eitaa logo
نفحات الانس
4.6هزار دنبال‌کننده
478 عکس
184 ویدیو
0 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @yaraoof1001
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۴ ۱۴۰۲/۱۲/۸ زمان فایل: ۳۲:۴۵دقیقه
❤️جلسه 4بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥قیامت ظهور حالات دنیوی انسان 💥اثرات عدم رضایت امام 💥محبوب خیالی و محبوب واقعی https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠آیت الله بهجت فرمودند:از رضای او دور نرویم.او میداند حرف هایی که ما به همدیگر می‌زنیم.او که چشم بینا و گوش شنوای خداست،جلوتر از ما میشنود. 🔸از جمله کارهایی که انسان باید در دنیا انجام بدهد تا به درجات بالای معنوی دست پیدا کند تصحیح اعتقادات است.چون انسان در مراحل مختلف وجود خودش باید یک سری تمرین ها و ریاضات را متحمل شود تا اینکه درخت وجودش راست شود و کجی هایش از بین برود. 🔹در مرتبه ظاهر ما باید مقید به شریعت باشیم.وقتی شخصی مقید به آن قانون ها شود کجی های ظاهری و حتی باطنی را میگیرد.بالاترش انسان باید متخلق باشد به حضور عندالله.یعنی همیشه خدا را حاظر و ناظر بر خیالات خودش بداند. خیالات را باید تطهیر کرد و اجازه نداد هر خیالی وارد ذهن ما شود. 🔸بالاترش تصحیح اعتقادات است،اعتقاداتی که ما مقلدانه به دست اوردیم،چه بسا در آن اعتقادات ما خطاهایی باشد که هست،باید آن را با سیر علمی تصحیحش کنیم. 🔹اگر شخصی موفق شد عقایدش را علمی کند.و منطبق کند با احادیث و قرآن در این صورت در مرتبه عقاید دارای طهارت میشود. 🔸از جمله عقایدی که ما باید تصحیحش کنیم دیدگاهی است که نسبت به قیامت داریم. 🔹ما اینطور می‌پنداریم که انسان هنگامی از دنیا میرود وارد عالم جدیدی می‌شود که در آن عالم هر اتفاقی که واقع می‌شود،هیچگونه پیشینه‌ای ندارد و به یکباره همه چیز اتفاق می‌افتد. 🔸مثلاً جهنم را گودالی فرضش می‌کنیم که خداوند حفرش کرده و پر کرده از آتش و ملائکه که وقتی ما از این دنیا رفتیم ما را داخل آن می‌سوزانند.درحالی که اینطور نیست آنچه از قرآن و روایات و بحث‌های عقلی فهمیده می‌شود این است که: قیامت ظهور حالات دنیوی ماست.ولی در قیامت شدت میگیرند و قوی میشوند. ✨ما در آخرت به دنبال چیزی هستیم که در دنیا به دنبال او بودیم. 🔹گاهی ما زبانا میگوییم رضایت امام زمان(ع) برای ما شرط است،ما امام زمان را دوست داریم.اما وقتی در دو راهی گیر میکنیم بین شهوت و امام زمان(ع)،به سمت شهوت میرویم. 🔸در اینجا دو نوع خواست و طلب در ما به وجود امد:یکی خواسته طلب زبانی.و دیگری خواست و طلب عملی. خواست و طلب عملی ترجیح پیدا میکند به خواست و طلب زبانی. 🔹یعنی ما در حقیقت آن که به سمتش می‌رویم را می‌خواهیم،نه آن چیزی که حرفش را می‌زنیم.چون ما مجذوب و عاشق آن چیزی هستیم که در پی اش هستیم،نه آن چیزی که حرفش را می‌زنیم. ✨در قیامت انسان دنبال آن چیزی می‌رود که در دنیا در پی اش بود. 🔸کسی که در دنیا در پی امام زمان(ع) نبود در قیامت هم اصلاً نمی‌تواند به سمت امام زمان(ع) برود،و از او کمک بخواهد. 💥حضرت رسول فرمودند: مردم با محبوبشان محشور میشوند. 🔹انسان رفتارهایش را طوری تنظیم میکند که به آن محبوب برسد. شخصی که طالب شهوت است عمر و پول و زمان خودش را صرف شهوتش میکند. 🔸شخص وقتی از دنیا رفت بدن مادی اش که ابزار استفاده از شهوت بود را از دست میدهد.ولی آیا شهوت فقط یک امر جسمی است؟ نه.یک وصف روحانی هم هست.یعنی ملکه و عادت شهوت در روح انسان قرار گرفته.پس ایشان شهوت را با خودش وارد قبر کرد. 🔹ملا هادی سبزواری از بزرگان است: میفرماید انسان وقتی وارد قبر وقیامت میشود ادراکاتش صد برابر قوی میشود.مثلا فرض کنید روزه اید و خیلی گرسنه اید.غایت گرسنگی در این دنیا را فرض کنید چقدر مهلک است.حالا فرض کنید این گرسنگی دو برابر شود،اصلا قابل تحمل نیست.حالا سه برابر شود چطور؟ اصلا از عقل ما خارج است.حالا چهار برابر و پنج برابر،ده برابر چطور؟در عالم قبر و قیامت این ادراکات ما صد برابر قوی میشود. 🔸اینکه ما در پی امام زمان(ع) باشیم خیلی مهم است.چون اگر حالا در پی امام نباشیم به صورت عقیدتی،عملی،فکری.در قیامت هم به سمت آقا نمیرویم،به سمت جهنم و امور پست میرویم. ✨قیامت فقط ظهور حالات دنیوی ماست. 🔹اگر معرفت نفس برای شما حاصل شده باشد،میبینید این ابعاد قیامت که در قرآن و روایات بیان شدند،همین حالا در درون خودمان است. 🔸در اینجا جناب آیت الله بهجت فرمودند:از رضای او دور نشویم. وقتی از رضای شخصی دور شویم،ان شخص از ما ناراضی میشود،وقتی ناراضی شود اصطلاحا میگوییم قهر می‌کند و در قرآن داریم که امام زمان(ع) قهر هم میکند‌ 🔹اما دیدمان را ارتقا دهیم.ببینید در آیه ۳۰ و ۳۱ بقره فرمودند: من در زمین خلیفه قرار میدهم. 🔸خلیفه به کسی میگویند که نماینده است.نماینده یعنی کسی که مینمایاند‌،چیزی را دارد ظاهر و اشکار میکند‌. 🔹خلیفه نماینده مستخلف عنه است:یعنی من خلیفه و نماینده شما شدم،باید صفات شما را در خودم داشته باشم وانها را ظهور دهم تا بشوم خلیفه شما. 🔸خلیفة الله،خدا را نشان میدهد،کسی که اسماء و صفات خدا را نشان میدهد.اگر این نماینده خلیفةالله تام باشد اسم اعظم خدا در وجودش ظهور دارد.اسم اعظم خدا الله است.
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه چهارم. 💠قران ظهور کتبی انسان کامل است. یعنی شما انسان کامل که امام زمان(ع) است را بخواهی بنویسی میشود قرآن. 🔸قران قله اش الله است. الله ظهورش امام زمان(ع) است. آیاتی که در مورد الله است را میتوانی تاویلش بکنید به امام زمان(ع). 🔹در قرآن فرمود:بازگشت خلایق به سمت ماست و حساب مردم به دست ماست. 🔸همین متن در زیارت جامعه می‌بینید: بازگشت خلایق به سمت شما اهل بیت(ع) است و حسابشان هم به عهده شماست. این دو را کنار هم قرار دهید معنای قرآن روشن میشود. 🔹حضرت رسول(ص) فرمود من دو امر گرانبها را نزد شما امانت میگزارم: کتاب خدا و اهل بیتم.اینها از هم جدا نیستند تا اینکه وارد حوض کوثر شوند. 🔹در سوره فتح فرمود که با مردم بیعت کن،ید الله فوق ایدیهم.دست خدا بالای دست اینهاست.یعنی ای رسول من،دست شما ،دست من است.این میشود عهدالله 🔹کسانی که عهد و سوگند خدا را به بهای اندکی میفروشند( به خاطر ارضای نفسشان در دوراهی ها از امام دست میکشند) در قیامت بهره ای نخواهند داشت.أُولَٰئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيم 🔸کسانی که با امام خودشان قطع ارتباط کردند،بهره ای در آخرت نخواهند داشت و خدا دیگر با اینها سخن نمیگوید 🔹ما امام را رها میکنیم،امام هیچگاه دست کسی را رها نمیکند 🔸امام زمان(ع)با چه کسی سخن نمیگوید؟و نشانه اش چیست؟ اگر شخصی به درجه ای رسید که نسبت به امام زمان(ع) بی تفاوت محض شد،این مشخص است ارتباطش با امام قطع است. 🔹سخن گفتن امام با ما مراتب دارد.حالا در طول روز همینکه توجه ما به امام جلب شد،یک توجه خاص روحانی گرچه ضعیف.ابن خودش یک نحوه گفتار امام با ماست 🔹هر گاه عذاب وجدان از درون ما رخت بر بست این خودش نشانه این است که ارتباط قطع است. 🔸هر گاه انسان نسبت به گناهان شدت میل پیدا کرد و نسبت به امامش بی تفاوت شد،ارتباطش قطع است. 🔹اما اینطور نیست که ارتباطشان دیگر همش قطع است.امام خیلی زود راضی میشود. 🔸معصومین همه شان یک نور واحدند و از رفتارهای هر کدام از این معصومین میشه به رفتارهای بقیه پی برد در زیارت جامعه میخوانیم:عادت شما احسان کردن است و سجیه ی شما کرم. یکی از این معصومین امام رضا(ع) است.رضا فرمودند به ایشان,چون زود راضی میشودو زود راضی میکند.تمام رضایت های عالم از ایشان شروع میشود. 🔹امام زمان(ع) اینطور است.اگر شخصی با یک توجه به امام بگوید آقا من اشتباه کردم و می‌خواهم برگردم،می‌بینید چه بسا یک قطره اشکی از چشم اش خارج شد.این مشخص است امام بهش توجه کرد چون اشک مائده ملکوتی است.و هر کسی نمی‌تواند اشک بریزد 🔸که در حقیقت اینطور نیست که امام با ما سخن نگوید.بالاترش این است که در واقع ما گوشمان را از دست می‌دهیم و سخنان امام به گوش ما نمیرسد. 🔹برخی افراد آنقدر در نفسانیات خود فرو میروند دیگر نمی‌توانند امواج معنوی امام را دریافت کنند.اما وقتی دلش شکست و برگشت میتواند دوباره ارتباط با امام برقرار کند. 🔸در روایات است امام زمان(ع)به خاطر گناه شیعیانش گریه میکنند و از خداوند طلب مغفرت میکنند برای ما تا بلا نازل نشود. 🔹فرمودند:اگر توجهات ما نباشند دشمنان شما را می‌درند.و میبینیم کشور ما به طرز معجزه آسایی حفظ شده. 🔸آقا فرمودند از رضای او دور نرویم.چون اگر او از ما ناراضی شود،قهر می‌کند.دیگر به ما نگاه نمی‌کند ومیبینیم که به رفتار های زشت و سیئه عادت میکنیم 🔹کسی که همش دارد مرتکب معصیت میشود و عین خیالش نیست،ارتباطش با امام قطع شده.اما در دنیا قابل التیام است قبل از اینکه پیمانه عمرش تمام شود. 🔸اما از این عالم وقتی خارج شد در پی معصیت فقط میتواند برود و دیگر نمی‌تواند در پی جلب رضایت امام زمان(ع)حرکت کند. 🔹در روایتی آمده: یکی از محبین اهل بیت گویا از مسکرات استفاده کرده بود،ایشان داشت به سمت منزل می‌رفت میبیند امام صادق ع در مقابل دارد به سمتش می آید.خیلی ترسید گفت حالا آقا مرا به این حال ببیند چه میشود و رفت در گوشه کوچه و عبا را روی سرش کشید و پشت کرد به امام تا امام متوجه نشود.دیدم گرمای دست امام را روی شانه خودم حس کردم .ایشان گفت فلانی هر کاری میکنی به ما اهل بیت پشت نکن.این خیلی نکته مهمی است. 🔸یعنی چه بسا شخصی غرق در شهوت و اینها شده،اما ارتباط با امام را نباید قطع کند و فکر کند من دیگر از چشم امام افتادم و دیگر ارتباط نگیرم.این القائات شیطان است.شیطان تمام همت اش این است ارتباط ما با امام را قطع کند. 🔹یک نکته: اگر شخصی به دلایلی غرق در شهوات شد،و نمی‌تواند به چیز دیگری بیندیشد.باز یک ساعت خلوتی با امام داشته باشد.معذرت خواهی کند.توسلی داشته باشد.تا اینکه بالاخره نجات پیدا میکند. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨
🔖کانال ویژه 🕯 تفسیر انفسی و باطنی بر محرم، کربلا و واقعه عاشورا 🕯شرح ملکات نورانی و ظلمانی نَفْس در واقعه عاشورا و ارتباط آن با کربلای انفسی هر شخص ⚘️ باشرح انفسی و متفاوت استاد سپیدنامه ⚘️لینک ورود به کانال ⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/2333147863Cc081ea05bb
🖋بعد از هر فعلی اگر حالتی مثبت و معنوی برایمان ایجاد شد این حالت امضا کننده‌ی صحت فعل است. ❓از کجا بدانیم که حضرت حجت علیه‌السلام به ما نگاه کرده‌ و مورد توجه ایشان هستیم؟ 📚زمانی که رضای نفس را رها کردیم و به خاطر امام (چون حضرت را دوست داریم) عملی را انجام دادیم یا ترک کردیم, امام از ما راضی و خوشحال می‌شود و اثر آن خوشحالی در قلب ما به صورت ظهور حالات مثبت و معنوی جلوه می‌کند. شرح بشارت ازحجت | ۳ https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۵ ۱۴۰۲/۱۲/۹ زمان فایل: ۴۸:۱۹دقیقه
بحث انتخابات جدا فرستاده میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️جلسه 5بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥بحثی پیرامون جسم و روح 💥شرط تاثیر جسم در روح 💥توجه تابع محبوب است و توجه سبب ظهور حالات در نفس می شود 💥امام زمان علیه السلام ما را میبیند https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان عج✨ خلاصه درس بشارت از حجت 💠آیت الله بهجت قدس سره فرمودند:ما باید امام زمان(ع) را حاضر فرض کنیم. چرا گفتند حاضر فرض کنیم ؟ 🔸روایت از حضرت رسول(ص) می‌فرمایند :احسان این است که خدا را طوری عبادت کنید گویا او را می‌بینید.اگر در آن مقام نیستی،پس بدان که او تو را می‌بیند. 🔹ما می‌خواهیم بر اساس این روایت کلام آیت الله بهجت را بشکافیم و یک مطلب جدیدی در مورد امام زمان (ع)بفهمیم تا ارتباط ما قوی‌تر شود 🔸انسان دارای دو بُعد است:۱) بعد جسمانی ۲)بعد روحانی در بین این دو بُعد،یک بُعد اصلی است و دیگری فرعی است. 🔹سوالی که در وادی خودشناسی برای انسان پیش می‌آید,این است که بدن اصل است یا روح؟ همه می‌گویند روح اصل است. 🔸اما رفتارهای ما دلالت می‌کند بر اینکه ما باور کردیم که جسم اصل است. چون معمولاً منافع جسمانی را بر منافع روحانی ترجیح می‌دهیم و هیچ به فکر شناخت روح نیستیم ✨اینکه روح کجاست؟!کمال روح به چیست؟!چه چیزی می‌تواند آن را وارد لذت و درد کند؟! 🔹تمام موجودات را می‌بینید یک فصل ثمر دهی دارند آیا انسان در یک زمان خاصی باید به ثمر برسد یا نه؟! چرا انسان فصل ثمر دهی نداشته باشد که اشرف مخلوقات است؟!! 🔸فصل ثمردهی انسان را ۴۰ سالگی در نظر گرفتند.چون انسان در ۴۰ سالگی آن کیان وجودی‌اش و عقلش شدت می‌گیرد و استحکام پیدا می‌کند .۴۰ سالگی خیلی اسرار دارد.✨✨✨ 🔹چرا قلب ما الهامات را دریافت نمی‌کند؟!چرا متصل به غیب نیست؟!مگر ثمره ی وجودی انسان این نیست که باید اتصال به غیب پیدا کند؟! 🔸علت به ثمر نرسیدن انسان نوع نگاه غلطش به خودش است.چون خودش را نمی‌شناسد و بُعد مادی خودش را به عنوان اصل در نظر گرفته است،به همین جهت به ثمر دهی نمی‌رسد. 🔹همین که نماز را به صورت شکل ظاهریش انجام داد راضی و قانع می‌شود. تسبیح به دست گرفته ذهنش در هزارها مسئله غرق است و فکر می‌کند که امروز هزار صلوات گفتم و هزار درخت برایم در بهشت روییده.در حالی که این تفکر غلط است. 🔸جسم انسان به منزله وسیله‌ایست برای تاثیر گذاشتن در روح. 💥جسم زمانی روی روح اثر می‌گذارد که در روح و نفس ما حالتی به اسم۸ حضور ایجاد شود. 🔹فرض کنید در کلاس نشستیم غرق در خیالاتیم و معلم دارد تدریس می‌کند. کلاس تمام شد،آیا ما چیزی یاد گرفتیم؟ نه.چون که روح ما در کلاس نبود. 🔸روح انسان در جایی به سر می‌برد که به آن توجه دارد.و نسبت به آن چیزی که به آن توجه دارد اثر می‌گیرد. 🔹همه ی ما ما فطرتاً می‌دانیم حقیقت ما،روح و نفس ماست.و ما در جایی به سر می‌بریم که توجه ما آنجاست. 🔸انسان اگر توجه به جسمش نداشته باشد که دارد فلان عمل را انجام می‌دهد تاثیری از جسمش دریافت نمی‌کند. 🔹تاثیرهایی که ما از طریق جسم دریافت می‌کنیم باورهایمان را درست می‌کند. 🔸چه بسا بعد از ذکر احساس تاریکی به ما دست می‌دهد.چون هماهنگی ظاهر و باطن آسیب زاست. 🔹نماز ارتباط با حقیقت عالم است. ارتباط با قوی‌ترین موجود نظام هستی که خداوند تعالی باشد.اما می‌بینیم هیچ اثری در ما ندارد چون جسم در نماز است و روح در نماز نیست. 🔸اگر روح در مرتبه جسم و اعمال جسمانی حضور نداشته باشد،رفتارها و کنش‌های جسمانی هیچ ربطی به روح ما و اصل و حقیقت ما نخواهد داشت و ما نباید انتظار اثر پذیری از جسم داشته باشیم 🔹جسم به منزله تلقین کننده روح است.زمانی تلقین‌ها اثر می‌کند که روح در مرتبه تلقینات جسم قرار بگیرد.تلقیناتش را بشنود و اثر کند. 🔸می‌بینیم سالیانی می‌گذرد اعمال جسمانی ما افزایش پیدا می‌کند ولی حضور قلب ما روز به روز دارد اوضاعش بدتر می‌شود.چون هیچگاه خودش را اصل ندانست و به فکر پرورش روح خودش نبود 🔹هنگامی حضور پیدا می‌کند که نسبت به آن عملی که جسم دارد انجام می‌دهد محبت داشته باشد. 🔸چه هنگامی به اعمال جسمانی محبت دارد؟ وقتی که عمل جسمانی در راستای رسیدن به محبوب باشد 💥انسان مادی محبوبش دنیا و امور شهوی است 🔹ارتباط با خدا یک عمل عقلی است و هر کسی نمی‌داند چه لذتی دارد فلذا محبوب هر کسی نیست. ✨روح ما شناخت و معرفتی از خداوند ندارد.
قسمت دوم جلسه پنجم بشارت از حجت 💠ما به هر چیزی توجه کنیم در همان بُعد رشد می‌کنیم. 🔸علت اینکه روح و حقیقت ما در هنگام نماز در بعد شهوانی رشد و پیشرفت می‌کند👈🏻 چون به شهوت توجه کرد و در بعد شهوی قوی‌تر می‌شود و در بعد ملکوتی ضعیف‌تر میشود. 🔹انسان چه زمانی می‌تواند باور کند خدا وجود دارد؟ زمانی انسان میتواند یک مسئله ای را باور کند که به آن توجه کرده باشد.تا توجه نکنیم باور برای ما ایجاد نمی‌شود. 🔸انسان در طول زندگی باور کرده که نهایت لذت امور شهوی است.و انسانی موفق است که مثلاً رئیس فلان اداره شود. یا فرزندش پزشک شود و تمام باورهایش دنیوی است.و باورش نشده که قیامت حق است، قبر حق است، به همین جهت طبق باورهایش عمل می‌کند نه طبق علم‌های نظریش. 🔹ما علم داریم قبر و قیامتی است اما باورش نکردیم. انسان طبق باورهایش عمل می‌کند نه طبق علم‌های نظری اش. 🌀شیخ رجبعلی خیاط قدس سره فرمود: اگر ما به اندازه ی یک عقرب از قبر و قیامت و خدا میترسیدیم،گناه نمی‌کردیم. 🔸چون روح ما هیچگاه توجه تفکر و تعمق به این مسئله نکرد و باورش نشد. 🔹فرمودند انسان وارد قبر می‌شود نیاز به نماز شب دارد چون قبر تاریک است.اما ما شب راحت می‌خوابیم و نمی‌ترسیم از تاریکی شب. 🔸ما باید باور کنیم نماز ارتباط با خداوند است.که اگر باور کنیم انسان در نماز تمام وجودش غرق در حضور می‌شود. 🔹ما باید در بعد عقیدتی باور کنیم خداوند بیناست و ما را می‌بیند و همین حالا حرف‌های ما را می‌شنود ناظر رفتارهای ماست 🔸 همه می‌دانند امام ناظر حرف‌ها و رفتارهای ماست اما چرا با امام سخن می‌گوییم آرامش نمی‌گیریم؟ چرا هر حرفی به ذهنمان می‌آید می‌گوییم نمی‌ترسیم ؟چرا ناراحتی امام ما را نمی‌ترساند ؟چون ما فقط علم داریم به این مسئله و باورش نکردیم. 🔹فکر کردن موجب ایجاد باور می‌شود چون توجه روحی ایجاد می‌کند در مورد انچه داریم در موردش فکر میکنیم. 🔸 وقتی ما در خلوت می‌نشینیم و تفکر می‌کنیم که آیا امام مرا میبیند و صحبت های مرا میشنود؟اول جواب ضد میدهیم که نه امام نمیبیند،بعد میبینیم این ضد عقاید شیعه و کفر است.پس امام میبیند و میشنود و همین حالا من در منظر امام هستم. وقتی توجه وتفکر میکنیم،می‌بینیم بله.همین الان امام دارد مرا می‌بیند و این را همینطور تکرار می‌کنیم به جایی می‌رسیم که امام را حاضر می‌بینیم و متوجه می‌شویم که امام دارد مرا می‌بیند و صحبت‌هایم را می‌شنود . به این حس حضور میگویند. 🔹وقتی انسان همچین حالتی برایش ایجاد شد و متوجه دید ملکوتی امام به خودش می‌شود.این یکی از معانی لقای امام زمان(ع) است. 🔸اینکه آیت الله بهجت فرمودند ما باید حضرت امام زمان را حاضر فرض کنیم. یعنی قدم اول فرض است. 🔹وقتی ما این تمرین را شروع کردیم که همیشه فرض کنیم امام دارد ما را می‌بیند، به جایی می‌رسیم که متوجه می‌شویم که واقعاً امام دارد ما را می‌بیند و از مقام فرض عبور می‌کنیم و به حقیقت می‌رسیم. 🔸امروز را با این دید شروع کنیم که چشم بینای امام لحظه به لحظه دارد ما را رصد می‌کند و گوش شنوای او دارد لحظه به لحظه سخنان ما را می‌شنود و سعی کنیم ارتباطمان را قوی‌ترش کنیم. ✨والحمدلله رب العالمین ✨ ✨اللهم سلّم و تمم ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محبت به انسان کامل علیه السلام رشد دهنده است. امّا محبّت به اشخاص دیگر در ابعاد جسمانی باعث تنزل خواهد شد. و انسان به این دنیا آمده تا رشد کند و به نهایت کمال و تعالی برسد. ⚘️ 💿 شرح نجم الثاقب https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
📢 اطلاعیه درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ ❤️ان شاالله فردا ساعت شش و بیست دقیقه ششمین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد. ○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇 https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ زمان فایل: ۳۵:۱۶دقیقه
❤️جلسه 6بشارت از حجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥حضور قلب در هر امری موجب ایجاد اثر روحی می شود 💥شرط تاثیر جسم در روح 💥مخاطب داشتن در عبادت 💥تفکر سبب حک شدن علوم در قلب بصورت باور می شود 💥بحثی پیرامون تفاوت فهم و باور 💥امام زمان علیه السلام ما را میبیند https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠یک نکته: در مورد دعاها،ما نباید اینطور نگاه کنیم که شاید مشکوک باشند.و چون برخی سند ندارند و انسان وارد وسوسه و تردید شود 🔸جناب میرزا جواد آقای ملکی تبریزی میفرمایند:اگر شخصی یک عمل مستحبی را انجام دهد و هدفش این باشد که به آن ثوابی که در متن روایت آمده برسد،گرچه آن روایت صحیح هم نباشد،خداوند با فضل و کرم خودش همان اجر را برای این شخص منظور میدارد. 🔹ایت الله بهجت فرمودند:ما باید حضرت امام زمان(ع)را حاضر فرض کنیم.هر جا میرود برویم،هر چه میکند بکنیم و هر چه ترک میکند ترک کنیم،اگر ندانیم احتیاط را که میدانیم و میتوانیم انجام دهیم. از رضای او دور نرویم او می‌بیند،او می‌داند.حرف هایی که ما به همدیگر می‌زنیم او که چشم بینا و گوش شنوای خداست جلوتر از ماها می‌بیند. 🔸بحث ما این بود که گفتیم امام زمان(ع)را باید حاضر فرض کرد. 🔹گفتیم عمده در توسل‌ها و توجه‌ها حضور قلب است.و علت اش اینکه تا زمانی قلب و روح انسان در مرتبه عمل نباشد از آن عمل تاثیر نمی‌پذیرد. اگر روح در مرتبه ای که بدن قرار گرفته حضور نداشته باشد،این روح از آن مکان استفاده بسزایی نمی‌برد. 🔸هر جا ما حضور قلب داشته باشیم تاثیر می‌پذیریم و هر جا ما حضور قلب نداشته باشیم تاثیر نمی‌پذیریم. 🔹انسان چون در ابتدا در همین عالم ماده به وجود امده،فلذا موجودات حسی و طبیعی برایش اصل هستند.و براحتی می‌تواند با موجودات طبیعی ارتباط برقرار کند.برای همین همیشه در مواجهه با امور طبیعی حضور قلب دارد‌. 🔸انسان وقتی نسبت به مسئله ای برایش حضور قلب پیش میآید از آن مسئله اثر میگیرد. 🔹اشکال عمده ما در عبادات چیست که هنوز متصل به حضرت نیستیم؟ اگر توده ی مردم قادر نباشند که با امام ارتباط برقرار کنند نقص از امام نیست،امام منبع کمالات است.نقص از مردم است. 🔸چرا نمی‌توانیم با امام ارتباط برقرار کنیم؟چون تصور صحیحی از امام نداریم.و هنوز امام را نشناختیم،و چیزی که برای ما غیب محض باشد،چون انسان مادی هستیم نمی‌توانیم قلبمان را درست در نزد او حاضر بکنیم،چون قدرتش را نداریم. 🔹در اینجا دو مسئله است:۱) موجودات حسی و طبیعی که ما میتوانیم لمس اش کنیم و بچشیم.و به راحتی میتوانیم به سمتش برویم و ارتباط با آن برقرار کنیم. 🔸لذات طبیعی و حسی و حیوانی و شهوانی اینطورند👈🏻ما بدن را برای لذت های شهوانی استخدام میکنیم و روح ما کاملا در آن مرتبه حاضر میشود و هیچگونه غفلتی برای روح ما در آن مرتبه ایجاد نمیشود.این حضور قلب است که سبب شد ما از لذت های حسی خیلی تاثیر بپذیریم. 🔹به حد تاثیرات شدید می‌شود که انسان به لذت‌های حسی عادت می‌کند و در اصطلاح علم اخلاق ملکات برایش ایجاد می‌شود. ملکه👈🏻یعنی یک عادت ریشه‌دار که انسان قادر به ترکش نیست. 🔸۲) موجوداتی هستند که ما دسترسی و تصور صحیحی نسبت به آنها نداریم.مثل خداوند،ملائکه،حضرت حجت 🔹ما میخواهیم با این حقایق نوری ارتباط برقرار کنیم،شروع می‌کنیم به توسل‌های ظاهری،دعای توسل،ندبه یا در حال اقامه ی نمازیم . 🔸بدن در یک موقعیت خاص ملکوتی قرار میگیرد ولی چون انسان تصور صحیح از مخاطب خودش ندارد،شاید چند لحظه توجه به آن بکند،اما سریعا حضورش را از دست میدهد و توجه اش به سمت امور حسی و خیالی میرود انسان مخاطبش مسائل ملکوتی و معنوی در آن مرتبه نیست. 🔹ما چرا به ثمر نرسیدیم؟چون در طول سالیان زندگی از همان ابتدای تکلیف در عبادات برای خودمان مخاطب فرض نکردیم. ایت الله بهجت فرمود،امام را حاضر فرض کنیم. 🔸ما وقتی عبادت میکتیم،مخاطب حقیقی نداریم.وقتی نماز میخوانیم نهایت توجه به خودمان داریم. برای همین با هر لباسی در نماز حاضر می‌شویم،مثل اینکه هیچ کسی در مقابل ما نیست. 🔸آیا باورمان شد که قبل از اینکه سخنان از زبان ما جاری شود امام می‌شنود؟؟نشد.چون روی این مسئله تفکر نکردیم. انسان علومی را باور می‌کند که روی آنها تفکر کند 🔹تفکر در امور دنیوی موجب می‌شود که امور دنیوی برای ما شاخص و برجسته و اصل شوند.و بشوند عقاید و باورهای ما 🔸اما درس در مورد امام زمان نهایت روزی بیست دقیقه ،چهل دقیقه به یاد امام زمان،نورانیت برای ما ایجاد میشود. اما فکر نمی‌کنیم روی آن و همینطور داریم گوش میدهیم .علممان اضافه میشود،ذهن رشد میکند،ولی قلب برایش اتصال ایجاد نمیشود.چون بین ذهن و قلب انسان تفاوت است. 🔹ذهن میفهمد.قلب باور میکند.خداوند در مورد باور فرمود:در قلب های آنان ایمان را نوشت.یعنی ایمان که عقیده و باور است در قلب نگاشته میشود 🔸نکته آموزشی:ما همیشه در عبادات باید مخاطب برای خودمان درست کنیم. وقتی در نماز می‌ایستیم خودمان را در مقابل خداوند فرض کنیم. در طول روز مخاطب داشته باشیم فرض کنیم که امام دارد ما را می‌بیند. سِر اینکه انسان در عبادات تاثیر نمی‌پذیرد این است که مخاطب برای خودش فرض نمی‌کند.
قسمت دوم بشارت از حجت جلسه ششم 💠چه هنگام فهمیده های ما در قلب حک میشوند:هنگامی که ما روی فهمیده ها فکر کنیم. 🔸فکر مثل یک دستگاه حکاکی است و آن چیزهایی که در فهم هست را روی قلب حک میکند.اما با یکی دو ساعت نمی‌شود. چندین روز استقامت می‌خواهد. 🔹مثلا شما در طول روز فکر کنید روی این نکته که امام دارد ما را می‌بیند.و این مسئله مفهومی را صحیح اش بدانیم.بعد از مدتی مثلا چهل روز روی همین مسئله فکر کنیم، که امام زمان(ع) دارد ما را می‌بیند و غرق این فکر شوی،بعد از مدتی این حال به تو دست می‌دهد که امام واقعاً دارد من را می‌بیند.و برایت باور می‌شود.که به این حالت حس حضور میگویند. این خودش یک مقدمه است برای ایجاد ارتباط قلبی و روحی با آقا امام زمان ارواحنا فدا. 🔸یکی از القائات شیطان این است: مثلاً وقتی عملی را می‌خواهیم انجام دهیم،میگیم امام چرا ناراحت بشه یا خوشحال بشه؟؟ 🔹شیطان خیلی زیرکانه عمل می‌کند،و می‌گوید مگه من کی هستم که احوالات چون منی برای امام اهمیت داشته باشد؟همین تفکر باعث می‌شود که ما هر کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم.چون ما می‌گوییم احوالات ما روی امام موثر ندارد در حالی که دارد. انسان بعد از مرگ متوجه می‌شود که با یک رفتار چه ضربه‌ای به امام زده است. 🔸این اشک‌هایی که امام زمان(ع)می‌ریزند برای استغفار امت، آیا ما هم نقشی داریم در این ریختن اشک‌ یا نه؟ 🔹نکته ای که امروز القا کردیم این است که روی بحث هایی که مربوط به آقا امام زمان(ع) و معارف دینی است فکر بکنیم.تا اینها در قلب ما حک شوند و در نهایت هر کدام یک باور قوی و تناوری شود. 🔸این هم بدانیم همه ی ما مانند درختانی هستیم که همین حالا به ثمر رسیدیم.ولی ثمره انسان زمانی یک ثمره صحیح است که علوم و معارف,ارتباط با امام باشد. 🔹در قرآن فرمود: انبتکم من الارض نباتا.شما را در زمین مانند نبات کاشتیم. أَنَا وَ عَلِىٌّ مِنْ شَجَرَهٍ واحِدَهٍ، وَسائِرُ ­النّاسِ مِنْ شَجَرٍ شَتّى من و علی از یک درخت هستیم و مردم از درخت ها ی پراکنده. پس در حقیقت ما مانند درختیم.وقتی مانند درخت باشیم ثمر داریم. 🔸در قرآن از دو درخت یاد میشود: ۱)شجره ی طوبی(شجره ولایت):ریشه‌اش در ولایت است،میوه اش علوم و معارف است.۲)شجره ی زقوم:ریشه‌اش در جهنم،میوه اش سرهای شیاطین. 🔹انسان از هنگامی که می‌فهمد به مقام ثمر دهی رسیده است. میوه انسان هم اینک نقد در دستش است. اگر انسان به این صورت که خیالش همش صور شهوانی،غضبی،حیوانی است و هیچ ارتباطی با امام خودش ندارد و دو رکعت نماز نمی‌تواند بخواند،این میوه ها شیطانی اند.میوه هایش مانند سرهای شیطانی است. 🔸 چرا گفت سَر؟ چون در سر اندیشه است و این صورت های خیالی هر کدام نمودی از اندیشه‌های شیطانی است. 🔹اما شخصی ریشه اش در ولایت است،یعنی هم اینکه به امام زمان(ع) فکر میکند و حضورش را حس میکند،نیرو می‌گیرد.در طول روز اعمال و رفتار حسنه از او می‌بینیم.این یک شجره طوبی ست و میوه‌هایش علوم و معارف است 🔸حضرت آیت الله بهجت فرمودند ما باید امام زمان(ع)را همین حالا حاضر فرض کنیم.یعنی اینکه مخاطب داشته باشیم تا اینکه تدریجا از مقام فرض بالاتر برویم و امام زمان را حاضر ببینیم و بدانیم. 🔹به این صورت هر جا میرود برویم. ایشان می‌فرماید شما می‌دانید امام زمان کجا می‌رود؟ آیا امام زمان(ع)به جاهای منفی می‌رود ؟نه.ما باطنا می‌دانیم امام زمان به جاهای مثبت می‌رود. 🔸مثبت ها کجا ها هستند؟ جمکران.دیدن مستمندان و کمک به آنها.سیره امام زمان، سیره امیرالمومنین و سیره رسول خدا است. 🔹هر جایی که قلبمان می‌گوید امام زمان اگر حاضر بودند به اینجاها می‌رفتند ما هم برویم 🔸در دوراهی‌ها ما همیشه میدانیم که امام زمان کدام از این دو راه را می پسندد،همان را انجام بدهیم. انسان اینطور نیست که در دوراهی و شعورش را از دست بدهد و یا اینکه تشخیص وظیفه ندهد 🔹در قرآن فرمود:فالهمها فجورها و تقواها.یعنی فجور و تقوا به انسان الهام می‌شود و می‌داند که باید چکار کند. 🔸در یک مسائلی پیش می‌آید که واقعاً شاید ندانیم به خاطر رفتارهایی که در گذشته داشتیم،و تشخیص ما از بین رفته است. تشخیص یک موهبت و یک نور است که در قلب انسان ایجاد میشود. 🔹اگر در دوراهی ها متحیر شدیم،مشخص است که چند قدم قبل درست رفتار نکردیم و قدرت تشخیص را از ما گرفتند. در اینجا که قدرت تشخیص نداریم احتیاط کنیم و آن راهی را که به گمان ما و به رضایت امام زمان(ع)نزدیک است آن را انجام دهیم 🔸از رضای او دور نشویم.و امروز این را سر لوحه خودمان قرار دهیم و تلاش و کوشش کنیم که از رضای امام دور نرویم.و در خیالمان هم سعی کنیم از رضای امام دور نشویم.زبانمان را کنترل کنیم.بعضی از علما می‌فرمایند زبان ۴۰ نوع گناه میتواند انجام دهد. 🔹امام زمان جلوتر از ما میشنود. باور کنیم که رفتار ما میتواند امام را خوشحال یا ناراحت کند. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