النجم الثاقب38.mp3
36.38M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه سی و هشتم
#تحلیل ماجرای شیر دادن امام حسن عسکری علیه السلام به امام عصر ارواحنا له الفدا
۱۴۰۲/۱۱/۱
زمان فایل: ۳۰:۱۹دقیقه
❤️جلسه 38النجم الثاقب
☘تحلیل ماجرای شیر دادن امام حسن عسکری علیه السلام به امام عصر ارواحنا فداه
https://eitaa.com/nafahat256
⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۳۸
💠سوال ۱ : آیا میشود شیر مادری که توجه به خیلی مسائل نداشته،و روی بچه اثر منفی گذاشته از بین برد؟
🔸برخی از تاثیرات منفی که در دوران طفولیت برای بچه پیش میآید قابل رفع کردن نیست.
🔹مثلاً زمانی که پدر و مادر در اتاقی که کودک است آمیزش داشته باشند این تاثیرات تکوینی منفی در این بچه میگذارد. و نمیشود آن را از بین برد
🔸شیر خمیر مایع وجود انسان است که اگر در حالتهای منفی به بچه داده شود روحیات منفی درون این طفل به وجود میآید.
🔹اما میتوانیم آثارش را کم کنیم،مثلاً روزی حلال به این بچه بدهیم خیلی تاثیر دارد و میتواند خلقیات کودک را از منفی به سمت مثبت تغییر بدهد.
🔶سوال ۲: اگر در ازدواج فقط طهارت خانم شرط نیست بلکه باید خانواده او هم چنین باشند.پس دخترهایی که در خانواده هایی که طهارت نداشتند بزرگ شدند و پاک ماندند تکلیفشان چیست؟
🔹خیلی از مسائلی که مطرح میشوند جنبه عمومی دارند برخی از اوقات یک استثنائاتی هست که در قرآن فرمود:یخرج الحی من المیت. مقصود از میت کافر است و مقصود از حی مومن است گاهی از اوقات از صُلب و رحم یک کافری،یک مومنی هم متولد میشود.
🔸اگر خانمی در خانواده ای بزرگ شد که در فسق و فجور بودند،اما شرایط تقوا را رعایت کرد، خداوند تضمین کرده که اگر کسی اهل تقوا باشد راه را برای او میگشاید.و میشود از این خانم یک ذریه طیبه ای به وجود آید.
🔷سوال ۳:این مسائلی که در کتابها مطرح میشود مانند داستان خضر و حضرت موسی، چرا ما حمل بر مکاشفه نکنیم,و میشود بگوییم این یک واقعهایست در عالم مکاشفات؟
🔸برخی شیوه شان این است که وقتی نمیتوانند مسئله ای را از لحاظ ظاهری حل کنند به عرفان پناه میبرند و میگویند مکاشفه بود
🔹ملاصدرا میفرماید کسی که وارد مسیر علمی و عقلی شده یک آفتی میتواند دامنگیرش شود.ان آفت هم اینکه تمام مسائل دین به گوشش میرسد تفسیر و تاویلش میکند به یک چیزی که عقلی است و حالت حسیاش را دیگر در نظر نمیگیرد.
🔸یعنی چه؟ مثلاً میبیند شخصی از دنیا رفته و او را داخل خاک دفن اش میکنند،بعد میگوید ایشان اصلاً وارد قبر نمیشود و در آسمانها دارد پرواز میکند.این قبر برای عوام است وگرنه قبر و فشار قبر و نکیر و منکر وجود ندارند.
🔹ملاصدرا میفرماید:تمام مباحث نقلی مثل آیات و روایات و احادیث که به گوش شما میرسد باید از لحاظ ظاهری هم به آن ایمان آورد.
🔸شما باید معتقد باشید ما وارد یک قبری میشویم فشار قبر هست سرازیری قبر و نکیر و منکر و همه اینها از لحاظ ظاهری هستند و تمام این وقایع واقع میشوند.
🔹ما در بحث موسی و خضر قرینه ای نداریم بر اینکه آن مکاشفه است. باید از لحاظ ظاهری حلش کنیم.
و نباید برای فرار کردن از حل مسائل علمی بگوییم مکاشفه است.
🔸علامه حسنزاده قدس سره فرمودند:این مباحث عرفانی نیاز به ادله و برهان ندارد ذوقی و چشیدنی است
مسائل فلسفی است که نیاز به استدلال و برهان دارد.
🔸پس نمیپذیریم که بگوییم همش در مکاشفه بود و این همه کتاب و تفسیر نوشتند اطلاع نداشتند که مکاشفه است. این فرار کردن از مسیر علمی است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔷جلسه گذشته گفتیم که نفس انسان روی جسم او تاثیر مستقیم میگذارد و میتواند تغییراتی را در امور بدنی ایجاد کند. مثلاً هنگامی که بر نفس ترس عارض میشود بدن انسان هم یک تغییراتی در او ایجاد میشود.
🔸 حالتهای روانی مختلف در بدن ما تاثیرات فیزیکی مختلفی هم ایجاد میکنند
🔹به نظر میرسد علت اینکه امام به کام فرزند خودش از اب دهان شیر یا عسل میریزد, شاید به این علت باشد که بدن این کودک در این برهه از زمان در یک حدی از تعادل قرار گرفته.اما تعادلش زمانی به تمامیت و حد اعلا میرسد که از وجود مبارک امام زمان خودش که امام عسکری باشد یک غذایی به ایشان برسد.
