eitaa logo
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
241 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
259 ویدیو
9 فایل
یار بی پرده از در ودیوار در تجلی است یا اولی الابصار ✨✨✨🌌🌌🌌 انتقادات و پیشنهادات @nehzati_14 کپی با ذکر منبع آزاد. ✅ تاسیس کانال ۱۳۹۹/۱۲/۲ در این کانال ختم دور چهارم نهج‌البلاغه شروع شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۳ بند ۱ تا ۷.mp3
2.72M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۳ بند ۱ تا ۷ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1060124753.m4a
3.55M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⃣ ⭕️ معیار امامت 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت1902⃣ ⭕️ معیار امامت 🎙ح
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 معیار امامت (2) 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: شگفتا آيا معيار خلافت، صحابى پيامبر بودن است؛ امّا صحابى بودن و خويشاوندى ملاك نيست؟ 🔻مگر نمی گویید طرف چون صحابه پیامبر بوده، خوب شایسته بوده تا خلیفه پیامبر شود؛خیلی خوب پس من یک چیز بالاتر می گویم ، اگر کسی علاوه بر اینکه صحابه پیامبر بوده از خانواده پیغمبر بوده این اولویت ندارد؟ لذا در حکمت ۱۹۰ این‌گونه می فرمایند: "شگفتا! آیا معیار خلافت صحابی پیغمبر بودن است؟ اما سحابی و خویشاوند پیغمبر بودن ملاک نیست؟" 🔻بعد در ادامه اینگونه می خوانیم، شعری را حضرت امیر (علیه السلام) به آن تمسّک کردند و بعد به خطاب به خلیفه اول گفتند: اگر ادعا می کنی با شورای مسلمین به خلافت رسیدی، چه شورایی بود که رأی دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خویشاوندی را حجت می آوری دیگران که از تو به پیامبر نزدیک تر و سزاوارترند؛ یعنی من. 🔻پس امیرالمؤمنین همانگونه که در سایر مواقع دیگر نهج البلاغه به همین روش استناد می‌کنند، که اگر کسی ادّعا می کند من صحابه پیامبرم ، همه می‌دانند که من اوّلین کسی هستم که به پیامبر ایمان آوردم، اولین کسی هستم که پشت سر پیامبر نماز خواندم، در تمام صحنه های جنگ و هجرت و سختی ها من بودم در کنار پیامبر. در روزگار جنگ های سختی که همه شما فرار می کردید این من بودم که کنار پیامبر ایستادم. اگر مسأله صحابه پیامبر بودن است که من در این مسأله از همه برترم. اگر مسأله قرابت با پیامبر است که من از همه به پیامبر نزدیکترم؛ پیامبر مرا برادر خودش می دانست. 🔻در نهج البلاغه حضرت می‌فرمایند :"من کودک بودم، پیامبرم را در رختخواب خود می خواباند گاهی غذا را لقمه لقمه با دست مبارک خود در کام من می‌گذاشت. من بوی پیغمبر را استشمام می کردم حتی در لحظاتی که در غار حراء خلوت با خداوند داشت احدی حضور نداشت جز من. وقتی جبرئیل نازل شد و آیات را آورد من نور وحی را می دیدم و صدا را می شنیدم و پیامبر به من فرمودند یا علی تو هرچه من میبینم می بینی، هر چه من می شنوم می شنوی. تو عین خود منی فقط پیامبر نیستی، وصی منی. 🔻" اگر قرابت است من از همه نزدیکترم اگر شما قرابت را حجت و معیار می‌دانید برای خلافت پیغمبر، پس من باید خلیفه می شدم. اگر از صحابی بودن و همراه پیامبر بودن آن را نتیجه می گیرید احدی که مثل من چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت با پیامبر همراه نبوده پس باز هم من باید خلیفه می شدم. 🔻 پس شما چگونه مبنایی را برای اثبات خلافت خود ادعا میکنید که ضدّ خودتان تمام می شود. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (42).mp3
14.05M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و شصت و هشتم: خطبه ۸۳ بند ۸ تا ۱۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۸۳ ، بند ۸ تا ۱۳ ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : خطبه غرّا 8⃣ عبرت از مرگ ♦️او را در سرزمين مردگان می گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمين پوستش را می شکافند و خشت و خاک گور، بدن او را می پوساند. تندبادهای سخت آثار او را نابود می کند و گذشت شب و روز نشانه های او را از ميان بر می دارد. بدن ها پس از آن همه طراوت متلاشی می گردند و استخوان ها بعد از آن همه سختی و مقاومت پوسيده می شوند. و ارواح در گرو سنگينی بار گناهانند و در آنجاست که به اسرار پنهان يقين می کنند؛ امّا نه بر اعمال درستشان چيزی اضافه می شود و نه از اعمال زشت می توانند توبه کنند. آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد که بر جای پای آنها قدم گذاشته ايد و از راهی که رفتند می رويد؟ و روش آنها را دنبال می کنيد؟ امّا افسوس که دل ها سخت شده، پند نمی پذيرد و از رشد و کمال بازمانده و راهی که نبايد برود می رود. گويا آنها هدف پندها و اندرزها نيستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنيا می دانند. بدانيد که بايد از صراط عبور کنيد، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش های پرت کننده و پرتگاه های وحشت زا و ترس های پياپی. 9⃣ معرّفی الگوی پرهيزگاری ♦️از خدا چون خردمندی بترسيد که دل را به تفکر مشغول داشته و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته و شب زنده داری خواب از چشم او ربوده و به اميد ثواب، گرمیِ روز را با تشنگی گذرانده، با پارسايی شهوات را کشته و نام خدا زبانش را همواره به حرکت در آورده. ترس از خدا را برای ايمن ماندن در قيامت پيش فرستاده، از تمام راه ها جز راه حق چشم پوشيده و بهترين راهی که انسان را به حق می رساند می پيمايد. چيزی او را مغرور نساخته و مشکلات و شبهات او را نابينا نمی سازد. مژده بهشت و زندگی کردن در آسايش و نعمتِ سرای جاويدان و ايمن ترين روزها او را خشنود ساخته است. با بهترين روش از گذرگاه دنيا عبور کرده، توشه آخرت را پيش فرستاده و از ترس قيامت در انجام اعمال صالح پيش قدم شده است، ايام زندگی را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده و در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش کرده، از زشتی ها فرار کرده، امروز رعايت زندگی فردا کرده و هم اکنون آينده خود را ديده است. پس بهشت برای پاداش نيکوکاران سزاوار و جهنّم برای کيفر بدکاران مناسب است و خدا برای انتقام گرفتن از ستمگران کفايت می کند و قرآن برای حجّت آوردن و دشمنی کردن کافی است. ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۸۳ ، بند ۸ تا ۱۳ ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : خطبه غرّا 0⃣1⃣ هشدار از دشمنی شيطان ♦️سفارش می کنم شما را به پروا داشتن از خدا، خدايی که با ترساندن های مکرّر، راه عذر را بر شما بست و با دليل و برهان روشن، حجت را تمام کرد و شما را پرهيز داد از دشمنی شيطانی که پنهان در سينه ها راه می يابد و آهسته در گوش ها راز می گويد، گمراه و پست است، وعده های دروغين داده، در آرزوی آنها به انتظار می گذارد، زشتی های گناهان را زينت می دهد، گناهان بزرگ را کوچک می شمارد و آرام آرام دوستان خود را فريب داده، راه رستگاری را بر روی کسانی که در بند شده اند، می بندد و در روز قيامت آنچه را که زينت داده انکار می کند و آنچه را که آسان کرده بزرگ می شمارد و از آنچه که پيروان خود را ايمن داشته بود سخت می ترساند. 1⃣1⃣ شگفتيهای آفرينش انسان ♦️مگر انسان همان نطفه و خون نيم بند نيست که خدا او را در تاريکی های رَحِم و غلاف های تو در تو پديد آورد؟ تا به صورت جنين در آمد، سپس کودکی شيرخوار شد، بزرگتر و بزرگتر شده تا نوجوانی رسيده گرديد. سپس او را دلی فراگير و زبانی گويا و چشمی بينا عطا فرمود تا عبرت ها را درک کند و از بدی ها بپرهيزد و آنگاه که جوانی در حدّ کمال رسيد و بر پای خويش استوار ماند، گردن کشی آغاز کرد و روی از خدا گرداند و در بيراهه گام نهاد، در هواپرستی غرق شد و برای به دست آوردن لذّت های دنيا تلاش فراوان کرد و سرمستِ شادمانی دنيا شد. هرگز نمی پندارد مصيبتی پيش آيد و بر اساس تقوا فروتنی ندارد، ناگهان سرمست و مغرور در اين آزمايش چند روزه، مرگ او را می ربايد، او را که در دلِ بدبختی ها، اندکی زندگی کرده و آنچه را که از دست داده عوضی به دست نياورده است و آنچه از واجبات را که ترک کرد، قضايش را بجا نياورد که درد مرگ او را فرا گرفت. روزها در حيرت و سرگردانی و شب ها با بيداری و نگرانی می گذراند. ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۸۳ ، بند ۸ تا ۱۳ ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : خطبه غرّا 2⃣1⃣ عبرت از مرگ ♦️هر روز به سختی درد می کشد و هر شب رنج و بيماری به سراغش می رود. در ميان برادری غمخوار و پدری مهربان و ناله کننده ای بی طاقت و بر سينه کوبنده ای گريان افتاده است. امّا او در حالت بيهوشی و سَکرات مرگ و غم و اندوه بسيار و ناله دردناک و درد جان کندن، با انتظاری رنج آور دست به گريبان است. پس از مرگ او را مأيوس وار در کفن پيچانده، در حالی که تسليم و آرام است، بر می دارند و بر تابوت می گذارند. خسته و لاغر به سفر آخرت می رود، که فرزندان و برادران او را به دوش کشيده تا سر منزل غربت، آنجا که ديگر او را نمی بينند و آنجا که جايگاه وحشت است پيش می برند. امّا هنگامی که تشييع کنندگان بروند و مصيبت زدگان باز گردند، در گودال قبر نشانده برای پرسش حيرت آور و امتحان لغزش زا زمزمه غم آلود دارد. و بزرگ ترين بلای آنجا فرود آمدن در آتش سوزان دوزخ و برافروختگی شعله ها و نعره های آتش است، که نه يک لحظه آرام گيرد تا استراحت کند و نه آرامشی وجود دارد که از درد او بکاهد و نه قدرتی که مانع کيفر او شود، نه مرگی که او را از اين همه ناراحتی برهاند و نه خوابی که اندوهش را برطرف سازد، در ميان انواع مرگ ها و ساعت ها مجازات گوناگون گرفتار است. به خدا پناه می بريم. 3⃣1⃣ پند آموزی از گذشتگان ♦️ای بندگان خدا! کجا هستند آنان که ساليان طولانی در نعمت های خدا عمر گذراندند؟ تعليمشان دادند و دريافتند، مهلتشان دادند و بيهوده روزگار گذراندند؟ از آفات و بلاها دورشان داشتند، امّا فراموش کردند زمان طولانی آنها را مهلت دادند، نعمتهای فراوان بخشيدند، از عذاب دردناک پرهيزشان دادند و وعده هايی بزرگ از بهشت جاويدان به آنها دادند. ای مردم! از گناهانی که شما را به هلاکت افکند، از عيب هايی که خشم خدا را در پی دارد بپرهيزيد. دارندگان چشم های بينا و گوش های شنوا و سلامت و کالای دنيا آيا گريزگاهی هست؟ يا رهايی و جای امنی، پناهگاهی و جای فراری هست؟ آيا بازگشتی برای جبران وجود دارد؟ نه چنين است؟ پس کی باز می گرديد؟ به کدام سو می رويد؟ و به چه چيز مغرور می شويد؟ همانا بهره هر کدام شما از زمين به اندازه طول و عرض قامت شماست، آنگونه که خاک آلود بر آن خفته باشد. ای بندگان خدا! هم اکنون به اعمال نيکو پردازيد، تا ريسمان های مرگ بر گلوی شما سخت نشده و روح شما برای کسب کمالات آزاد است، و بدن ها راحت و در حالتی قرار داريد که می توانيد مشکلات يکديگر را حل کنيد. هنوز مهلت داريد و جای تصميم و توبه و بازگشت از گناه باقی مانده است. عمل کنيد پيش از آنکه در شدّت تنگنای وحشت و ترس و نابودی قرار گيريد، پيش از آن که مرگ در انتظار مانده، فرا رسد و دستِ قدرتمندِ خدایِ توانا شما را برگيرد. (وقتی که امام(علیه السلام) اين خطبه را ايراد فرمود، بدن ها بلرزه درآمد، اشک ها سرازير و دل ها ترسان شد که جمعی آن را غرّاء ناميدند.) ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۳ بند ۸ تا ۱۳.mp3
4.28M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۳ ، بند ۸ تا ۱۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1061606659.mp3
897.3K
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ معیار امامت 3⃣ 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت190 ⭕️ معیار امامت 3⃣ 🎙
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 معیار امامت (3) 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: شگفتا آيا معيار خلافت، صحابى پيامبر بودن است؛ امّا صحابى بودن و خويشاوندى ملاك نيست؟ 🔻اگر قرابت است من از همه نزدیکترم. گرشما قرابت را حجت و معیار می‌دانید برای خلافت پیغمبر، پس من باید خلیفه میشدم. اگر از صحابی بودن و همراه پیامبر بودن احدی مثل من چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت با پیامبر همراه نبوده, پس باز هم من باید خلیفه میشدم پس شما چگونه مبنا هایی را برای اثبات خلافت خود ادعا میکنید که ضد خودتان تمام می شود? با همان مبنا ، این حق با من بوده است. 🔻از این حکمت نورانی ۱۹۰ دو درس میشود گرفت : 1⃣ اصل استدلالی بر اینکه امیرالمومنین ,اولویت بر خلافت داشتند که خیلی ها می پرسند اگر اینگونه است چرا در نهج البلاغه حضرت نگفته است که حق با من بوده است ؟چرا نگفته است؟ بارها و بارها گفته اند. 2⃣ به ما شیعیان حضرت یاد می‌دهد روش استدلال کردن، روش مناظره کردن ،ما در جدل و مناظره باید با همان مبنایی که خود طرف مقابل ادعا می کند حرفش را بکوبیم .با همان مبنایی که او ادعا می‌کند. بگوییم بر فرض هم که مبنای تو درست باشد که صحابه بودن مبنا و معیار حجیت خلافت است در صحابه بودن هم که من اولا هستم تو نیستی. 🔻 امیدوارم خداوند به ما این توفیق را بدهد که معارف خودمان را مبنایی و عمیق بیاموزیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (43).mp3
7.09M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و شصت و نهم: خطبه ۸۲ تا خطبه ۷۹ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۸۲ تا خطبه ۷۹ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (بعضی از شارحان گفتند: این خطبه در شهر کوفه در شناساندن دنیا ایراد شد.) 🔹دنياشناسی ♦️"چگونه خانه دنيا را توصيف کنم که ابتدای آن سختی و مشقّت و پايان آن نابودی است؟ در حلال دنيا حساب و در حرام آن عذاب است. کسی که ثروتمند گردد فريب می خورد و آنکس که نيازمند باشد اندوهناک است و تلاش کننده دنيا به آن نرسد و به رهاکننده آن روی آورد. کسی که با چشم بصيرت به آن بنگرد او را آگاهی بخشد و آن کس که چشم به دنيا دوزد کوردلش می کند. می گويم: اگر صاحب انديشه ای درست در کلام امام(علیه السلام) که فرمود: «مَن أبْصَر بِها بَصّرته» انديشه کند در آن معنای شگرف و بينشی ژرف می نگرد که هرگز به پايان آن نتوان رسيد و ژرفایِ کلامِ امام(علیه السلام) را نخواهد ديد. به خصوص اگر جمله «وَمَن أَبصر الَيها أَعْمتهُ» را هماهنگ با جمله قبل، به خوبی ارزيابی کند، خواهد ديد که تفاوت اين دو کلام تا کجاست. تفاوتی روشن و شگفتی آور و آشکار، درود و سلام خدا بر اميرالمؤمنين باد." ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (بعضی از شارحان گفتند: این خطبه در شهر کوفه ایراد شد.) 🔹تعريف زهد و پارسايی ♦️ای مردم! زهد يعنی کوتاه کردن آرزو و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش کنيد که حرام بر صبر شما غلبه نکند و در برابر نعمت ها، شکر يادتان نرود. چه اينکه خداوند با دلايل روشن و آشکار عذرها را قطع و با کتاب های آسمانی روشنگر بهانه ها را از بين برده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (پس از جنگ جمل و فرو نشاندن شورش بصره در سال ۳۶ هجری ماه جمادی الثانی در مسجد شهر بصره فرمود: ) 1⃣ بيان تفاوتهای زنان و مردان ♦️ای مردم! همانا زنان در مقايسه با مردان در ايمان و بهره وری از اموال و عقل متفاوتند امّا تفاوت ايمان بانوان برکنار بودن از نماز و روزه در ايّام «عادت حيض» آنان است و امّا تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت که شهادت دو زن برابر شهادت يک مرد است و علّت تفاوت در بهره وری از اموال آن که ارث بانوان نصف ارث مردان است. 2⃣ مديريت خانوادگی ♦️ پس از زنان بد بپرهيزيد و مراقب نيکانشان باشيد. در خواسته های نيکو همواره فرمانبردارشان نباشيد، تا در انجام منکرات طمع ورزند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (هنگام حرکت برای نبرد با خوارج، در ماه صفر سال ۳۸ هجری، شخصی با پیشگویی و از راه شناخت ستارگان گفت: اگر در این ساعت حرکت کنید، پیروز نمی شوید و من از راه علم ستاره شناسی این محاسبه را کردم . امام علیه السلام فرمود:) 1⃣ پرهيز از توجه به غير خدا ♦️گمان می کنی تو از آن ساعتی آگاهی که اگر کسی حرکت کند زيان نخواهد ديد؟ و می ترسانی از ساعتی که اگر کسی حرکت کند ضرری دامنگير او خواهد شد؟ کسی که گفتار تو را تصديق کند، قرآن را تکذيب کرده است و از ياری طلبيدن خدا در رسيدن به هدف های دوست داشتنی و محفوظ ماندن از ناگواری ها، بی نياز شده است، گويا می خواهی به جای خداوند تو را ستايش کنند، چون به گمان خود مردم را به ساعتی آشنا کردی که منافعشان را به دست می آورند و از ضرر و زيان در امان می مانند. 2⃣ پرهيز دادن مردم از ستاره شناسی ♦️ ای مردم! از فرا گرفتن علم ستاره شناسی (برای پيشگويی های دروغين) بپرهيزيد، جز آن مقدار از علم نجوم که در دريانوردی و صحرانوردی به آن نياز داريد؛ چه اينکه، ستاره شناسی شما را به غيب گويی و غيب گويی به جادوگری می کشاند و ستاره شناس چون غيب گو و غيب گو چون جادوگر و جادوگر چون کافر و کافر در آتش جهنم است. با نام خدا حرکت کنيد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۲ تا ۷۹.mp3
2.51M
🔊 گزارش موضوعات مهم از خطبه ۸۲ تا خطبه ۷۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1063018385.mp3
2.53M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ مشکلات دنیا 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت191 ⭕️ مشکلات دنیا 🎙حجت
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 مشکلات دنیا 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۱ نهج البلاغه می فرمایند : "همانا انسان در دنیا تخته نشان تیرهای مرگ است .ثروتی است که دستخوش تاراج مصیبت هاست، با هر جرعه نوشیدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد و بنده نعمتی به دست نمی آورد مگر آنکه نعمتی از دست می‌دهد و روزی به عمرش افزوده نمی گردد، جز با کم شدن روزی دیگر. پس ما یاران مرگیم و جان های ما هدف نابودی ها. پس چگونه به ماندن جاودانه امیدوار باشیم در حالیکه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده جز آنکه آن را ویران کرده و به اطراف پراکند." 🔻مولا علی (علیه السلام) در جای جای نهج البلاغه وظیفه خودشان در تربیت ما و آیندگان را این می‌دانند که فناپذیری دنیا و نابودی لذّت های زودگذر را متذکّر بشوند که «فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» . 🔻 لذا حتّی در نامه به عزیزترین کسشان که امام حسن مجتبی (علیه السلام) هست، در همان ابتدای نامه دوران حیاتی را که امام حسن (علیه السلام) در اوج جوانی و شادابی آن است، اینگونه معرفی می کنند: به فرزندی آزمند چیزی که به دست نمی‌آید و رونده راهی که به نیستی ختم می شود. در دنیا هدف بیماریها در گروه روزگار و در تیر رس مصائب، گرفتار دنیا ،سودا کننده دنیای فریبکار، وامدار نابودی ها ،اسیر مرگ ، هم سوگند رنجها، همنشین اندوه ها، آماج بلا ها، به خاک در افتاده خواهش ها و جانشین گذشتگان است. 🔻 توجه به فناپذیری دنیا و لذّت ها و فرصت های آن نه تنها برای انسان یاس و افسردگی نمی آورد ، بلکه به انسان نشاط و انرژی و انگیزه و سرعت و سبقت و کیفیت در عمل صالح عنایت می کند. 🔻 لذا وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ها می‌فرمایند : «نَفَس المَرءِ خُطاهُ إلى أجَلِهِ ( مَوتِه)» ؛ یعنی انسان با هر نفسی که می کشد قدمی به مرگ نزدیک می شود ، در انسان این روحیه را ایجاد می‌کند که تا این قدمها به خط پایان نرسیده، زاد و توشه ی سفر بعدی را آماده کنیم. لذا انسانهایی که در غفلت زندگی می کنند خیال می کنند راحت و با آسایش و آرامش زندگی می‌کنند ؛ برعکس کسانی که دائم یاد مرگ و پایان دنیا و انقطاع لذت ها هستند از هر لحظه و فرصت کمی بیشترین بهره را برای فراهم کردن توشه سفر پر خطر و دور و دراز برزخ و قیامت استفاده می کنند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (44).mp3
9M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتادم : خطبه ۷۸ تا خطبه ۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192