شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۵ تواضع.mp3
4.46M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت113 5⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (تواضع)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت113 5⃣1⃣ ⭕️ ارزشهاى وال
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت113 ( 15 )
🔹ارزشهای والای اخلاقی(تواضع)
🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند : « لَا حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ » ؛ " هیچ پیشینهٔ خانوادگی ارزشمندتر از تواضع نیست. "
🔻ابتدا باید اهمیت حسَب و پیشینهٔ خانوادگی را دانست. خانواده و طایفهٔ نیک و صالح آنقدر ارزشمند است که حضرت در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: " بچسب به صاحبان مروّت و صاحبان حَسَب ها و پیشینهٔ فامیلیِ پاک از اهل خانه های صالح ."
🔻 اما از طرفی در نامهٔ ۳۲ می نویسند : " مردم به حسَب هایشان تکیه می کنند ، مگر کسی که اهل بصیرت باشد. "
🔻و در حکمت ۳۸۹ هم می فرمایند : " کسی که ارزش خود را از دست بدهد ، حَسَب و ارزش خانوادگی به دردش نمی خورد. "
🔻و بلکه گاهی بالاتر ، در خطبه ۱۹۲ مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : " ابلیس در حَسَب انسان های متکبر شراکت می کند . "
🔻بر این اساس مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۸ معتقدند : « أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ » ؛ " با ارزش ترین حَسَب حسن خلق است . "
🔰 از طرفی تواضع هم مطلب بسیار مهمی است در نهج البلاغه. در نهجالبلاغه تواضع به دو نوع مثبت و منفی، تقسیم شده است؛
🔵 تواضع منفی در حکمت ۲۲۸ اینگونه آمده است:
" کسی که نزد ثروتمندی برود و به خاطر ثروتش به او تواضع کند، دو سوم دینش از دست رفته است. "
🔵 اما در مورد تواضع خوب، مولا علی (علیهالسلام) سه مصداق در نهجالبلاغه بیان کرده اند:
1⃣ مصداق اول، تواضع حاکم و مسؤولین نسبت به حاجتمندان از مردم است؛ در نامه ۵۳ مینویسند:
" با حاجتمندان در مجلس عمومی بنشین و به خاطر خدایی که تو را آفریده است، نسبت به آنان تواضع داشته باش."
2⃣ دوم تواضع ثروتمندان نسبت به فقرا؛ در حکمت ۴۰۶ میفرماید: " چه زیباست تواضع ثروتمندان برای فقرا به امید طلب آنچه در نزد خداست. "
3⃣ مصداق سوم، روش متواضعانه اهل تقواست؛ در خطبه ۱۹۳ میفرماید: « مَشْیُهُمُ التَّواضُع »؛" اصلاً مشی و روش و راه رفتن و زندگی اهل تقوا بر اساس تواضع است. "
🔰 مطلب پایانی، ارزش و آثار تواضع است؛ دو نکته در این باره در نهج البلاغه وجود دارد:
🔸 ۱. نکته اول اینکه با تواضع نعمتهای الهی تمام میشود؛ (حکمت ۲۲۴).
🔸 ۲. نکته دوم اینکه تواضع، اسلحه خوبی است بین انسان و شیطان و سربازانش ؛ (خطبه ۱۹۲).
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
پایان ختم دور دوم نهجالبلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
📹 ببینید | پیام استاد #مهدوی_ارفع در خصوص اتمام دور دوم طرح با علی تا مهدی (علیهما السلام) و دعوت از همراهان گرامی برای شرکت در دور سوم
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
با سلام و ادب خدمت همراهان گرامی کانال وخیر مقدم به بزرگوارانی که تازه به جمع ما پیوسته اند.
طاعات وعباداتتون قبول باشه
📢انشالله از یکشنبه اول خرداد ۱۴۰۱؛ پست های استاد مهدوی ارفع مربوط به زندگی به سبک نهجالبلاغه را در کانال بارگذاری میکنیم .
به محض اینکه ختم دور جدید(سوم)آماده شد در کانال ارسال میشود.
تشکر از حضور نورانی همه دوستداران امیرالمؤمنین
حضورتان مستدام...
✋سلام وعرض ادب به دوستان نازنین امیرالمومنین 🌷🌷
#ختم_دور_دوم
برای دسترسی به سهم های روزانه بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
https://eitaa.com/nahgolbalaghe_192/4201
پایان_ختم_دور_دوم
~~~🌷~~~🌷~~~🌷
برای دسترسی به درس های زندگی به سبک نهج البلاغه بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
https://eitaa.com/nahgolbalaghe_192/4205
حضورتان مستدام.....
یاعلی
AUD-20220324-WA0012.mp3
3.88M
🍃صوت درس اول🍃
#حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
💠🌐💠
🌐💠
💠
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
🔰 *درس اول*🔰
✍ " وای بر عالِمِ جاهل!"
در خطبه اول *نهج البلاغه* بند۴ درباره فلسفه ارسال رسولان الهی آمده " لیُثیروا لَهم دَفائنَ العقولِ" یعنی تا عقلهای دفن شده در زیر جهالت و ضلالت و عصبیت کور را نورانی و آشکار کنند.
⬅️عقل چیزی است که انسان را از افراط و تفریط حفظ می کند. لذا حضرت در حکمت ۷۰ فرمودند:" جاهل را نمی بینی مگر اینکه یا در حال افراط است یا در حال تفریط"
*اکنون به سه مساله در این رابطه دقت کنید*
1⃣ عالم بودن مهمتر است یا عاقل بودن؟
جواب: عاقل بودن؛ زیرا حضرت در حکمت ۱۰۷ فرمود:" رُبَّ عالمِِ قد قَتَلَه جَهلُه و عِلمُه معه لایَنفَعُه: چه بسا عالمی که جهلش او را کشت و با وجود علمی که داشت از آن سودی نبُرد!"
🔶 پس ممکنه کسی علامه باشد و بی عقل و در مقابل کسی بیسواد باشد و عاقل!🔶
2⃣ *اعتدال در مقابل افراط و تفریط، چه نشانه هایی دارد*؟
ممکنه هرکسی از ظن خود اعتدال را تعریف کند تا خودش را میانه رو بداند ولی باید دانست اعتدال آنجاست که امر و رضای خداوند و قرآن و عترت است.
" و کذلک جعلناکم امهّ وسطاً لتکونوا شهدآء علی الناس" (سوره بقره / ۱۴۳)
" ما گروه میانه ایم آن که جلو زده باید به ما برگردد و آنکه عقب مانده باید به ما برسد." (حکمت ۱۰۹)
بعضیها خیال می کنند اگر کمی مومن باشند و کمی همرنگ جماعت امروزی، میانه رو هستند.
غافل از اینکه این خصلت منافقان است نه اعتدال!
چادر سر می کنند ولی به هر قیمتی میخوان تبرج و جلوه گری هم داشته باشند، از آرایش، نمایش زیورآلات، تنگ پوشی نمایان، صدای پاشنه کفش، ادکلن جذاب و...
هم محرّم خونه شون روضه میگیرند و نذری میدهندو هم تو عروسیها و مهمونیها اختلاط و رقص و آواز و ولخرجی و ... را لازم می دانند. بعد به این سبک زندگی میگویند "معتدل"
3⃣ *آثار و نشانه های زندگی عاقلانه*
۱. سخن کمتر زندگی بهتر *(حکمت ۷۱)*
۲. سخن کمتر، حیاء و ورع بیشتر در نتیجه قلب زنده تر *(حکمت ۳۴۹)*
۳. موعظه پذیری *(نامه ۳۱ )*
۴. رازداری *(حکمت ۶)*
۵. حفظ تجارب *( نامه ۳۱)*
۶. برترین ثروت *( حکمت ۳۸)*
۷. خیرخواه بی کلک *( حکمت ۲۸۱)*
۸. قاتلِ هوای نفس *( حکمت ۴۲۴)*
۹. دوستی با مردم *( حکمت ۱۴۲)*
۱۰. عامل نجات *( حکمت ۴۰۷)*
✍ادامه دارد....
💠؛
🌐💠؛
💠🌐💠؛
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
AUD-20220324-WA0006.mp3
2.49M
🍃صوت درس دوم🍃
#حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🍃صوت درس دوم🍃 #حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
حمیدرضا مهدوی ارفع:
✏️ زندگی به سبک نهج البلاغه 🌹
✅درس دوم: آیا ما در عصر جاهلیت ثانی زیست می کنیم؟
گاهی فکر می کنیم، جاهلیت فقط در زمان قبل از بعثت پیامبر و در اوایل بعثت بود در حالی که حقیقت اینگونه نیست.
باورها، ارزشها، آداب و رسوم مشرکانه، هوس مدارانه و عاری از اخلاق و انسانیت نه زمان می شناسد و نه مکان!
بعنوان نمونه خداوند حکیم در قرآن کریم خودنمایی و نمایش زینت و تبرّج زنان به نامحرمان در زمان پیامبر را امتداد فساد جاهلیت اولی می داند " ولاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی" ( احزاب/ ۳۳)
امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲ نهج البلاغه بند ۳ گوشه ای خصوصیات دوران جاهلیت را برمیشمارد که مع الاسف بشر امروز علیرغم توسعه علمی و... در همان حال و هوا سیر می کند بلکه بدتر از آن.
" مردمان در فتنه هايى گرفتار بودند،... هركس به چيزى كه خودش اصل مى پنداشت چنگ زده بود. كارها پراكنده و درهم،
خدا را گناه مى كردند و شيطان را يار و ياور بودند. ايمان خوار و ذليل بود، ستونهايش از هم گسيخته و نشانه هايش دگرگون و راههايش ويران و جاده هايش محو و ناپديد.
همگان در راه شيطان گام مى زدند و از آبشخور او مى نوشيدند. به يارى اين قوم بود كه شيطان پرچم پيروزى برافراشت و فتنه ها برانگيخت ... آنان، در آن حال، حيرت زده و نادان و فريب خورده بودند و بهترين خانه ها را بدترين همسايه.
شبها خواب به چشمانشان نمى رفت و سرمه ديدگانشان سرشك خونين بود. آنجا سرزمينى بود كه بر دانايش چون ستوران لگام مى زدند و نادانش را بر اورنگ عزت مى نشاندند."
✅ امروز دوران جاهلیت مدرن است سلبریتی ها جای عالمان نشسته اند و دین فروشی سکه بازار شده است
خوشا بحال آنانکه دین را بدون ویرایش نفس اماره می پذیرند.
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
AUD-20220324-WA0014.mp3
3.77M
🍃صوت درس سوم🍃
#حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🍃صوت درس سوم🍃 #حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
✏️ زندگی به سبکنهج البلاغه
✅ درس سوم: *مصلحت اندیشی؛ عقلانیت است یا ضعف؟*
بارها و بارها در مسائل مختلف از جمله سیاسی و مدیریتی این جمله را _حتی از برخی خوبان_ شنیده ام که " *ای بابا! شما انقلابیها با چوب مصلحت،هر ضعف و کاستی و فساد و خرابی را توجیه می کنید* !"
چرا فلانی که مغز فتنه ۸۸ و از سران اصلی آن بود، تا آخر عمرش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؟
چرا فلان کس را از مسئولیت عزل نمی کنند با وجود اینکه عدم صلاحیتش اظهر من الشمس است؟
چرا حضرت آقا در فلان مساله قاطعیت نشان نداد و مماشات کرد؟
چرا.....
وقتی هم که پاسخ می دهی متهم میشی که تا کی قراره عدالت و حق، قربانی این مصلحت اندیشی ها بشه و به چه قیمتی؟
بدتر از تحقیر مصلحت اندیشی، مظلوم و دست بسته دانستن مقام معظم رهبری است!!! این نگرش به خیال آنکه با این تحلیل، رهبری عزیز را از تقصیر تبرئه می کند، در واقع ایشان را ناتوان و منفعل جلوه می دهد و لکن لایشعرون.
نهج البلاغه به ما می فهماند که مصلحت اندیشی اگر بجا و براساس درک درست شرایط و تسلط بر اصول و مبانی توحیدی و اسلامی باشد نه تنها عیب نیست؛ بلکه مایه فخر و مباهات است. نه تنها انفعال و ضعف نیست؛ بلکه نوعی پیشدستی و چیره شدن بر تهدیدهاست.
در خطبه ۳ نهج البلاعه حضرت در خصوص علت سکوت و عدم قیام و اقدام علیه سقیفه می فرمایند:
"آگاه باشيد! به خدا سوگند فلانی جامه خلافت را بر تن کرد، در حالیکه می دانست جايگاه من نسبت به حکومت اسلامی، چون مِحوَر آسياب است به آسياب، که دور آن حرکت می کند... پس من رِدای خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کناره گيری کردم و در اين انديشه بودم که آيا با دست خالی برای گرفتن حقِّ خود به پاخيزم؟ يا در اين محيط خفقان زا و تاريکی که به وجود آوردند، صبر پيشه سازم؟ ... *پس از ارزيابی درست صبر و بردباری را خِرَدمندانه تر ديدم.* پس صبرکردم در حالیکه گويا خار در چشم و استخوان درگلوی من مانده بود ..."
نمونه ای از برکات این مصلحت اندیشی خردمندانه را در خطبه ۵ می بینیم. آنجا که ابدسفیان_ پدر شیطان بزرگ_ با نیست سوءاستفاده از شرایط آشفته جامعه در همان روز تشکیل سقیفه با همراه کردن عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله به درِ خانه امیرالمومنین علیه السلام آمده و با اظهار تعجب و دلسوزی از جفایی که در حق ح1رت شده اعلام می کند که شما قیام کن ما حمایتت می کنیم.
اما حصرت با درک توطئه ابوسفیان برلی متشنج کردن بیشتر اوضاع و ماهی گرفتن از آب گل آلود، دست رد بر سینه او زده و در عبارتی مملو از تیزهوشی و عقلانیت می فرمایند:
" *آن کس که ميوه را کال و نارس بچيند، مانند کشاورزی است که در زمينِ شخصِ ديگری بکارد* ."
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192