eitaa logo
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
241 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
259 ویدیو
9 فایل
یار بی پرده از در ودیوار در تجلی است یا اولی الابصار ✨✨✨🌌🌌🌌 انتقادات و پیشنهادات @nehzati_14 کپی با ذکر منبع آزاد. ✅ تاسیس کانال ۱۳۹۹/۱۲/۲ در این کانال ختم دور چهارم نهج‌البلاغه شروع شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۷۲ تا خطبه ۱۶۹.mp3
5.59M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۷۲ تا خطبه ۱۶۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت159 🎙حجت الاسلام #مهدوی_
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 پرهیز از مواضع اتهام 🔰 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: كسي كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد جز خود را نكوهش نكند. 🔻امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۵۹ میفرمایند:« کسی که خودش را در معرض و موضع تهمت قرار بدهد، جز خودش کسی را سرزنش نکند». 🔻میدانیم که اگرچه نیت مهمتر از عمل است و حضرت در نهج البلاغه در حکمت ۳۲ فرمودند:« نیت مومن از عملش بهتر و نیت کافر از عملش بدتر است»، اما صرف داشتن نیت خیر کفایت نمیکند. انسان باید به نگاه مردم به عرف جامعه تا جایی که با شرع و عقل سازگار است توجه داشته باشد. 🔻 بعضی از اتفاقاتی که برای انسان می افتد، تقصیرش گردن خود انسان است، بعضی از اتفاقات هیچ تقصیری بر انسان ندارد. مثلا اگر کسی در جامعه ای که حقگویی زشت شمرده می شود، حق بگوید و حق طلب باشد؛ اینکه همه مردم حتی او را مزمت کنند، مزمت آنها هیچ مشکلی و ارزشی ندارد. او کار خودش را درست انجام داده است و باید حقگویی و حق طلبی خودش را ادامه بدهد. 🔻 اما اگر کسی خودش، با دست خودش، خودش را در موضع تهمت قرار داد، مثلا با کسانی معاشرت میکرد که بدنام هستند یا بدکار هستند، مواضعی و جایگاهایی رفت و آمد میکرد که آن موضع و جایگاه معمولا جای رفت و آمد انسانهای ناصالح و ناسالم است، حتی اگر نیتش هم خیر باشد، این خودش با دست خودش، خودش را در معرض تهمت مردم قرار داده است. چون عرفا و عادتا رفت و آمد با اینجور افراد یا در اینجور مکانها، برای آدمهای صالح و با شخصیت اتفاق نمی افتد. حالا اگر کسی بی مبالاتی کرد و در همچنین مکانهایی رفت و آمد کرد یا با افرادی ناشایست نشست و برخاست کرد، و مردم درباره او تهمت زدند تقصیر خودش است. و حضرت میفرمایند جز خودش کسی را سرزنش نکند. 🔻لذا میبینیم در نهج البلاغه امیرالمومنین(علیه السلام) در نامه ۶۹ بند۲ توصیه میکنند که با هر کسی معاشرت و دوستی نکن، که مردم انسان را از دوستانش تشخیص میدهند. یعنی همان حکمی را که به دوستان و مصاحبان و همنشینان انسان نسبت میدهند به ما هم نسبت می دهند. 🔻امیدوارم که خدا به ما عنایت کند از این رهنمودهای نورانی علی(علیه السلام) درست درس بگیریم و خودمان را از موضع تهمت دور کنیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز.mp3
9.97M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و بیست و نهم: از خطبه ۱۶۸ تا خطبه ۱۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 سهم : خطبه ۱۶۸ تا ۱۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (پس از بيعت با امام علیه السلام در سال ٣٥ هجری، گروهی از صحابه گفتند: ای کاش شورشیان برضد عثمان را کیفر می دهی؟ پاسخ فرمود:) 1️⃣ واقع بينی در مبارزه با ناكثين ♦️ای برادران! از آنچه شما می دانيد بی اطّلاع نيستم، امّا قدرت اجرای آن را چگونه به دست آورم؟ آنان با ساز و برگ و نيرو به راه افتادند، بر ما تسلّط دارند و ما بر آنها قدرتی نداريم. هم اکنون بردگان شما با آنها می جوشند و باديه نشينانِ اطرافِ شما به آنها پيوسته اند. آنها در ميان شما زندگی می کنند و هر مشکلی را که بخواهند بر شما تحميل می کنند. آيا برای خواسته های خود تواناييد؟ 2️⃣ مشكلات جنگ داخلی ♦️ کاری که پيش آمده از جاهليّت است، شورشيان يار و ياور دارند، اگر برای کيفر دادنشان حرکتی آغاز شود، مردم به چند دسته تقسيم می شوند: گروهی خواسته های شما را دارند و عدّه ای بر خلاف شما فکر می کنند و گروهی نه اين را می پسندند و نه آن را. پس صبر کنيد تا مردم آرام شوند و دل های مضطرب در جای خود قرار گيرد و حقوق از دست رفته با مدارا گرفته شود. اکنون مرا آسوده گذاريد و در انتظار فرمان من باشيد، کاری نکنيد که قدرت ما را تضعيف کند و اقتدار امّت ما را متزلزل سازد و سستی و زبونی به بار آورد. اين جريان سياسی را تا می توانم مهار می کنم، امّا اگر راه چاره ای نيابم، با آنان می جنگم (که سرانجام درمان، داغ کردن است). ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (سخنرانی امام علیه السلام در آغاز خلافت در سال٣٥ هجری نوشتند که نخستین سخنرانی آن حضرت است. ) 1️⃣ ويژگيهای قرآن ♦️همانا خداوند بزرگ کتابی هدايت گر فرستاد، نيکی و بدی، خير و شر را آشکارا در آن بيان فرمود. پس راه نيکی در پيش گيريد، تا هدايت شويد و از شرّ و بدی پرهيز کنيد، تا در راه راست قرار گيريد. واجبات! واجبات! در انجام واجبات کوتاهی نکنيد، تا شما را به بهشت رساند. همانا خداوند چيزهايی را حرام کرده که ناشناخته نيست و چيزهايی را حلال کرده که از عيب خالی است و در اين ميان حرمت مسلمان را بر هر حرمتی برتری بخشيد و حفظ حقوق مسلمانان را به وسيله اخلاص و توحيد استوار کرد. 2️⃣ ويژگيهای مسلمانی ♦️پس مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست او آزاری نبينند، مگر آنجا که حق باشد و آزار مسلمان روا نيست، جز در آنچه که واجب باشد. به سوی مرگ که همگانی است و فرد فرد شما را از آن گريزی نيست بشتابيد، همانا مردم در پيش روی شما می روند و قيامت از پشت سر، شما را می خواند. سبکبار شويد تا به قافله برسيد، که پيش رفتگان در انتظار بازماندگانند. از خدا بترسيد و تقوا پيشه کنيد، زيرا شما در پيشگاه خداوند، مسئول بندگان خدا و شهرها، و خانه ها و حيوانات هستيد. خدا را اطاعت کنيد و از فرمان خدا سر باز نزنيد، اگر خيری ديديد برگزينيد و اگر شرّ و بدی ديديد از آن دوری کنيد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 سهم : خطبه ۱۶۸ تا ۱۶۶ ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 1️⃣احترام متقابل اجتماعی ♦️بايد خردسالان شما از بزرگان شما پيروی کنند و بزرگسالان شما نسبت به خردسالان مهربان باشند و چونان ستم پيشگان جاهليّت نباشيد که نه از دين آگاهی داشتند و نه در خدا انديشه می کردند. همانند تخم افعی در لانه پرندگان نباشيد که شکستن آن گناه و نگهداشتن آن شر و زيانبار است. (به جای جوجه، ماری از آن بيرون می آيد.) 2️⃣ آينده بنی اميه ♦️ مسلمانان پس از وحدت و برادری به جدايی و تفرقه رسيدند و از ريشه و اصل خويش پراکنده شدند. تنها گروهی شاخه درخت توحيد را گرفتند و به هر طرف که روی آورد همسو شدند. امّا خداوند مسلمانان را به زودی برای بدترين روزی که بنی اميّه در پيش دارند جمع خواهد کرد، آن چنانکه قطعات پراکنده ابرها را در فصل پاييز جمع می کند. خدا ميان مسلمانان ألفت ايجاد می کند و به صورت ابرهای فشرده در می آورد، آنگاه درهای پيروزی به رويشان می گشايد که مانند سيلی خروشان از جايگاه خود بيرون می ريزند. «چونان «سيل عَرِم» که دو باغستان «شهر سَبا» را در هم کوبيد و در برابر آن سيل هيچ بلندی و تپّه ای بر جای نماند، نه کوه های بلند و محکم و نه برآمدگی های بزرگ توانستند برابر آن مقاومت کنند». خداوند بنی اميّه را مانند آب در درون درّه ها و رودخانه ها پراکنده و پنهان می کند، سپس چون چشمه سارها بر روی زمين جاری می سازد، تا حقّ برخی از مردم را از بعضی ديگر بستاند و گروهی را توانايی بخشيده، در خانه های ديگران سکونت دهد. به خدا سوگند بنی اميّه پس از پيروزی و سلطه گری، همه آنچه را که به دست آوردند از کفشان می رود، چنانکه چربی بر روی آتش آب شود. 3️⃣ علل پيروزی و شكست ملتها ♦️ای مردم! اگر دست از ياری حق بر نمی داشتيد و در خوار ساختن باطل سُستی نمی کرديد، هيچ گاه آنان که به پايه شما نيستند، در نابودی شما طمع نمی کردند و هيچ قدرتمندی بر شما پيروز نمی گشت، امّا چونان امّت بنی اسرائيل در حيرت و سرگردانی فرو رفتيد. به جانم سوگند! سرگردانی شما پس از من بيشتر خواهد شد، چرا که به حق پشت کرديد و با نزديکان پيامبر(صلی الله علیه و آله) بريده، به بيگانه ها نزديک شديد. آگاه باشيد، اگر از امام خود پيروی می کرديد شما را به راهی هدايت می کرد که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رفته بود و از اندوه بيراهه رفتن در امان بوديد و بار سنگين مشکلات را از دوش خود بر می داشتيد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۶۸ تا خطبه ۱۶۶.mp3
2.91M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۶۸ تا خطبه ۱۶۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت160 🎙حجت الاسلام #مهدوی_
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 قدرت و زورگویی 🔰 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: هر كس قدرت به دست آورد، (قدرت منهای دین ) زورگويی کند. 🔻امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۶۰ میفرمایند:« مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ.» هرکس به قدرت میرسد مستبد و خود رای میشود. 🔻 همانطور که می دانید انسانها دو دسته هستند: 1⃣ کسانی که قبل از رسیدن به پست و مقام یا ثروت و شهرت، نفس خودشان را تربیت کرده اند; لذا قدرت، ثروت و شهرت را در مسیر کمال انسانی خرج میکنند. 2⃣ اما اکثریت انسانها به تربیت نفس خودشان اهمیت نمیدهند و با رسیدن به قدرت، ثروت یا شهرت آلوده میشوند و به دیگران هم ظلم میکنند. 🔻مولا در حکمت ۱۶۰ میفرمایند کسانی که تربیت نشده اند وقتی به قدرت می رسند مستبد و خود رای میشوند. 🔻 در حکمت ۵۸ در مورد مال و ثروت میفرمایند:«الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ».مال زمینه، اساس و مقدمه آلوده شدن به همه شهوتهاست. 🔻 بر همین اساس امیرالمومنین(علیه السلام) در سیره حکومتی و تربیتی خودشان اصرار دارند کسانی را که بر منصب حکومت نصب می کنند قبل از هر چیز دیگری مراقب هوای نفسشان در این مقام و قدرت و منصب باشند. مثلا در عهدنامه مالک اشتر که نامه ۵۳ نهج البلاغه شریف است، حضرت خطاب به مالک اشتر میفرمایند: به او فرمان می‌دهد تا نفس خود را از پيروی آرزوها باز دارد و به هنگام سرکشی رامش کند، زیرا که همانا نفس همواره به بدی وامی‌دارد مگر آن که خدا رحم کند. 🔻 یا در قسمت دیگری از همین نامه نورانی و بینظیر به مالک اشتر اینگونه می فرمایند: به مردم نگو به من فرمان دادند و من هم فرمان می‌دهم پس بايد اطاعت شود؛ که اين‌گونه خودبزرگ‌بينی، دل را فاسد و دين را پژمرده و موجب زوال نعمت‌هاست و اگر با مقام و قدرتی که داری، دچار تکبّر يا خود‌بزرگ‌بينی شدی. به بزرگی حکومت پروردگاری که برتر از حکومت تو است بنگر، که تو را از آن سرکشی نجات می‌دهد و تندروی تو را فرو می‌نشاند و عقل و انديشه‌ات را به جايگاه اصلی بر می‌گرداند. بپرهيز که خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری و در شکوه خداوندی همانند او بدانی، زيرا خداوند هر سرکشی را خوار می‌سازد و هر خودپسندی را بی‌ارزش می‌کند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (2).mp3
17.35M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و سی ام: خطبه ۱۶۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 سهم : خطبه ۱۶۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 1⃣ شگفتی آفرينش انواع پرندگان ♦️خداوند پديده های شگفتی از جانداران حرکت کننده و بی جان، برخی ساکن و آرام، بعضی حرکت کننده و بی قرار، آفريده است و شواهد و نمونه هايی از لطافت صنعت گری و قدرت عظيم خويش بپاداشته، چندان که تمام انديشه ها را به اعتراف واداشته و سر به فرمان او نهاده اند و درگوش های ما بانگ براهين يکتايی او پيچيده است. آن گونه که پرندگانِ گوناگون را بيافريد و آنان را در شکاف های زمين و رخنه درّه ها و فراز کوه ها مسکن داد. با بال های متفاوت و شکل و هيأت های گوناگون که زمام آنها به دست اوست، پرندگانی که با بال های خود در لابلای جوّ گسترده و فضای پهناور پرواز می کنند. آنها را از ديار نيستی در شکل و ظاهری شگفت آور بيافريد و استخوان هاشان را از درون در مفصل های پوشيده از گوشت به هم پيوند داد. برخی از پرندگان را که جثّه سنگين داشتند از بالا رفتن و پروازهای بلند و دور بازداشت، آن گونه که آرام و سنگين در نزديکی زمين بال می زنند. پرندگان را با لطافت قدرتش و دقّت صنعتش، در رنگ های گوناگون، با زيبايیِ خاصّی رنگ آميزی کرد، گروهی از آنها را تنها با يک رنگ بياراست که رنگ ديگری در آن راه ندارد؛ دسته ای ديگر را در رنگ مخالف آن فروبرد، جز اطراف گردنشان که چونان طوقی آويخته، مخالف رنگ اندامشان است. 2⃣ شگفتيهای آفرينش طاووس ♦️و از شگفت انگيزترين پرندگان در آفرينش، طاووس است که آن را در استوارترين شکل موزون بيافريد و رنگ های پر و بالش را به نيکوترين رنگ ها بياراست. با بال های زيبا که پرهای آن به روی يکديگر انباشته و دُم کشيده اش که چون به سوی مادّه پيش می رود، آن را چونان چتری گشوده و بر سر خود سايبان می سازد، گويا بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است. طاووس به رنگ های زيبای خود می نازد و خوشحال و خرامان دُم زيبايش را به اين سو و آن سو می چرخاند و سوی مادّه می تازد، چون خروس می پرد و چون حيوانِ نرِ مستِ شهوت، با جفت خويش می آميزد، اين حقيقت را از روی مشاهده می گويم، نه چون کسی که بر اساس نقل ضعيفی سخن بگويد. اگر کسی خيال کند، باردار شدن طاووس به وسيله قطرات اشکی است که در اطراف چشم نر حلقه زده و طاووس مادّه آن را می نوشد آنگاه بدون آميزش با همين اشک ها تخم گذاری می کند، افسانه بی اساس است، ولی شگفت تر از آن نيست که می گويند، زاغ نر، طعمه به منقار ماده می گذارد، که همين عامل باردار شدن زاغ است!. گويا نی های پر طاووس چونان شانه هايی است که از نقره ساخته و گِردی های شگفت انگيز آفتاب گونه که به پرهای اوست از زر ناب و پاره های زَبَرجد بافته شده است. اگر رنگ های پرهای طاووس را به روييدنی های زمين تشبيه کنی، خواهی گفت دسته گُلی است که از شکوفه های رنگارنگ گل های بهاری فراهم آمده است و اگر آن را با پارچه های پوشيدنی همانندسازی، پس چون پارچه های زيبای پرنقش و نگار يا پرده های رنگارنگ يَمَن است و اگر آن را با زيورآلات مقايسه کنی، چون نگين های رنگارنگی است که در نواری از نقره با جواهرات زینت داده شده است. 3⃣ روانشناسی حيوانی طاووس ♦️طاووس، چون به خود بالنده مغرور راه می رود، دُم و بال های زيبايش را برانداز می کند، پس با توجّه به زيبايی جامه و رنگ های گوناگون پر و بالش قهقهه سر می دهد، امّا چون نگاهش به پاهای او می افتد، بانگی برآورد که گويا گريان است، فرياد می زند گويا که دادخواه است و گواه صادق دردی است که در درون دارد، زيرا پاهای طاووس چونان ساق خروس دورگه (هندی و پارسی) باريک و زشت و در يک سویِ ساقِ پايش ناخنکی مخفی روييد است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 سهم : خطبه ۱۶۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 4⃣ شگفتی رنگ آمیزی پرهای طاووس ♦️بر فراز گردن طاووس به جای يال، کاکلی سبز رنگ و پر نقش و نگار روييده و برآمدگی گردنش چونان آفتابه ای نفيس و نگارين است و از گلوگاه تا روی شکمش به زيبايی وَسْمِه يمانی رنگ آميزی شده، يا چون پارچه حرير بَرّاق يا آيينه ای شفّاف که پرده بر روی آن افکندند. در اطراف گردنش گويا چادری سياه افکنده که چون رنگ آن شاداب و بسيار می باشد، می پنداری با رنگ سبز تندی در هم آميخته است، در کنار شکاف گوش طاووس، خطی است باريک، مانند سَرِ قلم به سفيدی گل بابونه که در کنار سياهی آن جلوه خاصّی دارد. کمتر رنگی می توان يافت که طاووس از آن در اندامش نداشته باشد يا با شفّافيّت و صيقل فراوان و زرق و برق جامه اش آن را جلای برتری نداده باشد. طاووس چونان شکوفه های پراکنده ای است که باران بهار و گرمای آفتاب را در پرورش آن نقش چندانی نيست و شگفت آور آن که هر چند گاهی از پوشش پرهای زيبا بيرون می آيد و تن عريان می کند، پرهای او پياپی فرو می ريزند و از نو می رويند، پرهای طاووس چونان برگ خزان رسيده می ريزند و دوباره رشد می کنند و به هم می پيوندند تا ديگر بار شکل و رنگ زيبای گذشته خود را باز می يابد، بی آنکه ميان پرهای نو و ريخته شده تفاوتی وجود داشته باشد يا رنگی جابجا برويد. اگر در تماشای يکی از پرهای طاووس دقّت کنی، لحظه ای به سرخی گل و لحظه ای ديگر به سبزی زَبَرجَد و گاه به زردی زر ناب جلوه می کند. 5⃣ عجز انسان از درك حقائق موجود در پديده ها ♦️راستی! هوش های ژرف انديش و عقل های پُرتلاش، چگونه اين همه از حقايق موجود در پديده ها را می توانند درک کنند؟ و چگونه گفتار توصيف گران، به نظم کشيدن اين همه زيبايی را بيان توانند کرد؟ و در درک کمترين اندام طاووس، گمان ها از شناخت درمانده و زبان ها از ستودن آن در کام مانده اند. پس ستايش خداوندی را سزاست که عقل ها را از توصيف پديده ای که برابر ديدگان جلوه گرند ناتوان ساخت، پديده محدودی که او را با ترکيب پيکری پرنقش و نگار، با رنگ ها و مرزهای مشخّص می شناسد، باز هم از توصيف فشرده اش زبان ها عاجز و از وصف واقعی آن درمانده اند. (حال چگونه خدا را می توانند درک کنند؟) ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 سهم : خطبه ۱۶۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 6⃣ شگفتی آفرينش جانداران كوچک ♦️پاک و برتر است خدايی که در اندام مورچه و مگس ريز، پاها پديد آورد و جانداران بزرگتر از آنها، از ماهيان دريا و پيلان عظيم الجثّه را نيز آفريد و بر خود لازم شمرد، که هيچ کالبد جانداری را وانگذارد و به درستی اداره اش نمايد، جز آن که ميعادگاهش را مرگ و پايان راهش را نيستی قرار داد. 7⃣ وصف ويژگيهای بهشت ♦️ اگر با چشم دل به آنچه که از بهشت برای تو وصف کرده اند بنگری، از آنچه در دنياست دل می کنی، هر چند شگفتی آور و زيبا باشد و از خواهش های نفسانی و خوشی های زندگانی و منظره های آراسته و زيبای آن کناره می گيری و اگر فکرت را به درختان بهشتی مشغول داری که شاخه هايشان همواره به هم می خورند و ريشه های آن در توده های مشک پنهان و در ساحل جويباران بهشت قرار گرفته، آبياری می گردند و خوشه هايی از لؤلؤ آبدار به شاخه های کوچک و بزرگ درختان آويخته و ميوه های گوناگونی که از درون غلاف ها و پوشش ها سر بيرون کرده اند، سرگردان و حيرت زده می گردی. شاخه های پر ميوه بهشت که بدون زحمتی خم شده در دسترس قرار گيرند، تا چيننده آن هر گاه که خواهد برچينَد، مهمانداران بهشت، گِرد ساکنان آن و پيرامون کاخ هايشان در گَردشند و آنان را با عَسَل های پاکيزه و شراب های گوارا پذيرايی کنند. آنها کسانی هستند که همواره از کرامت الهی بهره مندند تا آنگاه که در سرای ثابت خويش فرود آيند و از نقل و انتقال سفرها آسوده گردند. ای شنونده! اگر دل خود را به منظره های زيبايی که در بهشت به آن می رسی مشغول داری، روح تو با اشتياق فراوان به آن سامان پرواز خواهد کرد و از اين مجلس من، با شتاب به همسايگی اهل قبور خواهی شتافت. خداوند با لطف خود، من و شما را از کسانی قرار دهد که با دل و جان برای رسيدن به جايگاه نيکان تلاش می کنند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۶۵.mp3
3.56M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۶۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_144140477100841690.mp3
4.23M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ارزش مشورت و پرهیز از خودمحوری 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت161 ⭕️ ارزش مشورت و پرهی
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ارزش مشورت و پرهیز از خودمحوری 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: هر كس خود رأى شد به هلاكت رسيد و هر كس با ديگران مشورت كرد، در عقل هاى آنان شريك شد. 🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۶۱ نهج البلاغه نسبت به استبداد به رأی و خودکامگی هشدار می دهند و نتیجه اش را هلاکت معرفی می کنند. در مقابل، توصیه به مشاوره با متخصصین و نخبگان می کنند و نتیجه این مشاوره را مشارکت در عقل های آنان بیان می فرمایند. 🔻بنابراین اگر کسی بخواهد نظری که می دهد و تصمیمی که می گیرد، به کمترین خطا و قویترین پشتیبانی فکری باشد، بهترین راهبرد و استراتژی آن مشاوره با متخصصین است. 🔻در همین زمینه امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مالک اشتر در نامه ۵۳ اینگونه امر می فرمایند: « با دانشمندان، فراوان گفتگو کن و با حکیمان فراوان بحث کن، که مایه آبادانی و اصلاح شهرها و برقراری نظم و قانونی است که در گذشته هم وجود داشته است.» 🔻اگر مشاوره برای همه مردم لازم است، برای حاکمان از همه بیشتر لازم است و هر چقدر جایگاه، پُست، منصب و مسؤولیت کسی خطیرتر و حساس تر می شود، کماً و کیفاً به مشاوره با متخصصان و نخبگان محتاج تر است تا حکیمان و عاقلان و نخبگان بتوانند ابعاد مسأله را خوب تحلیل بکنند و باز بکنند که مسؤول تصمیم گیر در لحظه تصمیم گیری هیچ نقطه ابهام و تردیدی برایش باقی نماند و تصمیمش با کمترین خطا مواجه بشود. 🔻البته مشاوره هم آدابی دارد، هر کسی لایق طرف مشاوره قرار گرفتن نیست. مولا علی(علیه السلام) در همان نامه ۵۳ نسبت به مشورت نکردن با بعضی از افراد به مالک اشتر اینگونه هشدار می دهند: «بخيل را در مشورت کردن دخالت نده که تو را از نيکوکاری باز می‌دارد و از تنگدستی می هراساند. ترسو را در مشورت کردن دخالت نده که در انجام کارها روحيّه تو را سُست می‌کند. حريص را در مشورت کردن دخالت نده که حرص را با ستمکاری در نظرت زينت می‌دهد. همانا بخل و ترس و حرص، غرايز گوناگونی هستند که ريشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است. بنابراین هرکسی هم لایق مشاور قرار گرفتن نیست. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا