✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان عج
خلاصه قسمت اول بشارت از حجت #جلسه_سوم
💠آیت الله بهجت رضوان الله تعالی میفرمایند:
《《ما باید حضرت صاحب الزمان را حاضر فرض کنیم، هرجا میرود برویم، هرچه میکند بکنیم و هر چه را ترک میکند ترک کنیم و اگر ندانیم احتیاط را که میدانیم و میتوانیم انجام دهیم. از رضای او دور نرویم.
او میبیند ، او میداند، حرفهایی که ما به همدیگر میزنیم، او که چشم بینا و گوش شنوای خداست، جلوتر از ماها میشنود.
🔸قانونی که در تمام نظام هستی ساری و جاری است👈🏻هر فرد نسبت به چیزی که به آن شباهت دارد رضایت دارد.و نسبت به چیزی که با درونش مغایرت دارد،تنفر دارد.
🔹این قانون را در موجودات تکوینی و عنصری و در عالم انسان ها هم مشاهده میکنیم:
دو تا ضد، یکدیگر را دفع میکند و یک نفرت و دافعهای بینشان هست و دو موجودی که شبیه همند یا دو فردی که ازیک ماهیت هستند، در کنار هم آرام میگیرند و در هم محو میشوند.
🔸انسانها 👈۱_ یا میل طبیعی و مادی دارند.
۲_ یا میل ملکوتی و مجرد دارند.
هر کدام از این دو میل تقویت شود ،به همان میزانی که تقویت شده، از میل مقابل کاسته میشود و میل مقابل ضعیفتر میشود.
🔹برخی افراد تمام همتشان را صرف امور حیوانی میکنند.به همین جهت میل ملکوتی شأن کاملا از بین میرود.
🔸این افراد شاخصه شان این است که وقتی میخواهند عبادتی را انجام دهند،نفسشان و قلبشان آن عبادت را دفع اش میکند.در نماز قرار گرفت خیالات از تمام جهت احاطه اش میکنند،نمیتواند با نماز ارتباط بگیرد.
🔹چون باطن این فرد و نماز با هم شباهتی ندارند.باطن این شخص از جنس نار است و باطن نماز از جنس نور است.
🔸رضایت درونی انسان تابع اموریست که شباهت با آن دارد.وقتی باطن ما به اموری میرسد که با آنها هیچگونه شباهتی ندارد،حس تنفر ایجاد میشود.که این را میتوان سرپلی برای تمام عبادات در نظر بگیریم.
🔹کسی که نمیتواند یک صفحه قرآن بخواند.یا روزی یک جز قرآن خواندن براش خیلی زیاد است،و حالش بد میشود.این شخص چون شباهتی با قرآن ندارد این بلا سرش آمده.خیلی خطرناک است انسان با قرآن شباهت نداشته باشد،این را باید انسان درست کند.
🔸 انسان هیچگاه بی حوصله نیست مگر اینکه مریض باشد .منتها حوصله چیزی را دارد که با درونش شباهت داشته باشد.
🔹مثال: ما میخواهیم مطالعه کنیم،میبینیم حوصله نداریم.اما میبینیم همان موقع یک فیلم سینمایی جذاب برایمان بگذارند حوصله داریم.مشخص است قوای عقلی ما ضعیف اند و قوه ی خیال قوی است.به همین جهت با امور خیالی میتوانیم ارتباط بگیریم.
🔸وقتی باطن انسان از امام دور شود، شباهتش را با او از دست میدهد، ولی چون ارتباط با امام بسیار سهل است ،با یک توجه به امام، سریعا باطنش نورانی میشود. ولی این ارتباط باید قوی و قویتر بشود تا شباهت به امام پیدا کند.
🔹هر نیرویی که در درون ما هست، بر اساس یک حقیقت و واقعیت است، که میتواند شدت وجودی بگیرد و دلالت بر یک کمال واقعی میکند.
💥 تقابل جلب رضایت نفس و جلب رضایت امام:
🔸هیچ کدام از حالات درونی انسان، بیمبنا نیست، از جمله حس رضایت.
🔹 آیا حس رضایت، برای همه انسانها وجود دارد؟ بله. انسان رضایت با چیزی پیدا میکند که با آن چیز ،یک مناسبت و مشابهت و سنخیتی داشته باشد. و در کنار آن آرام میگیرد
🔸انسان در قوه خیال خودش میتواند با یک توجه موجوداتی را به وجود بیاورد،دلالت میکند بر حقیقت این قوه و میتواند قوی شود.شما در قوه خیالت میتوانی یک کوه،دریا و اقیانوسی را به وجود بیاوری.
🔹این نشان از این است که ما این قدرت را داریم که خارج از ذهن خودمان هم این را به وجود بیاوریم
🔸 یکی از عرفای بزرگ میفرمایند:عارف کسی ست که با همت و اراده قوی خودش میتواند در خارج از ذهن خودش چیزی را به وجود بیاورد که هیچگونه وجودی نداشته.و این قدرت شدت و ضعف دارد.
سِحر،واقعیت خارجی ندارد اما تصویر خیالی ایجاد میکند.و یک ساحر میتواند در خیالات ما اثر بگذارد و ما فکر کنیم یک چیزی در خارج است و همه دارند میبینندش،اما فقط ما داریم میبینیم اش.این سِحر است
🔹اولیای خدا هم میتوانند در خیال مخاطب اثر بگذارند و هم میتوانند موجوداتی را در خارج یه وجود بیاورند.
🔸همین قوه ی خیال است که وقتی قوت پیدا کند میتواند دریا را شکاف دهد،همین قوه ی خیال است که میتواند یک شتر را از یک سنگی به وجود بیاورد.
🔹اینکه حضرت موسی دریا را شکاف میدهد این با قدرت نفس قدسی اش، نفسی که موید به قدرت خداست میباشد.فلذا درست است که خداوند بگوید ما دریا را شکافتیم.چون نفس و حقیقت حضرت موسی جلوه ای از جلوه های خداست.
قسمت دوم جلسه سوم بشارت از حجت
💠هر حالتی که در درون ما هست ،حق است و دلالت بر یک حقیقتی میکند.اما ما قوای خودمان را در موضوع های نامناسب به کار میبریم.
🔸ما میخواهیم رضایت برای خودمان ایجاد شود و دیگران هم از ما راضی باشند.
ما هنگامی از مسئله ای راضی میشویم که شباهت با ما داشته باشد.
🔹 انسان دو جهت مقابل در درونش دارد:
۱_ یک جهتی است که به امام اتصال دارد.
۲_یک جهتی که ارتباط با خواهشهای نفسانی و غرائز حیوانیاش دارد. که در قرآن از آن به عنوان هوای نفسانی یاد میکند.
🔸طبق فرموده آیت الله بهجت: سعی کنیم از رضای امام دور نشویم.رضایت امام به چه چیز است ؟
رضایت امام یک بُعد و عدم رضایت امام بُعد مقابل است ،اینها ضد همند.
باید ببینیم امام از چه چیزی راضی و از چه چیزی ناراضی است.
🔹اگر انسان آن قدرتهای درونی خودش را به کار بگیرد تا شهوات خودش را قوی کند، در این صورت انسان باطنا تبدیل به حیوان میشود. ولی امام ،معلم و مربی انسانهاست و میخواهد انسانها را رشد دهد.
🔸انسان نفسانی دائما در پی رضای نفس خودش است،مثلا خواسته نفس اش این است که جلوی مردم نماز بخواند و مردم خوششان بیاید،در حقیقت برای رضای نفس خودش است.
🔹وقتی نفس در بُعد حیوانی راضی شود ،امام،در بعد روحانی ما قرار گرفته و ناراضی میشود. چون اینها با همدیگر تضاد دارند.
🔸 امام در عقل ما ظهور دارد و مسائل عقلی را از ما میخواهد، که در دوراهیها طبق رضای او حرکت کنیم.
🔹وقتی از رضای امام دور نشویم شباهت با او پیدا میکنیم.
وقتی در یک دو راهی هستیم. مثلاً در بازار یک نامحرمی جلوی چشم ما قرار گرفته و باطن ما میل دارد به نگاه کردن به او.اما ما میدانیم که امام راضی نیست به او نگاه کنیم.و اگر نگاه نکنیم امام راضی میشود.و به خاطر امام نگاه نمیکنیم.در اینجا باطن ما متوجه امام میشود و اتصال با امام ایجاد میشود،امام این اتصال ها را سریعا متوجه میشود.
🔸جلب رضایت امام، سبب اشراف امام نسبت به شخص میشود
امام یک اشراف عام دارد ،که شامل همه مردم میشود. کافر فاجر فاسق.
🔹به برخی از اشخاص توجه ویژه میکند، که به آن اشراف خاص میگویند. این اشراف خاص اهمیت دارد.
🔸 این خیلی مهم است که ما از یک لذت نفسانی، به خاطر امام دست بکشیم. این حالت برخی از افراد،توجه امام را جلب میکنند.
🔹همینکه امام از رفتار شخصی خوشش بیاید،در قلب امام یک رضایتی نسبت به این فرد ایجاد میشود که این رضایت یک رضایت خدایی است و چنان اثری در وجود این فرد قرار میدهد که باطنش را کامل رشد میدهد و نورانیاش میکند. چون به خاطر امام از یکی از رضایتهای نفسانی خودش گذشت.
🔸وقتی مخالف نفس حرکت کردیم، توجه امام جلب میشود ،گویا که این شخص برای امام نمایان میشود و امام ایشان را میبیند.
🔹در حقیقت این حس رضایت طلبی که در قلب ما هست،این حس را خداوند درون ما قرار داده که امام را راضی کنیم اما ما در جهت رضایت نفس از آن استفاده میکنیم
🔸احوالات مومنین آمده است که:
_ مردم از آنها در امانند و در آسایشاند، ولی نفس آنها، از آنها در آسایش نیست .اینها مدام نفس خود را آزار میدهند .
💥 آزار نفس به این است که در جهت خلاف رضایش حرکت کنیم، ولی به خاطر امام .
🔹 امروز با خودمان عهد ببندیم که، وقتی در دوراهیها قرار گرفتیم، رضای امام را مد نظر قرار بدهیم. میبینیم که چقدر برکات ایجاد میشود.
🔸مثلاً برای به خاطر امام از به فعلیت رساندن عصبانیت و ظهور آن در منزل خودداری کنیم.
🌀 نکته ی محوری این است که: همین حالا ببینیم ما چقدر به دنبال راضی کردن نفس هستیم، به همان میزان باید دنبال راضی کردن امام باشیم، که این حرکت خیلی مشکل است.
🔸بعد از هر فعلی ،اگر حالتی مثبت و معنوی برای انسان ایجاد شود ،آن حالات معنوی ،امضا کننده صحت فعل انسان است.
🔹وقتی رضای نفس را رها کردیم و به خاطر امام فعلی را انجام دادیم، معلوم میشود که امام به ما نگاه کرده است.
🔸حالات معنوی که بعد از خودداری از شهوات نفسانی برای ما پیش می اید،حاصل نگاه امام است.
🔹اگر بعد از هر فعلی اگر یک حالت مثبتی در شما ایجاد شد،ان حالت مثبت و معنوی امضا کننده ی صحت فعل است.مثل میل به نماز،میل به قران،میل به انفاق.....
🔸به خاطر فلانی هم دو حالت دارد:
۱_ منت گذاشتن است: که بیادبیست و به دنبال مزد آن میگردد، و انسان باید در محضر امام خیلی مراعات کند.
۲_ عشقی است :یعنی من چون تو را دوست دارم، به خاطر تو این کار را میکنم یا نمیکنم.
🔹پس اگر از یکی از خواستههای جدی نفسانیمان به خاطر امام دست کشیدیم، رضای امام ایجاد میشود و امضا و مهر تایید رضای امام، ایجاد و ظهور حالات معنوی و مثبت در قلب ما میگردد.
✨والحمدلله رب العالمین ✨
✨اللهم سلّم و تمّم✨
📚عزیزان برای دسترسی آسان به فایلهای بشارت از حضرت حجت ارواحنا فداه وارد لینک زیر بشن
https://eitaa.com/Hazrathojat313
انسان در مرتبه ی ذهن و قلبش دائماً با محبوب خویش مشغول است، در ظاهر هم مدام از محبوب خود سخن می گوید و برای رسیدن به آن تلاش می کند. برخی محبوبشان دنیا، پول، مقام، مادیات و...است.
✨اما سعادتمند کسی است که محبوب قلبش انسان کامل،حضرت مهدی ارواحنافداه باشد.
💕و انسان در نهایت شبیه محبوبش می شود...
❓چه کنیم انسان کامل ﷺ محبوب حقیقی قلب ما بشود؟
⚘️#استادسپیدنامه
💿 شرح کتاب بشارت از حضرت حجت
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
🌻انسان باید با توجه و توسل دائمی به حضرت مهدی ﷺ ارتباط خود را با ایشان بیشتر و بیشتر کند، تا این ارتباط قوی شده و از مرتبه حال به مرتبه ملکه برسد، یعنی دائم الوصل به امام شود و همیشه او را حاضر و ناظر ببیند.
⚘️#استادسپیدنامه
💿 شرح بشارت حضرت حجت ۱
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه شروع درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ
❤️ان شاالله فردا ساعت شش و بیست دقیقه صبح چهارمین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد.
○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت 4.mp3
39.31M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺
#شرح کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر))
#استادسپیدنامه
#جلسه ۴
۱۴۰۲/۱۲/۸
زمان فایل: ۳۲:۴۵دقیقه
❤️جلسه 4بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه
موضوع
💥قیامت ظهور حالات دنیوی انسان
💥اثرات عدم رضایت امام
💥محبوب خیالی و محبوب واقعی
https://eitaa.com/nafahat256
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه_چهارم
💠آیت الله بهجت فرمودند:از رضای او دور نرویم.او میداند حرف هایی که ما به همدیگر میزنیم.او که چشم بینا و گوش شنوای خداست،جلوتر از ما میشنود.
🔸از جمله کارهایی که انسان باید در دنیا انجام بدهد تا به درجات بالای معنوی دست پیدا کند تصحیح اعتقادات است.چون انسان در مراحل مختلف وجود خودش باید یک سری تمرین ها و ریاضات را متحمل شود تا اینکه درخت وجودش راست شود و کجی هایش از بین برود.
