🌱خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند
🔻 امروزه تبلیغات فراوانی در صدا و سیما پخش میشود و حال آنکه وقت مردم محترم است و این خود نوعی ظلم به مردم است.
🔻صدا و سیما باید واقعیت ها را بیان کند و سبب رشد فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی شود.
🔻حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند بنابراین نباید این دو مقوله با یکدیگر خلط شوند،
🔻 خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند الحمدلله زنان کشور ما عفیف هستند.
🔻 ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم و در این راه با دقت گام برداریم و با امر به معروف این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم.
آیت الله نوری همدانی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
⚠️نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.
اما باید دانست که
قیمت کارخانه نتیجه اعمال وزیر صمت
و قیمت بازار نتیجه اعمال وزیر اقتصاد است!
گرانی خودرو در بازار
نتیجه اقدامات وزارت اقتصاد بود اما وزیر صمت کارتش را گرفت..
تک تک انتقادات نمایندگان مجلس
ناظر به تبعات تصمیمات وزیر اقتصاد
و سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس
که هر دو زیرمجموعه این وزارتخانه هستند
مطرح گردید!
کمی هم البته مافیای واردات و صدای نمایندگان آن ها در مجلس را می بایست در این ماجرا جدی تر گرفت!
همچنین حتما مواضع و راهکارهای آنان که از گرانی قیمت خودرو در بازار گله میکنند بررسی کنید.
عرضه خودرو در بورس کالا، آزادسازی قیمت خودرو، عدم تولید خودروهای ارزان قیمت، واردات خودرو و ..
از جمله مواضع آنان است.
همین کافی است تا پروژه روشن گردد!
در باب عملکرد وزیر صمت در حوزه خودرو نیز باید گفت علیرغم انتقادات اما آن چه بر دوش او بوده است تا به حال به خوبی پیش رفته و ۱۵درصد تولید خودرو افزایش و کل ماجرای خودروهای ناقص برطرف گشته و عرضه خودرو با شیب مناسبی افزایش پیدا کرده است اگرچه تا وضع مطلوب فاصله دارد.
اما نکته جدی آن است که مطالبه مردم فقط یک چیز و آن هم خودروی با کیفیت متناسب با قدرت خرید آنان است در حالیکه هیچ یک از گزینه های روی میز مجلس، وزارتخانه های اقتصادی، هیات دولت و خودروسازان این مطالبه را پیگیری نمی کند و صرفا منافع اصحاب قدرت و ثروت را تامین خواهد کرد.
✍سیدامیرحسین حسینی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
🔸️از اجرای حدود الهی کوتاه نیایید 🔸️ما معتقد هستیم تشکیل جامعه اسلامی و قیام برای انقلاب اسلامی ریش
📎اجرای حدود مایه آرامش و برکت جامعه است؛ چرا برخی از اذهان نسبت به برکت و آرامش آن اقناع نمیشوند؟
🔻در این روزها برخی برای پاسخ به اعدامهای انجام شده شاهد مثالهایی را از دوران ائمه معصومین میآورند، این کار، شایسته است و البته باید پیش از استفاده اینچنینی فحص کاملی از مخصصات انجام داد، که متاسفانه انجام نشده است.
🔻 اما به نظر میرسد عصبانیت عدهای از اجرای حدود به خاطر اجرای گزینشی آن است نه صرفاً اینکه چرا حد اجرا میشود. اجرای گزینشی حدود باعث ایجاد تناقض و عصبانیسازی جامعه میشود.
🔻بله مسلما اجرای حدودِ مفسد اقتصادی با اخلالگر امنیتی روال آن متفاوت است اما انقدرها هم تفاوت ندارد که آن دامن هیچکس را نگیرد.
🔻اگر برای اقناع افکار عمومی از دوران حکومت اهلبیت وام میگیریم در مقابل بگوییم و جریان مطالبه راه بیاندازیم که امیرالمومنین:
۱_ عدالت را اجرا کرد و گفت حقوق بیتالمال حتی اگر مهریه زنانتان شده باشد پس خواهم گرفت و به همین دلیل در تاریخ میبینیم خواص بعضا در اجرای عدالت از همه ناراضیتر بودند و در برار مشکلات استقامت نداشتند.
۲_ در حکومت حضرات معصومین نقش و مشورت مردم حتی به غلط با توجه به نگاههای تربیتی بسیار پررنگ بوده و شاهد مثال ان در حکومت حضرت امیر زیاد است.
۳_ معصومین به شدت با تبارگزینی و حکومتهای هزار فامیل مقابله میکردند.
۴_به شدت از شهوت غلبه گفتمان جلوگیری میکردند و از این مسئله نسبت به زمامداران، پاسداران و ماموران نیز مراقبت داشتند.
۵_ قضاوت و درک عمومی عباد را تنها راه درست بودن حکومت بیان میکنند.
۶_اجازه نمیدادند مسئولین از ادبیات فرمانبری، اقتدار و... استفاده نمایند.
۷_بین طرفداران، دوستداران و مردم عادی انصاف و عدالت برقرار بود.
۸_ گزینش و کارگزینی بر اساس شایستگان و اولویت شایستگان غیر فامیل بوده است نه شایستگان فامیل یا تنبلگزینی.
۹_ حضرت بهترین راه را نه معرفی میداند و نه ملاکهای ظاهری و... بلکه بیان میدارد بهترین راهِ گزینش بررسی تجربههای کاری و اختبار است.
و... جهت مطالعه بیشتر ر.ک نامه ۵۳ نهجالبلاغه
🔻 بیان این موارد به معنی عدم اجرای صفر و صدی آنها در جمهوری اسلامی نیست اما موضوع بحث اینجاست:
🔻 اگر میخواهیم مردم از اجرای حدود الهی احساس ارامش داشته باشند باید در حوزههای مختلف اقداماتی از قبیل سه مورد زیر انجام بشود:
1️⃣زمینه اجرای حدود را فراهم نماییم و اجرای آنها فرسایشی نشود. تمام حدود الهي به صورت كامل اجرا بشود.
2️⃣در زمینههای مختلف #فرهنگ_اعتراض را فرهنگسازی نماییم؛ یقینا ایجاد زمینه شنیدن صدای معترض:
🔸اولاً: احساس امنیت صرف و تنبلی را از مسئول دور میکند.
🔸 ثانیا افراد جامعه را از انفعال فاصله میدهد.
3️⃣جایگاه اعتراضات و وصول سریع آنها در نیازهای ابتدایی مردم کاملا مشخص و تبیین شده باشد.
✍️مجید رحیمی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
امام علی در نامه ۵۳ نهج البلاغه:
"مردم عیب هایی دارند که حاکم در پوشاندن آنها از همه سزاوارتر است".
❓چگونه حکومت، در کلان عیب پوش مردم باشد؟!
❗️پیامبر(ص) فرمود: العلمُ و المالُ یَستُرانِ کُلَّ عیب و الجَهلُ و الفقرُ یَکشفان کُلَّ عیب: علم و مال عیوب را می پوشاند و جهل و فقر، عیب ها را آشکار می کند.
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
🌱غم هجران🌱
اجل ناگهی در کمینم کشد
همان به که آن نازنینم کشد
چو بی شک نبشتهست بر سر هلاک
به دست دلارام خوشتر هلاک
نه روزی به بیچارگی جان دهی؟
همان به که در پای جانان دهی
جناب سعدی🌹
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليتهاي اجتماعي
🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهجالبلاغه منع ميكنند از كارگيري نزديكانِ شايسته با وجود شايستگاني از عموم مردم براي ادارهي امور و مسئوليتها.
🔸حضرت براي خواص ويژگيهايي را بيان ميكنند كه دليلي هست بر منع انجام شده و ميفرمايند:
خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى كنند، زيرا:
✔️در روزگار سختى ياريشان كمتر
✔️در اجراى عدالت از همه ناراضى تر
✔️ در خواسته هايشان پافشارتر
✔️ در عطا و بخششها كم سپاستر
✔️ به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر
✔️در برابر مشكلات كم استقامت تر مى باشند.
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
📌صداي مردم صداي خداست⁉️
🔸در كنار منع از تبارگزيني حضرت به شدت از خواست تودهي مردم حمايت ميكنند و در فرازهايي از نامه 53 ميفرمايند:
✔️مردمان نيكوكار از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد.
✔️الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، عموم مردم اينچنين هستند:
1️⃣ عمَادُ الدِّينِ- ستونهاي استوار دين
آيت الله جوادي آملي نيز در ديدار با رئيس جمهور فرمودند: مردم ستون دين هستند، با ستون دین نمیشود بدرفتاری کرد. بی وضو نمیشود نام این مردم را برد اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است.
2️⃣جمَاعُ الْمُسْلِمِينَ - اجتماعات پرشور مسلمين
3️⃣والْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ - نيروهاى ذخيره دفاعى
🔸حضرت ميفرمايد به خاطر اين👆 ويژگيها فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، صغي يعني گوش دادن همراه با حركت و اطاعت.
