راه حق:
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺سران صوفیه کوشیدهاند به اتباع و مریدان خود بفهماند که
🔺اقطاب «جان عالم» و «خلیفةالله» هستند😐
🔺و میتوانند در اراده الهی تصرف کنند😬
🔺چنانکه شریعت قمی ملقّب به همتعلی در بستر بیماری به قطب وقت خود سلطان حسین تابنده میگوید:
❌اجازه بدهید از دنیا بروم.
📚 تابنده محبوب علیشاه، علی، خورشید تابنده، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص۸۳۴
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌼🌸🌺نقدفرقههای صوفیه🌺🌸🌼
✅خط دهی انگلیس به تصوف فرقهای!
🔸«نخستین کسی که فقها را در ایران با این لقب مورد خطاب قرار داد "سر جان مَلکُم» جاسوس انگلیس بود.
🔸شاهد تاریخی بر این مطلب که سر جان ملکم فقها را علمای ظاهر خواند، وقایع مربوط به مرحوم ملا محمدباقر مجلسی است.
@n_tasavof
🔸به دنبال مخالفتهای علامه مجلسی با جریان صوفیه انحرافی، سر جان ملکم، عملکرد اجتماعی و سیاسی مرحوم مجلسی را نشانه اندیشه فقهی و جریان مقابل را جریان عرفانی میخواند.
🔸روشنفکرانی که در صدر مشروطه به فعالیت سیاسی میپرداختند و نیز در لژهای فراماسونری سازمان مییافتند با پذیرش این نظر، ادعای همدلی با دیدگاه عرفانی داشتند.»
📚عرفان، علیه تساهل و اباحهگری، ص 367
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺عباس امیرانتظام، عضو نهضت آزادی و یارِغار نورعلی تابنده «قطب فرقه سلطانعلیشاهی»، صبح امروز بر اثر ایست قلبی فوت شد.
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸علیرغم تاکید بسیار قرآن و روایات بر لزوم انجام امر بهمعروف و نهی از منکر توسط تکتک مسلمین، محجوبی از مشایخ فرقه گنابادیه با انحرافی آشکار، انجام این واجب الهی که از فروعات دین است را منحصر در اجازه مراد سالک دانست.
🔸محجوبی از مشایخ بلندپایه فرقه صوفیه گنابادی گفت:
🔹«اون امر بهمعروفی واجب است، که آن فرد دارای اجازه باشد. چنانچه در کتاب پند صالح آمده است که: امر بهمعروف و نهی از منکر دو پایه استوار و دو نگاهبان اسلام است. که بهعنوان آمریت از وظائف صاحبان امر است (یعنی کسی که صاحب اجازه است)!
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
📚 سخنرانی محجوبی، 4 / 10/ 96
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔹شاهدبازی و نظربازی صوفیه که از عقاید انحرافی ایشان میباشد، در سماع تبلور پیدا میکند.
🔹«اوحد الدین کرمانی از مشایخ بزرگ قرن هفتم، چون در سماع گرم میشد، پیراهن امردان (نوجوانان زیبا روی) را چاک میکرد و سینه به سینه ایشان باز مینهاد.»
@n_tasavof
📚نفحات الانس، ص 588
🔸حال باید ببینیم مگر چاک کردن پیراهن امردان موضوعیتی در امر هدایت دارد که او این کار را میکرده است؟!
#شاهد_بازی
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸اکثر فرق صوفیه احترام ویژهای برای شارب (سبیل) قائل هستند.
🔹فرقه گنابادیه ازجمله این فرق است که شارب در بین آنها بهعنوان نماد درویشی شناخته میشود و دارای احترام خاصی است و برای شارب بلند قدمتی به بلندای تاریخ قائل هستند.
🔸برخی از صوفیه قدمت شارب بلند گذاشتن را به مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت میدهند که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را غسل میداد، آب سر ناف ایشان را آشامید! و دیگر شارب خود را نگرفت!»
📚ذبیحالله محلاتی، کشف الاشتباه، ص 432
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
✅ باز هم تفسیر به رأی صوفیانه از آیات قرآن!
▫️نقل است که «شبلی با یکی از اصحاب بادیه می رفت.
▪️استخوان سَری دید که بر او نوشته بودند، «خَسِر الدنیا و الآخره».
▫️شبلی در شور شد و گفت: بعزت الله که این سَر ولی خدا یا نبی او است!
▪️گفتند: چرا می گویی؟
▫️گفت تا در این راه دنیا و آخرت زیان نکنی بدو نرسی!😬
@n_tasavof
📚 تذکره الاولیاء، ج 2، ص 135
✳️ پ.ن:
🔺 باز اگه فقط میگفت خَسر الدنیا، یجورایی قابل قبول بود، اونم از این جهت که بخاطر کمک به دیگران و ... دچار ضرر و زیان بشه و با خدا معامله کنه!
🔻اما خسرالأخره چرا؟!
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺صوفیه گنابادی مَثَل انسان را مثل درخت بی پیوندی میدانند، که میوهاش تلخ و تلاش باغبان در تربیت و مواظبت از آن بی نتیجه است؛
🔺از این رو آدمی باید درخت وجود خود را با بیعت با قطب که درخت وجودش، مظهر صفات الهی است پیوند بزند. که ازآن تعبیر به «ولایت در جانب بایع» میکنند.
🔺در فرقه گنابادی بدون بیعت هیچ عبادتی مقبول نیست و با بیعت هیچ عملی مطرود نیست!
@n_tasavof
📚 تابنده، نور علی، مجموعه مقالات عرفان ایران، شمارهی1، ص8
🔺ملا سلطان گنابادی، ولایت در جانب بایع را که همان بیعت است چنین توصیف میکند:
🔺«بواسطهی بیعت کردن با شیخ ماذون آن صورت نورانی داخل دل او میشود و هر عملی که از او صادر میشود در گرفته به نور آن پیوند شود؛ که معنای تبدیل سیئات به حسنات است.»
📚 گنابادی، ملاسلطان، ولایت نامه، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص15
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸سعدی از شعرای قرن هفتم، در خلال تصانیف خود، بویژه در بوستان و گلستان، نقد صوفی را محک زده و بر صوفیان ناسره و منحرف خردهها گرفته است.
🔹او از ابدال روزگار قدیم یاد میکند که به کرامت، سنگ در دست آنان به سیم بدل میشده است و اگر در روزگار او اینگونه کرامت به ظهور نمیرسد، نه به دلیل غیر معقول بودن چنان کرامتهایی است، بلکه از این روست که دراویش یزدان پرست، سلطان پرستی پیشه کردهاند!
@n_tasavof
📚 عشق در ادب فارسی، ص 76
🔺بنابراین در اعصار گذشته کسانی که ادعای خاصی نداشتند صاحب کرامت بوده و به خلق خدمت میکردند، اما بعدها صوفیان مدعی علاوه بر ادعای معنویت، به گزاف خود را صاحب کرامت میخواندند.
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقههای صوفیه⬛️
✅ تلاش #علما برای نجات مردم از دام تصوف!(۱)
🔹از علمایی که صوفیان ایشان را به خود منسوب میکنند #شیخ_بهایی است!!
🔹شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود میکرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است.
🔹نهاوندی میگوید:
«روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت:
امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کمکم ارکان دولت #صفویه آمدند و همه صوفی بودند.
پس شیخ بهایی فرمود:
تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شدهام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کمکم آنها را هدایت کنم.
پس مرحوم آیتالله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند:
کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام میداد.»
📚جنتان مدهامتان، جنت 1، ص 29
🔸در واقع نهتنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست #صوفیان درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط #صوفیه برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند.
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
.…نقد فرقههای صوفیه.…
💢 کیوان قزوینی از قول ملاسلطان، مؤسس فرقه گنابادی مینویسد:
«همه عبادات و معاملات مریدان، باید با اجازه من باشد که امر من امر خداست و هر کار اگر چه نیک باشد و به قصد صحیح سرزند، تا به اجازه من نباشد باطل است.»😳
📚 قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص 160
@n_tasavof
✅ یکی از قواعد فقهیه که در زندگی و دارایی مردم، نقش اساسی دارد قاعده تسلط یا سلطنت است، که ثابت میکند هرکس نسبت به اموال خود اختیار و تسلط کامل دارد و هيچ كس نمىتواند او را بدون مجوز شرعى از تصرفات در آن منع كند.
در حالیکه بعضی سران صوفیه، این قاعده را نقض کرده و معاملات مردم در اموالشان را منوط به اجازه قطب میدانند.😩
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
✅ درآمد اصحاب خانقاه!
🔺#کیوان_قزوینی درباره ثروت اقطاب #سلطان_علیشاهی میگوید که به سعی من و شیخ دیگر، یک سلسله پولهای منظم روز افزونی همه ساله از ولایات ایران میرود به گناباد ( #بیدخت)💰💰💰
🔺به شش اسم:
1⃣ فطریه،
2⃣ #عشریه،
3⃣ نذر،
4⃣ خرج مقبره ملاسلطان،
5⃣ احداث قنات برای مقبره،
6⃣ و اداره شرکت تجارتی...
که مدیر کل آن شرکت خود #نور_علیشاه بود و حالا ملاحسن است، که سه اسم اول اختراع خود #ملاسلطان است.
📚 کیوان قزوینی، عباسعلی، بهین سخن، به اهتمام محمود عباسی، نشر راه نیکان، تهران 1387، ص 23
@n_tasavof
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔹دکتر قاسم غنی درباره عقیده صوفیه به صلح کل میگوید:
🔸«تصوف واقعی هیچوقت زیر بار تعصب و تحزّب فرقهای بر فرقهی دیگر نمیرود و از جنگ هفتاد و دو ملت دوری میجوید،
🔹به عقیدهی صوفی یک حقیقت کلی و یک وجود حقیقی و واقعی در تمام عالم منبسط است که ما به الاشتراک و سبب تحقق تمام موجودات همان است و خارج از آن چیزی نیست...
@n_tasavof
🔸فرقی میان مسجد و میخانه نمینهد و نه فقط با هفتاد و دو ملت بلکه با عالم وجود در صلح و آشتی است ….
🔹هیچ عقیدهای را غلط نمیشمارد و اختلاف مذاهب را اختلاف در رنگ و صورت میشمارد و صلح کلّ میطلبد.»
📚 غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، 1389 ج 2، ص 426، 428 و 432
🔹به عبارت سادهتر...
صوفی مذهب خاصی ندارد!
🔸چنانکه ملاعلی گنابادی با افتخار میگوید: «اَلصُّوفی مَن لا مَذهَبَ لَهُ».
📚 گنابادی ملاعلی (نورعلیشاه ثانی)، رساله صالحیّه، حقیقت، تهران، ص 234
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌼🌸🌺نقدفرقههای صوفیه🌺🌸🌼
✅ انتقاد ادبی از آداب صوفیانه توسط شیخ احمد جام!😃
🔺وی میگوید:
ما در معنی نه درویشیم و نه صوفی از هر دو دوریم و در دعوی هر چند خواهی تمامیم و هر چه درویشان و صوفیان کردند ما همه بر بدل آن میکنیم.
🔹ایشان مجاهدت و رنج گرسنگی اختیار کردند
🔸ما شادی و راحت و طرب نفس اختیار کردیم
🔹ایشان نماز شب و روزه روز و تسبیح و تهلیل و تکبیر و استغفار و علم و عبادت اختیار کردند
🔸اکنون ما هر کی را به ضد آن بدلی بنهادهایم
@n_tasavof
🔹بجای روزه روز، خوان آراسته و الوان طعام بنهادیم
🔸و به جای گرسنگی، سیری بنهادیم
🔹و بجای حلاوت عبادت، برههای بریان و حلواهای شکر بنهادیم
🔸و به جای تسبیح و تهلیل، سرود و غزل بنهادیم
🔹و به جای تکبیر، زلف و خال بنهادیم
🔸و به جای استغفار، غیبت و عیب مسلمانان بنهادیم
🔹و به جای قناعت، حرص
🔸و به جای توکل، تعلیق بنهادیم
🔹و به جای فراغت، طمع بنهادیم
🔸و به جای زهد، رغبت بنهادیم
🔹و به جای برهنگی پیراهنهای طراز بنهادیم
🔸و به جای آن صفه که هر یک گوری کنده بودند، ما بوستانی سرای و کوشک و غرفه بنهادیم
🔹و به جای نیستی هستی بنهادیم
🔸و به جای تقوی فسق بنهادیم
🔹و به جای صدق کذب!
📚 انس التائبین و صراط الله المبین، ج 1، ص 223-225
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقد فرقههای صوفیه🌺
▪️جای خالی «تیم قوی رسانهای» در ماجرای اعدام ثلاث
🔹انتشار دیرهنگام فیلمهای اعترافات راننده اتوبوس که بسیاری از شبهات پیرامون حکم قصاص ثلاث را پاسخ میدهد، باردیگر لزوم یک «تیم قوی رسانهای هنرمند» را در بین مسئولان گوشزد کرد.
🔹 روز گذشته قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران پس از جنجال های گستردهای که ماهها در فضای مجازی به راه افتاده بود فیلمهای کوتاهی را در اینستاگرامش منتشر کرد.
🔹نکته قابل تامل این جاست که آیا نمیشد مسئولان قوه قضائیه پیش از راه افتادن این هجمهها، این دست فیلمهای روشنگر را منتشر میکردند تا جلوی شایعات و شبهات پیرامون این موضوع گرفته شود.
📝در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/bnr9d5
@n_tasavof
.…نقد فرقههای صوفیه.…
✅ معرفی اثر...
🔺از جمله کتابهایی که در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید، کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود.
@n_tasavof
🔺او کتاب خود را به سه بخش تقسیم کرده و در آن به انحرافات حروفیه اشاره کرده و اباطیل این فرقه را از کتب فرقهای حروفیه برشمرده است.
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛
💐🌺نقدفرقههای صوفیه🌺💐
🔶 خواب، حجتی برای ادعای مهدویت!
⭕️محمد نوربخش ادعای مهدویت خود را مستند به خواب کرده و میگوید:
«اسحاق بن یوسف در طایقان به من گفت: در خواب دیدم که گویی در مسجدالحرامهستم، پس شنیدم که مهدی ظاهر شده است. به دیدار وی شتافتم...
وقتی او را دیدم و صورتش بر من آشکار شد، دیدم تو هستی. خوشحال گشتم و یقین کردم که تو امام موعود هستی».😳
💢نوربخش، سید محمد، رساله الهدی، مترجم رسول جعفریان، 1391، نسخه الکترونیکی
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
📃کرامات صوفیانه!!😁
درباره ابوبکر شبلى که در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجرى مىزيست، چنين گفته اند:
«وی اول که مجاهده بر دست گرفت سالهاى دراز شب نمک در چشم کشيدى تا در خواب نشود و گويند که هفت من نمک در چشم کرده بود!»😳
هر مَن، چند کیلوء؟!😏
«منِ تبریز»۳ کیلوگرم
«منِ سنگ شاه اصفهان»۶ کیلوگرم
«منِ ری»۱۲ کیلوگرم
«منِ بُلداجی»۱۸ کیلوگرم
«منِ لرستان»۱۰ کیلوگرم
@n_tasavof
سوال؛ این آقای صوفی چند کیلو نمک تو چشماش ریخته؟!😐
🗞عطار محمد بن ابراهیم، تذکرة الاولياء، وانک، تهران، 1388، جلد 2، صفحه 164
📜آیا میدانیــــد؟!
جنید بغدادی...
که تمام صوفیه سلسله خود را به او میرسانند...
در فقه و حدیث...
شاگرد سفیان ثوری...
و شافعی مذهب بوده است⁉️
✅براستی ارتباط صوفیان مدعی تشیع با اقطاب اهل سنت چیست؟
@n_tasavof
🗞خطیب بغدادی احمد، تاریخ بغداد، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۷، ج ۷، ص 241
📖به گواهی کتب تاریخی _ صوفی، تا قرن هشتم اثری از صوفی شیعه نبوده است و این موضوع به خاطر عناد و دشمنی صوفیه با شیعه است.
دراینباره میتوان به سخن ابویزید از مشایخ معاصر هروی اشاره کرد که به مرید علوی خویش میگوید: «تا از این علویگری خویش بهکل بیرون نیایی از این کار(یعنی تصوف) بویی نیابی»!
@n_tasavof
🗞انصاری هروی خواجه عبدالله، طبقات الصوفیه، مصحح مولایی، توس، تهران، ۱۳۶۱ ش، ص ۱۳۲
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
⭕️ دراویش، امروزه درباره دخالت در امور سیاسی یا عدم دخالت در آن سرگیجه گرفته و نمیدانند که تکلیف ایشان درباره دخالت یا عدم دخالت در امر سیاست چیست؟
💢 از سویی وقتی به سخنان قطب فعلی (نورعلی تابنده) نگاه میکنند او میگوید:
«از من راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی سوال نکنید؛ چون من راجع به مسائل طریقتی نظر میدهم.»😬
📚 [مکاتیب عرفانی، ص 20]
@n_tasavof
🚫 ولی از سوی دیگر همان قطب هنگام انتخابات، همه دراویش را به حمایت از کاندیدایی خاص دعوت میکند.
#کروبی
#فتنه
📚 [روزنامه اعتماد، شماره 937، ص 4]
⛔️ این در حالی است که برخی از اقطاب قبل از وی (قطب فعلی) هم مریدان خود را از دخالت در سیاست نهی کردهاند!😏
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان...
ابنجوزی از علماء بزرگ اهلسنت در کتاب خود با نقل داستانهای عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی را که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است!
@n_tasavof
💢 وی مینویسد؛
«در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب میکند؟
آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماریهای شدید کند؟!
درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!»😐😑
📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158