#سلوک
اولین مانع سلوکی، حس برتریجویی و
زیادهخواهی است...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
#حضرت_زهرا #فاطمیه
برخی برای اینکه مقام حضرت زهرا را بالا ببرند، ایشان را بر امیرالمؤمنین علیهماالسلام ترجیح میدهند...
اینها با اینکار فکر میکنند حضرت زهرا را بالا بردهاند در حالیکه امیرالمؤمنین را پایین آوردهاند...
همین که انسان بفهمد سوّمین سلطان عالَم وجود، حضرت زهراء (سلاماللهعلیها) خیلیمهم است...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
آنقدر ارتباط با حضرت زهرا سلاماللهعلیها دقيق و لطيف است که بايد انسان، زلال و پاک باشد تا بتواند ارتباط با ایشان را ادامه بدهد...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
حضرتمریم سلاماللهعلیها، ماهرمضانِ آن لیلةالقدرِحقیقی (حضرتزهرا سلاماللهعلیها) هستند...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
انسان به هرمشکلی که میخورد، استغفار درمانِخوبی است البته بهشرطی که به توبه و بازگشت به خدا منجر بشود. حداقل اثر استغفار و توبه هم باید این باشد که: من، سر جایی که بودهام، بازگردم و دوباره خودم را به آنحدی برسانم که فکر میکردم خوب بودهاست...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
چقدر در رفاقتهایمان فریبکاری میشود!؟
غدر(فریب و نیرنگ) در کارهای کلان و ریز و درشت ما سرایت کرده، با ادبیات مختلف و سبکهای گوناگون...
اینجا پروندۀانسان را سیاه میکند و خود انسان، فریب و دروغ میشود و اولِ مرگ، برونرفتِ سختی خواهد داشت...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
اگر میخواهيد از شرّشيطان محفوظبمانيد فقط التجاء به حضراتمحمد و آلمحمد علیهمالسلام بکنيد و الا بيچارهايد...
در روايات، زياد دارد که توبهآدم را بخاطر چندصدسال گريههایش نپذیرفتند بلکه به برکت اسماءطیبه اهلبیت علیهمالسلام پذیرفتند...
«فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيهِ» (بقره،۳۷)
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
ادبی که باید در نسبت با اهلبیت علیهمالسلام رعایت میشد و نشد و قدرشناسیهایی که باید اتفاق میافتاد و نیفتاد، وقتی خیلی زیاد میشود، منجر به فتنههایعظیم شده و دامنگیرِافراد میشود...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
انسان، «یوسفِ» وجودش را به چهقیمتی میفروشد؟ به همین حرفهایسست و بیپایه و اساس؟! به همین نشستن و با گوشی بازیکردن؟! با همین تعامل و تخاطب را پیچیدهکردن؟ با همین اغراضِدنیایی را دنبالکردن؟ آخر به چهقیمتی؟ با توهم؟... اینهایی که یوسف را میفروشند بعد به مشکل و قحطی میخورند! یوسففروشی، قحطی بهدنبال دارد...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
مرگهایی که نتیجه عملناشایست هستند بیشتر از مرگهایِطبیعی هستند. قبل از اینکه بسیاری از افراد به اجلِحتمی، گرفتارِمرگ بشوند، پشتِپای عملِناصالح و بدِخودشان را میخورند و عمرشان را تباهمیکنند...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
شما فکرمیکنید امکان دارد انسان این طریقِانسانیّت را بدونِنشیب و فراز طیکند؟
او که مریمِقدّیسه بود، آنقدر سختیکشید! اگر زندگیاش را در همین سورهمریم بنگرید مثل مصیبتخوانی و روضه است؛ یک زن پاک که پاک زندگیکرده، صدّیقه بوده و تمام لایههایِوجودیاش طهارت است، الآن بدترینفحشا را به او نسبت میدهند...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
آننگاه، کودکانه است که هیچفضایِخاکستری بینِ خود و مقصد قرار نمیدهد و میگوید: اینجا که من هستم سیاه است، دوقدمِآینده سفید است و من ایندوقدم را بردارم به خدا میرسم... قضیه این نیست، بلکه راهیطولانی برای بشر است که واقعاً خود را بشناسد...
حضرتحجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
دشمنانِاهلبیت علیهمالسلام، اجازهندادند که راه برای همه باز شود؛ ولی روزگاری میرسد که اینهویّت، شکلبگیرد و اینمجموعهها، دست به دست هم دهند. زمانی نالههایامیرالمؤمنین و دعاهایِ حضرت صدّیقهطاهره سلاماللهعلیها به اجابت خواهدرسید و اینگونه نخواهدماند...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
شاید منشأ عدمِاخلاص یا حدّ و حدودِآن در دونفر، مثلِهم نباشد. فرض کنید ذهن یکنفر در عبادت، ناخودآگاه به سمت شعبهای از ریا میرود و ذهن یکنفرِدیگر بهسوییدیگر میرود که اینها بستگی به کمبودها یا بیماریهایِشخصیتی دارد.
در نوعِدرمان، عبادات دونفر از نظر حدّ و وزن نیز مثل هم نیست. در تشخیصِنوعِبیماری و حدّ و حدود آن، این نکاتِمختلف دخیل استو ما باید همهی اینها را از هم جدا کنیم تا بعد بتوانیم به درمان برسیم...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
گاهی یکنفر عالمِقدس را کوچک و خیالی تعریفمیکند. او با خیال زندگیمیکند، با خیال میمیرد و یک باغچهکوچکی هم تصور کردهاست که یک مقدار از آن را سبزی کاشته و این هم بهشت اوست و یک گودالی هم درست کرده که مثلاً اگر انگشت او به آن سمتبرود، میسوزد و تمام جهنم و بهشتش در یک محدودهٔخیالی میچرخد...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
مشکلِما این است که میخواهیم برای موقعیتِفعلیمان، عالمِغیب را کوچککنیم. ما میخواهیم که خدا و پیغمبر را در خانهٔتنگِ دیدِکوچکمان بیاوریم. خداوند اینگونه به ما معرفتنمیدهد. ما داریم همهعوالم را به حدود و نگرشهایمادیمان محقّر و محدود میکنیم. اینطوری کسی رشد نمیکند...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
بالاخره باید تکلیفِخودمان را با خودمان معلومکنیم. ما در زندگیهایمان و افکارمان گاهی کافر و مسلمان خیلی تفاوتیندارد... ما بیشتر، معارفی را از اهلبیت علیهمالسلام میخواهیم که در طریقی که میخواهیمبرویم، مؤیدِما باشند و این خودش شرکبزرگی است...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
شما فکرمیکنید در معارف، اگر در وجودِخودِانسان حرکتینشود، چهکسی برایِانسان کارمیکند؟ چرا ما باید کمکاری کنیم و کمکاری کنیم و بعد با خودمان حسابکنیم که من دوسال یا پنجسال یا دهسال در اینمسیر آمدهام و بهرهنبردهام. چهکسی باید جوابگو باشد؟...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
مشکلِ ضعفِروح، سستی و عدماستقامتِروح در نفوس خیلیسرایت دارد؛ روحیاتِما مانند زمینیسست است که در هرمرحلهای که باشیم اعمالِنیمبند ارائه میکنیم. چون از روحِما، اراده، قوت، پشتکار و سماجت تولیدنمیشود و بر اعمالِصالح مداومتنمیشود. نفسِما بهانهگیر شده. این مشکلِسلوکِما و شاکلهای است که براثر گذشتِروزگار در ما ایجاد شده...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
یکی از ارکانِحرکتیِصعود به قلّهولایت و معرفت، تسلیم است؛ حالا هرکسی بنابرظرفیتی که دارد. تسلیم است که حضرت امالبنین علیهاالسلام را به بارگاهِامیرالمؤمنین علیهالسلام راهداد...
ایوای که اگر کسی نصیب داشت، یکارکانی را به او میدهند و یکعنایتی به او میکنند که یکی از آنها، تسلیمِمقام ولایت و اهلبیت علیهمالسلام است...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
ذکرِختمِصلوات گاهی مخصوصاً اگر دستهجمعی باشد، چهبسا بارِ یکمملکت را هم بتواند بلندکند، ولی مهم ایناست که قلوبِافراد یکسو و یکجهت باشد و نفوذ به آنها سختنباشد...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
علّتِمحبوبیت میرزایِشیرازی اینبود که حضرتِبقیةالله روحیلهالفداء به سامرا عنایتدارند و میرزا هم چون گذشت کردهبود و به سامرا آمدهبود؛ موردِعنایتِحضرت واقعشد. اشتباهمیکنند کسانیکه در آنجا حتّی برایِکارِخود سرمایهگذارینمیکنند. حضرت از توجهِافراد به سامرا و حرمشان خوشحالمیشوند و آنجا خانۀشخصیِحضرت است و ایشان به آنجا عنایتداشتند...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
ارزشِانسان به سن و مردبودن و زنبودن نیست.بعضی از نفوس، یکپشتوانههایی دارند که اگر کوچک هم باشند، بزرگهستند؛ سنشان هم که کمباشد، [ارزششان] بالاست. هنگامیکه امامرضا علیهالسّلام به حضرتِبقیّةاللّه روحیلهالفداء توجهمیکردند، عظمتش را مییافتند و به خاطر عظمتِایشان میایستادند و دست رویِسر میگذاشتند و احتراممیکردند و سهنسل قبل از ولادت، عظمتِایشان را میدانستند...
ارزشِانسان به سن و مردبودن و زنبودن نیست.بعضی از نفوس، یکپشتوانههایی دارند که اگر کوچک هم باشند، بزرگهستند؛ سنشان هم که کمباشد، [ارزششان] بالاست...
هنگامیکه امامرضا علیهالسّلام به حضرتِبقیّةاللّه روحیلهالفداء توجهمیکردند، عظمتش را مییافتند و به خاطر عظمتِایشان میایستادند و دست رویِسر میگذاشتند و احتراممیکردند و سهنسل قبل از ولادت، عظمتِایشان را میدانستند...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
هرعضو و هرفصلی برایِخودش، طبعیدارد. طبعِقلب با کلیه و یا طبعِبهار با پاییز متفاوت است، قُدما کلیدهایصحیحتری برای درمان و شناختِحالاتی که بر انسان عارضمیشده، داشتند...
الان هم گرههایِجسمی و روحیای به پایِانسان است که نمیتواند بازکند و نمیداند که چرا نمیتواند. کلّبشر طبع را گم کرده و ارتباطاتش با خودش ناقص شدهاست. در حدِآثارِحیوانی که گرسنهمیشود میخورد، و در همانحد، وقتی خوابش میآید میخوابد و عواملِاینچرخشها را هم نمیداند...
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
حضرتِعیسی علیهالسلام همیشه به حداقلِامکانات قانعبودند و حتی گاهی کفش هم نداشتند و با پایِبرهنه از اینشهر به آنشهر میرفتند و مسحِزمین میکردند و به همینخاطر به ایشان، مسیح میگفتند. زهدِعیسی علیهالسلام که میگویند اینطور است که هیچ چیزی از دارایی دنیا نداشتند.
حضرت حجتالاسلاموالمسلمین ناصری
@nafahat_14
گاهی اصلا احتیاج به ذکر نیست و اول باید شاکله، اصلاحاتِاساسی بخورد تا آمادهِسلوک شود...
@nafahat_14