eitaa logo
نقد فرقه های صوفیه
280 دنبال‌کننده
151 عکس
12 ویدیو
4 فایل
ارسال سوال،پیشنهاد،انتقاد از طریق آیدی زیر: 👇👇👇 @Ertebat_soofiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺صوفیه گنابادی مَثَل انسان را مثل درخت بی پیوندی می‌دانند، که میوه‌اش تلخ و تلاش باغبان در تربیت و مواظبت از آن بی نتیجه است؛ 🔺از این رو آدمی باید درخت وجود خود را با بیعت با قطب که درخت وجودش، مظهر صفات الهی است پیوند بزند. که ازآن تعبیر به «ولایت در جانب بایع» می‌کنند. 🔺در فرقه گنابادی بدون بیعت هیچ عبادتی مقبول نیست و با بیعت هیچ عملی مطرود نیست! @n_tasavof 📚 تابنده، نور علی، مجموعه مقالات عرفان ایران، شماره‌ی1، ص8 🔺ملا سلطان گنابادی، ولایت در جانب بایع را که همان بیعت است چنین توصیف می‌کند: 🔺«بواسطه‌ی بیعت کردن با شیخ ماذون آن صورت نورانی داخل دل او می‌شود و هر عملی که از او صادر می‌شود در گرفته به نور آن پیوند شود؛ که معنای تبدیل سیئات به حسنات است.» 📚 گنابادی، ملاسلطان، ولایت نامه، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ص15 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸سعدی از شعرای قرن هفتم، در خلال تصانیف خود، بویژه در بوستان و گلستان، نقد صوفی را محک زده و بر صوفیان ناسره و منحرف خرده‌ها گرفته است. 🔹او از ابدال روزگار قدیم یاد می‌کند که به کرامت، سنگ در دست آنان به سیم بدل می‌شده است و اگر در روزگار او اینگونه کرامت به ظهور نمی‌رسد، نه به دلیل غیر معقول بودن چنان کرامت‌هایی است، بلکه از این روست که دراویش یزدان پرست، سلطان پرستی پیشه کرده‌اند! @n_tasavof 📚 عشق در ادب فارسی، ص 76 🔺بنابراین در اعصار گذشته کسانی که ادعای خاصی نداشتند صاحب کرامت بوده و به خلق خدمت می‌کردند، اما بعدها صوفیان مدعی علاوه بر ادعای معنویت، به گزاف خود را صاحب کرامت می‌خواندند. @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
⬛️نقد فرقه‌های صوفیه⬛️ ✅ تلاش برای نجات مردم از دام تصوف!(۱) 🔹از علمایی که صوفیان ایشان را به خود منسوب میکنند است!! 🔹شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود می‌کرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است. 🔹نهاوندی می‌گوید: «روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت: امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کم‌کم ارکان دولت آمدند و همه صوفی بودند. پس شیخ بهایی فرمود: تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شده‌ام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کم‌کم آن‌ها را هدایت کنم. پس مرحوم آیت‌الله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند: کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام می‌داد.» 📚جنتان مدهامتان، جنت 1، ص 29 🔸در واقع نه‌تنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… 💢 کیوان قزوینی از قول ملاسلطان، مؤسس فرقه گنابادی می‌نویسد: «همه عبادات و معاملات مریدان، باید با اجازه من باشد که امر من امر خداست و هر کار اگر چه نیک باشد و به قصد صحیح سرزند، تا به اجازه من نباشد باطل است.»😳 📚 قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص 160 @n_tasavof ✅ یکی از قواعد فقهیه که در زندگی و دارایی مردم، نقش اساسی دارد قاعده تسلط یا سلطنت است، که ثابت می‌کند هرکس نسبت به اموال خود اختیار و تسلط کامل دارد و هيچ كس نمى‌تواند او را بدون مجوز شرعى از تصرفات در آن منع كند. در حالی‌که بعضی سران صوفیه، این قاعده را نقض کرده و معاملات مردم در اموالشان را منوط به اجازه قطب می‌دانند.😩
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 ✅ درآمد اصحاب خانقاه! 🔺 درباره ثروت اقطاب می‌گوید که به سعی من و شیخ دیگر، یک سلسله پول‌های منظم روز افزونی همه ساله از ولایات ایران می‌رود به گناباد ( )💰💰💰 🔺به شش اسم: 1⃣ فطریه، 2⃣ ، 3⃣ نذر، 4⃣ خرج مقبره ملاسلطان، 5⃣ احداث قنات برای مقبره، 6⃣ و اداره شرکت تجارتی... که مدیر کل آن شرکت خود بود و حالا ملاحسن است، که سه اسم اول اختراع خود است. 📚 کیوان قزوینی، عباسعلی، بهین سخن، به اهتمام محمود عباسی، نشر راه نیکان، تهران 1387، ص 23 @n_tasavof
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔹دکتر قاسم غنی درباره عقیده صوفیه به صلح کل می‌گوید: 🔸«تصوف واقعی هیچ‌وقت زیر بار تعصب و تحزّب فرقه‌ای بر فرقه‌ی دیگر نمی‌رود و از جنگ هفتاد و دو ملت دوری می‌جوید، 🔹به عقیده‌ی صوفی یک حقیقت کلی و یک وجود حقیقی و واقعی در تمام عالم منبسط است که ما به الاشتراک و سبب تحقق تمام موجودات همان است و خارج از آن چیزی نیست... @n_tasavof 🔸فرقی میان مسجد و میخانه نمی‌نهد و نه فقط با هفتاد و دو ملت بلکه با عالم وجود در صلح و آشتی است …. 🔹هیچ عقیده‌ای را غلط نمی‌شمارد و اختلاف مذاهب را اختلاف در رنگ و صورت می‌شمارد و صلح کلّ می‌طلبد.» 📚 غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، 1389 ج 2، ص 426، 428 و 432 🔹به عبارت ساده‌تر... صوفی مذهب خاصی ندارد! 🔸چنان‌که ملاعلی گنابادی با افتخار می‌گوید: «اَلصُّوفی مَن لا مَذهَبَ لَهُ». 📚 گنابادی ملاعلی (نورعلیشاه ثانی)، رساله صالحیّه، حقیقت، تهران، ص 234 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
اى شه طوس که سرچشمه الطاف خدایى جان ما باد فدایت که ولی نعمت مایى میوه باغ رسالت، شه اقلیم ولایت بحر مواج علوم و کرم و لطف و رضایى 🌸میلاد باسعادت امام رضا علیه السلام، مبارکباد.
🌼🌸🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺🌸🌼 ✅ انتقاد ادبی از آداب صوفیانه توسط شیخ احمد جام!😃 🔺وی می‌گوید: ما در معنی نه درویشیم و نه صوفی از هر دو دوریم و در دعوی هر چند خواهی تمامیم و هر چه درویشان و صوفیان کردند ما همه بر بدل آن می‌کنیم. 🔹ایشان مجاهدت و رنج گرسنگی اختیار کردند 🔸ما شادی و راحت و طرب نفس اختیار کردیم 🔹ایشان نماز شب و روزه روز و تسبیح و تهلیل و تکبیر و استغفار و علم و عبادت اختیار کردند 🔸اکنون ما هر کی را به ضد آن بدلی بنهاده‌ایم @n_tasavof 🔹بجای روزه روز، خوان آراسته و الوان طعام بنهادیم 🔸و به جای گرسنگی، سیری بنهادیم 🔹و بجای حلاوت عبادت، بره‌های بریان و حلواهای شکر بنهادیم 🔸و به جای تسبیح و تهلیل، سرود و غزل بنهادیم 🔹و به جای تکبیر، زلف و خال بنهادیم 🔸و به جای استغفار، غیبت و عیب مسلمانان بنهادیم 🔹و به جای قناعت، حرص 🔸و به جای توکل، تعلیق بنهادیم 🔹و به جای فراغت، طمع بنهادیم 🔸و به جای زهد، رغبت بنهادیم 🔹و به جای برهنگی پیراهن‌های طراز بنهادیم 🔸و به جای آن صفه که هر یک گوری کنده بودند، ما بوستانی سرای و کوشک و غرفه بنهادیم 🔹و به جای نیستی هستی بنهادیم 🔸و به جای تقوی فسق بنهادیم 🔹و به جای صدق کذب! 📚 انس التائبین و صراط الله المبین، ج 1، ص 223-225 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقد فرقه‌های صوفیه🌺 ▪️جای خالی «تیم قوی رسانه‌ای» در ماجرای اعدام ثلاث 🔹انتشار دیرهنگام فیلم‌های اعترافات راننده اتوبوس که بسیاری از شبهات پیرامون حکم قصاص ثلاث را پاسخ می‌دهد، باردیگر لزوم یک «تیم قوی رسانه‌ای هنرمند» را در بین مسئولان گوشزد کرد. 🔹 روز گذشته قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران پس از جنجال های گسترده‌ای که ماه‌ها در فضای مجازی به راه افتاده بود فیلم‌های کوتاهی را در اینستاگرامش منتشر کرد. 🔹نکته قابل تامل این جاست که آیا نمی‌شد مسئولان قوه قضائیه پیش از راه افتادن این هجمه‌ها، این دست فیلم‌های روشنگر را منتشر می‌کردند تا جلوی شایعات و شبهات پیرامون این موضوع گرفته شود. 📝در لینک زیر بخوانید👇 fna.ir/bnr9d5 @n_tasavof
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… ✅ معرفی اثر... 🔺از جمله کتاب‌هایی که در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید، کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود. @n_tasavof 🔺او کتاب خود را به سه بخش تقسیم کرده و در آن به انحرافات حروفیه اشاره کرده و اباطیل این فرقه را از کتب فرقه‌ای حروفیه برشمرده است. @Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔸پرسه‌زنی و گدایی، دریوزگی و تکدی‌گری، شیطان و یزید رو تقدیس کردن، گاو‌پرست و عورت‌پرست! رو موحد دونستن رو شنیده بودیم ولی نمی‌دانستیم با اتوبوس مردم رو کشتن هم جزو اذکار صوفیانه‌ست!😏 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
💐🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺💐 🔶 خواب، حجتی برای ادعای مهدویت! ⭕️محمد نوربخش ادعای مهدویت خود را مستند به خواب کرده و می‌گوید: «اسحاق بن یوسف در طایقان به من گفت: در خواب دیدم که گویی در مسجدالحرامهستم، پس شنیدم که مهدی ظاهر شده است. به دیدار وی شتافتم... وقتی او را دیدم و صورتش بر من آشکار شد، دیدم تو هستی. خوشحال گشتم و یقین کردم که تو امام موعود هستی».😳 💢نوربخش، سید محمد، رساله الهدی، مترجم رسول جعفریان، 1391، نسخه الکترونیکی @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
📃کرامات صوفیانه!!😁 درباره ابوبکر شبلى که در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجرى مى‌زيست، چنين گفته اند: «وی اول که مجاهده بر دست گرفت سالهاى دراز شب نمک در چشم کشيدى تا در خواب نشود و گويند که هفت من نمک در چشم کرده بود!»😳 هر مَن، چند کیلوء؟!😏 «منِ تبریز»۳ کیلوگرم «منِ سنگ شاه اصفهان»۶ کیلوگرم «منِ ری»۱۲ کیلوگرم «منِ بُلداجی»۱۸ کیلوگرم «منِ لرستان»۱۰ کیلوگرم @n_tasavof سوال؛ این آقای صوفی چند کیلو نمک تو چشماش ریخته؟!😐 🗞عطار محمد بن ابراهیم، تذکرة الاولياء، وانک، تهران، 1388، جلد 2، صفحه 164
📜آیا میدانیــــد؟! جنید بغدادی... که تمام صوفیه سلسله خود را به او می‌رسانند... در فقه و حدیث... شاگرد سفیان ثوری... و شافعی مذهب بوده است⁉️ ✅براستی ارتباط صوفیان مدعی تشیع با اقطاب اهل سنت چیست؟ @n_tasavof 🗞خطیب بغدادی احمد، تاریخ بغداد، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۷، ج ۷، ص 241
📖به گواهی کتب تاریخی _ صوفی،  تا قرن هشتم اثری از صوفی شیعه نبوده است و این موضوع به خاطر عناد و دشمنی صوفیه با شیعه است. دراین‌باره می‌توان به سخن ابویزید از مشایخ معاصر هروی اشاره کرد که به مرید علوی خویش می‌گوید: «تا از این علوی‌گری خویش به‌کل بیرون نیایی از این کار(یعنی تصوف) بویی نیابی»! @n_tasavof 🗞انصاری هروی خواجه عبدالله، طبقات الصوفیه، مصحح مولایی، توس، تهران، ۱۳۶۱ ش، ص ۱۳۲
🍁.…نقد فرقه‌های صوفیه.…🍁 ⭕️ دراویش، امروزه درباره دخالت در امور سیاسی یا عدم دخالت در آن سرگیجه گرفته و نمی‌دانند که تکلیف ایشان درباره دخالت یا عدم دخالت در امر سیاست چیست؟ 💢 از سویی وقتی به سخنان قطب فعلی (نورعلی تابنده) نگاه می‌کنند او می‌گوید: «از من راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی سوال نکنید؛ چون من راجع به مسائل طریقتی نظر می‌دهم.»😬 📚 [مکاتیب عرفانی، ص 20] @n_tasavof 🚫 ولی از سوی دیگر همان قطب هنگام انتخابات، همه دراویش را به حمایت از کاندیدایی خاص دعوت می‌کند. 📚 [روزنامه اعتماد، شماره 937، ص 4] ⛔️ این در حالی است که برخی از اقطاب قبل از وی (قطب فعلی) هم مریدان خود را از دخالت در سیاست نهی کرده‌اند!😏
🍁.…نقد فرقه‌های صوفیه.…🍁 ✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان... ابن‌جوزی از علماء بزرگ اهل‌سنت در کتاب خود با نقل داستان‌های عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی را که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است! @n_tasavof 💢 وی می‌نویسد؛ «در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب می‌کند؟ آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماری‌های شدید کند؟! درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!»😐😑 📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸شاه ، یکی از بزرگان ایالت دَکَن واقع در جنوب هند و همچنین از اقطاب فرقه‌ی نعمت اللهیه و از دست‌نشاندگان بود. 🔸او شخصی به نام را که از مرتاض‌های هند و شخصی خُبره در علوم غریبه و سحر بود به ایران روانه کرد تا از اوضاع آشفته‌ی حکومت در کشور کمال استفاده را ببرد و در احیاء و ترویج طریقت نعمت اللهی خود تلاش کند. 🔸کتاب‌هایی که درباره در ایران نوشته شده است به طور صریح و یا تلویجاً به وابستگی آنها به بریتانیا و رابطه با جاسوس‌های بیگانه اشاره کرده است. @n_tasavof
☘نقد فرقه‌های صوفیه☘ 🔺 شیخ المشایخ صوفیان سلطان‌ علیشاهی (گنابادی)، یوسف مردانی در سخنانی دراویش را بی‌آزار و طالب صلح و صفا معرفی می‌کند و می‌گوید: «اگر دقت کنیم به بچه نوزاد درویش می‌گویند. چون آزارش به هیچ کس نمیرسد. پشه هم از خودش نمیتونه براند. در نتیجه خودش رو عاجز و بیچاره، می‌داند.» 📚 سخنرانی یوسف مردانی 26 دی 96 💢 جناب شیخ؛ آیا کسانی که در خیابان‌های تهران با اتوبوس به مردم حمله می‌کنند، همانند نوزاد بی‌آزار هستند؟ 💢 یا کسانی که با تفنگ ساچمه‌ای به مامورین حمله کردند، بی‌آزارند؟ 💢 آیا افرادی که با چماق و قمه مامورین را زخمی کردند، همانند نوزاد هستند؟ 💢 این افراد در کدام مسلک و در خدمت کدام پیر و خانقاه پرورش یافته اند؟! 🇮🇷 @n_tasavof
☘️نقدفرقه‌های صوفیه☘️ 💢 تجسّم صورت قطب در نماز توسط صوفیان ⭕️ سه نظریه اقطاب گذشته فرقه نعمت اللهیه در این زمینه را مشاهده می‌کنید؛ 1⃣ میرزا زین العابدین شیروانی معروف به مست علیشاه که از سرسلسله های این طریقت است می‌گوید: سالک باید در همه احوال و افعال و اقوال از مراقبت صورت مرشد غافل نشود و در هنگام ذکر و ورد و طاعت از وجه شیخ خود زائل نگردد. @n_tasavof 📚 ریاض السیاحه، چاپ حقیقت، ص۳۷۱          2⃣ ملاسلطان گنابادی: اگر مرشد ظاهری را در خیال نداشته باشد، صورت هواهای نفسانی او از بین نرود. 📚 سعادت نامه، چاپ حقیقت، ص 12 3⃣ ملا علی گنابادی: مقلد ناچار است که در وقت عمل مطاع(قطب) را در نظر آورد. 📚 صالحیه، چاپ حقیقت، ص 65
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 ✅ در تصوف 🔸عبدالحسن زرین‌کوب در مورد باطن‌گرایی و فرار از شریعت صوفیان می‌گوید: 🔸«باطن‌گرایی چندی بعد به صورت عقیده‌ی غریب و عجیب بعضی صوفیان درآمد که قانون شریعت فقط برای عوام الناس است و لذا صوفیان نخبه! از این نظر جای مقداری تأملند.» 📚عبدالحسین زرینکوب، تصوف ایرانی از منظر تاریخی آن، ترجمه کیوانی، ص77 🔹از مهمترین فرقه‌های صوفیه که این عقیده را دستاویز اعمال خود قرار دادند، هستند که در ملأ عام علاقه‌ی زیادی به رعایت شعائر نشان نمی‌دادند و نسبت به افکار عمومی مسلمانان نسبت به هنجارشکنی دینی، ترک واجبات و انجام محرمات بی‌اعتنا بودند. @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸از عجائب صوفی‌گری این است که همین صوفیانی که نسبت به دستورات خدا و پیامبر او بی‌تفاوت هستند، آنچنان در برابر شیخ و مراد خود مطیع و تسلیم هستند که گویا عبداو هستند تا اینکه بنده خدا باشند. 🔹بهاءالدین ولد می‌گوید: «همچنان که شایسته نیست در کارهای خدا اعتراض کرد، مرید در حق شیخ واصل هم باید چنین باشد و ریاضت و تنعم و خواب و بیداری و هر صفتی که موجب انکار شیخ هست چون از شیخ بیند، آن‌همه افعال دون کودکانه را در سلک کرامات و معجزات داند... و اگر چنین نباشد او را مرید حقیقی نگویند. 📚بهاءالدین ولد، محمد بن حسین، معارف سلطان ولد، مصحح فروزان فر، نشر طهوری، تهران، 1382، ص 65 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔸سوالی ذهن برخی از مخاطبین را درباره سران تصوف و مشاهیر ایشان مشغول کرده که: «در کتاب‌های دوران تحصیلی به اشخاصی بر می‌خوردیم که آنها را شاعر و عارف معرفی می‌کردند، اما شما می‌گویید آنها صوفی هستند، واقعا نظر درست کدام است؟» 🔺«قسمت اول» 🔹باید به این نکته دقت داشته که تا قرن هشتم، دو واژه صوفی و عارف از هم تفکیک نشده بودند و هر دو به یک معنا به کار می‌رفتند. 🔹علت آنکه این دو واژه بصورت یکسان به کار می‌رفتند آن بود که صوفیه هنوز به حوزه تشیع وارد نشده و همچنان صوفیان، سنی مذهب بودند. 📚صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ص 516 @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌹نقد فرقه‌های صوفیه🌹 💢 صوفی شمردن ائمه(ع) توسط سید حیدر آملی! 🔺بعد از آنکه سید حیدر آملی در کتاب خود با نام "جامع الاسرار و منبع الانوار" صوفیه را شیعه حقیقی می‌خواند، پا را فراتر نهاده و ائمه معصومین (علیهم السلام) را از جمله صوفیان شمرده و ایشان را دارای معرفت کشفی و خرقه صوفیانه به حساب آورده و این صفت را شامل یک‌یک آنان تا حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) دانسته و بدین‌گونه حجت حاضر شیعیان، در عین حال قطب صوفیه نیز هست. @n_tasavof 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 105 و 106 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
▪️نقدفرقه‌های صوفیه▪️ 🔺شهادت جانسوز یادگار کربلا، امام محمدباقر علیه السلام تسلیت باد... @n_tasavof @Ertebat_soofiyeh راه ارتباط