eitaa logo
نقدنامه
554 دنبال‌کننده
373 عکس
268 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آش از این شورتر هم خواهد شد.... درد بی هویتی⁉️ متاسفانه به غلط تصور کردیم برای جبران ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها باید با لباس پیامبر به تقلید صدا، جوک‌گویی زیاد، حرکات رزمی، مزه‌پراکنی، رژه موتوری و... بپردازیم، غافل از اینکه حتی ورود دائمی برای بحران های سیل و زلزله ، ایستگاه صلواتی و... نیز رسالت اصلی ما نبود و نباید باشد چه برسه به این مسخره‌بازی ها... اما چه کنیم آنها که باید فکری کنند کاری انجام نمی‌دهند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ چه مشکلی هست که نمی‌نویسید؟ ⏯ به مناسبت روز قلم . پ.ن: روحتان شاد، چقدر مدیون شما هستیم.... ┈┉┅━❀▶️❀━┅┉┈ 🆔 @lightmedia
کدام امر به معروف و نهی از منکر؟ هر زمانی می‌گویند هدف قیام امام حسین (ع)امر به معروف و نهی از منکر است؛ حس بدی پیدا می‌کنم؛ در جامعه ما هنوز حقیقت این مسئله روشن نشده و اشاره کلی به آن عظمت قیام امام حسین را تحریف می‌کند. با این وجود، جای طرح این سوال باقی است: کدام امر به معروف و نهی از منکر؟ علامه حکیمی: آن «امر‌ به معروف و نهی از منکر»ای که امام حسین(ع)، می‌فرمایند که «ما قیام کردیم برای اصلاح جامعه اسلامی، و اقامه امر به‌ معروف و نهی از منکر»، مقصود چسبیدن به یقه چهار تا محروم و بدبخت، یا چهار تا جوان بی‌پناه، یا چند تا دختر بدحجاب نیست، بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر، در صورت اصلی خود، قیام در برابر ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و دیکتاتورهای مال (که جامعه ما امروز در چنگ ایشان گرفتار است!) و در برابر هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد! کتاب عاشورا و عدالت: ص۳۲
بیانات رهبری را درک کنیم سخنان حکیمانه رهبر انقلاب در جمع طلاب و روحانیون و ابراز نگرانی ایشان از افول مسئله تبلیغ منجر شده برخی دوگانه علم و تبلیغ درست کنند و بیان کنند؛ طلاب به‌جای طلب علم باید مشغول تبلیغ باشند. ِغافل از اینکه اشکال از علم نیست، مشکل علومی هستند که طلاب مشغول به تحصیل آنها می‌باشند؛ و الا تبلیغ صرف بدون علم و مطالعه عقیم است، مگر ممکن است بدون تحصیل علم(نور) بتوان در تبلیغ موفق شد؟ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
ملاصدرا آلبومی از دستخط باقی‌مانده از نسخه‌های خطی دستخط شیخ بهایی: https://t.me/nosakh_shii/2741 ‌دستخط علامه حلی: ‌https://t.me/nosakh_shii/2934 دستخط شیخ طوسی: https://t.me/nosakh_shii/2986 دستخط شیخ حر عاملی: https://t.me/nosakh_shii/2740 دستخط محقق کرکی: https://t.me/nosakh_shii/3011 دستخط سید بن طاووس: https://t.me/nosakh_shii/2764 دستخط سیدهاشم بحرانی: https://t.me/nosakh_shii/2863 دستخط میرداماد: https://t.me/nosakh_shii/2713 و... @naghdname_ir
🔸مقابله حداقلی و انحصاری با هتک قرآن کریم انسانها در فرهنگ انسانى كه همان فرهنگ فطرت پايدار و تغييرناپذير است، با هم مشتركند. قرآن كريم با همين فرهنگ با انسانها سخن مى گويد، مخاطب آن فطرت انسانهاست و رسالت آن شكوفا كردن فطرتهاست و از اين رو زبانش براى همگان آشنا و فهمش ميسور عموم بشر است. اگر هتکی بر کتاب شریف رخ می‌دهد و توطئه‌ای اتفاق می‌افتد در کنار مجازات و حفظ ظواهر شعائر بهترین راه مقابله تبیین و عمل به مفاهیم است. مادامی که تفاوتی بین زندگی با قران و بدون کتاب عزیز در جامعه‌ای وجود نداشته باشد، عمق فاجعه هتک حرمت‌ها را نمی‌توانیم به کام دیگران بچشانیم. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معلی و مهلا هر کدام مخاطب خاص و پیامی مشخص دارد و ما نیازمند برنامه‌هایی به شدت متنوع‌تر و قوی‌تر نیز هستیم. با تفکرات جزیره‌ای کج‌فهمی مسائلی که از روز روشن‌تر است، خود و دیگران را مشغول نسازیم... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔺امام حسینِ همه! ✍️ 🔸پس از انتشار برخی گفتگوها در فضای مجازی درباره‌ی تساهل امام حسین علیه‌السلام نسبت به اهل گناه، برای برخی نسبت به پست قبل سوال شد که آیا همین‌که هر گناهکاری به امام حسین ابراز ارادت کرد پذیرفته است؟ در پست قبل هم نوشتم متر و معیار سنجش پذیرش آدم‌ها نزد امام حسین‌علیه‌السلام بطور مصداقی، دست من و شما نیست. ما اساسا امکان این قضاوت را نداریم. اما به قاعده، برخی ابراز ارادت‌ها را نمی‌شود ادب نام‌گذاری کرد. 🔸ادبی که دست حرّ را می‌گیرد، ادبی است که برخاسته از تواضع درونی او در محضر امام است. آن مشروب‌خواری که ماه محرم مشروبش را کنار می‌گذارد، می‌داند که فعل‌اش گناه است. این تواضع درونی اوست که دهه‌ی محرم خود را در محضر امام حسین علیه‌السلام می‌بیند و فعل قبیح خود را متوقف می‌کند. گرچه ایام دیگر به سبب غفلت از محضر امام، گرفتار گناه است. یا آن بی‌حجاب (و یا حتی غیر معتقد به حجاب) که مجلس روضه را محضر حسین(ع) می‌بیند و از سر تواضع و ادب خود را می‌پوشاند؛ این تواضع درونی اوست که او را به رعایت آداب وامی‌دارد؛ گرچه ممکن است در دیگر مکان‌ها از حضور امام غفلت داشته باشد. (هیچ‌کدام از ما گناه‌کاران نمی‌توانیم ادعا کنیم در همه وقت و همه‌جا خود را در محضر ایشان می‌بینیم. و به سبب همین غفلت است که گناه‌کاریم) خلاصه آنکه، آن ادب که از تواضع درونی برخاسته باشد، در محضر امام آدابش را هم به‌همراه می‌آورد. 🔸اما برخی اوقات ابراز ارادت آمیخته به استکبار نفس است. اینکه بگویند چون حسین(ع) آدم خوبی است پس دوستش دارم و برایش سینه می‌زنم، اما با اعمال و رفتار خودم هم مشکلی ندارم، این ادب نیست؛ تکبر نفس است. و این تکبر هم سطوح مختلفی دارد. اینکه امام حسین(ع) برای همه است پس هر عملی از هرکس را باید پذیرفت، این حسینِ همه، محصول استکبار نفس است. حسینِ همه، حسین شمر و یزید هم هست. حسینِ همه، حسین پادگان اشرف و رجوی‌های سینه‌زن هم هست. حسینِ همه، حسین پلورالیستی است که هیچ منطق رفتاری ندارد و حتی با مستکبران(در هر سطحی) هم کنار می‌آید. این حسینِ همه تنها زاده‌ی ذهن تاریخ‌نخوانده‌ها و آن‌هایی است که نفس‌شان به توجیه اعمال‌شان دست می‌زند. 🔸این‌ قاعده را گفتم برای اینکه همه‌ی ما به خودمان رجوع کنیم و ببینیم ارادت ما نسبت به محضر حسین(ع) ریشه‌اش در کجاست. اگر گریه می‌کنیم و روضه می‌خوانیم از سر عادت و فرهنگ مذهبیِ ماست یا حقیقتا خود را گناهکاری می‌دانیم که در محضر حسین(ع) به گناهکاری خود اقرار داشته و تمنای پذیرش داریم؟ یا اینکه حسین[ع] آدم خوبی بود که مظلومانه کشته شد برای او اشک می‌ریزیم اما همزمان از گناه پنهان و آشکارمان هم ابائی نداریم؟ بله، امام حسین، امام حسین همه‌ی گناهکاران هم هست. اما همه‌ی آنهایی که با کبر و انانیت با امام مواجه نشوند. پ.ن: مطلب فوق توضیح فلسفی عرفانی هم دارد (در خصوص دو صفت تواضع و کبر) که بدلیل اطاله‌ی کلام از نوشتن آن منصرف شدم. @Jazveh_fatemedadashi
عباسِ فرشتگان🖤 ما فرشتگان؛ فرشتگان هفت آسمان، بر خود فرض میشماریم که پا به میدان بگذاریم و پرده از رخسار حضرت ابوالفضائل برداریم. و ناگفته پیداست که این نه بدان معناست که ما قادریم پرده از اسرار حضرت ابوالفضائل برداریم. چرا که رخسار، جلوه‌ای از جلوات حضور عیان است و اسرار، جنس و جوهری از علوم در پرده و معارف پنهان. و فاصله میان این دو، فاصله میان زمین است تا آسمان. 📌برگرفته از کتاب سقای آب و ادب، سید مهدی شجاعی ———- شاه إخوان صفا ماه بنی‌هاشم، اوست شد در او صورت و معنی به حقیقت پیوست ساقی باده‌ی توحید و معارف عباس شاهد بزم ازل، شمع شبستان الست آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اگر می‌خواهید پایه‌های جمهوری اسلامی محکم شود... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌آیا مشکل یزید صرفاً شرابخواری و میمون بازی بود؟ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
ایت الله جوادی آملی: زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌هشداری به فقیهان و عالمان بخشی از نامه علی بن الحسین(ع) به مسلم زُهْری که از فقهای مدینه بود: ⭕️پس بنگر که فردا که در پیشگاه خدا می‌ایستی چگونه مردی خواهی بود... گمان مبر که خدا عذر تو را بپذیرد و‌ از تقصیرت در‌گذرد؛ هیهات! که چنین نخواهد بود. ⭕️خدا در قرآن از پیمان گرفته است که « دین خدا را بر مردمان آشکار کنند و‌ پنهان مدارند» و بدان که کوچکترین چیزی که تو پنهان کرده و سبکترین چیزی که آن را تحمل کرده‌ای، این است که دلنگرانیِ را بدل به آسودگی کرده‌ای و راه گمراهی را بر او آسان ساخته‌ای؛ و این کار با نزدیک شدن تو به او و‌ پذیرفتن دعوت او صورت گرفته است. ⭕️از آن می‌ترسم که فردای قیامت با این گناه در میان خیانتکاران جای داشته باشی و از تو بپرسند از آنچه گرفتی و به ستمکاری ستمگران کمک کردی.... و بپرسند که چرا به کسی نزدیک شدی که حق هیچ‌کس را نمی‌داد و چرا در آن هنگام که تو را به خود نزدیک کرد از باطلی جلوگیری نکردی؟ و چرا با دشمن خدا دوست شدی؟ ⭕️آیا در آن هنگام که ستمگران تو را برای همکاری فرا‌‌خواندند، همچون قطبی قرار ندادند که آسیاب ستمکاری خویش را بر گرد آن به گردش درآورند، و همچون پلی نشدی که بر تو می‌گذشتند و به بلاها و جنایت‌هایی که بر روا می‌داشتند دست می‌یافتند؟ ⭕️آیا تو فریبکاری‌های ایشان را توجیه نکردی و گام به گام ایشان نرفتی؟ آنان به وسیله تو علما را به شک انداختند و دلهای نادانان را به سوی خود جلب کردند... نیرومند‌ترین دستیاران و وزیران ایشان کاری را که تو برای اصلاح فساد ایشان(توجیه فسادشان) انجام دادی و سبب آمد و شد خاص و عام نزد ایشان شدی برای آنان انجام ندادند... 📚الحیات جلد ۲ صفحه ۴۵۷ @allamehhakimi 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت این روز‌های ما؛ 🔻مطالبه حجاب 🔻آموزش شیوه امر به معروف 🔻نقد مداحان 🔻و... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔴 عاشورا یعنی آغاز امربه‌معروف‌ونهی‌از منکر از طبقات بالا پس‌بنابر منطق عاشوراامر به معروف و نهى از منكر، بايد از بالاترين طبقات شروع شود، تا فساد از ريشه برافتد، و توانگرانى كه قرآن مى‌فرمايد مايه فسادند (مفسد فى الارض‌اند) و به هيچ‌گونه در برابر اصلاحات تسليم نمى‌شوند - حتى در خود پيكرۀ دولت‌تكليفشان با قرآن و عاشورا معلوم گردد، جامعۀ عاشورا جامعۀ حسينى است نه يزيدى... 📚الحیاه گزارشی درباره جلد سوم تا شش به ضمیمه عاشورا مظلومیتی مضاعف صفحه۱۸۶ @mohamadrezahakimi @naghdname_ir
🔻رابطه اقامه نماز و برپایی عدالت ▪️آیت الله جوادی آملی 📍کسانی که دغدغه اقامه قسط و برپایی عدالت ندارند نماز هم نمی‌توانند اقامه کنند. 🔸اقامه نماز غير از خواندن آن است. بر پا داشتن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفظ اذكار قرائت و كلمات، پيام اصلى آن از وجود لفظى و ذهنى بيرون آيد و به وجود عينى برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثل گردد. 🔸ارتباط اقامه دين و اقامه نماز اين است كه بهره گيرى از هدايت فطرت و رهنمودهاى ابتدايى دين و ايستادگى در برابر كفر و شرك، لازمه اقامه نماز است و اقامه نماز نيز عامل اقامه كامل دين است. 🔸اگر انسانها اهل قيام به قسط و قيام براى خدا باشند و در برابر شرك و كفر ايستادگى كنند، مى توانند نماز را كه ستون دين است بپا دارند تا خيمه دين به طور كامل برافرشته گردد و بدين جهت است كه در آيه محل بحث از ميان عبادات تنها اقامه نماز مطرح شده است ؛ زيرا اقامه نماز موجب اقامه دين است، چون دين به مثابه خيمه اى است كه عمود آن نماز است و اگر عمود خيمه، برپا شد، خيمه نيز برپاست. تفسیر تسنیم، جلد دوم، ص 167 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌چرا انفاق و اقامه صلاه در آیه سوم سوره بقره مترتب بریکدیگر شده است؟ حب مال و جاه و بخل و منع طبع، جلوگير انفاق است و تنها نمازگزاران راستينند كه جان خود را از اين قيود رهانيده، قدرت انفاق دارند. خداى سبحان مى فرمايد: (واذا مسه الخير منوعا الا المصلين) نمازگزاران واقعى از گزند هلوع بودن مصونند، از اين رو به دنبال آن مى فرمايد: (والذين فى اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم)، بنابراين، اقامه نماز سهم موثرى در بخل زدايى دارد. تفسیر تسنیم، جلد دوم، ذیل آیه سوم سوره مبارکه بقره 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌آدم باید عاطفه داشته باشه.... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
این تصویر، خروجی هوش‌مصنوعی از خانه ایرانیان است. به نظرتان دلیل اینکه این تصویر هیچ ربطی به قوطی کبریتهایی که این روزها توی شهرهایمان می‌سازیم ندارد چیست؟ هوش مصنوعی بی‌هوش شده؟! یا ما ایرانیها دیگه ایرانی فکر نمی‌کنیم و ایرانی زندگی نمی‌کنیم؟! یا ...؟ بیشتر بخوانید: 🔺شهر افقی و آزادسازی زمین های در حصار قرار گرفته.... 🔺درمان دردِ مسكن @baladetayyeb @naghdname_ir
منافقانی که خود را و جامعه می‌پنداشتند⁉️ 🔻سر امتناع منافقان از ايمان به خدا و پيامبر (صلى الله عليه وآله) آن است كه معيار شناخت آنان در جهان بينى، حس و ماده است و از اين رو ايمان به غيب و امور نامحسوس را باورى سفيهانه مى دانند و همانند كافران، وحى را افسانه مى پندارند: (و اذا قيل لهم ماذا انزل ربكم قالوا اساطير الاولين) 🔻منافقان بر اساس شناخت حسى و جهان بينى مادى، مهاجران و انصار را كه مومن به مبدا و معاد و رسالت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) بودند بى خرد مى دانستند و كارهاى آنان را سفيهانه تلقى مى كردند و در مقابل آنان، خود را روشنفكر قلمداد مى كردند و به خيال باطل خود، حاضر نبودند نقد دنيا را به نسيه آخرت بفروشند. خداى سبحان در پاسخ منافقان كوردل مى فرمايد: آنان خود سفيهند گرچه خويش را روشنفكر و مصلح جامعه مى پندارند؛ زيرا نه تنها حق را از باطل و صلاح را از فساد باز نمى شناسند، بلكه باطل را حق و فساد را صلاح مى پندارند و منشا سفاهتشان روى گردانى از آيين حق است: (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه). اما اين كه منافقان نمى دانند كه تنها آنها بى خرد و سفيهند بدان جهت است كه عقلشان، كه مركز ادراك و آگاهى است، اسير وهم و خيال، و شهوت و غضب آنها امير شده است! پس آن كس كه بايد بفهمد و سخن بگويد اسير است و آن كس كه نمى فهمد و نبايد سخن بگويد، امير است. اگر عقل اسير شد وهم و خيال و شهوت و غضب امير، آن امير كاذب، خود را عقل مى پندارند و عقل را سفيه مى شمارد. تفسیر تسنیم، آیه 13 سوره بقره 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔴 فقر مردم حاصل امتحان الهی است یا بی‌کفایتی مسئولین؟! ⭕️حضرت امیر المومنین علیه السلام در نامه‌ای به جناب مالک اشتر رضوان الله علیه فرمودند: ✅ «وَإِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا، إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ، وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ.». ✅همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است و تنگدستی مردم به دلیل غارت اموال از طرف حاکمانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند و از آنچه مایه عبرت است، عبرت نمی‌گیرند. 📚 نهج البلاغه، تالیف سید رضی، نامه ۵۳ @naghdname_ir @mohamadrezahakimi
📌زخم تازه‌ای به تن روزگارمان افتاده همسایه... افتاده‌ایم به جان بچه‌ها. با استانداردهای زیبایی که شاه‌دخت‌های دیزنی توی چشممان کرده‌اند، پی شاه‌دخت‌ساختن از دخترانمان هستیم. کودکانگی‌شان، معصومیت بکر صورتشان، دارد زیر دست‌های زیاده‌خواه مادرانی که سودای دیده‌شدن دارند، فرومی‌ریزد. پاکسازی صورت برای بچهٔ دوساله! تتوی رنگی روی پوست دختر شش‌هفت‌ساله! قرینه‌سازی ابرو برای دختر چهارساله! آی‌پد با صفحهٔ اینستاگرام شخصی زیر دست دختر سه‌ساله! ولع دیده‌شدن، ولع دیده‌شدن و پول‌درآوردن از این دیده‌شدن، ولع بیشتر و بیشتر شبیه باربی و السا و دختر کفشدوزکی شدن، ولع گفتن «من از شما به‌روزترم!»، ولع «بچه باید از بچگی به ظاهرش اهمیت بدهد»، ولع «هر تقلایی می‌کنم تا لایکم کنی»…کاش دست از سر بی‌پناه و بی‌دفاع بچه‌ها برداریم. کاش بگذاریم بچگی‌شان را، زندگی‌شان را بکنند. کاش بیست سال دیگر، مطب روان‌شناس‌ها، پر از جوان‌های فرسوده‌ای نباشد که از تمام عمل‌های زیبایی، از شبکه‌های اجتماعی، از عکس‌های کودکی‌شان که در گوشی هر کس و ناکس پیدا می‌شود، متنفرند و هروقت چشمشان به باربی می‌افتد، قلبشان تیر می‌کشد. ✍پرستو علی‌عسگرنجاد 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
نقدنامه
📌زخم تازه‌ای به تن روزگارمان افتاده همسایه... افتاده‌ایم به جان بچه‌ها. با استانداردهای زیبایی که
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دافی سورپرایز «شرکت «سیلانه سبز» (مازن حریری) کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب «دافی» را به راه انداخته و با استفاده از ترانه مستهجن «دافی سورپرایز» رسما هم دختران نوجوان زیر سن قانونی را به مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و روابط غیراخلاقی تشویق می‌کند و هم به شکل گسترده، کشف حجاب را ترویج می‌کند. بیچاره فرهنگی که تن نحیفش گرفتار این انگل‌ها شده که برای فروش بیشتر چند دستمال، سلامت تن و روان نوجوانان این سرزمین را حراج می‌کنند؛ و بیچاره‌تر فرهنگی که حاکمانش در برابر مفسدان گردن‌کلفت، رحماء و در برابر مردم کوچه و بازار، اشداء هستند.» ✍محمد سرشار 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir