eitaa logo
نفحات الانس
4.6هزار دنبال‌کننده
465 عکس
158 ویدیو
0 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @yaraoof1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️جلسه 2بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥معرفت محبت و توجه سبب ارتباط با محبوب می شوند 💥ضرورت ارتباط قلبی با امام 💥زنده کردن نام امام در قلب افراد جامعه https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حضرت جلسه 💠چیزی که اهمیت دارد این است که، انسان باید قلباً به حضرت مهدی(ع)اتصال داشته باشد .اصل بر ایجاد ارتباط فردی با امام است.زیرا اگر ارتباط قلبی با حقیقت ولایت و امام قطع باشد ،حرکت انسانی ما متوقف می‌شود و ما به کمال نمی‌رسیم. 🔸فلسفه ورود انسان به دنیا این است که، رشد کنیم و فقط از طریق ارتباط با امام عصر این رشد ایجاد می‌شود. 🔹 پایه ارتباط با هر چیزی ،محبت آن چیز است و برای اینکه برای ما محبت ایجاد شود،به آگاهی و معرفت نیاز داریم. انسان نسبت به یک موضوع مجهول,محبتی برایش ایجاد نمیشود. 🔸آگاهی ما دو نوع است: _ اجمالی : یک دور ذهنی نسبت به موضوع داریم و هنوز نچشیدیم. ۲_ تفصیلی: ما قبلاً این موضوع را چشیدیم و آگاهی شهودی برای ما پیش آمده و حالا به تبعش علاقه پیش میاید. 🔹پایه رشد انسان به معرفت و شناخت برمی‌گردد.حاصل شناخت محبت،بعد توجه و بعد ارتباط است. ما این ضرورت را در خودمان می‌یاییم که باید نسبت به امام عصر آگاهی داشته باشیم.این آگاهی و معرفت ایجاد کننده محبت است. 🔸راه ندارد یک شخصی به امام عصر آگاهی داشته باشد،ولی محبتش در قلبش نباشد. چون امام خیر محض و زیبای محض و کمال مطلق است و انسان فطرتاً به دنبال کمال است. اگر ما امام را آنگونه که باید و حق اش است بشناسیم،یقینا محبت حقیقی نسبت به امام برایمان پیش می اید. 🔹ذهن انسان ،در یک بعد، تابع میل‌های درونی‌اش می‌باشد. 🔸 چیزی که ذهن و خاطر ما را مشغول می‌کند محبوب‌ها هستند. یعنی به آن چیزهایی که محبت داریم فکر می‌کنیم، و تخیل ما در همان راستا حرکت می‌کند. 🔹وقتی میبینیم یک موضوع در طول روز هزار بار وارد ذهن ما میشود،دلالت میکند بر اینکه آن موضوع خاص محبوب ماست. باطن انسان همیشه حرکتش به سمت محبوب است و شبیه محبوبش میشود. 🔸انسان وقتی محبوب حقیقی را اختیار میکند،۲۴ ساعته در اختیارش است.حتی موضوع خوابش هم آن محبوبش میشود. یک وقتی ذهن ما با یک تلنگری به سمت آقا میرود،اما قلب درگیر نمیشود 🔹تفاوت ذهن و قلب این است که: ذهن فقط یادآوری می‌کند و در اختیار انسان است ،ولی قلب، درگیر می‌شود و معمولاً اختیارش در دست انسان نیست. 🔸صاحبدل:افرادی هستند نادر،که با قدرت خودشان،حالات قلبی خودشان را تغییر می دهند. 🔹ذکر باطنی مرور کردن ذکر در ذهن نیست که مدام آن را تکرار کنیم‌،بلکه این حرکت قوه ی واهمه و ذهن است.و حالات خاصی برایت ایجاد نمیشود و درگیرت نمیکند. 🔸 ذکر قلبی ،ذکری است که:در قلب انسان ظهور پیدا می‌کند و آن حقیقت روحانی در قلب ایجاد میشود. 🔹با تکرار ذکر قلبی، سراسر وجود انسان می‌لرزد .حالت انقباض و انبساط و تقلب برایش ایجاد می‌شود، که همه این‌ها بر اساس حالات درونی انسان است و حالات درونی هم تابع واردات قلبی هستند. این شخص درگیر حالتی میشود که در قلب نمایان است. قلب از کنار وقایع به سادگی عبور نمیکند. 🔸قلب از ذهن قوی‌تر است و بر ذهن سیطره دارد.امورش را در دست می گیرد و آن را به سمتی می‌برد که خودش می‌خواهد. 🔹ذهن کنترل قلب در دستش نیست و نمی‌تواند قلب را سمت و سو بدهد به اموری که خودش میخواهد. 💥عمده این است که قلب انسان درگیر باشد. 🔸چرا ذهن ما همینکه مظاهر امام را میبیند یا تا صحبتی در مورد امام میشود به یاد امام می افتد؟ چون که قلب درگیر جای دیگر است،تا به یاد امام افتادیم دوباره قلب فعال میشود و ذهن را میدزدد به سمت آن محبوبی که قلب آن را پذیرفته ذهن را سوق میدهد. 💥قلب،قوه خیال را در جهت محبوب خودش جهت دهی میکند. 🔹برای اینکه ذهن ما در طول روز درگیر امام باشد،ما باید قلبمان را مملو کنیم از حب امام.این میسر نیست،مگر اینکه ما در طول روز قهرا مثلا با جبر و برنامه ریزی در پی امام باشیم.با تحقیق و کاوش و ذکر و توسل در مورد امام،تا اتصال ایجاد شود. وقتی اتصال ایجاد شد و قلب ما مقداری محبت امام را چشید،میبینیم در طول روز درگیر امام است. 🔸انسانی که در طول روز مدام درگیر امامش باشد، رنگ و بوی امام در باطن و ظاهرش ،نمایان و هویدا می‌شود. به همین جهت فرمودند: با کسانی حشر و نشر داشته باشید که دیدن آنها، شما را به یاد خدا و قبر و قیامت بیندازد. 🔹باید محبت به امام را در قلب زنده کرد .ما باید قبل از اینکه از دنیا برویم، محبوبی که در قلبمان قرار می‌دهیم ،امام باشد. 🔸حضرت رسول ص فرمودند: انسان‌ها با محبوبشان در قیامت محشور می‌شوند. و مقصود از محبوب، آن محبوبی است که در قلب قرار گرفته، و ما را درگیر کرده است. 🔹شخصی که دنیا را دوست دارد با دنیا محشور میشود.باطن دنیا جهنم است و این شخص با جهنم محشور میشود.
قسمت دوم بشارت از حجت جلسه دوم 💠ذهن انسان آن قوه را ندارد که بتواند قلب را کنترل کند.چون کنترل ذهن به دست قلب است 🔸اما اگر انسان با اراده خودش ذهن را جهت دهی کند،این ذهن به صورت تدریجی روی قلب اثر میگذارد تا اینکه قلب در نهایت مسائل ذهنی را میتواند بپذیرد.یعنی وقتی قلب قضیه را پذیرفت ذهن از این قلب اثر می‌گیرد ،و قلب بر ذهن، سیطره پیدا می‌کند. 🔹انسان یک حقیقت بالاتری به اسم اراده دارد.یک وقتی قلب یک محبوبی درونش هست ،اما ذهن میخواهد آن محبوب را از بین ببرد.این به چه صورت میشود؟ 🔸ذات انسان بالاتر از قلبش است.ما اراده میکنیم محبوب را از بین ببریم و محبوب دیگری را جایگزین کنیم.با اراده میتوانیم ذهن را جهت دهی کنیم.مثلا ذکر با زبان میگوییم و ذهن را متمرکز میکنیم به ذکر زبانی.در اینجا قلب میخواهد روی ذهن اثر بگذارد.اما ما با اراده ی جدید و با قدرت جدید جلوی ان را میگیریم.وقتی ذهن خیلی درگیر است،تدریجا روی قلب اثر میگذارد. 🔹و چون اراده ی ما ذمیمه ی ذهن شد،ذهن قوی تر میشود و اثر میگذارد روی قلب و قلب را شبیه خودش میکند.در اینجا ما با اراده ی خودمان محبوب جدیدی را در ذهن ایجاد کردیم و قلب ناگزیر میشود آن محبوب را بپذیرد. 🔸 تلقین : تکرار کردن یک واژه‌ای که موجب پذیرش قلبی آن می‌شود. مثلاً از جمله خسته نباشید استفاده نکنیم و بگوییم خدا قوت. یا به جای دست شما درد نکند بگوییم ،دست شما سلامت باشد. 🔹باید واژه‌های منفی را شناسایی کنیم و با واژه‌های مثبت جایگزین کنیم. زیرا با مرور ذهن واژه منفی ایجاد می‌شود. 🔸اگر انسان اراده را ضمیمه ذهن کند و با اراده تاثیر بگذارد روی ذهن.هر چقدر اراده قوی تر باشد،نیروی ذهن روی قلب بالاتر میرود تا اینکه در نهایت قلب ذهنیات را میپذیرد.وقتی قلب محبوب را پذیرفت دیگه نیازی به اراده نیست که ما ذهن مان را در جهت یاد آوری امام متمرکز کنیم. 🔹ذهن انسان، در طول روز درگیر قلبش است و قلب هم درگیر محبوب است و در نهایت، ذهن به آن سمتی می‌رود که محبوب قلبی در آن محبت قرار گرفته. 🔸آیت الله بهجت میفرمایند:آیا می‌شود حضرت و مولای ما حضرت ولی عصر محزون باشد و ما خوشحال باشیم؟او در اثر ابتلائات دوستان گریان باشد و ما خوشحال و خندان باشیم؟و در عین حال خودمان را تابع آن حضرت بدانیم؟! 🔹وقتی قلب انسان متصل به قلب امام نباشد،از امام بی خبر است و نمی‌داند امام هم اینک خوشحال است یا ناراحت؟نمیداند امام دارد خون گریه میکند. 🔸حضرت فرمود شیعیان واقعی ما کسانی هستند که در غم ما غمگین اند و در شادی ما شادند.چونکه قلبشان متصل به قلب امام است،و متوجه غم و شادی امام میشود. 🔹چه بسا جشن ظاهری باشد،اما قلب ها خون است چون قلب امام خون است. 🌀جمع بندی:امام را در طول روز می‌بینیم که گاهاً در ذهن ما ظاهر می‌شود و سریعاً غائب می‌شود . دلیلش این است که ،محبوب ما در قلب، امری غیر امام است. 🔸برای هر انسانی فقط یک محبوب واقعی هست. 🔹انسان با اراده خود میتواند مملکت ذهن را تقویت کند،قدرت بهش بدهد با جهاد و استمرار و استقامت،قلب را در نهایت تسخیر کند و محبوبی را که خودش میخواهد در قلب تزریق کند 🔸امام سجاد می‌فرمایند: محبت من به تو، شفیع من است برای ورود به درگاه شما. 🔹یعنی اگر کسی محبت به امام پیدا کرد این محبت شفاعت می‌شود در درگاه امام که ما را بپذیرند. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلم و تمم✨
📚عزیزان برای دسترسی آسان به فایلهای بشارت از حضرت حجت ارواحنا فداه وارد لینک زیر بشن https://eitaa.com/Hazrathojat313
ما باید قصد ارتباط با امام زمان علیه السلام را همیشه در ذهن خود مرور کنیم این کار نورانیت ایجاد می‌کند 💫در طول روز قصد کنیم خلاف رضای حضرت حرکت نکنیم و اگر در مسئله‌ای خطا کردیم سریعا برگردیم و از حضرت همان موقع هم قلباً، هم زباناً با توجه باطن معذرت خواهی کنیم 📀سلسله جلسات نجم‌الثاقب https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
با ذکر (یادآوری) هر چیزی حالتی از آن مذکور(امر یاد شده) در باطن انسان ایجاد می‌شود وقتی ذکر ما انسان کامل باشد، در این صورت غرق در نور می‌شویم و در حالت حضور قرار می‌گیریم ((الهی آن را که حضور است نور است...)) سلسله‌ جلسات تفسیر https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❤️با کمک نذورات شما عزیزان 90بسته گوشت قربانی برای توزیع بین نیازمندان آماده شد 🌹قربانی برای سلامتی امام زمان علیه السلام🌹 برای ثبت نام در گروه قربانی ماهیانه به ای دی زیر پیام دهید @koreshkerdar110
اگر شخصی حضرت مهدی ارواحنافداه را آنگونه که باید، بشناسد، ♡ عاشق امام می شود و یقیناً محبتی حقیقی نسبت به حضرت برایش پیش می آید، 🌧 که این محبت موجب طهارت و رشد باطنی وی خواهد شد. ⚘️ 💿 شرح کتاب بشارت از حضرت حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه شروع درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ ❤️ان شاالله فردا ساعت شش و بیست دقیقه صبح سومین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد. ○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇 https://eitaa.com/nafahat256
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷زیباترین مخلوق هر کسی اهل طهارت شد و توفیق دیدار آن ذات قدسی را یافت... ⚘️ 💿 نکاتی از شرح نجم الثاقب و بشارت حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۳ ۱۴۰۲/۱۲/۷ زمان فایل: ۳۸:۱۷دقیقه
❤️جلسه 3بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥معنای رضایت و تنفر 💥تقابل جلب رضایت نفس و جلب رضایت امام 💥جلب رضایت امام سبب اشراف امام نسبت به شخص می شود https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان عج خلاصه قسمت اول بشارت از حجت 💠آیت الله بهجت رضوان الله تعالی می‌فرمایند: 《《ما باید حضرت صاحب الزمان را حاضر فرض کنیم، هرجا می‌رود برویم، هرچه می‌کند بکنیم و هر چه را ترک می‌کند ترک کنیم و اگر ندانیم احتیاط را که می‌دانیم و می‌توانیم انجام دهیم. از رضای او دور نرویم. او می‌بیند ، او می‌داند، حرف‌هایی که ما به همدیگر می‌زنیم، او که چشم بینا و گوش شنوای خداست، جلوتر از ماها می‌شنود. 🔸قانونی که در تمام نظام هستی ساری و جاری است👈🏻هر فرد نسبت به چیزی که به آن شباهت دارد رضایت دارد.و نسبت به چیزی که با درونش مغایرت دارد،تنفر دارد. 🔹این قانون را در موجودات تکوینی و عنصری و در عالم انسان ها هم مشاهده میکنیم: دو تا ضد، یکدیگر را دفع می‌کند و یک نفرت و دافعه‌ای بینشان هست و دو موجودی که شبیه همند یا دو فردی که ازیک ماهیت هستند، در کنار هم آرام می‌گیرند و در هم محو می‌شوند. 🔸انسانها 👈۱_ یا میل طبیعی و مادی دارند. ۲_ یا میل ملکوتی و مجرد دارند. هر کدام از این دو میل تقویت شود ،به همان میزانی که تقویت شده، از میل مقابل کاسته می‌شود و میل مقابل ضعیف‌تر می‌شود. 🔹برخی افراد تمام همتشان را صرف امور حیوانی میکنند.به همین جهت میل ملکوتی شأن کاملا از بین میرود. 🔸این افراد شاخصه شان این است که وقتی میخواهند عبادتی را انجام دهند،نفسشان و قلبشان آن عبادت را دفع اش میکند.در نماز قرار گرفت خیالات از تمام جهت احاطه اش میکنند،نمیتواند با نماز ارتباط بگیرد. 🔹چون باطن این فرد و نماز با هم شباهتی ندارند.باطن این شخص از جنس نار است و باطن نماز از جنس نور است. 🔸رضایت درونی انسان تابع اموریست که شباهت با آن دارد.وقتی باطن ما به اموری می‌رسد که با آنها هیچگونه شباهتی ندارد،حس تنفر ایجاد میشود.که این را می‌توان سرپلی برای تمام عبادات در نظر بگیریم. 🔹کسی که نمی‌تواند یک صفحه قرآن بخواند.یا روزی یک جز قرآن خواندن براش خیلی زیاد است،و حالش بد میشود.این شخص چون شباهتی با قرآن ندارد این بلا سرش آمده.خیلی خطرناک است انسان با قرآن شباهت نداشته باشد،این را باید انسان درست کند. 🔸 انسان هیچگاه بی حوصله نیست مگر اینکه مریض باشد .منتها حوصله چیزی را دارد که با درونش شباهت داشته باشد. 🔹مثال: ما میخواهیم مطالعه کنیم،میبینیم حوصله نداریم.اما میبینیم همان موقع یک فیلم سینمایی جذاب برایمان بگذارند حوصله داریم.مشخص است قوای عقلی ما ضعیف اند و قوه ی خیال قوی است.به همین جهت با امور خیالی میتوانیم ارتباط بگیریم. 🔸وقتی باطن انسان از امام دور شود، شباهتش را با او از دست می‌دهد، ولی چون ارتباط با امام بسیار سهل است ،با یک توجه به امام، سریعا باطنش نورانی می‌شود. ولی این ارتباط باید قوی و قوی‌تر بشود تا شباهت به امام پیدا کند. 🔹هر نیرویی که در درون ما هست، بر اساس یک حقیقت و واقعیت است، که میتواند شدت وجودی بگیرد و دلالت بر یک کمال واقعی میکند. 💥 تقابل جلب رضایت نفس و جلب رضایت امام: 🔸هیچ کدام از حالات درونی انسان، بی‌مبنا نیست، از جمله حس رضایت. 🔹 آیا حس رضایت، برای همه انسان‌ها وجود دارد؟ بله. انسان رضایت با چیزی پیدا می‌کند که با آن چیز ،یک مناسبت و مشابهت و سنخیتی داشته باشد. و در کنار آن آرام می‌گیرد 🔸انسان در قوه خیال خودش میتواند با یک توجه موجوداتی را به وجود بیاورد،دلالت میکند بر حقیقت این قوه و می‌تواند قوی شود.شما در قوه خیالت میتوانی یک کوه،دریا و اقیانوسی را به وجود بیاوری. 🔹این نشان از این است که ما این قدرت را داریم که خارج از ذهن خودمان هم این را به وجود بیاوریم 🔸 یکی از عرفای بزرگ میفرمایند:عارف کسی ست که با همت و اراده قوی خودش میتواند در خارج از ذهن خودش چیزی را به وجود بیاورد که هیچگونه وجودی نداشته.و این قدرت شدت و ضعف دارد. سِحر،واقعیت خارجی ندارد اما تصویر خیالی ایجاد میکند.و یک ساحر میتواند در خیالات ما اثر بگذارد و ما فکر کنیم یک چیزی در خارج است و همه دارند میبینندش،اما فقط ما داریم میبینیم اش.این سِحر است 🔹اولیای خدا هم می‌توانند در خیال مخاطب اثر بگذارند و هم می‌توانند موجوداتی را در خارج یه وجود بیاورند. 🔸همین قوه ی خیال است که وقتی قوت پیدا کند میتواند دریا را شکاف دهد،همین قوه ی خیال است که میتواند یک شتر را از یک سنگی به وجود بیاورد. 🔹اینکه حضرت موسی دریا را شکاف میدهد این با قدرت نفس قدسی اش، نفسی که ‌موید به قدرت خداست میباشد.فلذا درست است که خداوند بگوید ما دریا را شکافتیم.چون نفس و حقیقت حضرت موسی جلوه ای از جلوه های خداست.
قسمت دوم جلسه سوم بشارت از حجت 💠هر حالتی که در درون ما هست ،حق است و دلالت بر یک حقیقتی میکند.اما ما قوای خودمان را در موضوع های نامناسب به کار می‌بریم. 🔸ما میخواهیم رضایت برای خودمان ایجاد شود و دیگران هم از ما راضی باشند. ما هنگامی از مسئله ای راضی میشویم که شباهت با ما داشته باشد. 🔹 انسان دو جهت مقابل در درونش دارد: ۱_ یک جهتی است که به امام اتصال دارد. ۲_یک جهتی که ارتباط با خواهش‌های نفسانی و غرائز حیوانی‌اش دارد. که در قرآن از آن به عنوان هوای نفسانی یاد می‌کند. 🔸طبق فرموده آیت الله بهجت: سعی کنیم از رضای امام دور نشویم.رضایت امام به چه چیز است ؟ رضایت امام یک بُعد و عدم رضایت امام بُعد مقابل است ،این‌ها ضد همند. باید ببینیم امام از چه چیزی راضی و از چه چیزی ناراضی است. 🔹اگر انسان آن قدرت‌های درونی خودش را به کار بگیرد تا شهوات خودش را قوی کند، در این صورت انسان باطنا تبدیل به حیوان می‌شود. ولی امام ،معلم و مربی انسان‌هاست و می‌خواهد انسان‌ها را رشد دهد. 🔸انسان نفسانی دائما در پی رضای نفس خودش است،مثلا خواسته نفس اش این است که جلوی مردم نماز بخواند و مردم خوششان بیاید،در حقیقت برای رضای نفس خودش است. 🔹وقتی نفس در بُعد حیوانی راضی شود ،امام،در بعد روحانی ما قرار گرفته و ناراضی می‌شود. چون این‌ها با همدیگر تضاد دارند. 🔸 امام در عقل ما ظهور دارد و مسائل عقلی را از ما می‌خواهد، که در دوراهی‌ها طبق رضای او حرکت کنیم. 🔹وقتی از رضای امام دور نشویم شباهت با او پیدا می‌کنیم. وقتی در یک دو راهی هستیم. مثلاً در بازار یک نامحرمی جلوی چشم ما قرار گرفته و باطن ما میل دارد به نگاه کردن به او.اما ما میدانیم که امام راضی نیست به او نگاه کنیم.و اگر نگاه نکنیم امام راضی میشود.و به خاطر امام نگاه نمی‌کنیم.در اینجا باطن ما متوجه امام میشود و اتصال با امام ایجاد میشود،امام این اتصال ها را سریعا متوجه میشود. 🔸جلب رضایت امام، سبب اشراف امام نسبت به شخص می‌شود امام یک اشراف عام دارد ،که شامل همه مردم می‌شود. کافر فاجر فاسق. 🔹به برخی از اشخاص توجه ویژه می‌کند، که به آن اشراف خاص می‌گویند. این اشراف خاص اهمیت دارد. 🔸 این خیلی مهم است که ما از یک لذت نفسانی، به خاطر امام دست بکشیم. این حالت برخی از افراد،توجه امام را جلب می‌کنند. 🔹همینکه امام از رفتار شخصی خوشش بیاید،در قلب امام یک رضایتی نسبت به این فرد ایجاد می‌شود که این رضایت یک رضایت خدایی است و چنان اثری در وجود این فرد قرار میدهد که باطنش را کامل رشد می‌دهد و نورانی‌اش می‌کند. چون به خاطر امام از یکی از رضایت‌های نفسانی خودش گذشت. 🔸وقتی مخالف نفس حرکت کردیم، توجه امام جلب می‌شود ،گویا که این شخص برای امام نمایان می‌شود و امام ایشان را می‌بیند. 🔹در حقیقت این حس رضایت طلبی که در قلب ما هست،این حس را خداوند درون ما قرار داده که امام را راضی کنیم اما ما در جهت رضایت نفس از آن استفاده میکنیم 🔸احوالات مومنین آمده است که: _ مردم از آنها در امانند و در آسایش‌اند، ولی نفس آنها، از آنها در آسایش نیست .این‌ها مدام نفس خود را آزار می‌دهند . 💥 آزار نفس به این است که در جهت خلاف رضایش حرکت کنیم، ولی به خاطر امام . 🔹 امروز با خودمان عهد ببندیم که، وقتی در دوراهی‌ها قرار گرفتیم، رضای امام را مد نظر قرار بدهیم. می‌بینیم که چقدر برکات ایجاد می‌شود. 🔸مثلاً برای به خاطر امام از به فعلیت رساندن عصبانیت و ظهور آن در منزل خودداری کنیم. 🌀 نکته ی محوری این است که: همین حالا ببینیم ما چقدر به دنبال راضی کردن نفس هستیم، به همان میزان باید دنبال راضی کردن امام باشیم، که این حرکت خیلی مشکل است. 🔸بعد از هر فعلی ،اگر حالتی مثبت و معنوی برای انسان ایجاد شود ،آن حالات معنوی ،امضا کننده صحت فعل انسان است. 🔹وقتی رضای نفس را رها کردیم و به خاطر امام فعلی را انجام دادیم، معلوم می‌شود که امام به ما نگاه کرده است. 🔸حالات معنوی که بعد از خودداری از شهوات نفسانی برای ما پیش می اید،حاصل نگاه امام است. 🔹اگر بعد از هر فعلی اگر یک حالت مثبتی در شما ایجاد شد،ان حالت مثبت و معنوی امضا کننده ی صحت فعل است.مثل میل به نماز،میل به قران،میل به انفاق..... 🔸به خاطر فلانی هم دو حالت دارد: ۱_ منت گذاشتن است: که بی‌ادبیست و به دنبال مزد آن می‌گردد، و انسان باید در محضر امام خیلی مراعات کند. ۲_ عشقی است :یعنی من چون تو را دوست دارم، به خاطر تو این کار را می‌کنم یا نمی‌کنم. 🔹پس اگر از یکی از خواسته‌های جدی نفسانی‌مان به خاطر امام دست کشیدیم، رضای امام ایجاد می‌شود و امضا و مهر تایید رضای امام، ایجاد و ظهور حالات معنوی و مثبت در قلب ما می‌گردد. ✨والحمدلله رب العالمین ✨ ✨اللهم سلّم و تمّم✨
📚عزیزان برای دسترسی آسان به فایلهای بشارت از حضرت حجت ارواحنا فداه وارد لینک زیر بشن https://eitaa.com/Hazrathojat313
انسان در مرتبه ی ذهن و قلبش دائماً با محبوب خویش مشغول است، در ظاهر هم مدام از محبوب خود سخن می گوید و برای رسیدن به آن تلاش می کند. برخی محبوبشان دنیا، پول، مقام، مادیات و...است. ✨اما سعادتمند کسی است که محبوب قلبش انسان کامل،حضرت مهدی ارواحنافداه باشد. 💕و انسان در نهایت شبیه محبوبش می شود... ❓چه کنیم انسان کامل ﷺ محبوب حقیقی قلب ما بشود؟ ⚘️ 💿 شرح کتاب بشارت از حضرت حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
🌻انسان باید با توجه و توسل دائمی به حضرت مهدی ﷺ ارتباط خود را با ایشان بیشتر و بیشتر کند، تا این ارتباط قوی شده و از مرتبه حال به مرتبه ملکه برسد، یعنی دائم الوصل به امام شود و همیشه او را حاضر و ناظر ببیند. ⚘️ 💿 شرح بشارت حضرت حجت ۱ https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه شروع درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ ❤️ان شاالله فردا ساعت شش و بیست دقیقه صبح چهارمین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد. ○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇 https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۴ ۱۴۰۲/۱۲/۸ زمان فایل: ۳۲:۴۵دقیقه
❤️جلسه 4بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥قیامت ظهور حالات دنیوی انسان 💥اثرات عدم رضایت امام 💥محبوب خیالی و محبوب واقعی https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠آیت الله بهجت فرمودند:از رضای او دور نرویم.او میداند حرف هایی که ما به همدیگر می‌زنیم.او که چشم بینا و گوش شنوای خداست،جلوتر از ما میشنود. 🔸از جمله کارهایی که انسان باید در دنیا انجام بدهد تا به درجات بالای معنوی دست پیدا کند تصحیح اعتقادات است.چون انسان در مراحل مختلف وجود خودش باید یک سری تمرین ها و ریاضات را متحمل شود تا اینکه درخت وجودش راست شود و کجی هایش از بین برود. 🔹در مرتبه ظاهر ما باید مقید به شریعت باشیم.وقتی شخصی مقید به آن قانون ها شود کجی های ظاهری و حتی باطنی را میگیرد.بالاترش انسان باید متخلق باشد به حضور عندالله.یعنی همیشه خدا را حاظر و ناظر بر خیالات خودش بداند. خیالات را باید تطهیر کرد و اجازه نداد هر خیالی وارد ذهن ما شود. 🔸بالاترش تصحیح اعتقادات است،اعتقاداتی که ما مقلدانه به دست اوردیم،چه بسا در آن اعتقادات ما خطاهایی باشد که هست،باید آن را با سیر علمی تصحیحش کنیم. 🔹اگر شخصی موفق شد عقایدش را علمی کند.و منطبق کند با احادیث و قرآن در این صورت در مرتبه عقاید دارای طهارت میشود. 🔸از جمله عقایدی که ما باید تصحیحش کنیم دیدگاهی است که نسبت به قیامت داریم. 🔹ما اینطور می‌پنداریم که انسان هنگامی از دنیا میرود وارد عالم جدیدی می‌شود که در آن عالم هر اتفاقی که واقع می‌شود،هیچگونه پیشینه‌ای ندارد و به یکباره همه چیز اتفاق می‌افتد. 🔸مثلاً جهنم را گودالی فرضش می‌کنیم که خداوند حفرش کرده و پر کرده از آتش و ملائکه که وقتی ما از این دنیا رفتیم ما را داخل آن می‌سوزانند.درحالی که اینطور نیست آنچه از قرآن و روایات و بحث‌های عقلی فهمیده می‌شود این است که: قیامت ظهور حالات دنیوی ماست.ولی در قیامت شدت میگیرند و قوی میشوند. ✨ما در آخرت به دنبال چیزی هستیم که در دنیا به دنبال او بودیم. 🔹گاهی ما زبانا میگوییم رضایت امام زمان(ع) برای ما شرط است،ما امام زمان را دوست داریم.اما وقتی در دو راهی گیر میکنیم بین شهوت و امام زمان(ع)،به سمت شهوت میرویم. 🔸در اینجا دو نوع خواست و طلب در ما به وجود امد:یکی خواسته طلب زبانی.و دیگری خواست و طلب عملی. خواست و طلب عملی ترجیح پیدا میکند به خواست و طلب زبانی. 🔹یعنی ما در حقیقت آن که به سمتش می‌رویم را می‌خواهیم،نه آن چیزی که حرفش را می‌زنیم.چون ما مجذوب و عاشق آن چیزی هستیم که در پی اش هستیم،نه آن چیزی که حرفش را می‌زنیم. ✨در قیامت انسان دنبال آن چیزی می‌رود که در دنیا در پی اش بود. 🔸کسی که در دنیا در پی امام زمان(ع) نبود در قیامت هم اصلاً نمی‌تواند به سمت امام زمان(ع) برود،و از او کمک بخواهد. 💥حضرت رسول فرمودند: مردم با محبوبشان محشور میشوند. 🔹انسان رفتارهایش را طوری تنظیم میکند که به آن محبوب برسد. شخصی که طالب شهوت است عمر و پول و زمان خودش را صرف شهوتش میکند. 🔸شخص وقتی از دنیا رفت بدن مادی اش که ابزار استفاده از شهوت بود را از دست میدهد.ولی آیا شهوت فقط یک امر جسمی است؟ نه.یک وصف روحانی هم هست.یعنی ملکه و عادت شهوت در روح انسان قرار گرفته.پس ایشان شهوت را با خودش وارد قبر کرد. 🔹ملا هادی سبزواری از بزرگان است: میفرماید انسان وقتی وارد قبر وقیامت میشود ادراکاتش صد برابر قوی میشود.مثلا فرض کنید روزه اید و خیلی گرسنه اید.غایت گرسنگی در این دنیا را فرض کنید چقدر مهلک است.حالا فرض کنید این گرسنگی دو برابر شود،اصلا قابل تحمل نیست.حالا سه برابر شود چطور؟ اصلا از عقل ما خارج است.حالا چهار برابر و پنج برابر،ده برابر چطور؟در عالم قبر و قیامت این ادراکات ما صد برابر قوی میشود. 🔸اینکه ما در پی امام زمان(ع) باشیم خیلی مهم است.چون اگر حالا در پی امام نباشیم به صورت عقیدتی،عملی،فکری.در قیامت هم به سمت آقا نمیرویم،به سمت جهنم و امور پست میرویم. ✨قیامت فقط ظهور حالات دنیوی ماست. 🔹اگر معرفت نفس برای شما حاصل شده باشد،میبینید این ابعاد قیامت که در قرآن و روایات بیان شدند،همین حالا در درون خودمان است. 🔸در اینجا جناب آیت الله بهجت فرمودند:از رضای او دور نشویم. وقتی از رضای شخصی دور شویم،ان شخص از ما ناراضی میشود،وقتی ناراضی شود اصطلاحا میگوییم قهر می‌کند و در قرآن داریم که امام زمان(ع) قهر هم میکند‌ 🔹اما دیدمان را ارتقا دهیم.ببینید در آیه ۳۰ و ۳۱ بقره فرمودند: من در زمین خلیفه قرار میدهم. 🔸خلیفه به کسی میگویند که نماینده است.نماینده یعنی کسی که مینمایاند‌،چیزی را دارد ظاهر و اشکار میکند‌. 🔹خلیفه نماینده مستخلف عنه است:یعنی من خلیفه و نماینده شما شدم،باید صفات شما را در خودم داشته باشم وانها را ظهور دهم تا بشوم خلیفه شما. 🔸خلیفة الله،خدا را نشان میدهد،کسی که اسماء و صفات خدا را نشان میدهد.اگر این نماینده خلیفةالله تام باشد اسم اعظم خدا در وجودش ظهور دارد.اسم اعظم خدا الله است.