🔸این مزاج از عالم ماده به وجود آمده و باید غذای مادی به آن برسد تا اینکه اعتدال به وجود بیاید.
🔹مزاج انسان ارتباط مستقیمی با نوع اخلاق انسان دارد.
مزاج روی تیزی و کندی ذهن و روی نوع اخلاق انسان اثر دارد و اینها در طب اثبات شده است.
🔸مزاج معتدل محض بهترین نوع اخلاق را دارد و از لحاظ ذهنی بهترین نوع ذهن را دارد و همینطور بهترین قدرتهای بدنی. اتصالش با عالم ملکوت به سهولت انجام میشود.
🔹مزاج اگر به سمت اعتدال برود نفس در مقامی قرار میگیرد که سیر رشدی اش خیلی سریع میشود
🔸آن شیر یا عسلی که از کام مبارک امام عسکری به کام مبارک امام زمان ریخته شد شاید آن آخرین مادهای است که باید بدن مبارک امام زمان در دوران طفولیت دریافتش کند تا اینکه این مزاج بدنی به آن حد اعلای تعادل خودش برسد. که اگر نمیرسید ایشان نمیتوانست به آن حد نصاب اعتدال برسد.
🔹میبینید بعد از اینکه این واقعه محقق شد امام عسکری به فرزند فرمود تکلم نما ای فرزند : و ایشان شروع میکنند به گفتن تشهد و تلاوت آیه قرآن و این مسائل.
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۳۸
💠روایت فرمودند:عطا فرمود به من پروردگارم مهدی امت را.دو مَلَک فرستاد که او را برداشتند و به سراپرده عرش بردند تا آنگاه که ایستاد در حضور قرب الهی.پس خداوند فرمود به او: مرحبا به تو ای بنده من,نصرت دین من و اظهار امر من و مهدی بندگانم.سوگند خوردم که بر تو بگیرم و به تو عطا کنم.(یعنی تو ملاک همه چیز باید باشی)و به تو بیامرزم و بر تو عذاب کنم.برگردانید او را ای دو مَلک به سوی پدرش، به مدارا و ملاطفت و به او بگویید که او در پناه و حمایت و نظر عنایت من است.
🔸خداوند دارد در مورد حضرت مهدی(ع) سخن میگوید: که برپا و ظاهر نمایم حق را به او.نابود کنم باطل را به او. و بوده باشد دین خالص برای من.
این روایتی است که باید حل شود چون معضلاتی در درونش است
🔹اگر روایت دلالت کند بر امور غیبی باید آن روایت را بر اساس امور غیبی تفسیر کرد.
ولی اگر قرینه نداشتیم باید آن را از لحاظ ظاهری حلش کرد.
🔸مثلاً در قرآن داریم که حضرت آدم در بهشت بود بعد ابلیس وسوسه اش کرد،که از شجره ممنوعه تناول کند.و حضرت آدم و حوا از آن شجره ممنوعه تناول کردند و از مقام بهشت تنزل کردند و وارد کره زمین شدند.
🔹این داستان نکاتی دارد که باید حل شود که این بهشت در کجا بود؟
چون بنا به دلایل عقلی و نقلی که ما داریم هر کس وارد بهشت شود دیگر خارج نمیشود از آن. چون بهشت ابدی است.
🔸اگر مقصود از بهشت یک باغی از باغهای دنیا باشد،دیگر هبوط کردن از آن و وسوسههای شیطان معنایی ندارد. و دیگر به آن نمیگویند بهشت بلکه میفرمایند باغ.
🔹خداوند در قرآن میفرماید که وقتی حضرت آدم از آن درخت تناول کرد به او گفتیم قلنا اهبطو منها جمیعا.یعنی از آن مقام هبوط کنید.
🔸کسی که در باغ است وقتی خارجش میکنند به او نمیگویند هبوط کن.بلکه میگویند خارج شو.
🔷سوالی که پیش میاد، اگر در بهشت بود چرا تنزل کرد آمد پایین؟و اگر در بهشت بود حضرت ادم که بدن مادی دارد. با بدن مادی چطور داخل بهشت بوده که باید بیاید پایین؟ این چه بهشتی بوده که انسان با بدن مادی میتواند واردش شود؟
🔸چون ما بحثی داریم در فلسفه که موجود مادی امکان ورود به عالم غیب ندارد.
🔹و تا زمانی که موجودی خودش غیبی نشود نمیتواند وارد عالم غیب بشود.
و موجودات غیبی هم امکان ورود به عالم ماده را با حفظ خصیصه غیبی بودن ندارند.
🔸پس ما در این روایات بر اساس این قرائن باید این روایت را حملش کنیم به یک امر ماورا طبیعت.
🔹این روایت که فرمودند حضرت مهدی(ع)را دو ملک آمدند و ایشان را برداشتند و به سمت عرش الهی بردند در حضور خداوند.میخواهیم این روایت باید حل شود.
🔹خداوند تعالی را شما به عنوان یک منبع نور در نظر بگیرید.که این منبع نور عوالم وجود را به صورت طولی ایجاد کرده است.
🔸اولین عالم که خداوند ایجاد کرد عالم عقل میباشد.بعد از آن عالم برزخ یا عالم ملکوت اسفل یا عالم مثال میباشد.بعد از عالم ملکوت اسفل،عالم دنیا میباشدکه به آن عالم مُلک میگویند
🔹قوس نزول: سیر از عالم عقل به سمت برزخ و از برزخ یه سمت عالم طبیعت است
🔸قوس صعود: سیر از عالم طبیعت به سمت برزخ و از عالم برزخ به سمت عالم عقل میگویند.
🔹تمام موجوداتی که ما در این عالم داریم مشاهده میکنیم اینها افاضهها یا انواری هستند که از خداوند تابیدند.و وارد عالم عقل شدند.
🔸 در عالم عقل هیچگونه تصویری وجود ندارد همش نور است. بعد عالم عقل تابیده به عالم برزخ که قبل از دنیاست و در آنجا همش تصویر است.بعد این تصاویر وارد عالم طبیعت شد این موجوداتی که شما میبینید.
🔹تمام وقایعی که اتفاق میافتند از بالا به سمت پایین میآیند.و به این قوس نزول میگویند
قوس نزول و قوس صعود را کنار هم قرار دهیم تبدیل به یک دایره میشود.این دایره هم یک خطی وسطش کشیده شد، که شده های دو چشم.و یک خط موربی هم کشیده میشود که این دو قوس را از هم جدا میکند.
🔸تمام حروفی که میبینید،هر کدامشان بحث های خیلی عجیب و غریبی دارند.که در بحث علم حروف و اعداد بیان میشود.
🔹مثلاً یک عالِمی به مراجعه کننده ای میگوید:شما سه فرزند در تقدیرت است.و خصوصیات شان را هم میگوید،ایشان از کجا دارد این سه فرزند را که هنوز به وجود نیامدند میبیند؟مشخص است فرزندان این آقا که شخص مخاطب است،در عالم برزخ نزولی موجود اند. که اگر شخصی از لحاظ روحانی قوی شود،میتواند به عالمی که پیش از این عالم است دسترسی پیدا کند و وقایعی را که از پیش واقع شدند را ببیند.
🔸عالم برزخ نزولی همسایه عالم دنیاست و قبل از اینکه وقایع در اینجا پیاده شوند در آنجا واقع میشوند بعد وارد این عالم میشوند.
🔹هر کس اتصال پیدا کند به عالم برزخ.بنا به قدرت اتصالش میتواند از وقایعی که در آن عالم در حال وقوع است اطلاع پیدا کند
✨والحمدلله رب العالمین✨
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب39.mp3
40.22M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه سی و نهم
# نحوه عروج امام زمان علیه السلام توسط ملائکه در دوران طفولیت
۱۴۰۲/۱۱/۲
زمان فایل: ۳۳:۳۰دقیقه
☀️جلسه 39النجم الثاقب
موضوع: نحوه عروج امام زمان علیه السلام توسط ملائکه در دوران طفولیت
https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهم ترین مسئله ی زندگی ما...
⚘️#استادسپیدنامه
شرح کتاب نجم الثاقب
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۳۹
💠سوال:آیا جنهای مسلمان شیعه قادر به رویت امام هستند،یا مثل انسان باید به مرحله خاصی برسند تا امام را ملاقات کنند؟
🔸در این مسئله رویت امام و دسترسی به امام بین جن و انس تفاوتی نیست،آنها هم مکلفند و باید به یک درجه خاصی دست پیدا کنند تا لیاقت پیدا کنند که با امام ارتباط داشته باشند
🔹سوال۲: آیا معراج پیامبر از لحاظ فیزیکی قابل اثبات است؟
معراج با بدن مادی نیست.معراجی که طولی باشد با ابدان دیگر است که انسان بدن مثالی و ابدان دیگری دارد.
یک قسمت معراج که طی الارض باشد میتواند با بدن مادی باشد.اما معراجی که درسماوات انجام میشود ومعراج حضرت رسول با بدن مادی نیست.
🔸سوال ۳:آیا پیامبران اولوالعزم هم قطب بودند؟پیامبر اولوالعزم در زمان خودش قطب است و مابقی انبیا تابع آن پیامبر اولوالعزم هستند مانند حضرت لوط که در زمان حضرت ابراهیم بوده.
🔹سوال۴:در رابطه اختیار انسان با این عوالم،آیا انسان اختیار دارد؟وقایعی که قرار است در زندگی انسان واقع شوند دو دسته اند.
🔸برخی قطعیاند و برخی جنبه امکانی دارند👈🏻 یعنی که به وجود بیاید و ممکن است که به وجود نیاید
قبل از عالم طبیعت یک عالمی است به نام عالم برزخ که یکی دیگر از نامهایش ملکوت امکانی است.
🔹برخی از وقایعی که در آن عالم هستند ممکن است در این عالم پیاده شوند و بستگی دارد به اعمال انسان.که اگر اعمال به سمت مثبت باشد اتفاقات مثبت و به سمت منفی باشد اتفاقات منفی می افتد.
برخی وقایع قطعاً در این عالم پیاده میشوند اما آنچه اهمیت دارد نحوه عملکرد انسان است.مثلاً اینکه همسر من چه کسی باشد،میتواند از قبل معین شده باشد،اما اینکه نحوه تعامل ما با این افراد چگونه باشد این به اختیار ما بستگی دارد. 🔸زندگی ابدی ما بازتابی از رفتارهای اختیاری ماست.نه بازتابی از زندگی که طراحی شده برای ما.انسان مهمان سفره ی عملکرد خودش در قیامت میباشد.
🔹سوال۶:آیا میشود به وسیله ی قدرت نفسانی مریضیها را از بین برد؟
به وسیله قدرت نفسانی هم میشود مریضیها را از بین برد و هم میشود مریضی را به وجود آورد.برخی بر اساس تلقینات منفی خودشان را مریض میکنند و برخی هم با تلقینات مثبت مریضی را از بین میبرند که این خودش یک شاخه علمی است.
🌀روایت:امام حسن عسکری فرمود: چون عطا فرمود بر من مهدی(ع) را.دو ملک فرستاد که او را برداشتند و به سراپرده عرش بردند تا آنکه ایستاد در حضور قرب الهی پس فرمود به او(خداوند به حضرت مهدی فرمود)مرحبا به تو ای بنده من،برای نصرت دین و اظهار امر من و مهدی بندگانم هستی.سوگند خوردم که به تو بگیرم و به تو عطا کنم به تو بیامرزم و به تو عذاب کنم.برگردانید او را ای دو ملک،به سوی پدرش به مدارا و ملاطفت و به او بگویید که او در پناه حفظ و حمایت و نظر عنایت من است تا آن زمان که برپا و ظاهر نماید حق را به او و نیست و نابود کنم باطل را به وسیله او و دین را خالص کنم به دست او.
🔸تمام عوالم وجودی در طول همند.که بالاترین مرتبهاش عالم عقل است.ومرتبه پایین ترش عالم مثال یا برزخ یا ملکوت اسفل به آن میگویند.پایین ترین عالم،عالم طبیعت یا دنیا به آن میگویند.
یک نکته اینکه ما هر چقدر به سمت بالا برویم عالمها واقعیتر میشوند بر خلاف پندار ما.
🔹علت اینکه انسان از مرگ میترسد: چون فکر میکند وقتی میمیرد یک چیزهایی را از دست میدهد.و فکر میکند وارد عالمی میشود که همش تصورات و خیالات است اجسام و ماده درآنجا نیستند.به همین علت فکر میکند وارد عالمی میشود که واقعیتش از این عالم کمتر است.در حالی که بالعکس است وقتی از این عالم خارج میشود به سمت عالم برزخ میرود آنجا واقعیتر است ودر آنجا لمس خیلی قویتر است.
🔸ملا هادی سبزواری یکی از بزرگان اهل معرفت است ایشان میفرماید:انسان وقتی وارد عالم برزخ میشود شعور و ادراکش ۱۰۰ برابر قوی میشود.
عالم مثال ۱۰۰ برابر از این عالم واقعیتر است
🔹در روایت آمده :انسان چه مومن و چه کافر وقتی وارد عالم برزخ میشوند آرزو میکند که کاش زودتر میآمدیم.
🔸سوالی که در جلسه گذشته مطرح کردیم مبنی بر اینکه حضرت آدم این وقایعی که برایش اتفاق افتاد در کدام بهشت بود؟
🔹 با بدن مادی نمیشود وارد بهشت شد،بدن مادی مربوط به عالم طبیعت و دنیاست.اما بهشت یک عالم غیبی برزخی است.
🔸و ما فقط به یک نکته میرسیم که حضرت آدم با بدن مثالی آنجا بوده.یعنی بدن مادیاش در دنیا بود و وارد یک مکاشفه شدند و در مکاشفه خودش را در عالم برزخ ( بهشت برزخی نزولی به آن می گویند) دیده است.
🔹ماجرای موسی(ع)و خضر در عالم طبیعت میتواند مهیا شود و هیچ محذور عقلی و فلسفی ندارد.
ماجرای حضرت آدم امتناع دارد که در عالم ماده این اتفاق برایش افتاده باشد.
🔸در آیات ۳۱،۳۲ و۳۳ سوره بقره مبحث ملائکه و حضرت آدم است ملائکه مجردند و این قرینه را ما داریم.و از همین ظاهرش مشخص است که ماجرا چیست.
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۳۹
💠در این آیات میفرمایند:که ملائکهای بود,شیطانی بود آدمی بود.ملائکه مجردند.شیطان هم با چشم عادی اصلاً دیده نمیشود و به صورت مثالی دیده میشود.پس اینها همهشان قرائنند.برای اینکه ما بگوییم این ماجرا در عالم طبیعت هم واقع شده و هم واقع نشده.این یعنی حضرت آدم چه بسا با بدن مادی در عالم ماده بود.و در یک مکاشفه عرفانی قرار گرفته.و خودش را در مکاشفه در بهشت دیده است.
