eitaa logo
نقد فرقه های صوفیه
277 دنبال‌کننده
151 عکس
12 ویدیو
4 فایل
ارسال سوال،پیشنهاد،انتقاد از طریق آیدی زیر: 👇👇👇 @Ertebat_soofiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔹متصوفه خود را معلمان علم توحید معرفی می‌کنند و برای خود شأن و منزلتی در علم توحید قائل هستند. این در حالی است که این ادعا با دیگر عقاید ایشان ازجمله حلول و اتحاد در تضاد است. 🔹چنانچه مولوی در جواب مریدان خود از نحوه حلول خداوند، داستانی را از شمس تبریزی نقل می‌کند که در آن خداوند متعال به‌صورت زن شمس درآمده و در حال ملاعبه با شمس بوده است. ◀️ [مناقب العارفین، ج 2، ص 638] 🔹اما این داستان گویای این حقیقت است که این مدعیان خداشناسی و توحید اصلاً بویی از توحید نبرده‌اند و گویا اصلاً قرآن را قرائت نکرده‌اند. زیرا خداوند در قرآن کریم خود را از هرگونه رسم و حد و زمان و مکانی منزه دانسته است. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔸خیلی راحت! 🔸مردم رو از تفکر و تعقل در آیات قرآن منصرف می‌کنند... 🔸چرا؟! 🔹چون #تفسیر_به_رأی خودشون رو بعنوان حرف خدا إلقا کنند! @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔺محاکمه یکی از لیدر‌های اصلی اغتشاشات خیابان پاسداران آغاز شد 🔹دادگاه رسیدگی به اتهامات یکی از لیدر‌های اصلی اغتشاشات خیابان پاسداران به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. 🔹(الف.ص) از لیدرهای ایجاد پست غیر قانونی ایست و بازرسی در خیابان پاسداران و ایجاد رعب و وحشت بین مردم بوده و از گردانندگان اصلی سایت مجذوبان نور است. fna.ir/bn7bdu @n_tasavof
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔹یوسف مردانی بعنوان شیخ المشایخ فرقه صوفیه سلطانعلیشاهی و از باسابقهترین مشایخ این فرقه است که بر اساس سابقه و مقام و لیاقت برای قطبیت از همه مشایخ برای جانشینی نورعلی تابنده مشهور به مجذوب علیشاه مناسب‌تر بود. 🔹اما با وجود شیخ المشایخی یوسف مردانی، نورعلی تابنده او را مناسب قطبیت ندید و در اقدامی مشکوک، سید علیرضا جذبی را بعنوان جانشین و قطب بعدی این فرقه معرفی کرد. این درحالی است که چنین انتخابی خارج از روند معمولی اقطاب قبل از گنابادی‌ها، همچنین پدران تابنده است. 🔹اگر تابنده قرار بود به روش پدران خود عمل کند باید فرزند یا یکی از خانواده تابنده همانند محمد تابنده فرزند رضا علیشاه یا رضا تابنده فرزند محبوب علیشاه یا فرزند خود را بعنوان جانشین خود انتخاب کند، که این اتفاق نیفتاد. همچنین اگر او قرار بود به سیره اقطاب سلف، غیر از گنابادی‌ها عمل کند، باید شیخ المشایخ خود را بعنوان جانشین خود انتخاب کند، که این کار را هم نکرد. بنابراین انتخاب سیدعلیرضا جذبی بعنوان جانشین نورعلی تابنده درهاله‌ای از ابهام است که شاید گذشت زمان، حقایق این انتخاب را روشن سازد. @n_tasavof
☘️نقد فرقه‌های صوفیه☘️ 🔺دیدگاه منحرف ملاسلطان گنابادی مؤسس فرقه‌ی صوفیه سلطان علیشاهی، در مورد خلافت: 🔺«دعوت باطنی و علم لدنی با حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد، با خلفای ثلاثه بوده است» 📚واحدی، سید تقی (صالح علیشاه)،در کوی صوفیان، چاپ چهارم، نخل دانش تهران، ۱۳۸۴، ص80 🔺این تفکر صوفیه که در کلامشان، تأیید خلفا و دفاع از آنان دیده می‌شود، درواقع پشت پا زدن به حقیقت غدیر خم و نادیده گرفتن جایگاه و منزلت اهل‌بیت معصومین (ع) است که می‌توان گفت اسلام آنان، اسلام غیرِ اهل‌بیت است. 🇮🇷 @n_tasavof
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نقد فرقه‌های صوفیه🌺 🔹حسن بصری منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 🔹«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند. به خدا اصلاحاتی که خداوند به دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» 📚سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق (ع)، قم، 1388، ص 89 🔸این سخن نشان دهنده عمق کینه و دشمنی حسن بصری با ائمه اطهار (علیهم السلام) را نشان می‌دهد که معتقد است برپایی و قوام اسلام فقط توسط بنی امیه صورت می‌گیرد. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 تأثیر حمله مغولان در نزدیکی تصوف به تشیع! 🔹حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. 🔹«از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، ص 72 🔸هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. 📚مطالعه: مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان 🔹خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمی‌داد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند. 🔹در این میان منافع صوفیه بر این تعلق می‌گرفت که با محدود شدن فعالیت اهل‌سنت، تمایل به سمت شیعیان اثنی‌عشری پیدا کنند. 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 72-80 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
▪️نقد فرقه‌های صوفیه▪️ شهادت امام صادق (علیه السلام) تسلیت باد... @n_tasavof
14-rafiei(www.rasekhoon.net)_30.mp3
1.02M
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺روایتی از دیدار سفیان ثوری با امام صادق(ع) 🔺اوج معرفت صوفیانه نسبت به معصومین علیهم السلام😕 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقه‌های صوفیه⬛️ 🔹یکی از انحرافات در حوزه یکی دانستن منشا عرفان و تصوف است. 🔹معمولا و مدافعان تصوف، عرفان را مساوی با تصوف دانسته و تصوف را همان عرفان اسلامی می‌دانند. بنظر میرسد این گروه به جهت تطهیر چهره تصوف از تهمت‌های وارده، دست به چنین کاری زده‌اند. 🔹 یکی از معاصر به جهت استفاده از بار مثبت ، تصوف را با عرفان مترادف دانسته و می‌گوید: 🔸«عده‌ای از شیعیان برای اینکه شناخته نشوند و برای اینکه بتوانند به افکار و عقاید خودشان سر و صورتی بدهند و دیگران را نیز ارشاد کنند، مجبور به گوشه‌گیری و زهد شدند! که به شهرت یافتند و سپس نام دیگری در تاریخ اسلام یافتند که آن نام " " بود و کم‌کم کلمه تصوف رایج شد... 🔸تصوف ذات و معنای آن است... اساس و روح اسلام در تشیع است و روح تشیع در است؛ تصوف غیر از تشیع نیست و تشیع واقعی هم غیر از تصوف نیست.» تابنده نورعلی، آشنایی با عرفان و تصوف، حقیقت، تهران، 1383، چاپ سوم، صص 11- 7 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
راه حق: 🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺سران صوفیه کوشیده‌اند به اتباع و مریدان خود بفهماند که 🔺اقطاب «جان عالم» و «خلیفةالله» هستند😐 🔺و می‌توانند در اراده الهی تصرف کنند😬 🔺چنان‌که شریعت‌ قمی ملقّب به همت‌علی در بستر بیماری به قطب وقت خود سلطان حسین تابنده می‌گوید: ❌اجازه بدهید از دنیا بروم. 📚 تابنده محبوب علیشاه، علی، خورشید تابنده، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص۸۳۴ @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌼🌸🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺🌸🌼 ✅خط دهی انگلیس به تصوف فرقه‌ای! 🔸«نخستین‌ کسی‌ که‌ فقها را در ایران با این‌ لقب مورد خطاب قرار داد "سر جان‌ مَلکُم» جاسوس انگلیس بود. 🔸شاهد تاریخی‌ بر این مطلب که‌ سر جان ملکم فقها را علمای ظاهر خواند، وقایع‌ مربوط‌ به‌ مرحوم‌ ملا‌ محمدباقر مجلسی‌ است. @n_tasavof 🔸به دنبال مخالفت‌های علامه مجلسی با جریان صوفیه انحرافی، سر جان ملکم، عملکرد اجتماعی‌ و سیاسی‌ مرحوم‌ مجلسی‌ را نشانه‌ اندیشه‌ فقهی و جریان‌ مقابل‌ را جریان‌ عرفانی‌ می‌خواند. 🔸روشن‌فکرانی که‌ در صدر مشروطه‌ به‌ فعالیت‌ سیاسی‌ می‌پرداختند و نیز در لژهای‌ فراماسونری‌ سازمان‌ می‌یافتند با پذیرش‌ این‌ نظر، اد‌عای‌ همدلی‌ با دیدگاه‌ عرفانی‌ داشتند.» 📚عرفان، علیه تساهل و اباحه‌گری، ص 367 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺عباس امیرانتظام، عضو نهضت آزادی و یارِغار نورعلی تابنده «قطب فرقه سلطان‌علیشاهی»، صبح امروز بر اثر ایست قلبی فوت شد. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸علی‌‌رغم تاکید بسیار قرآن و روایات بر لزوم انجام امر به‌معروف و نهی از منکر توسط تک‌تک مسلمین، محجوبی از مشایخ فرقه گنابادیه با انحرافی آشکار، انجام این واجب الهی که از فروعات دین است را منحصر در اجازه مراد سالک دانست. 🔸محجوبی از مشایخ بلندپایه فرقه صوفیه گنابادی گفت: 🔹«اون امر به‌معروفی واجب است، که آن فرد دارای اجازه باشد. چنانچه در کتاب پند صالح آمده است که: امر به‌معروف و نهی از منکر دو پایه استوار و دو نگاه‌بان اسلام است. که به‌عنوان آمریت از وظائف صاحبان امر است (یعنی کسی که صاحب اجازه است)! 📚 سخنرانی محجوبی، 4 / 10/ 96 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺 میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) مبارک باد..
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔹شاهدبازی و نظربازی صوفیه که از عقاید انحرافی ایشان می‌باشد، در سماع تبلور پیدا می‌کند. 🔹«اوحد الدین کرمانی از مشایخ بزرگ قرن هفتم، چون در سماع گرم می‌شد، پیراهن امردان (نوجوانان زیبا روی) را چاک می‌کرد و سینه به سینه ایشان باز می‌نهاد.» @n_tasavof 📚نفحات الانس، ص 588 🔸حال باید ببینیم مگر چاک کردن پیراهن امردان موضوعیتی در امر هدایت دارد که او این کار را می‌کرده است؟! @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸اکثر فرق صوفیه احترام ویژه‌ای برای شارب (سبیل) قائل هستند. 🔹فرقه گنابادیه ازجمله این فرق است که شارب در بین آن‌ها به‌عنوان نماد درویشی شناخته می‌شود و دارای احترام خاصی است و برای شارب بلند قدمتی به بلندای تاریخ قائل هستند. 🔸برخی از صوفیه قدمت شارب بلند گذاشتن را به مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت می‌دهند که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را غسل می‌داد، آب سر ناف ایشان را آشامید! و دیگر شارب خود را نگرفت!» 📚ذبیح‌الله محلاتی، کشف الاشتباه، ص 432 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 ✅ باز هم تفسیر به رأی صوفیانه از آیات قرآن! ▫️نقل است که «شبلی با یکی از اصحاب بادیه می رفت. ▪️استخوان سَری دید که بر او نوشته بودند، «خَسِر الدنیا و الآخره». ▫️شبلی در شور شد و گفت: بعزت الله که این سَر ولی خدا یا نبی او است! ▪️گفتند: چرا می گویی؟ ▫️گفت تا در این راه دنیا و آخرت زیان نکنی بدو نرسی!😬 @n_tasavof 📚 تذکره الاولیاء، ج 2، ص 135 ✳️ پ.ن: 🔺 باز اگه فقط میگفت خَسر الدنیا، یجورایی قابل قبول بود، اونم از این جهت که بخاطر کمک به دیگران و ... دچار ضرر و زیان بشه و با خدا معامله کنه! 🔻اما خسرالأخره چرا؟! @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺صوفیه گنابادی مَثَل انسان را مثل درخت بی پیوندی می‌دانند، که میوه‌اش تلخ و تلاش باغبان در تربیت و مواظبت از آن بی نتیجه است؛ 🔺از این رو آدمی باید درخت وجود خود را با بیعت با قطب که درخت وجودش، مظهر صفات الهی است پیوند بزند. که ازآن تعبیر به «ولایت در جانب بایع» می‌کنند. 🔺در فرقه گنابادی بدون بیعت هیچ عبادتی مقبول نیست و با بیعت هیچ عملی مطرود نیست! @n_tasavof 📚 تابنده، نور علی، مجموعه مقالات عرفان ایران، شماره‌ی1، ص8 🔺ملا سلطان گنابادی، ولایت در جانب بایع را که همان بیعت است چنین توصیف می‌کند: 🔺«بواسطه‌ی بیعت کردن با شیخ ماذون آن صورت نورانی داخل دل او می‌شود و هر عملی که از او صادر می‌شود در گرفته به نور آن پیوند شود؛ که معنای تبدیل سیئات به حسنات است.» 📚 گنابادی، ملاسلطان، ولایت نامه، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص15 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸سعدی از شعرای قرن هفتم، در خلال تصانیف خود، بویژه در بوستان و گلستان، نقد صوفی را محک زده و بر صوفیان ناسره و منحرف خرده‌ها گرفته است. 🔹او از ابدال روزگار قدیم یاد می‌کند که به کرامت، سنگ در دست آنان به سیم بدل می‌شده است و اگر در روزگار او اینگونه کرامت به ظهور نمی‌رسد، نه به دلیل غیر معقول بودن چنان کرامت‌هایی است، بلکه از این روست که دراویش یزدان پرست، سلطان پرستی پیشه کرده‌اند! @n_tasavof 📚 عشق در ادب فارسی، ص 76 🔺بنابراین در اعصار گذشته کسانی که ادعای خاصی نداشتند صاحب کرامت بوده و به خلق خدمت می‌کردند، اما بعدها صوفیان مدعی علاوه بر ادعای معنویت، به گزاف خود را صاحب کرامت می‌خواندند. @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقه‌های صوفیه⬛️ ✅ تلاش برای نجات مردم از دام تصوف!(۱) 🔹از علمایی که صوفیان ایشان را به خود منسوب میکنند است!! 🔹شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود می‌کرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است. 🔹نهاوندی می‌گوید: «روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت: امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کم‌کم ارکان دولت آمدند و همه صوفی بودند. پس شیخ بهایی فرمود: تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شده‌ام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کم‌کم آن‌ها را هدایت کنم. پس مرحوم آیت‌الله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند: کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام می‌داد.» 📚جنتان مدهامتان، جنت 1، ص 29 🔸در واقع نه‌تنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… 💢 کیوان قزوینی از قول ملاسلطان، مؤسس فرقه گنابادی می‌نویسد: «همه عبادات و معاملات مریدان، باید با اجازه من باشد که امر من امر خداست و هر کار اگر چه نیک باشد و به قصد صحیح سرزند، تا به اجازه من نباشد باطل است.»😳 📚 قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص 160 @n_tasavof ✅ یکی از قواعد فقهیه که در زندگی و دارایی مردم، نقش اساسی دارد قاعده تسلط یا سلطنت است، که ثابت می‌کند هرکس نسبت به اموال خود اختیار و تسلط کامل دارد و هيچ كس نمى‌تواند او را بدون مجوز شرعى از تصرفات در آن منع كند. در حالی‌که بعضی سران صوفیه، این قاعده را نقض کرده و معاملات مردم در اموالشان را منوط به اجازه قطب می‌دانند.😩
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 ✅ درآمد اصحاب خانقاه! 🔺 درباره ثروت اقطاب می‌گوید که به سعی من و شیخ دیگر، یک سلسله پول‌های منظم روز افزونی همه ساله از ولایات ایران می‌رود به گناباد ( )💰💰💰 🔺به شش اسم: 1⃣ فطریه، 2⃣ ، 3⃣ نذر، 4⃣ خرج مقبره ملاسلطان، 5⃣ احداث قنات برای مقبره، 6⃣ و اداره شرکت تجارتی... که مدیر کل آن شرکت خود بود و حالا ملاحسن است، که سه اسم اول اختراع خود است. 📚 کیوان قزوینی، عباسعلی، بهین سخن، به اهتمام محمود عباسی، نشر راه نیکان، تهران 1387، ص 23 @n_tasavof