شرح حکمت ۴۳ قسمت ۵.mp3
2.13M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت43 5⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح #حکمت43 5⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgol
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (5)
🔹 الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻دومین وصفی که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در تمجید خباب بن ارت به کار بردند، عبارت است از «و هاجر طائعا»
«خباب بن ارت را خدا رحمت کند که با رغبت در راه خدا و پیامبرش هجرت کرد.»
💠 اولا میدانید که مهاجرین بر دیگران برتری دارند. امیرالمؤمنین در نامه ۱۷ خطاب به معاویه می فرمایند:
«لَا المُهاجِرُ کَالطَّلیق»
{می دانید که در جنگ فتح مکه، پیامبر خدا(صلوات الله علیه)، ابوسفیان سردسته بنی امیه و طایفه شان را فرمود: آزادشان کردم؛ از آن به بعد فرزندان ابوسفیان معروف شدند به ابن الطُّلَقا (فرزندان آزاد شده پیامبر).}
🔻علی(علیه السلام) هم در این نامه ۱۷ با کنایه می فرمایند:« شما که فرزندان آزاد شده پیامبر هستید، اصلا در حد و مقایسه با مهاجر نیستید.»
در مورد خودشان هم در خطبه ۴۷ میفرمایند:
«سَبَقتُ اِلَی الاِیمانِ وَ الهِجرَة»
«من نسبت به مؤمنین هم در ایمان به خدا و پیامبر و هم در هجرت سبقت گرفتم.»
و در خطبه ۱۸۹ بند دوم، حقیقت مهاجر بودن را اینگونه بیان می کنند:
«وَالهِجرَةُ قائِمَةٌ عَلیٰ حَدِّها الأوَّل...لا یَقَعُ الإسمُ الهِجرَةِ عَلیٰ أحَدٍ الا بِمَعرِفَةِ الحُجَةِ فِی الأرضِ؛ فَمَن عَرَفَها وَ أقَرَّ بِها فَهُوَ مُهاجِر »
«و هجرت همچنان بر همان جایگاه و ارزش نخست خود قرار دارد...نام مهاجر را بر هرکسی نمی توان گذاشت، جز آنکس که حجت خدا بر زمین را بشناسد؛ هرکس حجت خدا را بشناسد و به امامت او اقرار کند، پس او مهاجر حقیقی است. »
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 132.mp3
5.5M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 #سهم_روز_صد_وسی_ودوم خطبه ۱۹۲ بند ۶ و ۷
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 #سهم_روز_صد_وسی_ودوم خطبه ۱۹۲ بند ۶ و ۷ https://eitaa.com/jo
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و سی و دوم
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه192، خطبه قاصعه
6⃣ پرهيز از سران متكبّر و خود پسند
🔻آگاه باشيد، زنهار! زنهار! از پيروی و فرمانبرداری سران و بزرگانتان، آنان كه به اصل و حسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه كه هستند می پندارند و كارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمتهای گسترده خدا را انكار می كنند، تا با خواسته های پروردگاری مبارزه كنند و نعمتهای او را ناديده انگارند. آنان شالوده تعصّب جاهلی و ستونهای فتنه و شمشيرهای تفاخر جاهليّت هستند. پس از خدا پروا كنيد و با نعمتهای خدادادی درگير نشويد و به فضل و بخشش او حسادت نورزيد و از فرومايگان اطاعت نكنيد، آنان كه تيرگيشان را با صفای خود نوشيديد و بيماريشان را با سلامت خود درهم آميخته ايد و باطل آنان را با حق خويش مخلوط كرده ايد، در حالیكه آنان ريشه همه فسقها و انحرافات و همراه انواع گناهانند. شيطان آنها را برای گمراه كردن مردم، مركبهای رام قرار داد و از آنان لشكری برای هجوم به مردم ساخت و برای دزديدن عقلهای شما آنان را سخنگوی خود برگزيد، كه شما را هدف تيرهای خويش و پايمال قدمهای خود و دستاويز وسوسه های خود گردانيد.
7️⃣ ضرورت عبرت از گذشتگان
🔻مردم! از آنچه كه بر ملّتهای متكبّر گذشته، از كيفرها و عقوبتها و سختگيری ها و ذلّت و خواری فرود آمده عبرت گيريد و از قبرها و خاكی كه بر آنچه ره نهادند و زمينهایی كه با پهلوها بر آن افتادند پند پذيريد و از آثار زشتی كه كبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببريد، همانگونه كه از حوادث سخت به او پناه می بريد. اگر خدا تكبّر ورزيدن را اجازه می فرمود، حتما به بندگان مخصوص خود از پيامبران و امامان (عليهم السلام) اجازه می داد، در صورتیكه خدای سبحان تكبّر و خودپسندی را نسبت به آنان ناپسند و تواضع و فروتنی را برای آنان پسنديد كه چهره بر زمين می گذارند و صورتها بر خاك می مالند و در برابر مؤمنان فروتنی می كنند و خود از قشر مستضعف جامعه می باشند كه خدا آنها را با گرسنگی آزمود و به سختی و بلا گرفتارشان كرد و با ترس و بيم امتحانشان فرمود و با مشكلات فراوان، خالصشان گردانيد. پس مال و فرزند را دليل خشنودی يا خشم خدا ندانيد كه نشانه ناآگاهی به موارد آزمايش و امتحان در بی نيازی و قدرت است، زيرا خداوند سبحان فرمود: «آيا گمان می كنند مال و فرزندانی كه به آنها عطا كرديم، به سرعت نيكی ها را برای آنان فراهم می كنيم نه آنان آگاهی ندارند.»
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و دوم»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻نقش اشعث در ترور امیر المومنین
درباره پشت پرده شهادت امام علی و نقش بازیگران آن، ابهامات بسیاری وجود دارد که فعلا در این کتاب جای بحث از آن نیست. این مطلب را در نوشتاری جداگانه به خواست خدا، خواهیم آورد. اما آن چیزی که فعلا درباره آن صحبت می کنیم، نقش اشعث، به عنوان نفوذی جبهه استکبار و بنی امیه در شهادت امام است. در تاریخ آمده است ابن ملجم بعد از ورود به کوفه تا شهادت امام، در خانه اشعث میهمان بود.
🔻 همچنین اشعث در سحر نوزدهم ماه رمضان، ابن ملجم را تحریک کرد تا هرچه زودتر امام را به شهادت برساند تا سپیده صبح، او را رسوا نکند.
گزارش زیر حاکی از نقش بنی امیه و اشعث در توطئه برای شهادت امیرالمومنین است. ابن شهر آشوب می نویسد:
🔻«ابن ملجم از شبیب بن بجره کمک گرفت و مردی از وکلای عمرو عاص، 100 هزار درهم را برای او فرستاد تا آن را مهر آن زن قرار دهد. در آن شب، قطام، به ابن ملجم و شبیب، شراب نوشاند. شبیب خوابید و ابن ملجم با قطام همبستر شد.. اشعث برای کمک به آن ها [در قتل امام] حاضر شد و به ابن ملجم گفت که عجله کن تا سپیده صبح رسوایت نکند»
🔻از این گزارش چند نکته مهم برداشت می شود:
1. عمروعاص به عنوان نماینده بنی امیه از سوی معاویه، وکیلی را برای کمک مالی در قتل امام علی علیه السلام به سوی کوفه روانه کرده بود. در نتیجه نقش قطعی بنی امیه در شهادت امام، از این قسمت، فهمیده می شود.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۶.mp3
2.98M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت43 6⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح #حکمت43 6⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinc
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (6)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻توصیف بعدی در وصف خباب بن ارت، از لسان مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام)، در حکمت۴۳ این است:
«قَنِعَ بِالکَفاف»؛ یعنی به همان مقدار از رزق و روزی که زندگی اش را کفاف می داد، قانع بود.
🔰در نهج البلاغه درمورد قناعت، نکات بسیار بسیار فراوان و کاربردی هست.
🔸 اولین فصل پیرامون قناعت، درباره ارزش و فایده و اهمیت قناعت است. مثلاً امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۴ میفرمایند:
«طوبیٰ لِمَن قَنِعَ بِالکَفاف» : "خوشا به حال کسی که از دنیا، به اندازه کفاف زندگی قناعت کند."
یا در حکمت های ۵۷، ۳۴۹ و ۴۷۵ میفرماید: قناعت آن سرمایه ای است که هیچ وقت تمام نمیشود.(القَناعَةُ مالٌ لا یَنفَدُ)
یا در حکمت ۲۲۹ وقتی از حضرت سؤال می کنند که منظور خداوند متعال از حیاة طیبه در آیه «فَلَنُحییَنَّه حَیاةً طَیِّبَة » (پس ما قطعاً او را به حیاة طیبه احیا می کنیم) چیست؟ فرمودند:« هی القَناعَة » ؛ منظور از حیاة طیبه قناعت است. و در همین حکمت فرمودند: «کفیٰ بالقَناعَةِ مُلکاً » ؛ "کسی که میخواهد پادشاه زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند." یعنی کسی که می خواهد محتاج غیر نباشد و خودش آقای زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند.
🔵 فصل دوم از قناعت در نهج البلاغه، اثر قناعت است.
علی (علیه السلام) آثاری برای قناعت در نهج البلاغه بیان کردند که به ترتیب اینگونه است:
🔸 اولا چشم و دل سیر شدن؛ حضرت در خطبه ۱۹۲ میفرمایند: « مَعَ قناعةٍ تَملأُ القُلوبَ وَ العُیونَ غِنیً » ؛ "با آن قناعتی که دل ها و چشم ها را پر کند."
🔸 دوم اینکه قناعت از صفات برجسته اهل تقواست. در خطبه ۱۹۳، معروف به خطبه متقین، میفرماید:« اهل تقوا را نمیبینی مگر آنکه نفسش به آنچه خدا داده، قانع است(قانِعَةٌ نَفسُه).»
🔵 فصل بعدی در رابطه با قناعت در نهجالبلاغه این است که، خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) اسوهٔ قناعت است؛ علی(علیه السلام) در نامه ۴۵، خطاب به عثمان بن حنیف، فرماندار بصره، فرمودند:
«وَ أیمُ الله لَأَروضَنَّ نَفسی رِیاضَةً...وَ تنقَعُ بِالمِلحِ مَأدوماً» ؛ " به خدا سوگند! چنان نفس خودم را به ریاضت وادار میکنم...که به نمک به جای خورش غذا قناعت کند. "
🎙حجتالاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 133.mp3
11.35M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 #سهم_روز_صد_وسی_وسوم خطبه ۱۹۲ بند ۸ و ۹
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز سهم روز صد و سی و سوم
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه192، خطبه قاصعه
8️⃣ فلسفه آزمايشها
🔻پس همانا خداوند سبحان بندگان متكبّر را با دوستان خود كه در چشم آنها ناتوانند می آزمايد؛ وقتی كه موسی بن عمران و برادرش هارون (عليهم السّلام) بر فرعون وارد شدند و جامه های پشمين به تن و چوب دستی در دست داشتند و با فرعون شرط كردند كه اگر تسليم پروردگار شود، حكومت و ملكش جاودانه بماند و عزّتش برقرار باشد؛ فرعون گفت: «آيا از اين دو نفر تعجّب نمی كنيد كه دوام عزّت و جاودانگی حكومتم را به خواسته های خود ربط می دهند، در حالی كه در فقر و بيچارگی به سر می برند اگر چنين است چرا دستبندهای طلا به همراه ندارند؟» اين سخن را فرعون برای بزرگ شمردن طلا و تحقير پوشش لباسی از پشم گفت، در حالیکه اگر خدای سبحان اراده می فرمود به هنگام بعثت پيامبران، درهای گنجها و معدنهای جواهرات و باغات سرسبز را به روی پيامبران می گشود و پرندگان آسمان و حيوانات وحشی زمين را همراه آنان به حركت در می آورد. امّا اگر اين كار را می كرد، آزمايش از ميان می رفت و پاداش و عذاب بی اثر می شد و بشارتها و هشدارهای الهی بی فايده می بود و بر مؤمنان اجر و پاداش امتحان شدگان واجب نمی شد و ايمان آورندگان ثواب نيكوكاران را نمی يافتند و واژه ها، معانی خود را از دست ميداد، در صورتیكه خداوند پيامبران را با عزم و اراده قوی، گرچه با ظاهری ساده و فقير مبعوث كرد، با قناعتی كه دلها و چشمها را پر سازد، هر چند فقر و نداری ظاهری آنان چشم و گوشها را خيره سازد. اگر پيامبران الهی دارای چنان قدرتی بودند كه مخالفت با آنان امكان نمی داشت و توانایی و عزّتی می داشتند كه هرگز مغلوب نمی شدند و سلطنت و حكومتی می داشتند كه همه چشمها به سوی آنان بود، از راههای دور بار سفر به سوی آنان می بستند، اعتبار و ارزششان در ميان مردم اندك بود و متكبّران در برابرشان سر فرود می آوردند و تظاهر به ايمان می كردند، از روی ترس يا علاقه ای كه به مادّيات داشتند. در آن صورت نيّتهای خالص يافت نمی شد و اهداف غير الهی در ايمانشان راه می يافت و با انگيزه های گوناگون به سوی نيكی ها می شتافتند. امّا خدای سبحان اراده فرمود كه پيروی از پيامبران و تصديق كتب آسمانی و فروتنی در عبادت و تسليم در برابر فرمان خدا و اطاعت محض فرمانبرداری ، با نيّت خالص تنها برای خدا صورت پذيرد و اهداف غير خدایی در آن راه نيابد كه هر مقدار آزمايش و مشكلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نيز بزرگتر خواهد بود.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
9️⃣ فلسفه حج
♦️آيا مشاهده نمی كنيد كه همانا خداوند سبحان، انسانهای پيشين از آدم (عليه السّلام) تا آيندگان اين جهان را با سنگهایی در مكّه آزمايش كرد كه نه زيان می رسانند و نه نفعی دارند. نه می بينند و نه می شنوند اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پايداری مردم گردانيد. سپس كعبه را در سنگلاخ ترين مكانها، بی گياه ترين زمينها و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههای خشن، سنگريزه های فراوان و چشمه های كم آب و آباديهای از هم دور قرار داد كه نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند. سپس آدم (عليه السلام) و فرزندانش را فرمان داد كه به سوی كعبه برگردند و آن را مركز اجتماع و سرمنزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از ميان فلات و دشتهای دور و از درون شهرها، روستاها، درّه های عميق و جزاير از هم پراكنده درياها به مكّه روی آورند، شانه های خود را بجنبانند و گرداگرد كعبه لا اله الا اللّه بر زبان جاری سازند و در اطراف خانه طواف كنند و با موهای آشفته و بدن های پر گرد و غبار در حركت باشند. لباسهای خود را كه نشانه شخصيّت هر فرد است در آورند و با اصلاح نكردن موهای سر، قيافه خود را تغيير دهند كه آزمونی بزرگ و امتحانی سخت و آزمايشی آشكار است برای پاكسازی و خالص شدن، كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشت قرار داد. اگر خداوند خانه محترمش و مكانهای انجام مراسم حج را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهای سبز و هموار و پردرخت و ميوه، مناطقی آباد و دارای خانه ها و كاخهای بسيار و آباديهای به هم پيوسته، در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه، دارای مناظری زيبا و پر آب، در وسط باغستانی شادی آفرين و جادّه های آباد قرار می داد، به همان اندازه كه آزمايش ساده بود پاداش نيز سبكتر می شد. اگر پايه ها و بنيان كعبه و سنگهایی كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بود، دلها ديرتر به شك و ترديد می رسيدند و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر می گذاشت و وسوسه های پنهانی او در مردم كارگر نبود. در صورتیکه خداوند بندگان خود را با انواع سختيها می آزمايد و با مشكلات زياد به عبادت می خواند و به اقسام گرفتاريها مبتلا می سازد، تا كبر و خود پسندی را از دلهايشان خارج كند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختيارشان گذارد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و سوم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻2. هنگامی که ابن ملجم با قطام دیدار کرد، قطام درخواست کرد که او باید قتل علی علیه السلام را مهریه اش قرار دهد. از سویی در تاریخ آمده که ملاقات ابن ملجم با قطام در کوفه بود.سوال ما اینجاست اگر دیدار قطام با ابن ملجم در کوفه، تصادفی بوده و معاویه و بنی امیه هیچ گونه خبری از قصد قطام مبنی بر تحریک ابن ملجم به قتل امام نداشتند، چه طور در فاصله ای اندک مبلغ 100 هزار درهم از سوی عمروعاص برای ابن ملجم در کوفه فرستاده می شود؟ می گویند ابن ملجم در شعبان سال 40 وارد کوفه شد و در منزل اشعث سکونت گزید.
🔻 بعدا او با قطام دیدار کرد. آیا این حوادث، اگر به صورت طبیعی بخواهد صورت بگیرد، امکان دارد؟ یعنی ورود ابن ملجم به کوفه، دیدار با قطام، بیان قصد قطام مبنی بر اینکه اگر می خواهد با او ازدواج کند باید علی علیه السلام را بکشد، آگاهی بنی امیه از این دیدار، ارسال پول از سوی وکیل عمروعاص برای ابن ملجم. به نظر می رسد دستگاه بنی امیه از قبل، ابن ملجم را به عنوان بازیگر خود انتخاب کرده بود و به خوبی می دانست که روند کار باید به چه شکل پیش رود.
🔻 ظاهرا بنی امیه از قبل، تمام گزینه های مطلوب برای زمینه سازی در شهادت امام را انتخاب کرده و خود، مدیریت صحنه را بر عهده داشت. در اینجا خالی از لطف نیست که بگوییم ابن ملجم در زمان خلیفه دوم به عنوان معلم قرآن، در آن شهر انتخاب شد. در یک گزارش آمده است: «عمر به کارگزارش عمرو نوشت خانه عبدالرحمن بن ملجم را به مسجد نزدیک سازد تا مردم را قرآن و فقه تعلیم دهد.» همچنین در یک گزارش دیگر آمده است که عمروعاص نیز به ابن ملجم احترام خاصی می گذاشت. آیا همه این پازل ها برای شهادت امیرالمومنین، تصادفی است؟
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۷.mp3
2.01M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت43 7⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح #حکمت43 7⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinc
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (7)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻چهارمین وصف خباب بن ارت در زبان مولا علی (علیه السلام)، رضایت از خداست.
💠 اولاً باید بدانیم که رضایت از خدا، چه اهمیت و جایگاه و ارزشی دارد. مولا علی(علیه السلام) در حکمت ۴ نهجالبلاغه فرمودند: «نِعمَ القَرینُ الرِّضیٰ»
" بهترین همنشین انسان، رضایت از آن چیزی است که خدا حکم کرده است. "
🔻یا در حکمت ۴۴ فرمود: «طوبیٰ لِمَن رَضیَ عَنِ الله»؛
"خوشا به حال کسی که از خدا راضی باشد."
💠 مطلب دوم، فلسفه آزمون های الهی در اموال و اولاد است که رضایت یا عدم رضایت از خدا شناخته شده است.
حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۹۳ می فرماید: «خداوند در قرآن فرموده است: (همانا اموال و اولاد شما مایه فتنه و آزمایش شمایند.) و معنای آن این است که خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان می آزماید، تا معلوم شود چه کسی نسبت به رزق و روزی اش راضی و خرسند است و چه کسی ناراضی است. اگرچه خداوند سبحان به انسانها از خودشان آگاه تر است، اما با این آزمایش قرار است افعالی که به واسطه آن افعال، مستحق ثواب و عقاب می شوند، از آنها آشکار شود. (بعد توضیح می دهند) به خاطر اینکه بعضی از انسان ها فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمی پسندند و بعضی دیگر فراوانی اموال را دوست دارند و از کاهش سرمایه نگرانند.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/989069416C879b5d64bd