❤️شرح کتاب بشارت از حجت در آداب ارتباط با امام زمان علیه السلام
موضوع جلسه26
💥قدم اول توبه از معاصی
💥بحثی پیرامون آزمون های زندگی
💥علت گرفتاری های زندگی و حل نشدن مشکلات
❤️دستور العمل امروز: عزم جدی بر پرهیز از گناه
https://eitaa.com/nafahat256
.✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۲۶
💠موضوع بحث در مورد رفتارها و اعمالی که ما را به امام زمان ارواحنا فدا نزدیک میکند،میباشد.
🔸اولین قدم توبه است. گام اول برای اصلاح اعمال و پیوند با امام عصر توبه است. آیت الله بهجت میفرمود: حوادثی که اتفاق میافتد نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید.هر مصیبتی به شما میرسد به واسطه اعمال شماست.آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلا و مصیبتها شده است توبه کنیم؟ولی ما توبه نمیکنیم،چون کارهای خود را بد نمیدانیم و به خود و کارهای خود خوشبین هستیم.
🔹یک استغفار جدی و صادق عذر همه این مصائب و کبائر را میخواهد.حالا تا چه موقع اثر آن میماند؟ما نمیدانیم. اما باید بگوییم ما از حالا قصد داریم که اگر خدا به ما توفیق داد دیگر معصیت خدا را نکنیم.
خصوصا با این همه الطافی که خدا دارد که انسان را مجبور به معصیت نمیکند.
🔸اگر ما برای تعجیل فرج دعا نکنیم یا در دعا کردن جدی نباشیم,یا آثار جدیت در ما نباشد,به ضرر دنیای ما هم خواهد بود.چه رسد به آخرت. و از شروط استجابت دعا توبه از معاصی است.
🔹توجه به امام زمان(ع) با حرکت به سمت او تفاوت دارد.
هر کسی میتواند به امام زمان(ع) توجه کند و بر اساس آن توجه الطافی و رحمتهایی را از آن ذات قدسی دریافت کند. راه ندارد شخصی توجه به امام بکند و پاسخی برایش نیاید
🔸اما حرکت به سمت امام عصر نیاز به حصول یک شرایطی دارد.
🔹برای اینکه ما حرکت کنیم فقط توجه کافی نیست.توجه یکی از شروط حرکت است.
🔸اول توجه ایجاد میشود بعد انسان باید عزمی داشته باشد.ارادهای کند حرکت واقع شود.بعد اینکه حرکت واقع شد انسان در مسیر قرار میگیرد، انتهای آن مسافت میشود لقا و دستیابی به امام عصر(ع).
🔹معاصی نفس ما را به سمت پایین میکشند،به سمت عالم طبیعت رهسپارش میکنند. به همین جهت وقتی انسان گرفتار معصیت است افکارش مادی است.
🔸یکی از نشانههای اینکه ما بفهمیم حرکت رو به رشد داریم یا نه،باید ببینیم تمایلات ما کدام سویی است؟
آیا تمایلات دنیوی و افکار دنیوی داریم یا اخروی و امام زمانی است؟
🔹در قرآن آمده:وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى. برای انسان چیزی جز سعی و کوشش نیست.یعنی در آن جهتی که سعی و کوشش میکنیم در آن جهت به بهرهبرداری میرسیم و حرکت ما در آن جهت است.
در صورتی ما میتوانیم بگوییم ارزو داریم به امام زمان(ع) برسیم که تلاش و جدیت ما در جهت رسیدن به امام زمان(ع) باشد. در غیر این صورت این آرزوی ما آرزوی خیالی و کاذب است و دارد ما را فریب میدهد.
🔸یکی از راههای فهمیدن اینکه حرکت باطنی ما به چه سمتی است ارزیابی نحوه عملکرد ما در هنگام آزمونهای الهی است.
🔹اگر انسان در آزمون سخت زندگی بر اساس توسل هایش عمل کرد و هیچگاه دلسرد نشد,مشخص است در مسیر رو به رشد است.اما اگر مدام اعتراض کرد و تهمت زد به خداوند،به امام،مشخص است که انسان خاکی است.
✨امتحانات باطن ما را نشان میدهند.✨
🔸اینطور نباید بگویی که من یک سال تلاش کردم این امتحان را رفوزه شدم.این یک سال تلاش را در جهت رسیدن به امام نکردی،بلکه یک سال تلاش در جهت رسیدن به خواستههای نفسانی ات بوده. و آن اعمالی که به ظاهر مثبت بودند،باطنا منفی بودند.
🔹امتحانات نوع حرکت ما را مشخص میکنند.مشخص میکنند که در آن یک سال که تلاش کردم آن تلاش من برای خدا و امام زمان(ع) بوده یا نبوده است.
🔸امکان ندارد انسان برای امام زمان(ع) و خدا کار بکند اما در امتحان بد عمل کند.پس امتحان آینه درون ماست.
در امتحان مشخص میشود که عبادتهای ما کدام سوئی است.
🔹خداوند در قرآن فرمود:أَوَلَا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْن.
🔸آیا آنها نمیدانند که در هر سالی یک بار یا دو بار ما از آنها امتحان میگیریم ؟آنها را به فتنه میاندازیم.
🔹امتحانهای اصلی خداوند در طول سال یک یا دو بار اتفاق میافتند مانند امتحانهای ترم دانشگاهها و مدارس و حوزهها.و امتحانهای میان ترم الهی هم هر روز واقع میشود.
✨این امتحانهای جزئی در طول روز هم نمایان کننده نوع عملکرد ماست.✨
🔸روزی که سرائر انسان آشکار میشود آن روز قیامت است. قیامت انسان در موقع امتحان است.
✨ قیامت یعنی قائم شدن،بر پا شدن.برپا شدن چه چیزی؟ باطن ما که مخفی است,آشکار میشود.و آن میشود قیامت.حال چه در دنیا باشد چه در آخرت باشد.
🔹انسان در عصبانیت باطنش قیام میکند.مثلاً میگوید: کفر من را بالا نیار.یعنی کفرش در لایههای زیرین نفسش است.وقتی غضبناک میشود زلزلهای در درونش به وجود میآید, و آن کفر پنهان را آشکار میکند و میگوید آن روی سگ من را بالا نیار.این حرف خیلی عمیق و علمی است.این شخص باطنا درنده است.
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۲۶
💠امتحانات جنس سعی و تلاش ما را مشخص میکنند. اینکه من نماز شب میخوانم،اشک دارم،توسل به امام زمان(ع)دارم ارزشمند است.اما اگر دیدیم که در امتحان بد عمل میکنیم باید بدانیم که خالص نیستیم .اعمالی که داریم انجام میدهیم به نفسمان برمیگردد.
🔸 کسی مقصر نیست که ما در امتحان رفوزه میشویم و نباید دیگری را مقصر بدانیم،دبگران فقط باطن ما را به ما نشان میدهند.
🔹معصیت به منزله سوراخ بودن خورجین اعمال انسان است و موجب میشود حرکت باطنی ما از جهت رسیدن به امام منحرف شود و به سمت حیوانیت ما را بکشد.
🔸اثر اعظم معصیت در باطن انسان است و اثر ضعیف معصیت در زندگی انسان نمایان میشود.
🔹وقتی زندگی انسان رو به راه نیست،به هر دری میزند باز نمیشود،داخل زندگیش برکت نیست،اعضای خانواده با هم درگیرند،میفرمایند:تمام اینها مصیبت است.مصیبت یعنی چیزی که به شخص اصابت میکند. میفرمایند اینها از ناحیه خودت است، افرادی که غیبت میکنند،تهمت میزنند،خلق الله را اذیت میکنند،این اثر کوچک معصیت آنهاست که زندگیشان را اینطور آشفته کرده است.
🔸آیت الله بهجت اشخاصی که به ایشان رجوع میکردند به علت اینکه رزقشان تنگ شده،یا گرفتارند، به ایشان میفرمود :استغفار کنید,اگر حل نشد بیشتر استغفار کنید،نشد ،با جدیت استغفار کنید.
🔹انسان باید مدام استغفار کند تا حتی آن گناهانی که ما از آن اطلاع نداریم هم از بین بروند.استغفار باید با جدیت گفته شود نه به صورت لفظ.
🔸خداوند قصد ندارد در زندگی ما راهبندان ایجاد کند اگر راهبندان ایجاد میشود این کار نفس ماست
استغفار سبب میشود باطن ما باز شود وقتی باطن باز میشود رزقها سرازیر میشوند
🔹هر مصیبتی به شما میرسد به واسطه اعمال شماست آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها مصیبتها شده است توبه کنیم؟
🔸گناهان گذشته میتوانند رهزن باشند. گاهی اوقات انسان یک یادآوری برایش پیش میآید.مثلاً به یاد کودکی ات میافتی که همچین عملی انجام دادی.میفرماید این فکر همینطور بیهوده نیامده و خداوند تصرف میکند در قلب و خیال انسان و آن خاطره ات زنده میشود, میخواهد بگوید آن کار بدی که انجام دادی هنوز بخشیده نشده برو درستش کن.
🔸گاهی از اوقات انسان خیالاتی در ذهنش است و از آنها لذت میبرد این هم یک نوع گناه است و حرکت باطن انسان را به سمت حیوانیت میبرد و سبب میشود در امتحانات بد عمل کند.
🔹هیچ کسی در انحراف ما نقش ندارد، فضای مجازی، رسانه و .....دروغ است.بلکه باطن ما طوری پرورش پیدا کرده است که وسوسههای شبکههای مجازی را پذیرفته است.
🔸اگر باطن را طوری پرورشش میدادیم که سنخیتی با وسوسهها نداشت هیچگاه نمیپذیرفت و منحرف نمیشد.
🔹توبه یعنی بازگشت از گناه. یعنی باطن ما طوری میشود که آن گناه خوشایند،برای او تلخ میشود.
یک استغفار جدی و صادق،عذر همه این مصائب و کبائر را میخواهد.
🔸یعنی اگر انسان با نهایت وجودش معذرت خواهی کند تمام گذشتهاش پاک میشود.
🔹یعنی حتی میلش را از این گناه منصرف کند.وقتی باطنت را ارزیابی کنی میبینی در این باطن هیچ میلی به آن گناه نیست و از آن متنفر شده است.
🔸تمام گناهان گذشته و گرهها پاک میشود. اما تا چه هنگام اثر ان میماند؟ ما نمیدانیم.
🔹یک وقتی انسان با تمام عزمش استغفار میکند،میلش هم برداشته میشود، اما دو روز بعد مرتکب آن گناه میشود. چه کار کند؟
🔸دستورالعمل امروز👈🏻 قصد جدی کنیم که هیچگاه معصیت خدا را نکنیم،یعنی وقتی باطن را ارزیابی میکنیم این قصد داخلش باشد.اگر یک ساعت بعد معصیت کردی اشکال ندارد، دوباره همین قصد را تجدیدش کنیم. اما دیدگاه این نباشد که من یک ساعت دیگر معصیت میکنم و بعد از ان استغفار میکنم.
🔹اگر ما برای تعجیل فرج دعا نکنیم یا در دعا کردن جدی نباشیم یا آثار جدیت در ما نباشد به ضرر دنیای ما هم خواهد بود, چه رسد به آخرت و از شروط استجابت دعا توبه از معاصی است
🔸هر دعایی که از این به بعد برای امام میخوانیم جدی باشد. یعنی همانگونه که میخواهید فلان حاجت دنیوی ات برطرف شود به همان صورت برای امام زمان ارواحنا فدا دعا کنیم.
🔹انسان ضعیف یک قسمت از زندگی را برای امام زمان(ع) اختصاص میدهد .
اما انسان قوی همه زندگی و توجهاتش وقف امامش است و بهرهاش را هم میبرد که بهرهاش رسیدن به امام است.
🔸معاصی درجات دارند که پایینترین مرتبه معاصی گناهان شرعی است.
🔹اما هنگامی انسان عقلش رشد کرد و فهمید آثار مخرب خیالات چطور است؟ این خیالات هم برایش معصیت محسوب میشوند.نیات معصیت میشوند، اینها آثار سو دارند و رهزن میشوند.نیت خیانت به خلق،گرچه عملی هم نشود،یک عصیان باطنی است.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حسّ حضور امام
⚘️#استادسپیدنامه
💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
🔥فرقه شناسی قسمت سوم
🗒مروری بر انحرافات انجمن حجتیه
⭕️ ۳.مخالفت با فلسفه و عرفان
یکی دیگر از ویژگیهای انجمن حجتیه مخالفت افراطی با فلسفه و عرفان است، آنها فلاسفه را تکفیر کرده و به بزرگان حکمت اسلامی توهین می کنند. یکی از دلایل کینه این انجمن از امام خمینی رحمت الله علیه نیز فیلسوف و عارف بودن ایشان است. این گروه معتقدند که فلسفه نوعی بدعت است و کسی که فلسفه درس میدهد یا میخواند از عدالت ساقط است.
🟢 مقام معظم رهبری (دامت برکاته) :
فلسفه اسلامی فقه اکبر است.
فلسفه انسان را به معرفت خدا می رساند. از وحدت وجود، از مبانی ملاصدرا، می شود دستگاه سیاسی اجتماعی و اقتصادی درست کرد. (۸۲/۱۰/۲۹)
#نشردهید
🇮🇷علمی فرهنگی موسسه صدرا🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❤️کانال اصلی موسسه صدرا
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
نظرات و پیشنهادات
@yaraoof1001
💚بالاترین سعادت انسان
✨بالاترین سعادت برای انسان وصال انسان کامل حضرت بقیة ﷲ اعظم (ارواحناله فداه)است.
که باید درهمین مدت عمر، در همین دنیا محقق شود.
🍃بزرگترین مانع دیدار حضرت این است که بپنداریم لایق دیدار ایشان نیستیم
در حالیکه هم لیاقت هست، هم دیـر شده است و باید هر چه زودتر
این دیدار محقّق شود.
⚘️#استادسپیدنامه_نکاتتفسیر
https://eitaa.com/joinchat/3599434177C350f0ba83f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕 عاشق نمی تواند از محبوبش سخن نگوید ....
💿 نکات شرح کتاب نجم الثاقب پیرامون امام عصر علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه
درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ
❤️کلاس امروز
ساعت(پنج و بیست و پنج دقیقه صبح) برگزار می شود
○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت27.mp3
43.62M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺
#شرح کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر))
#استادسپیدنامه
#جلسه ۲۷
۱۴۰۳/۱/۵
زمان فایل: ۳۶:۲۱دقیقه
کتاب بشارت ازحضرت حجت علیه السلام صفحه ۷۱ ❤️
https://eitaa.com/nafahat256
کتاب بشارت ازحضرت حجت علیه السلام صفحه ۷۰ ❤️
https://eitaa.com/nafahat256
❤️شرح کتاب بشارت از حجت
☘ج27
موضوع
💥جلوه صفات الهی در نظام هستی و انسان
💥نوع نگاه انسان به اعمال خود
💥اقسام سه گانه محاسبه
❤️دستور العمل امروز: محاسبه اعمال و احوال نفسانی
https://eitaa.com/nafahat256
.✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۲۷
💠یک بحثی در فلسفه و عرفان اسلامی است به این عنوان که هر صفتی در خداوند هست یک نمونهای از آن در تک تک ما وجود دارد،که از آن به عنوان مظهریت یاد میکنند.
🔸خداوند میفرماید:من یک گنج پنهانی بودم،پس محبتم به این تعلق گرفت که آشکار شوم.
🔹همه مخلوقاتی که ما مشاهده میکنیم,چه مادی،برزخی، عقلی و عوالم وجود دیگر،همه تجلیات و جلوههای زیباییها و کمالات خداوند است.
🔸خداوند عالم را با محبت و عشق ایجاد کرد.انسان هم محبت دارد به اینکه همیشه آشکار باشد.دوست دارد کمالاتش را نمایان کند و این صفت را از خدایی که خالق خودش است گرفته است.
🔹چرا انسان میخواهد سخن بگوید؟چون میخواهد باطن خودش را آشکار کند.فکر میکند دوست دارد در مورد موضوع خاصی سخن بگوید.اما هدف بالذات انسان این است که خودش را نمایان کند.
🔸بُعدهای باطنی ما با سخن گفتن آشکار میشوند و ما همیشه دوست داریم گوینده باشیم.فلذا مطلق حرکات ما میشود کلام ما.
🔹شخصی فعالیتهایی انجام میدهد،آن فعالیتها گفتارهای درونش هستند که دارند آشکار میشوند.
🔸شخصی میگوید من دوست دارم سکوت بکنم و کتاب بنویسم،کتاب نوشتنش هم میشود همان تکلمش.
شخصی بگوید نه دوست دارم حرف بزنم،نه بنویسم، دوست دارم بنایی کنم. بنایی کردنش هم همان طرحهای ذهنی خودش است که دارد آشکارش میکند،که آن هم آشکار شدن باطنش است.
🔹در فلسفه گفته میشود معلول داراییهای علت را نشان میدهد.
معلول یک نمادی از علت خودش است و علت به معلول محبت دارد چون اثر خودش است.
🔸استاد خوشنویسی وقتی مینویسد،به تابلوهای خودش علاقمند است.چون اثر وجودی خودش است.
🔹محال است کسی از اثر وجودی خودش بدش بیاید. پدر و مادر به فرزند علاقه چشمگیری دارند.چون فرزندان اثر وجودی پدر و مادرند.
🔸در اینجا دو دیدگاه داریم:۱)یک دیدگاه تکوینی که همان به وجود آوردن عالم ,که به آن میگویند تکوین.اراده خداوند به هر چیزی تعلق بگیرد،همین که به او بگوید باش پس موجود میشود.و این قابل تخلف نیست که به آن اراده تکوینی میگویند
🔹۲) یک دیدگاه تشریعی:دیدگاه قانونگذاری عالم است. خداوند میفرماید من انسان را آفریدم.حالا برایش قانون وضع میکنم این انسان مختار است که این قانونها را انجام دهد یا ندهد.
✨اگر این قوانین را انجام داد به بهرهبرداری میرسد اما اگر انجام نداد باید آن عوارضش را تحمل کند.
🔸در دیدگاه تکوینی,همه موجودات مخلوقات خدا هستند. و خداوند به همه موجودات محبت دارد.خداوند به یک موجودی محبت نداشته باشد آن موجود معدوم میشود, در حالی که ما نابودی در نظام هستی نداریم.
🔹در دیدگاه تشریعی؛خداوند به هر کسی محبت ندارد. به کسانی محبت دارد که قوانینش را بپذیرند. کسانی که قوانین الهی را نمیپذیرند وارد جهنم میشوند.
🔸ما هم دو دیدگاه میتوانیم به اعمالمان داشته باشیم:
۱) یک دیدگاه تکوینی :یعنی از این حیث اعمالم را نگاه کنم که این اعمال آثار وجودی من هستند. و هر کسی اثر وجودی خودش را دوست دارد.
۲) اما یک دیدگاه دیگری میتوانیم داشته باشیم که میخواهیم امتیاز بدهیم به اعمال خودمان از لحاظ الهی بودن و غیر الهی بودن. که این دیدگاه تشریعی به آن میگوییم.
🔹اگر حساب کتاب نکنیم، اعمال را تکوینی میبینیم و همه اعمال برای ما زیبا هستند.
🔸یک آیه در قرآن است که در مورد مذهبیهای جامعه هست میفرماید:. وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا.که این مردم فکر میکنند که کارهایشان خیلی خوب است.(یعنی کارشان بد است،اما فکر میکنند خوب است)
🔹شخصی ۵۰,۶۰ سال عمر گرفته از خدا .حج و زکات و کمک به مستمند کرده,فکر میکند اعمالش خیلی زیاد است و خداوند به او در بهشت جایگاه خوبی میدهد. چرا همچین فکری میکند؟چون خودش را به حساب نکشید و دارد با دیدگاه تکوینی اعمالش را میبیند.
🔸حدیث داریم از معصومین: از ما نیست کسی که روزی یک یا دو بار از خودش حساب نمیکشد.
🔹خاصیت این به حساب کشیدن چیست؟در حساب کتاب وقتی ما اعمال خودمان را مرور میکنیم متوجه میشویم که این عمل را چرا و به چه هدفی انجام دادیم.
🌀محاسبه دو نوع است:
🔸۱) یک محاسبه به صورت ظاهری: که مثلاً شب هنگام،نیم ساعت قبل از خواب،خودمان را به حساب بکشیم. میفرمایند مانند اینکه یک شریک از شریک خودش حساب میکشد با خودت حساب کن. اینکه از وقتی شما از خواب بیدار شدی اولین کاری که کردی چه بود؟ و از خودت بپرس چرا این کار را کردم؟ اگر مثبت بود و برای نزدیک شدن به امام زمان(ع) بود یک الحمدالله بگو و یک نمره مثبت به خودت بده. اما اگر عملمان به ظاهر خوب بود و وقتی بررسی اش کردیم، دیدیم نیتمان برای خدا نبود، برای این بود که خودمان را خوب جلوه دهیم.برای این عملمان استغفار میکنیم.
🔹این دستورالعمل سبب میشود،یکباره به انسان در عالم خواب و رویا قیامتش را نشانش میدهند
.قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۲۷
💠انسان اگر وارد محاسبه نشود همیشه خودش را خوب میداند. اما اگر محاسبه کند متوجه نواقصش میشود و درصدد رفع آن نواقص برمیآید
🔹۲)یک محاسبه دیگری است که انسان حالات روانی خودش را محاسبه میکند.بعد به خودش نمره میدهد.
مثلاً بررسی میکنیم میبینیم که اشک نداریم وقتی روضه امام حسین(ع) خوانده میشود. این یک اختلال جدی در اعمال ما را نشان میدهد.
🔸کسی که اشک نداشته باشد مشخص است در باطنش یک گره جدی است و اعمالش ارتقایی نبودند.یعنی نمازی که خوانده پر از خیال بوده و اتصال برقرار نشده. اگر به شخصی کمک کرده آن کمک کردنش جنبه هوای نفس داشته.
🔹اشک اتصال دهنده انسان به عالم غیب است و انسان موجودی است که باید متصل به عالم غیب بشود.
🔸از کجا بفهمیم رشد کردیم؟ از تسلطی که بر قوای نفسانیمان ایجاد میشود. اگر روی ذهنمان،خیالاتمان، اوهاممان تسلط نداشته باشیم رشد نکردیم.
🔹کسی که در ابتلاعات و امتحانات طبق وهمش رفتار میکند نه طبق شریعت. این شخص اصلاً رشد نکرده است.
🔸کتاب قرآن رشد دهنده است. و زمانی رشد میدهد که هم قرائتش کنیم هم به آن عمل کنیم.
🔹اینکه ما باطنمان با امام زمان ارواحنا فدا متصل نمیشود دال بر نقص جدی ماست.
🔸یک راه برای اینکه بفهمیم اعمالمان درست است یا غلط این است: اگر فکر میکنی این ۴۰,۵۰ سالی که از خدا عمر گرفتی همهاش را مثبت زندگی کردی,اگر راست میگویی، آرزوی مرگ کن.
🔹اولیای خدا آرزوی مرگ میکنند برای اینکه میدانند آن عالم برای آنها بهتر از این دنیا است.اگر دیدیم جرات نداریم آرزوی مرگ کنیم مشخص است باطن ما اختلال جدی دارد چون انسان در هنگام مرگ با باطن اعمالش مواجه میشود. آنهایی که اعمالشان باطناً درست نیست از مرگ میترسند.
🔸شخصی که آرزوی مرگ میکند اما به امام زمان(ع) نرسیده این دال بر حماقتش میکند.ارزوی مرگ باید از عقل برخیزد.
🔹اگر انسان در عالم دنیا به امام زمان(ع) نرسد به مرگ جاهلی میمیرد و در قیامت هیچگاه با امام ارتباط برقرار نخواهد کرد.
🔸همین عدم ارتباط با امام میشود عذاب روحی برایش که اصلا قابل تحمل نیست.
🔹ما در برزخ ادراکاتمان صد در صدقویتر میشود و میلمان به امام زمان(ع) در آنجا ۱۰۰ برابر میشود و این قابل تصور نیست.
🔸این جمله همیشه در ذهن ما تکرار شود و تمرین ما باشد:👈🏻 او میبیند، او میداند،حرفهایی که ما به همدیگر میزنیم قبل از اینکه سخنان به گوش ما برسد به گوش آقا میرسد.
🔹از کارهایی که انسان منتظر,برای اصلاح نفس باید به آن التزام داشته باشد محاسبه است. یک منتظر واقعی باید هر روز از رفتار خود،گفتار خود و باور و نیات خود حساب بکشد, تا بداند در کجای مسیر قرار داد و موانع رشد او چیست؟
🔸ما میخواهیم به امام زمان برسیم باید ببینیم این رفتاری که من انجامش دادم امام زمان(ع) آن را ببیند خوشش میآید؟
🔹آیت الله بهجت میفرمود:ما باید اهل محاسبه باشیم هرچند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم.
🔸اینکه شخصی بگوید من محاسبه نمیکنم چون درست نمیشوم،میفرماید اشکال ندارد، درست نشو. اما محاسبه بکن .محاسبه کردن باعث حرکت میشود.
🔹خود محاسبه مطلوب است اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم. بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. سرانجام ممکن است روزی به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم.
🔸اگر ما همیشه خودمان را حسینی دانستیم هیچگاه پشیمان نمیشویم.اگر من فهمیدم که اکثر اوقات یزیدیم ناراحت میشوم،دلم میشکند،میگویم خدایا دستم را بگیر گ،التماس و تضرع میکنم و بالاخره موفق میشوم.
اما اگر همیشه خودمان را خوب بدانیم توسل و تضرع نداریم.
🔹سرانجام ممکن است روزی به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم.با توجه به عیوب خویش و اصلاح آنها فرصت رسیدگی به حساب هر روز خود را نداریم.چه رسد به حساب مردم.
🌀محاسبات👇
✨ یک محاسبه در هنگام عمل که آیا این عمل برای امام زمان است یا خیر؟
✨یک محاسبه انتهای شب که امروز چه کار کردم؟ و چرا و به چه نیت؟
✨یک محاسبه حالات روانی که متوجه میشویم دریایی از نواقصیم.
🔸آیا در این صورت فرصت میکنیم بگوییم فلانی چقدر آدم بدی است؟ نه.چون خودم را هنوز درست نکردم. زبان غیبت و تهمت انسان بسته میشود. دیگر میخواهیم به فکر خود باشیم تا خودمان را اصلاح کنیم
🔹هر شب توبه کنیم👈🏻یکی از اعمال پیش از خواب صد بار استغفار است. با این کار گناهان روزمان بخشیده میشود و این کار استمرار و جدیت میخواهد.
کسی که در این راه جدی باشد،رشد میکند
انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است و یا باطل و پیرو آن؟!
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷آیینه ی خدا
✨انسان کامل نور خداست
💿 نکات شرح کتاب نجم الثاقب پیرامون امام عصر علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فرقه شناسی قسمت 4
⚠️آنچه از انجمن حجتیّه نمیدانید!
⭕️ برخی انحرافات حجتیه
۱. انتقادات مکرر از ولایت فقیه
۲. محکوم کردن دفاع مقدس
۳. تلاش در جهت تفرقه میان شیعه و سنی
۴. جدا دانستن دین از سیاست
۵. مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی و..
☘نشر دهید
🇮🇷علمی فرهنگی موسسه صدرا 🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📣 معرفی کتاب نفیس
۞ ✨تفسیر انفسی هاد✨۞
🔹شامل شرح و تفسیر بسیار زیبا
و انفسی آیاتی از سوره مبارکه بقره
🔅یک دوره معرفت نفس
🔅 چکیده فلسفه اسلامی
🔅نکات علم النفس و روانشناسی
با دیدگاه جامع معرفتی
🔅شرح ارتباط آیات قرآن
با زوایای پیچیده ی نفس
🔹تألیف: استاد امینسپیدنامه
👌تا کنون در سه جلد
🔆مطالعه این کتاب نفیس به تمام کسانی که دغدغه خودشناسی و فهم عمیق معارف قرآنی دارند توصیه می شود.
🔖برای سفارش کتاب به آیدی زیر در ایتا مراجعه نمایید👇
💌 @sadra_book213
⚘️....@mqsadra256....⚘️
🔹حضرت چه کسانی را به سربازی بر میگزیند؟
🍀کسی که خیالی نیست و عقلی است، اعتقاداتش صحیح و مانند کوه راسخ است و هیچ چیزی تغییرش نمی دهد، همه جامعه فاسد شوند این شخص معنویت و سلامت نفس دارد، تلاطمات جامعه در تصمیماتش اثر ندارد و فقط رضایت خداوند متعال و امام زمان علیه السلام را در نظر می گیرد؛ چنین شخصی می تواند سرباز امام زمان ﷺ باشد.
🏔المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ (شرح اُصول الکافی: ج۹ ص۱۸۱)
⚘️#استادسپیدنامه
💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
🔖سیر علمی معرفتی ناب و جامع با هدف معرفت نفس، شناخت انسان ﷺ کامل و تعالی روح
🔹جهت آشنایی با جزئیات و دروس این سیر معرفتی به کانال اختصاصی معرفی دروس مراجعه نمایید.⇩
🔖در این کانال توضیحات حدود سی عنوان درسی ناب (با شرح روان، پربار و عالی استاد سپیدنامه) بههمراه صوت اول هر درس ارائه شده است.⇩
⚘️+ سیر پیشنهادی مؤسسه
⚘️+ جدول دروس هر ترم
⚘️..لینک ورود به کانال اختصاصی دروس استاد..⇩⇩
https://eitaa.com/joinchat/3925213629C28ee428290