eitaa logo
نقد فرقه های صوفیه
278 دنبال‌کننده
151 عکس
12 ویدیو
4 فایل
ارسال سوال،پیشنهاد،انتقاد از طریق آیدی زیر: 👇👇👇 @Ertebat_soofiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛️نقد فرقه‌های صوفیه⬛️ 🔹یکی از انحرافات در حوزه یکی دانستن منشا عرفان و تصوف است. 🔹معمولا و مدافعان تصوف، عرفان را مساوی با تصوف دانسته و تصوف را همان عرفان اسلامی می‌دانند. بنظر میرسد این گروه به جهت تطهیر چهره تصوف از تهمت‌های وارده، دست به چنین کاری زده‌اند. 🔹 یکی از معاصر به جهت استفاده از بار مثبت ، تصوف را با عرفان مترادف دانسته و می‌گوید: 🔸«عده‌ای از شیعیان برای اینکه شناخته نشوند و برای اینکه بتوانند به افکار و عقاید خودشان سر و صورتی بدهند و دیگران را نیز ارشاد کنند، مجبور به گوشه‌گیری و زهد شدند! که به شهرت یافتند و سپس نام دیگری در تاریخ اسلام یافتند که آن نام " " بود و کم‌کم کلمه تصوف رایج شد... 🔸تصوف ذات و معنای آن است... اساس و روح اسلام در تشیع است و روح تشیع در است؛ تصوف غیر از تشیع نیست و تشیع واقعی هم غیر از تصوف نیست.» تابنده نورعلی، آشنایی با عرفان و تصوف، حقیقت، تهران، 1383، چاپ سوم، صص 11- 7 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
راه حق: 🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺سران صوفیه کوشیده‌اند به اتباع و مریدان خود بفهماند که 🔺اقطاب «جان عالم» و «خلیفةالله» هستند😐 🔺و می‌توانند در اراده الهی تصرف کنند😬 🔺چنان‌که شریعت‌ قمی ملقّب به همت‌علی در بستر بیماری به قطب وقت خود سلطان حسین تابنده می‌گوید: ❌اجازه بدهید از دنیا بروم. 📚 تابنده محبوب علیشاه، علی، خورشید تابنده، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص۸۳۴ @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌼🌸🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺🌸🌼 ✅خط دهی انگلیس به تصوف فرقه‌ای! 🔸«نخستین‌ کسی‌ که‌ فقها را در ایران با این‌ لقب مورد خطاب قرار داد "سر جان‌ مَلکُم» جاسوس انگلیس بود. 🔸شاهد تاریخی‌ بر این مطلب که‌ سر جان ملکم فقها را علمای ظاهر خواند، وقایع‌ مربوط‌ به‌ مرحوم‌ ملا‌ محمدباقر مجلسی‌ است. @n_tasavof 🔸به دنبال مخالفت‌های علامه مجلسی با جریان صوفیه انحرافی، سر جان ملکم، عملکرد اجتماعی‌ و سیاسی‌ مرحوم‌ مجلسی‌ را نشانه‌ اندیشه‌ فقهی و جریان‌ مقابل‌ را جریان‌ عرفانی‌ می‌خواند. 🔸روشن‌فکرانی که‌ در صدر مشروطه‌ به‌ فعالیت‌ سیاسی‌ می‌پرداختند و نیز در لژهای‌ فراماسونری‌ سازمان‌ می‌یافتند با پذیرش‌ این‌ نظر، اد‌عای‌ همدلی‌ با دیدگاه‌ عرفانی‌ داشتند.» 📚عرفان، علیه تساهل و اباحه‌گری، ص 367 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺عباس امیرانتظام، عضو نهضت آزادی و یارِغار نورعلی تابنده «قطب فرقه سلطان‌علیشاهی»، صبح امروز بر اثر ایست قلبی فوت شد. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸علی‌‌رغم تاکید بسیار قرآن و روایات بر لزوم انجام امر به‌معروف و نهی از منکر توسط تک‌تک مسلمین، محجوبی از مشایخ فرقه گنابادیه با انحرافی آشکار، انجام این واجب الهی که از فروعات دین است را منحصر در اجازه مراد سالک دانست. 🔸محجوبی از مشایخ بلندپایه فرقه صوفیه گنابادی گفت: 🔹«اون امر به‌معروفی واجب است، که آن فرد دارای اجازه باشد. چنانچه در کتاب پند صالح آمده است که: امر به‌معروف و نهی از منکر دو پایه استوار و دو نگاه‌بان اسلام است. که به‌عنوان آمریت از وظائف صاحبان امر است (یعنی کسی که صاحب اجازه است)! 📚 سخنرانی محجوبی، 4 / 10/ 96 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺 میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) مبارک باد..
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔹شاهدبازی و نظربازی صوفیه که از عقاید انحرافی ایشان می‌باشد، در سماع تبلور پیدا می‌کند. 🔹«اوحد الدین کرمانی از مشایخ بزرگ قرن هفتم، چون در سماع گرم می‌شد، پیراهن امردان (نوجوانان زیبا روی) را چاک می‌کرد و سینه به سینه ایشان باز می‌نهاد.» @n_tasavof 📚نفحات الانس، ص 588 🔸حال باید ببینیم مگر چاک کردن پیراهن امردان موضوعیتی در امر هدایت دارد که او این کار را می‌کرده است؟! @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸اکثر فرق صوفیه احترام ویژه‌ای برای شارب (سبیل) قائل هستند. 🔹فرقه گنابادیه ازجمله این فرق است که شارب در بین آن‌ها به‌عنوان نماد درویشی شناخته می‌شود و دارای احترام خاصی است و برای شارب بلند قدمتی به بلندای تاریخ قائل هستند. 🔸برخی از صوفیه قدمت شارب بلند گذاشتن را به مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت می‌دهند که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را غسل می‌داد، آب سر ناف ایشان را آشامید! و دیگر شارب خود را نگرفت!» 📚ذبیح‌الله محلاتی، کشف الاشتباه، ص 432 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 ✅ باز هم تفسیر به رأی صوفیانه از آیات قرآن! ▫️نقل است که «شبلی با یکی از اصحاب بادیه می رفت. ▪️استخوان سَری دید که بر او نوشته بودند، «خَسِر الدنیا و الآخره». ▫️شبلی در شور شد و گفت: بعزت الله که این سَر ولی خدا یا نبی او است! ▪️گفتند: چرا می گویی؟ ▫️گفت تا در این راه دنیا و آخرت زیان نکنی بدو نرسی!😬 @n_tasavof 📚 تذکره الاولیاء، ج 2، ص 135 ✳️ پ.ن: 🔺 باز اگه فقط میگفت خَسر الدنیا، یجورایی قابل قبول بود، اونم از این جهت که بخاطر کمک به دیگران و ... دچار ضرر و زیان بشه و با خدا معامله کنه! 🔻اما خسرالأخره چرا؟! @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺صوفیه گنابادی مَثَل انسان را مثل درخت بی پیوندی می‌دانند، که میوه‌اش تلخ و تلاش باغبان در تربیت و مواظبت از آن بی نتیجه است؛ 🔺از این رو آدمی باید درخت وجود خود را با بیعت با قطب که درخت وجودش، مظهر صفات الهی است پیوند بزند. که ازآن تعبیر به «ولایت در جانب بایع» می‌کنند. 🔺در فرقه گنابادی بدون بیعت هیچ عبادتی مقبول نیست و با بیعت هیچ عملی مطرود نیست! @n_tasavof 📚 تابنده، نور علی، مجموعه مقالات عرفان ایران، شماره‌ی1، ص8 🔺ملا سلطان گنابادی، ولایت در جانب بایع را که همان بیعت است چنین توصیف می‌کند: 🔺«بواسطه‌ی بیعت کردن با شیخ ماذون آن صورت نورانی داخل دل او می‌شود و هر عملی که از او صادر می‌شود در گرفته به نور آن پیوند شود؛ که معنای تبدیل سیئات به حسنات است.» 📚 گنابادی، ملاسلطان، ولایت نامه، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص15 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸سعدی از شعرای قرن هفتم، در خلال تصانیف خود، بویژه در بوستان و گلستان، نقد صوفی را محک زده و بر صوفیان ناسره و منحرف خرده‌ها گرفته است. 🔹او از ابدال روزگار قدیم یاد می‌کند که به کرامت، سنگ در دست آنان به سیم بدل می‌شده است و اگر در روزگار او اینگونه کرامت به ظهور نمی‌رسد، نه به دلیل غیر معقول بودن چنان کرامت‌هایی است، بلکه از این روست که دراویش یزدان پرست، سلطان پرستی پیشه کرده‌اند! @n_tasavof 📚 عشق در ادب فارسی، ص 76 🔺بنابراین در اعصار گذشته کسانی که ادعای خاصی نداشتند صاحب کرامت بوده و به خلق خدمت می‌کردند، اما بعدها صوفیان مدعی علاوه بر ادعای معنویت، به گزاف خود را صاحب کرامت می‌خواندند. @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقه‌های صوفیه⬛️ ✅ تلاش برای نجات مردم از دام تصوف!(۱) 🔹از علمایی که صوفیان ایشان را به خود منسوب میکنند است!! 🔹شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود می‌کرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است. 🔹نهاوندی می‌گوید: «روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت: امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کم‌کم ارکان دولت آمدند و همه صوفی بودند. پس شیخ بهایی فرمود: تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شده‌ام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کم‌کم آن‌ها را هدایت کنم. پس مرحوم آیت‌الله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند: کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام می‌داد.» 📚جنتان مدهامتان، جنت 1، ص 29 🔸در واقع نه‌تنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… 💢 کیوان قزوینی از قول ملاسلطان، مؤسس فرقه گنابادی می‌نویسد: «همه عبادات و معاملات مریدان، باید با اجازه من باشد که امر من امر خداست و هر کار اگر چه نیک باشد و به قصد صحیح سرزند، تا به اجازه من نباشد باطل است.»😳 📚 قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص 160 @n_tasavof ✅ یکی از قواعد فقهیه که در زندگی و دارایی مردم، نقش اساسی دارد قاعده تسلط یا سلطنت است، که ثابت می‌کند هرکس نسبت به اموال خود اختیار و تسلط کامل دارد و هيچ كس نمى‌تواند او را بدون مجوز شرعى از تصرفات در آن منع كند. در حالی‌که بعضی سران صوفیه، این قاعده را نقض کرده و معاملات مردم در اموالشان را منوط به اجازه قطب می‌دانند.😩
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 ✅ درآمد اصحاب خانقاه! 🔺 درباره ثروت اقطاب می‌گوید که به سعی من و شیخ دیگر، یک سلسله پول‌های منظم روز افزونی همه ساله از ولایات ایران می‌رود به گناباد ( )💰💰💰 🔺به شش اسم: 1⃣ فطریه، 2⃣ ، 3⃣ نذر، 4⃣ خرج مقبره ملاسلطان، 5⃣ احداث قنات برای مقبره، 6⃣ و اداره شرکت تجارتی... که مدیر کل آن شرکت خود بود و حالا ملاحسن است، که سه اسم اول اختراع خود است. 📚 کیوان قزوینی، عباسعلی، بهین سخن، به اهتمام محمود عباسی، نشر راه نیکان، تهران 1387، ص 23 @n_tasavof
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔹دکتر قاسم غنی درباره عقیده صوفیه به صلح کل می‌گوید: 🔸«تصوف واقعی هیچ‌وقت زیر بار تعصب و تحزّب فرقه‌ای بر فرقه‌ی دیگر نمی‌رود و از جنگ هفتاد و دو ملت دوری می‌جوید، 🔹به عقیده‌ی صوفی یک حقیقت کلی و یک وجود حقیقی و واقعی در تمام عالم منبسط است که ما به الاشتراک و سبب تحقق تمام موجودات همان است و خارج از آن چیزی نیست... @n_tasavof 🔸فرقی میان مسجد و میخانه نمی‌نهد و نه فقط با هفتاد و دو ملت بلکه با عالم وجود در صلح و آشتی است …. 🔹هیچ عقیده‌ای را غلط نمی‌شمارد و اختلاف مذاهب را اختلاف در رنگ و صورت می‌شمارد و صلح کلّ می‌طلبد.» 📚 غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، 1389 ج 2، ص 426، 428 و 432 🔹به عبارت ساده‌تر... صوفی مذهب خاصی ندارد! 🔸چنان‌که ملاعلی گنابادی با افتخار می‌گوید: «اَلصُّوفی مَن لا مَذهَبَ لَهُ». 📚 گنابادی ملاعلی (نورعلیشاه ثانی)، رساله صالحیّه، حقیقت، تهران، ص 234 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
اى شه طوس که سرچشمه الطاف خدایى جان ما باد فدایت که ولی نعمت مایى میوه باغ رسالت، شه اقلیم ولایت بحر مواج علوم و کرم و لطف و رضایى 🌸میلاد باسعادت امام رضا علیه السلام، مبارکباد.
🌼🌸🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺🌸🌼 ✅ انتقاد ادبی از آداب صوفیانه توسط شیخ احمد جام!😃 🔺وی می‌گوید: ما در معنی نه درویشیم و نه صوفی از هر دو دوریم و در دعوی هر چند خواهی تمامیم و هر چه درویشان و صوفیان کردند ما همه بر بدل آن می‌کنیم. 🔹ایشان مجاهدت و رنج گرسنگی اختیار کردند 🔸ما شادی و راحت و طرب نفس اختیار کردیم 🔹ایشان نماز شب و روزه روز و تسبیح و تهلیل و تکبیر و استغفار و علم و عبادت اختیار کردند 🔸اکنون ما هر کی را به ضد آن بدلی بنهاده‌ایم @n_tasavof 🔹بجای روزه روز، خوان آراسته و الوان طعام بنهادیم 🔸و به جای گرسنگی، سیری بنهادیم 🔹و بجای حلاوت عبادت، بره‌های بریان و حلواهای شکر بنهادیم 🔸و به جای تسبیح و تهلیل، سرود و غزل بنهادیم 🔹و به جای تکبیر، زلف و خال بنهادیم 🔸و به جای استغفار، غیبت و عیب مسلمانان بنهادیم 🔹و به جای قناعت، حرص 🔸و به جای توکل، تعلیق بنهادیم 🔹و به جای فراغت، طمع بنهادیم 🔸و به جای زهد، رغبت بنهادیم 🔹و به جای برهنگی پیراهن‌های طراز بنهادیم 🔸و به جای آن صفه که هر یک گوری کنده بودند، ما بوستانی سرای و کوشک و غرفه بنهادیم 🔹و به جای نیستی هستی بنهادیم 🔸و به جای تقوی فسق بنهادیم 🔹و به جای صدق کذب! 📚 انس التائبین و صراط الله المبین، ج 1، ص 223-225 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقد فرقه‌های صوفیه🌺 ▪️جای خالی «تیم قوی رسانه‌ای» در ماجرای اعدام ثلاث 🔹انتشار دیرهنگام فیلم‌های اعترافات راننده اتوبوس که بسیاری از شبهات پیرامون حکم قصاص ثلاث را پاسخ می‌دهد، باردیگر لزوم یک «تیم قوی رسانه‌ای هنرمند» را در بین مسئولان گوشزد کرد. 🔹 روز گذشته قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران پس از جنجال های گسترده‌ای که ماه‌ها در فضای مجازی به راه افتاده بود فیلم‌های کوتاهی را در اینستاگرامش منتشر کرد. 🔹نکته قابل تامل این جاست که آیا نمی‌شد مسئولان قوه قضائیه پیش از راه افتادن این هجمه‌ها، این دست فیلم‌های روشنگر را منتشر می‌کردند تا جلوی شایعات و شبهات پیرامون این موضوع گرفته شود. 📝در لینک زیر بخوانید👇 fna.ir/bnr9d5 @n_tasavof
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… ✅ معرفی اثر... 🔺از جمله کتاب‌هایی که در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید، کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود. @n_tasavof 🔺او کتاب خود را به سه بخش تقسیم کرده و در آن به انحرافات حروفیه اشاره کرده و اباطیل این فرقه را از کتب فرقه‌ای حروفیه برشمرده است. @Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔸پرسه‌زنی و گدایی، دریوزگی و تکدی‌گری، شیطان و یزید رو تقدیس کردن، گاو‌پرست و عورت‌پرست! رو موحد دونستن رو شنیده بودیم ولی نمی‌دانستیم با اتوبوس مردم رو کشتن هم جزو اذکار صوفیانه‌ست!