💥در روایات از اهل بیت علیهم السلام نقل شده:
« نحن موازین القسط»
(ترازو های عدل قیامت ما هستیم.)
ترازو میزان سنجش است .
💥ما اگر هر عملی انجام دادیم روی ترازوی امام زمان (عج)قرار میدهند.
✨هر چقدر این عمل شبیه اعمال امام زمان (عج)باشد ،به همان میزان ارزش دارد .
https://eitaa.com/nafahat256
17.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨توسل به وجود مبارک حضرت نرجس خاتون(س)، خودش یک کلید است.
#استادسپیدنامه
#حضرت_نرجس_خاتون
#توسل
#سید_عدنان
🌼در نشر مطالب کوشا باشیم🌼
جهت ثبتنام به آیدی زیر پیام دهید⇩
💌 @sadra45
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺باسلام وتبریک عیدمیلاد مولی الموحدین اقا امیرالمومنین علیه السلام
دوستان عزیز فایلهای فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام ازجناب استادسپیدنامه به مناسبت ۱۳رجب خدمتتان ارائه می شود.
علاقمندان ازطریق لینک زیر واردشوند
https://eitaa.com/joinchat/15532724C0201c33e40
❤️اطلاعیه
ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 41نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود
علاقه مندان وارد لینک زیر شوند
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب 41.mp3
40.41M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه چهل ویکم
#مقام معنوی نرجس خاتون علیها السلام
۱۴۰۲/۱۱/۵
زمان فایل: ۳۳:۴۰دقیقه
✅جلسه چهل و یکم
موضوع: مقام معنوی نرجس خاتون علیها السلام
https://eitaa.com/nafahat256
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید تا در جلسه پاسخ داده بشه
@yaraoof1001
⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصهای از جلسه ۴۱ نجم الثاقب
💠دستورالعمل از جناب شیخ جعفر مجتهدی،عارف عظیم الشان معروف،برای توسل به حضرت نرجس خاتون:
فرمودند: شخصی به مسجد جمکران رفتند و نماز معروف حضرت حجت(ع) که صد بار ایاک نعبد و ایاک نستعین دارد را خواندند.و ۳۱۳ بار ذکر یا حجة الله گفتند.و ثوابش را به نرجس خاتون اهدا کردند.و فرمودند: جناب نرجس خاتون من این مشکل را دارم لطف بفرمایید و به فرزند بزرگوارتان بگویید که این مشکل را حل کند( باید با زبان گفته شود که خیلی گفتن اش تاثیر دارد).
🔸این دستورالعمل را میتوانید در منزل خودتان هم انجام دهید و حتما اینطور نیست که اختصاص به مکان خاصی داشته باشد.
🔹سوال: آیا روایتی که جلسه گذشته درباره ی توسل سید عدنان به نرجس خاتون و تشریف فرما شدن حضرت حجت(ع)گفتید،آیا در این روایت خود حضرت حجت(ع)تشریف فرما شدند یا اینکه از ابدال بودند؟
🔸از قراین متوجه میشویم خود حضرت بودند چون خودشان را معرفی کردند. اما اینکه آمدن امام به صورت عادی بوده یا غیر عادی؟ از نظر استاد، جناب سید عدنان در این واقعه وارد یک مکاشفه شدند.نه اینکه حضرت حجت(ع)با بدن مادی و عنصری شان تشریف فرما شده باشند.و این ماجرا تماما یک مکاشفه بود.
🔹مکاشفه به حدی حقیقی نمایان میشود که انسان نمیتواند بین حالاتی که در بیداری در وقوع است یا اینکه در مکاشفه است،تمیز قائل شود و فرقشان را متوجه شود.
🔸در قرآن آمده:وقتی ملائکه برای عذاب قوم لوط آمدند.اول نزد حضرت ابراهیم(ع) رفتند و حضرت ابراهیم برای آنها یک گوساله ذبح کرد و یک غذای خوش آب و رنگی پخت و در محضرشان قرار داد.و دید اینها غذا نمیخورند.و گفتند ما انسان عادی نیستیم ما رسولانی از جانب خداوندیم .در اینجا حضرت ابراهیم متوجه شدکه اینها ملکاند.
🔹میخواهیم این را بگوییم که بین مکاشفه،با تصاویر زندگی روزمره خیلی تفاوت نیست و ما متوجهاش نمیشویم که این یک مکاشفه است یا واقعی ست.
🔸به نظر میرسد جناب سید عدنان هم شاید متوجه نشدند که واقعه ای را که دیدند مکاشفه بوده است.
🔹اما اگر مکاشفه نباشد،آمدن حضرت حجت(ع)با طی الارض میتواند باشد.
🔸اما اینکه حضرت فرمودند نمیدانی من را از کجا آوردی؟نمیدانی چقدر کار دارم؟وقتی امام بخواهد حالت روحی خاصی در مخاطب خودش ایجاد کند باید از جملات خاصی استفاده کند که آن حالت روحی پیش بیاید.
🔹باید ببینیم سید عدنان در ذهنش چه بوده که امام به این صورت با ایشان صحبت کرده؟
🔸نه اینکه واقعاً چون هزارها نفر به آقا متوسل شدند آقا مشغولیت برایش پیش آمده باشد..،و اینطور باشد که خسته شده باشند. چون ایشان با یک توجه میتواند مشکلات هزاران نفر را حل کند
🔹این سخنان به جهت قابل است نه فاعل .یعنی در باطن شنونده حالاتی پیش میآید که امام طبق آن حالات سخن میگوید و این نکته مهمی است.
🔸هر موجودی یک غایت و هدفی دارد که باید به آن هدف برسد.و آن هدف هم در درون خود آن موجود به وجود می آید.
هدف و کمال یک گندم این است که تبدیل به خوشه گندم شود.
به شکوفایی استعداد درون هر موجودی میگویند کمال یا هدف آن موجود.
🔹هر موجودی استعدادهایی در درونش است که این استعدادها وقتی به ظهور و فعلیت برسند میگوییم آن موجود به هدفش رسیده است.
🔸برای انسان دو هدف را میشود لحاظ کنیم :۱)هدف غیر واقعی و ۲)هدف واقعی
💥هدف غیر واقعی آن است که خارج از جان انسان است.
💥هدف واقعی آن است که در درون انسان ظهور پیدا میکند.
🔹مثلاً وقتی شما تصمیم میگیرید که از شهرتان حرکت کنید به مشهد مقدس برای زیارت امام رضا(ع).
یه حرکتی دارید که از جان شما جداست و حرکت به یک نقطه ی فیزیکی است،که به وسیله خودرو دارد انجام میشود.این یک هدف خارجی است که با رسیدن شما به حرم محقق میشود. و یک هدف غیر واقعی است
🔸در عین حال تصمیم گرفتید که به زیارت امام رضا(ع) بروید که یک حالات معنوی در درون شما به وجود بیاید. و در طول حرکت توجه شما به حرم است و حالات معنوی در شما به وجود میآید و وقتی به حرم رسیدید میبینید اشکتان جاری شد.این یک حرکت معنوی است و هدفی که به آن رسیدید حقیقی است.
چون یکی از استعدادهای درونی شما با این توسلی که به امام رضا(ع)داشتید ظهور پیدا کرد و به فعلیت رسید که به این زیارت باطنی میگویند.
🔹هر موجودی نسبت به آن مسافتی که طی نکرده است نسبت به خودش بدهکار است و فقر دارد.
🔸مثلاً گندمی که در خاک کاشته شد،باید هزاران مرحله را طی کند تا تبدیل به خوشه گندم شود.که این گندم به اندازهای که آن هزارها مرحله را طی نکرده است دارای فقر است و کمالات را به دست نیاورده است. و هر ۱۰ درجهای که بالا رود ۱۰ درجه از فقرش کاسته میشود و به دارایی و غنایش افزوده میشود. تا اینکه تبدیل به یک خوشه گندم کامل شود، در این صورت میگوییم دانه گندم غنی است و هیچ گونه فقری ندارد چون استعدادی درونش نیست که به فعلیت نرسیده باشد.
قسمت دوم نجم الثاقب جلسه ۴۱
💠ما برای اینکه فقر و غنای یک موجودی را بشناسیم باید شاکله وجودی و آن سازمان وجودی آن موجود را بشناسیم که آن موجود تا کجا میتواند رشد کند.
🔸که اگر اوج و قله یک موجود را شناختیم،به میزان حرکتی که این موجود به سمت قله رفت متوجه غنایش میشویم.و در مقابل به میزان مسیر نرفتهاش متوجه فقرش میشویم.
🔹فلاسفه و حکما فرمودند: انسان در مرتبه اول میتواند عالم حس را به وسیله پنج قوه ظاهری خودش ادراک کند که این پایینترین درجه ی انسان در عالم طبیعت است.با چشم تصاویر مادی را میبیند،با گوش اصوات را میشنود و.... که در این نحوه از ادراک با حیوانات مشترک است.
🔸تمام ادراک انسان همین نیست،اما اکثری افراد در همین حد متوقف میشوند.
🔹انسان میتواند یک عالم بالاتر از این عالم را ادراک کند،اما همه به آن درجه نمیرسند چون همتش را ندارند.
🔸پس افرادی که به ادراک بالاتر نرسیدند به همان مقدار نرسیدنشان دچار فقر و نداری اند و به همان اندازه به خودشان بدهکارند چون حرکت نکردند و استعدادهایی را که دارند به ظهور نرساندند.
🔹انسان برزخی و اخروی👈🏻 کسی که اهل همت است و توانست ارتقا پیدا کند و عالم بالاتر از این عالم را ببیند وبا اموات محشور شود و مناظری را مشاهده میکند که از این عالم خارج است. این انسان استعدادهای برزخی درونش به ظهور و فعلیت رسیده و به همین میزان شخص غنی شده است.
🔸مقام بالاتر از این عالم هم وجود دارد که به آن عالم عقل میگویند که تمام حقایقی که پیرامونمان میبینیم و چه آنهایی که نمیبینیم.حقیقتشان در عالم عقل موجود است.
🔹انسان برزخی نسبت به عالم عقل باطنش فقیر است،به همین جهت است که تلاش و کوشش میکند که به عالم عقل برسد.
🔸یک مقامی هست که به آن مقام فنا میگویند:شخص در وجود خداوند فانی میشود.و تمام استعدادهایش به فعلیت میرسند.و این انسان هیچگونه جای خالی ندارد
🔹فرمودند👈🏻اگر کسی شب قدر را ادراک کند در قیامت هیچگونه حسرتی ندارد.
💥دلیلش اینکه ما اگر به ادراک لیله القدر رسیدیم تمام فقر و نداری درون ما از بین میرود و ما تبدیل به یک انسان ولی میشویم.
🔶علامه حسنزاده قدس سره فرمودند:از آه و حسرت جهنمیها،جهنم منفعل میشود.یعنی خود جهنم از سوز و حسرتی که جهنمیها میچشندش میسوزد.
🔹برای هر کس یک نقطه قلهای تعریف کردند که باید به آن قله برسد،که اگر به آن قله رسید،ان الانسان لفی خسر در مورد او صادق نیست.اما اگر نرسید به اندازه ی فاصلهای که از آن قله دارد در قیامت فریاد وا حسرتایش بلند میشود.
🔸میفرمایند👈🏻اگر کسی چشمش را داشته باشد میبیند که چقدر اموات مراجعه میکنند به دوستان خود که یک فاتحه یک صدقهای به نیتشان بدهند. و این برای این است که فقر دارد و میخواهد فقر خودش را تسکین دهد
🔹حضرت رسول فرمودند: شب جمعه به اموات خودتان رحم کنید.که اینها چشم گریان به سمت شما میایند و التماس میکنند که یک چیزی برای ما بفرستید. 🔸بهترین کاری که برای اموات میتوانیم انجام دهیم این است که حقوق واجبشان را رفع کنیم نمازها روزههایی که نگرفتند، برایشان نائب بگیریم،این میبرشان بالاتر.
🌀نتیجه گیری: بحث در مورد جناب نرجس خاتون بود در زیارت نامه ایشان میخوانیم:و اعطاک من الشرف ما به اغناک.خداوند به شما عطا کرد از شرف آنچه که موجب غنای تو شد و تو غنی هستی.
🔸نشان میدهد که جناب نرگس خاتون در غنایی است که هیچ فقری درونش نیست.
🔹در این زیارت نامه میخوانیم که تو بصیرت داشتی اهل باطن بودی،به صالحین اقتدا کرده بودی.
💥در روایات داریم👈🏻صالحین معصومین اند.یعنی شخص مستقیماً اقتدا به امام معصوم کرده است.
🔸راضیة مرضیة تقیه نقیه زکیه: کسی به مقام راضیه مرضیه میرسد که تمام استعدادهای درونش به شکوفایی رسیده باشد و این اشخاص در بهشت ذات قرار میگیرند
🔹ما سه مرتبه در بهشت داریم:
۱)بهشت افعال👈🏻مخصوص عوام که اعمال صالح انجام میدهند و به مردم کمک میکنند
۲)بهشت صفات👈🏻مخصوص خواص و اهل باطن است
۳)بهشت ذات👈🏻مخصوص اخص خواص است.یعنی توحدی از اولیای خدا.
🔸در سوره فجر فرمود: يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿۲۸﴾فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿۲۹﴾وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿۳۰﴾
🔹اینها هم عبد خاص الهی هستند و هم وارد جنتی میشوند👈🏻 که خداوند فرمود جنت من. به خودش استنادش داد.
🔸پس اعطاک من الشرف ما به اغناک.
وجود مقدس نرجس خاتون غنی است و توسل به ایشان خیلی کارساز است.
✨والحمدلله رب العالمین ✨
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در زمان ما دسترسی حسی و ظاهری به امام فعلاً بسته است، انسان باید باطناً به امام برسد تا ظاهرش اجازه ورود به حریم قدسی امام را داشته باشد پس تا رشد باطنی محقق نشود، دسترسی به حضرت میسر نخواهد بود...
⚘️استادسپیدنامه
°شرحکتابنجمالثاقب
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
برای دنبال کردن کانال صدرا در پیامرسانهای مختلف وارد لینک زیر شوید
https://takl.ink/Ostad_sepidnameh/
ادمین ثبت نام🌹
@sadra45