eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_325 🌹 آیه 18 سوره آل عمران 🌸 شَهِ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 19 سوره آل عمران 🔹 إِنَّ الْدِّينَ عِنْدَاللَّهِ الْإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بآَِيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ‏ 🍀 ترجمه: همانا دین نزد خداوند، اسلام است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانیت اسلام) برایشان حاصل شد، از روى حسادت و دشمنى میان آنان بود و هركسی به آیات خداوند كفر ورزد، پس همانا خداوند زود حساب است. 🌷 : اختلاف نکردند 🌷 : اهل کتاب 🌷 : حسادت 🌷 : کفر ورزد 🌷 : زود حساب 🔵 { إن الدين عندالله الإسلام: همانا دين نزد خداوند اسلام است} آیین حقیقی در پیشگاه خدا همان که تسلیم در برابر فرمان خداوند است ، و در واقع روح دین در هر عصر و زمان چیزی جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود. سپس این آیه به بیان سرچشمه اختلاف های مذهبی می پردازد. ظهور اختلاف بعد از علم و آگاهی بود و انگیزه اختلاف از روی طغیان و ظلم و حسد است. 🔵 اوصاف و مشخصات در کتب آسمانی پیشین که بخش هایی از آن در دست یهود و نصارا وجود داشت بیان شده بود و به همین دلیل دانشمندان آنها قبل از ظهور او بشارت ظهورش را با شوق و تأكيد فراوان مى دادند ، اما همين كه مبعوث شد چون منافع خود را در خطر می دیدند از روی طغیان و ظلم و حسادت همه را نادیده گرفتند. { و ما اختلف الذین أوتوا الكتاب إلا من بعد ما جآءهم العلم بغيا بينهم: و اهل كتاب اختلافى نكردند ، مگر بعد از آنکه برایشان حاصل شد، از روی حسادت و دشمنی میان آنان بود} 🔵 به همین دلیل در پایان آیه سرنوشت آنها و امثال آنها را بیان کرده و می فرماید: {و من یكفر بآیات الله فإن الله سريع الحساب: و هر کسی به آیات خداوند کفر ورزد ، پس همانا خداوند حسابش سریع است.} آری! کسانی که را بازیچه هوس های خود قرار دهند ، نتیجه کار خود را در دنیا و آخرت می بینند. 🔹 پیام های آیه19سوره آل عمران 🔹 ✅ ایمان به یگانگى، ، عزّت و حكمت خداوند (كه در آیه قبل بود،) زمینه‏ى تسلیم شدن انسان است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» ✅ لازمه‏ى تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش به عنوان آخرین دین الهى است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» ✅ تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز است. «وما اختلف الّذین... بغیاً» ✅ سرچشمه‏ ى بسیارى از اختلافات مذهبى، حسادت‏ها و ظلم‏هاست؛ نه جهل و بى‏خبرى. «من بعد ما جائهم العلم» ✅ ، زمینه‏ى كفر است. «بغیاً... و من كفر» ✅ و ، به تنهایى سبب نجات نمى‏ گردند. «اوتوا الكتاب، جائهم‏العلم، من‏یكفر» ✅ كسانى كه آگاهانه ایجاد اختلاف مى‏كنند، به زودی به حسابشان می رسد. «فإن الله سریع الحساب» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀پيغمبر اکرم صلوات الله علیه نرم خوترين آدم بود و انسان وقتی نرم‌خو شد
✨اخلاق عظیم✨ 🍀شما نگاه بکنيد به درخت‌ها آن درختانی که چوب‌های نرم و لطيفی دارند شاخه‌ها و برگ‌های بسياری دارند شما به درخت آبشار نگاه بکنيد چقدر شاخه و برگ دارد، خيلی هم لطيف است زمخت نيست درختان نرم شاخ و برگ زيادی دارند پس ای انسان اگر نرم خو شويد هواداران و هواخواهان فراوانی پيدا می‌کنيد به راحتی می‌توانيد دل‌ها را صيد کنید. ادامه دارد... 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۷ از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام ( ع ) هنگامي فرمود ڪه در بعضي از روزهاي جنگ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۸ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام عليه السلام به هنگام اضطراب وشورش اصحابش در مورد حڪومت فرموده است : اي مردم همواره وضع من و شما آن طور بود ڪه من دوست مي داشتم . تا آنگاه ڪه نبرد شما را خسته و در هم ڪوفته ساخت . سوگند به خدا اعتراف مي ڪنم ڪه جنگ عده اي از شما را از ما گرفت و جمعي را باقي گذاشت اما بدانيد اين نبرد براي دشمنانتان ڪوبنده تر و خستگي آفرين تر بود من ديروز فرمانده و امير بودم ولي امروز مامور و فرمانبر شده ام ديروز نهي ڪننده و بازدارنده بودم و امروز نهي شده و بازداشته شده ام شما زندگي و بقاي در دنيا را دوست داريد . و من نمي توانم شما را به راهي ڪه دوست نداريد مجبور سازم 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_326 🌹 آیه 19 سوره آل عمران 🔹 إِنَّ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 20 سوره آل عمران 🌷 فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَاد ِ 🍀 ترجمه:پس اگر با تو به مجادله وستیز برخاستند، پس بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم كرده ایم. و به اهل كتاب (یهود و نصارا) و اُمیّین (مشركان درس ناخوانده مكّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند، و اگر سرپیچى كردند وظیفه ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، و خداوند به حال بندگان بیناست. 🌷 : با تو به مجادله و ستیز برخاستند 🌷 : پس بگو 🌷 : تسليم كردم 🌷 : روى خود را 🌷 : پیروی ام کردن 🌷 : اهل کتاب 🌷 : درس ناخوانده ها 🌷 : بينا 🌷 : بندگان 🔵 به دنبال بیان سرچشمه اختلافات دینی به گوشه ای از این اختلاف که همان بحث و جدال یهود و نصارا ، با صلی الله علیه و آله بود در این آیه اشاره می کند می فرماید: اگر با تو ، به مجادله و ستیز برخاستند پس بگو: من و پیروانم روی به خدا تسلیم کرده ایم. خداوند در این آیه به پیامبرش دستور می دهد که از مجادله با آنها دور کن و به جای آن به اهل کتاب که منظور یهود و نصارا هستند و امیین که در اینجا منظور مشركان درس ناخوانده مکه هستند بگو: آیا شما هم در برابر تسلیم شده اید؟ پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند و اگر سرپیچی کردند وظیفه تو فقط رساندن دعوت الهی است. 🔵 منظور تسلیم زبانی و ادعایی نیست ، بلکه منظور تسلیم حقیقی و عملی در برابر حق است. و در پایان آیه می فرماید: به حال بندگان بیناست. از این آیه به خوبی روشن می شود که روش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هرگز تحمیل فکر و عقیده نبوده است. بلکه کوشش و مجاهدت داشته که حقایق بر مردم روشن شود و سپس آنان را به حال خود وا می گذاشته که خودشان تصمیم لازم را در پیروی از حق بگیرند. به معناى تسلیم حقّ بودن است. 🔹 پيام های آيه20سوره آل عمران 🔹 ✅ از خصلت هاى مخالفان انبیاست. «فأن حاجّوك» ✅ به مجادلات بى نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فأن حاجّوك فقل اسلمتُ» ✅ در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام كنیم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن» ✅ پیروان واقعى ، كسانى هستند كه تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن» ✅ آنچه را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مى‌كند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه» ✅ با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته اند. «وجهى للّه» ✅ توجّه ، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الامیّین» ✅ کتاب هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الكتاب و الامیّین» ✅ ، در سایه‌ى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا» ✅ و به تنهایى كافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا» ✅ ما مأمور انجام وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیك البلاغ» ✅ از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مى كند. «فانما علیك البلاغ» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀شما نگاه بکنيد به درخت‌ها آن درختانی که چوب‌های نرم و لطيفی دارند شاخه‌ه
✨اخلاق عظیم✨ 🍀در صحرا يک چاله‌هايی است که اطرافش يک خاکريزه‌هايی مثل شکر جمع شده اين خاکريزه‌ها که خيلی نرم است دام مورچه خوار است ته آن دام و حفره مورچه خواری نشسته است مورچه‌ی بيچاره از همه جا بی‌خبر می‌آيد می‌بيند عجب جای نرم و گرمی است واردش می‌شود هر چه دست و پا می‌رود نه جلو می‌رود نه عقب می‌رود چون دست و پا می‌زند ريزه‌هایی از اين خاکريز‌ها می‌ريزد در چاله. 🍀 همين که در چاله ريخت مورچه خوار متوجه می‌شود که صيدش به دام افتاده، سريع می‌آيد و آن را صيد می‌کند يعنی اين جانور هم می‌داند اگر بخواهد صيدی داشته باشد بدون نرمی و نرمش امکان ندارد انسان‌ها هم همين طور هستند اگر بخواهند صيدی داشته باشند راهش همين نرمی و نرم خويی است  ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۸ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام عليه السلام به هنگام اضطراب وشورش اصحابش در
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۹ 💠از سخنان امام عليه السلام در بصره به عيادت علاءابن زيادحارثي ڪه از يارانش بود رفت و چون چشمش به خانه وسيع او افتاد فرمود : 💠۱.روش استفاده ازدنیا اين خانه با اين وسعت را در اين دنيا براي چه مي خواهي ؟ با اينڪه در آخرت به آن نيازمندتري آري مگر اينڪه بخواهي به اين وسيله به آخرت برسي يعني مهماني ڪني [ و مهمانان در آن را گرامي داري ] صله رحم نمائي و بدين وسيله حقوق [ لازم خود را ] اظهار ڪرده به مورد خود قرار دهي ڪه در اين صورت با اين خانه به آخرت نائل شده اي علاء گفت : اي اميرمؤمنان از برادرم عاصم بن زياد پيش تو شڪايت مي آورم فرمود : مگر چه ڪرده ؟ علاء پاسخ داد : عبائي پوشيده و از دنيا ڪناره گرفته است . امام ( ع ) فرمود : حاضرش ڪنيد . هنگامي ڪه آمد به او فرمود : 💠۲.برخورد با تفکر ترک دنیا اي دشمنک جان خود شيطان در تو راه يافته و هدف تير او قرار گرفته اي آيا به خانواده و فرزندانت رحم نمي ڪني ؟ تو خيال مي ڪني خداوند [ به ظاهر ] طيبات را بر تو حلال ڪرده اما [ در واقع ] دوست ندارد ڪه از آنها استفاده ڪني ؟ تو در پيشگاه خداوند بي ارزشتر از آني ڪه بدينگونه با تو رفتار ڪند [ عاصم گفت : اي اميرمؤمنان اما تو خود با اين لباس خشن و آن غذاي ناگوار به سر مي بري [ در حالي ڪه پيشوا و امام ما هستي ؟ و بر ما لازم است به تو اقتدا ڪنيم ] [فرمود : واي بر تو من مثل تو نيستم [ وظيفه من غير از شما است ] خداوند بر پيشوايان حق واجب شمرده ڪه بر خود سخت گيرند و همچون طبقه ضعيف مردم باشند تا نداري فقير او را هيجان نياورد ڪه سر از فرمان خداوند برتابد . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_327 🌹 آیه 20 سوره آل عمران 🌷 فَإِن
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات21و22سوره آل عمران 🌷 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بآیَِاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(21) أولئك الذين حبطت أعمالهم فى الدّنيا و الأخرة و ما لهم من ناصرين (22) 🍀 ترجمه: براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. (21) آنان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و هیچ یاورانی برای آنها نیست. (22) 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : می کشند 🌷 : پیامبران 🌷 : فرمان می دهند 🌷 : عدالت 🌷 : پس آنان را بشارت ده 🌷 : دردناک 🌷 : نابود شد 🌷 : یاوران 🔵 انسان وقتی از فاصله گرفت و رنگ الهی را از دست داد به آیات خداوند کفر می ورزد و سقوط می کند و به هر کاری ممکن است دست خود را آلوده کند و حتی ممکن است دست به قتل انبیا و اولیای خدا بزند. آنچه برای خدا مهم است حق است آنها به غیر حق پیامبران را می کشند و کسانی که در جامعه به برپایی فرمان می دهند را هم می کشند. خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: آنها را به عذابی دردناک بشارت ده. 🔵 در تفسیر مجمع البیان مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد قرار داده است. 🔵 گاهی وقت ها با یک خطا تمام اعمالش را از بین می برد. و آن چیزی که در دنیا و آخرت به انسان کمک می کند اعمال خوب آدمی می باشد وقتی همه اعمال خوب از بین برود دیگر یاری ندارد. 🔹 پيام های آیه21و22سوره بقره ✅ از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند و كشتار انبیا سر مى زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» ✅ در شرایطى، اظهار لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. ✅ براى حق پوشى، دست به كشتن پیامبران مى زنند. «یقتلون النبیّین» ✅ گاهى طاغوت ها براى كشتن اولیای با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى دهند. «بغیر حقّ» ✅ گاهی یک تمام اعمال شخص را تباه می کند. ✅ برای گناهانی همانند قتل انبیا ، در کار نیست. ‌ 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀در صحرا يک چاله‌هايی است که اطرافش يک خاکريزه‌هايی مثل شکر جمع شده اين
✨اخلاق عظیم ✨  🍀نرم‌خویی از ويژگی‌های زيبای پيغمبر است. يکی دیگر از ويژگی‌های زيبای پيغمبر طبابت بود پيغمبر طبابت می‌کرد آشپزی نمی‌کرد فرق است بين آشپزی و طبابت، آشپز و طبيب. 🍀آشپز به ميل شما رفتار می‌کند می‌گويد قربان چه ميل داريد شما چربی خون داريد می‌گوييد من کله پاچه می‌خواهم يک کله پاچه‌ی‌ چرب می‌گذارد کنار شما يکی دو ساعت بعد سرگيجه می‌گيريد بيمارستان و بستری می‌گويند به آشپز می‌گویند چرا کله‌پاچه‌ به او دادی؟ می‌گويد خودش خواست ولی طبيب اصلا کار به ميل شما ندارد می‌گويد چه بايد ميل بکنيد چه نبايد ميل بکنيد. ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۹ 💠از سخنان امام عليه السلام در بصره به عيادت علاءابن زيادحارثي ڪه از يارانش بود ر
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۰ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را امام در پاسخ ڪسي فرموده ڪه ازاو در مورد احاديث بدعت آور و روايات گوناگون ڪه در بين مردم رواج دارد پرسش نموده است آنچه در بين مردم شايع است هم احاديث حق است و هم باطل هم راست و هم دروغ هم ناسخ و هم منسوخ هم عام و هم خاص هم محڪم و متشابه هم احاديثي است ڪه به خوبي حفظ شده و هم رواياتي ڪه طبق ظن و گمان روايت گرديده است . در عصر پيامبر ( ص ) آنقدر به آن حضرت دروغ بسته شد ڪه به پا خاسته خطبه خواند و فرمود : هر ڪس عمدا به من دورغ ببندد جايگاه خويش را در آتش جهنم بايد انتخاب ڪند [ بدان ] افرادي ڪه نقل حديث مي ڪنند چهار دسته اند و پنجمي نخواهند داشت : 💠 1 منافقان نخست منافقي ڪه اظهار مي ڪند نقاب اسلام را به چهره زده نه از گناه باڪي دارد و نه از آن دوري مي ڪند . و عمدا به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دروغ مي بندد . اگر مردم مي دانستند ڪه اين شخص منافق و دروغگو است از او قبول نمي ڪردند و تصديقش نمي نمودند [ اما چون از واقعيت او آگاه نيستند ] مي گويند : وي از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم است پيامبر را ديده از او حديث شنيده و مطالب را از او دريافت ڪرده است به همين دليل به گفته اش ترتيب اثر مي دهند . در حالي ڪه خداوند شما را از وضع منافقان آنچنان ڪه بايد آگاه ساخته و چنانڪه لازم بوده اوصاف آنان را براي شما برشمرده است [ اين منافقان ] پس از پيامبر ( ص ) به پيشوايان گمراه و داعيان دوزخ با دروغ و بهتان تقرب جستند پيشوايان گمراه نيز به اينها ولايت و رياست بخشيدند و آنان را حاڪم ساختند و به گردن مردم سوار نمودند و به وسيله اينها به خوردن دنيا مشغول شدند مردم هم معمولا همراه سلاطين و دنيا هستند مگر ڪسي ڪه خداوند او را محفوظ دارد . اين يڪي از آن چهار گروه . 💠 2. اشتباه ڪاران دوم ڪسي است ڪه از رسولخدا ( ص ) چيزي شنيده اما آن را درست حفظ نڪرده بلڪه در آن اشتباه نموده است ولي عمدا به آن حضرت دروغ نبسته آنچه در اختيار دارد روايت مي ڪند و به آن عمل مي نمايد و مي گويد : من از پيامبر آن را شنيده ام اگر مسلمانان مي دانستند اشتباه ڪرده از او نمي پذيرفتند خودش هم اگر توجه پيدا مي ڪرد ڪه در آن اشتباه واقع شده آن را رها مي ساخت و مورد عمل قرار نمي داد . 💠3.اهل شبهه سوم ڪسي است ڪه شنيده پيامبر به چيزي امر فرموده در حالي ڪه [ اين امر موقت بوده و ] بعدا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از آن نهي نموده و او نهي آن حضرت را نشنيده است و يا اينڪه نهي رسولخدا ( ص ) را شنيده ولي از امري ڪه بعدا نموده است بي اطلاع مانده اين شخص در حقيقت منسوخ را فراگرفته اما ناسخ را نشنيده و حفط نڪرده است وي اگر مي دانست آنچه شنيده نسخ شده است آن را رها مي ساخت و مسلمانان هم اگر مي دانستند نسخ شده آن را ترک مي نمودند . 💠4.حافظان راستگو چهارم ڪسي است ڪه نه دروغ به خدا بسته و نه بر پيامبرش از خوف خدا و براي تعظيم پيامبرش ( ص ) دروغ را دشمن مي دارد و نيز در آنچه شنيده اشتباهي برايش پيش نيامده است بلڪه آن را با تمام جوانبش حفظ ڪرده است آن چنان ڪه شنيده بدون ڪم و زياد نقل ڪند . وي ناسخ را حفظ نموده و به آن عمل مي ڪند و منسوخ را فراگرفته و از آن دوري مي گزيند . خاص و عام محڪم و متشابه را شناخته و هر ڪدام را در جاي خويش قرار داده است گاهي سخناني از پيامبر ( ص ) صادر مي شده است ڪه داراي دو جنبه بوده سخني جنبه خصوصي دارد و گفتاري جنبه عمومي و آن ڪس ڪه مقصود خداوند و منظور پيامبر ( ص ) را از آن نمي دانست مي شنيد و حفظ مي نمود و بدون توجه به معني و مقصود و هدف آن ،آن را توجيه مي ڪرد . اينطور نبود ڪه همه اصحاب پيامبر ( ص ) از او پرسش ڪنند و استفهام نمايند تا آنجا ڪه عده اي دوست داشتند اعرابي و يا سائلي بيايد و از آن حضرت چيزي بپرسد و آنها پاسخ آنرا بشنوند [ و بهره گيرند ] اما من هر چه از خاطرم مي گذشت از او مي پرسيدم و حفظ مي نمودم اين است جهات اختلاف مردم در احاديث و علل اختلاف رواياتشان. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_328 🌹 آیات21و22سوره آل عمران 🌷 إِن
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🌷 : آیا ندیدی 🌷 : داده شدند 🌷 : بهره 🌷 : دعوت می شوند 🌷 : تا حكم كند 🌷 : بين آنها 🌷 : روى گرداندن ، پشت کردن 🌷 : گروه 🌷 : روی بر می گردانند 🌷 : از مس به معنای تماس است لن تمسنا یعنی به ما نمی رسد 🌷 : چند روزی 🌷 : فریفته ساخت 🌷 : افترا و خیالی بافی می کردند 🌷 : پس چگونه 🌷 : آنها را جمع کردیم 🌷 : شکی نیست 🌷 : یعنی چیزی را کامل پرداختن 🌷 : هر کسی 🌷 : آنچه به دست آورده 🌹 یعنی قوانین الهی و این قوانین الهی همان دین هستند. دین چیزی است که اگر به آن عمل شود از ما ، انسان بهتر و اخلاقی تر و مسئولیت تر می سازد. به این خاطر قرآن کریم و کتاب های آسمانی قبل از مثل تورات موسی و انجیل عیسی برای این آمدند که ما انسان های بهتر و اخلاق مدارتر باشیم اما قرآن بهترین انسان ها و بهترین زندگی را می سازد به شرطی که به آن عمل شود. و همه اکنون باید پیرو قرآن باشند چون آخرین کتاب خدا قرآن است. 🌹 ألم تر إلى الذين أوتوا نصيبا من الكتاب: آیا ندیدی کسانی را که از کتاب بهره ای داده شدند. منظور از الكتاب کتاب آسمانی تورات موسی که کتاب است. و منظور از اینکه بهره ای داده شدند یعنی آشنایی با این کتاب الهی تورات داشتند. یُدعَون إلى کتاب الله لیحكم بینهم: وقتی به کتاب الهی دعوت می شوند تا میانشان حکم کند. منظور از کتاب الله ، است. تا قرآن میان آنها حکم کند یعنی بر اساس اختلاف و هوا و هوس های خود حکم نکنند بلکه حرف اول و آخر در زندگی آنها از آن به بعد قرآن بزند. ثم یتولی فريق منهم و هم معرضون: سپس گروهی از آنان از روی اعراض روی بر می گردانند. 🌹 اما موضوع این آیات چه بود؟ در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. حکم زنای زن شوهر دار و زنای مردی که زن دارد در سنگسار است چون هم حریم خدا را شکسته و هم حریم خانواده را آلوده کردند و گناهی بسیار بزرگ است ، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند که از این قانون سرپیچی کنند به این خاطر یهودیها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، فرمودند: حكم نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند. ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدک به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مى‏‌گذاشت تا آیه‏ى سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد. 🌹 این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون ، از دستور الهى رویگردان باشید و میان مردم تبعیض قائل شوید. ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات: اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز جز چند روزی به ما نمی رسد. این ها اعتقاد داشتند که عذاب خداوند فقط چند روز است. و غرهم في دينهم ما کانوا یفترون: و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. کیفر و پاداش بر اساس اعمال است. پیام های آیه در جلسه بعدی 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✨اخلاق عظیم ✨  🍀يکی از نام‌های خداوند سبحان طبيب است لذا قرآن پر از امر و نهی است. يک جا می‌فرماید کلوا يک جا می‌گويد لا تاکلوا، اين را بگو، اين را نگو همه‌اش امر و نهی است. چون طبيب است کاری به تمايلات شما ندارد پيغمبر طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ (نهج البلاغه، خطبه ۱۰۸) طبيب بود همه‌اش امر و نهی نداشتند کاری به ميل شما ندارد نظرسنجی نمی‌کند نظر شما چيست بلکه نيازسنجی می‌کند ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۰ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را امام در پاسخ ڪسي فرموده ڪه ازاو در مورد اح
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۱ 💠 از خطبه هاي امام ( ع ) ڪه امام ( ع ) درباره شگفتي آفرينش ايرادفرموده است و از قدرت و جبروت و بديع لطائف صنعت خداوند اين بود ڪه از آب درياي ممتد و پر امواج و متراڪم ڪه امواج آن سخت به هم مي خوردند و از آن صداي مهيبي برمي خاست موجود جامدي آفريد سپس طبقاتي از آن خلقت ڪرد و پس از پيوستگي آنها را از هم گشود و هفت آسمان را به وجود آورد . اين آسمانها به فرمان او برقرار ماندند و در حد و اندازه اي ڪه از طرف خداوند برايشان تعيين شده بود قرار گرفتند و زميني به وجود آورد ڪه دريائي عظيم و مسخرشده [ جو وسيع و پهناور ] آن را به دوش حمل مي ڪند در برابر فرمانش خاضع و در برابر هيبتش تسليم است آبهاي متحرک آن از ترس او ساڪن شد سپس صخره ها تپه ها و ڪوههاي زمين را آفريد و آنها را در جايگاه خود ثابت نگاهداشت و در قرارگاهشان مستقر ساخت قله هاي ڪوهها در هوا پيش مي رفت و ريشه آنها در آب رسوخ مي نمود ڪوهها از جاهاي پست و صاف برآمدگي پيدا مي نمودند و ڪم ڪم ارتفاع يافتند و بن آنها در درون و اعماق زمين ريشه دوانيد قله هاي آنها را به سوي آسمان ڪشيد و نوک آنها را طولاني ساخت . خداوند اين ڪوهها را تڪيه گاه زمين و ميخهاي نگهدارنده آن گردانيد . پس آنگاه در عين متحرک بودن آرام گرفت نڪند اهل خويش را در سقوط و اضطراب قرار دهد و يا آنچه را ڪه حمل ڪرده فرواندازد و يا آن را از جاي خويش زائل سازد . منزه است آن ڪس ڪه زمين را در ميان آن همه امواج ناآرام ثابت نگهداشت و پس از رطوبت جوانبش آن را خشک ساخت بارانهاي سيلابي پايان گرفت و خشڪيها سر از آب برآوردند و آن را جايگاه زندگي براي مخلوق خويش گردانيد بساط زندگي را براي آنان بر روي اقيانوس عظيم و راڪدي ڪه جريان ندارد و ايستاده و سير نمي ڪند گسترد تنها بادهاي شديد و تند آن را بر هم مي زند و ابرهاي پرباران آن را به حرڪت در مي آورد . اين درس عبرتي است براي ڪسي ڪه بترسد [ و احساس مسئوليت در پيشگاه خدا ڪند ] [ ان في ذلک لعبره لمن يخشي ] 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_329 🌹 آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش دوم آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🔴 در جلسه قبل به تفسیر و توضیح این آیات پرداختیم در این جلسه پیام های این آیات را بیان می کنیم. 🔹 پیام های آیات 23و24و25 سوره آل عمران ✅ کتاب و داوری و حکم ، کتاب آسمانی است. ✅ ، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علمای دیگر ادیان دعوت می کند تا کتاب خودشان را داور قرار دهند. ✅ همه ی علمای اهل کتاب بد نبودند. ✅ خطرناک تر از روی گردانی ، قصد اعراض و است. ✅ باید در مورد همه ی افراد بصورت یکسان اجرا شود. ✅ سرچشمه اعراض و پشت کردن به قوانین الهی ، عقاید خرافی و بی اساس است. ✅ خود برتر بینی ، چه بر اساس دین و چه بر اساس نژاد ، ممنوع و محکوم است. ✅ احساس و مصونیت در برابر کیفر ، مایه ی گمراهی است. ✅ ، قیامت و دوزخ را قبول و به گناهکاری خود اقرار داشتند. ✅ همه ی مردم در دادگاه الهی یکسان هستند. ✅ یاد باشیم و خرافات را کنار بگذاریم. ✅ کیفر و پاداش بر اساس است ، نه آرزو و گمان ✅ هیچ عملی محو و نابود نمی شود ، بلکه به صاحبش برگردانده می شود. ✅ دادگاه الهی بر اساس تشکیل می شود و هر کسی به جزای خود می رسد. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۱۱ 💠 از خطبه هاي امام ( ع ) ڪه امام ( ع ) درباره شگفتي آفرينش ايرادفرموده است و از
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۲ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) امام همواره با اين سخنان اصحاب خويش رابراي جهاد با شاميان بسيج مي نمود . بارپروردگارا هر ڪدام از بندگانت ڪه سخن عادلانه و اصلاح ڪننده و بدون مفسده ما را در دين و دنيا بشنود ولي پس از شنيدن از ياري آئين تو و اعزاز دينت سر باز زند و پشت ڪند ما تو را بر ضد او به شهادت مي طلبيم . اي ڪسي ڪه بزرگترين شاهداني و باز تمام آنها را ڪه در آسمانها و زمين سڪونت بخشيده اي به عنوان گواه بر ضد او به شهادت دعوت مي ڪنيم با اينڪه مي دانيم تو از ياري او بي نيازي و او را به گناهش خواهي گرفت 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_330 🌹 بخش دوم آیات23و24و25سوره آل ع
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 26 سوره آل عمران 🌷 قُلِ اللَّهُمَّ ماَلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ 🍀 ترجمه:بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كسی بخواهى حكومت مى‏ دهى و از هر كسی بخواهى حكومت را مى‏ گیرى و هر كه را بخواهى عزّت مى‏‌بخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مى‏‌نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى. 🌷 : خدایا 🌷 : صاحب 🌷 : حکومت و اداره امور 🌷 : می دهی 🌷 : هر که بخواهی 🌷 : می گیری 🌷 : عزت می بخشی 🌷 : ذلیل می نمایی 🌷 : به دست تو 🌷 : هر چیز 🌷 : توانا 🔵 : در تفاسیر مى‏ خوانیم كه پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، به مسلمانان نوید داد که به زودی کشورهای ایران و روم نیز زیر پرچم قرار خواهد گرفت، در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى‏ كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته‏ اند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقه‏اى برخاست، فرمود: من در این جرقه‏ ها فتح كاخ‏هاى مدائن و یمن را از دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى‏ زدند كه این آیه نازل شد. 🔵 آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند كسى را عزّت نمى‏ بخشد ویا ذلیل نمى‏ سازد. مثلاً در روایات مى‏ خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، او را عزیز مى‏ كند وهر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى‏ گرداند. بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه‏ هاى آن به دست خود ماست. این آیه به پیامبر اسلام می فرماید: بگو خدایا! تو صاحب فرمان و سلطنتی و به هر کسی بخواهی حکومت می دهی و از هر کسی بخواهی حکومت را می گیری و هر که را بخواهی عزت می بخشی و هر که را بخواهی ذلیل می نمایی ، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایی. 🔹 پيام های آیه26سوره آل عمران 🔹 ✅ واقعى تمامى حكومت‏ها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. ✅ اكنون كه اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند. ✅ اگر مالك مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! ✅ به هر كسی كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى‏ دهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. ✅ حكومت و حاكمیّت، دلبستگى‏ آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است. ✅ عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم. ✅ توحید در و عبادت یک ضرورت است. ✅ آنچه از اوست، چه دادن‏ها وگرفتن‏ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت‏هاى عجولانه‏ ى ما فلسفه‏ى آن را ندانیم. ✅ سرچشمه‏‌ى بدى‏‌ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى‏‌زند. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم ✨  🍀يکی از نام‌های خداوند سبحان طبيب است لذا قرآن پر از امر و نهی است.
✨اخلاق عظیم ✨  🍀آشپز وقتی در یک هفته آشپزی می‌کند می‌گويد ما يک هفته برای شما غذا درست کرديم، از ميان غذاهايی که درست کرديم کدامش باب ميل شما بود اما هيچ گاه يک طبيب نظرسنجی نمی‌کند يک پزشک نمی‌گويد شما آنفولانزا داشتيد من نسخه دادم خوب شديد؟ خوب بود يا نه؟ 📌حوزه‌ی معارف دین حوزه‌ی نيازسنجی است نه نظرسنجی. ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا