eitaa logo
نفحات الانس
4.3هزار دنبال‌کننده
731 عکس
379 ویدیو
3 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @ya_zynb828 @Sadra8281
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 اطلاعیه درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ ❤️ان شاالله فردا ساعت شش و بیست دقیقه ششمین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد. ○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇 https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت ج6-MP3MusicAmplifier.mp3
42.32M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ زمان فایل: ۳۵:۱۶دقیقه
❤️جلسه 6بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥حضور قلب در هر امری موجب ایجاد اثر روحی می شود 💥شرط تاثیر جسم در روح 💥مخاطب داشتن در عبادت 💥تفکر سبب حک شدن علوم در قلب بصورت باور می شود 💥بحثی پیرامون تفاوت فهم و باور 💥امام زمان علیه السلام ما را میبیند https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠یک نکته: در مورد دعاها،ما نباید اینطور نگاه کنیم که شاید مشکوک باشند.و چون برخی سند ندارند و انسان وارد وسوسه و تردید شود 🔸جناب میرزا جواد آقای ملکی تبریزی میفرمایند:اگر شخصی یک عمل مستحبی را انجام دهد و هدفش این باشد که به آن ثوابی که در متن روایت آمده برسد،گرچه آن روایت صحیح هم نباشد،خداوند با فضل و کرم خودش همان اجر را برای این شخص منظور میدارد. 🔹ایت الله بهجت فرمودند:ما باید حضرت امام زمان(ع)را حاضر فرض کنیم.هر جا میرود برویم،هر چه میکند بکنیم و هر چه ترک میکند ترک کنیم،اگر ندانیم احتیاط را که میدانیم و میتوانیم انجام دهیم. از رضای او دور نرویم او می‌بیند،او می‌داند.حرف هایی که ما به همدیگر می‌زنیم او که چشم بینا و گوش شنوای خداست جلوتر از ماها می‌بیند. 🔸بحث ما این بود که گفتیم امام زمان(ع)را باید حاضر فرض کرد. 🔹گفتیم عمده در توسل‌ها و توجه‌ها حضور قلب است.و علت اش اینکه تا زمانی قلب و روح انسان در مرتبه عمل نباشد از آن عمل تاثیر نمی‌پذیرد. اگر روح در مرتبه ای که بدن قرار گرفته حضور نداشته باشد،این روح از آن مکان استفاده بسزایی نمی‌برد. 🔸هر جا ما حضور قلب داشته باشیم تاثیر می‌پذیریم و هر جا ما حضور قلب نداشته باشیم تاثیر نمی‌پذیریم. 🔹انسان چون در ابتدا در همین عالم ماده به وجود امده،فلذا موجودات حسی و طبیعی برایش اصل هستند.و براحتی می‌تواند با موجودات طبیعی ارتباط برقرار کند.برای همین همیشه در مواجهه با امور طبیعی حضور قلب دارد‌. 🔸انسان وقتی نسبت به مسئله ای برایش حضور قلب پیش میآید از آن مسئله اثر میگیرد. 🔹اشکال عمده ما در عبادات چیست که هنوز متصل به حضرت نیستیم؟ اگر توده ی مردم قادر نباشند که با امام ارتباط برقرار کنند نقص از امام نیست،امام منبع کمالات است.نقص از مردم است. 🔸چرا نمی‌توانیم با امام ارتباط برقرار کنیم؟چون تصور صحیحی از امام نداریم.و هنوز امام را نشناختیم،و چیزی که برای ما غیب محض باشد،چون انسان مادی هستیم نمی‌توانیم قلبمان را درست در نزد او حاضر بکنیم،چون قدرتش را نداریم. 🔹در اینجا دو مسئله است:۱) موجودات حسی و طبیعی که ما میتوانیم لمس اش کنیم و بچشیم.و به راحتی میتوانیم به سمتش برویم و ارتباط با آن برقرار کنیم. 🔸لذات طبیعی و حسی و حیوانی و شهوانی اینطورند👈🏻ما بدن را برای لذت های شهوانی استخدام میکنیم و روح ما کاملا در آن مرتبه حاضر میشود و هیچگونه غفلتی برای روح ما در آن مرتبه ایجاد نمیشود.این حضور قلب است که سبب شد ما از لذت های حسی خیلی تاثیر بپذیریم. 🔹به حد تاثیرات شدید می‌شود که انسان به لذت‌های حسی عادت می‌کند و در اصطلاح علم اخلاق ملکات برایش ایجاد می‌شود. ملکه👈🏻یعنی یک عادت ریشه‌دار که انسان قادر به ترکش نیست. 🔸۲) موجوداتی هستند که ما دسترسی و تصور صحیحی نسبت به آنها نداریم.مثل خداوند،ملائکه،حضرت حجت 🔹ما میخواهیم با این حقایق نوری ارتباط برقرار کنیم،شروع می‌کنیم به توسل‌های ظاهری،دعای توسل،ندبه یا در حال اقامه ی نمازیم . 🔸بدن در یک موقعیت خاص ملکوتی قرار میگیرد ولی چون انسان تصور صحیح از مخاطب خودش ندارد،شاید چند لحظه توجه به آن بکند،اما سریعا حضورش را از دست میدهد و توجه اش به سمت امور حسی و خیالی میرود انسان مخاطبش مسائل ملکوتی و معنوی در آن مرتبه نیست. 🔹ما چرا به ثمر نرسیدیم؟چون در طول سالیان زندگی از همان ابتدای تکلیف در عبادات برای خودمان مخاطب فرض نکردیم. ایت الله بهجت فرمود،امام را حاضر فرض کنیم. 🔸ما وقتی عبادت میکتیم،مخاطب حقیقی نداریم.وقتی نماز میخوانیم نهایت توجه به خودمان داریم. برای همین با هر لباسی در نماز حاضر می‌شویم،مثل اینکه هیچ کسی در مقابل ما نیست. 🔸آیا باورمان شد که قبل از اینکه سخنان از زبان ما جاری شود امام می‌شنود؟؟نشد.چون روی این مسئله تفکر نکردیم. انسان علومی را باور می‌کند که روی آنها تفکر کند 🔹تفکر در امور دنیوی موجب می‌شود که امور دنیوی برای ما شاخص و برجسته و اصل شوند.و بشوند عقاید و باورهای ما 🔸اما درس در مورد امام زمان نهایت روزی بیست دقیقه ،چهل دقیقه به یاد امام زمان،نورانیت برای ما ایجاد میشود. اما فکر نمی‌کنیم روی آن و همینطور داریم گوش میدهیم .علممان اضافه میشود،ذهن رشد میکند،ولی قلب برایش اتصال ایجاد نمیشود.چون بین ذهن و قلب انسان تفاوت است. 🔹ذهن میفهمد.قلب باور میکند.خداوند در مورد باور فرمود:در قلب های آنان ایمان را نوشت.یعنی ایمان که عقیده و باور است در قلب نگاشته میشود 🔸نکته آموزشی:ما همیشه در عبادات باید مخاطب برای خودمان درست کنیم. وقتی در نماز می‌ایستیم خودمان را در مقابل خداوند فرض کنیم. در طول روز مخاطب داشته باشیم فرض کنیم که امام دارد ما را می‌بیند. سِر اینکه انسان در عبادات تاثیر نمی‌پذیرد این است که مخاطب برای خودش فرض نمی‌کند.
قسمت دوم بشارت از حجت جلسه ششم 💠چه هنگام فهمیده های ما در قلب حک میشوند:هنگامی که ما روی فهمیده ها فکر کنیم. 🔸فکر مثل یک دستگاه حکاکی است و آن چیزهایی که در فهم هست را روی قلب حک میکند.اما با یکی دو ساعت نمی‌شود. چندین روز استقامت می‌خواهد. 🔹مثلا شما در طول روز فکر کنید روی این نکته که امام دارد ما را می‌بیند.و این مسئله مفهومی را صحیح اش بدانیم.بعد از مدتی مثلا چهل روز روی همین مسئله فکر کنیم، که امام زمان(ع) دارد ما را می‌بیند و غرق این فکر شوی،بعد از مدتی این حال به تو دست می‌دهد که امام واقعاً دارد من را می‌بیند.و برایت باور می‌شود.که به این حالت حس حضور میگویند. این خودش یک مقدمه است برای ایجاد ارتباط قلبی و روحی با آقا امام زمان ارواحنا فدا. 🔸یکی از القائات شیطان این است: مثلاً وقتی عملی را می‌خواهیم انجام دهیم،میگیم امام چرا ناراحت بشه یا خوشحال بشه؟؟ 🔹شیطان خیلی زیرکانه عمل می‌کند،و می‌گوید مگه من کی هستم که احوالات چون منی برای امام اهمیت داشته باشد؟همین تفکر باعث می‌شود که ما هر کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم.چون ما می‌گوییم احوالات ما روی امام موثر ندارد در حالی که دارد. انسان بعد از مرگ متوجه می‌شود که با یک رفتار چه ضربه‌ای به امام زده است. 🔸این اشک‌هایی که امام زمان(ع)می‌ریزند برای استغفار امت، آیا ما هم نقشی داریم در این ریختن اشک‌ یا نه؟ 🔹نکته ای که امروز القا کردیم این است که روی بحث هایی که مربوط به آقا امام زمان(ع) و معارف دینی است فکر بکنیم.تا اینها در قلب ما حک شوند و در نهایت هر کدام یک باور قوی و تناوری شود. 🔸این هم بدانیم همه ی ما مانند درختانی هستیم که همین حالا به ثمر رسیدیم.ولی ثمره انسان زمانی یک ثمره صحیح است که علوم و معارف,ارتباط با امام باشد. 🔹در قرآن فرمود: انبتکم من الارض نباتا.شما را در زمین مانند نبات کاشتیم. أَنَا وَ عَلِىٌّ مِنْ شَجَرَهٍ واحِدَهٍ، وَسائِرُ ­النّاسِ مِنْ شَجَرٍ شَتّى من و علی از یک درخت هستیم و مردم از درخت ها ی پراکنده. پس در حقیقت ما مانند درختیم.وقتی مانند درخت باشیم ثمر داریم. 🔸در قرآن از دو درخت یاد میشود: ۱)شجره ی طوبی(شجره ولایت):ریشه‌اش در ولایت است،میوه اش علوم و معارف است.۲)شجره ی زقوم:ریشه‌اش در جهنم،میوه اش سرهای شیاطین. 🔹انسان از هنگامی که می‌فهمد به مقام ثمر دهی رسیده است. میوه انسان هم اینک نقد در دستش است. اگر انسان به این صورت که خیالش همش صور شهوانی،غضبی،حیوانی است و هیچ ارتباطی با امام خودش ندارد و دو رکعت نماز نمی‌تواند بخواند،این میوه ها شیطانی اند.میوه هایش مانند سرهای شیطانی است. 🔸 چرا گفت سَر؟ چون در سر اندیشه است و این صورت های خیالی هر کدام نمودی از اندیشه‌های شیطانی است. 🔹اما شخصی ریشه اش در ولایت است،یعنی هم اینکه به امام زمان(ع) فکر میکند و حضورش را حس میکند،نیرو می‌گیرد.در طول روز اعمال و رفتار حسنه از او می‌بینیم.این یک شجره طوبی ست و میوه‌هایش علوم و معارف است 🔸حضرت آیت الله بهجت فرمودند ما باید امام زمان(ع)را همین حالا حاضر فرض کنیم.یعنی اینکه مخاطب داشته باشیم تا اینکه تدریجا از مقام فرض بالاتر برویم و امام زمان را حاضر ببینیم و بدانیم. 🔹به این صورت هر جا میرود برویم. ایشان می‌فرماید شما می‌دانید امام زمان کجا می‌رود؟ آیا امام زمان(ع)به جاهای منفی می‌رود ؟نه.ما باطنا می‌دانیم امام زمان به جاهای مثبت می‌رود. 🔸مثبت ها کجا ها هستند؟ جمکران.دیدن مستمندان و کمک به آنها.سیره امام زمان، سیره امیرالمومنین و سیره رسول خدا است. 🔹هر جایی که قلبمان می‌گوید امام زمان اگر حاضر بودند به اینجاها می‌رفتند ما هم برویم 🔸در دوراهی‌ها ما همیشه میدانیم که امام زمان کدام از این دو راه را می پسندد،همان را انجام بدهیم. انسان اینطور نیست که در دوراهی و شعورش را از دست بدهد و یا اینکه تشخیص وظیفه ندهد 🔹در قرآن فرمود:فالهمها فجورها و تقواها.یعنی فجور و تقوا به انسان الهام می‌شود و می‌داند که باید چکار کند. 🔸در یک مسائلی پیش می‌آید که واقعاً شاید ندانیم به خاطر رفتارهایی که در گذشته داشتیم،و تشخیص ما از بین رفته است. تشخیص یک موهبت و یک نور است که در قلب انسان ایجاد میشود. 🔹اگر در دوراهی ها متحیر شدیم،مشخص است که چند قدم قبل درست رفتار نکردیم و قدرت تشخیص را از ما گرفتند. در اینجا که قدرت تشخیص نداریم احتیاط کنیم و آن راهی را که به گمان ما و به رضایت امام زمان(ع)نزدیک است آن را انجام دهیم 🔸از رضای او دور نشویم.و امروز این را سر لوحه خودمان قرار دهیم و تلاش و کوشش کنیم که از رضای امام دور نرویم.و در خیالمان هم سعی کنیم از رضای امام دور نشویم.زبانمان را کنترل کنیم.بعضی از علما می‌فرمایند زبان ۴۰ نوع گناه میتواند انجام دهد. 🔹امام زمان جلوتر از ما میشنود. باور کنیم که رفتار ما میتواند امام را خوشحال یا ناراحت کند. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید @yaraoof1001
📚عزیزان برای دسترسی آسان به فایلهای بشارت از حضرت حجت ارواحنا فداه وارد لینک زیر بشن https://eitaa.com/Hazrathojat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷زیباترین مخلوق هر کسی اهل طهارت شد و توفیق دیدار آن ذات قدسی را یافت... ⚘️ 💿 نکاتی از شرح نجم الثاقب و بشارت حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
🔖سیر علمی‌ معرفتی ناب و جامع با هدف معرفت نفس، شناخت انسان ﷺ کامل و تعالی روح 🔹جهت آشنایی با جزئیات و دروس این سیر معرفتی به کانال اختصاصی معرفی دروس مراجعه نمایید.⇩ ‌ 🔖در این کانال توضیحات حدود سی عنوان درسی ناب (با شرح روان، پربار و عالی استاد سپیدنامه) به‌همراه صوت اول هر درس ارائه شده است.⇩ ⚘️+ سیر پیشنهادی مؤسسه ⚘️+ جدول دروس هر ترم ⚘️..لینک ورود به کانال اختصاصی دروس استاد..⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/3925213629C28ee428290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کسی که امام زمانش را بشناسد عاشق او می شود. و هر عاشقی در نهایت شبیه معشوق خودش خواهدشد. ⚘️ 💿 نکات شرح نجم الثاقب https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❤️اطلاعیه ان شاالله فردا رأس ساعت شش و بیست دقیقه صبح بصورت آنلاین جلسه 59نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود علاقه مندان وارد لینک زیر شوند⇩⇩ https://eitaa.com/nafahat256
🔖کانال ویژه 🕯 تفسیر انفسی و باطنی بر محرم، کربلا و واقعه عاشورا 🕯شرح ملکات نورانی و ظلمانی نَفْس در واقعه عاشورا و ارتباط آن با کربلای انفسی هر شخص ⚘️ باشرح انفسی و متفاوت استاد سپیدنامه ⚘️لینک ورود به کانال ⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/2333147863Cc081ea05bb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم شرکت در انتخابات س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟ ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است. واجب عینی بودن شرکت در انتخابات س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ج. واجب عینی است. اجازه از شوهر برای شرکت در انتخابات س۳. با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود؛ آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟ ج. شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.
س۱۶. حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟ ج. به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر بوده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.
💥احکام انتخابات (مقام معظم رهبری)
آیا اجازه شوهر برای شرکت در انتخابات لازم است؟ - همشهری آنلاین https://www.google.com/amp/s/www.hamshahrionline.ir/amp/601994/
منبع خبر
📸 حکم شرعی رأی سفید 🇮🇷 اخبار مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/joinchat/2884370684C177c1422e0
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
najmsagheb59.mp3
33.58M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری پنجاه و نهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ زمان فایل: ۲۷:۵۸دقیقه
❤️جلسه 59النجمالثاقب در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥برسی نامهای مبارک امام زمان علیه السلام 💥بررسی نام(ایستاده) 💥گناهان وهمی 💥سلوک بسمت امام ظاهر کننده استعدادهای انسانی https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه نجم‌الثاقب 💠یکی دیگر از اسامی حضرت ایستاده است. ایستاده در عربی همان قائم است در قرآن دو حالت برای انسان در نظر گرفتند:۱)قائم۲)قائد 🔸وقتی تمام ابعاد قیامت ظهور پیدا کرد و تمام حقایق آشکار شدند،تمام مقام‌ها تجلی پیدا کردند،در این صورت میگوییم قیامت قائم شد. 🔹گاهی از اوقات آن را ساعت می‌نامند:ما اذن ساعت قائمه. من گمان نمی‌کنم ساعت یا آن وقت خاص قائم شود . قائم شود در اینجا یعنی آشکار شود،و آن حقایقش تجلی پیدا کند، به این حالت می‌گویند قیام ساعت یا قیامت. 🔸دنیا قیامت نیست چون در دنیا حقایق آنطور که باید آشکار نیستند و مخفی‌اند . خیالات انسان پوششی بر حقایق قرار داده که موجب شده این حقایق در مقام قیام و انتصاب نباشند. ✨یکی از معانی قائم شدن ظهور و بروز با تمام قدرت است 🔹آیه ۷۵ سوره زمر:أَمَّن هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيلِ آیا کسی که به حالت قنوت در لحظات شب به صورت ساجد و قائم در حال عبادت است با کسانی که هیچگونه علم و آگاهی ندارند یکسانند؟خیر خداوند از این دو حالت جسمانی با قید ارتباط روحانی به بزرگی یاد کرده است قائم و ساجد است.و در عین حال امیدوار به رحمت پروردگارش هم هست و فقط اینطور نیست که بدنش در حال قیام و سجود باشد بلکه روحش هم متصل به ملکوت است. 🔸اگر انسان حالتی داشته باشد که در آن حالت حقایق درونش وتمام قوای وجودی اش آشکار شود،متصل به عالم غیب شده است.ولی معمولا این قوه و قدرت در باطن ما همچنان مخفی میماند. 🔹زمانی که انسان باطنش قیام پیدا می‌کند،به این حالت قیام باطنی میگوییم. 🔸قعود یعنی نشستن. نشستن دلالت می‌کند بر عدم ظهور قدرت‌ها در بعد جسمانی کسی که نشسته است قدرتی ندارد و تسلطی نسبت به خصم و مهاجم ندارد. 🔹نشستن برای استراحت کردن است،زمانی است که قدرت‌ها تماماً از مرتبه ظاهر به سمت باطن رفته باشند. 🔸در بعد انسانی به کسی می‌گویند ایستاده که از تمام ظرفیت‌های انسانی خودش در جهت کمال استفاده می‌کند. 🔹در قرآن دستور داده به ایستاده شدن: فاذا فرقت فانصب. هنگامی از یک عملی فارغ می‌شوی انتصاب پیدا کن. یعنی بیکار نشین و وارد عمل دیگری شو. 🔸انتصاب یعنی ما فرض کنیم تنها عملی که باید در دنیا انجام دهیم همین عمل کنونی ست.گویا خلق شدیم که همین عمل را انجام بدهیم.اگر همچین توقعی در ذهن ما جای بگیرد که آن عمل را با تمام قدرت داریم انجام می‌دهیم به این می‌گویند نصب. 🔹در این حالت بعد از اتمام آن عمل وارد عمل دیگری می‌شوی. و به عمل گذشته‌ات فکر نکن و عمل آینده را در نظر نگیر و تنها متمرکز شو در این عمل.که اگر ما بتوانیم همین یک کار را انجام دهیم خیلی در بعد عملی قوی می‌شویم. 🔸یکی از معانی ایستاده بودن این است که انسان از ظرفیت‌های وجودی‌اش در جهت سیر و سلوک استفاده کند. 🔹همه اشخاصی که در اطراف ما هستند استعدادهای خاص و ویژه‌ای دارند که اگر از این استعدادها در جهت رشد و کمال خودشان استفاده کنند به گونه‌ای به عالم غیب وصل می‌شوند که افراد دیگر چه بسا نشوند. 🔸هر کسی طبق استعداد خودش به عالم غیب وصل می‌شود استعدادهای انسان در صورتی صحیح جلوه می‌کنند که انسان در جهت رسیدن به امام زمان(ع) حرکت کند 🔹ما وقتی زندگیمان را طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که به امام زمان(ع)برسیم همین برنامه‌ریزی کردن و حرکت در جهت رسیدن به امام زمان(ع)موجب رشد باطنی ما می‌شود و سبب می‌شود استعدادهای درونی ما آشکار شود این حالت ایستاده بودن است 🔸اگر انسان مسیرش منتهی به امام عصر نشود و تلاش فعالیت بسیاری کند، استعدادهای انسانی‌اش ظهور پیدا نمی‌کند و استعدادهای حیوانی اش ظهور پیدا می‌کند که به این حالت قاعد می‌گویند یعنی نشسته. 🔹حرکت برای ابن سبیل‌هاست. ابن سبیل فرزند راه است و فرزند تحت سیطره پدر است. 🔸در بعد انفسی ابن سبیل به کسی می‌گویند که در حال سیر و سلوک است و هنوز در جاده خودسازی است و این جاده بر او مسلط است این اشخاص باید به وسیله اولیای خدا کمک شوند 🔹بسیاری از ما فکر می‌کنیم در مسیر خودسازی هستیم اما نیستیم.و این زمانی روشن می‌شود که در دوراهی‌ها قرار می‌گیریم که یک طرفش به رضای نفس منتهی می‌شود و یک طرفش به رضای امام زمان(ع). 🔸معمولاً می‌بینیم رضای نفس را بر رضای امام زمان(ع) ترجیح می‌دهیم و این نشانه‌ایست از اینکه ما هنوز وارد جاده خودسازی نشدیم و به همین جهت در بعد باطنی انسانی رشد نمی‌کنیم. 🔹امام کسی است که تمام مسیر را پیموده و در آن قله قرار گرفته است و دارد دیگران را به سمت قله هدایت می‌کند 💥انسان کامل قیامت است به این معنا که تمام حقایق در او آشکار هستند. 🔹تمام حقایق زمانی آشکار می‌شوند که تجلی اسمایی و صفاتی الهی به صورت تام رخ دهد.به آن زمان قیامت می‌گوییم. 🔸به این جهت به امام زمان(ع) می‌گوییم ایستاده.چون تمام حقایق در ایشان آشکار است