💥عالم برزخ واقعیتر است و لمس اش قوی تر است
🔸پس حضرت آدم در یک مکاشفه وارد عالم برزخ شد و توانست ملائکه را ببیند شیطان را ببیند و امور غیبی را مشاهده کند و همهشان واقعیاند به دستور خداوند اعتنا نکرد و از میوه آن درخت استفاده کرد و خداوند به ایشان گفت از بهشت خارج شو. همین که به او گفت از بهشت خارج شو به یکباره خودش را در بدن مادی دید.
🔹قبل از اینکه خداوند ماجرای حضرت آدم را در سجده ملائکه را نقل کند در آیه ۳۰ سوره بقره فرمود:اِنِّی جاعِلٌ فِی الْاَرْضِ خَلیفَةً...که من در زمین میخواهم خلیفه قرار دهم.یعنی از همان ابتدا حضرت آدم زمینی است.بعد وارد مبحث بهشت میشود.
🔸عالم مکاشفه از این جایی که ما داریم این عالم را ادراک میکنیم خیلی واقعیتر و طبیعیتر است.
🔹این حالتی هم که برای حضرت مهدی(ع)پیش آمد به نظر میرسد یک مکاشفه باشد چون بحث مَلَک است که دو تا ملک او را بردند و ملک موجود مجرد است و مادی نیست و او را به عرش بردند عرش هم مادی نیست و میفرماید در یک حضور خاص معنوی ایشان قرار گرفته که دارد صوت خداوند را میشنود و همه اینها تلقیناتیست که به انسان کامل میشود و این تلقینات آثار معنوی در آن روح مقدس ایجاد میکند.
🔸حضرت مهدی(ع)از همان کودکی ملکوتی و جبروتی بودند و با عوالم وجودی آشنا بودند.اینطور نیست شروع کنند به درس و بحث تا اینکه به جایی برسند.انسان کامل سِر نظام هستی است. و هر کسی از احوالات آن حضرت آگاه نیست چون شاکله سر نظام هستی،خفا است.
🔹کسی میتواند با آن حضرت ارتباط برقرار کند که خودش تبدیل به یک انسان سری شده باشد
🔸به هر میزانی که ما به سمت باطن عالم حرکت کنیم به همان میزان به آن حضرت داریم نزدیکتر میشویم و هر چقدر که ما از باطن عالم فاصله بگیریم و به سمت ظاهر بیاییم از آن حضرت داریم دور میشویم.
🔹انسان وقتی به سمت ظاهر میآید روحش ضعیف میشود،ولی ابعاد جسمانیاش مثل شهوت و غضبش قوی میشوند و اینها سنخیت با حضرت ندارند
ما خودمان را اینطور میتوانیم ارزیابی کنیم وقتی شخصی رازی را به ما میگوید،اگر میلمان به افشاست یعنی ما میل به ظاهر عالم داریم.اما اگر بیشتر دوست داریم که افشا نکنیم،مشخص است میل به باطن است.
شخصی که میل ندارد حرف بزند و بیشتر دوست دارد که مخفی باشد این شخص میل باطنی دارد.
🔸ما باید با قدرت عقل این حالات را به دست آوریم نه خصیصه مزاج ما این باشد.چون بعضیها حرف نزدنشان به مزاجشان برمیگردد نه به قدرت عقلش.
انسان که میخواهد ارتباط برقرار کند با حضرت حجت، باید با باطن خودش بیشتر انس بگیرد.
🔹باطن انسان زیباترین حقیقت نظام هستی است.که اگر ما با باطن نظام هستی انس نداشته باشیم مشخص است که خودمان را نمیشناسیم و اهل ظاهریم، به همان میزان از امام دوریم.
🔸ما باید امام را در باطن خودمان پیدایش کنیم.اگر در باطن پیدا کردیم در ظاهر هم ایشان را میبینیم
🌀روایت داریم:امام زمان(ع)ظهور میفرمایند مردم میگویند ما ایشان را دیده بودیم،چطور قبلاً نشناختیم؟
ما با کوچکترین توجهها(توجه باطنی)میتوانیم با امام ارتباط بگیریم همین که ذهن به سمت امام برود یک ارتباط معنوی یک نوری در ذهن ایجاد میکند.
🔹ما تا زمانی که در دنیا هستیم میتوانیم با امام ارتباط بگیریم.اما اگر از این عالم خارج شویم و ارتباطی با امام برای ما ایجاد نشده باشد در آن عالم دیگر مشکل میشود و چه بسا دیگر قابل حل نیست.
🔸هدف از زندگی انسانهای عادی مثل ما این است که در این فرجه زمانی که به ما دادند به انسان کامل برسیم.که هر کس برسد به آن سعادت خاص و ویژه خودش دست پیدا کرده است.
🔹شما در طول روز هر کاری میکنی باید به این نیت باشد که یک قدم به امام زمان(ع)نزدیک شویدکه این برای ما نفع دارد،اما اگر برای هوای نفسانی باشد خسارت محض است.
🔸انسان باید با خودش عهد ببندد که در این عالم به دیدار برسد.هر چقدر به ما عمر دادند کفایت میکند برای رسیدن به امام،ما عمرمان را کوتاه میدانیم در حال که خیلی بلند است.
🔹حضرت صادق(ع)فرمود:که خداوند به ۱۸ ساله ها تشر میزند و میگوید مگر من عمر طولانی به شما ندادم چرا به کمال نرسیدید؟
۱۸ سال در برزخ خیلی طولانی است.اگر کسی از عمر خودش استفاده کند به امام میرسد.
🔸راه برای همه باز است چون هدف این است و ما در این عالم باید هدفمان دستیابی به امام باشد، غیر از این باشد کلاه سرمان رفته است
✨والحمدلله رب العالمین✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان(عج)،سر عالم هست.
انسان تا زمانی که اهل سر نشود نمیتواند به امام زمانش نزدیک شود.
ارتباط با امام لازمه اش اینست که انسان به باطن عالم،نزدیک شود.
هرگاه به باطن عالم نزدیک شدیم،به امام زمان(عج) نزدیک میشویم.
سلسله جلسات نجم الثاقب/جلسه ۳۹
https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف از زندگی ....
⚘️استادسپیدنامه
°شرحکتابنجمالثاقب
https://eitaa.com/nafahat256
یک توجّه و توسل به حضرت بقیة الله الاعظم ﷺ در این دنیا، به دریاهایی از نور و آرامش در برزخ تبدیل خواهد شد.
⚘️استادسپیدنامه
✨دروس تفسیر انفسی قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب40.mp3
29.05M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه چهلم
# امام زمان علیه السلام ملاک در پذیرش اعمال
۱۴۰۲/۱۱/۳
زمان فایل: ۳۰:۱۵دقیقه
❤️جلسه چهلم النجم الثاقب
موضوع: امام زمان علیه السلام ملاک در پذیرش اعمال
https://eitaa.com/nafahat256
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید تا در جلسه پاسخ داده بشه
@yaraoof1001
⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۴۰
💠سوال:یکی از اساتید که در سطح کشور فعالیتهایی مهدوی میکنند نظرشان این بوده که باید حوادث پیرامونمان را رصد کنیم که اینها نویدبخش ظهورند.این سخنی که این بزرگوار فرمودند با بیاناتی که ما داشتیم تضاد دارند.کدام از اینها صحیح است؟
🔸در مباحث علمی کاری نداریم گوینده کیست.باید ببینیم مبنای سخن برهانی است یا خطابی.که از برهان باید تبعیت کرد چون برهان یعنی دلیل عقلی. خطابی یعنی صحبتهایی که روی منبر میشود. گفتیم نشانههای ظهور دو قسم است:۱:مشابهات ۲:محکمات.
🔹حرف ما این نیست آنچه در جامعه دارد واقع میشود نشانه ظهور است یا نیست. حرف ما این است که انسان باید به حدی قوی شود که از این نشانههای متشابه عبور کند و خودش صاحب الهامات شود که بر اساس آن قادر باشد نشانهها را تشخیص دهد.
🔸بیاناتی که ما اینجا عرض میکنیم مسائلی است که به آنها یقین داریم.و حاصل سال ها کار علمی و تحقیقات است و اینطور نیست که بر اساس ظن و گمان بخواهیم در اینجا بیانی داشته باشیم.
🔹سنخیت باطنی به چه معناست؟سنخیت به معنای شباهت است.اینکه ما چطور شبیه شخصی شویم👈🏻 وقتی که رفتار و اخلاق و روش و منش آن شخص را انجام دهیم تدریجاً باطن ما شبیه آن شخص میشود
🌀روایت از حُزِینی:میفرماید حضرت مهدی را دو تا پرنده آوردند و ایشان را به سمت عرش الهی صعود دادند.در محضر خداوند تعالی قرار گرفت و خداوند به ایشان فرمود که مرحبا به تو ای بنده ی من برای نصرت دین و اظهار امر من قیام خواهی کرد.تو مهدی بندگان من هستی. سوگند خوردم که به تو بگیرم و به تو عطا کنم.
💥نکته مهم در این روایت این است خداوند فرموده معیار و میزان پذیرش اعمال،حضرت حجت(عج)است,ایشان ترازو است.یعنی اگر عملی از ما،ارتباطی با امام زمان(ع)نداشته باشد,این عمل پذیرشش در قیامت خیلی مشکل است.
✨ما در دنیا یک هدف بیشتر نداریم آن هم این است که به امام زمان برسیم✨
🔸یعنی ما هر عملی که انجام میدهیم باید یک قدمی باشد برای رسیدن به امام زمان(ع).که اگر آن عمل هیچ ربطی به امام زمان(ع)نداشته باشد مشخص است آن عمل مردود است.
🔹اینکه خداوند فرموده من به تو میبخشم و به تو میگیرم،یعنی تو معیاری. به تو عطا میکنم،به تو میآمرزم،به تو عذاب میکنم👈🏻یعنی هر چیزی که در قیامت واقع میشود ارتباطی با امام زمان(ع) دارد.پس امام زمان(ع) میزان پذیرش اعمال است.
🌀روایت داریم در این زمینه که نحن موازین القسط .ترازوهای عدل خداوند در قیامت ما هستیم.
🔸یعنی اینکه ما عملی انجام دادیم روی ترازوی امام زمان(ع)قرارش میدهند و هر چقدر این عمل شبیه اعمال امام زمان(ع) باشد به همان میزان ارزش دارد و هر چقدر فاصله داشته باشد از ارزشش کاسته میشود.
🔹اما برای رسیدن به حضرت باید بدانیم که ساحت قدسی امام زمان(ع)دارای ابوابی است که باید انسان از آن دروازه وارد شود تا قادر باشد وارد آن منزل خاص بشود.
🔸در قرآن فرمود:وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚشما میخواهی وارد منزل شوی از دربش وارد شو.
🔹انسان کامل،بیت است.دروازههایی دارد این بیت.که اگر ما از این دربها وارد شویم میتوانیم به آن بیت برسیم و در آنجا ساکن شویم
🔸حضرت یعقوب به فرزندانش فرمود: لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ
از یک در وارد نشوید,از دربهای گوناگون وارد شوید.👈🏻یعنی اگر دیدید که میخواهید از گذرگاه خاصی عبور کنید و میبینید راه نمیدهند،بروید دروازههای دیگر را امتحان کنید تا آن دروازه خاص خودتان را بیابید تا بتوانید وارد آن منزل شوید.
🔹تاکید در قرآن و روایت این است که یک ابوابی است که ما باید از آن ابواب عبور کنیم و به آن بیت برسیم
🔸اهل معرفت فرمودند:امکان ندارد یک شخصی به مقام ولایت برسد و تبدیل به ولی خدا شود ولی هیچگونه ارتباطی با امیرالمومنین(ع) و ولایت معصومین نداشته باشد.
🔹به چه صورت میتوانیم دروازهها را شناسایی کنیم و وارد شویم؟ یکی از دروازههای خیلی موثر برای رسیدن به حضرت حجت(ع), حضرت نرجس خاتون است
🔸در قرآن کریم میفرمایند و بالوالدین احسانا. به والدین احسان کنید.
🔹فرمودند: احسان این است که پیش از اینکه پدر یا مادر نیازش را عرضه بدارد شما تشخیص اش بدهید و آن نیازش را رفع کنید این احسان است.
اجازه ندهی که پدر یا مادر نیازش را به تو به زبان بیاورند یا دستش را مقابل شما دراز کند و چیزی از شما طلب کند
تا آن مادر یا پدر در مقابل شما تنزل نکند
🔸حضرت ولی عصر ارواحنا فدا وقتی مادرشان یک نیازی برایشان ایجاد شود مشخص است پیش از اینکه این نیاز را ایشان بخواهد که بیانش کند درصدد رفع آن نیاز برمیآید.
🔹در روایت آمده : پدر و مادری که از دنیا رفتند،میتوانند در همان عالم فرزند خودش را عاق کند و نفرینش کند.
اینطور نیست که پدر و مادر از دنیا رفته باشند و این احکام برداشته شود.
قسمت دوم نجم الثاقب جلسه ۴۰
💠حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان(ع)است،که اگر ما از این دروازه ورود کنیم مورد توجهات خاص حضرت قرار میگیریم و این مطلب در بین اهل معرفت اثبات شده است.
🔹نقل شده است شخصی به نام سید عدنان که یکی از خادمهای حرم حضرت امام عسکری(ع) و امام هادی (ع)بودند. ایشان همسرشان به بیماری سرطان دچار میشوند که هرچه به امام حسن عسکری و امام هادی(ع)توسل میکنند به ظاهر جواب نمیگیرند. میفرمایند به قلبم القا شد که متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون.خودم را به ضریح حضرت نرجس چسباندم،گفتم خانم جان من جاروکش حرم شما هستم آقازادهتان هر چقدر توسل میکنم اعتنایی نمیکند.شما خودتان یک راهی جلوی پای ما بگذارید.ما شیعیان غیر از شما کسی را نداریم. همین که از حرم خارج شدم دیدم که حضرت حجت(ع) تشریف فرما شدند.ابهتی داشتند که تمام بدنم قفل شده بود.گفتند فلانی میدانی من را از کجا کشاندی اینجا؟نمیدانی که من چقدر کار دارم؟.هیبت آقا من را گرفته بود و از پیشانی ام عرق جاری میشد. حضرت عرق پیشانیام را پاک کرد و بوسید و فرمودند که ما خانمت را شفا میدهیم به شهرت برو و من میآیم آنجا و شفایش میدهم. و آقا همسرم را شفا داد.
🔸در این ماجرا میبینیم که این توسل کلیدش جناب نرگس خاتون بوده که ایشان هر چقدر توسل کرده جوابی نگرفته شد تا اینکه از دربش وارد شد ودرب ورودی مادر امام زمان(ع) بود.
🔹جناب آیت الله مجتهدی فرمودند:وقتی شخصی برایش یک حاجتی پیش آمد هزار صلوات و یک ختم قرآن نذر نرجس خاتون کند گرفتاریش برطرف میشود.
🔸یا دو رکعت نماز بخواند یا یک سوره یاسین بخواند.
🔹شخصی فرمود:دو رکعت نماز حاجت خواندم,۳۱۳ مرتبه صلوات و یک بار سوره انا فتحنا خواندم و حاجت گرفتم
🔸حرف ما این است که فدخلوا باب من الابواب.یعنی وارد منزل میخواهید شوید از آن دروازهاش باید وارد شوید.
🔹یکی از درها برای رسیدن به امام زمان(ع) مادر گرامی ایشان است.
💥یکی از ابواب،توسل به حضرت سیدالشهدا که موجب سنخیت و شباهت به حضرت حجت(ع) میشود. که هر چقدر توسل به امام حسین(ع)بیشتر باشد,شباهتی که به وجود میآید خیلی بیشتر است.
💥همچنین توسل به امام رضا (ع)هم حساب خودش را دارد
🔹خداوند فرمود که من با معیار تو عطا میکنم
🔸کسانی که یاد حضرت را در دلها زنده میکنند قاعدتاً زندگی شان رنگ و بوی حضرت را دارد و مورد توجهات خاص خداوند تعالی قرار میگیرند.و یقینا برکات خاصی در زندگی شان به وجود می اید،فرزندشان صالح میشود و زندگیشان نورانیت پیدا میکند.
🔹اما اگر زندگیشان از یاد حضرت خالی باشد و هیچ گونه ارتباطی با حضرت نداشته باشند این یک زندگی ظلمانی است.
💥عملی،عمل است که ما را نزدیک کند به آن هدفی که ما میخواهیم و هدف واقعی انسان این است که به حضرت برسد
🔸یکی از اساتید که در بخش مهدویت کار میکنند،فرمودند:من از ۱۴ سالگی در کارهای انقلاب و اعلامیه و مبارزه با طاغوت بودم در تمام جنگها حضور داشتم تا اینکه ۲۵ ساله شدم. میفرماید یک شب در عالم رویا دیدم قیامت برپا شده. و به من گفتند تو جهنمی هستی،تا اینکه به پرتگاه جهنم رسیدم.خیلی دهشتناک بود.
با تمام وجود فرار کردم و التماس و گریه که یک تکیه گاهی باشد که من به آن تکیه بدهم و من را نجات دهد.
🔹که به ایشان الهام میشود این کارهایی که تو انجام دادی سمت و سویی نسبت به امام زمان(ع)نداشته به همین جهت مورد پذیرش قرار نگرفتند.
🔸ما باید تا در دنیا هستیم سعی کنیم کارهایمان برای امام زمان(ع) باشد و نیتمان این باشد که یک قدم به سمت امام زمان(ع) برداریم. بالاترین عمل را عملی بدانیم که ارتباط با امام دارد، دوستی ما برای امام باشد،دشمنی ما برای امام باشد نهی از منکر میکنیم برای رضای حضرت باشد.زیارتها را به نیابت امام برویم. اعمال مستحبی را هدیه به امام کنیم همینطور یاد امام را در ذهن و قلب خودمان شدت بخشیم و او را همیشه حاضر و ناظر اعمال خودمان بدانیم.
🔹ملاک این نیست که رسیدن به امام زمان حتماً از لحاظ ظاهری باشد👈🏻حداقل پیوند باطنی باید ایجاد شود. یک نوری از حضرت به سمت قلب ما باید بتابد و نور هم نمیتابد مگر اینکه ما در قلبمان ظرفیتش را فراهم کرده باشیم
🌀روایت:آنگاه امام حسن(ع)فرمود: چون مهدی از شکم مادر خود به زمین افتاد،بر زانو درآمد و به دو سبابه خود را بلند نمود آنگاه عطسه کرد پس فرمود: الحمدلله رب العالمین و صلی الله محمد و آله عبدا ذاکرا لله غیر مستنکف ولا مستکبر
🔸آنگاه امام حسن فرمود:ظالمها گمان کردند که حجت خداوند باطل خواهد شد اگر اذن میدادند مرا در سخن گفتن هر آینه شب زایل میشد👈🏻یعنی می فرماید که این ظالم ها فکر میکردند که مرا به شهادت برسانند کار تمام است.حالا من اجازه سخن گفتن ندارم و گرنه اشاره میکردم که حجت خدا متولد شده و ظن شما یک ظن فائلی بوده.
✨والحمدلله رب العالمین✨
چگونه امام زمانی شویم؟
⚘️استادسپیدنامه
°شرحکتابنجمالثاقب
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
💥در روایات از اهل بیت علیهم السلام نقل شده:
« نحن موازین القسط»
(ترازو های عدل قیامت ما هستیم.)
ترازو میزان سنجش است .
💥ما اگر هر عملی انجام دادیم روی ترازوی امام زمان (عج)قرار میدهند.
✨هر چقدر این عمل شبیه اعمال امام زمان (عج)باشد ،به همان میزان ارزش دارد .
https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨توسل به وجود مبارک حضرت نرجس خاتون(س)، خودش یک کلید است.
#استادسپیدنامه
#حضرت_نرجس_خاتون
#توسل
#سید_عدنان
🌼در نشر مطالب کوشا باشیم🌼
جهت ثبتنام به آیدی زیر پیام دهید⇩
💌 @sadra45
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺باسلام وتبریک عیدمیلاد مولی الموحدین اقا امیرالمومنین علیه السلام
دوستان عزیز فایلهای فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام ازجناب استادسپیدنامه به مناسبت ۱۳رجب خدمتتان ارائه می شود.
علاقمندان ازطریق لینک زیر واردشوند
https://eitaa.com/joinchat/15532724C0201c33e40
❤️اطلاعیه
ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 41نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود
علاقه مندان وارد لینک زیر شوند
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا