eitaa logo
نقدنامه
558 دنبال‌کننده
372 عکس
266 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
📝 | آغازی بر فهم دیگرگون در اقتصاد شناختی ✍️مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد (آخرین یادداشت ایشان) 💭به فکرم فرو برد. انتقادی بود و صریح؛ بویی از آزادگی در انتهای بن‌بست تمدنی غرب را می‌داد؛ دریچه‌ای به نور گشوده بود انگار. کم‌کم باید امیدوار بود که انگاره «کاپیتالیسم نجات‌بخش» و «لیبرالیسم رفاه‌مند» دارد سست می‌شود. 💭فیلم «تجارت جهانی» از سینمای آمریکا را برای بار چندم دیدم. در یک کلام، می‌گفت: پولشویی و قاچاق، فروش پنهانی و میلیاردها دلاری اسلحه، راه‌انداختن درگیری و جنگ بیشتر در جهان، آوارگی و کشتار میلیون‌ها نفر؛ فقط برای کنترل بدهی ملت‌های جهان سوم، در مسیر کنترل بیشتر آنها. بانک و بورس و وال‌استریت هم، ابزارهای طریق سلطه‌اند و لاغیر. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
💭آمریکا و اروپا و متحدین آنگلوزایان‌ها در جنوب شرق آسیا، افسار رسانه‌های آزاد و تجارت ناپاک را در دست گرفته و می‌تازند و می‌نوازند. شمشیرشان را پنهان کرده و پنبه‌ها را به شراب آمیخته‌اند تا انسان عصر انفجار اطلاعات و بمباران رسانه‌ها را با شلّاق سکس و توهم بنوازند و عقلش بربایند و برایش آواز آزادی بخوانند. درست مانند فیلم «وال استریت» الیور استون، که پدر هم به دختر خود رحم نمی‌کند، برای پول بیشتر در «رؤیای آمریکایی» امروز. 💭در سکانسی از فیلم «تجارت جهانی» رئیس یکی از بانک‌های واسط بین مافیای اروپایی ـ آمریکایی فروش اسلحه، چنین اعتراف می‌کند: «قلب سرمایه‌داری غربی، بانک است و بورس؛ و شبکه بانکداری یعنی سوار شدن بر بدهی‌های مردم. بدهی مردم، زمانی بیشتر می‌شود که در درگیری‌های محلی مبتلی شوند و در جنگ‌های محلی، اسلحه‌های کوچک، کاربردِ همگانی دارد و تجارت اسلحه‌های کوچک، سود سرشاری دارد. 💭ما هم به‌عنوان بانک، واسطه بین اسلحه‌سازان غربی و خریداران قاچاق اسلحه‌های کوچک از کشورهای جهان سوم هستیم. اما منفعت اصلی ما از سود سرشار این قاچاق تجارت‌نما نیست، بلکه هر جا اسلحه بیشتر راه پیدا کند، درگیری‌ها بیشتر می‌شود؛ هرجا درگیری بیشتر شود، ثبات به‌هم می‌ریزد. 💭هرجا ثبات به‌هم ریزد، اقتصاد تضعیف می‌شود؛ هرجا اقتصاد تضعیف شود، مردم وام بیشتری از بانک‌ها می‌گیرند و بدهکارِ سیستم سرمایه‌داری می‌شوند و در نهایت هر کس افسار بدهی‌ها را در دست داشته باشد، افسار زندگی مردم را در دست خواهد داشت و آنها را کنترل می‌کند.» و حقیقتاً آیا بدون ترکیب اقتصاد سکولار با رسانه و تبلیغات شناختی جدید و نظام آموزش اقتصاد لیبرال در جهان، می‌توان بر مردم حکومت کرد! 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مسیر پیش‌رو رسانه‌های اجتماعی 🔹 شبکه‌های اجتماعی در دنیا گسترده و متنوع‌اند. از 24 شبکه اجتماعی معروف در دنیا اسم برده می‌شود ولی این عدد فقط شبکه‌های فعال در سطح بین‌الملل را شامل می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔eitaa.com/eco_mediaa
📍بی قراری بر گرسنگی مظلومان۱، تعهد دانشمندان علوم انسانی بخصوص اقتصاددان ها هم باید باشد. آنها از راه حل و چاره هم دور نیستند اگر مقلد و مترجم صرف نباشند و ابتکار و خلاقیت هم بیاورند. محمد یونس اقتصاددان مسلمان بنگلادشی با ابتکار بانک تهیدستان و کارآفرینی برای آنان لایق جایزه نوبل صلح در۲۰۰۶شد. • بانک او هم بدیلی برای بانک های سرمایه داری شد و هم با چهار ابتکار در خدمتِ ریشه کنی فقر قرار گرفت: ۱.قرض دادن به گروه به جای فرد! تعهدجمعی به جای ضامن بانک سرمایه داری نشست. تجربه او ثابت کرد وجود احساس مسئولیت جمعی در برابر وام ها، نظم پرداخت اقساط وام ها را به شدت(۹۰٪) افزایش می دهد که با بانک های سرمایه داری و وثیقه های سنگین قابل مقایسه بود. ۲.هدف گیری زنان در پرداخت وام مطالعه نشان داده بود زنان در بازپرداخت این وام های ضروری صادق تر و متعهد ترند و وام را برای بهبود کسب و کار ضروری و رفع فقر مصرف می کنند. ۳.وام هایی که مرحله به مرحله افزایش می یابد از وام کوچک شروع و بازپرداخت منظمِ اقساط، شایسته گرفتن وام های بزرگتر می شوند. این مشوق هم موجب بازپرداخت بهتر و هم ایجاد اعتبار برای وام گیرندگان می کرد. ۴.نرخ متعارف بهره این موجب می شد بانک صرفا متکی به خیرین نباشد و در عین حال از بهره بانک های سرمایه داری و رباخواران محلی، بهره کمتر داشته باشد. تجربه نشان داد فقرا آنرا ترجیح دادند. * بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k41113 پاورقی: ۱. خطبه۳نهج البلاغه محسن قنبریان 🆔 @m_ghanbarian 🆔eitaa.com/eco_mediaa
🔸فقر و نابرابری در جهان امروز 🔸تغییر مالیه سرمایه‌داری به یک همان چیزی است که فعلی را آفریده است. فصلنامه ترجمان، شماره ۱۹ ♻️آدرس کانال: 🆔eitaa.com/eco_mediaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️برای پولدارها و طبقات مرفه و مسلط ، ای کیو و ضریب هوش می سازند, ♦️ همه چیز را می توان با پول خرید ؛ حالا رسیدیم به اخر مسیر: ♦️خرید ضریب هوشی و اینده موفق. ♻️آدرس کانال: 🆔eitaa.com/eco_mediaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد سید مجید حسینی 🔸پول زندگي ما را پوك كرده است ؛ به همه چيز حمله كرده است ! به درمان ، به اموزش، به روابط، به خانواده، به ، به سياست، به مجلس و دولت و...؛ 🔸 دارد همه چيز را مافيايي مي كند؛ يك نگاهي به اطراف بياندازيد! همه چيز را مافيا مي تواند با پول تصاحب كند ! دلهره اور نيست ؟ 🔸جنبش عليه حاكميت پول! ♻️آدرس کانال: 🆔eitaa.com/eco_mediaa
💠 حقوق مقامات! چنانچه در اسلاید پخش شده توسط سازمان اداری و استخدامی ملاحظه می کنید: • در قوه قضائیه حقوق ۱۸۴ میلیونی و در مجریه حقوق ۲۸۴میلیونی و در مقننه حقوق ۸۳میلیونی و در نهادهای زیر نظر رهبری حقوق ۴۸میلیونی داریم! • درحالیکه طبق ماده ۳ قانون رسیدگی به اموال مقامات عمده اینها از مقامات اند: https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=8052 ⬅️ و مقامات حکمرانی طبق قاعده فقهی باید از بیت المال "رزق" بگیرند نه "اجرت و قیمت بازاری کار": https://lib.eshia.ir/10036/8/161/ • رزق از بیت المال در یک مبنا باید "به قدر ضرورات زندگی" و در مبنای دیگر "به قدر کفاف" و متوسط زندگی باشد: https://lib.eshia.ir/10141/2/153 و:https://lib.eshia.ir/10141/2/154 ❓آیا نظام پرداخت ما اسلامی است؟!! محسن قنبریان ♻️آدرس کانال: 🆔eitaa.com/eco_mediaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انیمیشن کوتاه و بسیار زیبا در مورد سبک زندگی موبایلی ❇️ این انیمیشن را همراه کودک خود ببینید و از او بخواهید تا نظرش را بگوید...
34.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند قسمت دوم 💠 روایتی متفاوت از آنچه در مقابل چشمانمان رخ می‌دهد اما نمی‌بینیم 🔰بررسی حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در پیام رسان ها 🔶 کارگردان: 🌐دانلود از سایت «واسکا مدیا» به آدرس: http://vaskamedia.ir/1400/10/08/2Ash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دیدگاه قاجاری ✔امروزِ برخی از مسئولین ما در قبال اطلاعات میلیون ها کاربر ایرانی در شبکه های اجتماعی همان دیدگاهی را دارند که قاجاری ها نسبت به ارزش نفت داشتند. آیا واقعا مسئولین ارزش اطلاعات میلیون ها کاربر ایرانی و اهمیت آن را نمیدانند⁉️ برشی از مستند @mostanad_spaider
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔به چه کسی اجازه می دهید به همه ی اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند❓ ⏏پاسخ مردم به این سوال را ببینید🔶️ برشی از مستند @mostanad_spaider
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اولین کلاس واقعیت مجازی در دبیرستانی در ایالت فلوریدای آمریکا راه اندازی شد. 🔸 آموزش از طریق با آموزش مجازی که عموماً یک تجربه دو بعدی با دانش‌آموزانی است که در مقابل یک صفحه نمایش غیرفعال قرار می‌گیرند, متفاوت است. آنچه که دبیرستان آمریکایی راه‌اندازی می‌کند، کلاس‌هایی است که دانش‌آموزان و معلم‌شان در یک فضای کلاس واقعیت مجازی دور هم جمع می‌شوند و طوری با هم تعامل می‌کنند که گویی در یک ساختمان مدرسه فیزیکی هستند. 🔸 دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس زیست‌شناسی با اندامهای موجودات کار کنند، در کلاس شیمی مولکول‌ بسازند، و برای کلاس تاریخ با هم سفرهای میدانی داشته باشند و در عین حال روش‌های فراگیر و کار با اشیاء سه بعدی و محیط‌های تعاملی را یاد بگیرند. @HOD8HOD @mostanad_spaider
هدایت شده از فکرت
💠 درآمدی بر سینمای شناختی؛ یازدهمین شماره مجله «خردورزی» منتشر شد به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت یازدهمین شماره مجله تخصصی «خردورزی»، ویژه‌نامه «اندیشه‌های شناختی سینما» منتشر شد. 📌لینک دانلود از سایت فکرت: 💢fekrat.net/?p=7808 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
خردورزی - شماره 11 - کم حجم.pdf
27.65M
🔰مجله «خردورزی» در این شماره شامل سه پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است: 📌سینما و فلسفه • گفت‌وگو با بهروز افخمی؛ سینما، عامل سرگرمی یا ساحل اندیشه؟ • گفت‌وگو با حسن عباسی؛ امتناع در حوزه، ابتذال در دانشگاه • گفت‌وگو با دکتر تورستن بوتز بورنشتاین؛ سینما، اندیشه‌هایی با صدای بلند • گفت‌وگو با دکتر مسعود معینی‌پور؛ سینما و مدیریت شناختی انسان 📌سینما و اجتماع • گفت‌وگو با مسعود ده‌نمکی؛ مهندسی فرهنگی، درمان سینمای ایران • گفت‌وگو با دکترسیدمحمد حسینی؛ تحقیر پدر در سینمای ایران • گفت‌وگو با دکتر رفیع الدین اسماعیلی؛ دفاع مقدس، ناب‌ترین ژانر سینمای انقلاب اسلامی • گفت‌وگو با سجاد نوروزی؛ تنبلی و تقدم پول بر هنر در سینمای ایران 📌دین و سینما • گفت‌وگو با نادرطالب‌زاده؛ فقدان مدیریت در سینمای ایران • گفت‌وگو با عباس محسن عبد علی المسفر؛ هری پاتر، میراثی عربی با روایت فانتزی • گفت‌وگو با سعید مستغاثی: سینمای آخرالزمانی؛ مسئله‌ی غرب، رسالت شرق •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | تیزر معرفی چهاردهمین شماره مجله خردورزی 📌 ویژه‌نامه «مذهب و جهان معاصر» 📥 فایل مجله را اینجا دانلود کنید 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
آیا بیان ضعف‌ها هم صدا شدن با دشمن است⁉️ 🔸️برخی از دوستان همیشه نگرانند و می‌گویند نقدهای شما هم صدایی با دشمن است و الان(انتخابات ریاست جمهوری، ایام ۲۲ بهمن، ایام اغتشاشات و اعتراضات و...) وقت نقد نیست؛ من به نظرم این سخن اشتباه است به چند دلیل: 1️⃣نقد به معنای زیر رو کردن ضعف‌ها منجر به تقویت مبانی و ریشه‌ها می‌شود و در مقابل انفعال منجر به پوسیدگی و از هم گسیختگی می‌گردد. 2️⃣ نقد پویایی و نشاط می‌آورد برای مردم جامعه اما در مقابل دعوت به سکوت افسردگی و رخوت می‌اورد. 3️⃣ عدم نقد مدیرانی را تربیت می‌کند که خطرناک‌تر از دشمن هستند و عملاً ریشه اصلی مشکلات همان‌ها می‌باشند و آن‌ها دائماً خصوصا در مواقع حساس سهم بررسی عملکرد خودشان مشکلات را هم به سمت دشمن نشانه می‌گیرند تا کسی متوجه ضعف آن‌ها نشود؛ در این جایگاه عدم نقد عین ظلم است؛ در چنین شرایطی صداهای مختلف شنیده نمی‌شود و عملاً یک دوقطبی شدید شکل می‌گیرد که درون آن‌ فکرهای پویا و فعال گم می‌شوند و دائما صدای اقلیتی متعصب شنیده می‌شود. 4️⃣دشمن به خوبی می‌داند ناقدان هیچ‌گاه با او همراه نمی‌شوند اما جهل یا بلاهت داخلی و شاید خائنان دائم می‌گویند نقد شما همراهی با دشمن است در صورتی که به نظر می‌رسد آن‌ها از چند چیز می‌ترسند: الف_ ضعف‌ها و فرصت‌هایی که سوزانده‌اند ب_ تلاش و کار زیاد به‌جای تکرار شعارها و سوزاندن مفاهیم و کلمات ج_ ظاهر شدن عدم تخصص بسیاری از افراد که به ناحق جایگاه‌های مهمی را غصب کرده‌اند. 🔸️در شرایط کنونی کشور جمعیت زیادی از مردم معترض شرایط کنونی هستند؛ باید به این اعتراض‌هایی که حد و حدود صبر نیز بر آن‌ها گذشته، پاسخ داد؛ پاسخ درست و منطقی. 🔸️جمعیت قابل توجهی از مردم شاید به خیابان‌ها نیامده باشند برای ملاحظاتی اما از این حجم از برآشفته شدن علیه حکمرانی حاکم ناراحت هم نیستند. 🔸️اگر اراده‌ و مطالبه‌ای عملی برای بازبینی ریشه‌ها برقرار بشود، حتماً با استقبال مردم مواجه خواهد شد در این میان نیز سهم دشمن را در نظر می‌گیریم، اما تمام مشکلات را ناشی از دشمنی دشمن نمی‌دانیم؛ 🔸️گفتگوی با مردم باید واقعی باشد و دلسوزانه، گفتگویی واقعی بدون اراده‌ای که بخواهیم حرف خودمان را به دیگران حقنه کنیم راهکاری است منطقی. 🔸️از سوی دیگر انجام فعالیت‌های رسانه‌ای بدون پشتوانه مردمی هرچند در ابتدا به کیفیت و کمیت رسانه‌های مقابل نمی‌رسد اما مسئله اصلی این راهکارها نیز عدم پشتیبانی سرمایه‌های مردمی است وسرمایه مردمی با زیستن در کنار مردم و شنیدن دغدغه‌ها و چاره‌اندیشی برای مشکلات حاصل می‌شود. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
♦️دیوار نگاره میدان ولیعصر پس از اصلاح ♦️مدیریت بحران شما در شرایط بحرانی ستودنی است😐 🔸️مادامی که می‌گوییم مشکل از ریشه هاست یعنی باید یک بازخوانی اصیل بر افکاری که سال‌ها در قلب این اجتماع شکل گرفته است و تمام کنش‌ها و واکنش‌های ما را مدیریت وجهت می‌دهد؛ انجام بدهیم. 🔸️بازخوانی افکاری که نه ریشه‌ای درست در مبانی رهبری دارد و نه منطبق بر معارف اسلامی و نه حتی تقلیدی درست از نظام‌های فکری غرب است. 🔸️هیچ اعتراض و اغتشاشی دفعی و به یک‌باره انجام نمی‌شود همان‌طور که کارهای تربیتی و آموزشی اینچنین است. 🔸️و دقیقاً به همین علت👆 برای انجام‌ کارهای هنری که بر دل بنشیند باید با قلب‌ها سخن بگوییم و آثار هنری که صرفاً سفارشی باشند و تلاشی برای بینش و تربیت هنرمندان نشده باشد عمدتاً عقیم هستند و بی‌فایده. 🔸️مادامی می‌توان از هنرمندان، اندیشه‌ورزان، جوانان و... انتظار بینش و همراهی داشت که بذری کاشته باشیم و منتظر محصولی باشیم، وقتیکه چیزی کاشت نشده چگونه انتظار برداشت داریم؟ 🔸️در چنین شرایطی نه مسئول دیوار نگاره مقصر است و نه و نه ؛ و نه آن برادری که احساس مسئولیت می‌کند و تمام وجود طیف مقابل را به لجن می‌کشد؛ 🔸️چالش و مسئله ریشه‌ها هستند، که یکی از آنها نهادهای عریض و طویلی هست که گنداب تنبلی آنها بالا زده است و حالا هیچ‌کس مسئولیت این طفلان گریز پایی را قبول نمی‌کند و دائم با وجود حی و حاضر بودن متولیان، مشکلات را به ناپدری و پدران همسایه نسبت می‌دهیم. پ.ن: تصویر متعلق به صفحه شخصی دکتر زهرا بابازاده است. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کنار توجه به ریشه‌ها و مبانیِ مشکلات که مختصراً طی دو یادداشت قبلی توضیحاتی بیان شد؛ دشمن را هم خوب بشناسیم و از دشمنی‌های دشمن آگاه باشیم. لینک یادداشت اول: eitaa.com/naghdname_ir/400 لینک یادداشت دوم: eitaa.com/naghdname_ir/402 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به چهار دلیل مردم به حكومت‌ها ⁧ پشت⁩ می‌کنند: ۱- زیر پا گذاشتن (دوری از) ‏اصول ۲- پرداختن به فروع ۳- پیش انداختن [یعنی مناصب، حکومت، دولت و مسئولیت را به اراذلی بدهید که این‌ها اهلیت و صلاحیت ندارند] ۴- دور نگه داشتن برجستگان و متفکران. ‏⁧ ⁩ (ع) ‏غررالحکم، حكمت ۷۸۳۵، ص ۳۴۲ من لایحضره الفقیه، ج ٤، ص ۳۵۸ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
♦️خودگوییُ خود خندی 🔸طی سال‌های گذشته عده‌ای از افراد به اسم اسلام و انقلاب اما بیگانه حتی با مبانی بزرگان انقلاب، تلاش کردند فضای علمی و اندیشه‌ای علوم انسانی و اسلامی را با هیاهو به یک فضای یک‌صدا و خود گوییُ خود خندی تبدیل نمایند. 🔸در چُنین شرایطی مسلماً احترام به علم، اندیشه و عالم به حاشیه رانده می‌شود و صرفاً عده‌ای با مغز‌های فندق‌گونه مثل طوطی حرف‌هایی را که به اندازه کافی فهم و درک نکرده‌اند فریاد می‌زنند. 🔸در این شرایط نه بیان اندیشه جایگاه پیدا می‌کند، نه صدای عالم به‌جایی میرسد و نه دغدغه‌ی دغدغه‌مندان فهم می‌شود. 🔸نتیجه‌ی فضایی که بیان شد، له شدن عده‌ای انسان‌‌های دغدغه‌مند زیر چرخ پر سر و صدای آدم‌هایی بود که اسلام و ایران را ارثیه پدری می‌دانستند و هیچگونه نقد و انتقادی را برنمی‌تابیدند. 🔸ریشه‌ی شکل‌گیری این فضا به خوبی در بیان حضرت امیر علیه السلام بیان شده است: eitaa.com/naghdname_ir/404 🔸از سوی دیگر مسلماً مثل همیشه فضایی بسیار بکر برای دشمن فراهم بود برای تسخیر و مدیریت صنعت چاپ، نشر و ترجمه و گسترش ادبیات مد نظر خود. ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨از افراطیون پیروی نکن چون فسادگر و گناهکارند و اصلاح‌گر نیستند. 📚سوره شعرا آیات ۱۵۱-۱۵۲ ----‐----------------------------------- بگذارید صدا به صدا برسد 🔸️این روز‌ها کشور دچار دو گروهِ افراطی شدید شده است با بازی‌گردانی دشمنی که رسم دشمنی را خوب می‌داند؛ 🔸️در فضای ایجاد شده چُنین وانمود می‌شود که انگار تمام مردم همین دو گروهی هستند که به جان هم افتاده‌اند غافل از اینکه آدم‌های زیادی هستند در این جامعه که با هیچ کدام از این شیوه‌ها موافق نیستند، اما این حجم از هیاهو نمی‌گذارد صدا به صدا برسد. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️چقدر در انجام این کار موفق بوده‌ایم؟ 🔸️این روز‌ها چه کسانی تنور دوقطبی‌ها را گرم می‌کنند؟ 🔸️دشمن طرف‌دار دو قطبی‌سازی‌ها است و نهادهای فرهنگی هم بعضاً چون اعتقادی به تخصص و فکر نداشته‌اند دائماً اسیر رفتارهایی می‌شوند که این دوقطبی‌ها را تشدید می‌کند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️چرا با بهترین مبانی به ضعیف‌ترین عملکردها می‌رسیم⁉️ در چند سال اخیر گفتمان واحدی شکل گرفته است مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی فراتر از یک مرز و جغرافیا است و تماماً صحنه نبرد با تفکر غرب است. 🔸️در این صحنه نبرد چون در حال جهاد هستیم مسلماً هر مشکل و مسئله‌ای به‌وجود بیایید در راه جهاد و رسیدن به است و به‌نحوی لازمه‌ی راه است. 🔸️این برداشت مادامی که ما بتوانیم از جهت فقهی اثبات کنیم که تمام صحنه‌ی کشور صحنه‌ی نبرد است، صحیح است و در این شرایط مسائل و مشکلاتی که پیش بیاید حتماً توجیهات فقهی دارد. 🔸️فارغ از اختلاف نظر مبنایی که آیا می‌توانیم تمام صحنه کشور را بنامیم و احکام جهاد را برای به‌وجود آمدن مشکلاتی که شاید احتمالی نباشند و قابل پیش‌بینی باشد؛ صادر کنیم، چند سوال وجود دارد: 1️⃣در شرایطی که جمهوری اسلامی چهل‌ سال هزینه کرده است آیا بهتر نیست در وهله نخست مواجهه با دشمن را وظیفه بدنه نخستینی بدانیم که با شعارها و هزینه بالا رفته‌اند و مردم را در شرایطی که بدنه اصلی حس جنگ ندارد دعوت به مبارزه و جنگ ننماییم؟ 2️⃣وجود چنین شرایطی که بدنه اصلی آسوده باشد یا حداقل به اندازه‌ای که باید دغدغه نداشته باشد زمینه‌ساز است و این اسلام حداقلی اولاً نمی‌توان مسیر درست را طی کند و ثانیاً اگر با کسانی که مبانی اسلام ناب را به حداقل‌ها رساندند برخورد نشود تصوری پدید می‌آید که تمام توان همین است و بس؛ چرا که ما دم از بهترین مبانی زده‌ایم اما بعضاً ضعیف‌ترین عملکردها را ارائه داده‌ایم؛ آیا در چنین شرایطی مقابله با بدنه مسبب مهم‌ترین کار و اورژانسی‌ترین اقدام نیست؟ 3️⃣بر فرض صحت صحنه نبرد نامیدن تمام کشور و بروز صحنه جنگ، آیا فقه جهاد حکم نمی‌کند منافقان جبهه خودی آن‌هایی که سنگ راه اهداف هستند را کنار بزنیم؟ 4️⃣چرا در چنین شرایط حساس جنگی صرفاً آدرس را به دشمن می‌دهیم و خیلی کمتر سراغی از تفکر و مبارزه با آن که یقیناً خطرناک تر است نمی‌گیریم؟ 5️⃣مادامی که تمام صحنه کشور، صحنه جنگ باشد بدنه‌ی تمدن، اسلام و انقلاب را مردم، فرد فرد مردم شکل می‌دهند، اگر پاسخ به گره‌های ذهنی مردم داده نشود و آن‌ها بدون پاسخ بماند؛ مفاهیم اصیلی مثل تمدن تهی از معنا می‌گردند؛ نتیجه ادامه داشتن این روند لشکری سترگ خواهد شد که بعضاً عوامل داخلی نیز آن را سترگ نمی‌دانند. در شرایط فعلی کشور ضمن تاکید بر این موضوع که تمام کشور صحنه نبرد شده‌است و همه‌ی مردم درگیر هستند چگونه ممکن است بدون در نظر گرفتن مشکلات و گره‌های ذهنی مردم بگوییم مشکلات صرفاً ثمره فعالیت دشمن است و تمام می‌شود؟ 6️⃣جدای از همراهی بدنه مردم، سپر قرار دادن عده‌ای افراد برای پشتیبانی از اهداف اولاً اگر بدون پشتوانه مردمی باشد زودگذر است و ثانیاً باید قلب‌های افرادی که سپر قرار داده‌ شده‌اند همراه بشود؛ و الا نتایجی مانند اضطراب، نفرت و استرس حاصل می‌گردد. آیا صرفاً می‌توان با و آیینامه و... افراد را همراه کرد؟ ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️اما این نه رسم صیانت بود و نه رسم مدیریت فضای مجازی... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir