا رحم ندارند و یا رحمشان محدود به افراد خاص و یا زمان و مکان خاصّى است و هدفشان از رحم کردن بازگشت آن است، نظیر علفى که به حیوان یا دانه ‏اى که به مرغ مى‏ دهند تا از او بهره‏ مند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. پس از چنین خداى رحمن و رحیمى استمداد کنیم و بگوییم: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» چنانکه در سوره‏ بقره ذکر شد «الم» از حروف مقطعه است. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره حروف مقطعه همین باشد که بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش. و یا اعلام این موضوع باشد که قرآن، کلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته، ولى با این حال معجزه است. اگر شما هم مى ‏توانید از همین حروف، کتابى همچون قرآن بیاورید. همان‏ گونه که قدرت الهى از خاک، انسان مى‏ آفریند ولى بشر از خاک، سفال و آجر و کوزه مى‏ سازد. این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است. حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل‏عمران، عنکبوت، روم، لقمان و سجده آمده است. امام صادق (ع) فرمودند: «الم» در اوّل سوره آل‏ عمران، رمز این جمله است: «اَنا اللّه المجید» یعنى منم خداى مجید. «قَیّوم» به کسى گفته مى‏ شود که خود به دیگرى تکیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تکیه دارند و یا قوام‏ بخش همه چیز است. خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط کامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسیله‏ پیدایش مى‏ شوند، ولى مستقل نیستند و سبب بودنشان از خودشان نیست. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‏ اى است که زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست. در دعاى جوشن‏ کبیر مى‏ خوانیم: او قبل از هر زنده ‏اى زنده و بعد از هر زنده‏ اى زنده است. هیچ زنده‏ اى شریک او نیست و به کسى نیاز ندارد. جان همه‏ى زنده‏ ها و رزق آنها به دست اوست. او زنده ‏اى است که زنده بودن خود را از کسى ارث نبرده است. سوره آل‏ عمران‏ سوره آل‏ عمران داراى دویست آیه است و آیات آن از یک نظام و هماهنگى خاصّى برخوردارند. این سوره در مدینه نازل شد و نزول آن زمانى بود که نداى دعوت اسلام درجهان آن روز بلند و دشمنان حساس و گوش به زنگ شده بودند. چنانکه در تفسیر المیزان آمده است، عدّه ‏اى از مسیحیان منطقه‏ نجرانِ یمن، براى شنیدن سخنان پیامبر به مدینه آمدند که هشتاد وچند آیه اوّل این سوره براى توضیح معارف ‏اسلام به آنان یکجا نازل گردید و با ماجراى مباهله به انجام رسید. همچنین ماجراى جنگ اُحد و دعوت مسلمانان به صبر و پایدارى، در این سوره مطرح شده است. نام این سوره بر اساس آیات ۳۳ و ۳۵ آن می باشد که ماجراى تولّد مریم فرزند عِمران را بیان می ‏دارد. لذا مراد از آل‏ عمران در این سوره، حضرت مریم و حضرت عیسى‏ مى ‏باشند، گرچه نام پدر حضرت موسى نیز، عمران بوده است. پیام ها ۱- توحید، سرلوحه‏ کتب آسمانى است. «لااله الاّ هو» ۲- شرط معبود شدن، داشتن کمالات ذاتى است و تنها خداوند است که قائم به ذات خویش و بی ‏نیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا