eitaa logo
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
241 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
259 ویدیو
9 فایل
یار بی پرده از در ودیوار در تجلی است یا اولی الابصار ✨✨✨🌌🌌🌌 انتقادات و پیشنهادات @nehzati_14 کپی با ذکر منبع آزاد. ✅ تاسیس کانال ۱۳۹۹/۱۲/۲ در این کانال ختم دور چهارم نهج‌البلاغه شروع شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ مرتبه نهج البلاغه را خوانده است؛ آیا ما دویست نفرمان باهم یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم؟! eitaa.com/nahgolbalaghe_192
2009538306_-210638.mp3
5.44M
🔈 تبیین نهضت فراگیر نهج البلاغه خوانی (۱) ✅ اولین جلسه توجیهی برای شرکت کنندگان در نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی - چرا نهج البلاغه را که هر عامی ۷۰ درصد آن را متوجه میشود، به بهانه سخت بودن از ۹۰ درصد مردم گرفته ایم؟! 🎙حجت الاسلام مهدوی ‌ارفع 🗓 سال ۹۷ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌺🍃 ‌آنکه را حُبِّ "علی" نیست به دل از ما نیستـــ هرکه شد شیفته‌ی عشق علی، تنها نیستــــ سائل و ریزه خور و خـادمِ درگاهِ توئیم جز "علی" هیچ‌ کسی بر دل ما مولا نیستـــ گشته بازنده‌ی دنیا و قیامت قطعاً آنکه بر لوح دلش حُبّ "علی" پیدا نیستــــ ما مسلمان شده‌ی مڪتب آل اللّهیم زندگی بی "علی" و "آل علی" زیبا نیستــــ 🌹 ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر محبّان ایشان مبارک باد. eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نهج البلاغه، کتاب روشنگر در تاریکیهای فتنه های آخر الزمان ‼️ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🍃🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🌷 حبُّ عَليِ بنِ اَبيِ‌طالِب يَأْكُلُ الذُنُوبَ كَما تَأكُلُ النارُ الحُطَبَ 🌷 محبت علي ابن ابیطالب گناهان را مي‌بلعد(نابود مي کند)،همان‌گونه كه آتش چوب‌ها را 📚 بحار الانوار eitaa.com/nahgolbalaghe_192
حرفِ تو در هر جایگاهی هست مدرک یک آیه از قرآنِ اخلاقی تو بی شک نامت: پدر، شغلت:ادب، جنست: توکّل مجموعهٔ صبر و عمل روزت مبارک 🌹✨ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
1_697274157.mp3
3.1M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🔺وظیفه ما در مقابل فتنه ها 🎙حجت الاسلام مهدوی_ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح حکمت1: 🔷ممکن از تصور شود که مقصود این حکمت این است که در آشوبهای اجتماعی که در آن حق و باطل به راحتی قابل تشخیص نیستند(فتنه) ، مجاز هستیم که کناره گیری کنیم و به هیچکدام از دو گروه کمک نکنیم، در حالی که این برداشت با منطق امیرالمومنین در نهج البلاغه صد درصد در تعارض است و مخالف است. اولین فتنه ای که در حکومت خود امیرالمومنین رخ داد فتنه جمل بود. در فتنه جمل، طلحه و زبیر و همسر پیامبر و عده ای دیگر، شهر بصره را به آشوب کشیدند. فرماندار را کشتند و فتنه به پا کردند. امیرالمومنین برای حفظ امنیت مردم و حفظ نظام اسلامی دستور مقابله با فتنه را دادند ، همه مردم آماده شدند تا به سمت بصره بروند اما چهار نفر از بزرگان سرشناس عمدا نشستند و برای کمک بلند نشدند (سعد بن وقاص – محمد بن مسلمه – اسامه بن زید و عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم) وقتی امیرالمومنین از اینها پرسیدند چرا برای جنگ آماده نمیشوید به دروغ گفتند:(( ما از اینکه مسلمانی را بکشیم نگرانیم)) امیرالمومنین از آنها پرسیدند: آیا بر بیعت من وفادارید؟ گفتند: بله . امیرالمومنین فرمودند: پس به خانه هایتان بروید. 🔷وقتی که اینها رفتند مولا حکمت15 را فرمودند: « هرفریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد». اینها میخواستند با این حرف و حرکت خودشان، ته دل یاران امیرالمومنین را خالی کنند و شک بیندازند که شما چطور به اطمینان رسیدید که بروید با مسلمان در بصره بجنگید؟ 🔷خوب اگر منظور امیرالمومنین این بود که شما در فتنه ها اگر واقعا در تردید هستید و ندانستید که چه کنید، بروید خانه نشین شوید، پس در هیچ جای تاریخ نباید این چهار نفر را توبیخ کنند، در حالی که وقتی امیرالمومنین مردم را برای مبارزه با فتنه گران بصره حرکت دادند یک نفر دیگر به نام حارث بن حوط به امیرالمومنین گفت که من هم مخالف جنگ جمل هستم ومثل آن چهار نفر شرکت نمیکنم. اونجا بود که امیرالمومنین در مورد آن چهار نفرحمکت18 را بیان فرمودند «درباره کسانی که از جنگ کناره گرفتند فرمود: آنها حق را خوار کردند اگرچه باطل را هم یاری نرساندند»ـ ✅ بنابراین در فتنه ها حق نداریم به بهانه اینکه حق را تشخیص نمیدهیم ساکت باشیم بلکه تکلیف داریم بصیرت و علم و صبرمان را بالا ببریم تا به درستی حق را از مواضع ونشانه های آن بشناسیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷 eitaa.com/nahgolbalaghe_192
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین به علی شناختم من به خدا قسم خدا را ⚜ در شب و روز میلاد ابرمرد تاریخ ، صاحب ولایت کبری ، اسدالله الغالب، علی بن ابیطالب (علیه السلام) ضمن عرض تبریک به محضر امام زمان (ارواحنافداه) و همه شیعیان و محبّان حضرتش نکاتی را تقدیم می کنم: 1⃣ محبت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نشانه ایمان و عدم محبت او، نشانه نفاق است. (نهج البلاغه، حکمت ۴۵) 2⃣ از آنجا که « نزدیکترین مردم به پیامبران، داناترین آنهاست به آنچه آنها آورده اند» ( حکمت ۹۶) و از آنجا که مولی علی (علیه السلام) فرمودند:« سوگند به خدایی که محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را به حق برانگیخت و او را برگزید، جز به راستی سخن نمی گویم. پیامبر اسلام تمام علوم و اطلاعات را به من سپرده است و از محل هلاکت هر کس که هلاک می شود و جای نجات هر کس که نجات می یابد و پایان این حکومت، همه را به من خبر داده است» (خطبه ۱۷۵)؛ پس امیرالمومنین علیه السلام نزدیکترین فرد به پیامبر است. 3⃣ اما نزدیکترین فرد به علی (علیه السلام) کیست؟ آری! کسی که داناتر به بیانات و رهنمودهای او باشد و عصاره شگفت انگیز از کلام و مرام اوست که می توان آن را آیینه تمام نمای شخصیت حضرت دانست. 💎 اما دوست حقیقی امیرالمؤمنین (علیه السلام) کیست؟ آیا صرف داشتن محبت قلبی کافی است؟ امیرالمومنین (علیه السلام) خود چنین فرمود: «دوست محمد (صلی الله علیه و آله) کسی است که خدا را اطاعت کند، هر چند پیوند خویشاوندی او با پیامبر دور باشد و دشمن محمد کسی است که خدا را نافرمانی کند، هرچند خویشاوند نزدیک او باشد.» ( حکمت ۹۶) 📢 پس تو ای خواهر و برادر عزیز! در میلاد مولا علی (علیه السلام) شاد بودن خوب است اما کافی نیست، باید سطح دوستی خود را بالاتر ببریم و از طریق خواندن و فهمیدن و ترویج و عمل به آموزه های این اخ القرآن، خود را هر چه بیشتر به امیرالمومنین (علیه السلام) نزدیکتر سازیم. 🌹🍃 راهی است آسان و روشن به سوی دوستی و یاری و قرب علی بن ابیطالب (علیه السلام) 🖊حمیدرضا eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چیه الکی از خودمون راضی هستیم؟ 🔴 به علی که رسیدیم گفتیم علی که علمی نداشت، فقط جون میده واسه سینه زدن شب شهادتش و کف زدن شب تولدش... 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🔴 دزدی که علی دست او را قطع کرد، و او ثنای علی را میگفت❗️ 🔻اصبغ نباته می گوید: 🔻در مسجد کوفه و در محضر امیرمؤمنان علی (علیه السلام)بودم که غلام سیاهی را به اتهام سرقت به محضر آن حضرت آوردند. بعد از سه بار اقرار وی به دزدی و اثبات آن در نزد علی (علیه السلام ) امام دستور داد تا دست راست او را قطع کنند. 🔻آن غلام با دست چپ، دست بریده خویش را در حالی که خون از آن می ریخت، برداشته و از محضر امام بیرون رفت. 🔻در این موقع یکی از خوارج و دشمنان حضرت به نام «ابن کوا» خواست از فرصت استفاده کند و آن غلام را که از دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود به بدگویی بر علیه امام علی علیه السلام تحریک نماید، لذا به او گفت: 🔻«ای غلام دست تو را چه کسی قطع کرد؟! او در جواب ابن کوا چنین گفت: 🔻دست راستم را کسی برید که پیشوای متقیان و پسر عمو، برادر پیامبر صلی الله علیه و آله، شیر روی زمین، باران بیابان ها، کوبنده دشمنان و چراغ فروزان در تاریکی هاست. 🔻دست راستم را پیشوایی قطع کرد که قهرمان نبردهای بدر و احد بود. او سرور مکه و مدینه و ابطح است و از دودمان هاشم و قریش است. » 🔻بعد از این مدح و ثنای زیبا، ابن کوا با شگفتی تمام خود را به محضر علی علیه السلام رسانده و گفت: 🔻یا اباالحسنین! تو دست آن غلام سیاه را قطع کردی و او در کوچه و بازار با زیباترین عبارات و بهترین کلمات تو را مدح و ثنا می گوید. 🔻امام دستور داد غلام را حاضر کنند. سپس از او پرسید: «ای غلام! من دست تو را بریدم و تو مرا مدح و ثنا می گویی؟!» 🔻او پاسخ داد: «یا امیرالمؤمنین! تو دست مرا به حکم خداوند و رسول او بریدی و به حق بریده ای و به واجب خدا و رسول عمل کرده ای! چگونه تو را نستایم؟» 🔻امیرمؤمنان علیه السلام دست بریده او را گرفته و با عبای خود پوشانید و دو رکعت نماز خوانده و دعا کرد و بعد آن را بر جای خود قرار داد. آنگاه عبا را برداشت، دست غلام را به اذن الهی سالم یافتند. 🔻آنگاه به عبدالله بن کوا روی کرده و فرمود: ای ابن کوا! ما دوستانی داریم که اگر ایشان را قطعه قطعه کنیم جز بر دوستی و محبت آنان نسبت به ما نیفزاید و دشمنانی داریم که اگر عسل خالص در گلوی آن ها بریزیم جز بر دشمنی نسبت به ما نخواهد افزود.» 📚بحارالانوار، ج٣٤ص٢٦٧ 📚التحصین ابن طاووس، ص٦١٣ ✨✨✨✨✨✨ 🔷🔹اگر با شمشيرم بر بينی مومن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمنی نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را بر منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد... 📚 ،حکمت ۴۵ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤫ارزش سکوت در نهج البلاغه (۱) 🦋 وچه زیباست سکوت‼️ 💠 چون عقل کامل گردد، سخن اندک شود 📒 ، حکمت۷۱ با اینکه سخن به لطف آب است کم گفتن هر سخن ثواب است eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🔺خواص بی خاصیت‼️ 💠 همانا زمامداران را خواص و نزديكانی است كه خود خواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ريشه ستمكاريشان را با بريدن اسباب آن بخشكان، و به هيچ كدام از اطرافيان و خويشاوندانت زمينی را واگذار مكن و به گونه ای با آنان رفتار كن كه قرار دادی به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زيان رساند... 📜 ،بخشی از نامه ۵۳ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_869974197.mp3
6.09M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 /قسمت اول ⭕️ طمع ورزی 1⃣ 🔺سه عامل از عوامل خفت و خواری در نهج البلاغه 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت2 /قسمت اول ⭕️ طمع ورزی 1
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💠 آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. 📒 نهج البلاغه، حکمت2 🌹شرح حکمت2 (۱) 🔻امیر المومنین سه عامل از عوامل خفت و ذلت در نهج البلاغه را بیان فرمودند. 1⃣ اول طمع: تفاوت طمع با حرص در این است که طمع کار به آنچه که از مال و قدرت و احترام و شهرت متعلق به دیگران است چشم دوخته است اما حریص دوست دارد مال و مقام بیشتری داشته باشه ، چه در دست دیگران باشه چه نباشد. 🔻شش اثر برای طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است: 1. خواری و ذلت: 1.1 در حکمت 2 1.2 درحمکت226 که فرمودند: « طمع کار همواره زبون و خوار است». 1.3 درانتهای بند 4 خطبه 160 که امیرالمومنین در مورد حضرت عیسی (ع) فرمودند: «آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید». 2. بردگی که بالاترین مصداق خفت و ذلت است: در حکمت 180 میفرمایند:«طمع ورزی بردگی همیشگی است» 3. آفت تفکر و بی اثر کردن عقلانیت :درحکمت 219 میفرمایند :« قربانگاه اندیشه ها زیربرق طمع ورزی ها است». 4.هلاکت : 4.1 در حکمت 275 می فرمایند: «طمع به هلاكت مى كشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت كند، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبى كه پيش از سيراب شدن گلو گيرش شد، و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت مى كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود». 4.2 در بند 14 نامه 31خطاب به فرزند عزیزشان فرمودند: «بپرهيز از آن كه مركب طمع ورزى، تو را به سوى هلاكت به پيش راند، اگر توانستى كه بين تو و خدا هیچ صاحب نعمتى قرار نگيرد، (یعنی امید و طمع به غیر خدا نداشته باشی) چنين باش، زيرا تو، روزى خود را دريافت مى كنى، و سهم خودت را بر مى دارى، و مقدار اندكى كه از طرف خداى سبحان به دست مى آورى، بزرگتر و با ارزش تر ازمال فراوانى است كه از دست بندگان دريافت مى کنی». 5. مقدم کردن دنیا بر آخرت یا به تعبیر قران کریم (فروختن آخرت باقی به دنیای فانی است): در بند 7 خطبه 91 در صفات والای فرشتگان می فرمایند: «طمع ها به آنان شبيخون نزده تا تلاش دنيا را بر كار آخرت مقدّم دارند». 6. ایجاد ناامیدی و یاس : در حکمت 108 در حالات قلب می فرمایند: «پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را از بین خواهد برد». 🎙 حجت الاسلام مهدوی‌ ارفع 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷 eitaa.com/nahgolbalaghe_192
زینب آخر این شبِ تاریک را سر می‌کند / یاد از یاس و شقایق، یا صنوبر می‌کند این وداعِ آخر و جان دادنِ بانوی عشق / عاقبت وصل حسینش را میّسر می‌کند وفات حضرت زینب (سلام الله علیها ) بانوی بزرگ اسلام را تسلیت عرض می نماییم . . . eitaa.com/nahgolbalaghe_192
سهم های ارسالی روزانه 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹 🌹🌹