eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨دوستی با خدا✨ 🍀قرآن می‌فرماید مردم بياييد خوبی کنيد، نيکی کنيد، گرهی باز کن
✨دوستی با خدا✨ 🍀خدا آدم‌های نيکوکار را دوست دارد نگویید من هر چه نيکی کردم جواب نگرفتم، دستم را تا آرنج در عسل کردم گذاشتم دهان فلانی گاز گرفت خدا می‌فرماید قبول دارم او گاز گرفت ما که این‌کار را نمی‌کنیم «إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ» (توبه/ ۱۲۰) ما ضايع نمی‌کنيم ديگران ضايع می‌کنند ولی شما برای ديگران کار نکنید برای ما کار کنید ما حتی پاداش آن چوب زدن را خواهيم داد. ادامه دارد... 📚بقره، ۱۹۵. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۱ قسمت اول (پس از خواندن آيه 1.سوره تكاثر «افزون طلبى شما را به خود مشغول داشته
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۱ قسمت دوم 💠3.پيام مردگان حال اگر چه آثارشان نابود، و اخبارشان فراموش شده، امّا چشم هاى عبرت بين، آنها را مى نگرد، و گوش جان اخبارشان را مى شنود، كه با زبان ديگرى با ما حرف مى زنند و مى گويند: چهره هاى زيبا پژمرده و بدن هاى ناز پرورده پوسيده شد، و بر اندام خود لباس كهنگى پوشانده ايم، و تنگى قبر ما را در فشار گرفته، وحشت و ترس را از يكديگر به ارث برده ايم، خانه هاى خاموش قبر بر ما فرو ريخته، و زيبايى هاى اندام ما را نابود، و نشانه هاى چهره هاى ما را دگرگون كرده است. اقامت ما در اين خانه هاى وحشت زا طولانى است، نه از مشكلات رهايى يافته، و نه از تنگى قبر گشايشى فراهم شد. مردم اگر آنها را در انديشه خود بياوريد، يا پرده ها كنار رود، مردگان را در حالتى مى نگريد كه حشرات گوش هايشان را خورده، چشم هايشان به جاى سرمه پر از خاك گرديده، و زبان هايى كه با سرعت و فصاحت سخن مى گفتند پاره پاره شده، قلب ها در سينه ها پس از بيدارى به خاموشى گراييده، و در تمام اعضاى بدن پوسيدگى تازه اى آشكار شده، و آنها را زشت گردانيده، و راه آفت زدگى بر اجسادشان گشوده شده، همه تسليم شده، نه دستى براى دفاع، و نه قلبى براى زارى دارند. و آنان را مى بينى كه دل هاى خسته از اندوه، و چشم هاى پر شده از خاشاك دارند، و حالات اندوهناك آنها دگرگونى ايجاد نمى شود و سختى هاى آنان بر طرف نمى گردد. 💠4.عبرت از گذشتگان آه زمين چه اجساد عزيز و خوش سيمايى را كه با غذاهاى لذيذ و رنگين زندگى كردند، و در آغوش نعمت ها پرورانده شدند به كام خويش فرو برد. آنان كه مى خواستند با شادى غم هاى را از دل بيرون كنند، و به هنگام مصيبت با سرگرمى ها، صفاى عيش خود را برهم نزنند، دنيا به آنها و آنها به دنيا مى خنديدند، و در سايه خوشگذرانى غفلت زا، بى خبر بودند كه روزگار با خارهاى مصيبت زا آنها را در هم كوبيد و گذشت روزگار توانايى شان را گرفت، مرگ از نزديك به آنها نظر دوخت، و غم و اندوهى كه انتظارش را نداشتند آنان را فرا گرفت، و غصّه هاى پنهانى كه خيال آن را نمى كردند، در جانشان راه يافت، در حالى كه با سلامتى انس داشتند انواع بيمارى ها در پيكرشان پديد آمد، و هراسناك به اطبّا، كه دستور دادند گرمى را با سردى، و سردى را با گرمى درمان كنند روى آورند كه بى نتيجه بود، زيرا داروى سردى، گرمى را علاج نكرد، و آنچه براى گرمى به كار بردند، سردى را بيشتر ساخت، و تركيبات و اخلاط، مزاج را به اعتدال نياورد، جز آن كه آن بيمارى را فزونى داد، تا آنجا كه درمان كننده خسته، و پرستار سرگردان، و خانواده از ادامه بيمارى ها سست و ناتوان شدند، و از پاسخ پرسش كنندگان درماندند، و در باره همان خبر حزن آورى كه از او پنهان مى داشتند در حضورش به گفتگو پرداختند. 💠5.سختى هاى لحظه مرگ يكى مى گفت تا لحظه مرگ بيمار است، ديگرى در آروزى شفا يافتن بود، و سوّمى خاندانش را به شكيبايى در مرگش دعوت مى كرد، و گذشتگان را به ياد مى آورد. در آن حال كه در آستانه مرگ، و ترك دنيا، و جدايى با دوستان بود، ناگهان اندوهى سخت به او روى آورد، فهم و دركش را گرفت، زبانش به خشكى گراييد. چه مطالب مهمّى را مى بايست بگويد كه زبانش از گفتن آنها باز ماند، و چه سخنان دردناكى را از شخص بزرگى كه احترامش را نگه مى داشت، يا فرد خردسالى كه به او ترحّم مى كرد، مى شنيد و خود را به كرى مى زد. همانا مرگ سختى هايى دارد كه هراس انگيز و وصف ناشدنى است، و برتر از آن است كه عقل هاى اهل دنيا آن را درك كند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_339 🌹 آیه 36 سوره آل عمران 🌸 فَلَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 37 سوره آل عمران 🌸 فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتاً حَسَناً وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الِْمحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ 🍀 ترجمه: پس پروردگارش او را به پذیرشى نیكو پذیرفت و به رویشى نیكو رویاند و سرپرستى او را به زكریّا سپرد. هرگاه زكریّا در محراب عبادت بر مریم وارد مى شد، خوراكى (شگفت آورى) نزد او مى یافت. مى پرسید: اى مریم این (رزق تو) از كجاست؟! مریم در پاسخ مى گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر كسی كه بخواهد بى شمار روزى مى دهد. 🌷 : پس او را پذیرفت 🌷 : نیکو 🌷 : روياند 🌷 : رويش 🌷 :کفل آن است که انسانی به انسانی ضامن و عهده دار باشد. 🌷 : هر وقت 🌷 : وارد شظ 🌷 : محل جنگ، مسجد و محراب مسجد را از آن محراب گویند که محل جنگ با شیطان و نفس است. 🌷 : يافت 🌷 : روزى مى دهد 🌸 این آیه در ادامه آیات35و36 سوره آل عمران می باشد. كسى كه در راه خدا گام بر دارد، دنیاى او نیز تأمین مى شود. مادر مریم فرزندش را براى خدا نذر كرد، خداوند در این آیه مى فرماید: هم جسم او را رشد دادیم و هم سرپرستى مانند زكریّا براى او قرار دادیم و هم مائده آسمانى بر او نازل كردیم. قبل از تولد حضرت مریم علیه السلام پدرش عمران از دنیا می رود. و بعدها مادرش او را برای خدمتگزاری بیت المقدس فرستاد و سرپرستی مریم به زکریا سپرده شد. (فتقبلها ربها بقبول حسن و أنبتها نباتا حسنا و کفلها زکریا: پس پروردگارش او را به پذیرشی نیکو پذیرفت و به رویشی نیکو پرورش داد و سرپرستی او را به زکریا سپرد.) کار خداوند رویانیدن است یعنی همان گونه که در درون بذر گلها و گیاهان استعدادهایی نهفته است در درون وجود آدمی و فطرت او نیز همه نوع استعدادهای عالی نهفته است. اگر انسان خود را تحت تربیت مربیان الهی که باغبان های باغستان جهان انسانیت هستند قرار دهد ، به سرعت پرورش می یابد و آن استعدادهای خداداد آشکار می شود. 🌸 (کلما دخل علیها المحراب وجد عندها رزقا قال یا مریم أنى لك هذا قالت هو من عندالله إن الله يرزق من يشآء بغير حساب: هر گاه زکریا در محراب عبادت بر مریم وارد می شد، طعامی نزد او می یافت. می پرسید: ای مریم این رزق تو از کجاست؟ مریم می گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر کسی که بخواهد بدون حساب روزی می دهد.) رزق بی حساب یعنی رزق و روزی بی شمار که خارج از محاسبات ما انسان ها هست. در تاریخ و در کتاب تفسیر مجمع البيان آمده است: زمانى قحطى مدینه را فرا گرفت، روزى حضرت فاطمه علیها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پیامبر آورد. پیامبرصلى الله علیه وآله پرسید: در زمان قحطى این غذا كجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هو من عنداللّه» پیامبر فرمود: خدا را شكر كه تورا مانند مریم قرارداد. آنگاه پیامبر، حضرت على وامام حسن وامام حسین علیهم السلام را جمع كرد و از آن غذا همگى خوردند وبه همسایگان نیز دادند. 🔹 پيام های آیه37سوره آل عمران 🔹 ✅ پذیرش ، جلوه اى از ربوبیّت الهى است. «تقبّلها ربّها» ✅ قبولى درجاتى دارد. خداوند نذر مادر مریم را به بهترین وجه پذیرفت. «بقبول حسن» ✅ كسى كه با اخلاص است، كارش را به نیكى مى پذیرد. «بقبول حسن» ✅ مادر مریم نذر كرد كودكش خادم خانه ى خدا شود، در پاسخ، پیامبرش را خادم و متكفّل این كودک قرار داد. «كفّلها زكریّا» ✅ شرط ، نظارت و تفحّص است. «كفّلها... دخل علیها... انّى لك هذا» ✅ پاک درسایه ى عبادت است. «المحراب وجد عندها رزقا» ✅ مى تواند به آن مقام رسد كه را به شگفتى وادارد. «اَنّى لكِ هذا» ✅ صادر شدن از اولیاى الهى، كار مشكلى نیست. «هو من عنداللّه» ✅ نعمتها را از او بدانید، نه از تلاش خود. «هو من عنداللّه» ✅ مى تواند خارج از اسباب مادّى روزى بدهد. «هذا من عند اللّه»
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨دوستی با خدا✨ 🍀خدا آدم‌های نيکوکار را دوست دارد نگویید من هر چه نيکی کردم
✨دوستی با خدا✨ 🍀خداوند می‌فرماید ملامت‌هايي که شنيديد ما جبران می‌کنيم، ما جبار هستيم جبار يعنی کسی که خيلی جبران می‌کند. شاعر می‌گوید نيکی به جای ياران فرصت شمار یارا، يعنی نیکی درباره‌ی ياران را غنیمت بدان. ❓سوال این است که یاران چه کسانی هستند؟ قرآن می‌فرماید «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» (فتح/ ۲۹)؛ بنابراین اگر در حق دوستان خدا، در حق مسلمانان نیکی کردیم اولا با خدا دوست خواهیم شد و ثانیا خداوند جبار جبران خواهد کرد.  📚بقره، ۱۹۵. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۱ قسمت دوم 💠3.پيام مردگان حال اگر چه آثارشان نابود، و اخبارشان فراموش شده، امّا
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۲ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را به هنگام تلاوت اين آيه فرموده :[ يسبح له فيها بالغدو و الاصال رجال لاتلهيهم تجاره و لا بيع عن ذڪر الله ] خداوند ياد خويش را جلاي قلبها قرارداده ڪه در اثر آن گوش پس از سنگيني مي شنود و چشم پس از ڪم سوئي مي بيند و بدين وسيله پس از لجاجت و دشمني منقاد و رام مي گردد . خداوند ڪه نعمتهايش بزرگ باد در هر عصر و زماني همواره بندگاني داشته ڪه به فڪر آنها الهام مي ڪرده و در وادي عقل و انديشه با آنان سخن مي گفته است . [ اين بندگان ] با نور بيداري عقول چراغ فهم و بينائي در چشمها گوشها و دلها روشن مي ساخته اند انسانها را به ياد روزهاي خاص الهي مي انداختند و از مقام عظمت پروردگار آنان را بيم مي دادند اين افراد به منزله راهنمايان بيابانها بودند ڪساني ڪه راه مستقيم وسط را پيش گرفته طريقشان را مي ستودند و آنان را به نجات بشارت مي دادند و افرادي ڪه به جانب چپ و راست متمايل مي شدند از آنها انتقاد ڪرده و از هلاڪت بيمشان مي دادند بدينگونه اين بندگان پاک چراغ آن تاريڪيها و راهنماي آن پرتگاهها بودند . ياد خدا اهلي دارد ڪه آن را به جاي زرق و برق دنيا برگزيده اند لذا هيچ تجارت و داد و ستدي آنها را از ياد خدا بازنداشته است . با همين وضع زندگي خود را ادامه مي دهند و غافلان را با فريادهاي خود متوجه ڪيفر محرمات الهي مي ڪنند به عدالت فرمان مي دهند و خود به آن عمل مي نمايند مردم را از بدي باز مي دارند و خود به گرد آن نمي چرخند با اينڪه در دنيا هستند گويا آن را رها ڪرده و به آخرت پيوسته اند آنها ماوراي دنيا را مشاهده ڪرده گويا از پشت ديوار اين جهان سر برآورده و به جهان برزخيان مي نگرند و اقامت طولاني آنجا را مشاهده مي ڪنند . و گويا رستاخيز وعده هاي خود را براي آنها عملي ساخته است : آنها اين پرده ها را براي جهانيان ڪنار زده حتي گويا چيزهائي را مي بينند ڪه ديگران نمي بينند و مطالبي را مي شنوند ڪه ديگران نمي شنوند . اگر آنان را در پيشگاه عقل خود مجسم سازيد و مقامات ستوده و مجالس آشڪار آنان را بنگريد مي بينيد ڪه نامه هاي اعمال خويش را گشوده و براي حسابرسي اعمال خود آماده شده اند براي حساب هر ڪار ڪوچک و بزرگي ڪه به آن دستور داشته اند و ڪوتاهي ڪرده اند و يا از آن نهي شده و مرتڪب گرديده اند سنگيني بار گناهانشان را به دوش گرفته نمي توانند ڪمر راست ڪنند گريه گلويشان را گرفته و با فرياد مي گريند و گريان با هم گفتگو مي ڪنند و با صداي بلند در پيشگاه پروردگار خويش در مقام پشيماني و اعتراف به تقصيرند [ آري اگر آنها را در پيشگاه عقلتان مجسم ڪنيد ] خواهيد يافت ڪه آنها نشانه هاي هدايتند و چراغهاي تاريڪي فرشتگان آنان را در ميان گرفته آرامش بر آنها نازل گرديده درهاي آسمان به رويشان گشوده شده و مقام محترمي برايشان فراهم آمده است : مقامي ڪه خداوند به آن نظر رحمت انداخته آنها را مي نگرد از سعي و ڪوشش آنان راضي و موقعيتشان را مي ستايد . با دعاي خود از او آرامش عفو و گذشت مي طلبند اينان گروگانان نيازمندي فضل و ڪرم اويند و اسيران عظمت او . غم و اندوه طولاني قلبشان را مجروح ساخته و گريه هاي بسيار چشمهايشان را، به هر دري ڪه اميدواري به خدا در آن وجود دارد دستي براي ڪوبيدن از سوي آنان دراز است از ڪسي درخواست مي ڪنند ڪه سختي و تنگي برايش معني ندارد و اميدواران را محروم نمي سازد . اڪنون به خاطر خود حساب خويشتن را برس زيرا ديگران حسابرسي غير از تو دارند 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_340 🌹 آیه 37 سوره آل عمران 🌸 فَت
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹 بخش اول 🌸 هنالك دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيّاً مِّنَ الصالحينَ (39) قال رب أنى يكون لی غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء (40) قال رب اجعل لى ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و اذكر ربك كثيراً و سبح بالعشى و الإبكار (41) 🍀 ترجمه: در آنجا بود که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خودت فرزندی پاک به من عطا کن که همانا تو شنوای دعایی. (38) پس فرشتگان او را ندا دادند درحالى كه زكریّا در محراب عبادت به نماز ایستاده بود، كه خداوند تو را به (فرزندى به نام) یحیى بشارت مى دهد كه تصدیق كننده ى كلمة اللّه (حضرت مسیح) است و پیشوا و خویشتندار و پیامبرى از شایستگان است. (39) گفت: پروردگارا! چگونه برای من فرزندی خواهد بود، در حالی که پیری من فرا رسیده و همسرم نازاست؟ (خداوند) فرمود: این چنین خداوند هر چه را بخواهد انجام می دهد. (40) گفت: پروردگارا! برای من نشانه ای قرار ده. فرمود: نشانه ی تو آن است که تا سه روز با مردم سخن نگویی، مگر از طریق اشاره و پروردگار خود را بسیار زیاد یاد کن و هنگام شامگاه و بامداد او را تسبیح گوی. (41) 🌷 : در زبان عربی اگر هنا به تنهایی باشد اسم اشاره نزدیک و ب معنای اینجاست. ولی اگر بعد از هنا كلمه لك آمده اسم اشاره دور مى شود و به معناى آنجا می باشد. 🌷 : عطا کن ، ببخش 🌷 : از جانب خودت 🌷 : هم مفرد است هم جمع هم به معناى فرزند است هم به معناى فرزندان 🌷 : پاک 🌷 : شنونده دعا 🌷 : پس او را ندا دادند 🌷 : فرشتگان 🌷 : ایستاده 🌷 : نماز به جا می آورد 🌷 : محراب عبادت ، محراب مسجد ، محراب در اصل به معنای محل جنگ است ولی مسجد و محراب مسجد را به این خاطر محراب نامیدند که محل جنگ با شیطان و نفس است. 🌷 : تو را بشارت می دهد 🌷 : تصدیق کننده 🌷 : سرور و آقا 🌷 : خویشتن دار ، پارسا ، حصورا از ریشه حصر به معنای محاصره می باشد کسی که شهوات و تمایلات نفسانی خود را محاصره کند حصور می نامند. 🌷 : پیامبر 🌷 : شایستگان 🌷 : در اینجا به معنای فرزند است 🌷 : پیری فرا رسیده 🌷 : همسرم 🌷 : نازا ، عقيم 🌷 : قرار ده 🌷 : نشانه 🌷 : مردم 🌷 : سه روز 🌷 : اشاره 🌷 : ياد كن 🌷 : بسيار زياد 🌷 : تسبيح كن 🌷 : شامگاه 🌷 : بامداد ⬅️ توضیح و شرح آیات در جلسه بعدی...
✨مهربان باشیم✨ 🌸در آچارکِشی دنبال پيچ‌های شل می‌گردند تا آنها را سفت کنند. ما آدمها بايد در جامعه آچار کش خوبی باشيم. بايد ببينيم چه کسی دارد از دست می‌رود ، چه کسی پايه‌های زندگيش لرزان می‌شود، آن را تقويت بکنيم، به او احسان و خدمت کنيم و اورا محکم و پايدارش کنيم. ادامه دارد... 📚الرحمن، ۶۰‌ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۳ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را به هنگام تلاوت اين آيه فرموده : يا ايها الانسان ما غرک بربک الڪريم [ اين آيه ] ڪوبنده ترين دليل در برابر شنونده و قطع ڪننده ترين عذر شخص مغرور است همان ڪه جهالت و نادانيش او را خوشحال ساخته [ مي فرمايد ] : اي انسان چه چيز تو را بر گناه جرئت داده ؟ و چه چيز تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته ؟ و چه چيز تو را بر هلاڪت خويشتن علاقمند نموده است ؟ مگر اين بيماري تو بهبودي نمي يابد ؟ و يا اين خوابت بيداري ندارد ؟ چرا همانگونه ڪه به ديگري رحم مي ڪني به خود رحم نمي ڪني ؟ تو ڪه هرگاه ڪسي را در دل آفتاب سوزان بيابي بر او سايه مي افڪني و هرگاه بيماري را ببيني ڪه سخت ناتوان گشته از روي رحم بر او مي گريي پس چه چيز تو را بر اين بيماريت شڪيبائي بخشيده ؟ و بر اين مصائبت صبور ساخته ؟ و چه چيز تو را از گريه بر خويشتن تسلي داده ؟ در حالي ڪه هيچ چيز براي تو عزيزتر از خودت نيست و چگونه ترس از فرودآمدن بلا شب هنگام تو را بيدار نڪرده ؟ با اينڪه در درون معصيت و گناه غوطه وري و در زير سلطه و قدرت خداوند قرار داري بيا اين بيماري دوري از خدا را با داروي تصميم و عزم راسخ مداوا ڪن و اين خواب غفلتي ڪه چشمت را فراگرفته با بيداري برطرف ساز بيا مطيع خداوند شو و به ياد او انس گير خوب تصور ڪن ڪه به هنگام روي گردانيدنت از خدا او با دادن نعمت به تو روي مي آورد به عفو و بخشش خويش دعوتت مي ڪند و تو را در زير پوشش فضل و برڪات خود قرار مي دهد . اما در عين حال تو همچنان به او پشت ڪرده و به ديگري روي مي آوري بلند مرتبه باد خداوندي ڪه با اين قدرت عظيم ڪريم است و اما تو با اين ضعف و حقارت چه بر معصيت او جرات ورزيده اي در صورتي ڪه تو در ڪنف نعمتش قرار داري و در فراخناي فضل و رحمتش در حرڪتي اما او فضل خويش را از تو منع نڪرده و پرده گناهانت را٥ ندريده است بلڪه حتي يک چشم برهم زدن از دائره لطفش بيرون نبوده اي : يا در نعمتي قرار داري ڪه به تو بخشيده يا در گناهي ڪه از آن پرده پوشي ڪرده و يا بلا و مصيبتي ڪه از تو برطرف ساخته است بنگر اگر از در اطاعتش در مي آمدي ديگر چگونه بود ؟ سوگند بخدا اگر اين وضع بين دو نفر ڪه در نيرو و توان مساويند وجود داشت تو نخستين حاڪمي بودي ڪه خود بر مذموميت اخلاق و بدي ڪردارت حڪم مي ڪردي حقا بايد بگويم : دنيا مغرورت نساخته و اين تو هستي ڪه به آن مغرور شده اي در حالي ڪه پندهاي فراواني در آن مي يابي و تو را به عدل و انصاف دعوت ڪرده است دنيا به هشدارهائي ڪه در مورد ريختن بلا به جانت و ڪاستن از نيرو و قدرتت به تو مي دهد راستگوتر و وفادارتر است از اينڪه به تو دروغ گويد و يا مغرورت سازد چه بسيار نصيحت ڪننده و پنددهنده اي است ڪه نزد تو متهم است و چه بسيار راستگوياني در مورد دنيا ڪه تو آنها را دروغگو مي شماري اگر دنيا را از روي شهرهاي ويران شده و خانه هاي در هم فروريخته بشناسي آن را يادآوري ڪننده اي دلسوز و واعظي گويا همچون دوستي مهربان ڪه در رسيدن اندوه به تو بخل مي ورزد خواهي يافت . [ دنيا ] چه خوب سرائي است اما براي آنها ڪه آن را خانه هميشگي ندانند و چه خوب محلي است براي ڪسي ڪه آن را وطن برنگزيند سعادتمندان به وسيله دنيا در قيامت ڪساني هستند ڪه امروز از زرق و برق آن فرار مي ڪنند . هنگامي ڪه نفخه صور بدمد و قيامت آشڪار گردد و اهل هر معبدي به آن ملحق و بندگان هر معبودي به او بپيوندند و مطيعان به مطاع خود برسند در آن هنگام نه چشمي بر خلاف حق و عدالت در هوا گشوده و نه قدمي آهسته در زمين جز به حق برداشته شود . و در آن روز چه دليلهائي ڪه ابطال نمي گردد و چه عذرهائي ڪه قطع نمي شود ؟ بنابراين در جستجوي چيزي باشيد ڪه عذر خويش را با آن مدلل داريد و حجت و دليل خود را با آن استوار سازيد و آنچه باقي ماندني است از ميان آنچه باقي نمي ماند انتخاب ڪنيد و وسيله اي براي سفر [ آخرت ] آماده نمائيد و چشم به جرقه هاي برق نجات بدوزيد و بار و بنه اين سفر را محڪم بر پشت مرڪبها ببنديد 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_341 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹 بخش دوم 🌸 هنالك دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيّاً مِّنَ الصالحينَ (39) قال رب أنى يكون لی غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء (40) قال رب اجعل لى ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و اذكر ربك كثيراً و سبح بالعشى و الإبكار (41) 🔴 ترجمه آیات و کلمات در جلسه قبلی بیان شد. 🌸 حنة همسر عمران با اشياع همسر زکریا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا. حنة با ديدن صحنه ى غذا دادن پرنده به جوجه هایش منقلب شد و به درگاه خدا کرد ، خداوند هم اجابتش کرد و به او مریم عطا کرد. قبل از تولد مریم ، عمران از دنیا رفت. مریم که کمی بزرگتر شد برای خدمتگزاری به بیت المقدس سپرده شد و سرپرستی مریم به سپرده شد. هر گاه زکریا در محراب عبادت بر مریم وارد می شد میوه هایی نزد او می یافت که مربوط به فصل های دیگر است. می پرسید: ای مریم این از کجا آمده است؟ مریم در پاسخ می گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر کسی بخواهد بی شمار روزی می دهد. حضرت زکریا علیه السلام وقتی مقام و مرتبه علیه السلام را دید ، با ایمان به پروردگار از خداوند طلب فرزند کرد تا شاید در فصل پیری خداوند که بر همه چیز قادر است به او فرزند دهد. هنا لك دعا زكريا ربه قال رب هب لى من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء: آنجا بود که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خودت فرزندی پاک به من عطا کن که همانا تو شنوای دعایی. 🌸 فنادته الملائكة و هو قائم یصلی فی المحراب أن الله يبشرك بيحيى: پس فرشتگان او را ندا دادند در حالی که زکریا در محراب عبادت به نماز ایستاده بود، که خداوند تو را به فرزندی به نام یحیی بشارت می دهد. یعنی حیات بخش و این اسم را خود خداوند تعیین کرده است. خداوند هم دعاى زكريا را اجابت کرد و هم اسم فرزند او را تعیین کرد و هم اوصاف این فرزند پاکیزه را بیان نمود: 1⃣ : تصديق کننده کلمة الله منظور از کلمة الله در اينجا حضرت عيسى عليه السلام است. به مخلوقات كه آثار خداوند هستند كلمات گفته می شوند. انبيا یکدیگر را تصدیق می کنند. 2⃣ : یحیی آقا و پیشوا خواهد بود. 3⃣ : پارسا و خویشتندار و باعفت خواهد بود 4⃣ : و پیامبری از شایستگان خواهد بود. 🌸 از شنیدن این بشارت غرق شادی شد و عرض کرد: قال رب أنى يكون لى غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء: زکریا گفت:پروردگارا! چگونه برای من فرزندی خواهد بود، در حالی که پیری من فرا رسیده و همسرم نازا است؟ (خداوند) فرمود: این چنین خداوند هر چه را بخواهد انجام می دهد. با این پاسخ کوتاه که تکیه بر نفوذ اراده ی الهی داشت ، زکریا قانع شد. قال رب اجعل لی ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و أذكر ربك كثيرا و سبح بالعشى و الإبكار: گفت: پروردگارا! برای من نشانه ای قرار ده. فرمود: نشانه ی تو آن است که تا سه روز با مردم سخن نگویی، مگر از طریق اشاره و پروردگار خود را بسیار زیاد یاد کن و هنگام شامگاه و بامداد او را تسبیح کن. به این ترتیب درخواست زکریا را پذیرفت و سه شبانه روز زبان او از سخن گفتن با مردم باز ماند در حالی که فقط ذکر خدا می گفت. این نشانه ای از قدرت پروردگار بر همه چیز بود ، خدایی که می تواند زبان بسته را به هنگام ذکرش باز کند ، پس می تواند در رحم زن نازا، فرزندی با ایمان و پیامبری شایسته بوجود آورد که مظهر یاد پروردگار باشد. ⬅️ پیام های آیات در جلسه بعدی...