❤️جلسه 47النجم الثاقب
💥موضوع:
💫مقدمه بحث القاب و اسامی امام زمان علیه السلام
💫توجه به اسم های امام علیه السلام راهی برای شدت بخشیدن به توسل و رفع حوائج
💫کلید حل مشکلات
https://eitaa.com/nafahat256
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید تا در جلسه پاسخ داده بشه
@yaraoof1001
⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۴۷
💠انشاالله روزمان با یاد و سلام حضرت شروع شده باشد و همینطور آخر شب مان هم با سلام به حضرت باشد.
💥بزرگان فرمودند خداوند کریم وقتی میبیند ابتدا و انتهای پرونده یک بندهای نورانیست،آن وسطش را میبخشد.
🔹اسم از سُمُوْ گرفته شده است. واژه پژوهان برای سُمُوْ دو ریشه در نظر گرفتند(که هر دو وجه میتواند درست باشد.)
🔸۱)برخی سُمُوْ را به معنای رفعت و بلندی دانستند. چون سقف کره زمین که همان آسمان بلند است،ان را سماوات نامیدند
🔹۲)برخی سُمُوْ را به معنای نشانه و علامت دانستند.چیزی که ما را به چیز دیگری دلالت میکند.
🔸وقتی ما به یکی از اسامی توجه میکنیم آن اسم،رفعت وجودی پیدا میکند و تمام وجود ما یکپارچه متوجه آن صاحب نام میشود.
🔹وقتی ما اسم یک شخصی را درون خود زندهاش میکنیم این علامتی میشود که ما به خود آن صاحب نام و یا خصوصیات اش پی ببریم، و این در صورتی است که صاحب اسم را از قبل شناخته باشیم.
🔸به هر میزانی که ما صاحب اسم را بشناسیم،به همان میزان وقتی که اسم آن شخص برده میشود به خصائص او توجه میکنیم.
🔹 دلایل نقلی روایی حدیثی داریم که اسم ها بسیار مهم اند.
در همین ابتدای قرآن خداوند میفرماید:و علم آدم اسماء کلها. که میخواهد از فضیلت خلیفة الله نکاتی را بیان کند. و میفرماید خلیفه من کسی است که تمام اسما و نشانهها و حقایق را میداند.
✨و حضرت آدم با داشتن همچین اسما و حقایقی از تمام موجودات برتر شد
🔸اسماء درجات دارند و پایینترین درجه اسم،اسم مفهومی است.
۱)اسم مفهومی: مثل علی👈🏻ع ل ی .این یک مفهوم است که در ذهن همه ی ماست.
🔹۲)اسم عینی: یعنی موجود خارجی که خودش یک اسم است.همین درختی که در خارج در حال رشد و نمو است،یک اسم عینی است که ما را به درخت برزخی هدایت میکند.
✨تمام موجوداتی که ما در این نشئه مشاهده میکنیم، سایههایی از موجوداتی در عالم بالاتر هستند.
✨درختان عالم برزخ هم اسمائی هستند برای درختانی که در عالم عقل است.عالم عقل بالاتر از عالم برزخ است.
✨کسی که به عالم عقل دست پیدا کرد به عالم بالاتر و بالاتر هم دست میباید تا اینکه به ذات اقدس اله میرسد.
🔸تمام موجودات درون ذات اقدس به صورت علم موجودند.
مثلا شما ساختمانی را میبینید و این ساختمان را یک معمار ساخته.این ساختمان قبل از اینکه در این کره خاکی بوده باشد یک تصویر خیالی در ذهن معمار بوده.یعنی معمار ساختمان را با تمام ابعاد و جزئیاتش تخیل کرده. قبل از اینکه تبدیل به تخیل شود،علم معماری بوده و ایشان باید معماری بلد باشد تا اینکه بتواند این تخیل را داشته باشد.
🔹قبل از اینکه ما تصویر خیالی داشته باشیم،آن تصویر خیالی در طبقه دیگری به صورت علمی محقق است.علم تصویر ندارد. و قبل از علم،مرتبه ذات آن آقای مهندس است.
🔸هر مرتبه ی مادون یک اسمی برای مرتبه مافوق است.
✨اسم ما از خود ما پایینتر است.ما موجود عینی و حقیقی هستیم و آن اسم یک نشان و علامتی از ماست و وجود لفظی و مفهومی دارد.
✨اگر هیچ کدام از ما اسم نداشتیم،دیگر نمی توانستیم همدیگر را به یاد آوریم و در مورد هم گفت و گو کنیم.
🔹حضرت بقیه الله ارواحنا فدا اسماء متعددی دارند که هر کدام از اسماء آن حضرت دلالت میکند بر یکی از ابعاد وجودی ایشان.که در علم النفس به آن میگویند شئون وجودی.
🔸هر کدام از اسماء،ذهن و قلب ما را هدایت میکند به یکی از زیباییهای آن حضرت.زیباتر از انسان کامل در نظام هستی وجود ندارد.
🔹هر اسمی دلالت میکند بر یکی از ابعاد وجودی آن حضرت.و ما را متمرکز میکند در آن بُعد،که سبب میشود در ما اثر خاص بگذارد.
🔸هر اسمی برای حاجت خاصی است.و شما طبق آن اسم است که به حاجت خود میرسید،نه با اسمی دیگر.
🔹اگر از یک اسم دیگری استفاده کنیم که ربطی به حاجت ما ندارد مشخص است که آن حاجت برطرف نمیشود.
🔸در قرآن فرموده: و دخلوا البیوت من ابوابها.هر منزلی درب خاصی دارد،از درب اش وارد شوید.
🔹آقا بقیه الله را مانند یک کاخی در نظر بگیرید که دارای دروازههای متعدد است: یکی دروازه شفا، یکی دروازه علم،یکی دروازه رزق.و.....
✨توجه به اسماء در پیشرفت کارها و توسلهای ما خیلی موثر است.
🔸مثلا وقتی ما به حرم امام رضا(ع) مشرف میشویم و طلب علم داریم،بهترین حالتی که میتوانیم وارد حرم شویم این است که امام رضا(ع)را به عنوان معلم ببینیم و اینطور به خودمان القا کنیم که داریم به محضر معلمی میرویم که دارای علم لدنی است، و این معلم یک معلم جواد و بخشنده است.با این دیدگاه وقتی برویم تمام حالات ما شأن علمی پیدا میکند.
🔹مثلا وقتی قرائت قرآن میکنیم در محضر امام رضا(ع)،با این دید باشد که در محضر معلم قرآن میخوانیم، تا ایشان اشتباهاتمان را تصحیح کند و اسراری از آیات قرآن به ما تلقین کند.در این صورت آقا را داریم به دید معلم نگاه میکنیم.
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۴۷
💠اگر شخصی از لحاظ مالی وارد مشکل شده با دید رزاق بودن وارد حرم شود با ذکر یا غنی و یا مغنی،یعنی کسی که هم غنی است هم دیگران را غنی میکند.
🔸از لحاظ لفظی گفتن خیلی خوب است،اما لفظ پایین ترین درجه اسم است.و ما در این مبحث میخواهیم بالاترش را بگوییم و این است که در مرتبه ی قلبمان آن اسم را بپذیریم.و دیدگاه ما خیلی مهم است که با چه دیدگاهی وارد حرم شویم.
🔹وقتی با این دیدگاه که آقا علیم است وارد حرم میشویم که آقا معلم است،تمام وجود ما میشود طلب علم.و آقا میشود افاضه کننده علم.
🔸شخصی با این دید حرم امام رضا(ع) میرود که آقا مشکلات ایشان را با خانوادهاش رفع کند،با دید سریع الرضا دارد میرود داخل حرم.و اقا کسی است که مردم را زود از همدیگر راضی میکند و رضایت در قلوب ایجاد میکند.
🔹آقا امیرالمومنین(ع) در مسئله قضاوت شأنیت بسیار خاصی دارند.
✨آقا ابوالفضل العباس(ع)هم در مسئله قضاوت خیلی نمایانند.شخصی که نزد ایشان میرود و به عنوان قاضی ایشان را صدا میزند.سراسر این حرم برایش میشود یک دادگاه. وبه دادش میرسند.پس ایشان را به عنوان معلم نگاه نمیکند.و باطنش دارد آقا را به عنوان قاضی صدا میزند.
🔸ما وقتی توسل میکنیم به امام زمان(ع)،باید با دیدگاه خاصی توسل کنیم.
مثلاً وقتی مریضی باطنی دارید آقا را به صورت یا طبیب صدا بزنید،یا اگر میخواهی بگویی یابن الحسن، باید با این دیدگاه باشد که آقا طبیب است و میتواند مریضیهای ما را درمان کند.
🔹اگر علم میخواهید و آقا را معلم میدانید در محضر معلم نشسته و توسل میکنید. لزوماً نمیخواهد بگویید یا علیم.همینکه یابن الحسن را بگویید و باطنت تبدیل به آن اسم شود،این کفایت میکند.
🔸وقتی باطن تبدیل به یک اسم خاصی میشود که ما توجه بکنیم به آن اسم،به آن بُعد وجودی حضرت.
✨مثلا وقتی ما توجه علمی میکنیم،ان توسل رنگ و بوی علمی پیدا میکند.
🔹ما یک مشکلی که داریم این است که درِ منزل همه را میزنیم جز پدر اصلی که امام زمان(ع) است.
🔸انسان وقتی مشکلی برایش پیش میآید باید دست به دامان آقا امام زمان(ع) شود .و ما خیلی دور شدیم از این عقیده.
🔹ما تمام درها را میزنیم، چه بسا جواب هم بگیریم اما این جوابی که میگیریم مشکلات بعدی پشت سرش دارد.
گرهی که آقا امام زمان(ع) بازش کند دیگر بسته نمیشود.اما گرهای که دیگران باز کنند بعدش یک گره دیگری باز میشود چون مشکل اصلی ما حل نشده است.
💥مشکل اصلی ما عدم ارتباط با امام و آن پدر حقیقی است.که باید همه به دامن ایشان پناه ببریم.
🔸حضرت رسول(ص) وقتی کوچکترین مشکل در بدن مبارکشان پیش میآمد مثلاً یک جوشی در بدنشان ایجاد میشد با نهایت تضرع و زاری خداوند را میخواندند.و از بین رفتن این عارضه را مسئلت میکردند.
🔹گفتند،یا رسول الله:این یک جوش بیشتر که نیست! آقا فرمودند:خداوند کسی است که میتواند کوچک را بزرگ کند .
یعنی این چیزی که شما بهش میگویید عارضه و در نزدتان خیلی ضعیف است همین را خداوند میتواند یک گره کوری کند.باید متوسل شویم به خداوند تعالی.
🔸ما هم وقتی کوچکترین مشکلی به سراغمان آمد باید سریع به سمت امام زمان(ع) برویم. چون این مشکلات کوچک طلایه دار مشکلات بزرگتر میتوانند باشند
🔹گاهی از اوقات یک تلنگر میزنند و این تلنگر نمودی است از اینکه مشکل بزرگتری عقبه ی این مشکل کوچک است. که میخواهند ببینند با این مشکل کوچک تلنگر میخوریم یا نه؟به درد خودمان میرسیم یا نه؟ اینها بر اساس رحمت امام است.
🔸میخواهند ما را بیدار کنند پیش از آنکه از دنیا برویم.چون تا زمانی که در دنیا هستیم فرصت ارتباط صحیح با امام زمان(ع) را داریم و میتوانیم مشکلات توسل خودمان را حل کنیم.از این نشئه خارج شدیم دیگر مشکل است و چه بسا اصلاً راه نداشته باشد که انسان آن شان و آن شکل و کجی را درستش کند.
🌀جمع بندی: اسم هم به معنای رفعت است هم به معنای علامت است
که اگر ما علامتش را در نظر بگیریم، اسم ما را میرساند به صاحب اسم.
🔸اسم دارای درجات است.
اسم خاص ما را متصل میکند به یک شأن خاصی از صاحب اسم. که این موجب میشود حالات خاصی در درون ما نمایان شود که آن حالات خاص در بهبود یا قدرت توسل ما موثر است.
🔹توجه به انسان کامل یک راه و ارتباط خاص علمی نسبت به ما و امام ایجاد میکند که موجب میشود قابلیت ما افزوده شود تا علم را از امام دریافت کنیم.
✨والحمدلله رب العالمین✨
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
❤️اطلاعیه
ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 48نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود
علاقه مندان وارد لینک زیر شوند
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب48.mp3
38.57M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه چهل و هشتم
#بحث القاب و اسامی امام زمان علیه السلام
#تحلیل نام (احمد)
#بالاترین عمل صالح زنده کردن نام امام زمان علیه السلام
#نوع رفتار رسول خدا صلی الله علیه و اله در معرفی امام علی علیه السلام
۱۴۰۲/۱۱/۱۵
زمان فایل: ۴۰:۱۰دقیقه
❤️جلسه 48النجم الثاقب
💥موضوع:
💫 بحث القاب و اسامی امام زمان علیه السلام
💫تحلیل نام (احمد)
💫بالاترین عمل صالح زنده کردن نام امام زمان علیه السلام
💫نوع رفتار رسول خدا صلی الله علیه و اله در معرفی امام علی علیه السلام
https://eitaa.com/nafahat256
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید تا در جلسه پاسخ داده بشه
@yaraoof1001
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱انسان وقتی به سمت امامزمان«عج» میرود قوایش معتدل میشود، یعنی از حالت افراط و تفریط خارج میشود.
#استادسپیدنامه
#انسانکامل
#رسالهعرشیه۳۵
🌼در نشر مطالب کوشا باشیم🌼
جهت ثبتنام به آیدی زیر پیام دهید⇩
💌 @sadra45
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۴۸
💠انشاءالله روزمان را با یاد و نام آقا امام زمان(ع)آغاز کرده باشیم.
🔸یکی از مسائلی که در طول تاریخ میخوانیم اینکه حضرت رسول(ص) بسیار از امیرالمومنین علی(ع) یاد میکردند و مدام به صحابه،یاران و مردمی که اطرافش بودند تذکر میدادند و جایگاه امیرالمومنین(ع) را برایشان بیان میکردند.
🔹اکثر روایات که بطون آیات را به ما ارائه میدهند موضوعشان امیر المومنین(ع) است.
🔸ما از این رفتار رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع)متوجه میشویم که امام باید در جامعه معرفی شود.چرا؟
چون تنها راه رسیدن انسان به کمالات باطنی خودش،امام است.
🔹در دعای ندبه امده، و سدالابواب الا بابه. رسول خدا(ص)تمام درب ها را به جز درب علی(ع) بست.
🔸امام همچین شانیتی دارد که هم پدر است و هم مادر،که همچین شخصی میشود ستون و محور جامعه.همه به او نیازمندند و او به هیچ کس نیازمند نیست.
🔹امام مهمترین رکن زندگی هر فردی است ما باید اول امام را بشناسیم بعد شیوه ارتباط گیری با امام را هم متوجه میشویم.
🔸نام و یاد حضرت باید در زندگی ما پررنگ میشد.حضرت رسول(ص) اهتمام داشتند امام را معرفی کنند تا مردم شأن علی(ع) را متوجه شوند.
🔹در این کتاب ۱۸۲ اسم از اسامی و القاب و کنیههای آن حضرت ذکر شده است که اولین اسم آقا احمد است.
✨احمد،محمد،محمود ریشه شان از حمد است.✨
🔸الحمدلله تعالی الثناءعلیه بالفضیله.(ثنا و ستایش کردن بر اساس فضیلت)
🔹وقتی ما موجودی را در نظر بگیریم که آن موجود فضیلت دارد و ما ثنایش را بگوییم به این حمد میگویند.
🔸حمد بر اساس فضیلت است و اینکه یک پادشاه سفاک و خونریز را بیاییم ستایش اش کنیم این حمد نیست.
🌀در قرآن آمده: الحمدلله رب العالمین. یعنی تمام ستایشها و سپاسها مخصوص خداییست که پروردگار جهانیان است.
🔹خداوند منبع فضائل و زیباییهاست به همین جهت ستایش مخصوص اوست.
حمد،مدح،شکر سه واژه مختلف اند و معانی شأن گوناگون است.
🔸مدح گسترده است مانند مردم جامعه.
حمد دایره اش ضیغ و تنگ است.مانند متقین.اما دایره حمد از شکر وسیع تر است
شکر دایره اش تنگ تر است.مانند اولیای خدا.
🔹مدح شامل فضایلی از انسان میشود که۱) یا به اختیارش است۲) یا به اختیارش نیست.
🔸۱)شخصی که به خاطر قد رعنا و زیبایی چهره اش مدح میشود.این فضیلتی است که به دست خودش نیست و خدادادی است.و این فضایلی ست که ایشان برایش تلاشی نکرده است.
🔹۲)حالت دیگر مدح از فضایلی که انسان با اختیار خودش به دست آورده. مانند اینکه ایشان خیلی جواد است یا بذل مال میکند یا اینکه خیلی عالم است.
🔸حمد 👈🏻شامل آن دسته از فضائلی میشود که ما آن را اکتسابی به دست آوردیم مثل سخا،بخشش مال،جود
🔹شکر👈🏻 در مقابل نعمت به کار گرفته میشود.وقتی نعمتی به سراغ انسان آمد و انسان رفتار شایستهای را در مواجه با آن نعمت از خودش نشان داد به این رفتار مناسب شکر میگویند.
🔸شکر هم زبانی و هم رفتاری است
مثلاً ما توفیقی پیدا کردیم که برای امام زمان(ع) گامی برداریم این توفیق از ناحیه آقا به ما عنایت شده و ما باید رفتار مناسب در برابر این توفیق داشته باشیم.
🔹این توفیق یک نعمت است از جانب آقا امام زمان(ع)،که اگر ما در مقابل این نعمت بهانهگیری کردیم،و گفتیم کار سختی است و.....مشخص است امام ناراحت میشود و ما جای اینکه قدر آن نعمت را بدانیم در حقیقت پایمالش کردیم.
🔸کار کردن در حوزه امام زمان(ع)و معرفی امام زمان(ع)به جامعه و قربانی کردن برای امام توفیقی نیست که به هر کسی بدهند
🔹مهمترین کار در جامعه کار در مورد امام است در مورد پدر حقیقی است و هیچ کاری بالاتر از این نیست اگر کاری بالاتر از این بود حضرت رسول(ص)در آن غدیر خم و در آن حجةالوداع آن را بیان میکرد.
🔸خداوند تعالی فرمود : یٰا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ
ای رسول،آن حقیقتی که از ناحیه پروردگار دریافتش کردی ابلاغ کن
💥خداوند فرمود اگر امیرالمومنین(ع) را معرفی نکنی هیچ کاری نکردی.گویا کالبدی را ساختی که این کالبد هیچ روحی ندارد.
🔹ما از این رفتار الهیه خداوند تعالی متوجه میشویم که مهمترین عمل در این دنیا کار برای امام است
🔸اینکه ما توفیقی پیدا کردیم برای امام کار کنیم این یک نعمت ویژه است
اگر گله و شکایت کنیم از اینکه چرا این کار را من باید انجام دهم و دیگری نکند؟این میشود ناسپاسی در مقابل نعمت.
✨لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم،لَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ✨
🔹اگر شکر به جا بیاورید من افزایش نعمت میدهم و اگر کفر کردید عذاب من شدید است.
💥عذاب چیست؟ سلب نعمت
🔸امام به ما به کار و تلاش ما نیازی ندارد ما هستیم که به امام نیاز داریم و این باید در ذهن ما جای بگیرد.گ
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۴۸
💠کار برای امام انسان را رشد میدهد و نورانیاش میکند.روی ذریهاش اثر میگذارد و زندگی و خانوادهاش روی ریل قرار میگیرند.و در مسیر ارتقا قرار میگیرد.و شیطان از او دور میشود و این یک نعمت ویژه است که روزی هر کسی نمیشود.
🔸هر کسی میتواند به اندازه خودش برای امام کار کند.از طریق مباحث علمی یا از لحاظ مالی یا از طریق نشر معارف کسی را که مستعد است این مطالب را به گوشش برسانیم و برای امام زمان(ع)واسطهای در خیر شویم.
🔹اینکه میفرمایند شکر فقط در مقابل نعمت استفاده میشود یعنی تا نعمتی نیاید شکر معنا ندارد.
🔸شکر رفتار مناسب در مواجه با نعمات.
رفتار مناسب زبانی، الحمدلله رب العالمین گفتن است.
🔹شکر مناسب رفتاری این است که ما طبق آن نعمتی که برایمان امد،رفتاری را از خودمان بروز دهیم که آن نعمت نمایان شود.و بخل نکنیم.
🔸شکر فقط در مورد نعمت است و هر شکری حمد هست. شکر خیلی دایره اش تنگ است. اخص اخص است و یکی از زیر مجموعههای حمد میشود شکر.
🔹هر حمدی هم مدح است.یعنی شما وقتی شخصی را حمدش میکنید یعنی دارید مدحش میکنید.مدح از همهشان وسیعتر است.
🔸هر مدحی حمد نیست.چون گاهی اوقات ما مدح میکنیم شخصی را به دلیل فضایلی که هیچ گونه اختیاری در به دست آوردنش ندارد.مثل زیبایی چهره.
✨حمد در مورد صفاتی است که ما برای به دست آوردنشان تلاش کرده باشیم
✨محمود یعنی کسی که مورد ستایش قرار میگیرد
✨محمد کسی که خصلتهای پسندیده در او خیلی فراوان است
🌀سوره صف آیه ۶: حضرت عیسی میفرماید :وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ
🔸من بشارت دهنده هستم به پیامبری که بعد از من میآید و اسمش احمد است.
این احمدی که حضرت عیسی(ع)فرمود اشاره است به رسول خدا(ص) و فعلش،که تنبیهی است.همانگونه که اسمش احمد است اخلاق و حالاتش نیز نیکوست.
🔹رسول خدا(ص)از حضرت عیسی و دیگر انبیا بیشتر ستایش شده است.
✨حضرت مهدی ارواحنا فدا احمد است چون منبع تمام زیباییها و فضائل است
🔸ما هر آنچه از زیبایی و کمال در نظر بگیریم در وجود مبارک امام زمان (ع)به نحو اعلا و اشرفش وجود دارد و بالاتر از آن راه ندارد
🔹مثلاً شما یک شخصی را میبینید که خیلی خوش اخلاق است،این شخص یک رشحهای از خوش اخلاقی امام در او نمایان شده است.
🔸امام زمان(ع) نسبت به شیعیان خودش رحیم است نسبت به مومنین رحیم است و رحمانیتش شامل تمام مردم جامعه و تمام انسانهای روی کره خاکی میشود.
🔹ستایشهای حضرت به چه صورت است؟
مثلاً ما یک شخص خوش رفتاری را ستایش میکنیم که چقدر شما خوش رفتار هستید.ما فکر میکنیم ایشان را داریم ستایش میکنیم این شخص یک آینهای است که دارد به اندازه خودش امام را نشان میدهد.
🔸ما در حقیقت امام را داریم حمد و ستایش میکنیم بدون اینکه بدانیم. و فکر میکنیم آن شخص را ستایش کردیم.اما اهل معرفت میدانند چون آنها در حجاب نیستند.
🔹در قرآن میخوانیم الحمدلله رب العالمین.همه ی ستایش ها مخصوص خدای رب العالمین است.در تفسیرش فرمودند هر ستایشی که شخصی برای شخص دیگری یا هر چیز دیگری بروز میدهد در حقیقت دارد خدا را ستایش میکند و خودش نمیداند.
🌀فرض کنید:یک آینه بزرگی را در نظر بگیرید که در مقابل خورشید قرار گرفته است و ما روبروی آینه هستیم و پشتمان به خورشید است.و تا به حال خورشید را اصلاً ندیدیم.وقتی خورشید طلوع میکند وقتی خورشید میتابد در درون این آینه،خورشید با آن عظمت در آینه نمایان میشود.وقتی ما به آینه نگاه کنیم،تیزی خورشید چشم ما را میزند.و چشم آسیب میبیند و اصلاً نمیتوانیم به آینه نگاه کنیم و میگوییم این آینه عجب شدت نوری دارد. در حالی که در واقع ما داریم میگوییم این خورشید چقدر شدت نور دارد.اما این شیشه حجاب شد برای ما و ما فکر میکنیم داریم اینه را ثنا و ستایش میکنیم.در حالی که داریم خورشید را ثنا و ستایش میکنیم.
💥اما عارف خورشید را دیده،بعد دارد به آینه نگاه میکند.
🔹انسانهای مثبت آینههایی هستند که در مقابل ذات قدسی و زیبای امام قرار گرفتند و دارند زیبایی حضرت را نشان میدهند.و وقتی ما ستایش میکنیم این انسانهای نورانی را،در حقیقت داریم امام را حمد میکنیم.
🔸و چون این ستایشها در عالم خیلی زیاد است او را احمد نامیدند
💥اسم اصلی آقا( م ح م د)محمد,یعنی بسیار ستایش شده و بسیار دارای صفات پسندیده است.
🔹حتی در بین غربیها هم اگر شخصی از صفات نیک شخص دیگری خوشش آمد و ستایشش کرد ،آن شخص هم روبروی امام قرار گرفته و کمالات ایشان را دارد نشان میدهد.
🔸و ما از طریق ستایش این شخص یک پل ارتباطی با آقا برایمان ایجاد شده و داریم او را ستایش میکنیم.
🔹تفاوت ما با اهل الله این است👈🏻 که اهل الله مستقیم آقا را ستایش میکنند،ولی ما با واسطه. اهل الله میدانند چه کسی را دارند ستایش میکنند و ما نمیدانیم.
✨ والحمدلله رب العالمین ✨
📢نظر سنجی مهم
https://EitaaBot.ir/poll/bo4e
📊 همراهان عزیز لطفا وارد لینک فوق شده و حتما در نظر سنجی در مورد درس نجم الثاقب شرکت کنید.
°⚘️—————····—————⚘️°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨کار برای امام زمان عج انسان را رشد میدهد...
#استادسپیدنامه
#ذریه
#شیاطین
#نعمت
📖جلسه ۴۸ نجم الثاقب
💫 بحث القاب و اسامی امام زمان علیه السلام
💫تحلیل نام (احمد)
جهت ثبتنام به آیدی زیر پیام دهید⇩
💌 @sadra45
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📚همراهان عزیز
روال به این صورته که هر گاه بنا به پخش انلاین درس نجم الثاقب باشه قبلش اطلاع رسانی میشه
❤️اطلاعیه
ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 49نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود
علاقه مندان وارد لینک زیر شوند
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب 49.mp3
40.31M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه چهل و نهم
#تعریف محبت
#میزان درجات انسان در قیامت محبت به امام است
#نشانه محبت به دنیا و نشانه محبت به امام علیه السلام
۱۴۰۲/۱۱/۱۷
زمان فایل: ۴۱:۵۹دقیقه
❤️جلسه 49النجم الثاقب در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه
موضوع
💥تعریف محبت
💥میزان درجات انسان در قیامت محبت به امام است
💥نشانه محبت به دنیا و نشانه محبت به امام علیه السلام
https://eitaa.com/nafahat256
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
خلاصه نجم الثاقب جلسه
#۴۹
💠انشاءالله روزمان را بایاد و نام امام شروع کرده باشیم.
🔸محبت یک رشته و پیوند قلبی ست که بین محب و محبوب برقرار میشود.
✨به هر میزانی محبت شدت وجودی بگیرد،رابطه ی بین محب و محبوب هم قوت میگیرد و پیوندشان قوی تر میشود.
✨وقتی پیوند قوی تر شد بین محب و محبوب فاصله کمتر میشود
✨وقتی محبت شدت پیدا میکند ارتباط بین محب و محبوب قوی تر میشوند.
🔹محبت یک طرفه نمیشود و برخی گفتند محبت یک طرفه ره به جایی نمیبرد.ان محبت نیست.در حقیقت یک سرابی از محبت است.
🌀در روایات در کتاب شریف وافی: شخصی به محضر امام مشرف شد و از آقا سوال پرسید که شما چقدر من را دوست دارید؟ آقا تاملی فرمود:فرمودند به همان میزانی که تو مرا دوست داری.
🔸محبت قلبی ست و دو قلب از هم آگاه اند.و رابطه ی حبی به صورت یکسان بین این دو تقسیم میشود.
✨ اصل محبت است که انسان ها را نزدیک یا دور میکند
🔹بر اساس بیان جناب صدرا بالاترین افراد در قیامت کسانی هستند که قویترین محبت را به خدای خودشان دارند و این اشخاص با سعادتترین افراد در قیامت هستند.پایینترین افراد کسانی هستند که ضعیفترین محبت را نسبت به خداوند دارند.
🔸محبت پیوند قلبیست و پیوند قلبی همیشه دو طرف دارد و بین دو موجود است که در اصطلاح فلسفه به آن تضایف میگویند.
🔹تضایف از مضاف میآید و مضاف الیه چیزی است که اضافه میشود به چیز دیگر.
مثلاً تا شما میگویید طبقه ی بالا، سریعا طبقه پایینی هم در ذهنتان مجسم میشود.چونکه طبقه بالا بدون طبقه پایین معنا و مفهومی ندارد.بالا و پایین رابطهشان تضایف است یعنی دو طرفی است.
🔸وقتی ما میگوییم یک شخصی محب است یعنی یک محبوبی حتماً هست و بین این محب و محبوب رابطهای باید باشد مثل بین پدر و فرزند رابطه ابوت و نبوت برقرار است.اگر این رابطه بینشان نباشد این آقا پدر نیست و آن آقا فرزند نیست.
🔹بین محب و محبوب پیوندی برقرار است و این پیوند خیلی قوی شده و به حدی قوی شده که گویا این محب و محبوب یگانه شدهاند.
✨محبت به حدی میتواند قوی شود که محب و محبوب را یکی کند.یک نفر در دو جسد
🔸مانند پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) که از لحاظ کالبد جسمانی از هم متمایزند اما از لحاظ جان وحقیقت یک روند. آنقدر امیرالمومنین(ع)فانی شده بودند در رسول خدا که گویا تبدیل شده بود به حضرت رسول(ص).
🔹فانی شدن،یعنی نهایت درجه محبت محبوب این است که در محب فانی میشود و خودش را گم میکند و سراسر وجودش میشود محبوب.رابطه حبی انسان را به اینجاها میکشاند.
🔸هر چقدر قوت انسان در محبت الهیه شدیدتر شود به همان میزان به خداوند نزدیک میشود.
🔹اصل👈🏻در قران فرمودند:إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ. اگر شما خدا را دوست دارید از من پیروی کنید.
چرا از ایشان باید پیروی کنیم؟ چون انسان نمیتواند با آن خدای واقعی بدون واسطه ارتباط بگیرد.
✨وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا✨
هیچ بشری را نشاید که با خداوند به صورت مستقیم ارتباط بگیرد مگر اینکه به او وحی شود یا اینکه در وراء یک حجابی با او خداوند سخن بگوید.
🔸فرمودند حجاب اکبر انسان کامل است.یعنی وقتی ما میخواهیم با خداوند سخن بگوییم رو میکنیم به آینه انسان کامل و با چهره خدا که در این آینه نمایان شده سخن میگوییم.
🔹انسان کامل شأنیتی دارد که خداوند را دارد به صورت کامل برایمان نمایان میکند او حجاب بزرگ خداست.
🔸اگر ما بخواهیم از انسان کامل عبور کنیم و مستقیم با خداوند سخن بگوییم لازمه اش این است که بالاتر از انسان کامل قرار بگیریم.
🔹در دعای ندبه میخوانیم:«اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ»
کجاست آن آقایی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است.
هر کسی بخواهد آسمانی شود باید از کانال انسان کامل عبور کند و هیچ راه دیگری نیست
🔸در روایت آمده اگر شخصی ۹۰۰ سال عمر کند و صبح تا شب به عبادت بپردازد و تمام اموالش را انفاق کند،اگر ولایت امیرالمومنین(ع) را نپذیرد خداوند او را با صورت به جهنم میفرستد.
🔹هر چقدر ما آقا را دوست داشته باشیم به همان میزان روحیات الهی و ملکوتی در ما قویتر میشود و درجات اخروی ما بالا میرود
✨کلید درجات اخروی محبت به انسان کامل است.✨
🔸امام آینه است و ما از طریق نگاه کردن به این آینه پی به وجود خداوند میبریم و خدا را مییابیم.
🔹اگر کسی دنبال انسان کامل نباشد و انسان متعبدی باشد این شخص دارد خدای وهمی و خیالی را عبادت میکند.
🔸راه ندارد شخصی قلبش پر باشد از محبت امام.اما حرف امام را نزند.همیشه محب خودش را لو میدهد.
هر عاشقی رسوا میشود و نمیتواند از معشوق خودش صحبت نکند.
🔹انسان کامل تمام وجودش اسما و صفات خداست.ما اسما و صفات الهی را در وجود ایشان میبینیم،مییابیم، میفهمیم،ادراک میکنیم و متخلق میشویم.
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۴۹
💠قرآن وجود کتبی انسان کامل است
یعنی انسان کامل را بخواهی تبدیل به نوشتارش کنی میشود قرآن.
🔸قرآن را حلاجیاش کنیم غیر از اسماء و صفات خداوند چیز دیگری نیست
✨ما باید تمام محور سلوکی که در زندگی داریم و نحوه رفتارمان طوری باشد که محبت آقا را در قلب ما شدید کند و این مراحلی دارد.
🔹دسته بندی محبت:۱: محبتی که سریان پیدا میکند به خارج.یعنی محبتی که در جان ما هست وارد رفتار و گفتار و عملکرد ما میشود. این محبت در نهایت خیلی قوی میشود چون دارید به آن ترتیب اثر میدهید
۲: محبتی که در جان داریم اما بروز نمیدهیم و این رو به ضعف میرود و در نهایت از بین میرود.
🔸ما در دنیا با دو راه مواجهیم:۱:محبت به دنیاست ۲:محبت به امام زمان .از این دو راه خارج نیست
🔹همیشه یکی از این دو راه بر دیگری غلبه پیدا میکند، و در نهایت ان که غلبه پیدا کرد،دیگری را کاملاً از بین میبرد.
💥علت گرفتاری انسان در قیامت محبت به دنیا است.
🔸انسان به هر چیزی که علاقمند باشد بسیار در موردش سخن میگوید و طلبش میکند.
✨طلب دنیا متفرع بر این است که ما دنیا را دوست داریم.
✨شاخصه محبت قوی این است که انسان را وارد وادی طلب و درخواست میکند.
🔹اگر ما وارد این بعد شدیم که با رفتار و کردار و تلاش و فعالیتمان در جهت به دست آوردن دنیا،داریم دنیا را طلب میکنیم،مشخص است دنیا محبوبی ست که در قلب ماست.
🔸باید ببینیم قلب ما متوجه کجاست؟ مثلاً آیا وقتی دلار بالا و پایین رفت من وارد اضطراب میشوم؟ اگر میشوم مشخص است که قلب تعلق به دنیا دارد.
قلبی که تعلق به دنیا دارد وقتی دنیا متلاطم میشود قلب ما هم متلاطم میشود
🔹اما اگر قلب ما ساکن و آرام است. وقتی وضعیت اقتصادی بالا و پایین میرود ،من تلاشم را میکنم اما قلب من تعلق به دنیا ندارد در عین حال ثروتمند هم باشم این اشکالی ندارد. قلب اصلاً مشغول نیست و به یاد امام است.
🔸اگر احوالات امام خیلی برای من مهم است.مثلاً اگر شنیدم که عصرهای جمعه دل آقا میگیرد و ناراحت است.در آن هنگام قلبم در غم سنگینی قرار میگیر. پس مشخص است که طلب من آن محبت واقعی است.
🔹اگر تلاش و فعالیت ما بر این اساس باشد که ما آن چیزی را که برایش تلاش میکنیم،دوست بداریم و ذهن و فکرمان را درگیرش کنیم آن تلاش ظاهری باعث میشود که آن محبت باطنی ما تقویت شود.
🔸شخصی که محبت به امام دارد ذهن و فکرش را درگیر یک کالایی که میخواهد به دست آورد نمیکند.اینطور میگوید:اگر به دست آمد در جهت منافع زندگی از آن استفاده میکنم. اما اگر به دست نیامد برایم اهمیت ندارد.چون هدف من این نیست.
🔹نشانه اینکه میخواهیم بدانیم یک طلبی،هدف محوری و نهایی ما است یا نه👈🏻این است که اگر به آن رسیدیم یا نرسیدیم،این برای ما یکسان است و وارد استرس و اضطراب و التهاب نمیشویم.
🔸تلاش کردن برای رسیدن به امام تقویت کننده محبت است👈🏻اگر با این دیدگاه باشد که او را به عنوان هدف نهایی زندگی تعریف کرده باشیم.
🔹نشانه نزدیک شدن به امام این است که حالات امام را به صورت درست میتوانیم دریافت کنیم.
💥شاخصه این است👈🏻هر چقدر ما به منبع محبت امام برسیم آن امواجش بیشتر در ما اثر میگذارد و حالات امام را بیشتر ادراک میکنیم
🔹نزدیک شدن دنیا نشانهاش این است که تحولات دنیا در ما اثر دارد مثلاً وقتی موجی در دنیا ایجاد میشود،مثل وضعیت بد اقتصادی،درون ما هم متلاطم میشود.
🔸وقتی ما محبت در قلب را به خارج سریانش دادیم با این هدف که محبت را تقویت کنیم و در وادی طلب قرار گرفتیم، این محبتی که سریانش دادیم به خارج،بر محبتی که در مقابلش است غلبه پیدا میکند و آن را فانی میکند و قلب انسان در نهایت یک طرفی میشود.
✨ قلب انسان دو جهتی نیست که دو تا محبوب داشته باشد.
🔹انسان نمیتواند خودش را فریب بدهد مثلاً بگوید من اگر نهی از منکر کنم دیگران مسخرهام میکنند و خداوند به این مسخره کردن راضی نیست در اینجا میبینید احوالات دنیاییها برایش مهم است.
شخصی که محبت امام را دست نخورده در قلبش رها کرده و هیچ گونه تصرفی در آن نکرده این محبت قوی نمیشود.و محبت امام از بین میرود،این شخص دیگر بیچاره شده است.
🔸اما شخصی را میبینید برای امام با توجه دعا میخواند سعی میکند دیگران را نسبت به امام آگاهی ببخشد،تمام کارهایش به عشق امام انجام میشود و تلاطمهای اقتصادی در او اثر ندارد.و ذهنش به سمت امام است.این شخص به جایی میرسد که دنیا هیچ اهمیتی برایش ندارد و تنها چیزی که برایش اهمیت دارد این است که در طول این زمان بیست سال و پنجاه سالی که به او فرصت دادند باید به امام برسد و هنوز نرسیده است.این شخص محبتش قوی میشود ودر نهایت به امام میرسد
🔹خداوند از امام جدا نیست و ما تنها راهی که داریم به خداوند،همان محبت به امام است.
✨اشخاص بر اساس مقدار راه پیموده شده به سمت امام است که درجاتشان قوی میشود
✨والحمدلله رب العالمین✨
هدایت شده از ✏️موسسه صدرا🇮🇷
🌊 عطش به انسان کامل
✨انسان به دلیل امراض باطنیاش متوجه عطش خود به انسان کامل نمیشود. ارتباط با آن ذات قدسی نیاز به عطشی آشکار دارد نه عطشی که فراموش شده باشد پس ارتباط و توسل با انسان کامل تابع میزان عطش ماست هرگاه عطشمان به انسان کامل کم بشود ارتباط ما با ایشان هم کم میشود و اگر ارتباط قطع شد این دافعه از ما بوده است ولی اگر دوباره میل پیدا کردیم این جاذبه از طرف انسان کامل است.
⚘️#استادسپیدنامه_نکاتتفسیر
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
هرقدر آقا امام زمان (علیهالسلام) را دوست بداریم به همان میزان به ایشان نزدیک میشویم...
#انسانکامل #محبّت
⚘️استاد سپیدنامه
📚شرح کتاب نجم الثاقب/۴۹
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8