eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله صدیقی: 🍃 تا جوانید قدر جوانیتون رو بدونید! 🌸 زیاد کار سختی نیست، بیست دقیقه قبل از اذان صبح بیدار بشو. 🍃 اگه نمیتونی یازده رکعت نماز شب رو بخونی دو رکعت نماز شفع رو هیچوقت ترک نکنید. 🌸 سحر ها در رحمت خاصه خدا دوستان خصوصیشو سحر دعوت میکنه. 🍃 افراد ِ( ...... ) همه خوابند کِیفاشون رو کردند مثل سنگ افتادند 🌸 ولی سحره که خدا داد میزنه میگه بیایید الان فضا پاکه.. بیایید بندگان من! 🍃 بعضی شب ها که نتونستی و خواب بهت غالب شد، حداقل بلند شو یه "یا الله" بگو بعد بخواب. 🌸 حداقل بلندشو در بزن بعد بخواب دیگه. بگو خدا من اومدم. 🍃 سحر ها خیلی چیزا تقسیم میکنند، برو یه دری بزن بگو منم اومدمااا 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨کلام گهربارمولا علی علیه السلام
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃حڪمت 31 : معرفة اقسام الايمان و درود خدا بر او ، فرمود : (از ايمان پرسيدند ، جواب داد) 🔸1ـ شناخت پايه هاى ايمان : ايمان بر چهار پايه استوار است : صبر ، يقين ، عدل و جهاد . صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد . شوق ، هراس ، زهد و انتظار. آن كس كه اشتياق بهشت دارد ، شهوت هايش كاستى گيرد ، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد ، از حرام دورى مى گزيند ، و آن كس كه در دنيا زهد مى ورزد ، مصيبت را ساده پندارد ، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نيكى ها شتاب مى كند . يقين نيز بر چهار پايه استوار است : بينش زيركانه ، دريافت حكيمانة واقعيت ها ، پند گرفتن از حوادث روزگار ، و پيمودن راه درست پيشينيان . پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيت ها نگريست ، حكمت را آشكارا بيند ، و آن كه حكمت را آشكارا ديد ، عبرت آموزى را شناسد ، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى زيسته است . و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است : فكرى ژرف انديش ، دانشى عميق و به حقيقت رسيده ، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى . پس كسى كه درست انديشد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد ، از چشمة زلال شريعت نوشيد ، پس كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد . و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است : امر به معروف ، نهى از منكر ، راستگويى در هر حال ، و دشمنى با فاسقان . پس هر كس به معروف امر كرد ، پشتوانه نيرومند مؤمنان است ، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد ، بينى منافقان را به خاك ماليد ، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است ، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد ، خدا هم براى او خشم آورد ، و روز قيامت او را خشنود سازد . 🔸2ـ شناخت اقسام كفر و ترديد : و كفر بر چهار ستون پايدار است : كنجكاوى دروغين. ستيزه جويى وجدل ، انحراف از حق و دشمنى كردن . پس آن كس كه دنبال توهم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد . و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نابينا شد ، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد ، نيكويى را زشت ، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت ، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت ، و نجات او از مشكلات دشوار است . 🔸و شك چهار بخش دارد:جدال در گفتار ، ترسيدن ، دو دل بودن ، و تسليم حوادث روزگار شدن . پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شُبهات بيرون نخواهد آمد و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است ، و آن كس كه در ترديد و دودلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد ، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد ، و هر دو جهان را از كف خواهد داد .(سخن امام طولانى است چون در اين فصل ، حكمت هاى كوتاه را جمع آورى مى كنم از آوردن دنباله سخن خوددارى كردم ). 🍃 حڪمت 32 : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : نيكو كار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است . 🍃 حڪمت 33 : اعتدال در بخشش و حسابرسى (اخلاقى ، اجتماعى ، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود : بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش. 🍃 حڪمت 34 : راه بى نيازى (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : بهترين بى نيازى ، ترك آرزوهاست. 🍃 حڪمت 35 : ضرورت موقعيت شناسى (اخلاقى ، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : كسى در انجام كارى كه مردم خوش ندارند، شتاب كند ، دربارة او چيزى خواهند گفت كه از آن اطلاعى ندارند. 🍃 حڪمت 36 : آرزوهاى طولانى و بزهكاري (اخلاقى) و دورد خدا بر او ، فرمود : كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است . 🍃حڪمت 37 : ضرورت ترك آداب جاهلي (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : ( در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند فرمود چرا چنين مى كنيد؟ گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود) به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد ، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، وچه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد ، و چه سودمند است آسايشى كه با آن ، امان از آتش جهنم باشد. 🍃حڪمت 38 : ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) به فرزندش امام حسن [عليه السلام] فرمود : پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) ، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آن ها عمل مى كنى زيان نبيني: 🔸الف ـ خوبى ها 1 همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . 2 ـ و بزرگ ترين فقر بى خردى است . 3 ـ و ترسناك ترين تنهاي 🌴🌴🌴
خودپسندی است . 4 ـ و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست. 🔸ب ـ هشدار ها 1 ـ پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. 2 ـ از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد. 3 ـ و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد. 4 ـ و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند. 🍃حڪمت 39 : جايگاه واجبات و مستحبات (عبادت ، معنوى) و دورد خدا بر او ، فرمود : عمل مستحب(10)، انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند. 🍃 حڪمت 40 : راه شناخت عاقل و احمق(اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود : زبان عاقل در پشت قلب اوست ، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد. (اين سخنان ارزشمند و شگفتى آور است ، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمى سازد . اما احمق هر چه بر زبانش آيد مى گويد بدون فكر و دقت ، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مى گيرد). 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️⚜♻️ «ایَّتُهَا الْغَدَرَهُ الْفَجَرَهُ، وَ النَّطَفَهُ الْقَذَرَهُ الْمَذَرَهُ، وَ الْبَهیمَهُ السَّآئمَهُ، نَهَضْتُمْ عَلى اقْدامِکُمْ، وَ شَمَّرْتُمْ لِلضَّلالِ عَنْ ساعِدِکُمْ، تَبْغُونَ بِذلِکَ النِّفاقَ، وَ تُحِبّوُنَ مُراقَبَهَ الْجَهْلِ وَ الشِّقاقِ افَظَنَنْتُمْ انَّ سُیُوفَکُمْ ماضِیَهٌ، وَ نُفوُسَکُمْ واعِیَهٌ، الا سآءَ ما قَدَّمْتُمْ انْفُسَکُمْ. ایَّتُهَا الْأَوَقَهُ الْمُتَشَتِّتَهُ بَعْدَ اجْتِماعِها، وَ الْمُلْحِدَه بَعْدَ انْتِقاعِها، وَ انْتُمْ غَیْرُ مُراقِبینَ، وَ لا مِنَ اللَّهِ بِخآئِفینَ، اجَلْ وَ اللَّهِ ذلِکَ امْرٌ ابْرَزَتْهُ ضَمآئِرُکُمْ، وَ اضْرَبَتْ عَنْ مَحْضِهِ خُبْثُ سَرآئِرِکُمْ فَاسْتَبْقوُا انْتُمْ الْجَذَلُ بِالباطِلِ فَتَنْدِمُوا، وَ نَسْتَبْقى نَحْنُ الْحَقَّ فَیَهْدینا رَبُّنا سَوآءَ السَّبیلِ، وَ یُنْجِزُ لَنا ما وَعَدَنا عَلىَ الصَّبْرِ الْجَمیلِ وَ ما رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبیدِ. فَدَحْضاً دَحْضاً، وَ شَوْهَهً شَوْهَهً، لِنُفُوسِکُمُ الَّتى رَغِبَتْ بِدُنْیا طالَ ما حَذَّرَکُمْ رَسوُلُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ عَنْها، فَعَلِقْتُمْ بِاَطْرافِ قَطیعَتِها، وَ رَجَعْتُمْ مُتَسالِمینَ دُونَ جَدیعَتِها، زَهِدَتْ نُفوُسُکُمْ الْأَمَّارَهُ فىِ الْأخِرَهِ الْباقِیَهِ، وَ رَغِبَتْ نُفوُسُنا فیها زَهِدْتُم فیهِ، وَ الْمَوْعِدُ قَریبٌ، وَ الرَّبُّ نِعْمَ الْحاکِمُ. اوَ تُضْرَبُ الزَّهْرآءُ نَهْراً، وَ یُؤْخَذُ مِنَّا حَقُّنا قَهْراً وَ جَبْراً فَلا نَصیرَ وَ لا مُجیرَ، وَ لا مُسْعِدَ وَ لا مُنْجِدَ، فَلَیْتَ ابْنَ ابى طالِبٍ ماتَ قَبْلَ یَوْمِهِ فَلا یَرَى الْکَفَرَهَ الْفَجَرَهَ قَدِ ازْدَحَموُا عَلى ظُلْمِ الطَّاهِرَهِ الْبَرَهِ فَتَبّاً تَبّاً وَ سُحْقاً سُحْقاً، ذلِکَ امْرٌ الىَ اللَّهِ مَرْجِعُهُ، وَ الى رَسوُلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ مَدْفَعُهُ، فَقَدْ عَزَّ عَلىَ ابْنِ ابیطالِبٍ انْ یُسَوَّدَ مَتْنُ فاطِمَهَ ضَرْباً، وَ قَدْ عُرِفَ مَقامُهُ، وَ شُوهِدَتْ ایَّامُهُ، فَلا یَثُورُ الى عَقیلَتِهِ، وَ لا یُصِرُّ دُونَ حَلیلَتِهِ، فَالصَّبْر ایْمَنُ وَ اجْمَلُ، وَ الرِّضا بِما رَضِىَ اللَّهُ بِهِ افْضَلُ، لِکَیْلا یَزوُلَ الْحَقُّ عَنْ وَقْرِهِ، وَ یَظْهَرَ الْباطِلُ مِنْ وَکْرِهِ، حَتّى الْقى رَبّى فَاَشْکُو الَیْهِ مَا ارْتَکَبْتُمْ مِنْ غَصْبِکُمْ حَقّى وَ تَماطُلِکُمْ صَدْرى، وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ، وَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ، وَ سَیَجْزىِ اللَّهُ الشَّاکِرینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ». ♻️ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♻️ ✨ترجمه خطبه: اى شکنندگان عهد و پیمان! اهل فسق و فجور و گناهان! و مرتکبین کارهاى حرام! و اى متّهمین به ریبه و آلودگان به عیب و فساد که مردمان از فساد اخلاق شما دورى کنندگانند! اى اشخاص خبیث النفس نفهم بی‌تمیزى که مانند حیوانات چراکننده حق را از باطل تمیز نمی‌دهید! روى قدم‌هاتان بلند شده‌اید، و آستین‌هاى خود را بالا برده‌اید براى گمراهى تا به آن، آتش نفاق را دامن زنید و دوست می‌دارید، مراقب نادانى و مخالفت باشید. آیا گمان کرده‌اید که شمشیرهاى شما تیز و برّنده است، و نفس‌هاى شما حفظ کننده و گردآورنده است؟ بد چیزى براى خود پیش فرستادید. اى گروهى که پس از گرد آمدن با هم پراکنده خواهید شد، و عدول کننده از حق و اهل نزاع و جدال می‌باشید، نه مراقب حقّید، و نه از خدا می‌ترسید. آرى به ذات خدا قسم! آن امرى است که ضمیرهاى شما آن‌را بروز داده است از صیحه فزعناک، آن خباثت باطن‌هاى شما پیشى می‌گیرد به ثابت بودن در باطل، پس پشیمان خواهید شد، و ما هم بر حق باقى می‌مانیم، پروردگار ما ما را به راه راست راهنمائى می‌کند، و وفا می‌کند براى ما آنچه را که وعده داده است ما را از جهت صبر و بردبارى پاکیزه‌اى که کرده و می‌کنیم، و نیست پروردگار تو ستم کننده مر بندگان را. ادامه.....👇👇 ⚜♻️⚜
⚜♻️⚜ این کردار شما باطل و ناچیز شدنى است، خدا زشت و قبیح گرداند روهاى شما را، و لعنت کند شما را براى آن‌که نفس‌هاى شما میل کرده است به دنیایى که به درازى کشید زمانى که رسول خدا(صلی الله علیه واله) شما را می‌ترسانید از دوستى و علاقه به آن، و دل بسته‌اید به جانب آن، و انواع متاع و لذّات آن، و برگشته‌اید و دست بدست یکدیگر داده‌اید به دشمنى در مقابل کسى که وادار کرده است نفس خود را بر مشقّت عظیمه براى ظفر یافتن به حاجتى که دارد. ترک کرده است نفس‌هاى امّاره شما آخرت باقى را، و حال آن‌که نفس‌هاى ما رغبت دارد در آنچه که شما ترک کرده‌اید، وعده‌گاه ما و روز وعده یعنى قیامت نزدیک است و پروردگار خوب حاکمى است. 👈آیا زهرا زده می‌شود به زجر؟ و حقّ ما از ما گرفته می‌شود به قهر و غلبه و جبر؟ پس هیچ یاری‌کننده و نجات‌دهنده‌اى نیست، و هیچ معین و یاورى نیست. کاش پسر ابی‌طالب پیش از این روز مرده بود، و نمی‌دید که کفّار و فجّار هجوم بیاورند و ازدحام کنند بر ظلم و ستم کردن در حقّ فاطمه‌اى که پاکیزه و نیکوکار است، خدا ایشان را هلاک کند، و ملازم خسران قرار دهد، و دور گرداند آنها را از رحمت خود، این کارى که کردند بازگشت آن به‌سوى خداست، و دفاع آن با رسول خدا(صلی الله علیه واله) است. بسیار دشوار است بر پسر ابی‌طالب که پشت فاطمه از زدن سیاه شود، و حال آن‌که از پیش مقام او شناخته شده بود، و روزهاى عزّت و عظمت او دیده شده بود، و از جا جستن نکند به حمایت عقیله خود، و اصرارى نداشته باشد در دفع ضرر از حلیله خود، پس میمنت صبر و بردبارى زیادتر و پاکیزه‌تر است، و خوشنود بودن به آنچه که خدا به آن خشنود است برتر و بهتر است، براى این‌که حق از ثبات و سکون خود بیرون نرود و بجاى بماند، و باطل هم در جاى خود ظاهر شود تا وقتى که ملاقات کنم رحمت پروردگار خود را، و به‌سوى او شکایت کنم از آنچه که شماها مرتکب شدید از غصب کردن شما حقّ مرا، و عقب انداختن و تعلّل ورزیدن از آنچه در سینه من است، و او بهترین حکم‌کنندگان، و رحم‌کننده‌ترین رحم‌کنندگان است، و زود باشد که جزا دهد خدا سپاسگزاران را، و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است. ✨خطبه الغدره: فریادهای امیرالمومنین علی(علیه السلام) در زیر شمشیر به هنگام بیعت اجباری  ♻️ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♻️ نهج البلاغه؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ♻️ https://eitaa.com/nahj_balaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍃 استغفار هميشه مطلوب است، ولى در هنگام سحر مطلوبتر و قدر و اعتبارش بيشتر است. 🌷📿 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: بهترین وقتى که در آن خداى عزوجل را بخوانید و دعا به درگاهش کنید سحر می باشد. (۱) 🌾🍃 و جالب این جاست که اگر این استغفار در سحر روز جمعه باشد اثرش بیشتر خواهد بود، به طوری که انبیا این زمان را برای استغفار انتخاب می کردند. 🌷📿 در مورد سخن یعقوب که به فرزندانش گفت: «به زودى از خداى خود براى شما طلب آمرزش خواهم کرد» از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقت دعا را یعقوب به تأخیر انداخت تا در سحرگاه شب جمعه دعا کند که به استجابت نزدیکتر باشد. (۲) ۱. کافى، ج۲ ص ۴۷۷ ۲. بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۳۱۸ *┄┄┄••❅💞❅••┄┄┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈• ♻️پیام فاطمیه چیست؟ این است که...حتی اگر دستت را شکستند...دست از یاری امام زمانت برنداری.. نهج البلاغه؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ♻️ https://eitaa.com/nahj_balaq •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃 حکمت 141 : راه آسايش (اجتماعى، اقتصادى) درود خدا بر او ، فرمود : اندك بودن تعداد زن و فرزند يكى از دو آسايش است. 🍃 حکمت 142 : دوستى ها و خردمندى(اخلاقى، اجتماعى) درود خدا بر او ، فرمود : دوستى كردن نيمى از خردمندى است. 🍃 حکمت 143 : غمها و پيرى زودرس(اخلاقى،بهداشت روانى) درود خدا بر او ، فرمود : اندوه خوردن ، نيمى از پيرى است. 🍃 حکمت 144 : تناسب بردبارى با مصيبتها (اخلاقى، معنوى) درود خدا بر او ، فرمود : صبر با اندازة مصيبت فرود آيد ، و آن كه در مصيبت بى تاب بر رانش زند ، اجرش نابود مى گردد. 🍃 حکمت 145 : عبادتهاى بى حاصل(اخلاقى،معنوي،عبادى) درود خدا بر او ، فرمود : بسا روزه دارى كه بهره اى جز گرسنگى و تشنگى از روزه دارى خود ندارد ، و بسا شب زنده دارى كه از شب زنده دارى چيزى جز رنج و بى خوابى به دست نياورد ! خوشا خواب زيركان، و افطارشان! 🍃حکمت 146 : ارزش دعا ، صدقه و زكات دادن(اخلاقى، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود : ايمان خود را با صدقه دادن ، و اموالتان را با زكات دادن نگاهداريد، و امواج بلا را با دعا از خود برانيد. 🍃 حکمت 147 : (عملي، اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود : (كميل بن زياد مى گويد: امام دست مرا گرفت و به سوى قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پْر دردى كشيد و فرمود ) اى كميل بن زياد! اين قلب ها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آن ها ، فراگيرترين آن هاست، پس آنچه را مى گويم نگاهدار: 1ـ اقسام مردم (مردم شناسى) مردم سه دسته اند ، دانشمند الهى ، و آموزنده اى بر راه رستگارى ، و پشه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان ،كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند. و با وزش هر بادى حركت مى كنند؛ نه از روشنايى دانش نور گرفتند ، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند . 2ـ ارزش هاى والاى دانش اى كميل: دانش بهتر از مال است . زيرا علم ، نگهبان تو است ، ولى تو بايد از مال خويش نگهدارى كني؛ مال با بخشيدن كم مى شود اما علم با بخشش فزونى گيرد ؛ و مقام و شخصيتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال ، نابود مى گردد. اى كميل بن زياد! شناخت علم راستين ( علم الهى آيينى است كه با آن پاداش داده مى شود و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت مى كند، و پس از مرگ ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش . فرمانروا؛ و مال، فرمانبر است. 3ـ ارزش دانشمندان اى كميل!ثروت اندوزانِ بى تقوا، مرده اى به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان تا دنيا بر قرار است زنده اند ، بدن هايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دل ها هميشه زنده است. 4ـ اقسام دانش پژوهان بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانى انباشته اتس، اى كاش كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را بياموزند؟ آرى تيزهوشانى مى يابم اما مورد اعتماد نمى باشند. دين را وسيله دنيا قرار داده ، و با نعمت هاى خدا بر بندگان ، و با برهان هاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند. يا گروهى كه تسليم حاملان حق مى باشند اما ژرف اندیشيِ لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اولين شبهه اى ،شك و ترديد در دلشان ريشه مى زند؛پس نه آنها، و نه اينها ، سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند.يا فرد ديگرى كه سخت در پى لذت بوده ، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزى حرص مى ورزد ،هيچ كدام از آنان نمى توانند از دين پاسدارى كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مى ميرد. 5ـ ويژگى هاى رهبران الهي آرى ! خداوندا! زمين هيچ گاه از حجت الهى خالى نيست، كه براى خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان ، تا حجت خدا باطل نشود ،و نشانه هايش از ميان نرود. تعدادشان چقدر؟و در كجا هستند؟ به خدا سوگند !كه تعدادشان اندك ولى نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجت ها و نشان هاى خود را نگاه مى دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد، و در دل هاى آن بكارد، آنان كه دانش ،نور حقيقت بينى را بر قلبشان تابيده ، و روح يقين را در يافته اند ، كه آنچه را خوشگذران ها دشوار مى شمارند، آسان گرفتند، و آن چه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند أنس گرفتند. در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم! كميل! هرگاه خواستى بازگرد. 🍃 حکمت 148 : تنقش سخن در شناخت انسان (رفتار شناسى) (اخلاقى، علمى) و درود خدا بر او ، فرمود : انسان زير زبان خود پنهان است 🍃 حکمت 149 : ضرورت خودشناسی (اخلاقی)
و درود خدا بر او ، فرمود : نابود شد كسى كه ارزش خود را ندانست. 🍃 حکمت 150 ضد ارزش ها و هشدارها (اخلاقى،اجتماعى،سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: (مردى از امام درخواست اندرز كرد.) از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است، اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود ، و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست و از آنچه مانده ، زياده طلب است. ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد ،نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است ،و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد، اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند؛ اگر به گشايش ،دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند، نفس به نيروى گُمان ناروا بر او چيرگى دارد ، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد. براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران ، و بيش ار [چه كه عمل كرده اميدوار است . اگر بى نياز گردد مست و مغرور شود ، و اگر تهى دست گردد ، مأيوس و سْست شود ، چون كار كند در آن كوتاهى ورزد ، و چون چيزى خواهد زياده روى نمايد ، چون در برابر شهوت قرار گيردگناه را برگزيده ، توبه را به تأخير اندازد ، و چون رنجى به او رسد از راه ملت اسلام دورى گزيند ، عبرت آموزى را طرح مى كند اما خود عبرت نمى گيرد ، در پند دادن مبالغه مى كند اما خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد ، اما كردار خوب او اندك است ! براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد اما براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد؛ سود را زيان و زيان را سود مى پندارد ، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست مى دهد ، گناه ديگران را بزرگ مى شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت خود را رياكارانه بر خورد مى كند ، خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد ، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند اما هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد. 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃سلام وعرض ادب هر روزجمعه بایک موضوع درخدمت شماهستیم.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
❌ضیافت نهج البلاغه (1)❌ 📢 آیا میدونین وقتی آدم گناه میکنه و وجودش به گناه آلوده میشه، چه اتفاقاتی توی زندگیش میوفته؟!!! 🔒 میدونین امام علی ع، در این باره چه میفرماد؟! 👈 پس، به خطبه ی 143 نهج البلاغه نگاه کنین! 🔓 متن کلام مولا: « إن الله یبتلی عباده عند الاعمال السیئة: 1_ بنقص الثمرات 2_ و حبس البرکات 3_ و إغلاق خزائن الخیرات» 👇👇👇👇👇👇👇 🌷 توضیح کلام مولا ع 🌷 👈 وقتی بنده ای از بنده های خدا، گناهی مرتکب بشه و خودش رو به سیاهی گناه آلوده کنه، شامل یه قانون الهی میشه! 👈 البته، این قانون شامل بندگان با ایمان می شه، نه هر انسان ملحد و کافری! چرا که بحث اونها جداست و شامل این قانون خدا نمیشن! بلکه شامل قوانین دیگر الهی میشن! که در جای خودش بحث میکنیم! همونطوری که آقا فرمودن: «عباده»، یعنی کسی که خدا رو به خداییش قبول کرده و تن داده به حکم خدا، فقط این گروه شامل این قانون میشن. 👈 خب اون قانون چیه؟! خدای مهربون اون بنده رو مبتلاء می کنه به یه مسائلی! اون رو آزمایش می کنه با یه مشکلاتی! 👈 اون مشکلات چیه؟! اون آزمایش ها چیه؟! اون ابتلاء ات چیه؟! 👈 3 تا گره می افته! و هر گره ای به تناسب نوع گناه فرد و مقام و منزلتش نزد خدا، متفاوته! 1⃣ گره اول: گاهی با کم کردن ثمرات: 👈یعنی چی؟! 👈یعنی گاهی انسان تلاش میکنه، کار میکنه تا روزی بدست بیاره، اما حاصل اون کار و تلاش، مطلوب نظر فرد نیست، کم است، هر چی به درد و دیوار میزنه، روزی نمیاد! یا اگه میاد خیلی کمه! بهش فشار میاد، سختش میشه، اذیت میشه، غصه میخوره! حالا این روزی، یا پوله، یا خورد و خوراکه یا ..... پس، چی شد؟! خدا اون قسم از روزی رو که قراره فرد با تلاش بهش برسه، تنگ میکنه! کم میکنه! 📢ادامه ی توضیح، در ضیافت بعدی! 👇👇👇👇👇👇 دوستان علوی! صبور باشین... تا پایان این سفره، برکات زیادی نصیبمان خواهد شد ان شاء الله. 👈 ممکنه سوالات زیادی در ذهنتون ایجاد شده باشه، قدم به قدم در ضیافت ها مطرح میشه، نگران نباشین!! ادامه موضوع فردا ...... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
جنایات #اهل_سقیفه هنگام هجوم به بیت وحی 🏴امام صادق علیه السلام در روایتی که از جنایات هجوم به بیت وحی پرده بر می دارد می فرماید: ✔️و نبت مسمار الباب فی صدرها، و میخ درب، در سینه حضرت زهرا سلام الله علیها فرو رفت. 📚عوالم العلوم: ج۱۱، ص۵۵۵. ✔️ #معنای_نبت: کاشتن و نهان شدن یک چیز است. مثل نبت الحبه، یعنی دانه کاشته شد. روایت برای بیان این جنایت عظیم از لفظ «نبت» بهره می گیرد و نه از  الفاظ دیگر. در حالی که اگر مراد تنها سوراخ شدن سینه می بود از الفاظ بسیار دیگری می شد بهره برد. اما امام معصوم از این واژه استفاده می کند. یعنی شدت ضربه به گونه ای بود که میخ در، در سینه حضرت صدیقه طاهره، کاشته و نهان شد. آن سینه ای که حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین مدام می فرمود: من از این سینه بوی بهشت استشمام می کنم. @nahj_balaq
آتش زدن خانه فاطمه.mp3
3.62M
❌آتش زدن خانه حضرت فاطمه 🔴اهل سنت و وهابیت عقیده دارند که آتش زدن خانه فاطمه سلام الله علیه فقط دروغی است که شیعیان به خلیفه اول و دوم نسبت داده اند!!! 📢پاسخ مستند و منطقی از کتب وهابیت،اهل سنت و قرآن کریم از زبان استاد پورآقایی #ایام_فاطمیه #شبهات_فاطمیه نهج البلاغه؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ♻️ https://eitaa.com/nahj_balaq
آیت الله حسن زاده آملی : کسی که شب با خدا خلوتی ندارد و اُنس با او ندارد، این در دوستی اش دروغگوست. این گناه که نمی گذارد با خدا خلوت کنیم و نماز شب بخوانیم چیست؟ برای بنده و جنابعالی که نباید قمار و دزدی باشد، نیّت خلاف نمی گذارد ما نماز شب بخوانیم، و هرکس باید مطابق مقام و موقعیت و تحصیل و غیره ببیند آن چیست که از او توفیق شب زنده داری و نماز شب خواندن را گرفته است؟ خواندن و تلاوت قرآن نیز همین طور است. روزی چقدر تلاوت قرآن داریم؟ اگر این توفیق را نداریم باید علت آن را بدست آوریم. ♻️⚜♻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا