eitaa logo
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
9.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
363 ویدیو
13 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام استاد علی امینی‌نژاد و استاد مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐 سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri 📞 تلفن: ۰۲۵-۳۲۹۱۳۴۴۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 گزارشی از نشست ظرفيت‌های حكمت صدرایی در تربيت معنوی | قسمت دوم ◽️استاد امينی‌نژاد به اهميت بی‌بديل حكمت صدرایی برای سلوک معنوی اشاره كردند و بيان كردند كه مكتب تربيتی نجف تحت تأثير حكمت متعاليه و عرفان نظری با قرائت صدرایی شكل گرفته است. علامه طباطبایی، كه در اين سخن بيشتر ناظر به حكمت متعاليه هستند، فرموده‌اند فلسفه اسلامی ذاتاً تقوا به بار می‌آورد. آموزه‌ها و مؤلفه‌های بنيادينی در حكمت متعاليه هست كه انسان را به معنويت سوق می‌دهد، ازجمله تبيين حكمی آموزه قوس صعود و نزول، پديد آمدن كثرت از وحدت و بازگشت كثرت به وحدت (كه مبدأ، مسير و منتهای حركت معنوی را مشخص می‌سازد، همت سالک را بالا می‌برد و موجب می‌شود به‌خاطر دست‌يابی به برخی منزل‌گاه‌های متوسط، از حركت باز نماند و منحرف نشود. در حكمت متعاليه حركت از او و به سوی او، تبيين عقلانی مستحكمی يافته است)، تبيين حقيقت رشد و تربيت و انديشه وجود رابط. حكمت صدرایی با غنای عظيمی تربيت را پشتيبانی می‌كند. علم‌النفس صدرایی را می‌توان با رويكرد تربيتی قرائت كرد و نكات ناب فراوانی يافت. ▫️استاد يزدان‌پناه در پاسخ به اين پرسش كه وجود چه نكاتی در حكمت صدرایی موجب حصول تشنگی معنوی در پيروانش می‌شود، به چند دسته از مبانی و مباحث هستی‌شناسانه، انسان‌شناسانه، معرفت‌شناسانه و دين‌شناسانه در اين حكمت اشاره كردند. مطابق مبانی و آموزه‌های هستی‌شناسانه ملاصدرا، حق‌تعالی مركز ثقل عالم است و آموزه وجود رابط (با تفسيری كه به وحدت شخصی وجود می‌انجامد) نسبت هستی را با خداوند بيان می‌كند. اين آموزه، تفسير دقيق و عميق از حقيقت بندگی است. برخی از عارفان اين سنت، از آموزه وجود رابط، شيوه‌ها‌ی سلوکی استخراج كرده‌اند. برخی به شاگردان توصيه می‌كردند كه: «در اين نسبت شريفه تأمل بفرما»، يعنی در اين نسبت با حضرت حق بينديش تا در جانت پياده شود. اگر كسی نگاه وحدت شخصی ويژه حكمت صدرا را درک كند، به بندگی غليظ می‌رسد و نوع تعاملش با حق متعال تغيير می‌كند. در انسان‌شناسی صدرایی نگاهی متعالی به كمال و سعادت انسان عرضه شده است. پاسخ به پرسش چيستی سعادت انسان، نتايج عملی دارد. ملاصدرا تقريری وجودی از سعادت انسان دارد كه نتيجه‌اش نيازمندی انسان به سلوک معنوی است. حتی ملاصدرا چگونگی سلوک معنوی را هم بيان كرده است. در معرفت‌شناسی صدرایی، شهود قلبی تثبيت شده و بر آن صحه گذارده شده است. ملاصدرا شهود را بالاتر از ديگر راه‌های معرفتی انسان قرار داده است و شهود قلبی را مشاهده از نزديک می‌داند. نيز مبانی دين‌شناسانه ملاصدرا موجب شده است متون دينی در باب سلوک معنوی به‌خوبی فهم شوند و تفسيرهایی عميق از آنها شكل بگيرد. در نتيجه هر آنچه در سنت عرفانی اسلامی پيش از ملاصدرا وجود داشت، به‌گونه فلسفی و عقلانی تبيين شد و در اختيار فرهيختگان قرار گرفت، آنها را درگير كرد و در مسير عرفان قرار داد. حكمت صدرایی محصول عرفان نظری را در دستگاهی فلسفی عرضه كرد، و عرفان عملی را دارای مبانی قوی انسان‌شناسانه كرد. از اين‌رو اين حكمت تشنگی ايجاد می‌كند و در عمل، صدراييان را به وادی سلوک معنوی می‌كشاند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 گزارشی از نشست ظرفيت‌های حكمت صدرایی در تربيت معنوی | قسمت سوم ◽️استاد امينی‌نژاد در ادامه بحث درباره تأثيرات حكمت صدرایی در پرورش سالكان، بيان كردند كه حكمت متعاليه بسياری از موانع ذهنی و انديشگی سلوک معنوی را از ميان برداشت و آرامشی فكری برای طالبان اين مسير فراهم كرد. برخی فضاهای سلوکی پيش از ملاصدرا دچار خرافات و تخيلات شعری بود. اما حكمت صدرایی مباني عميق و برهانی هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه به دست داد و عرفان را با عقلانيت ناب همراه كرد. پس از ملاصدرا نزاع عقل و دل و حكمت و عرفان رخت بر بست و ميان عقل و دل و ايمان آشتی برقرار شد. تلائم دل‌نشين عقل و كشف و وحی، از دستاوردهای مهم و شيرين حكمت صدرایی است، بر اين اساس سازگاری سلوک و عرفان با آموزه‌های ديني نيز نشان داده شد. برای نمونه، آموزه وجود رابط دارای لوازم روحی و سلوکی متعددي است (در اين باره به مقاله «تفسير عرفاني وجود رابط و پيامدهای آن» مراجعه كنيد). ملاصدرا بيان كرده است كه احساس استقلال از حق تعالی از عقايد مهلكه است. مطابق اين آموزه، احتياج دائمی انسان به خداوند تبيين می‌شود. موافق انديشه كلامی بِنا و بنّا و خدای ساعت‌ساز، جایی برای حقيقت دعا، توكل، تفويض و مانند اينها باقی نمی‌ماند. ربط حضوری وجودی انسان با خداوند، موجب احساس قرب حداكثری می‌شود و فقر محض انسان را تبيين می‌كند. انديشه تكامل بر اساس حركت جوهری نفس نيز از ديگر مبانی بسيار مهم صدرایی و اثرگذار در سلوک معنوی است. از اين مبنا، تعريف تربيت را می‌توان به دست آورد. برخلاف نگاه‌های رفتارگرا، تربيت مناسب مربوط به ساحت باطنی انسان است. بايد ساحت باطنی اصلاح شود تا رفتارهایی صالح از انسان سر بزنند. آموزه حدوث جسمانی نفس، نشان می‌دهد كه انسان وليده طبيعت است، و ملاصدرا بر اين اساس تبيين كرده است كه چرا انسان بايد در مسير سلوکی خود از طبيعت دور شود. نيز در حكمت صدرایی مرگ به‌ خوبی تفسير شده است و رجوع به خداوند تبيينی ژرف يافته است. ▫️استاد يزدان‌پناه از ديگر آموزه‌های عرفانی و سلوکی حكمت صدرایی را انديشه فنا دانستند. به اعتقاد ايشان ملاصدرا توانست تفسيری عميق از مقام فنا به دست دهد. به اين انديشه در آثار ابن‌سينا و شيخ اشراق نيز توجه شده بود، اما آنان به‌خوبی از عهده تفسير و تبيين آن بر نيامدند. بهترين تبيين فنا، صيرورت وجودي است، كه ملاصدرا مطرح كرده است. يكی از مباحث بسيار مهم و سلوكی در حكمت صدرایی، نفس اماره است. ملاصدرا نفس اماره را به‌ خوبی تبيين كرده و نسبتش را با فطرت و عقل نشان داده است. بر اين اساس راه نجات از نفس اماره بيان شده است. نيز مسئله خواطر شيطانی و ملكی همراه با تبيين‌هایی فلسفی شده است. آموزه حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس، و اينكه بدن مرتبه نازله نفس است، لوازم سلوكی فراوانی دارد. نيز اتحاد عقل و عاقل و معقول و اتحاد عمل و عامل، نشان می‌دهند كه هر انديشه و عملی در حقيقت جان انسان اثر می‌نهد، البته معرفت اصل است. اعتقاد پاک اصالت دارد. عمل تخلص می‌دهد، اما به‌تنهایی رساننده نيست. ايمان و معارف حق نقشی اساسی در وصول انسان به كمال دارند. ملاصدرا به لايه‌های طولی انسان پرداخته و مراحل تجردی انسان را بيان كرده است. بر اين اساس مراحل ايمان و كفر تبيين می‌شود. در حكمت صدرایی روشن می‌شود كه مسير سلوکی انسان بی‌نهايت است، و انسان دارای مقام لايقفی است. مطابق دستگاه سلوكی برآمده از حكمت صدرايی، الهي شدن، رسيدن به عميق‌ترين مراحل سلوكی است كه البته مسيري بی‌پايان است. نوع نگاهی كه ملاصدرا به بدن دارد، باعث می‌شود حضور در نشئه دنيا و دنيایی بودن، تفسيري مناسب در فضاى سلوكی بيابد. دنيايی كه با حقايق برتر هماهنگ است، در اين دستگاه مورد توجه است، و بى ‌مهري مطلق به دنيا، كه در برخى جريانات سلوكی مشاهده می‌شود، در اينجا نيست. حكمت صدرايی عقلانيت سلوكی ويژه‌اى را موجب شده است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 گزارشی از نشست ظرفيت‌هاى حكمت صدرايی در تربيت معنوی | قسمت چهارم ◽️استاد امينی‌نژاد در ادامه بيان كردند كه در دستگاه صدرايی به تمام ابعاد تربيتی انسان پرداخته شده است. او انسان را به‌گونه‌اى خاص تعريف مي‌كند و حقيقت او را داراى امتداد از مادى تا الهی می‌داند. او مراتب جسمانى انسان را در سعادتمندی‌اش معتبر می‌داند و به ابعاد جسمانية الحدوث بودن انسان توجه كرده است. در ايقاظ النائمين گفته است كه در دوره ختمی، سعادت بر اساس توجه به دنيا و آخرت فرادست مى‌آيد. يكى از امتيازات سنت معنوی صدرايی، توجه عميق به معرفت نفس است، كه از مميزات مكتب نجف است. از ديگر ويژگي‌هاى سنت سلوكی صدرايی، حكومت عقلانيت صدرايی بر سلوک است. در اين دستگاه، عقل و مبانى قويم عقلى معيار معنويت سلوكی شده است و عرفان ما از خرافات و تخيلات رها گشته است. ▫️استاد يزدان‌پناه در پاسخ به پرسش برخى حاضران درباره ظرفيت‌هاى حكمت صدرايی در تربيت معنوی به‌ معناى عام و معنويت و تربيت خانوادگى و اجتماعى بيان كردند كه انسان‌شناسى صدرايی براي انواع تربيت ظرفيت‌هايى مناسب دارد. براى نمونه، مبناى اتحاد عمل و عامل مى‌تواند حتى براي تربيت كودک توصيه‌هايى داشته باشد. در حكمت صدرايی هر نوع عمل (حتي نيت، كه معمولا تنها حالتی نفسانی شمرده شده است) و حالت انسانى تبيين مناسبى دارد. در اين حكمت منطق عمل و حركت انسانى به دست داده شده است و روشن گشته است كه چه راهى اساساً راه صعود انسان است و چه راهى اساساً راه سقوط انسان است. مطابق مبانى صدرايی، عمل انسان در جان او اثر می‌گذارد. ملاصدرا به چهار وضعيت عام انسان‌ها، تحت عناوين ملکی، شیطانى، بهيمی و سبُعی، پرداخته است. او نگاهى وجودى به انسان دارد و كمال انواع مراتب انسانى را ترسيم كرده است. او شيطان‌صفتي را تحليل كرده و چرایی ناپسندی لذت‌گرایی را تبيين كرده است. بنابراين ظرفيت‌هاى اين حكمت براي انواع سطوح تربيت معنوی فراوان است و بايد اين ظرفيت‌ها استخراج شوند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ◽️ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام را تبریک عرض می‌کنیم. ▫️قال علی بن موسی الرضا علیه‌السلام: مَن جَلَسَ مَجلِسا یُحیی فیهِ أمرُنا، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوُبُ؛ هر که در مجلسی بنشیند که در آن یاد ما (اهل بیت) زنده می‌شود، قلبش، در روزی که قلب‌ها می‌میرند، نمی‌میرد. 🏷 وسائل الشیعه، ج ۴۴، ص ۲۷۸ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 همراه نور ◽️استاد ما، علامه ذوالفنون حسن‌زاده‌آملی قدس‌سره با نور علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به مقامات عالی رسید. 🏷 برگرفته شده از بیانات آیت‌­الله یزدان‌پناه در جلسه سالانه اعضای مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات. علیه‌السلام 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
🔰 عرض تسلیت ▪️سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی رحمةالله‌علیه را تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️رهبر انقلاب اسلامی: امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه چکیده و زبده‌ مکتب ملاصدرا است؛ نه فقط در زمینه‌ فلسفی‌اش، در زمینه‌ عرفانی هم همین‌جور است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 شاکله شخصیتی امام ▪️بنیاد لایه‌های شخصیتی حضرت امام خمينی قدس‌سره معنويت توحیدی عرفانی اوست. 🏷 گفتاری از استاد علی امینی‌نژاد در نشست تخصصی بررسی مختصات شخصیت امام خمینی رحمةالله‌علیه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
🔰 سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورز با موضوع ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی ◽️ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور، سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورز با موضوع ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی را برگزار می‌کند. با حضور: - آیت‌الله استاد سید یدالله ‌یزدان‌پناه - حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، مرکز پژوهش‌های آستان قدس. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 سلسله نشست‌های تخصصی برش تاریخی گریزناپذیر برای فهم فلسفه اسلامی ▫️ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نشست تخصصی برش تاریخی گریزناپذیر برای فهم فلسفه اسلامی ( معرفی طرح تصحیح طبقات) را برگزار می‌کند. ▫️با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا درگاهی‌فر 🗓 زمان: شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸-۱۴ 📍آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، پلاک۴، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. 💻 پخش زنده: https://www.irip.ac.ir/u/136 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 گزارش تصویری | سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورز با موضوع ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی ◽️چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور، سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورز با موضوع ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی در شهر مقدس مشهد برگزار شد. ▫️در این نشست که در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه و حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد به ارائه مباحث پیرامون ارکان تربیت، حجاب و عفاف در تربیت توحیدی پرداختند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 به‌روزرسانی فایل‌های درسی ▫️با توجه به پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲، به استحضار سروران گرامی می‌رساند فایل‌های درسی مرتبط با دروس حضرت استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد در فروشگاه اینترنتی نفحات به‌روز رسانی شد. ▫️لیست دروس به‌روز شده به قرار ذیل است؛ دروس استاد یزدان‌پناه: - درس خارج نهایه الحکمه - درس تفسیر المیزان - درس عرفان در وادی عمل - درس حکمت عملی - درس اسفار اربعه (بخش نفس) دروس استاد امینی‌نژاد: - درس فصوص‌الحکم - درس اسفار اربعه ۴ - درس اسفار اربعه ۶ لازم به ذکر است با جمع‌بندی و آماده‌سازی فایل‌های درس بحارالانوار که توسط استاد امینی‌نژاد بیان شده است، بزودی فایل‌های این جلسات نیز در فروشگاه اینترنتی نفحات بارگذاری و قابل استفاده خواهد شد. ▫️شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل، فایل صوتی تمامی دروس را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید؛ Store.Nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی ▫️ششمین پیش‌نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» با موضوع چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی در پژوهشکده شهید صدر برگزار می‌شود. 🎙سخنرانان: حضرت آیت الله سید یدالله یزدان پناه استاد عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم دکتر محمد جبارپور دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی هیأت دولت 🎙دبیرعلمی: دکتر محمدصادق تقی زاده طبری مسئول اندیشکده نظام‌سازی پژوهشکده شهید صدر 🗓 زمان: دوشنبه ۲۲ خرداد، ساعت ۱۷ 📍لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 نشست «حکمت متعالیه و جهان امروز» ▫️با حضور: استاد آیت‌الله سید یدالله یزدان پناه استاد سید مهدی امامی جمعه استاد اصغر طاهرزاده 🕤 زمان : پنجشنبه ۲۵ خردادماه ، ساعت ۹:۳۰ 📍مکان : اصفهان ، خیابان نشاط، کوچه ۱۴ ، خانه مشروطیت اصفهان 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی.mp3
18.8M
🔰اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی ▫️در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ استاد علی امینی‌نژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه میبد یزد به ایراد سخنرانی پرداختند که موضوع سخنرانی ایشان ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی برای فهم روایات اهل بیت علیهم السلام بود. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی ▫️گزارشی از جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه میبد یزد با موضوع اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی. ▫️بخش اول فقه مختص در فقه اصغر نیست هدف ما از طلبگی: ۱- شناخت دین ۲- عمل کردن به آن و خود سازی ۳- اصلاح اجتماعی بیشترین احادیث و روایات ما درباره مباحث تربیتی اخلاقی سلوکی است و بیشتر از آن درباره اصول دین هست. مرحوم آخوند می‌فرمایند: اجتهاد در حوزه معارف دین جز با اجتهاد در علوم عقلی اسلامی امکان پذیر نیست و حرفی به غایت درست است. و امام نیز می‌فرمایند: به جان دوست قسم که آنچه حکما و عرفای اسلامی گفته‌اند این‌ها شرح آیات و روایات است. چرا در حوزه‌ها توحید صدوق و کافی صدوق دیگر نیست اغلب شبهات در جوانان شبهات زیستی و طبیعی است باید حوزه برای این‌ها جواب داشته باشد. فقه جزیی از دین هست و نورانی بحث سر این است که چرا حوزه فقط به این می‌پردازد. دین پر است از واژه‌های فلسفی. بین جبر و تفویض از زمین تا آسمان فاصله است. ▫️بخش دوم بعد از شناخت دین، وظیفه دفاع از دین است که باید از کلام استفاده کرد. آثار شهید مطهری کلام جدید است. خواجه نصیر فلسفه را وارد کلام کرد چون هدف در کلام این است که عقول بشری قانع شوند نسبت به داده‌های دینی و یکی از ابزارهای بسیار عالی که می‌شود مدعیات اصیل دین را برای ذهن بشر قانع کننده کرد فلسفه است. فضای ماتریالیستی حتی به حوزه‌ها هم رسوخ کرده بود قبل از انقلاب این فضا را حضرت علامه درست کرد و کار را درآورد. ▫️بخش سوم مقام معظم رهبری یک خط مشی را ترسیم کردند اول فرمودند: انقلاب اسلامی ما برای احیای تمدن بزرگ اسلامی است، فضای جهانی اندیشیدن و تمدن پایه اصلی آن علم است و اولین علمی که ایشان تاکید کرد علوم تجربی است و بعد از یک مدت گفتند مسئله اساسی‌تر علوم انسانی است علوم انسانی پدر جد همه علوم است. وطلبه باید به طلبگی خود افتخار کند چون در این فضاست و بعد فرمودند: پایگاه اصلی علوم انسانی فلسفه و بنحو خاص حکمت متعالیه است مثال مناظره آقای درخشان و غنی نژاد است. فلسفه ای می‌تواند راه بیفتد که فقه و دین را جمع کند و بالعکس فلسفه اسلامی تبیین زیر ساخت‌های عقلانی انسان است که بستر دین را فراهم می‌کند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
مختصات نحله عرفانی نجف اشرف.mp3
27.25M
🎧 مختصات نحله عرفانی نجف اشرف ▫️در مراسم بزرگداشت سالک الی‌الله، آیت‌الله ناصری رحمةالله‌علیه، حضرت استاد، آیت‌الله یزدان‌پناه به بررسی مختصات نحله عرفانی نجف اشرف پرداختند. ▫️این مراسم در عصر چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در شهر اصفهان برگزار گردید. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
📃 گزارش | مختصات نحله عرفانی نجف اشرف ▫️عصر چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲، شهر اصفهان شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت سالک الی‌الله، آیت‌الله ناصری رحمه‌الله‌علیه بود. ▫️در این مراسم حضرت استاد، آیت‌الله یزدان‌پناه به بررسی مختصات نحله عرفانی نجف اشرف پرداختند که اهم مطالب ارائه شده توسط حضرت استاد، به شرح ذیل است؛ در هر مکتب عرفانی ممکن است یکی دو شخصیت بزرگ وجود داشته باشد که آن مکتب را به چشم بیاورند، اما در نحله نجف اشرف تمامی افراد آن از بزرگان و قله‌های عرفانی‌اند. این مکتب عرفانی مختصاتی دارد که سبب پرورش چنین الگوهایی شده است؛ ۱. اجتهاد بزرگان این نحله عرفانی همچون ملاحسینقلی همدانی، سید علی قاضی، علامه طباطبایی و علامه حسن‌زاده آملی، همگی مجتهدان تشیع هستند. اجتهاد در شریعت یکی از مختصات جدی در این نحله است. افزون بر اجتهاد در احکام، اجتهاد در سلوک نیز دارند، یعنی اجتهاد طریقت آن‌ها برآمده از اجتهاد شریعت است. این سبب می‌شود که نوع سلوک آن‌ها از مُرّ دین است و چیز افزونی ندارند. افزون بر این دو، اجتهاد در معارف دارند، یعنی حقیقت قرآن و روایات را بررسی می‌کنند. اجتهاد به حسب متن دینی دارند. ۲. توحید ناب توحید در نزد این نحله عرفانی، وحدت شخصیه وجود است. حقیقت این توحید ناب از قرآن کریم به دست آمده است که مرحوم علامه طباطبایی فرموده بودند: نگویید توحید عرفانی، بگویید توحید قرآنی. فهم این توحید با مباحث عمیق فلسفی و سنت معقول گره خورده است و تعامل عجیبی را برای سالک ایجاد می‌کند. بی‌خود نیست که همه این افراد به قله و اوج عرفان می‌رسند. این مولفه جدی است که نحله نجف را به عمق می‌کشاند. ۳. تعامل با ولایت بنده خبر دارم، نوع تعامل بزرگان این نحله با مسئله ولایت، بالاترین تعامل در میان بزرگان دینی ماست. اینان مغز ولایت و حقیقت آن را دریافته‌اند و نور ولایتی که در قلب این افراد است، متفاوت از دیگران است. ۴. نوع تعامل استاد و شاگرد در این مکتب، نوع تعامل استاد و شاگرد از دکان‌ها و انانیت‌ها و قیودات جداست. لذا در نوع حرکت این افراد نفسانیت وجود ندارد. ۵. نشر اندیشه در اجتماع بزرگان این نحله عرفانی به شکل باطنی و گاه به شکل عمومی در میان مردم هستند. اکنون معنویت موجود در ایران حاصل کار این نحله است و همه از لحاظ معنوی بر سر سفره این نحله نشسته‌اند. ▫️حضرت استاد در پایان سخنانشان پیرامون علم عرفان نظری و نیز ارتباط نحله عرفانی نجف با سیاست، نکات ارزشمندی را بیان کردند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی.mp3
37.16M
🎧 چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی ▫️ششمین پیش‌نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» با موضوع چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی با حضور حضرت استاد آیت‌الله یزدان‌پناه برگزار شد. ▫️در این نشست که عصر دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمد جبارپور، دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی هیأت دولت و دکتر محمدصادق تقی‌زاده طبری، مسئول اندیشکده نظام‌سازی پژوهشکده شهید صدر در شهر مقدس قم برگزار گردید، حضرت استاد به ارائه نظرات خویش پرداختند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 گزارش | چیستی ونحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی ◽️عصر دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ ششمین پیش‌نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» با موضوع چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی برگزار شد. ◽️در این نشست حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه به ارائه مباحث پیرامون چیستی و نحوه وجود فرهنگ پرداختند. چیستی و نحوه وجود هر دو پرسش فلسفی است. و نحوه وجود ادبیات صدرایی است. روشی که فیلسوفان ما بکار می‌برند (بوعلی، شیخ اشراق و مخصوصا صدرا) نگاه اکتشافی و کشف واقع است. یعنی اول باید اثبات شود چنین واقعیتی داریم و بعد در باب او بحث کنیم. بحث فرهنگ ریشه در کنش اجتماعی دارد و کنش اجتماعی ریشه دارد در نحوه وجود انسان که این می‌شود نحوه وجود شعوری ارادی، شعوری که اینجا گفته می‌شود شعور مخصوص انسان است که عقلی است و این از تمایزات انسان و حیوان است. روند کار ارادی به این صورت است: ۱- تصور ۲- تصدیق ۳- شوق ۴- عزم ۵- اراده این اراده سبب می‌شود و شروع می‌کند بر حرکت کردن و یک بحث شروع می‌شود به نام معناداری عمل ما (معنا دار بون عمل) مثل اینکه فلانی کلاه را برداشت این به این معنی است که احترام گذاشت و هر عملی یک معنی خاصی دارد. این در ساحت فرد بود. در ساحت جامعه چه؟ اول باید جامعه را اثبات کرد. نفس قرار گرفتن انسان در موقعیت تعامل انسانی که کنش‌ها بر اساس تعامل انسانی است یک نوع فشردگی پدید می‌آورد یک انباشتگی افرادی و یک انباشتگی ساختاری مثل یک خانواده با خاطرات مشترک گویی حافظه مشترک دارند در حالی که جدا از هم هستند. و هرکدام یک نقش دارند یکی پدر است و یکی پسر و فرهنگ همان معنی و حافظه مشترک است. تقبّل عمومی معیار اشتراک است. نحوه وجود: ۱- فرهنگ ظاهر و باطن دارد ۲- هویت توحدی انتشاری فرهنگ است ۳- سیالیّت و تغییر فرهنگ ۴- سمت فاعلی و سریانی فرهنگ غذا خوردن چینی‌ها ۵- تاریخ‌مندی فرهنگ، فرهنگ با تاریخ قد کشیده است. ۶- سریان فرهنگ در افراد هر فرد خود جامعه است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri