eitaa logo
نهضت جهانی اسلام
18 دنبال‌کننده
32 عکس
47 ویدیو
3 فایل
🌐 سایت موقوفه مجازی نفس زکیه؛ موقوفه مجازی نهضت جهانی اسلام 🆔 nafsezakiyah.ir 💠 در این سایت به تبیین نهضت جهانی اسلام و ولایت فقیه و تمدن نوین اسلامی و موانع ظهور و آسیب های اجتماعی پرداخته می‌شود و از تولیدات استودیویی موقوفه مجازی استفاده می کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
شیخ محمدعلی محسن زاده: ⛔️⛔️ عرفان‌های بدلی و ترویج سستی و خرفتی به اسم ثروت ✍️ کار و تلاش از مسائلی است که تمام انسان‌ها اهمیت آن را واقف هستند و سعی دارند از تنبلی و خرفتی دوری کنند. در روایات فراوانی تأکید بر اهمیت کار و تلاش شده است به‌گونه‌ای که هرچقدر کار سخت‌تر و سنگین‌تر باشد فضیلت و ثواب آن نزد پروردگار افزون می‌شود. ▪️ از سویی تاریخ گواه است که، اسلام در عصرهای اول در هر ملتی قدم می‌گذاشت، بر ثروت و دارائی آن‌ها می‌افزود و کشورهایشان را آباد می‌ساخت و زمین‌های بایر آن‌ها را سرسبز می‌گرداند. 👈 کسی که در احادیث و سخنان شریف حضرت ختمی‌مرتبت دقت کند، می‌فهمد که چگونه مسلمانان را به کار و کوشش تشویق نموده‌اند تا مسلمانان را از ضعف و ناتوانی مادی که دامن‌گیر بعضی از افراط کنندگان در دین شده است؛ برهاند. در تاریخ آمده است که حضرت هرگاه به مردی نظر می‌کرد و از او خوشش می‌آمد، سؤال می‌کرد؛ آیا او شغل و حرفه‌ای دارد یا نه؟ پس اگر می‌گفتند: نه، می‌فرمود: از چشم من افتاد و در نظر من ارزش و جایگاهی ندارد.(جامع احادیث الشیعه، ج22  ص174) ▪️ با این غنای متون تاریخی و توصیه‌های ائمه هدی علیهم‌السلام و باوجوداینکه می‌دانیم کار و تلاش در همه زمینه‌ها برای یک جامعه نیاز مبرم است و به تخصص‌ها و کاره‌ای متنوعی برای رشد یک جامعه نیاز داریم اما سرکرده‌های عرفان‌های کاذب عملاً درصدد از بین بردن فضیلت کار و رشد اقتصادی کشور هستند. سران شبه معنویت‌هایی چون قانون جذب، متد موفقیت، پول‌سازی و...با ترویج بی‌عملی، ترویج تنبلی، ادعای کسب ثروت همراه با رفاه و بدون عرق ریختن و... پایه‌های اقتصادی کشور را از بین می‌برند. ▫️ به واژه‌ها و جمله‌های منتشرشده در صفحات این افراد، جلسات متعدد و همایش‌های آنان دقت کرده‌اید؟ تمامی آنان در کلاس‌های نظیر موفقیت، قانون جذب، تفکر نوین، فنگ شویی، کسب ثروت و... ادعا دارند که دنبال کنندگان خود را به ثروت هنگفت خواهند رساند! ثروت و تجملات با چه؟! با عدم کار و تلاش، با تخریب و حقیر نمودن قشر کارگر و کارهای سخت، با ضربه زدن به پایه‌های اقتصادی یک کشور، با از بین بردن و سقوط عمل و تلاش!! 👈 دشمن در پی ترویج بی‌عملی، ایجاد حالت انفعال و مصرف‌زدگی است و سرکرده‌های عرفان کاذب مهره‌های خوبی برای این تاکتیک دشمن هستند و متأسفانه بازهم آنانی که باید به فکر این جامعه باشند در بی‌توجهی! ▫️ دشمن استخفاف و تحقیر هویت دینی و ملّی را هدف گرفته است و مسلماً یکی از بهترین راهکارها همین خواب‌آلوده کردن آنان با موضوع کسب ثروت بدون کار و تلاش مثمر ثمر است. حقیقتاً در کنار تمام خطراتی که در این وبلاگ و کانال برای عرفان‌های دروغین برشمرده شده است، موضوع از بین رفتن فضیلت کار و تلاش و ترویج بی‌عملی پایه‌های اقتصادی کشور را تخریب خواهد نمود! گسترش این نوع تفکرات زیربنای عظمت یک کشور را از بین خواهد برد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ محمدعلی محسن زاده: خلیج فارس و دریای عمان جای طبلهای توخالی یاهمان ناوهای غول پیکر آمریکایی نیست،برید گم شید ،بگذارید نسیم بوزد!
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
٢٣سال پیش، فیلمی از هجوم نیروهای تروریستی آمریکایی به حرمین شریفین امام هادی و امام حسن عسکری سلام الله علیهما در سامرا @BisimchiMedia
⚡️سالروز آغاز امامت و ولایت امام مهدی علیه السلام مبارک باد. 🔸روز نُهُم رَبیع‌ُالاول روز آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. بنابر نقلی در این روز، عمر بن سعد از قاتلین امام حسین(علیه السلام) کشته‌شد. گاه در این روز محافلی به نام‌های، عیدُ الزهرا و فرحةُ الزهراء، به عنوان روز قتل خلیفه دوم عمر بن خطاب برگزار می‌شود درحالی که قتل خلیفه دوم روز ۹ ربیع الاول نبوده است بلکه بر اساس اعلام اکثر علمای شیعه و مورخان سنی و شیعه تاریخ قتل خلیفه دوم در ماه ذی‌الحجه سال ۲۳ هجری بوده است و روز ۹ ربیع الاول روز کشته شدن عمر بن سعد به دست مختار ثقفی است که در آن سال‌ها جشن‌هایی به این زمینه گرفته می‌شده که بعدها به دلیل هم اسم بودن عمر بن سعد با خلیفه دوم به این نام یعنی «عمر کشون» مشهور شده است. 🔸مراجع و عالمان دینی شیعه برپایی مجالسی که در آن اهانت به مقدسات و بزرگان دینی اهل سنت می‌شود را جایز نمی‌دانند. شاید بسیاری خبرهای کشتار شیعیان در پاکستان، حمله به شیعیان در کربلا، محاصره ده‌ها خانوده شیعه اندونزی در جاوه شرقی، حمله به حسینیه‌ها و مراکز شیعی در سوریه، حمله به شیعیان نیجریه ،محدودیت‌ها علیه شیعیان در مصر و عربستان و ... را شنیده باشند، اما در چرایی چنین اتفاقاتی کسی فکر نکرده است.هر چند می‌توان ده‌ها عامل را در این برشمرد اما یکی از این عوامل مراسم‌هایی است که در روز ۹ ربیع‌الاول برگزار می‌شود. 🔸برخی مجالس وهن‌آمیز که به اسم تشیع برگزار می‌شود که برگزار کننده همین مجالس ساده و به ظاهر مخفیانه!! خسارت بزرگی به مکتب راستین اهل بیت(علیهم السلام) وارد کرده و مسئولیت خون هزاران شیعه مظلوم زاهدانی، پاکستانی، عراقی، لبنانی و ... را به گردن می‌گیریم. 🔸تجربه نشان داده که هیچگاه دشنام گفتن به مقدسات دیگران موجب هدایت گمراهان نمی‌شود بلکه برعکس آنان را به لجاجت و مقابله به مثل وادار می کند از این رو اهل بیت(علیهم السلام) به شیعیان یادآور می شدند که خداوند از دشنام گفتن حتی نسبت به بت‌های مشرکان نهی فرموده است. خداوند می فرماید « به معبود کسانى که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها(نیز) از روى(ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند »[أنعام/۱۰۸] بنابراین پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی و اسلامی است. 🔸در همین راستا و برای پاسخ به شبهات حول مجالس انحرافی معروف به «عید الزهرا» و «عمر کشون» خواندن کتاب نهم ربیع، خسارت‌ها و جهالت‌ها بسیار توصیه می‌شود. این کتاب نوشته «مهدی مسائلی» توسط انتشارات وثوق منتشر شده است. 🔸متأسفانه در سالهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلم ها و صوت‌ها به کشورهای مجاورمان که شیعیان ، اهل تسنن و وهابیت در کنار یکدیگر زندگی می کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه گردیده است. 🔸همچنین در سیره اهل بیت(علیهم السلام) تأکید بر مدارا با اهل سنت صورت گرفته است، چنان که در کتاب‌هایی نظیر «المحاسن »، «الکافی»، «تفسیر العیاشی»، «بحارالانوار» و «مستدرک الوسایل» به احادیثی بر می‌خوریم که بر اصل وحدت مسلمانان اذعان دارند که برگزاری این چنین جشن‌های خرافی موجب برهم زدن وحدت مسلمانان می‌شود 🔸 روز ۹ ربیع در اصل سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میباشد و به جای مشغول شدن به خرافات و مجالس حرام و بدعت هایی چون عیدالزهرا ، ما که ادعای شیعه بودن و یاوری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را داریم میبایست در این روز با آقا امام زمان تجدید بیعت کنیم و خود را آماده یاری و اطاعت کامل از حضرت نماییم و در درگاه الهی برای تجیل در ظهور ایشان استغاثه کنیم و خب طبیعی است که دشمنان اسلام و منافقین با مراسم خرافی، حرام و غیرمرتبط با سالروز امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تلاش کنند ما را از بیعت با آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مجالس مرتبط با سالروز امامت حضرت دور کنند.
هدایت شده از 
دیدار دبیر مجمع فرق ، ادیان ، اقوام و مذاهب یزد (مفام یزد) حجه الاسلام دکتر محسن زاده با حضرت آیت الله حاج سید محمد کاظم مدرسی حفظه الله امام جمعه بخش مرکزی یزد. در این دیدار حضرت آیت الله مدرسی حفظه الله رهنمودهایی ارائه فرمودند و مهمترین رویکرد مفام را، تقویت بنیان‌های فکری طلاب و روحانیون در استان دانسته وظرفیتهائی مانند حوزه های علمیه برادران وخواهران، بسیج طلاب،شجره طیبه صالحین، ائمه جمعه استان و...رایاد آور شدند. ضمنادبیر مفام استان یزدگزارشی از وضعیت استان در خصوص گستره فرق، ادیان ،اقوام ومذاهب به محضر معظم له ارائه نمود.┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🔰ما را در کانال رسمی در دنبال کنید. 🆔 @smodaresi_ir
هدایت شده از ┄═﷽═┄مسجد عشاق
سلام علیکم پیشگویی 😍 در سوره مبارکه اسرا آیه ۳ و ۴✅ جهت پیروزی اسلام و مسلمین و نابودی دشمنان اسلام و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹 در احادیث ظهور قبل از ظهور حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ اسمی از سفیانی و قصد خراب کردن کعبه به اسم اینکه این خانه شرک است😳 هست؛ اما بعد از از بین رفتنش اسمی از اسرائیل در آن زمان نیست😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥دفاع جانانهٔ پیرمرد آمریکایی از عملیات «طوفان الأقصی» 👌برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن اسرائیل اشغالگر لازم نیست مسلمان باشی بلکه اندکی آزاده باشی کافیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 تقدیم به شما؛ 🎼 سلیمانی 🎧 جهاد تمام میدان های جنگ بود مانند آیه ای از ال عمران بود روی تمام سلاح های جنگی مهری از دست سلیمانی بود سلیمانی مرد عراق و سوریه بود مرد فلسطین و لبنان و یمن بود بین المللی به سراسر دنیا وابسته ست و بعد از همه دنیا مرد ایران بود ♫♬♫♬♫♩ 👇👇 🆔️ @akhbarmoghavamat
مهم / گروه تروریستی داعش خطاب به حماس : برای پیروزی فلسطین، از قرار گرفتن در کنار ایران، صرف نظر کنید از جمله دلایلی کسانی که را جریانی وابسته به محور می دانند. تناقضات ایدئولوژیک این گروه تروریستی است به عنوان نمونه وقتی اسناد ارتباطی داعش آمریکا و انگلیس در کمک رسانی تسلیحاتی و مستشاری در عراق و سوریه و در خدمات و ... با صهیونیست ها افشاء می شود؛ داعش برای توجیه و کتمان روابط خود، به مبانی "استعانت از کفار" و "عدو قریب و بعید" و... روی می آورد. اکنون که حماس و مجاهدان فلسطینی با حمایت همه جانبه ایران، از قلاب سنگ به انواع راکت ها و پهپادها و سلاح های نیمه سنگین مجهز شده و تا فتح نهایی قدس،فاصله چندانی ندارند، گروه تروریستی داعش ، ایران را مانعی برای پیروزی حماس بر می خواند. حال این سوال مطرح است چنانچه بر اساس ایدئولوژی و گفتمان داعش، حامیانِ مسلمان حماس، مرتد و کافر محسوب شوند، چرا داعش مبانی "استعانت از کفار" و "عدو قریب و بعید" و ... را راجع به حامیان حماس و فلسطین در جهت مبارزه و شکست صهیونیست ها بکار نمی برد؟! ✅ 👇👇 🆔️ @akhbarmoghavamat
🔴🔴 مهم / مهم / فوری / فوری انتشار بیانیه بی‌سابقه‌ در فلسطین توسط تشکیلات خودگردان: تا فتح قدس صلح نخواهیم کرد خطبه امروز نماز جمعه فلسطین که از طرف تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شد، به آیات 4- 7 سوره الاسرا اشاره کرده و فلسطینی ها را به مقاومت و تسلیم نشدن در برابر حملات سبعانه اسرائیل دعوت کرد و اسرائیلی‌ها آن را به مثابه تهدید یهودی‌ها و دعوت به مبارزه سراسری و قتل عام یهودیان تعبیر کرده‌اند. در متن بیانیه وزارت اوقاف و شئون دینی تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس به عنوان خطبه نماز جمعه امروز آمده است: مردم شریف فلسطین به رغم زخم‌ها و سختی‌ها تا زمانی که حکومت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف برپا نشود پرچم سفید (صلح) به احتزاز درنمی‌آورد. پیام ما به اشغالگران این است که این سرزمین جز جدایی‌ناپذیر ایمان ما است و به هیچ عنوان حاضر به تکرار معاهده 1948 (تشکیل اسرائیل) نیستیم و در این زمین می‌مانیم تا انشاالله پیروزی نصیب شود. به شهروندان فلسطینی توصیه می‌کنیم مواظب شهرک‌نشنیان دیوانه باشند، بخصوص در مناطق دور از جمعیت. این حدیث نبوی نیز در قسمت پایانی بیانیه آمده است: تا زمانى که مسلمانان با یهودیان قتال نکنند و قتل به جاى نرسد، که مسلمانان یهودیان را بکشند و آنان ناچار در پشت سنگ‌ها و درخت‌ها پنهان نشوند، قیامت برپا نگردد درختان و سنگ‌ها مى‌گویند: اى مسلمان این یهود در پشت من است بیا آن را بکش! مگر درخت غرقد، که درخت یهودیان مى‌باشد چنین نگوید. ✅ 👇👇 🆔️ @akhbarmoghavamat
هدایت شده از حمید رسایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ طعنه سنگین امام جمعه اردن به پادشاه اردن و عربستان تو که می‌گوئی از نوادگان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هستی، چرا از ناموس مسلمان فلسطین دفاع نمی‌کنی شما که ادعا می‌کنی خادم حرم الشریفین هستی چرا از مسلمانان فلسطین دفاع نمی‌کنی؟ شما فقط خواننده استرالیایی دعوت می‌کنید چون شیطان‌پرست هستید. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از ┄═﷽═┄مسجد عشاق
عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السّلام یکی از احادیثی که از حضرت فاطمه معصومه نقل شده، حدیث «فاطمیّات» است که اکثر راویان آن در سلسه سند فاطمه نام دارند. این حدیث از احادیث «مُعَنعَن» است؛ «حدیث مُعَنعَن» حدیثى را گویند که در سلسله سند آن واژە «عَن» - به معنی از - تکرار شده باشد، بدون ذکر الفاظِ «أخبَرَنى» «حَدَّثَنى» یا «سَمعتُ». اللؤلؤة المثنية في الآثار المعنعنة المروية: روى السيّد محمّد الغماري الشافعي في كتابه: عن فاطمة بنت الحسين الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الرضوي، عن فاطمة بنت إبراهيم الرضوي، عن فاطمة بنت الحسن الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الموسوي، عن فاطمة بنت عبد اللّه العلوي، عن فاطمة بنت الحسن الحسيني، عن فاطمة بنت أبي هاشم الحسيني، عن فاطمة بنت محمّد بن احمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت موسى المبرقع، عن فاطمة بنت الامام أبي الحسن الرضا عليه السّلام، عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السّلام، عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام، عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن علي عليهما السّلام، عن فاطمة بنت السجاد علي بن الحسين زين العابدين عليه السّلام، عن فاطمة بنت أبي عبد اللّه الحسين عليه السّلام، عن زينب بنت أمير المؤمنين عليه السّلام، عن فاطمة بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، قالت: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «أَلَا مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً». 📚 عوالم العلوم ، ج21، ص354-355، ح3. پیروزی رزمندگان اسلام و تعجیل در ظهور آقامون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 👈ثواب شما شرکت در پخشش و فرستادن صلوات✅🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹✅ @masjedeoshagh
هدایت شده از ┄═﷽═┄مسجد عشاق
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «فان زادوا علی العشرة فلو صارت السماوات کلّها مداداً و الاشجار اقلاماً و الثّقلان مع الملائکة کُتّاباً لم یقرروا ان یکتبوا ثواب رکعة واحدة» اگر (شمار نمازگزاران) از ده تن بیشتر شود، چنان چه آسمانها مرکّب، درختان قلم و جن و انس و فرشتگان نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت را بنویسند.🌹✅ بفرست برای رفیقای عاشق خدات😍✅ @masjedeoshagh
هدایت شده از ┄═﷽═┄مسجد عشاق
وقف مجازی دانلود ترتیل 30 جزء قرآن کریم موقوفه مجازی حجه الاسلام دکتر محسن زاده (هر جزء نهایت ۳۵ دقیقه) 🆔 http://mohsenzade.com 🆔 http://mohsenzade.com/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/7751
قابل توجه مسئولین محترم در تمام سطوح مسئولیتی! اساس مسئولیّت پذیری: لازم است بدانیم که مسئولیّت پذیری، مقدّمات و شرایطی دارد و زمانی می توان مسئولیّتی را به فردی سپرد که او این شرایط را احراز کرده باشد. 1.مسئولیّت پذیری زمانی تحقّق می پذیرد که رسالت و تکلیفی در کار باشد؛ یعنی انسان، قبلاً کارهایی را با اراده و اختیار خویش پذیرفته باشد و سپس مسئولیّت انجام آن را به عهده گیرد نه کارهایی که تحت تأثیر جاذبه میل ها و دافعه خوف ها انجام می دهد. 2.مسئولیّت در جایی اعتبار می شود که فرد، دارای قدرت تمیز و ادراک باشد ؛ لذا انسان ناآگاهی که دارای قدرت درک و فهم نمی باشد را نمی توان ملزم به انجام کاری کرد و به او مسئولیّتی را سپرد. 3.زمانی می توان فرد را در مقابل وظیفه ای که داشته است مورد بازخواست قرار داد که آن فرد، قبلاً مسئولیّت خود را شناخته باشد و این مستلزم رسایی پیام و دریافت آن توسّط فرد مکلّف می باشد. 4.تکلیف کردن متوقّف بر قدرت انجام وظیفه از سوی فرد مکلّف است لذا فرد ناتوان هر چند که آگاه باشد به دلیل اینکه کار از حوزه عمل و قدرت او خارح است مسئول نخواهد بود 5.زمانی می توان فرد را مسئول دانست که او با اختیار و اراده خود ، انجام یا ترک کاری را به عهده گرفته باشد نه اینکه مجبور به این کار شده باشد. بدون شروط بالا مسئولیّت دادن به کسی و بازخواست کردن از او معنایی ندارد و این مقدّمات ، از شرایط اساسی مسئولیّت پذیری می باشد. مسئولیّت پذیری دراسلام: نظام حقوقی اسلام نظامی تکلیف گراست؛ به عنوان مثال در متون دینی وقتی صحبت از حقّ انسـانها می شود بحث از حقوقی است که انسانهای دیگر بر ما دارند و به عبارت دیگر مسئولیّتی که ما در قبال دیگران داریم . البته چون این حقوق طرفینی است ما نیز این حقوق را بر عهده دیگران داریم امّا بدلیل همان بعد سازندگی و تربیت و هدایت که دین اسلام برای خود، قائل است در بیان به جنبه تکلیف و وظیفه و مسئولیّت ، توجّه بیشتری می کند ؛ لذا امام سجّاد( علیه السّلام) می فرماید: اِعلَم رَحَمَکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیکَ حُقوقاً مُحیطَةٌ بِکَ فِی کُلِّ حَرَکَةٍ تَحَرَّکتَها وَ سَکَنَةٍ سَکَنتَها اَو حالٍ حَلَّتها اَو مَنزِلَةٍ نَزَلتَها اَو جارِحَةٍ قَلَبتَها اَو ءَالَةٍ تَصَرَّفتَ فِیها فَاَکبَرِ حُقُوقُ اللهِ تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَیکَ ما اَوجَبَ عَلَیکَ لِنَفسِهِ مِن حَقِّهِ الّذی هُوَ اصلُ الحُقوقِ. (محمّد بن بابویه،شیخ صدوق،خصال،ترجمه سیّد احمد فهری زنجانی ، شیراز ،انتشارات علمیّه اسلامیّه ،بی تا ، ص 674) بدان که خدای عزّوجلّ را بر تو حقوقی است که در هر جنبشی که از تو سر می زند و هر آرامشی که داشته باشی و یا در هر حالی که باشی یا در هر منزلی که فرود آیی یا در هر عضوی که بگردانی یا در هر ابزاری که در آن تصرّف کنی، آن حقوق اطراف تو را فرا گرفته است . بزرگترین حقّ خدای تبارک و تعالی همان است که برای خویش بر تو واجب کرده؛ همان حقّی که ریشه همه حقوق است. امام سجّاد(علیه السّلام) نمی فرماید تو بر گردن دیگران حقّی داری که آنها باید در مورد تو رعایت کنند بلکه می فرماید؛ حقوقی تو را احاطه کرده ؛ یعنی حقوقی که دیگران بر گردن تو دارند و تو باید از عهدۀ آنها برآیی. همانطور که دیدیم اسلام دینی تکلیف گراست و اصولاً دینداری بدون مسئولیّت پذیری و تعهّد معنایی ندارد. در ادامه به اهمیّت مسئولیّت پذیری و جایگاه آن در قرآن و سنّت می پردازیم. در قرآن مجید آیات فراوانی وجود دارد که اهمیّت مسئولیّت پذیری و وظیفه شناسی را برای انسان بیان کرده است؛ به عنوان مثال قبول مسئولیّت در قرآن ، به بار سنگین تشبیه شده است. خداوند در قرآن در چهارر مورد می فرماید: لَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ .‎ ﴿٣٨/نجم﴾‏ هیچ گناهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی کشد. در این آیه «وزر» به معنی سنگین است و در برخی از تفاسیر به معنای «گناه» و «مسئولیّت» نیز آمده است. خداوند در این آیه ما را به این معنا رهنمون می شود که بار سنگین مسئولیّت را احدی خود انسان بر دوش نمی کشد و در روز رستاخیز هر کس مسئول پاسخگویی به اعمال خویش است. (ناصر،مکارم شیرازی ودیگران، تفسیرنمونه ، تهران،انتشارات دارالکتب الاسلامیّه،1366- 1353 ،ج18،ص224) و ابعاد این پاسخگویی به قدری وسیع است که حتّی اعضاء و جوارح انسان را نیز در بر می گیرد. خداوند متعال می فرماید: وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا . ﴿٣٦/اسراء﴾ از آنچه نمی دانی پیروی نکن ؛ چرا که گوش و چشم و دلها همه مسئولند. خداوند در وصف مؤمنان می فرماید اِنَّما المُؤمِنونَ الّذینَ اِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَت قُلوبُهُم . (انفال /2) مؤمنان کسانی هستند که هر وقت نام خدا برده شود دلهایشان ترسان گردد.
"وجل" همان حالت خوف و ترسی است که سرچشمه آن گاهی بخاطر درک مسئولیّتها و احتمال عدم قیام به وظایف لازم در برابر خدا می باشد که این حالت به عنوان یکی از صفات مؤمنان ذکر شده است. (ناصر،مکارم شیرازی ودیگران، تفسیرنمونه ، تهران،انتشارات دارالکتب الاسلامیّه،1366- 1353 ،ج7 ،ص869 مسئولیّت پذیری از چنان اهمیّتی برخوردار است که در بسیاری از تفاسیر از امانت الهی، به همان تعهّد و قبول مسئولیّت یاد شده است و علّت اینکه این امانت عظیم ، به انسان سپرده شد این بود که او این قابلیّت را داشت و می توانست ولایت الهی را پذیرا گردد ؛ یعنی در جادّه عبودیّت و کمال بسوی معبود لایزال سیر کند. (ناصر،مکارم شیرازی ودیگران، تفسیرنمونه ، تهران،انتشارات دارالکتب الاسلامیّه،1366- 1353 ج 17،ص409) چنانکه خداوند متعال می فرماید: اِنّا عَرَضنا الاَمانَةَ عَلَی السَّماوَاتِ وَالاَرضِ وَ الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها وَ اَشفَقنَ مِنهَا وحَمَلَهَا الاِنسَانُ اِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً. (احزاب /72) ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم آنها از حمل آن ابا کردند و از آن هراس داشتند امّا انسان، آن را بر دوش کشید، او بسیار ظالم و جاهل بود. مسئولیّت پذیری درلسان روایات نیز همواره از اهمیّت بالایی برخوردار بوده است. امام علی(علیه السّلام) آنچنان خود را در پیشگاه خدا مسئول می داند که حتّی دریاره آنچه می گوید وجود خویش را ضامن قرار داده و می فرماید: ذِمَّتی بِما اَقُولُ رَهِینَةٌ وَ اَنا بِهِ زَعِیمٌ . (سیّد رضی ، نهج البلاغه ، ترجمه حسین انصاریان ، تهران ، انتشارات پیام آزادی ، چاپ هفتم ، سال 1379 ، خ 16 ،ص72) عهده ام در گرو درستی سخنم قرار دارد و نسبت به آن ضامن و پایبندم. و همین احساس مسئولیّت بود که ایشان را به قبول خلافت وادار کرد چنانکه می فرمایند: أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ. هان به خدایی که دانه را شکافت و انسان را بوجود آورد . اگر حضور حاضر و تمام بودن حجّت بر من بخاطر وجود یاور نبود واگر نبود عهدی که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکمبارگی هیچ ستمگر و گرسنگی هیچ مظلومی سکوت ننمایند دهنه شتر خلافت را بر کوهانش می انداختم و پایان خلافت را با پیمانه خالی اوّلش سیراب می کردم آنوقت می دیدید که ارزش دنیای شما نزد من از اخلاط دماغ بز کمتر است. (سیّد رضی ، نهج البلاغه ، ترجمه حسین انصاریان ، تهران ، انتشارات پیام آزادی ، چاپ هفتم ، سال 1379 ، خ 3،ص61) امام علی(علیه السّلام) بارها پیروان خودرا به تقوی درقبال مسئولیّتهایی که بر دوش گرفته اند سفارش کرده و حتّی آنان را در مقابل زمین و حیوانات نیز مسئول دانسته و می فرمایند: اِتَّقُوااللهَ فِی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُم مَسئُولُونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ وَ اَطِیعوا اللهَ وَ لا تَعصُوهُ . (سیّد رضی ، نهج البلاغه ، ترجمه حسین انصاریان ، تهران ، انتشارات پیام آزادی ، چاپ هفتم ، سال 1379 ،ص382) از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید زیرا دارای مسئولیّت هستید حتّی نسبت به زمینها و حیوانات و خداوند را اطاعت کنید و از نافرمانی او بپرهیزید. البته روایات بسیـاری در این زمیـنه وجود دارد که به دلیل محدودیّت دامـنه بحـث از ذکر آن خودداری می کنیم و در ادامه به ضرورت مسئولیّت پذیری و وظیفه شناسی می پردازیم. ضرورت مسئولیّت پذیری و وظیفه شناسی با نظر به مطالبی که گفته شد ، این سئوال پیش می آید که پاسخگو بودن در برابر یک مرجع برتر چه ضرورتی دارد؟ و اگر انسان مسئولیّتی را نمی پذیرفت چه اتّفاقی می افتاد؟ همانطور که می دانیم آفرینش انسان و جهان ، هدفدار بوده است و هدف از آفرینش انسان عبادت و بندگی خداوند می باشد . خداوند در قرآن می فرماید: وَما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ اِلّا لِیَعبُدُونَ . (ذاریات / 56) جن و انس را نیافریدم جز اینکه مرا عبادت کنند. خداوند متعال راه رسیدن به قرب الهی و طریقه عبادت و بندگی خود را به صورت برنامه هایی به رسول خویش ابلاغ کرده است و پس از پیامبر - صلّی الله علیه و اله – اوصیاء او وظیفه آموزش معارف دین را بر عهده دارند . در این میان ما مسلمانان که به این دعوت لبّیک گفته ایم وظایف و مسئولیّتهایی پیدا می کنیم که عمل به آنها ما را به کمال انسانی خویش نزدیک می سازد .
بزرگترین مسئولیّت انسان، در برابر نعمت هدایت و ولایت می باشد ؛ چرا که بدون تشریع دین و هدایت انسان،تمامی راهها به سوی کمال و سعادت او مسدود می شد . امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: اِنَّ اَوَّلَ ما یُسئَلُ عَنهُ العَبدَ یَومَ القیامَةِ الشَّهادَةُ وَ النُّبُوَّةُ وَ مُوالاتِ عَلیِّ بنِ اَبیطالِبِ (عَلَیه السّلامِ) (فتح الله ،کاشانی ، تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین ، تهران ، انتشارات اسلامی، چاپ دوم ،سال 1344ش ،ج 10 ، ص335) همانا اولین چیزی که در روز قیامت از بنده سئوال می شود ؛ شهادت به یگانگی خدا و رسالت پیامبر و دوستی علی بن ابیطالب (علیه السّلام) است. لذا اگر ما در مقابل این نعمتهای ارزشمند که خداوند برای هدایت بشر به او ارزانی داشته است احساس مسئولیّت نکنیم حیاتی پوچ و بی هدف داشته هرگز به مقام والای انسانیّت نائل نمی شویم و اینجاست که ضرورت مسئولیّت پذیری در برابر خداوند متعال مشخّص می شود. در برابر خدای متعال خود را مسئول بدانیم: ایت الله مصباح یزدی در این خصوص می فرماید: دو واژه حقّ و مسئولیّت با یکدیگر ملازم هستند؛ لذا هر کجا سخن از حقّ می شود متقابلاً و غیر مستقیم ، به مسئولیّت و تکلیف در قبال آن حقّ نیز اشاره شده است. بر اساس بینش دینی ، ما می توانیم برهان اقامه کنیم که چون همه هستی از آن خدای متعال است و او مالک همه چیز است، هرکجا حقّـی باشد، اصالتاً از آن خداست و هیچ حقّـی برای کسـی به خودی خود ثـابت نمی شود ؛ مگر اینکه خداوند، آن حقّ را به آن موجود اعطا کرده باشد . لذا خداوند حقّ تصرّف در هر موجودی را خواهد داشت و از آن طرف هیچ موجودی ، حقّی بر خداوند و سایر موجودات ندارد ؛ چون هیچگونه مالکیّت و خالقیّتی نسبت به آن ندارد . پس نتیجه می گیریم که مسئولیّت واقعی ما در مقابل خداوند است. (محمد تقی ، مصباح یزدی ، نظریه حقوقی اسلام ، قم ، انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی،چاپ اول ، تابستان 1380 ، ص114) در اثبات اینکه مسئولیّت حقیقی در مقابل خداوند است دلایل نقلی بسیلری وجود دارد که ما در اینجا تنها به روایتی از امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام ) اشاره می کنیم که می فرمایند: و لَو کانَ لِاَحَدٍ اَن یَجرِیَ لَهُ وَ لا یَجرِیَ عَلَیهِ لَکانَ ذلِکَ خالِصاً لِلّهِ سُبحانَهُ دُونَ خَلقِهِ لِقُدرَتِهِ علی عِبادِهِ وَ لعَدلِهِ فی کُلِّ ما جَرَت عَلَیهِ صُرُوفُ قَضائِهِ وَلکِنَّهُ جَعَلَ حَقَّهُ عَلَی العِبادِ اَن یُطِیعُوهُ وَ جَعَلَ جَزاءَهُم عَلَیهِ مُضاعَفَةِ الثَّوابِ تَفَضُّلاً مِنهُ وَ تَوَسُّعاً بِما هُوَ مِنَ المَزِیدِ اَهلُهُ. (سید رضی، نهج البلاغه ، ترجمه حسین انصاریان ، خ207 ،ص472) و اگر کسی را بر دیگری حقّی ثابت است و آن کس را بر وی حقّی نباشد این حقّ فقط برای خدای سبحان است نه غیر او ؛ بخاطر احاطه قدرتش بر بندگان و عدالتش در تمام آنچه که فرمانش در آن جاری است ولی حقّش را بر بندگان چنین مقرّر فرمود که او را بندگی کنند و مزد عبادت را بر عهده خود، برای بندگان ، چند برابر قرار داد به علّت تفضّل و کرمی که دارد و افزون دهی که شایسته و اهل آن است. حضرت علی ( علیه السلام) در این سخن تنها خداوند را صاحب حقّ میداند که این حقّ همان اطاعت و بندگی خداست.
هدایت شده از یزدمن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجات کبوتران توسط مردم در حرم امام رضا (ع) @yazde_man
انالله واناالیه راجعون السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان یا صاحب الزمان اغثنا وادرکنا وآجرک الله فی مصیبت خادمک 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤ایرانم، وطنم تسلیت شهادت حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، سید محرومان وخادم مغتنم ملت وهمراهنشان را به همه پیروان ولایت و امامت ،خصوصا نائب امام زمانمان امام خامنه ای روحی له الفداه تبریک و تسلیت عرض می کنم وبرای ایشان وهمه ملت فهیم ایران اجر وصبر جمیل خواهانم.
هدایت شده از فاطمیون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽اختصاصی/ رجزخوانی رزمنده فاطمیون برای امریکا و اسرائیل در حضور آیت الله شهید رئیسی @FATEMIYOUN_1434
هدایت شده از ┄═﷽═┄مسجد عشاق
30.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقاره خانه امام رضا علیه السلام. بین الطلوعین. نزول ملایکه موکل شب و روز. بین الطلوعین؛ وقتی خاص که هم ملایکه شب بر روی زمین حضور دارند هم ملایکه روز