😏 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔶 خواب، حجتی برای ادعای مهدویت! ⭕️محمد نوربخش ادعای مهدویت خود را مستند به خواب کرده و می‌گوید: «اسحاق بن یوسف در طایقان به من گفت: در خواب دیدم که گویی در مسجدالحرامهستم، پس شنیدم که مهدی ظاهر شده است. به دیدار وی شتافتم... وقتی او را دیدم و صورتش بر من آشکار شد، دیدم تو هستی. خوشحال گشتم و یقین کردم که تو امام موعود هستی».😳 💢نوربخش، سید محمد، رساله الهدی، مترجم رسول جعفریان، 1391، نسخه الکترونیکی @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
📃کرامات صوفیانه!!😁 درباره ابوبکر شبلى که در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجرى مى‌زيست، چنين گفته اند: «وی اول که مجاهده بر دست گرفت سالهاى دراز شب نمک در چشم کشيدى تا در خواب نشود و گويند که هفت من نمک در چشم کرده بود!»😳 هر مَن، چند کیلوء؟!😏 «منِ تبریز»۳ کیلوگرم «منِ سنگ شاه اصفهان»۶ کیلوگرم «منِ ری»۱۲ کیلوگرم «منِ بُلداجی»۱۸ کیلوگرم «منِ لرستان»۱۰ کیلوگرم @n_tasavof سوال؛ این آقای صوفی چند کیلو نمک تو چشماش ریخته؟!😐 🗞عطار محمد بن ابراهیم، تذکرة الاولياء، وانک، تهران، 1388، جلد 2، صفحه 164
📜آیا میدانیــــد؟! جنید بغدادی... که تمام صوفیه سلسله خود را به او می‌رسانند... در فقه و حدیث... شاگرد سفیان ثوری... و شافعی مذهب بوده است⁉️ ✅براستی ارتباط صوفیان مدعی تشیع با اقطاب اهل سنت چیست؟ @n_tasavof 🗞خطیب بغدادی احمد، تاریخ بغداد، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۷، ج ۷، ص 241
📖به گواهی کتب تاریخی _ صوفی،  تا قرن هشتم اثری از صوفی شیعه نبوده است و این موضوع به خاطر عناد و دشمنی صوفیه با شیعه است. دراین‌باره می‌توان به سخن ابویزید از مشایخ معاصر هروی اشاره کرد که به مرید علوی خویش می‌گوید: «تا از این علوی‌گری خویش به‌کل بیرون نیایی از این کار(یعنی تصوف) بویی نیابی»! @n_tasavof 🗞انصاری هروی خواجه عبدالله، طبقات الصوفیه، مصحح مولایی، توس، تهران، ۱۳۶۱ ش، ص ۱۳۲
🍁.…نقد فرقه‌های صوفیه.…🍁 ⭕️ دراویش، امروزه درباره دخالت در امور سیاسی یا عدم دخالت در آن سرگیجه گرفته و نمی‌دانند که تکلیف ایشان درباره دخالت یا عدم دخالت در امر سیاست چیست؟ 💢 از سویی وقتی به سخنان قطب فعلی (نورعلی تابنده) نگاه می‌کنند او می‌گوید: «از من راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی سوال نکنید؛ چون من راجع به مسائل طریقتی نظر می‌دهم.»😬 📚 [مکاتیب عرفانی، ص 20] @n_tasavof 🚫 ولی از سوی دیگر همان قطب هنگام انتخابات، همه دراویش را به حمایت از کاندیدایی خاص دعوت می‌کند. 📚 [روزنامه اعتماد، شماره 937، ص 4] ⛔️ این در حالی است که برخی از اقطاب قبل از وی (قطب فعلی) هم مریدان خود را از دخالت در سیاست نهی کرده‌اند!😏