❤️شرح کتاب بشارت از حجت در آداب ارتباط با امام زمان علیه السلام
موضوع جلسه25
💥ضرورت اصلاح نفس
💥راه اصلاح نفس
💥ارتباط با امام سبب اصلاح نفس می شود
💥توجه انسان تابع ملکات اوست
https://eitaa.com/nafahat256
.✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۲۵
💠این بخش در مورد اصلاح رفتارهاست
🔸گام نخست در رابطه با امام بُعد اعتقادی و شناخت و معرفت به مقام و منزلت و جایگاه ایشان بود.پس از شناخت جایگاه امام و آگاهی از آموزهها و احکام دینی گام بعدی برای اصلاح نفس و تقرب به امام عصر اهتمام به تهذیب و اصلاح نفس است.
🔹گام اول برای اصلاح اعمال و پیوند با امام عصر توبه است. آیت الله بهجت میفرمود:حوادثی که اتفاق میافتد نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید« و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم
ارتباط با امام عصر یک ارتباط قلبی باطنی است و این ارتباط زمانی محقق میشود که ما بتوانیم توجه صحیحی به امام عصر ارواحنا فدا داشته باشیم.
🔸اگر توجه ما خاص باشد و حد نصاب پذیرش را داشته باشد در آن صورت ارتباط با امام برقرار میشود.
🔹ارتباط با امام دارای درجات است.برخی به صورت الهامات آگاه میشوند که در چه مسیری حرکت کنند و قدرتی به ایشان افاضه میشود که بتوانند آن تصمیم درست را عملی کنند
🔸شاخص ارتباط این است که ما هم مسیر درست را میتوانیم انتخاب کنیم و هم یک قوت و توانی به ما افاضه میشود که بتوانیم آن مسیر درست را طی کنیم.
🔹شخصی که در دو راهی شهوت و امر عقلانی است,در اینجا نفس قویتر از اراده ماست.و ما نمیتوانیم طبق تشخیصمان عمل کنیم و لذا شکست میخوریم.
🔸کسانی که ارتباط صحیح با امام دارند هم تشخیص میدهند و هم میتوانند عمل کنند
🔹راه ارتباط با امام راه خارجی و ظاهری نیست.ارتباط ها از طریق باطن برقرار میشود.چون امام متصرف در قلوب است و قلب اگر سالم باشد ارتباطش برقرار
میشود.
🔹وقتی یک عملی را در ابتدای انجام دادنش هستیم یک حالتی را در نفس ایجاد میکند به نام حال.
🔸حال یک حالت نفسانی است که از انجام دادن عمل به وجود میآید و این عمل چون مدت زیادی از آن نگذشته است و به سهولت قابل ترک کردن است.
🔹مثلا شخصی که چند روزه تصمیم گرفته روزه بگیرد،اما روزه به او فشار آورد و به سهولت رهایش کرد.میگوییم این عمل در مرتبه حال قرار گرفته بود .و این عمل ریشه ندوانده بود در باطنش.
🔸اگر شخصی در یک عملی ثابت قدم باشد و یک سال استمرار داشته باشد (یک سال یک دور است )و در این صورت این عمل در باطن ریشه میدواند و دیگر به سادگی قابل ترک نیست.به این حالتی که در باطن او ایجاد میشود ملکه میگویند.
🔹ملکه همان عادت است که در بین مردم رواج دارند.در اصطلاح علم اخلاق به آن ملکه میگویند.یعنی این عمل مالک وجود ما میشود و بر ما مسلط میشود.
🔸ملکات در وجود انسان تاثیرات عمیق و راسخی دارند و موجب میشوند توجهات نفسانی ما به سمت آنها متمرکز شود و جاذب توجه ما هستند.
🔹هنگامی که نفس به علت وجود ملکات از تعادلش خارج میشود ارتباطش با امام قطع میشود 👈🏻 نشانهاش این است وقتی ما میخواهیم توسلی با امام داشته باشیم ذهن ما به سمت خیالات میرود.چون آن ملکه اجازه نمیدهد که توجه ما یک توجه عمیق باشد.
🔸بزرگان وقتی توجه به امام میکنند از اطراف خودشان غافل میشوند چون ملکه ای نیست که مشغولشان کند.
🔹 وقتی که ملکه شهوی و مادی باشد توجه ما را به سمت دنیا جذب میکند.
🔸 ملکات زمینی باعث میشوند توجه ما از ملکوت عالم منصرف شود و این توجه ما در همین عالم ظاهر متوقف میشود و نمیتواند به سمت اعماق باطن عالم برود که امام در آنجا حضور دارد.
🔹امام حاضر و ناظر است اما ما نمیتوانیم با او این ارتباط عمیق را داشته باشیم چون ملکات اجازه نمیدهند.
🔸در قرآن عدم اعتدال نفس را به دلیل وجود ملکات به عنوان مریضی از آن یاد میکند.
🔹 کسانی که عادتهای بدی دارند این عادتها موجب میشوند قلب ملکوتی شان مریض شود.
🔸در قرآن نمونهها و مثالهایی از مریضیهای نفسانی را بیان کرده که ما خودمان را با میزان قرآن بسنجیم ببینیم مریض هستیم یا نه.
🔹مثلاً در قرآن فرمود: ای زنان وقتی سخن میگویید با ناز و کرشمه سخن نگویید چون کسی که در قلبش مرض است طمع میکند.
🔸نکته در اینجا این است اگر خانمی طوری رفتار کند که این رفتارش به این جهت است که میخواهد نامحرم را جذب کند.و حدود شرعی مانع ارتباطش با آن شخص شده مثلاً متاهل است. میفرمایند اگر شخصی در مواجهه با این صحنه قرار گرفت و در قلبش طمع و میلی ایجاد شود برای برقراری ارتباط،این شخص قلبش مریض است
🔹ملکه شهوترانی باعث میشود قلب از اعتدال خارج شود و توجه نفس به سمت ملکات شهوانی جذب میشود.و رفتارهایی از آن شخص صادر میشود که این رفتارهادر علم اخلاق،حیوانی قلمداد میشوند.
این شخص نمیتواند با امام ارتباط عمیق برقرار کند،چون ذهنش دارد خراب میشود.
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۲۵
💠علت عمده نداشتن حضور قلب در نماز ملکات نفسانی است.
🔸ملکات نفسانی و عادتها روی قوه خیال اثر میگذارند و تصاویر ایجاد میکنند و ذهن را جذب میکنند به سمت آن تصاویر.و این سبب میشود که ذهن آزاد نباشد و قلب پرواز نکند.
🔹ملکه بر اراده انسان سلطنت دارد و اراده را تسخیر میکند و این یک عزم جزمی میخواهد که انسان وارد ریاضات شود و ملکات را مهار کند.
🔸آیت الله بهجت میفرماید:باید بدانیم که علاج ما اصلاح نفس است.
🔹علاج در مقابل مریضی است و ما برای اینکه مریضی خود را از بین ببریم باید معالجه شویم.
🔸وقتی بدن ما مریض میشود،باید ریاضت متحمل شویم، دردها را بچشیم.
🔹 در مریضیهای نفسانی به مراتب بالاتر انسان باید سختی بکشد تا علاج پیدا کند.
🔸 شخصی که حسود است و مریضیهای نفسانی و شهوات و اینها دارد این شخص به سادگی معالجه نمیشود و خیلی مشکل است.باید در کوره ریاضت قرار بگیرد و باطن را ذوب کند تا از نو ساخته شود.
🔹در همه مراحل باید اصلاح نفس کرد و از این مستغنی نخواهیم بود.
🔸ملکه میتواند به حدی قدرتمند باشد که اراده انسان را بشکند و نمیشود ملکه را به یکباره از بین برد بلکه باید با ریاضات آن ملکات را از بین ببریم.بعد از آن بتوانیم احکام را رعایت کنیم.
🔹با وجود ملکات سنگین بعید است انسان بتواند در امتحانات پیروز شود.
🔸ملکه در بزنگاه خودش را نشان میدهد.و خودش را که نشان دادباطن را کاملاً لجن آلود میکند.
🔹مریضی نفسانی از خود ماست.ما خودمان را مریض کردیم.وگرنه خداوند انسان را سالم و مختار آفرید.
🔸آیت الله بهجت نکته مهمی میفرمایند: اگر ما با نمایندههای خدا ارتباط نداشته باشیم کارمان درست نمیشود. و این ارتباط یک ارتباط باطنی میتواند باشد.
🔹اگر انسان در توسلهای پی در پی قرار بگیرد و سعی در رعایت احکام کند،ریاضت بکشد و ضد امیال نفسانی اش حرکت کند،به هوای نفسش نه بگوید،ارتباط برقرار میشود.
🔸ارتباط برقرار شود،کارهای ما درست میشود.میبینیم قبل از اینکه ارتباط ما با اولیای خدا درست شود زندگی ما گره دارد و پیش نمیرود و همیشه مانع پیش میآید، چون ارتباط نداریم.
🔹اگر انسان با یک ولی خدا مرتبط شود، اگر با مشکلی روبرو شود،حل میشود. و کارش پیش میرود.اما اگر ارتباط نداشته باشیم کار گره میخورد و راهبندان میشود.
🔸بیشتر فریاد اهل دوزخ فریاد اهل تسوف است.یعنی کسانی که سوف سوف میکردند.یعنی همیشه میگفتند که ما فردا یا پس فردا خودمان را اصلاح میکنیم.
🔹 اینطور نیست انسان باید همین حالا شروع کند،چون فردا جز عمر ما محسوب نمیشود.
🔸فرمودند:کسی که روز بعد را جز عمر خودش حساب کند حقیقت مرگ را نشناخته است.مرگ به یکباره به سراغ انسان میآید.
🔹تا رابطه ما با ولی امر امام زمان(ع) قوی نشود ما نمیتوانیم اصلاح نفس کنیم.یعنی ریاضت به تنهایی اکتفا نمیکند. 🔸باید دست به دامن امام زمان (ع)شویم و از آقا بخواهیم که ما را کمک کند و اصلاح نفس کند. وقتی زمین افتادیم دوباره ما را بلند کند تا اینکه از اسارت نفس رها شویم.
🔹مثلاً در قنوتها دعای اللهم کن لولیک بخوانیم. خواندن این دعا نباید از روی عادت باشد.چون این عادتهای معنوی مضرند.
✨عملی که بر اساس عادت باشد،توجه نفسانی همراهش نیست.
🔸باید وقتی اللهم کل لولیک را میخوانیم توجه و تمرکزی برایمان ایجاد شود و واقعاً از خداوند استجابت این دعا را بخواهیم در این صورت این دعا تاثیر معنوی میگذارد و موجب میشود امام به ما توجه کند.
🔹انسان باید طریق علمی را طی کند و عقایدش را تصحیح کند ،تا امام را بشناسد، شناخت باعث میشود جایگاه خودمان را در طریق انسانی پیدا کنیم. تازه متوجه میشویم که هنوز در ابتدای این راه انسانی هستیم و همین باعث میشود که حرکت کنیم اما برای حرکت باید قوانین را بدانیم.
قدم اول 👈🏻شناخت امام
قدم دوم 👈🏻شناخت احکام و عمل به مقتضای احکام است.
قدم سوم👈🏻 اصلاح نفس است
اگر این سه نباشند انسان حرکت نمیکند.
🔸باید اصلاح نفس کرد چون اگر انسان نفسش اصلاح شود توجه نفسانی او اسیر عادتها و ملکات نمیشود. و همین که توجه عمیقی به امام بکند ارتباط قلبی او با امام برقرار میشود
🔸این جمله آیت الله بهجت که از قرآن گرفته شده همیشه مد نظر ما باشد و در ذهن مرورش کنیم که ایشان فرمودند: او میبیند,او میداند و حرفهایی که ما هم میزنیم قبل از اینکه ما بشنویم او میشنود.
💥این جمله را در طول روز در ذهن مرورش کنیم که امام همین حالا دارد من را میبیند
🔹 امام با هر کسی به صورت خصوصی ارتباط دارد،تا زمانی که ما بخواهیم.در قرآن فرمود: اگر شما برگردید ما هم برمیگردیم .سنت خدا این است
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم✨
🔥شناخت فرقه های انحرافی قسمت دوم
🗒مروری بر انحرافات انجمن حجتیه
⭕️۲. خلاف دانستن مبارزه با فساد و مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی
🔻انجمن حجتیه مبارزه با فساد را خلاف مسأله ظهور می دانند. این گروه میگویند ما باید در مقابل ظلم و فساد سکوت کنیم و بعضی حتی فراتر میروند و میگویند باید به ظلم و فساد دامن بزنیم و هر گونه حرکت اصلاحی یا انقلاب مذهبی خلاف مسأله ظهور است.
🔺 اعضای انجمن با توجه به اعتقادات و افکار خاصی که داشتند هرگز با انقلاب اسلامی رابطه بر قرار نکردند. چون اساساً آنها هر گونه قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان (ع) را خلاف میدانستند و مبارزه سیاسی را ممنوع اعلام کرده بودند و به اعضا گفته بودند اگر کسی میخواهد در تظاهرات و کارهای سیاسی شرکت کند باید از انجمن کنارهگیری کند.
ادامه دارد....
#نشردهید
🇮🇷علمی فرهنگی موسسه صدرا🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
💕از راههای وصل
یکی از راههای رسیدن به محضر امام زمان علیه السلام این است که
انسان در طول روز به حضرت توجّه داشته باشد، در اثر تکرار و استمرارِ این حس حضور، توجّه قوّت پیدا میکند.
اگر انسان با طهارت، کسب معرفت و توجه قلبی به امام قوی شود، توجّه او مرز خیالات را میشکافد و حقیقتاً به حضور حضرت خواهد رسید.
آن چیزی که بین انسان و امامش دیوار شده خیالات اوست.
⚘️#استادسپیدنامه
💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
۞در معنای صراط مستقیم
﴿صراط مستقیم انسان کامل است.
اهدناالصراط المستقیم یعنی ما را هدایت کن به سمت انسان کامل...﴾
❓چه کسانی به سمت انسان کامل هدایت می شوند؟
🟢ادامه بحث را در جلسه اول درس جدید تفسیر مختصر و معرفتی قرآن دنبال بفرمایید...
#اُنسباقرآن #هرروزباقرآن
🔖جهت ثبتنام این درس پیام دهید👇
💌 @sadra45
https://eitaa.com/nafahat256
هدایت شده از نفحات الانس
❤️عزیزانی که تازه به جمع ما پیوستن اطلاع داشته باشند کانال اصلی ما کانال موسسه صدراست و میتونید با ورود به لینک زیر از دیگر مطالب بهره مند بشن
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه
درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ
❤️کلاس امروز
ساعت(پنج و بیست و پنج دقیقه صبح) برگزار می شود
○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت 26.mp3
44.66M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺
#شرح کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر))
#استادسپیدنامه
#جلسه ۲۶
۱۴۰۳/۱/۴
زمان فایل: ۳۷:۱۲دقیقه
❤️شرح کتاب بشارت از حجت در آداب ارتباط با امام زمان علیه السلام
موضوع جلسه26
💥قدم اول توبه از معاصی
💥بحثی پیرامون آزمون های زندگی
💥علت گرفتاری های زندگی و حل نشدن مشکلات
❤️دستور العمل امروز: عزم جدی بر پرهیز از گناه
https://eitaa.com/nafahat256
.✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۲۶
💠موضوع بحث در مورد رفتارها و اعمالی که ما را به امام زمان ارواحنا فدا نزدیک میکند،میباشد.
🔸اولین قدم توبه است. گام اول برای اصلاح اعمال و پیوند با امام عصر توبه است. آیت الله بهجت میفرمود: حوادثی که اتفاق میافتد نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید.هر مصیبتی به شما میرسد به واسطه اعمال شماست.آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلا و مصیبتها شده است توبه کنیم؟ولی ما توبه نمیکنیم،چون کارهای خود را بد نمیدانیم و به خود و کارهای خود خوشبین هستیم.
🔹یک استغفار جدی و صادق عذر همه این مصائب و کبائر را میخواهد.حالا تا چه موقع اثر آن میماند؟ما نمیدانیم. اما باید بگوییم ما از حالا قصد داریم که اگر خدا به ما توفیق داد دیگر معصیت خدا را نکنیم.
خصوصا با این همه الطافی که خدا دارد که انسان را مجبور به معصیت نمیکند.
🔸اگر ما برای تعجیل فرج دعا نکنیم یا در دعا کردن جدی نباشیم,یا آثار جدیت در ما نباشد,به ضرر دنیای ما هم خواهد بود.چه رسد به آخرت. و از شروط استجابت دعا توبه از معاصی است.
🔹توجه به امام زمان(ع) با حرکت به سمت او تفاوت دارد.
هر کسی میتواند به امام زمان(ع) توجه کند و بر اساس آن توجه الطافی و رحمتهایی را از آن ذات قدسی دریافت کند. راه ندارد شخصی توجه به امام بکند و پاسخی برایش نیاید
🔸اما حرکت به سمت امام عصر نیاز به حصول یک شرایطی دارد.
🔹برای اینکه ما حرکت کنیم فقط توجه کافی نیست.توجه یکی از شروط حرکت است.
🔸اول توجه ایجاد میشود بعد انسان باید عزمی داشته باشد.ارادهای کند حرکت واقع شود.بعد اینکه حرکت واقع شد انسان در مسیر قرار میگیرد، انتهای آن مسافت میشود لقا و دستیابی به امام عصر(ع).
🔹معاصی نفس ما را به سمت پایین میکشند،به سمت عالم طبیعت رهسپارش میکنند. به همین جهت وقتی انسان گرفتار معصیت است افکارش مادی است.
🔸یکی از نشانههای اینکه ما بفهمیم حرکت رو به رشد داریم یا نه،باید ببینیم تمایلات ما کدام سویی است؟
آیا تمایلات دنیوی و افکار دنیوی داریم یا اخروی و امام زمانی است؟
🔹در قرآن آمده:وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى. برای انسان چیزی جز سعی و کوشش نیست.یعنی در آن جهتی که سعی و کوشش میکنیم در آن جهت به بهرهبرداری میرسیم و حرکت ما در آن جهت است.
در صورتی ما میتوانیم بگوییم ارزو داریم به امام زمان(ع) برسیم که تلاش و جدیت ما در جهت رسیدن به امام زمان(ع) باشد. در غیر این صورت این آرزوی ما آرزوی خیالی و کاذب است و دارد ما را فریب میدهد.
🔸یکی از راههای فهمیدن اینکه حرکت باطنی ما به چه سمتی است ارزیابی نحوه عملکرد ما در هنگام آزمونهای الهی است.
🔹اگر انسان در آزمون سخت زندگی بر اساس توسل هایش عمل کرد و هیچگاه دلسرد نشد,مشخص است در مسیر رو به رشد است.اما اگر مدام اعتراض کرد و تهمت زد به خداوند،به امام،مشخص است که انسان خاکی است.
✨امتحانات باطن ما را نشان میدهند.✨
🔸اینطور نباید بگویی که من یک سال تلاش کردم این امتحان را رفوزه شدم.این یک سال تلاش را در جهت رسیدن به امام نکردی،بلکه یک سال تلاش در جهت رسیدن به خواستههای نفسانی ات بوده. و آن اعمالی که به ظاهر مثبت بودند،باطنا منفی بودند.
🔹امتحانات نوع حرکت ما را مشخص میکنند.مشخص میکنند که در آن یک سال که تلاش کردم آن تلاش من برای خدا و امام زمان(ع) بوده یا نبوده است.
🔸امکان ندارد انسان برای امام زمان(ع) و خدا کار بکند اما در امتحان بد عمل کند.پس امتحان آینه درون ماست.
در امتحان مشخص میشود که عبادتهای ما کدام سوئی است.
🔹خداوند در قرآن فرمود:أَوَلَا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْن.
🔸آیا آنها نمیدانند که در هر سالی یک بار یا دو بار ما از آنها امتحان میگیریم ؟آنها را به فتنه میاندازیم.
🔹امتحانهای اصلی خداوند در طول سال یک یا دو بار اتفاق میافتند مانند امتحانهای ترم دانشگاهها و مدارس و حوزهها.و امتحانهای میان ترم الهی هم هر روز واقع میشود.
✨این امتحانهای جزئی در طول روز هم نمایان کننده نوع عملکرد ماست.✨
🔸روزی که سرائر انسان آشکار میشود آن روز قیامت است. قیامت انسان در موقع امتحان است.
✨ قیامت یعنی قائم شدن،بر پا شدن.برپا شدن چه چیزی؟ باطن ما که مخفی است,آشکار میشود.و آن میشود قیامت.حال چه در دنیا باشد چه در آخرت باشد.
🔹انسان در عصبانیت باطنش قیام میکند.مثلاً میگوید: کفر من را بالا نیار.یعنی کفرش در لایههای زیرین نفسش است.وقتی غضبناک میشود زلزلهای در درونش به وجود میآید, و آن کفر پنهان را آشکار میکند و میگوید آن روی سگ من را بالا نیار.این حرف خیلی عمیق و علمی است.این شخص باطنا درنده است.
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۲۶
💠امتحانات جنس سعی و تلاش ما را مشخص میکنند. اینکه من نماز شب میخوانم،اشک دارم،توسل به امام زمان(ع)دارم ارزشمند است.اما اگر دیدیم که در امتحان بد عمل میکنیم باید بدانیم که خالص نیستیم .اعمالی که داریم انجام میدهیم به نفسمان برمیگردد.
🔸 کسی مقصر نیست که ما در امتحان رفوزه میشویم و نباید دیگری را مقصر بدانیم،دبگران فقط باطن ما را به ما نشان میدهند.
🔹معصیت به منزله سوراخ بودن خورجین اعمال انسان است و موجب میشود حرکت باطنی ما از جهت رسیدن به امام منحرف شود و به سمت حیوانیت ما را بکشد.
🔸اثر اعظم معصیت در باطن انسان است و اثر ضعیف معصیت در زندگی انسان نمایان میشود.
🔹وقتی زندگی انسان رو به راه نیست،به هر دری میزند باز نمیشود،داخل زندگیش برکت نیست،اعضای خانواده با هم درگیرند،میفرمایند:تمام اینها مصیبت است.مصیبت یعنی چیزی که به شخص اصابت میکند. میفرمایند اینها از ناحیه خودت است، افرادی که غیبت میکنند،تهمت میزنند،خلق الله را اذیت میکنند،این اثر کوچک معصیت آنهاست که زندگیشان را اینطور آشفته کرده است.
🔸آیت الله بهجت اشخاصی که به ایشان رجوع میکردند به علت اینکه رزقشان تنگ شده،یا گرفتارند، به ایشان میفرمود :استغفار کنید,اگر حل نشد بیشتر استغفار کنید،نشد ،با جدیت استغفار کنید.
🔹انسان باید مدام استغفار کند تا حتی آن گناهانی که ما از آن اطلاع نداریم هم از بین بروند.استغفار باید با جدیت گفته شود نه به صورت لفظ.
🔸خداوند قصد ندارد در زندگی ما راهبندان ایجاد کند اگر راهبندان ایجاد میشود این کار نفس ماست
استغفار سبب میشود باطن ما باز شود وقتی باطن باز میشود رزقها سرازیر میشوند
🔹هر مصیبتی به شما میرسد به واسطه اعمال شماست آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها مصیبتها شده است توبه کنیم؟
🔸گناهان گذشته میتوانند رهزن باشند. گاهی اوقات انسان یک یادآوری برایش پیش میآید.مثلاً به یاد کودکی ات میافتی که همچین عملی انجام دادی.میفرماید این فکر همینطور بیهوده نیامده و خداوند تصرف میکند در قلب و خیال انسان و آن خاطره ات زنده میشود, میخواهد بگوید آن کار بدی که انجام دادی هنوز بخشیده نشده برو درستش کن.
🔸گاهی از اوقات انسان خیالاتی در ذهنش است و از آنها لذت میبرد این هم یک نوع گناه است و حرکت باطن انسان را به سمت حیوانیت میبرد و سبب میشود در امتحانات بد عمل کند.
🔹هیچ کسی در انحراف ما نقش ندارد، فضای مجازی، رسانه و .....دروغ است.بلکه باطن ما طوری پرورش پیدا کرده است که وسوسههای شبکههای مجازی را پذیرفته است.
🔸اگر باطن را طوری پرورشش میدادیم که سنخیتی با وسوسهها نداشت هیچگاه نمیپذیرفت و منحرف نمیشد.
🔹توبه یعنی بازگشت از گناه. یعنی باطن ما طوری میشود که آن گناه خوشایند،برای او تلخ میشود.
یک استغفار جدی و صادق،عذر همه این مصائب و کبائر را میخواهد.
🔸یعنی اگر انسان با نهایت وجودش معذرت خواهی کند تمام گذشتهاش پاک میشود.
🔹یعنی حتی میلش را از این گناه منصرف کند.وقتی باطنت را ارزیابی کنی میبینی در این باطن هیچ میلی به آن گناه نیست و از آن متنفر شده است.
🔸تمام گناهان گذشته و گرهها پاک میشود. اما تا چه هنگام اثر ان میماند؟ ما نمیدانیم.
🔹یک وقتی انسان با تمام عزمش استغفار میکند،میلش هم برداشته میشود، اما دو روز بعد مرتکب آن گناه میشود. چه کار کند؟
🔸دستورالعمل امروز👈🏻 قصد جدی کنیم که هیچگاه معصیت خدا را نکنیم،یعنی وقتی باطن را ارزیابی میکنیم این قصد داخلش باشد.اگر یک ساعت بعد معصیت کردی اشکال ندارد، دوباره همین قصد را تجدیدش کنیم. اما دیدگاه این نباشد که من یک ساعت دیگر معصیت میکنم و بعد از ان استغفار میکنم.
🔹اگر ما برای تعجیل فرج دعا نکنیم یا در دعا کردن جدی نباشیم یا آثار جدیت در ما نباشد به ضرر دنیای ما هم خواهد بود, چه رسد به آخرت و از شروط استجابت دعا توبه از معاصی است
🔸هر دعایی که از این به بعد برای امام میخوانیم جدی باشد. یعنی همانگونه که میخواهید فلان حاجت دنیوی ات برطرف شود به همان صورت برای امام زمان ارواحنا فدا دعا کنیم.
🔹انسان ضعیف یک قسمت از زندگی را برای امام زمان(ع) اختصاص میدهد .
اما انسان قوی همه زندگی و توجهاتش وقف امامش است و بهرهاش را هم میبرد که بهرهاش رسیدن به امام است.
🔸معاصی درجات دارند که پایینترین مرتبه معاصی گناهان شرعی است.
🔹اما هنگامی انسان عقلش رشد کرد و فهمید آثار مخرب خیالات چطور است؟ این خیالات هم برایش معصیت محسوب میشوند.نیات معصیت میشوند، اینها آثار سو دارند و رهزن میشوند.نیت خیانت به خلق،گرچه عملی هم نشود،یک عصیان باطنی است.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حسّ حضور امام
⚘️#استادسپیدنامه
💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
🔥فرقه شناسی قسمت سوم
🗒مروری بر انحرافات انجمن حجتیه
⭕️ ۳.مخالفت با فلسفه و عرفان
یکی دیگر از ویژگیهای انجمن حجتیه مخالفت افراطی با فلسفه و عرفان است، آنها فلاسفه را تکفیر کرده و به بزرگان حکمت اسلامی توهین می کنند. یکی از دلایل کینه این انجمن از امام خمینی رحمت الله علیه نیز فیلسوف و عارف بودن ایشان است. این گروه معتقدند که فلسفه نوعی بدعت است و کسی که فلسفه درس میدهد یا میخواند از عدالت ساقط است.
🟢 مقام معظم رهبری (دامت برکاته) :
فلسفه اسلامی فقه اکبر است.
فلسفه انسان را به معرفت خدا می رساند. از وحدت وجود، از مبانی ملاصدرا، می شود دستگاه سیاسی اجتماعی و اقتصادی درست کرد. (۸۲/۱۰/۲۹)
#نشردهید
🇮🇷علمی فرهنگی موسسه صدرا🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❤️کانال اصلی موسسه صدرا
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
نظرات و پیشنهادات
@yaraoof1001
💚بالاترین سعادت انسان
✨بالاترین سعادت برای انسان وصال انسان کامل حضرت بقیة ﷲ اعظم (ارواحناله فداه)است.
که باید درهمین مدت عمر، در همین دنیا محقق شود.
🍃بزرگترین مانع دیدار حضرت این است که بپنداریم لایق دیدار ایشان نیستیم
در حالیکه هم لیاقت هست، هم دیـر شده است و باید هر چه زودتر
این دیدار محقّق شود.
⚘️#استادسپیدنامه_نکاتتفسیر
https://eitaa.com/joinchat/3599434177C350f0ba83f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕 عاشق نمی تواند از محبوبش سخن نگوید ....
💿 نکات شرح کتاب نجم الثاقب پیرامون امام عصر علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه
درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ
❤️کلاس امروز
ساعت(پنج و بیست و پنج دقیقه صبح) برگزار می شود
○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇
https://eitaa.com/nafahat256