#خواص خرمالو
ادرار آور:
این میوه بسیار غنی از کلسیم و پتاسیم است. آنهایی که مبتلا به مشکلات کلیوی هستند باید هر روز یک میوه خرمالو مصرف کنند چون به کاهش حفظ آب کمک می کند.
خرمالو برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا:
بسیاری از مشکلات التهابی، عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا را میتوان با مصرف منظم خرمالو پیشگیری کرد. به خاطر این است که میوه خرمالو شامل مقدار غنی ویتامین ث است که بدن را برای مبارزه با این عفونتها مصون میکند.
خرمالو برای پاکسازی و سلامت کبد:
پاکسازی بدن بسیار مهم است و خرمالو به طور موثر این کار را انجام میدهد. این میوه حاوی مقدار بالایی آنتیاکسیدان است که میتواند سموم بدن، به ویژه کبد را پاکسازی و سلامتی کبد، را حفظ کند. رادیکالهای آزاد با کمک این آنتیاکسیدانها از بدن جدا میشوند.
خرمالو برای کنترل فشار خون:
خرمالو برای کنترل فشار خون بالا و در نتیجه جلوگیری از بیماریها موثر است. مقدار بالای پتاسیم این میوه به عنوان گشادکننده عروق عمل میکند و در نتیجه جریان خون در بدن را افزایش میدهد. بنابراین فشار خون کاهش مییابد.
خرمالو برای درمان یبوست:
آنهایی که به یبوست مبتلا هستند، میتوانند به شدت از خرمالو بهرهمند شوند. این میوه دارای مقدار بسیار غنی فیبر محلول در آب است. به عنوان ملین طبیعی عمل می کند و در نتیجه، آنها که مشکلات شکمی دارند میتوانند خرمالو بخورند.
خرمالو برای سلامت قلب:
با فشار خون خوب، تعدادی از بیماریهای قلبی عروقی کنترل میشوند. سطح فشار خون پایین به حفظ سیستم قلبی عروقی کمک میکند و در نتیجه از بیماریهای قلبی جلوگیری می کند. علاوه بر حفظ فشار خون، خرمالو حاوی تانین است از این رو، اگر این میوه با معده خالی خورده شود، منجر به اسهال می شود. همچنین باید در مقدار محدودی مصرف شود.
- کسانی که فشار خون پایین دارند نباید این میوه را بخورند چون میتواند فشار خون را کاهش دهد و منجر به بیماریهای مرتبط با فشار خون پایین شود.
- مقدار قند این میوه واقعا بالا است و از این رو، کسانی که از دیابت دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند.
- بسیاری از مردم اشتباه میکنند که معتقدند خوردن میوه با پوست منجر به تاثیرات مفید خواهد شد. در مقابل، واقعیت این است که بیشتر تانیک اسید در پوست میوه متمرکز است. در نتیجه، پوست آن هرگز نباید خورده شود؛ در غیر این صورت، منجر به تشکیل سنگ در معده میشود.
- اگر دچار اضافه وزن هستید در خوردن خرمالو زیادهروی نکنید.
- کسانی که اختلالات رودهای دارند یا عمل جراحی روده انجام دادهاند یا به بیماریھای قلبی و سل مبتلا ھستند باید در خوردن خرمالو احتیاط کنند. میوه نیز به جلوگیری از بیماریهای قلبی با محتوای فیبر محلول در آب بالا کمک میکند.
@n20011🍑
#اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنهُمُ العَذابُ وَ لا هُم يُنظَرُونَ
هميشه در لعنة يا جهنم معذّب هستند و عذاب آنها سبك نميشود و آنها را مهلت نميدهند.( آل عمران آیه ۸۸)
خالِدِينَ فِيها ضمير فيها ممكن است به لعنت برگردد که در آيه قبل
جلد 4 - صفحه 277
ذكر فرموده چنانچه مفسرين گفتند، ولي بعيد نيست که مرجع جهنم باشد چون معهود ذهني است زيرا كسي که مشمول لعنت خدا و ملائكه و ناس باشد البته جايگاه او در جهنم است.
لا يُخَفَّفُ عَنهُمُ العَذابُ علاوه بر اينكه مخلّد در عذاب هستند عذاب آنها سبك نميشود كُلَّما نَضِجَت جُلُودُهُم بَدَّلناهُم جُلُوداً غَيرَها لِيَذُوقُوا العَذابَ نساء آيه 59 وَ لا هُم يُنظَرُونَ در جهنم و عذاب مهلت هم نيست که يك ساعت عذاب از آنها برداشته شود، و بعضي مفسرين گفتند مهلت در توبه ندارند و بازگشت به دنيا از براي آنها نيست لكن خلاف ظاهر است.
@n20011💧
#زیارت_نامه_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
✨السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَوْلِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَجِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَصْفِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خُلَفَائِهِ وَ أَبَا خَلِيفَتِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَوْصِيَاءِ الرَّاشِدِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْفَائِزِينَ السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْأَنْبِيَاءِ الْمُنْتَجَبِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ وَصِيِّ رَسُولِ اللَّهِ
✨السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الدَّاعِي بِحُكْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاطِقُ بِكِتَابِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الْحُجَجِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا هَادِيَ الْأُمَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ النِّعَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ الْعِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعَاقِلِ حُجَّتُهُ وَ الثَّابِتَةِ فِي الْيَقِينِ مَعْرِفَتُهُ الْمُحْتَجَبِ عَنْ أَعْيُنِ الظَّالِمِينَ وَ الْمُغَيَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفَاسِقِينَ وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيدا بَعْدَ الانْطِمَاسِ
✨الْقُرْآنَ غَضّا بَعْدَ الانْدِرَاسِ أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ أَسْأَلُ اللَّهَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يَتَقَبَّلَ زِيَارَتِي لَكُمْ وَ يَشْكُرَ سَعْيِي إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَجِيبَ دُعَائِي بِكُمْ وَ يَجْعَلَنِي مِنْ أَنْصَارِ الْحَقِّ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ مَوَالِيهِ وَ مُحِبِّيهِ وَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍالْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِي الْمُهْتَدِي وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ
#معجزه سجاده و ماهی از دریا
بر اساس حکایتی از طبری؛ روزى نزد امام حسن عسکرى (ع) بودم از ایشان تقاضا کردم و گفتم: یا ابن رسول اللّه! چنانچه ممکن است یک معجزه خصوصى براى من ظاهر سازید تا آن را براى برادران و دوستان هم مطرح کنم.
امام (ع) فرمود: ممکن است طاقت نداشته باشى و از عقیده خود دست بردارى. به همین دلیل سه بار سوگند یاد کردم بر این که من ثابت و استوار خواهم ماند؛ پس از آن ناگهان متوجه شدم امام حسن عسکری (ع) زیر سجاده خود پنهان شد و دیگر او را ندیدم.
پس از گذشت چند لحظه به یک باره امام (ع) ظاهر شد و ماهی بزرگى را در دست خود گرفته بود و به من فرمود: این ماهى را از عمق دریا آوردهام.
من آن ماهى را از امام حسن عسکری (ع) گرفتم و رفتم با عده اى از دوستان طبخ کردم و همگى از آن ماهى خوردیم و بسیار لذیذ بود. (نوادر المعجزات: ص 191، إثبات الهداة: ج 3، ص 432، ح 127، مدینة المعاجز: ج 7، ص 574، ح 2565
@n20011🌴
#نهم ربیع الاول
روز نُهُم رَبیعُالاول روز آغاز امامت امام مهدی(عج)، دوازدهمین امام شیعیان است. بنابر نقلی در این روز، عمر بن سعد از قاتلان امام حسین(ع) کشته شد. گاه در این روز محافلی به نامهای، عیدُ الزهرا و فرحةُ الزهراء، به عنوان روز قتل عمر بن خطاب برگزار میشود. براساس گزارشهای تاریخی، خلیفه دوم در ۲۷ ذیالحجه بهدست ابولؤلؤ، ضربت خورد و سه روز بعد کشته شد. مراجع تقلید و عالمان دینی شیعه، برپایی مجالسی را که در آن اهانت به مقدسات و بزرگان دینی اهل سنت میشود، جایز نمیدانند.
#وقایع
نهم ربیع، نهمین روز از ماه ربیع الاول است که در آن وقایعی رخ داده است:
آغاز امامت امام زمان(عج): روز نهم ربیعالاول برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت امام مهدی(عج) دانسته شده است؛[۱] زیرا در ۸ ربیعالاول، امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسید و پس از او پسرش امام مهدی(عج) به امامت رسید.[۲]
قتل عمر بن سعد: به گفته علامه مجلسی در زاد المعاد، بنابر قولی عمر بن سعد در روز نهم ربیعالاول به دست مختار ثقفی کشته شده است.[۳] عمر بن سعد از سوی عبیدالله بن زیاد به فرماندهی سپاه کوفه برای مقابله با امام حسین(ع) منصوب شد.[۴] امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا به دست سپاهیان او به شهادت رسیدند.
قتل خلیفه دوم: نهم ربیع الاول به روز مرگ عمر بن خطاب خلیفه دوم منسوب شده است. تاریخچه این انتساب به قرن ششم هجری برمیگردد. عبدالجلیل قزوینی (درگذشت قرن ششم قمری) بدون استناد به منبعی به قتل عمر در این روز اشاره کرده است.[۵] به گفته علامه مجلسی، عالم دوره صفویه، در دوره او، میان شیعه مشهور بود که روز نهم ربیع، روز عید شمرده میشد و مستند آن هم روایتی از امام هادی(ع) بوده است[۶] که براساس آن، امام هادی(ع) روز نهم ربیع را یکی از اعیاد بزرگ اهل بیت(ع) و محبان آنها شمرده و از پیامبر(ص) نقل کرده است که خداوند در این روز به کرام الکاتبین امر کرده است که به مدت سه روز قلم از مردم برداشته شود و خطاهای آنان ثبت نشود.[۷]
بر اساس منابع متعدد تاریخی، قتل عمر در روزهای پایانی ذیالحجة سال ۲۳ق اتفاق افتاده است.[۸] بر اساس این منابع عمر در ۲۶ یا ۲۷ ذیالحجه توسط ابولؤلؤ غلام مغیرة بن شعبه مجروح شد و سه روز بعد در ۲۹ و بنابر قولی ۳۰ ذیالحجه از دنیا رفت.[۹] همچنین بر اساس گزارشهای تاریخی، بیعت با عثمان، خلیفه بعد از عمر، در اواخر ذیالحجة یا اوائل ماه محرم صورت گرفته است.[۱۰] مردم کاشان نیز مراسم نهم ربیعالاول در محل بنای ابولؤلؤ را ابتدا در ماه ذیالحجه برپا میکردند.[۱۱] به گفته علامه مجلسی، مشهور میان فقهای امامیه نیز این است که قتل عمر در ماه ذی الحجه اتفاق افتاده است.[۱۲]
@n20011🌴
#ریشه پیوند نهم ربیع با روز مرگ عمر
برخی از پژوهشگران احتمال دادهاند که ریشه انتساب نهم ربیع الاول به روز قتل عمر، به دوره آل بویه برمیگردد؛ در این دوره نزاعهای فرقهای در قالب بزرگداشت ایامی نظیر همراهی ابوبکر با پیامبر(ص) در غار و مراسم عزا برای مصعب بن زبیر از سوی برخی حنابله در واکنش به برگزاری عید غدیر و عاشورا از سوی شیعیان وجود داشت. در راستای همین نزاعهای فرقهای، شیعیان بهدنبال آن بودند که در روز قتل عمر شادمانی کنند؛ اما بهدلیل آنکه روزهای پایانی ذیالحجه، مصادف با محرم و ایام عزاداری امام حسین بود، این مراسم بعد از ایام محرم و صفر یعنی ربیع الاول برگزار شد و به تدریج این تلقی پیش آمد که روز قتل عمر در ربیع الاول بوده است.[۱۳] چندین سال است که با تصویب مجلس شورای اسلامی هشتم ربیع الاول به عنوان آغاز امامت امام زمان (ع)تعطیل رسمی اعلام شده است.[نیازمند منبع]
۱-صادقی کاشانی، «نهم ربیع، روز امامت و مهدویت»، ص۴۰.
۲- مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ق، ص۵۱۰.
مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸.
۳-طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۴۰۹.
۴- رازی قزوینی، بعض مثالب النواصب، ۱۳۵۸ش، ص۳۵۳.
۵- مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰.
۶- مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۲۰-۱۲۵.
۷-به طور مثال ببینید: تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط، ص۱۰۹؛ اخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری، ص۱۳۹؛ أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹.
۸- ابنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۳، ص۲۷۸؛ مسعودی، مروج الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۴، ص۳۰۲؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج۲، ص۱۵۹؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۴، ص۱۹۴؛ مفید، مسارالشریعه، ۱۴۱۴ق، ص۴۲.
۹- طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۴، ص۱۹۴؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج۲، ص۱۶۲.
۱۰- افندی اصفهانی، تحفه فیروزیه (گزارشی از کتاب)، ۱۳۷۸ش، ص۸۲.
۱۱- مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۱۸و۱۱۹.
۱۲- صادقی کاشانی، «نهم ربیع، روز امامت و مهدویت»، ص۴۴ و ۴۵.
۱۳-جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ۱۳۸۳ش، ج۳، ص۱۰۳۷-۱۰۳۹؛ صادقی کاشانی، «نهم ربیع، روز امامت و مهدویت»، ص۴۳
@n20011🌴