🌺نقد فرقههای صوفیه🌺
🔹حسن بصری منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنیامیه میگوید:
🔹«دین جز با آنان پا نمیگیرد هرچند ظلم و جور کنند. به خدا اصلاحاتی که خداوند به دست آنان (بنیامیه) انجام میدهد بیش از فسادهایشان است.»
📚سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق (ع)، قم، 1388، ص 89
🔸این سخن نشان دهنده عمق کینه و دشمنی حسن بصری با ائمه اطهار (علیهم السلام) را نشان میدهد که معتقد است برپایی و قوام اسلام فقط توسط بنی امیه صورت میگیرد.
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
تأثیر حمله مغولان در نزدیکی تصوف به تشیع!
🔹حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد.
🔹«از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.»
📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، ص 72
🔸هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند.
📚مطالعه: مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان
🔹خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمیداد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند.
🔹در این میان منافع صوفیه بر این تعلق میگرفت که با محدود شدن فعالیت اهلسنت، تمایل به سمت شیعیان اثنیعشری پیدا کنند.
📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 72-80
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
14-rafiei(www.rasekhoon.net)_30.mp3
1.02M
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺روایتی از دیدار سفیان ثوری با امام صادق(ع)
🔺اوج معرفت صوفیانه نسبت به معصومین علیهم السلام😕
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقههای صوفیه⬛️
🔹یکی از انحرافات در حوزه #عرفان_پژوهی یکی دانستن منشا عرفان و تصوف است.
🔹معمولا #مستشرقین و مدافعان تصوف، عرفان را مساوی با تصوف دانسته و تصوف را همان عرفان اسلامی میدانند. بنظر میرسد این گروه به جهت تطهیر چهره تصوف از تهمتهای وارده، دست به چنین کاری زدهاند.
🔹 #قطب یکی از #فرقههای_صوفی معاصر به جهت استفاده از بار مثبت #عرفان، تصوف را با عرفان مترادف دانسته و میگوید:
🔸«عدهای از شیعیان برای اینکه شناخته نشوند و برای اینکه بتوانند به افکار و عقاید خودشان سر و صورتی بدهند و دیگران را نیز ارشاد کنند، مجبور به گوشهگیری و زهد شدند! که به #زهاد شهرت یافتند و سپس نام دیگری در تاریخ اسلام یافتند که آن نام " #صوفی" بود و کمکم کلمه تصوف رایج شد...
🔸تصوف ذات #تشیع و معنای آن است... اساس و روح اسلام در تشیع است و روح تشیع در #تصوف است؛ تصوف غیر از تشیع نیست و تشیع واقعی هم غیر از تصوف نیست.»
تابنده نورعلی، آشنایی با عرفان و تصوف، حقیقت، تهران، 1383، چاپ سوم، صص 11- 7
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
راه حق:
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺سران صوفیه کوشیدهاند به اتباع و مریدان خود بفهماند که
🔺اقطاب «جان عالم» و «خلیفةالله» هستند😐
🔺و میتوانند در اراده الهی تصرف کنند😬
🔺چنانکه شریعت قمی ملقّب به همتعلی در بستر بیماری به قطب وقت خود سلطان حسین تابنده میگوید:
❌اجازه بدهید از دنیا بروم.
📚 تابنده محبوب علیشاه، علی، خورشید تابنده، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص۸۳۴
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌼🌸🌺نقدفرقههای صوفیه🌺🌸🌼
✅خط دهی انگلیس به تصوف فرقهای!
🔸«نخستین کسی که فقها را در ایران با این لقب مورد خطاب قرار داد "سر جان مَلکُم» جاسوس انگلیس بود.
🔸شاهد تاریخی بر این مطلب که سر جان ملکم فقها را علمای ظاهر خواند، وقایع مربوط به مرحوم ملا محمدباقر مجلسی است.
@n_tasavof
🔸به دنبال مخالفتهای علامه مجلسی با جریان صوفیه انحرافی، سر جان ملکم، عملکرد اجتماعی و سیاسی مرحوم مجلسی را نشانه اندیشه فقهی و جریان مقابل را جریان عرفانی میخواند.
🔸روشنفکرانی که در صدر مشروطه به فعالیت سیاسی میپرداختند و نیز در لژهای فراماسونری سازمان مییافتند با پذیرش این نظر، ادعای همدلی با دیدگاه عرفانی داشتند.»
📚عرفان، علیه تساهل و اباحهگری، ص 367
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺عباس امیرانتظام، عضو نهضت آزادی و یارِغار نورعلی تابنده «قطب فرقه سلطانعلیشاهی»، صبح امروز بر اثر ایست قلبی فوت شد.
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸علیرغم تاکید بسیار قرآن و روایات بر لزوم انجام امر بهمعروف و نهی از منکر توسط تکتک مسلمین، محجوبی از مشایخ فرقه گنابادیه با انحرافی آشکار، انجام این واجب الهی که از فروعات دین است را منحصر در اجازه مراد سالک دانست.
🔸محجوبی از مشایخ بلندپایه فرقه صوفیه گنابادی گفت:
🔹«اون امر بهمعروفی واجب است، که آن فرد دارای اجازه باشد. چنانچه در کتاب پند صالح آمده است که: امر بهمعروف و نهی از منکر دو پایه استوار و دو نگاهبان اسلام است. که بهعنوان آمریت از وظائف صاحبان امر است (یعنی کسی که صاحب اجازه است)!
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
📚 سخنرانی محجوبی، 4 / 10/ 96
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔹شاهدبازی و نظربازی صوفیه که از عقاید انحرافی ایشان میباشد، در سماع تبلور پیدا میکند.
🔹«اوحد الدین کرمانی از مشایخ بزرگ قرن هفتم، چون در سماع گرم میشد، پیراهن امردان (نوجوانان زیبا روی) را چاک میکرد و سینه به سینه ایشان باز مینهاد.»
@n_tasavof
📚نفحات الانس، ص 588
🔸حال باید ببینیم مگر چاک کردن پیراهن امردان موضوعیتی در امر هدایت دارد که او این کار را میکرده است؟!
#شاهد_بازی
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸اکثر فرق صوفیه احترام ویژهای برای شارب (سبیل) قائل هستند.
🔹فرقه گنابادیه ازجمله این فرق است که شارب در بین آنها بهعنوان نماد درویشی شناخته میشود و دارای احترام خاصی است و برای شارب بلند قدمتی به بلندای تاریخ قائل هستند.
🔸برخی از صوفیه قدمت شارب بلند گذاشتن را به مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت میدهند که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را غسل میداد، آب سر ناف ایشان را آشامید! و دیگر شارب خود را نگرفت!»
📚ذبیحالله محلاتی، کشف الاشتباه، ص 432
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
✅ باز هم تفسیر به رأی صوفیانه از آیات قرآن!
▫️نقل است که «شبلی با یکی از اصحاب بادیه می رفت.
▪️استخوان سَری دید که بر او نوشته بودند، «خَسِر الدنیا و الآخره».
▫️شبلی در شور شد و گفت: بعزت الله که این سَر ولی خدا یا نبی او است!
▪️گفتند: چرا می گویی؟
▫️گفت تا در این راه دنیا و آخرت زیان نکنی بدو نرسی!😬
@n_tasavof
📚 تذکره الاولیاء، ج 2، ص 135
✳️ پ.ن:
🔺 باز اگه فقط میگفت خَسر الدنیا، یجورایی قابل قبول بود، اونم از این جهت که بخاطر کمک به دیگران و ... دچار ضرر و زیان بشه و با خدا معامله کنه!
🔻اما خسرالأخره چرا؟!
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺صوفیه گنابادی مَثَل انسان را مثل درخت بی پیوندی میدانند، که میوهاش تلخ و تلاش باغبان در تربیت و مواظبت از آن بی نتیجه است؛
🔺از این رو آدمی باید درخت وجود خود را با بیعت با قطب که درخت وجودش، مظهر صفات الهی است پیوند بزند. که ازآن تعبیر به «ولایت در جانب بایع» میکنند.
🔺در فرقه گنابادی بدون بیعت هیچ عبادتی مقبول نیست و با بیعت هیچ عملی مطرود نیست!
@n_tasavof
📚 تابنده، نور علی، مجموعه مقالات عرفان ایران، شمارهی1، ص8
🔺ملا سلطان گنابادی، ولایت در جانب بایع را که همان بیعت است چنین توصیف میکند:
🔺«بواسطهی بیعت کردن با شیخ ماذون آن صورت نورانی داخل دل او میشود و هر عملی که از او صادر میشود در گرفته به نور آن پیوند شود؛ که معنای تبدیل سیئات به حسنات است.»
📚 گنابادی، ملاسلطان، ولایت نامه، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص15
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸سعدی از شعرای قرن هفتم، در خلال تصانیف خود، بویژه در بوستان و گلستان، نقد صوفی را محک زده و بر صوفیان ناسره و منحرف خردهها گرفته است.
🔹او از ابدال روزگار قدیم یاد میکند که به کرامت، سنگ در دست آنان به سیم بدل میشده است و اگر در روزگار او اینگونه کرامت به ظهور نمیرسد، نه به دلیل غیر معقول بودن چنان کرامتهایی است، بلکه از این روست که دراویش یزدان پرست، سلطان پرستی پیشه کردهاند!
@n_tasavof
📚 عشق در ادب فارسی، ص 76
🔺بنابراین در اعصار گذشته کسانی که ادعای خاصی نداشتند صاحب کرامت بوده و به خلق خدمت میکردند، اما بعدها صوفیان مدعی علاوه بر ادعای معنویت، به گزاف خود را صاحب کرامت میخواندند.
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقههای صوفیه⬛️
✅ تلاش #علما برای نجات مردم از دام تصوف!(۱)
🔹از علمایی که صوفیان ایشان را به خود منسوب میکنند #شیخ_بهایی است!!
🔹شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود میکرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است.
🔹نهاوندی میگوید:
«روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت:
امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کمکم ارکان دولت #صفویه آمدند و همه صوفی بودند.
پس شیخ بهایی فرمود:
تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شدهام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کمکم آنها را هدایت کنم.
پس مرحوم آیتالله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند:
کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام میداد.»
📚جنتان مدهامتان، جنت 1، ص 29
🔸در واقع نهتنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست #صوفیان درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط #صوفیه برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند.
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
.…نقد فرقههای صوفیه.…
💢 کیوان قزوینی از قول ملاسلطان، مؤسس فرقه گنابادی مینویسد:
«همه عبادات و معاملات مریدان، باید با اجازه من باشد که امر من امر خداست و هر کار اگر چه نیک باشد و به قصد صحیح سرزند، تا به اجازه من نباشد باطل است.»😳
📚 قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص 160
@n_tasavof
✅ یکی از قواعد فقهیه که در زندگی و دارایی مردم، نقش اساسی دارد قاعده تسلط یا سلطنت است، که ثابت میکند هرکس نسبت به اموال خود اختیار و تسلط کامل دارد و هيچ كس نمىتواند او را بدون مجوز شرعى از تصرفات در آن منع كند.
در حالیکه بعضی سران صوفیه، این قاعده را نقض کرده و معاملات مردم در اموالشان را منوط به اجازه قطب میدانند.😩
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
✅ درآمد اصحاب خانقاه!
🔺#کیوان_قزوینی درباره ثروت اقطاب #سلطان_علیشاهی میگوید که به سعی من و شیخ دیگر، یک سلسله پولهای منظم روز افزونی همه ساله از ولایات ایران میرود به گناباد ( #بیدخت)💰💰💰
🔺به شش اسم:
1⃣ فطریه،
2⃣ #عشریه،
3⃣ نذر،
4⃣ خرج مقبره ملاسلطان،
5⃣ احداث قنات برای مقبره،
6⃣ و اداره شرکت تجارتی...
که مدیر کل آن شرکت خود #نور_علیشاه بود و حالا ملاحسن است، که سه اسم اول اختراع خود #ملاسلطان است.
📚 کیوان قزوینی، عباسعلی، بهین سخن، به اهتمام محمود عباسی، نشر راه نیکان، تهران 1387، ص 23
@n_tasavof
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔹دکتر قاسم غنی درباره عقیده صوفیه به صلح کل میگوید:
🔸«تصوف واقعی هیچوقت زیر بار تعصب و تحزّب فرقهای بر فرقهی دیگر نمیرود و از جنگ هفتاد و دو ملت دوری میجوید،
🔹به عقیدهی صوفی یک حقیقت کلی و یک وجود حقیقی و واقعی در تمام عالم منبسط است که ما به الاشتراک و سبب تحقق تمام موجودات همان است و خارج از آن چیزی نیست...
@n_tasavof
🔸فرقی میان مسجد و میخانه نمینهد و نه فقط با هفتاد و دو ملت بلکه با عالم وجود در صلح و آشتی است ….
🔹هیچ عقیدهای را غلط نمیشمارد و اختلاف مذاهب را اختلاف در رنگ و صورت میشمارد و صلح کلّ میطلبد.»
📚 غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، 1389 ج 2، ص 426، 428 و 432
🔹به عبارت سادهتر...
صوفی مذهب خاصی ندارد!
🔸چنانکه ملاعلی گنابادی با افتخار میگوید: «اَلصُّوفی مَن لا مَذهَبَ لَهُ».
📚 گنابادی ملاعلی (نورعلیشاه ثانی)، رساله صالحیّه، حقیقت، تهران، ص 234
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌼🌸🌺نقدفرقههای صوفیه🌺🌸🌼
✅ انتقاد ادبی از آداب صوفیانه توسط شیخ احمد جام!😃
🔺وی میگوید:
ما در معنی نه درویشیم و نه صوفی از هر دو دوریم و در دعوی هر چند خواهی تمامیم و هر چه درویشان و صوفیان کردند ما همه بر بدل آن میکنیم.
🔹ایشان مجاهدت و رنج گرسنگی اختیار کردند
🔸ما شادی و راحت و طرب نفس اختیار کردیم
🔹ایشان نماز شب و روزه روز و تسبیح و تهلیل و تکبیر و استغفار و علم و عبادت اختیار کردند
🔸اکنون ما هر کی را به ضد آن بدلی بنهادهایم
@n_tasavof
🔹بجای روزه روز، خوان آراسته و الوان طعام بنهادیم
🔸و به جای گرسنگی، سیری بنهادیم
🔹و بجای حلاوت عبادت، برههای بریان و حلواهای شکر بنهادیم
🔸و به جای تسبیح و تهلیل، سرود و غزل بنهادیم
🔹و به جای تکبیر، زلف و خال بنهادیم
🔸و به جای استغفار، غیبت و عیب مسلمانان بنهادیم
🔹و به جای قناعت، حرص
🔸و به جای توکل، تعلیق بنهادیم
🔹و به جای فراغت، طمع بنهادیم
🔸و به جای زهد، رغبت بنهادیم
🔹و به جای برهنگی پیراهنهای طراز بنهادیم
🔸و به جای آن صفه که هر یک گوری کنده بودند، ما بوستانی سرای و کوشک و غرفه بنهادیم
🔹و به جای نیستی هستی بنهادیم
🔸و به جای تقوی فسق بنهادیم
🔹و به جای صدق کذب!
📚 انس التائبین و صراط الله المبین، ج 1، ص 223-225
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقد فرقههای صوفیه🌺
▪️جای خالی «تیم قوی رسانهای» در ماجرای اعدام ثلاث
🔹انتشار دیرهنگام فیلمهای اعترافات راننده اتوبوس که بسیاری از شبهات پیرامون حکم قصاص ثلاث را پاسخ میدهد، باردیگر لزوم یک «تیم قوی رسانهای هنرمند» را در بین مسئولان گوشزد کرد.
🔹 روز گذشته قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران پس از جنجال های گستردهای که ماهها در فضای مجازی به راه افتاده بود فیلمهای کوتاهی را در اینستاگرامش منتشر کرد.
🔹نکته قابل تامل این جاست که آیا نمیشد مسئولان قوه قضائیه پیش از راه افتادن این هجمهها، این دست فیلمهای روشنگر را منتشر میکردند تا جلوی شایعات و شبهات پیرامون این موضوع گرفته شود.
📝در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/bnr9d5
@n_tasavof
.…نقد فرقههای صوفیه.…
✅ معرفی اثر...
🔺از جمله کتابهایی که در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید، کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود.
@n_tasavof
🔺او کتاب خود را به سه بخش تقسیم کرده و در آن به انحرافات حروفیه اشاره کرده و اباطیل این فرقه را از کتب فرقهای حروفیه برشمرده است.
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