🌼🌸🌺نقدفرقههای صوفیه🌺🌸🌼
✅ انتقاد ادبی از آداب صوفیانه توسط شیخ احمد جام!😃
🔺وی میگوید:
ما در معنی نه درویشیم و نه صوفی از هر دو دوریم و در دعوی هر چند خواهی تمامیم و هر چه درویشان و صوفیان کردند ما همه بر بدل آن میکنیم.
🔹ایشان مجاهدت و رنج گرسنگی اختیار کردند
🔸ما شادی و راحت و طرب نفس اختیار کردیم
🔹ایشان نماز شب و روزه روز و تسبیح و تهلیل و تکبیر و استغفار و علم و عبادت اختیار کردند
🔸اکنون ما هر کی را به ضد آن بدلی بنهادهایم
@n_tasavof
🔹بجای روزه روز، خوان آراسته و الوان طعام بنهادیم
🔸و به جای گرسنگی، سیری بنهادیم
🔹و بجای حلاوت عبادت، برههای بریان و حلواهای شکر بنهادیم
🔸و به جای تسبیح و تهلیل، سرود و غزل بنهادیم
🔹و به جای تکبیر، زلف و خال بنهادیم
🔸و به جای استغفار، غیبت و عیب مسلمانان بنهادیم
🔹و به جای قناعت، حرص
🔸و به جای توکل، تعلیق بنهادیم
🔹و به جای فراغت، طمع بنهادیم
🔸و به جای زهد، رغبت بنهادیم
🔹و به جای برهنگی پیراهنهای طراز بنهادیم
🔸و به جای آن صفه که هر یک گوری کنده بودند، ما بوستانی سرای و کوشک و غرفه بنهادیم
🔹و به جای نیستی هستی بنهادیم
🔸و به جای تقوی فسق بنهادیم
🔹و به جای صدق کذب!
📚 انس التائبین و صراط الله المبین، ج 1، ص 223-225
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقد فرقههای صوفیه🌺
▪️جای خالی «تیم قوی رسانهای» در ماجرای اعدام ثلاث
🔹انتشار دیرهنگام فیلمهای اعترافات راننده اتوبوس که بسیاری از شبهات پیرامون حکم قصاص ثلاث را پاسخ میدهد، باردیگر لزوم یک «تیم قوی رسانهای هنرمند» را در بین مسئولان گوشزد کرد.
🔹 روز گذشته قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران پس از جنجال های گستردهای که ماهها در فضای مجازی به راه افتاده بود فیلمهای کوتاهی را در اینستاگرامش منتشر کرد.
🔹نکته قابل تامل این جاست که آیا نمیشد مسئولان قوه قضائیه پیش از راه افتادن این هجمهها، این دست فیلمهای روشنگر را منتشر میکردند تا جلوی شایعات و شبهات پیرامون این موضوع گرفته شود.
📝در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/bnr9d5
@n_tasavof
.…نقد فرقههای صوفیه.…
✅ معرفی اثر...
🔺از جمله کتابهایی که در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید، کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود.
@n_tasavof
🔺او کتاب خود را به سه بخش تقسیم کرده و در آن به انحرافات حروفیه اشاره کرده و اباطیل این فرقه را از کتب فرقهای حروفیه برشمرده است.
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛
💐🌺نقدفرقههای صوفیه🌺💐
🔶 خواب، حجتی برای ادعای مهدویت!
⭕️محمد نوربخش ادعای مهدویت خود را مستند به خواب کرده و میگوید:
«اسحاق بن یوسف در طایقان به من گفت: در خواب دیدم که گویی در مسجدالحرامهستم، پس شنیدم که مهدی ظاهر شده است. به دیدار وی شتافتم...
وقتی او را دیدم و صورتش بر من آشکار شد، دیدم تو هستی. خوشحال گشتم و یقین کردم که تو امام موعود هستی».😳
💢نوربخش، سید محمد، رساله الهدی، مترجم رسول جعفریان، 1391، نسخه الکترونیکی
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
📃کرامات صوفیانه!!😁
درباره ابوبکر شبلى که در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجرى مىزيست، چنين گفته اند:
«وی اول که مجاهده بر دست گرفت سالهاى دراز شب نمک در چشم کشيدى تا در خواب نشود و گويند که هفت من نمک در چشم کرده بود!»😳
هر مَن، چند کیلوء؟!😏
«منِ تبریز»۳ کیلوگرم
«منِ سنگ شاه اصفهان»۶ کیلوگرم
«منِ ری»۱۲ کیلوگرم
«منِ بُلداجی»۱۸ کیلوگرم
«منِ لرستان»۱۰ کیلوگرم
@n_tasavof
سوال؛ این آقای صوفی چند کیلو نمک تو چشماش ریخته؟!😐
🗞عطار محمد بن ابراهیم، تذکرة الاولياء، وانک، تهران، 1388، جلد 2، صفحه 164
📜آیا میدانیــــد؟!
جنید بغدادی...
که تمام صوفیه سلسله خود را به او میرسانند...
در فقه و حدیث...
شاگرد سفیان ثوری...
و شافعی مذهب بوده است⁉️
✅براستی ارتباط صوفیان مدعی تشیع با اقطاب اهل سنت چیست؟
@n_tasavof
🗞خطیب بغدادی احمد، تاریخ بغداد، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۷، ج ۷، ص 241
📖به گواهی کتب تاریخی _ صوفی، تا قرن هشتم اثری از صوفی شیعه نبوده است و این موضوع به خاطر عناد و دشمنی صوفیه با شیعه است.
دراینباره میتوان به سخن ابویزید از مشایخ معاصر هروی اشاره کرد که به مرید علوی خویش میگوید: «تا از این علویگری خویش بهکل بیرون نیایی از این کار(یعنی تصوف) بویی نیابی»!
@n_tasavof
🗞انصاری هروی خواجه عبدالله، طبقات الصوفیه، مصحح مولایی، توس، تهران، ۱۳۶۱ ش، ص ۱۳۲
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
⭕️ دراویش، امروزه درباره دخالت در امور سیاسی یا عدم دخالت در آن سرگیجه گرفته و نمیدانند که تکلیف ایشان درباره دخالت یا عدم دخالت در امر سیاست چیست؟
💢 از سویی وقتی به سخنان قطب فعلی (نورعلی تابنده) نگاه میکنند او میگوید:
«از من راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی سوال نکنید؛ چون من راجع به مسائل طریقتی نظر میدهم.»😬
📚 [مکاتیب عرفانی، ص 20]
@n_tasavof
🚫 ولی از سوی دیگر همان قطب هنگام انتخابات، همه دراویش را به حمایت از کاندیدایی خاص دعوت میکند.
#کروبی
#فتنه
📚 [روزنامه اعتماد، شماره 937، ص 4]
⛔️ این در حالی است که برخی از اقطاب قبل از وی (قطب فعلی) هم مریدان خود را از دخالت در سیاست نهی کردهاند!😏
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان...
ابنجوزی از علماء بزرگ اهلسنت در کتاب خود با نقل داستانهای عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی را که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است!
@n_tasavof
💢 وی مینویسد؛
«در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب میکند؟
آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماریهای شدید کند؟!
درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!»😐😑
📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸شاه #علیرضا_دکنی، یکی از بزرگان ایالت دَکَن واقع در جنوب هند و همچنین از اقطاب فرقهی نعمت اللهیه و از دستنشاندگان #بریتانیا بود.
🔸او شخصی به نام #معصوم_علیشاه را که از مرتاضهای هند و شخصی خُبره در علوم غریبه و سحر بود به ایران روانه کرد تا از اوضاع آشفتهی حکومت در کشور کمال استفاده را ببرد و در احیاء و ترویج طریقت نعمت اللهی خود تلاش کند.
🔸کتابهایی که درباره #فراماسونری در ایران نوشته شده است به طور صریح و یا تلویجاً به وابستگی آنها به بریتانیا و رابطه با جاسوسهای بیگانه اشاره کرده است.
@n_tasavof
☘نقد فرقههای صوفیه☘
🔺 شیخ المشایخ صوفیان سلطان علیشاهی (گنابادی)، یوسف مردانی در سخنانی دراویش را بیآزار و طالب صلح و صفا معرفی میکند و میگوید:
«اگر دقت کنیم به بچه نوزاد درویش میگویند. چون آزارش به هیچ کس نمیرسد. پشه هم از خودش نمیتونه براند. در نتیجه خودش رو عاجز و بیچاره، میداند.»
📚 سخنرانی یوسف مردانی 26 دی 96
💢 جناب شیخ؛ آیا کسانی که در خیابانهای تهران با اتوبوس به مردم حمله میکنند، همانند نوزاد بیآزار هستند؟
💢 یا کسانی که با تفنگ ساچمهای به مامورین حمله کردند، بیآزارند؟
💢 آیا افرادی که با چماق و قمه مامورین را زخمی کردند، همانند نوزاد هستند؟
💢 این افراد در کدام مسلک و در خدمت کدام پیر و خانقاه پرورش یافته اند؟!
🇮🇷 @n_tasavof
☘️نقدفرقههای صوفیه☘️
💢 تجسّم صورت قطب در نماز توسط صوفیان
⭕️ سه نظریه اقطاب گذشته فرقه نعمت اللهیه در این زمینه را مشاهده میکنید؛
1⃣ میرزا زین العابدین شیروانی معروف به مست علیشاه که از سرسلسله های این طریقت است میگوید:
سالک باید در همه احوال و افعال و اقوال از مراقبت صورت مرشد غافل نشود و در هنگام ذکر و ورد و طاعت از وجه شیخ خود زائل نگردد.
@n_tasavof
📚 ریاض السیاحه، چاپ حقیقت، ص۳۷۱
2⃣ ملاسلطان گنابادی: اگر مرشد ظاهری را در خیال نداشته باشد، صورت هواهای نفسانی او از بین نرود.
📚 سعادت نامه، چاپ حقیقت، ص 12
3⃣ ملا علی گنابادی: مقلد ناچار است که در وقت عمل مطاع(قطب) را در نظر آورد.
📚 صالحیه، چاپ حقیقت، ص 65
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
✅ #شریعت_گریزی در تصوف
🔸عبدالحسن زرینکوب در مورد باطنگرایی و فرار از شریعت صوفیان میگوید:
🔸«باطنگرایی چندی بعد به صورت عقیدهی غریب و عجیب بعضی صوفیان درآمد که قانون شریعت فقط برای عوام الناس است و لذا صوفیان نخبه! از این نظر جای مقداری تأملند.»
📚عبدالحسین زرینکوب، تصوف ایرانی از منظر تاریخی آن، ترجمه کیوانی، ص77
🔹از مهمترین فرقههای صوفیه که این عقیده را دستاویز اعمال خود قرار دادند، #ملامتیان هستند که در ملأ عام علاقهی زیادی به رعایت شعائر نشان نمیدادند و نسبت به افکار عمومی مسلمانان نسبت به هنجارشکنی دینی، ترک واجبات و انجام محرمات بیاعتنا بودند.
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸از عجائب صوفیگری این است که همین صوفیانی که نسبت به دستورات خدا و پیامبر او بیتفاوت هستند، آنچنان در برابر شیخ و مراد خود مطیع و تسلیم هستند که گویا عبداو هستند تا اینکه بنده خدا باشند.
🔹بهاءالدین ولد میگوید: «همچنان که شایسته نیست در کارهای خدا اعتراض کرد، مرید در حق شیخ واصل هم باید چنین باشد و ریاضت و تنعم و خواب و بیداری و هر صفتی که موجب انکار شیخ هست چون از شیخ بیند، آنهمه افعال دون کودکانه را در سلک کرامات و معجزات داند... و اگر چنین نباشد او را مرید حقیقی نگویند.
📚بهاءالدین ولد، محمد بن حسین، معارف سلطان ولد، مصحح فروزان فر، نشر طهوری، تهران، 1382، ص 65
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸سوالی ذهن برخی از مخاطبین را درباره سران تصوف و مشاهیر ایشان مشغول کرده که: «در کتابهای دوران تحصیلی به اشخاصی بر میخوردیم که آنها را شاعر و عارف معرفی میکردند، اما شما میگویید آنها صوفی هستند، واقعا نظر درست کدام است؟»
🔺«قسمت اول»
🔹باید به این نکته دقت داشته که تا قرن هشتم، دو واژه صوفی و عارف از هم تفکیک نشده بودند و هر دو به یک معنا به کار میرفتند.
🔹علت آنکه این دو واژه بصورت یکسان به کار میرفتند آن بود که صوفیه هنوز به حوزه تشیع وارد نشده و همچنان صوفیان، سنی مذهب بودند.
📚صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ص 516
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌹نقد فرقههای صوفیه🌹
💢 صوفی شمردن ائمه(ع) توسط سید حیدر آملی!
🔺بعد از آنکه سید حیدر آملی در کتاب خود با نام "جامع الاسرار و منبع الانوار" صوفیه را شیعه حقیقی میخواند، پا را فراتر نهاده و ائمه معصومین (علیهم السلام) را از جمله صوفیان شمرده و ایشان را دارای معرفت کشفی و خرقه صوفیانه به حساب آورده و این صفت را شامل یکیک آنان تا حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) دانسته و بدینگونه حجت حاضر شیعیان، در عین حال قطب صوفیه نیز هست.
@n_tasavof
📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 105 و 106
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🍁.…نقد فرقههاے صوفیه.…🍁
✅ فرازے از دعاے عرفه؛
خدايا چنانم كن كه از تو بترسم گويا كه تو را میبينم،
و با پرهيزگارى مرا خوشبخت گردان،
و به نافرمانى ات بدبختم مكن،
و خير در قضايت را برايم اختيار كن،
و به من در تقديرت بركت ده،
تا تعجيل آنچه را تو به تأخير انداختى نخواهم،
و تأخير آنچه را تو پيش انداختى ميل نكنم!
@n_tasavof
🔆 محتواے والاے دعاے پرفیض عرفه ڪه بر لب مبارک سیدالشهدا(ع) جارے شده، درس عرفان و ملاک شناخت عارف واقعے از مدعیان ڪاذب عرفان و صوفے مسلڪان است.
💢 در حضور بایزید بسطامے این آیه تلاوت شد ڪه «إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ/۱۲ _ بروج / عقاب پروردگارت شدید است.»
بایزید صدا زد، گفت، عِقاب من از عِقاب او (خدا) سخت تر است!
📚 شرح شطحیات، روزبهان بقلی شیرازی
@n_tasavof
✳️ این عدم معرفت، تنها نتیجهے دورے از معدن علوم الهے است ڪه در انحصار پیامبر(صلیالله علیه وآله) و اهلبیت پاک اوست.
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
✅ سیدالشهدا(ع) فرزند پیامبر اسلام؛
👈 وَاَسْئَلُکَ اَللّهُمَّ حاجَتِىَ الَّتى اِنْ اَعْطَیْتَنیها لَمْ یَضُرَّنى ما مَنَعْتَنى وَاِنْ مَنَعْتَنیها لَمْ یَنْفَعْنى ما اَعْطَیْتَنى اَسْئَلُکَ فَکاکَ رَقَبَتى مِنَ النّارِ.
✔️ ترجمه؛
خدایا،
از تو درخواست میكنم حاجتم را كه اگر آن را به من عطا كنى،
بیشك هرچه را از من دريغ ورزى به من ضررى نرساند،
و اگر قضاى حاجتم را از من دريغ نمايى،
آنچه را عطايم كنى سودى نبخشد،
رهایی از آتش(دوزخ) را از تو درخواست میكنم!
📚 فراز پایانی دعای عرفه
@n_tasavof
❌ بایزید بسطامی از سران تصوف؛
👈 مىگفت: دلم مىخواهد زودتر قیامت برپا شود تا خیمه خود را برطرف دوزخ زنم که چون دوزخ مرا بیند پست شود و به این وسیله راحتى مردم را فراهم کرده باشم!
📚عطار نیشابوری، تذکرة الاُولیا
🔆 قضاوت با وجدانهای بیدار!🙏😔
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان...
ابنجوزی از علماء بزرگ اهلسنت در کتاب خود با نقل داستانهای عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی را که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است!🤔
@n_tasavof
💢 وی مینویسد؛
«در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب میکند؟
آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماریهای شدید کند؟!
درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!»😐😑
📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158
🍀….…🍁نقد فرقههای صوفیه🍁.……🍀
@n_tasavof
های و هوی شیطانی!👿
⛔️ نویسنده کتاب جواهر غیبی در رابطه با تعداد و نحوهی ذِکر گویی صوفیان مینویسد:😏
« در ذکر جبروتی، سر را به کتف راست بند کرده بر پستان چپ، الله گویان چنان ضرب کند که پهلوی چپ خم شود.
ذکر (آورد و برد) این است که مربع نشیند و رو به کتف راست آورده "ها" گوید و به کتف چپ رو آورده "هو" گوید و سر، نگون کرده (یعنی سر را پایین آورده) و در خود "هی" گویان ضرب کند و این معمول اکثر مشایخ است.»😅
@n_tasavof
📚(جواهر غیبی، ص111)
✅ بنابر آنچه نقل شد، صوفیان با انجام حرکاتی عجیب و ساختگی در گفتن ذکر، این توهم به آنان دست داده که با این روش به خدا نزدیکتر شده و به فنای الهی میرسند، در حالی که این عمل آنان، بدعتی آشکار در اسلام است!🙂
🍀………🍁نقد فرقههای صوفیه🍁………🍀
❌ نمونهای دیگر از تفسیر به رأی صوفیانه😕
⛔️ در تفسیر «غرائب القرآن» صوفی معروف «نظام الدین نیشابوری» که معاصر با ابن حجر عسقلانی متعصب نیز بوده است،
بعد از ذکر تفسیر هر قسمت از آیات، بحثی تحت عنوان «تأویل» میبینیم که روشنترین مصداق تفسیر به رأی است!😳
⭕️ مثلا در ذیل آیات مربوط به مبارزه موسی با ساحران میگوید:🤔
@n_tasavof
«منظور از اژدها (ثعبان) در این داستان همان اژدهای نفس است،
زیرا هر چیز را به خود اضافه کنی و محل حاجات خویش قرار دهی اژدهاست همان طور که موسی عصا را به خود اضافه کرد و گفت: «هی عصای؛ این عصای من است» و لذا به او گفته شد، «القاها یا موسی؛ این عصای نفس را بیفکن».😨😬
📚 تفسیر غرائب القرآن که در حاشیه تفسیر طبری آمده است، جلد 9، صفحه 42 و 52