🔹در مرتبه ظاهر ما باید مقید به شریعت باشیم.وقتی شخصی مقید به آن قانون ها شود کجی های ظاهری و حتی باطنی را میگیرد.بالاترش انسان باید متخلق باشد به حضور عندالله.یعنی همیشه خدا را حاظر و ناظر بر خیالات خودش بداند.
خیالات را باید تطهیر کرد و اجازه نداد هر خیالی وارد ذهن ما شود.
🔸بالاترش تصحیح اعتقادات است،اعتقاداتی که ما مقلدانه به دست اوردیم،چه بسا در آن اعتقادات ما خطاهایی باشد که هست،باید آن را با سیر علمی تصحیحش کنیم.
🔹اگر شخصی موفق شد عقایدش را علمی کند.و منطبق کند با احادیث و قرآن در این صورت در مرتبه عقاید دارای طهارت میشود.
🔸از جمله عقایدی که ما باید تصحیحش کنیم دیدگاهی است که نسبت به قیامت داریم.
🔹ما اینطور میپنداریم که انسان هنگامی از دنیا میرود وارد عالم جدیدی میشود که در آن عالم هر اتفاقی که واقع میشود،هیچگونه پیشینهای ندارد و به یکباره همه چیز اتفاق میافتد.
🔸مثلاً جهنم را گودالی فرضش میکنیم که خداوند حفرش کرده و پر کرده از آتش و ملائکه که وقتی ما از این دنیا رفتیم ما را داخل آن میسوزانند.درحالی که اینطور نیست آنچه از قرآن و روایات و بحثهای عقلی فهمیده میشود این است که: قیامت ظهور حالات دنیوی ماست.ولی در قیامت شدت میگیرند و قوی میشوند.
✨ما در آخرت به دنبال چیزی هستیم که در دنیا به دنبال او بودیم.
🔹گاهی ما زبانا میگوییم رضایت امام زمان(ع) برای ما شرط است،ما امام زمان را دوست داریم.اما وقتی در دو راهی گیر میکنیم بین شهوت و امام زمان(ع)،به سمت شهوت میرویم.
🔸در اینجا دو نوع خواست و طلب در ما به وجود امد:یکی خواسته طلب زبانی.و دیگری خواست و طلب عملی.
خواست و طلب عملی ترجیح پیدا میکند به خواست و طلب زبانی.
🔹یعنی ما در حقیقت آن که به سمتش میرویم را میخواهیم،نه آن چیزی که حرفش را میزنیم.چون ما مجذوب و عاشق آن چیزی هستیم که در پی اش هستیم،نه آن چیزی که حرفش را میزنیم.
✨در قیامت انسان دنبال آن چیزی میرود که در دنیا در پی اش بود.
🔸کسی که در دنیا در پی امام زمان(ع) نبود در قیامت هم اصلاً نمیتواند به سمت امام زمان(ع) برود،و از او کمک بخواهد.
💥حضرت رسول فرمودند: مردم با محبوبشان محشور میشوند.
🔹انسان رفتارهایش را طوری تنظیم میکند که به آن محبوب برسد.
شخصی که طالب شهوت است عمر و پول و زمان خودش را صرف شهوتش میکند.
🔸شخص وقتی از دنیا رفت بدن مادی اش که ابزار استفاده از شهوت بود را از دست میدهد.ولی آیا شهوت فقط یک امر جسمی است؟ نه.یک وصف روحانی هم هست.یعنی ملکه و عادت شهوت در روح انسان قرار گرفته.پس ایشان شهوت را با خودش وارد قبر کرد.
🔹ملا هادی سبزواری از بزرگان است: میفرماید انسان وقتی وارد قبر وقیامت میشود ادراکاتش صد برابر قوی میشود.مثلا فرض کنید روزه اید و خیلی گرسنه اید.غایت گرسنگی در این دنیا را فرض کنید چقدر مهلک است.حالا فرض کنید این گرسنگی دو برابر شود،اصلا قابل تحمل نیست.حالا سه برابر شود چطور؟ اصلا از عقل ما خارج است.حالا چهار برابر و پنج برابر،ده برابر چطور؟در عالم قبر و قیامت این ادراکات ما صد برابر قوی میشود.
🔸اینکه ما در پی امام زمان(ع) باشیم خیلی مهم است.چون اگر حالا در پی امام نباشیم به صورت عقیدتی،عملی،فکری.در قیامت هم به سمت آقا نمیرویم،به سمت جهنم و امور پست میرویم.
✨قیامت فقط ظهور حالات دنیوی ماست.
🔹اگر معرفت نفس برای شما حاصل شده باشد،میبینید این ابعاد قیامت که در قرآن و روایات بیان شدند،همین حالا در درون خودمان است.
🔸در اینجا جناب آیت الله بهجت فرمودند:از رضای او دور نشویم.
وقتی از رضای شخصی دور شویم،ان شخص از ما ناراضی میشود،وقتی ناراضی شود اصطلاحا میگوییم قهر میکند و در قرآن داریم که امام زمان(ع) قهر هم میکند
🔹اما دیدمان را ارتقا دهیم.ببینید در آیه ۳۰ و ۳۱ بقره فرمودند: من در زمین خلیفه قرار میدهم.
🔸خلیفه به کسی میگویند که نماینده است.نماینده یعنی کسی که مینمایاند،چیزی را دارد ظاهر و اشکار میکند.
🔹خلیفه نماینده مستخلف عنه است:یعنی من خلیفه و نماینده شما شدم،باید صفات شما را در خودم داشته باشم وانها را ظهور دهم تا بشوم خلیفه شما.
🔸خلیفة الله،خدا را نشان میدهد،کسی که اسماء و صفات خدا را نشان میدهد.اگر این نماینده خلیفةالله تام باشد اسم اعظم خدا در وجودش ظهور دارد.اسم اعظم خدا الله است.
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه چهارم.
💠قران ظهور کتبی انسان کامل است. یعنی شما انسان کامل که امام زمان(ع) است را بخواهی بنویسی میشود قرآن.
🔸قران قله اش الله است.
الله ظهورش امام زمان(ع) است.
آیاتی که در مورد الله است را میتوانی تاویلش بکنید به امام زمان(ع).
🔹در قرآن فرمود:بازگشت خلایق به سمت ماست و حساب مردم به دست ماست.
🔸همین متن در زیارت جامعه میبینید: بازگشت خلایق به سمت شما اهل بیت(ع) است و حسابشان هم به عهده شماست.
این دو را کنار هم قرار دهید معنای قرآن روشن میشود.
🔹حضرت رسول(ص) فرمود من دو امر گرانبها را نزد شما امانت میگزارم: کتاب خدا و اهل بیتم.اینها از هم جدا نیستند تا اینکه وارد حوض کوثر شوند.
🔹در سوره فتح فرمود که با مردم بیعت کن،ید الله فوق ایدیهم.دست خدا بالای دست اینهاست.یعنی ای رسول من،دست شما ،دست من است.این میشود عهدالله
🔹کسانی که عهد و سوگند خدا را به بهای اندکی میفروشند( به خاطر ارضای نفسشان در دوراهی ها از امام دست میکشند) در قیامت بهره ای نخواهند داشت.أُولَٰئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيم
🔸کسانی که با امام خودشان قطع ارتباط کردند،بهره ای در آخرت نخواهند داشت و خدا دیگر با اینها سخن نمیگوید
🔹ما امام را رها میکنیم،امام هیچگاه دست کسی را رها نمیکند
🔸امام زمان(ع)با چه کسی سخن نمیگوید؟و نشانه اش چیست؟
اگر شخصی به درجه ای رسید که نسبت به امام زمان(ع) بی تفاوت محض شد،این مشخص است ارتباطش با امام قطع است.
🔹سخن گفتن امام با ما مراتب دارد.حالا در طول روز همینکه توجه ما به امام جلب شد،یک توجه خاص روحانی گرچه ضعیف.ابن خودش یک نحوه گفتار امام با ماست
🔹هر گاه عذاب وجدان از درون ما رخت بر بست این خودش نشانه این است که ارتباط قطع است.
🔸هر گاه انسان نسبت به گناهان شدت میل پیدا کرد و نسبت به امامش بی تفاوت شد،ارتباطش قطع است.
🔹اما اینطور نیست که ارتباطشان دیگر همش قطع است.امام خیلی زود راضی میشود.
🔸معصومین همه شان یک نور واحدند و از رفتارهای هر کدام از این معصومین میشه به رفتارهای بقیه پی برد
در زیارت جامعه میخوانیم:عادت شما احسان کردن است و سجیه ی شما کرم.
یکی از این معصومین امام رضا(ع) است.رضا فرمودند به ایشان,چون زود راضی میشودو زود راضی میکند.تمام رضایت های عالم از ایشان شروع میشود.
🔹امام زمان(ع) اینطور است.اگر شخصی با یک توجه به امام بگوید آقا من اشتباه کردم و میخواهم برگردم،میبینید چه بسا یک قطره اشکی از چشم اش خارج شد.این مشخص است امام بهش توجه کرد چون اشک مائده ملکوتی است.و هر کسی نمیتواند اشک بریزد
🔸که در حقیقت اینطور نیست که امام با ما سخن نگوید.بالاترش این است که در واقع ما گوشمان را از دست میدهیم و سخنان امام به گوش ما نمیرسد.
🔹برخی افراد آنقدر در نفسانیات خود فرو میروند دیگر نمیتوانند امواج معنوی امام را دریافت کنند.اما وقتی دلش شکست و برگشت میتواند دوباره ارتباط با امام برقرار کند.
🔸در روایات است امام زمان(ع)به خاطر گناه شیعیانش گریه میکنند و از خداوند طلب مغفرت میکنند برای ما تا بلا نازل نشود.
🔹فرمودند:اگر توجهات ما نباشند دشمنان شما را میدرند.و میبینیم کشور ما به طرز معجزه آسایی حفظ شده.
🔸آقا فرمودند از رضای او دور نرویم.چون اگر او از ما ناراضی شود،قهر میکند.دیگر به ما نگاه نمیکند ومیبینیم که به رفتار های زشت و سیئه عادت میکنیم
🔹کسی که همش دارد مرتکب معصیت میشود و عین خیالش نیست،ارتباطش با امام قطع شده.اما در دنیا قابل التیام است قبل از اینکه پیمانه عمرش تمام شود.
🔸اما از این عالم وقتی خارج شد در پی معصیت فقط میتواند برود و دیگر نمیتواند در پی جلب رضایت امام زمان(ع)حرکت کند.
🔹در روایتی آمده: یکی از محبین اهل بیت گویا از مسکرات استفاده کرده بود،ایشان داشت به سمت منزل میرفت میبیند امام صادق ع در مقابل دارد به سمتش می آید.خیلی ترسید گفت حالا آقا مرا به این حال ببیند چه میشود و رفت در گوشه کوچه و عبا را روی سرش کشید و پشت کرد به امام تا امام متوجه نشود.دیدم گرمای دست امام را روی شانه خودم حس کردم .ایشان گفت فلانی هر کاری میکنی به ما اهل بیت پشت نکن.این خیلی نکته مهمی است.
🔸یعنی چه بسا شخصی غرق در شهوت و اینها شده،اما ارتباط با امام را نباید قطع کند و فکر کند من دیگر از چشم امام افتادم و دیگر ارتباط نگیرم.این القائات شیطان است.شیطان تمام همت اش این است ارتباط ما با امام را قطع کند.
🔹یک نکته: اگر شخصی به دلایلی غرق در شهوات شد،و نمیتواند به چیز دیگری بیندیشد.باز یک ساعت خلوتی با امام داشته باشد.معذرت خواهی کند.توسلی داشته باشد.تا اینکه بالاخره نجات پیدا میکند.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم✨
🔖کانال ویژه
🕯 تفسیر انفسی و باطنی بر
محرم، کربلا و واقعه عاشورا
🕯شرح ملکات نورانی و ظلمانی نَفْس در واقعه عاشورا و ارتباط آن با کربلای انفسی هر شخص
#رایگان
⚘️ باشرح انفسی و متفاوت استاد سپیدنامه
⚘️لینک ورود به کانال ⇩⇩
https://eitaa.com/joinchat/2333147863Cc081ea05bb
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
🖋بعد از هر فعلی اگر حالتی مثبت و معنوی برایمان ایجاد شد این حالت امضا کنندهی صحت فعل است.
❓از کجا بدانیم که حضرت حجت علیهالسلام به ما نگاه کرده و مورد توجه ایشان هستیم؟
📚زمانی که رضای نفس را رها کردیم و به خاطر امام (چون حضرت را دوست داریم) عملی را انجام دادیم یا ترک کردیم, امام از ما راضی و خوشحال میشود و اثر آن خوشحالی در قلب ما به صورت ظهور حالات مثبت و معنوی جلوه میکند.
#استادسپیدنامه
شرح بشارت ازحجت | ۳
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت 5.mp3
46.39M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺
#شرح کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر))
#استادسپیدنامه
#جلسه ۵
۱۴۰۲/۱۲/۹
زمان فایل: ۴۸:۱۹دقیقه
❤️جلسه 5بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه
موضوع
💥بحثی پیرامون جسم و روح
💥شرط تاثیر جسم در روح
💥توجه تابع محبوب است و توجه سبب ظهور حالات در نفس می شود
💥امام زمان علیه السلام ما را میبیند
https://eitaa.com/nafahat256
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان عج✨
خلاصه درس بشارت از حجت
#جلسه_پنجم
💠آیت الله بهجت قدس سره فرمودند:ما باید امام زمان(ع) را حاضر فرض کنیم.
چرا گفتند حاضر فرض کنیم ؟
🔸روایت از حضرت رسول(ص) میفرمایند :احسان این است که خدا را طوری عبادت کنید گویا او را میبینید.اگر در آن مقام نیستی،پس بدان که او تو را میبیند.
🔹ما میخواهیم بر اساس این روایت کلام آیت الله بهجت را بشکافیم و یک مطلب جدیدی در مورد امام زمان (ع)بفهمیم تا ارتباط ما قویتر شود
🔸انسان دارای دو بُعد است:۱) بعد جسمانی ۲)بعد روحانی
در بین این دو بُعد،یک بُعد اصلی است و دیگری فرعی است.
🔹سوالی که در وادی خودشناسی برای انسان پیش میآید,این است که بدن اصل است یا روح؟ همه میگویند روح اصل است.
🔸اما رفتارهای ما دلالت میکند بر اینکه ما باور کردیم که جسم اصل است.
چون معمولاً منافع جسمانی را بر منافع روحانی ترجیح میدهیم و هیچ به فکر شناخت روح نیستیم
✨اینکه روح کجاست؟!کمال روح به چیست؟!چه چیزی میتواند آن را وارد لذت و درد کند؟!
🔹تمام موجودات را میبینید یک فصل ثمر دهی دارند
آیا انسان در یک زمان خاصی باید به ثمر برسد یا نه؟!
چرا انسان فصل ثمر دهی نداشته باشد که اشرف مخلوقات است؟!!
🔸فصل ثمردهی انسان را ۴۰ سالگی در نظر گرفتند.چون انسان در ۴۰ سالگی آن کیان وجودیاش و عقلش شدت میگیرد و استحکام پیدا میکند .۴۰ سالگی خیلی اسرار دارد.✨✨✨
🔹چرا قلب ما الهامات را دریافت نمیکند؟!چرا متصل به غیب نیست؟!مگر ثمره ی وجودی انسان این نیست که باید اتصال به غیب پیدا کند؟!
🔸علت به ثمر نرسیدن انسان نوع نگاه غلطش به خودش است.چون خودش را نمیشناسد و بُعد مادی خودش را به عنوان اصل در نظر گرفته است،به همین جهت به ثمر دهی نمیرسد.
🔹همین که نماز را به صورت شکل ظاهریش انجام داد راضی و قانع میشود. تسبیح به دست گرفته ذهنش در هزارها مسئله غرق است و فکر میکند که امروز هزار صلوات گفتم و هزار درخت برایم در بهشت روییده.در حالی که این تفکر غلط است.
🔸جسم انسان به منزله وسیلهایست برای تاثیر گذاشتن در روح.
💥جسم زمانی روی روح اثر میگذارد که در روح و نفس ما حالتی به اسم۸ حضور ایجاد شود.
🔹فرض کنید در کلاس نشستیم غرق در خیالاتیم و معلم دارد تدریس میکند. کلاس تمام شد،آیا ما چیزی یاد گرفتیم؟ نه.چون که روح ما در کلاس نبود.
🔸روح انسان در جایی به سر میبرد که به آن توجه دارد.و نسبت به آن چیزی که به آن توجه دارد اثر میگیرد.
🔹همه ی ما ما فطرتاً میدانیم حقیقت ما،روح و نفس ماست.و ما در جایی به سر میبریم که توجه ما آنجاست.
🔸انسان اگر توجه به جسمش نداشته باشد که دارد فلان عمل را انجام میدهد تاثیری از جسمش دریافت نمیکند.
🔹تاثیرهایی که ما از طریق جسم دریافت میکنیم باورهایمان را درست میکند.
🔸چه بسا بعد از ذکر احساس تاریکی به ما دست میدهد.چون هماهنگی ظاهر و باطن آسیب زاست.
🔹نماز ارتباط با حقیقت عالم است. ارتباط با قویترین موجود نظام هستی که خداوند تعالی باشد.اما میبینیم هیچ اثری در ما ندارد چون جسم در نماز است و روح در نماز نیست.
🔸اگر روح در مرتبه جسم و اعمال جسمانی حضور نداشته باشد،رفتارها و کنشهای جسمانی هیچ ربطی به روح ما و اصل و حقیقت ما نخواهد داشت و ما نباید انتظار اثر پذیری از جسم داشته باشیم
🔹جسم به منزله تلقین کننده روح است.زمانی تلقینها اثر میکند که روح در مرتبه تلقینات جسم قرار بگیرد.تلقیناتش را بشنود و اثر کند.
🔸میبینیم سالیانی میگذرد اعمال جسمانی ما افزایش پیدا میکند ولی حضور قلب ما روز به روز دارد اوضاعش بدتر میشود.چون هیچگاه خودش را اصل ندانست و به فکر پرورش روح خودش نبود
🔹هنگامی حضور پیدا میکند که نسبت به آن عملی که جسم دارد انجام میدهد محبت داشته باشد.
🔸چه هنگامی به اعمال جسمانی محبت دارد؟ وقتی که عمل جسمانی در راستای رسیدن به محبوب باشد
💥انسان مادی محبوبش دنیا و امور شهوی است
🔹ارتباط با خدا یک عمل عقلی است و هر کسی نمیداند چه لذتی دارد فلذا محبوب هر کسی نیست.
✨روح ما شناخت و معرفتی از خداوند ندارد.
قسمت دوم جلسه پنجم بشارت از حجت
💠ما به هر چیزی توجه کنیم در همان بُعد رشد میکنیم.
🔸علت اینکه روح و حقیقت ما در هنگام نماز در بعد شهوانی رشد و پیشرفت میکند👈🏻 چون به شهوت توجه کرد و در بعد شهوی قویتر میشود و در بعد ملکوتی ضعیفتر میشود.
🔹انسان چه زمانی میتواند باور کند خدا وجود دارد؟
زمانی انسان میتواند یک مسئله ای را باور کند که به آن توجه کرده باشد.تا توجه نکنیم باور برای ما ایجاد نمیشود.
🔸انسان در طول زندگی باور کرده که نهایت لذت امور شهوی است.و انسانی موفق است که مثلاً رئیس فلان اداره شود. یا فرزندش پزشک شود و تمام باورهایش دنیوی است.و باورش نشده که قیامت حق است، قبر حق است، به همین جهت طبق باورهایش عمل میکند نه طبق علمهای نظریش.
🔹ما علم داریم قبر و قیامتی است اما باورش نکردیم.
انسان طبق باورهایش عمل میکند نه طبق علمهای نظری اش.
🌀شیخ رجبعلی خیاط قدس سره فرمود: اگر ما به اندازه ی یک عقرب از قبر و قیامت و خدا میترسیدیم،گناه نمیکردیم.
🔸چون روح ما هیچگاه توجه تفکر و تعمق به این مسئله نکرد و باورش نشد.
🔹فرمودند انسان وارد قبر میشود نیاز به نماز شب دارد چون قبر تاریک است.اما ما شب راحت میخوابیم و نمیترسیم از تاریکی شب.
🔸ما باید باور کنیم نماز ارتباط با خداوند است.که اگر باور کنیم انسان در نماز تمام وجودش غرق در حضور میشود.
🔹ما باید در بعد عقیدتی باور کنیم خداوند بیناست و ما را میبیند و همین حالا حرفهای ما را میشنود ناظر رفتارهای ماست
🔸 همه میدانند امام ناظر حرفها و رفتارهای ماست اما چرا با امام سخن میگوییم آرامش نمیگیریم؟ چرا هر حرفی به ذهنمان میآید میگوییم نمیترسیم ؟چرا ناراحتی امام ما را نمیترساند ؟چون ما فقط علم داریم به این مسئله و باورش نکردیم.
🔹فکر کردن موجب ایجاد باور میشود چون توجه روحی ایجاد میکند در مورد انچه داریم در موردش فکر میکنیم.
🔸 وقتی ما در خلوت مینشینیم و تفکر میکنیم که آیا امام مرا میبیند و صحبت های مرا میشنود؟اول جواب ضد میدهیم که نه امام نمیبیند،بعد میبینیم این ضد عقاید شیعه و کفر است.پس امام میبیند و میشنود و همین حالا من در منظر امام هستم. وقتی توجه وتفکر میکنیم،میبینیم بله.همین الان امام دارد مرا میبیند و این را همینطور تکرار میکنیم به جایی میرسیم که امام را حاضر میبینیم و متوجه میشویم که امام دارد مرا میبیند و صحبتهایم را میشنود . به این حس حضور میگویند.
🔹وقتی انسان همچین حالتی برایش ایجاد شد و متوجه دید ملکوتی امام به خودش میشود.این یکی از معانی لقای امام زمان(ع) است.
🔸اینکه آیت الله بهجت فرمودند ما باید حضرت امام زمان را حاضر فرض کنیم. یعنی قدم اول فرض است.
🔹وقتی ما این تمرین را شروع کردیم که همیشه فرض کنیم امام دارد ما را میبیند، به جایی میرسیم که متوجه میشویم که واقعاً امام دارد ما را میبیند و از مقام فرض عبور میکنیم و به حقیقت میرسیم.
🔸امروز را با این دید شروع کنیم که چشم بینای امام لحظه به لحظه دارد ما را رصد میکند و گوش شنوای او دارد لحظه به لحظه سخنان ما را میشنود و سعی کنیم ارتباطمان را قویترش کنیم.
✨والحمدلله رب العالمین ✨
✨اللهم سلّم و تمم ✨
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
محبت به انسان کامل علیه السلام رشد دهنده است.
امّا محبّت به اشخاص دیگر در ابعاد جسمانی باعث تنزل خواهد شد.
و انسان به این دنیا آمده تا رشد کند و به نهایت کمال و تعالی برسد.
⚘️#استادسپیدنامه
💿 شرح نجم الثاقب
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه
درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ
❤️ان شاالله فردا ساعت شش و بیست دقیقه ششمین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد.
○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇
https://eitaa.com/nafahat256