🔸همچنين پيرامون توجه به رضايت مردم در متن نامه كوفيان به امام حسين عليه السلام آمده است:
✔️تأمر علیها بغیر رضى منها، بدون رضایت آنها (مردم) فرمانروایی آنها را به دست گرفت.
🔸جناب مسلم نيز خطاب به ابن زياد فرمود: تآمر تم على الناس بغير رضى منهم، بر مردم حكومت كرديد بدون آنكه آنها رضايت داشته باشند.
🔸خداوند متعال نيز در سوره مباركه توبه آيه 61 ميفرمايد: قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ؛
در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند.
اما یُؤمن للمومنین یعنی چه⁉️
🔸علامه طباطبایی ميفرمايد: به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند. بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند.
🔸حرف مردم تا كجا حرف خداست⁉️
🔸شهيد بهشتي در كتاب ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱ ميفرمايد:
✔️در جامعه مسلکي کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است
📍[انتخاب آزادانه اول: اسلام]
در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است.
📍[انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر]
✔️اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست.
منبع: محسن قنبريان، درسهايی از نهجالبلاغه
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬#ببینید| تلاش آتش به اختیار برای تولید علم
◾️تو پیادهروهای قم جلسه میگرفتیم!
◾️تو حجره اجازه نمیدادند بحث بکنیم...
👤استاد فرج نژاد
#استاد_فرج_نژاد
eitaa.com/farajnezhad110
@naghdname_ir
✅جوزدگی اطرافیان و نفرت مخاطبان
طی سالهای گذشته با توجه به هجمههای عظیم دشمن در حوزههای مختلف و بیان مقام معظم رهبری مبنی بر امیدواری بر آینده و رسالت مهم امید آفرینی، عدهای بر اساس احساس تکلیف در صف اول #جهاد_تبیین مشغول امید آفرینی هستند.
اما یکی از آسیبهای این حضور عدم تخصص و توجه به مبانی گسترده «امید افزایی» میباشد. یقیناً مادامی که تخصص کافی برای امید آفرینی نداشته باشیم سخن ما بیش از آنکه امیدی را زنده نماید موجب جوزدگی اطرافیان و نفرت مخاطبان میگردد.
برخی از امید آفرینان چند نکته را ظاهرا خوب تامل نکردهاند:
1️⃣امید آفرینی صرفاً #شعارزدگی و ضریب ندادن به سخن منتقدان نیست.
2️⃣#منتقد دشمن ما نیست دلسوز یا نهایتاً رقیبی همسو در گفتمان ما است.
3️⃣امیدآفرینی به معنی از بین رفتن خط فرهنگ مطالبه نیست، متاسفانه برخی همانند ربات صرفاً مشغول به اصطلاح امید آفرینی هستند، غافل از اینکه هر اسمی مسمی لازم دارد، چرا به ضعفها و کاستیها ضریب ندهیم⁉️ چرا فرهنگ مطالبه را در جامعه زنده و پویا نگه نداریم⁉️ آیا مطالبه خود امید آفرینی نمیکند⁉️
4️⃣نگاه گزینشی به بیانات رهبر انقلاب نیز یکی از آسیبهای مهم این گروه است، مقام معظم رهبری همانطور که فرمودند امید آفرین باشید بیان داشتند در مقابل فساد منفعل نباشید، نسبت به اقتصاد کشور حساس باشید، فرهنگ را بهمثابه هوایی که در آن تنفس میکنیم دیدهبانی کنید. حالا عدهاي در مقابل وضعيت نامناسب اقتصادي، سيطرهي ابزارهاي رسانهاي و فقدان محتواهاي روزآمد فرهنگي، معتقدند اميد آفريني با شعار محقق ميشود.
5️⃣بدون #پاسبانی از فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد و معیشت مردم، دقیقاً بنا دارید چه چیزی را دیدهبانی کنید⁉️ آیا ممکن است شما امید آفرین باشید اما هر روز میزان دوقطبیها و چالشهاي فرهنگي و اجتماعي بيشتر بشود⁉️ آيا زمان آن نرسيده به اين فكر كنيم شايد شما بهجاي اميد آفريني صرفاً در حال استحاله شعارها هستيد و شعارها را از مفاهيم تهي ميگردانيد⁉️
6️⃣ضريب دادن به انتقادات، وجود رسانهي آزاد، زمينهسازي فرهنگ اعتراض و مطالبه، اصول ابتدايي و اوليه اميد آفريني در جامعه است، جامعهاي كه شهرونداني داشته باشد كه نتوانند سخن خود را بيان كنند و دائماً در حال #خودسانسوري باشند نميتواند اميد آفريني كند.
✍️مجید رحیمی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
كاش همهي امامان جمعه حسن اقوال بر درد مردم داشتند و سپس پيگير حسن افعال نيز ميبودند....
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
🔸️آیت الله جوادی املی در دیدار با قالیباف: اگر درست رفتار نکنیم خداوند به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.
🔸️دو چیز مملکت را نگه میدارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده؛ اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم #فرار_مغزها خواهد بود و هم #مشکلات_اقتصادی در #ازدواج و اشتغال و #مسکن جوانان و هم این قرآن سوزیها و مسجد سوزیها.
🔸️ ما دو وظیفه داریم، یکی دعا کردن به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است.
🔸️نباید مسئولیت اجرایی را به آدمهای خوبِ بی عرضه و یا بد اختلاسی داد.
لینک کامل:
mehrnews.com/xZbpS
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
🔸️آیت الله جوادی املی در دیدار با قالیباف: اگر درست رفتار نکنیم خداوند به وسیله قوم دیگری دینش را حف
🔸امروز آیت الله جوادی آملی در شرایطی که بعضاً جایگاهها بدون #اختبار و #تجربه و صرفاً بر اساس #تبارگزینی و #کیفکشی توسط سرمایهدارهای ریشدار غصب میشود سخن از شایستهسالاری گفتند، پس از خواندن سخنان ایشان به یاد این حکایت از #جناب_سعدی افتادم:
خرد باید اندر سر مرد و مغز
نباید مرا چون تو دستار نغز
کس از سربزرگی نباشد به چیز
کدو سربزرگ است و بی مغز نیز
میفراز گردن به دستار و ریش
که دستار پنبهست و سبلت حشیش
به صورت کسانی که مردم وشند
چو صورت همان به که دم در کشند
به قدر هنر جست باید محل
بلندی و نحسی مکن چون زحل
نی بوریا را بلندی نکوست
که خاصیت نیشکر خود در اوست
بدین عقل و همت نخوانم کست
و گر میرود صد غلام از پست
چه خوش گفت خرمهرهای در گلی
چو برداشتش پر طمع جاهلی
مرا کس نخواهد خریدن به هیچ
به دیوانگی در حریرم مپیچ
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
✅جوزدگی اطرافیان و نفرت مخاطبان طی سالهای گذشته با توجه به هجمههای عظیم دشمن در حوزههای مختلف و
📌سخن حق و تلخ
🔸️با توجه به خلقت راستين بر فطرت خداجويي، همهی انسانها خصوصا عباد الله سخن حق و حقیقت را متوجه میشوند.
🔸️به همین جهت حضرت امیر به جناب مالک میفرماید نسبت به قضاوت مردم بیتفاوت نباش چرا که «شایستگان را به ذکر خیری که خداوند بر زبان بندگانش جاری می کند می توان شناخت.»
🔸️مادامی که آنچه حق و حقیقت است با تکنیکهای روانی و شعارگونه وارونه نشان داده شود بیش از آنکه تاثیر مثبت داشته باشد آفتها و آسیبهای منفی خواهد داشت. «آنان را آنچنان تعلیم ده که تو را زیاد تعریف نکنند، و بیهوده به کاری که انجام نداده ای تو را شاد ننمایند، که تمجیدِ فراوان ایجاد کبر و نخوت کند، و به گردنکشی نزدیک نماید.»۱
🔸️در چنین حالتی «بالا بروید یا پایین بیایید، اصلاً قرآن رابر سر جامعه ای پهن کنید»۲ باز هم اساس مشکلات برطرف نمیگردد.
چو خود را ز نیکان شمردی، بدی
نمیگنجد اندر خدایی خودی
اگر مردی از مردی خود مگوی
نه هر شهسواری به در برد گوی۳
🔸️اگر سیستم تبلیغاتی باطل از تکنیکهای مختلف استفاده میکند ما برای مقابله و مواجهه لزوماً بنا نیست مثل آنها قدم برداریم، هدف آنها پر کردن چشمها هست هدف ما ارتباط با قلوب و ما سلاحهایی داریم که آنها در استفادهی از آن عقیم هستند.
چو دست و زبان را نماند مجال،
به همت نمايند مردى رجال۴
🔸️وجود شعارزدگی و تهیسازی الفاظ از مفاهیم در تبیین مبانی انقلاب اسلامی باعث شده است برخی بهجای پذیرش منطقی ضعفها و ایجاد فرهنگ درست اعتراض و مطالبه دائماً تلاش برای بیان خوبیها دارند و نسبت به ضعفها عملاً بیاعتنا هستند.
🔸️مقام معظم رهبری نیز در جایگاههای مختلف تاکید میکنند ضعفها را باید گفت و نسبت به آنها چارهاندیشی کرد۵ و نباید نسبت به مسائل مردم بی خبر بود: حضرت امیر در بخش دیگری از نامه 53 میفرماید: «و نیز باید از وزرایت برگزیده ترینشان نزد تو وزیری باشد که سخن تلخ حق را به تو بیشتر بگوید»
1- نامه 53 نهجالبلاغه
2- سخنان شهید بهشتی
3- بوستان سعدی
4- همان
5-نشست تصویری با مجموعهای از جوانان دانشجو و تشکلهای دانشگاهی اردیبهشت 1399
✍مجید رحیمی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
كاش همهي امامان جمعه حسن اقوال بر درد مردم داشتند و سپس پيگير حسن افعال نيز ميبودند.... 🔻نقدنام
📌(خدايا!) به نان ما بركت بده و بين ما و آن جدايى ميفكن
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي اَلْبَخْتَرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : بَارِكْ لَنَا فِي اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صَلَّيْنَا وَ لاَ صُمْنَا وَ لاَ أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا .
(خدايا!) به نان ما بركت بده و بين ما و آن جدايى ميفكن. اگر نان نباشد نمىتوانيم نماز و روزه به جاى آوريم و واجبات پروردگارمان را انجام بدهيم.
الکافي ج۵ ص۷۳
الوافي ج۱۹ ص۲۷۱
وسائل الشیعة ج۱۷ ص۳۰
وسائل الشیعة ج۲۴ ص۳۲۳
بحار الأنوار ج۶۳ ص۲۷۰
_______________
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
امام علی در نامه ۵۳ نهج البلاغه: "مردم عیب هایی دارند که حاکم در پوشاندن آنها از همه سزاوارتر است".
📌فقر؛ سستى در دين و كمبود حياء
♦️بخشی از دعای روز شنبه حضرت زهرا (س):
وَارزُقنا مِن فَضلِک الواسِعِ رِزقاً حَلالاً طَیباً، ولا تُحوِجنا ولا تُفقِرنا إلی أحَدٍ سِواک
ما را رزق حلال و پاکیزه روزی کن، و ما را محتاج و نیازمند کسی جز خودت مگردان
__________
♦️امام علی (ع): «مَنْ اِبْتَلَى بِالفَقرِ اِبتَلَى بِاَربَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعفِ فِى يَقِينِهِ، وَ النُّقصَانِ فِى عَقلِهِ وَ الرّقَّةِ فِي دِينِهِ، وَ قِلّةِ الحَيَاءِ فِى وَجهِهِ، فَنَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الفَقرِ»
کسى كه مبتلا به فقر شود مبتلا به چهار خصلت مى گردد: به ضعف در يقين، نقصان و كمبود در عقل، سستى در دين و كمبود حياء؛ پس پناه مى بريم به خدا از فقر.
______________
♦️حضرت امیر علیه السلام در نصایح خود به فرزندش محمد، فقر را موجب نقص در دین و تشویش خاطر دانسته است و آن را عامل بدبینی انسانها از یکدیگر می شمارد و می فرماید:
«یا بُنَی، انّی اخافُ عَلَیک الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ، فَانَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّینِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، داعِیةٌ لِلْمَقْتِ»
فرزندم، از فقر بر تو می ترسم، از آن به خدا پناه بر، چرا که فقر دین انسان را ناقص، عقل و اندیشه او را مشوّش و مردم را نسبت به او، و او را نسبت به مردم بد بین می سازد.
____________
📎پ.ن:
🔻مسئله معاش در اسلام خصوصاً در جایگاه حکومت اسلامی بهشدت تاکید شده است، اما توجه به معاش در جایگاههای فردی هرچند تلاش برای کسب حلال برابر است با جهادِ در راه خدا اما نباید به حدی برسد که به تعبیر حضرت امیر مثل عثمان بین توالت و آشپزخانه در رفت و آمد بوده و نسبت به ابعاد گسترده وجود توجهی شکل نگیرد.
🔻احادیثی نیز در ستایش فقر وجود دارد که پیرامون جمع آنها اختلاف نظر هست؛ به نظر میرسد روایاتی که در جایگاه وظایف حاکم بیان شده همگی تاکید بر وظیفه حاکم برای از بین بردن فقر دارند اما در مقام تربیت فردی؛ گاهی اوقات بلای فقر در برخی از موارد موهبتی است برای تربیت و آزمایش انسان؛ که متاسفانه برخی این جایگاه فردی را در اجتماع خلط میکنند و از وظایف حاکم برای اجرای عدالت اقتصادی کوتاه میآیند.
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
با «عقاید مخالف» چه کنیم؟
جامعه ما ضد دستور اسلام عمل میکند....
🔺شهید استاد مطهری:
وظیفه داریم درباره مسلمانها و برادران مؤمن، تا هر حد که مقدور است، «حمل به صحت» کنیم؛ مگر آنجا که شرعاً راه بسته است، اما ما ضد این دستور اسلام رفتار میکنیم.
مثلا کسی «کتاب» در باب «علم امام» مینویسد که امام حسین از شهادت خود در کربلا بیخبر بوده. ما باید چه کنیم؟
خود آن آقا را میخواهیم. اصلًا «وظیفه اسلامی» این است. قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم و قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم.
بگوییم ما از شما خواهش میکنیم نظر خودتان را درباره این مسئله توضیح بدهید.
او نظر خودش را میگوید. یک وقت به طور صریح و قاطع میگوید خیر، من این مطلب را قبول ندارم.
اما اگر سخنی گفت که برخلاف #عقیده ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء «ضروریات مذهب» است، میگوییم راه تو از راه ما جداست.
اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او میگوید چیز بدی نیست، دیگر نباید «حمل به فساد» کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و «تکفیر» و «تفسیق» کنیم و احیاناً (واویلا چه چیزهایی هست!) افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزنا است.
از کجا؟ چون میگویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی میچینند! و چه گناهان بزرگی را به نام «نهی از منکر» مرتکب میشوند.
اسلام میگوید: انْ شَهِدَ عِنْدَک خَمْسونَ قَسامَةً عَلی أنَّهُ قالَهُ وَ قالَ لَمْاقُلْهُ فَصَدِّقْهُ وَ کذِّبْهُمْ.
اگر پنجاه بینه شرعی حرفی را میزنند، اما از خودش پرسیدید و گفت من چنین چیزی نگفتم، حرف خودش را بپذیرید. وقتی از خودش پرسیدیم و گفت نه، حرف خودش را قبول کنیم.
حالا که حرف او را قبول کردیم، با کسانی که علیه وی نظر دادند، چه رفتاری کنیم؟ آنها را تفسیق کنیم که شما چرا تهمت زدید؟
نه، با آنها هم بد رفتار نمیکنیم و میگوییم شما هم اشتباه میکنید. دیگران میگویند پس آنها چه گفتند؟ میگوییم آنها هم اشتباه کردهاند،سوء تفاهم برایشان شده است.
اگر به این دستور عمل کنیم، این همه «نفاق» و «اختلاف» در میان ما پیدا نمیشود.
تا جای ممکن، هر دو طرف را حمل به صحت کردهایم.دستور اسلام است که ضَعْ فِعْلَ اخیک عَلی احْسَنِهِ. فعل آن فرد را حمل به احسن و اصلحش کن، فعل این را هم حمل به صلاحش کن.
▫️آشنایی با قرآن، ج۳، ص ۲۴۸ - ۲۵۰
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻هدفگذاریها و آرمانها با آنچه در واقعیت هست خیلی فاصله دارد....
🔻قرار بود با اسلامیسازی دانشگاهها پیوند تاریخی نسلها زیاد بشود...
🔻قرار بود جامعه ما روز به روز دینیتر و اخلاقیتر بشه....
این شکاف را چگونه تبیین میکنید⁉️
_______________
🔸️نقد و نظرهای علمی همراهان گرامی منتشر خواهد شد.
_____________
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
🔻هدفگذاریها و آرمانها با آنچه در واقعیت هست خیلی فاصله دارد.... 🔻قرار بود با اسلامیسازی دانشگاه
📌مقام معظم رهبری:
✅اگر چنانچه دیدید این کارهایی که انجام دادید در جذب مخاطب تأثیری نداشته، بدانید یک نقصی در کار هست؛ نقص را پیدا کنید و نقص را برطرف کنید. نمیشود عدم توجّهها را مستند کرد به اینکه مردم مثلاً نسبت به مسائل دینی و مانند اینها کماعتقادند؛ نخیر. بعضیها میگویند از این حرفها!
✅واقعاً به نظر میرسد فکرنکرده حرف میزنند که آقا مردم دینشان چنین شده، اعتقاداتشان ضعیف شده؛ نخیر، ابداً! ضعیف نشده. شما همین مسئلهی جشن غدیر را ببینید، این جلسات سخنرانیهای عظیم محرّم و صفر را در شهرهای مختلف ببینید؛ اینهایی که شرکت میکنند چه کسانی هستند؟ اینها همین مردمند دیگر. جلسات مرثیهخوانی و روضهخوانی و نوحهخوانی را ببینید، راهپیمایی اربعین را ببینید؛ اینها چه کسانی هستند؟ اینها همین مردمند دیگر. دین مردم، ایمان مردم، دینداری مردم ضعیف نشده، قویتر هم شده، منتها ممکن است مثلاً جلسهی این حقیر یا نماز این حقیر جوری باشد که نتوانم جذب کنم این مردم مؤمن را؛ این را به حساب بیدینی مردم نباید گذاشت.
✅بعضیها همین طور میگویند که آقا مردم چنین شدند یا مثلاً اعتقاداتشان ضعیف شده؛ نه، ضعیف نشده؛ مردم همچنان از قبل از انقلاب ــ ما قبل از انقلاب را دیدیم؛ حالا اغلب شماها ندیدید قبل از انقلاب را ــ هم اجتماعاتشان بهتر است، هم کمکهای مالیشان به حوزههای علمیّه بیشتر و چندین برابر است، هم حضورشان در خدمات اجتماعی دینی بیشتر و مهمتر است. مردم در مِیدانند؛ ما باید خودمان را از میدان کنار نکشیم.
بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ۱۴۰۱/۵/۵
#ارسالیمخاطبان
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
📌نقش افراد شکاک در ترویج دین
من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند، متاثر نمیشوم و بلکه خوشحال هم میشوم.
🔺دینی که منطقش براساس فکر، عقل، فلسفه و مصالح است، از این جهت نگرانی ندارد.
🔺آن #آزادی_تفکر که صدر اسلام به همه مسلمین و ملل دیگر درباره #اسلام داده شد، هیچ ملت دیگری نداده و این از افتخارات ماست.
🔺وجود افراد #شکاک، وقتی خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بیروح باشند که در مقام جواب برنیایند.
#شهید_مطهری، آینده انقلاب اسلامی، صص ۲۲۶-۲۲۵
@naghdname_ir
نقدنامه
📌مقام معظم رهبری: ✅اگر چنانچه دیدید این کارهایی که انجام دادید در جذب مخاطب تأثیری نداشته، بدانید ی
📌شاخصهی رشد دینداری چیست؟
آیا حضور در مکانها و مناسبات مذهبی شاخصهی رشد دینداری به حساب میآید؟
چه زمانیمیتوانیم بگوییم یک جامعه دیندار شده است؟
نسبت دیدنداری یک جامعه با کلام امام در صحرای عرفات که فرمود: ما اکثر الضجیج و اقل الحجیج
(چه بسیار است ضجه کننده اما چه بسیار کم است حاجی واقعی) چیست؟
به نظر میرسد زمانی میتوانیم جامعه را دیندار بنمامیم که شاهد اقبال مردم به فرهنگ و اخلاق و احکام اسلامی باشیم، در شرایط کنونی آنچه مشاهدات عینی بر آن صدق میکند دقیقا برعکس است و روز به روز شاهد افزایش آمار خیانت ، #دزدی ، دین گریزی ، بد حجابی ، #طلاق ، #سقط_جنین ، بد اخلاقی و بی تقوایی در سطح خرد و کلان هستیم....
این یک نوع خطای شناختی هست که طیف حزباللهی جامعه، نماد تعلق به دینداری را جایگزین نماد دینداری میکنند.
فرق است بین محبت داشتن نسبت به اِلِمانهای مذهبی و رفتار بر اساس آموزههای اسلامی.
اگر در جامعه به جریانهای مقابل دینداری فرصت عرض اندام بدهند یقیناً چند برابر جمعیت هیئتها برای آنها مخاطب وجود خواهد داشت، هنگامی که مرتضی پاشایی فوت کرد، با اینکه تبلیغات رسمی شکل نگرفت، اما میزان حضور قابل تامل بود.
در حال حاضر اگر امیر #تتلو برنامهای در میدان آزادی تهران اجرا کند، میزان مخاطبان او چقدر هست؟
سنجش عملکرد حاکمیت توسط طرفداران حکومت و مسئولین، در زمینهی فرهنگ و اقتصادی ملاک مناسبی نیست، بلکه قضاوتهاي مردمي و همگاني (به معناي واقعي) ملاك است.
————————————
اين مطالب👆#ارسالي_مخاطبان محترم ميباشد، همراهان گرامي لطفاً اگر پاسخي منطقي نسبت به پرسشها دارند به جهت تكميل فرايند بحث حتماً ارسال بفرماييد.
————————————
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خطری که بین طلبهها میبینم این است:
هرچه جریان #اصولگرایی میگوید را تعبداً میپذیریم، و خیال میکنیم #ولیفقیه این است، اما هرچه جریان #اصلاحطلبی میگوید را نقد میکنیم.
🎥دکتر عبدالحسین خسروپناه
پ.ن: این روزها بیشتر باید از این آسیب مراقبت کنیم.
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹|ویدئو
🔻آیتالله مصباح یزدی:
ما باید مواظب باشیم
مچ خائنین را بگیریم
آنها را رسوا کنیم و نگذاریم
نظام اسلامی را بد نام کنند
#انتقاد_کردن از افراد
تضعیف نظام نیست...
#تقویت_نظام است...
#آیت_الله_مصباح_یزدی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
نقدنامه
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليتهاي اجتماعي 🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهجالبلاغه منع ميكنند از
🔻طبقه سالاری
🔻فردسالاری، یا طبقه سالاری، ویژگی اصلی حاکمیت های فاسد است.
🔻در این حکومت ها، طبقات اشراف و سرمایه دار حکومت میکنند.
🔻قانون به سود آنان تغییر می کند و زیر پا گذاشته می شود.
🔻اموال و سرمایه ها و منابع - با برنامه ریزی مخصوص - در دست طبقات ویژه قرار میگیرد.
🔻دستگاه قضایی با رشوه خریده می شود و نظام حاکم در حقیقت نظامی فرد مدار، استبدادی و باندگرا خواهد بود، و پایمال کننده کرامت انسان ها و حقوق عمومی
🔻استاد محمد رضا حکیمی
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهر_افقی و آزادسازی زمین های در حصار قرار گرفته....
💎هندسهی معماری اسلامی💎
۱_ وسعت ساختمان زیاد باشد.(سعه المنزل)(ضیق المنزل) و بهگونهای ساخته شود که بتوان آسمان را مشاهده کرد.
۲_مشرف به خانه همسایه نباشد و بر ساختمان همسایه، سایه نیاندازد.
۳_ساختمان پله خور نباشد.
۴_نمای بیرونی ساختمان ساده باشد و داخل ساختمان شیک باشد.
۵_حمام داخل ساختمان نباشد.(اکناف الدار)(حمام، معماری مخصوص داشته و در محله ساخته می شود)
۶_توالت از محل اتاق ها دور باشد و آشپزخانه بیرون از محیط نشیمن باشد.
۷_اتاق خواب، جداگانه وجود داشته باشد.(آداب زناشویی)
۸_ برای ورودی به اتاق، یک راهرو وجود داشته باشد.(به یکباره داخل و خارج سردی و گرمی نشدن)
۹_ مسکن، اندرونی و بیرونی داشته باشد.(اخلاق حیا و احکام محرم، نامحرم)
۱۰_ وسعت حیاط زیاد باشد.(ضیق الساحتها)
#مسكن
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵درمان دردِ مسكن
🔸دنبال این نروید که مانند طاغوت، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همه همّ دولت و همه بودجه مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتیها از آن استفاده بکنند؛ برای این پایین شهریها، برای این بیچارهها - اسلام است؛ حکومت اسلام است - برای اینها فکر بکنید
(صحیفه نور، جلد ۱۳، ص ۲۰۴).
✅ چرا برخلاف فرمایشات ایشان، اغلب امکانات کشور را در کلانشهرها متمرکز کردیم و از بقیه ظرفیتهای سرزمین غفلت کردیم؟
✅آیا این نوع تمرکزگرایی، همان چیزی نیست که نظام سرمایهداری میگوید که نتیجه اش، ثروتمندتر شدن هرچه بیشتر قشر مرفه و فقیرتر شدن هرچه بیشتر قشر مستضعف است؟
#مسكن
@Tarhi_No1
@naghdname_ir