27.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 سلسله مباحث نقد افکار نواخباری ها
✅ جلسه پنجم
🟡 جامعه شناسی نواخباری
❌ نواخباری با انگ و برچسب ولیجه به مجتهدین شیعی و ولیجه پرست به مقلدین آنها، میلیون ها شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهمالسلام را در طول تاریخ ۱۲۰۰ ساله، همانند داعش تکفیر میکند و تمام محبین اهل بیت علیهم السلام را در این بازه زمانی جهنمی و بدعت گذار میداند❌
نواخباری تمام امام حسینی ها، گریه کن های اهلبیت علیهمالسّلام را در طول ۱۴۰۰ سال ولیجه پرست و جهنمی می داند
دیگه تکفیری از این بالاتر هست؟
فرق داعش با این فرقه ضاله چیه؟
هدایت شده از خادم محبین امیرالمومنین علیه السلام شیخ رضا نادی
🛑 پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: هیچ حکیمی نیست که خطا نداشته باشد
این بینشی که پیامبر صلی الله علیه و آله از عالم نشان میدهد بسیار دقیق و راهگشا است که باید منتظر خطا از عالم بود نه اینکه توقع عصمت از او داشت
آنگاه در هنگام خطای عالم راهکار میدهند که از آن گذشت نمود نه اینکه با او دشمنی کرد
🔶نواخباری به هیچکدام از این دستورات پایبند نیست
[بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار - باب ۱۰ حق العالم - مجلد ۲، صفحه ۴۴]
الأمالی للشیخ الطوسی جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَعْقِلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ بِنْتِ إِلْیَاسَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله غَرِیبَانِ كَلِمَةُ حِكْمَةٍ مِنْ سَفِیهٍ فَاقْبَلُوهَا وَ كَلِمَةُ سَفَهٍ مِنْ حَكِیمٍ فَاغْفِرُوهَا فَإِنَّهُ لَا حَكِیمَ إِلَّا ذُو عَثْرَةٍ وَ لَا سَفِیهَ إِلَّا ذُو تَجْرِبَةِ [۲] .
----------
[۲]: ۲ تقدم الحدیث بإسناد آخر تحت الرقم ۷.
دو چیز عجیب است
کلام حکمتی که از سفیه سر میزند پس آن را قبول کنید
و کلام اشتباهی که از حکیم سر میرند پس از آن بگذرید چراکه هیچ حکیمی نیست مگر اینکه خطا می کند و هیچ سفیهی نیست مگر اینکه تجاربی دارد
27.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 سلسله مباحث نقد افکار نواخباری ها
✅ جلسه پنجم
🟡 جامعه شناسی نواخباری
❌ نواخباری با انگ و برچسب ولیجه به مجتهدین شیعی و ولیجه پرست به مقلدین آنها، میلیون ها شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهمالسلام را در طول تاریخ ۱۲۰۰ ساله، همانند داعش تکفیر میکند و تمام محبین اهل بیت علیهم السلام را در این بازه زمانی جهنمی و بدعت گذار میداند❌ ♻️کانال نقد افکار نواخباری ها
@naghdeafkarenoakhbariha
#یادداشت 🛑 نواخباری می گوید هر کس شهادتین رابگوید و بعد از آن شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام ندهد، کار حرام انجام داده است
در روایت زیر امام صادق علیه السلام تنها تلقین به شهادتین را فرموده اند
حال نواخباری جاهل جواب بدهد آیا امام صادق علیه السلام نیز نستجیر بالله ترک واجب نموده؟
بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ اِبْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ اَلْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا حَضَرْتَ اَلْمَیِّتَ قَبْلَ أَنْ یَمُوتَ فَلَقِّنْهُ شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ.
ترجمه فروع کافی ؛ ج ۱ , ص ۲۸۶
۱ - حلبی گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود:
هنگامی که مرده در حال احتضار است، پیش از آن که بمیرد، این شهادت را به او تلقین کن که: «معبودی جز خدا نیست، یگانه ای که شریک ندارد و محمّد صلّی اللّه علیه و آله بنده فرستاده اوست». 🔻 البته اعتقاد به ولایت آن حضرت واجب است ولکن حرف در این است که وجوب اقرار زبانی آن محدود به مواردی است که خود شارع دستور داده است. ♻️کانال نقد افکار نواخباری ها
@naghdeafkarenoakhbariha
🛑اجتهاد رأي يعني چه؟ آيا شيعه اين نوع اجتهاد را قبول دارد؟
🔶 پاسخ
🌿اجتهاد رأي يعني اين كه مجتهد حكمي را كه در كتاب و سنت نيست با فكر و رأي خودش وضع كند.
اين گون اجتهاد از نظر شيعه ممنوع است، ولي اهل تسنن آن را جايز ميدانند. آنها منابع تشريع و ادلّه شرعيه را كه ذكر ميكنند ميگويند: كتاب و سنت و اجتهاد. اجتهاد را كه مقصود همان «اجتهاد رأي» است در عرض كتاب و سنت قرار ميدهند.
اين اختلاف نظر از اينجا سرچشمه ميگيرد كه اهل تسنن ميگويند احكامي كه به وسيله كتاب و سنت تشريع شده محدود و متناهي است و حال آنكه وقايع و حوادثي كه پيش ميآيد نامحدود است، پس يك منبع ديگر غير از كتاب و سنت لازم است معين شده باشد براي تشريع احكام الهي و آن همان است كه از او به « اجتهاد رأي» تعبير ميكنيم.
🛑 مجتهدین شيعه بر خلاف اهل سنت، منابع آیات و روایات را برای استنباط احکام، کافی می دانند
در اينكه «اجتهاد رأي» چگونه است و به چه ترتيبي بايد صورت بگيرد، در ميان اهل تسنن اختلاف نظر است. شافعي در كتاب معروف خود به نام الر
ّساله ، بابي دارد به نام باب اجتهاد. شافعي در آن كتاب اصرار دارد كه اجتهاد كه در احاديث آمده منحصراً «قياس» است. قياس اجمالاً، يعني موارد مشابه را در نظر بگيريم و در قضيه مورد نظر خود مطابق آن موارد مشابه حكم كنيم.
ولي بعضي ديگر از فقهاي اهل تسنن اجتهاد رأي را منحصربه قياس ندانسته اند، «استحسان» را نيز معتبر شمرده اند. استحسان، يعني اينكه مستقلاً بدون اينكه موارد مشابه را در نظر بگيريم، ببينيم اقرب به حق و عدالت چيست و ذوق و عقل ما چگونه ميپسندد همان طور رأي بدهيم. و همچنين است «استصلاح»، يعني تقديم مصلحتي بر مصلحت ديگر. و همچنين است «تأوّل»، يعني هر چند حكمي در نصّي از نصوص ديني، در آيه اي از آيات قرآن و يا حديثي از احاديث معتبره پيغمبر خدا (ص) رسيده، ولي به واسطه بعضي مناسبات، ما حق داشته باشيم از مدلول نصّ، صرف نظر كنيم و «رأي اجتهادي» خود را مقدم بداريم. هر كدام از اينها احتياج به شرح و تفصيل دارد و بحث شيعه و سني را در ميان ميآورد. در اين زمينه يعني زمينه اجتهاد در عرض نص و در مقابل نص، كتابها نوشته شده و شايد از همه بهتر رساله اي است كه علامه جليل مرحوم سيد شرف الدين رحمت الله عليه به نام النص والاجتهاد نوشته اند.
اما از نظر شيعه چنين اجتهادي مشروع نيست. از نظر شيعه و ائمه شيعه، اساس اولي اين مطلب، يعني اينكه احكام كتاب و سنت وافي نيست پس احتياج به اجتهاد رأي است، درست نيست.