eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌴🌴🌴 ✔️ 🍃حڪمت 1 : روش برخورد با فتنه ها(اخلاقى ، سياسى) درود خدا بر او ، فرمود: در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد كه سوارى دهد و نه پستانى تا او را بدوشند. 🍃حکمت 2 : شناخت ضد ارزش ها (اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود : آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده ، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده ، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. 🍃حكمت 3 : شناخت ضد ارزش ها(اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : بْخل ننگ و ترس نقصان است . و تهيدستى مرد زيرك را در برهان كُند مى سازد و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است. 🍃حڪمت 4 : ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها(اخلاقى ، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود : ناتوانى ، آفت و شكيبايى ، شجاعت و زُهد ، ثروت و پرهيزكارى ، سپرِ نگه دارنده است : و چه همنشين خوبى است راضى بودن و خرسندى . 🍃 حڪمت 5 : شناخت ارزش هاى اخلاقى (اخلاقى،سياسي،اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : دانش، ميراثى گرانبها ، و آداب ، زيورهاى هميشه تازه ، و انديشه ، آيينه اى شفاف است. 🍃 حڪمت 6 : ارزش هاى رازدارى و خوشرويي (اخلاقى،سياسي،اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : سينه خردمند صندوق راز اوست و خوشرويى وسيله دوست يابى ، و شكيبايى ، گورستان پوشاننده عيب هاست . و يا فرمود : پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست ، و انسان از خود راضى ، دشمنان او فراوانند. 🍃 حڪمت 7 : ايثار اقتصادى و آخرت گرايي (اخلاقى ، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود : صدقه دادن دارويى ثمر بخش است ، و كردار بندگان در دنيا ، فردا در پيش روى آنان جلوه گر است. 🍃 حڪمت 8 : شگفتى هاى تن آدمي (علمى ، فيزيولوژى انسانى) و درود خدا بر او ، فرمود : از ويژگى هاى انسان در شگفتى مانيد ، كه : با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!! 🍃 حڪمت 9 : شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود : چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد ، و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند. 🍃 حڪمت10 : روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند. 🌴🌴🌴
♻️⚜♻️ خصْبُ الْبِلادِ باعث آبادانی و آسایش و راحتی شهرها است. پیامبرصلی الله علیه و آله درباره‌ امیرالمؤمنین‌ علیه السلام فرموده: «... خداوند محافل را به وسیله او زینت داده، لشکرها را به او کرامت داده، شهرها را به وسیله او پر آب نموده، و سپاهیان را به سبب او گرامی داشته است، مثل او مانند کعبه است که همه به زیارتش می‌روند ولی او به زیارت کسی نمی‌رود، مثل او مانند ماه باشد هنگامی که طلوع می‌کند تاریکی‌ها را روشن می‌کند، و مانند خورشید است هنگامی که بتابد همه دنیا را نورانی می‌کند، او کسی است که خداوند در قرآن توصیفش نموده و ستایش وی را کرده، و آثار و منازل او را بیان داشته است، او زندگی‌اش با بزرگواری و مرگش با شهادت است». 39_ص 38 https://eitaa.com/nahj_balaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟خیرُ النّاسِ‌ رسول خداصلی الله علیه وآله درباره امام علی‌علیه السلام فرموده: «علی بن ابی‌طالب بهترین مردم است». 31_ص 358 https://eitaa.com/nahj_balaq ⚜♻️⚜
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃حڪمت 11 : روش برخورد با دشمن (سياسى ، اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بر دشمنت دست يافتى ، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده. 🍃 حڪمت 12 : آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود : ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. 🍃حڪمت 13 : روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود : چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد. 🍃حڪمت 14 : روش برخورد با خويشاوندان (اخلاقى ، معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود : كسى را كه نزديكانش واگذارند ، بيگانه او را پذيرا مى گردد. 🍃 حڪمت 15 : روش برخورد با فريب خوردگان (اخلاقى ، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : هر فريب خورده اى را نمى شود سرزنش كرد. 🍃 حڪمت 16 : شناخت جايگاه جبر و اختيار (اعتقادى ، معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود : كارها چنان در سيطره تقدير است كه چاره انديشى به مرگ مى انجامد. 🍃 حڪمت 17 : ضرورت رنگ كردن موها (بهداشتى ، تجمل و زيبايى) و درود خدا بر او ، فرمود : (از امام پرسيدند كه رسول خدا (ص) فرمود : موها را رنگ كنيد و خود را شبيه يهود نسازيد يعنى چه ؟ فرمود) پيامبر (ص) اين سخن را در روزگارى فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته ، و نظام اسلامى استوار شده ، هر كس آن چه را دوست دارد انجام دهد. 🍃 حڪمت 18 : ره آورد شوم فرار از جنگ (سياسى ، اخلاقى ، نظامى) و درود خدا بر او ، فرمود : (درباره آنان كه از جنگ كناره گرفتند) حق را خوار كرده ، باطل را نيز يارى نكردند. 🍃 حڪمت 19 : ره آورد شوم هوا پرستى (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد ، مرگ او را از پاى در آورد. 🍃 حڪمت 20 : روش برخورد با جوانمردان (اخلاقى ، اجتماعى) . و درود خدا بر او ، فرمود : از لغزش جوانمردان در گذريد، زيرا جوانمردى نمى لغزد جز آن كه دست خدا او را بلند مرتبه مى سازد. 🌴🌴🌴
⚜کلام مولا علی علیه السلام
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
♻️ سلام وعرض ادب ان شاألله هرروز "صبح جمعه" با ماهمراه شوید با موضوعات "منتخب روز" و شرح وتفسیری زیبـــا بصورت گزیده از نهج البلاغه 🍃منتـــــظر ما باشیـــــد🍃 ♻️⚜♻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃 حڪمت 21 : ارزش ها و ضد ارزش ها (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود: ترس با نا اميدى ، و شرم با محروميت همراه است ، و فرصت ها چون ابرها مى گذرند ، پس فرصت هاى نيك را غنيمت شماريد. 🍃حڪمت 22 : روش گرفتن حق (اخلاقى ، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود : ما را حقّى است اگر به ما داده شود ، و گرنه بر پشت شتران سوار شويم و براى گرفتن آن برانيم هر چند شب رُوى به طول انجامد 🍃 حڪمت 23 : ضرورت عمل گرايى (اخلاقى ، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه كردارش او را به جايى نرساند ، افتخارات خاندانش او را به جايى نخواهد رسانيد. 🍃 حڪمت 24 : روش يارى كردن مردم (اخلاقى ، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : از كفّاره گناهان بزرگ ، به فرياد مردم رسيدن ، و آرام كردن مصيبت ديدگان است. 🍃 حڪمت 25 : ترس از خدا در فزونى نعمت ها (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : اى فرزند آدم ! زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى ، بترس. 🍃 حڪمت 26 : رفتار شناسى ( و نقش روحيات در تن آدمى )(علمى،اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش ، آشكار خواهد گشت. 🍃 حڪمت 27 : روش درمان دردها (بهداشتى ، درمانى) و درود خدا بر او ، فرمود : با درد خود بساز ، چندان كه با تو سازگار است . 🍃 حڪمت 28 : برترين پارسايي (اخلاقى ، معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود : برترين زهد ، پنهان داشتن زهد است ! 🍃 حڪمت 29 : ضرورت ياد مرگ(اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : هنگامى كه تو زندگى راپشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود . 🍃 حڪمت 30 : پرهيز از غفلت زدگى (اخلاقى ، اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود : هشدار ! هشدار ! به خدا سوگند ، چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است ! 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 اى از حضرت علی السلام به بن الحارث : 🎓 گويند كه شريح بن الحارث قاضى المؤمنين علیه السلام در زمان او اى خريد به هشتاد و اين خبر به علیه السلام رسيد. او را فرا خواند و گفت: شنيده ام خانه اى خريده اى به هشتاد دينار و براى آن نوشته اى و چند تن را هم به گرفته اى. شريح گفت: چنين است يا امير المؤمنين. 🌴🌺 على علیه السلام به در او نظر كرد، سپس فرمود: اى شريح ، به زودی كه كسى بر سر تو آيد كه در قباله ات ننگرد و از شاهدانت نپرسد، تا از آنجا براندت و بى هيچ و خواسته اى به گورت سپارد. پس، اى شريح بنگر ، نكند كه اين خانه را از دارايى خود نخريده باشى، يا نقدى كه بر شمرده اى از به دست نيامده باشد. كه اگر چنين باشد هم در دنيا زيان كرده اى و هم در 🌱 اما اگر آنگاه كه اين خانه را مى خريدى نزد من آمده بودى، برايت قباله اى مى نوشتم به اين نسخت و تو حتى يك و چه جاى بيش از آن رغبت نمى كردى كه به بهاى اين خانه دهى. و نسخه آن قباله چنين است : 🏡 اين خانه اى است كه اى ذليل، از اى كه براى كردن او را از جاى خود برانگيخته اند، خريده است. خانه اى از سراى فريب در كوى از دست شدگان و محلت به رسيدگان. اين خانه را چهار حدّ است : 1⃣ حد نخستين، منتهى مى شود به آنجا كه گرفته اند. 2⃣ دوم آنجا كه را سبب است. 3⃣ سوم خواهشهاى كننده نفسانى 4⃣ و حدّ چهارم به 🚪 و در آن از حد چهارم باز مى شود. 💰 كه خورده آمال خويش است آن را از اى كه او را برانگيخته تا براندش، به بهاى خارج شدن از عزّ و دخول در ذلّ و خريده است. 🌳 در اين معامله و خريدار در آنچه خريده است، بر عهده كسى است كه اندامهاى را سازد و جان از تن بيرون كند و پادشاهى از فرعونان چون شهرياران و قيصرهاى و تبّعهاى و حميرها بستانده است، و نيز آن كس كه دارايى خود را گرد آورد و همواره بر آن در افزود و كاخهاى استوار برآورد و آنها را بياراست و آرايه ها ساخت و اندوخته ها نهاد تا به گمان خود براى فرزند، مرده ريگى نهد. 🚩 همه اينان را براى عرضه در پيشگاه حسابگران و آنجا كه و را معين مى كنند ، حاضر آورد . در آنجا قطعى صادر شود و كار داورى به پايان آيد . « در آنجا زيانمند شوند » هر گاه كه از بيرون آيد و از علايق دنيوى در امان ماند ، به اين سند دهد. https://eitaa.com/nahj_balaq ♻️⚜♻️
آیت‌الله صدیقی: 🍃 تا جوانید قدر جوانیتون رو بدونید! 🌸 زیاد کار سختی نیست، بیست دقیقه قبل از اذان صبح بیدار بشو. 🍃 اگه نمیتونی یازده رکعت نماز شب رو بخونی دو رکعت نماز شفع رو هیچوقت ترک نکنید. 🌸 سحر ها در رحمت خاصه خدا دوستان خصوصیشو سحر دعوت میکنه. 🍃 افراد ِ( ...... ) همه خوابند کِیفاشون رو کردند مثل سنگ افتادند 🌸 ولی سحره که خدا داد میزنه میگه بیایید الان فضا پاکه.. بیایید بندگان من! 🍃 بعضی شب ها که نتونستی و خواب بهت غالب شد، حداقل بلند شو یه "یا الله" بگو بعد بخواب. 🌸 حداقل بلندشو در بزن بعد بخواب دیگه. بگو خدا من اومدم. 🍃 سحر ها خیلی چیزا تقسیم میکنند، برو یه دری بزن بگو منم اومدمااا 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨کلام گهربارمولا علی علیه السلام
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃حڪمت 31 : معرفة اقسام الايمان و درود خدا بر او ، فرمود : (از ايمان پرسيدند ، جواب داد) 🔸1ـ شناخت پايه هاى ايمان : ايمان بر چهار پايه استوار است : صبر ، يقين ، عدل و جهاد . صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد . شوق ، هراس ، زهد و انتظار. آن كس كه اشتياق بهشت دارد ، شهوت هايش كاستى گيرد ، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد ، از حرام دورى مى گزيند ، و آن كس كه در دنيا زهد مى ورزد ، مصيبت را ساده پندارد ، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نيكى ها شتاب مى كند . يقين نيز بر چهار پايه استوار است : بينش زيركانه ، دريافت حكيمانة واقعيت ها ، پند گرفتن از حوادث روزگار ، و پيمودن راه درست پيشينيان . پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيت ها نگريست ، حكمت را آشكارا بيند ، و آن كه حكمت را آشكارا ديد ، عبرت آموزى را شناسد ، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى زيسته است . و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است : فكرى ژرف انديش ، دانشى عميق و به حقيقت رسيده ، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى . پس كسى كه درست انديشد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد ، از چشمة زلال شريعت نوشيد ، پس كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد . و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است : امر به معروف ، نهى از منكر ، راستگويى در هر حال ، و دشمنى با فاسقان . پس هر كس به معروف امر كرد ، پشتوانه نيرومند مؤمنان است ، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد ، بينى منافقان را به خاك ماليد ، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است ، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد ، خدا هم براى او خشم آورد ، و روز قيامت او را خشنود سازد . 🔸2ـ شناخت اقسام كفر و ترديد : و كفر بر چهار ستون پايدار است : كنجكاوى دروغين. ستيزه جويى وجدل ، انحراف از حق و دشمنى كردن . پس آن كس كه دنبال توهم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد . و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نابينا شد ، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد ، نيكويى را زشت ، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت ، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت ، و نجات او از مشكلات دشوار است . 🔸و شك چهار بخش دارد:جدال در گفتار ، ترسيدن ، دو دل بودن ، و تسليم حوادث روزگار شدن . پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شُبهات بيرون نخواهد آمد و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است ، و آن كس كه در ترديد و دودلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد ، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد ، و هر دو جهان را از كف خواهد داد .(سخن امام طولانى است چون در اين فصل ، حكمت هاى كوتاه را جمع آورى مى كنم از آوردن دنباله سخن خوددارى كردم ). 🍃 حڪمت 32 : ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : نيكو كار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است . 🍃 حڪمت 33 : اعتدال در بخشش و حسابرسى (اخلاقى ، اجتماعى ، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود : بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش. 🍃 حڪمت 34 : راه بى نيازى (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : بهترين بى نيازى ، ترك آرزوهاست. 🍃 حڪمت 35 : ضرورت موقعيت شناسى (اخلاقى ، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : كسى در انجام كارى كه مردم خوش ندارند، شتاب كند ، دربارة او چيزى خواهند گفت كه از آن اطلاعى ندارند. 🍃 حڪمت 36 : آرزوهاى طولانى و بزهكاري (اخلاقى) و دورد خدا بر او ، فرمود : كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است . 🍃حڪمت 37 : ضرورت ترك آداب جاهلي (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : ( در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند فرمود چرا چنين مى كنيد؟ گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود) به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد ، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، وچه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد ، و چه سودمند است آسايشى كه با آن ، امان از آتش جهنم باشد. 🍃حڪمت 38 : ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) به فرزندش امام حسن [عليه السلام] فرمود : پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) ، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آن ها عمل مى كنى زيان نبيني: 🔸الف ـ خوبى ها 1 همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . 2 ـ و بزرگ ترين فقر بى خردى است . 3 ـ و ترسناك ترين تنهاي 🌴🌴🌴
خودپسندی است . 4 ـ و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست. 🔸ب ـ هشدار ها 1 ـ پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. 2 ـ از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد. 3 ـ و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد. 4 ـ و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند. 🍃حڪمت 39 : جايگاه واجبات و مستحبات (عبادت ، معنوى) و دورد خدا بر او ، فرمود : عمل مستحب(10)، انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند. 🍃 حڪمت 40 : راه شناخت عاقل و احمق(اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود : زبان عاقل در پشت قلب اوست ، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد. (اين سخنان ارزشمند و شگفتى آور است ، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمى سازد . اما احمق هر چه بر زبانش آيد مى گويد بدون فكر و دقت ، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مى گيرد). 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️⚜♻️ «ایَّتُهَا الْغَدَرَهُ الْفَجَرَهُ، وَ النَّطَفَهُ الْقَذَرَهُ الْمَذَرَهُ، وَ الْبَهیمَهُ السَّآئمَهُ، نَهَضْتُمْ عَلى اقْدامِکُمْ، وَ شَمَّرْتُمْ لِلضَّلالِ عَنْ ساعِدِکُمْ، تَبْغُونَ بِذلِکَ النِّفاقَ، وَ تُحِبّوُنَ مُراقَبَهَ الْجَهْلِ وَ الشِّقاقِ افَظَنَنْتُمْ انَّ سُیُوفَکُمْ ماضِیَهٌ، وَ نُفوُسَکُمْ واعِیَهٌ، الا سآءَ ما قَدَّمْتُمْ انْفُسَکُمْ. ایَّتُهَا الْأَوَقَهُ الْمُتَشَتِّتَهُ بَعْدَ اجْتِماعِها، وَ الْمُلْحِدَه بَعْدَ انْتِقاعِها، وَ انْتُمْ غَیْرُ مُراقِبینَ، وَ لا مِنَ اللَّهِ بِخآئِفینَ، اجَلْ وَ اللَّهِ ذلِکَ امْرٌ ابْرَزَتْهُ ضَمآئِرُکُمْ، وَ اضْرَبَتْ عَنْ مَحْضِهِ خُبْثُ سَرآئِرِکُمْ فَاسْتَبْقوُا انْتُمْ الْجَذَلُ بِالباطِلِ فَتَنْدِمُوا، وَ نَسْتَبْقى نَحْنُ الْحَقَّ فَیَهْدینا رَبُّنا سَوآءَ السَّبیلِ، وَ یُنْجِزُ لَنا ما وَعَدَنا عَلىَ الصَّبْرِ الْجَمیلِ وَ ما رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبیدِ. فَدَحْضاً دَحْضاً، وَ شَوْهَهً شَوْهَهً، لِنُفُوسِکُمُ الَّتى رَغِبَتْ بِدُنْیا طالَ ما حَذَّرَکُمْ رَسوُلُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ عَنْها، فَعَلِقْتُمْ بِاَطْرافِ قَطیعَتِها، وَ رَجَعْتُمْ مُتَسالِمینَ دُونَ جَدیعَتِها، زَهِدَتْ نُفوُسُکُمْ الْأَمَّارَهُ فىِ الْأخِرَهِ الْباقِیَهِ، وَ رَغِبَتْ نُفوُسُنا فیها زَهِدْتُم فیهِ، وَ الْمَوْعِدُ قَریبٌ، وَ الرَّبُّ نِعْمَ الْحاکِمُ. اوَ تُضْرَبُ الزَّهْرآءُ نَهْراً، وَ یُؤْخَذُ مِنَّا حَقُّنا قَهْراً وَ جَبْراً فَلا نَصیرَ وَ لا مُجیرَ، وَ لا مُسْعِدَ وَ لا مُنْجِدَ، فَلَیْتَ ابْنَ ابى طالِبٍ ماتَ قَبْلَ یَوْمِهِ فَلا یَرَى الْکَفَرَهَ الْفَجَرَهَ قَدِ ازْدَحَموُا عَلى ظُلْمِ الطَّاهِرَهِ الْبَرَهِ فَتَبّاً تَبّاً وَ سُحْقاً سُحْقاً، ذلِکَ امْرٌ الىَ اللَّهِ مَرْجِعُهُ، وَ الى رَسوُلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ مَدْفَعُهُ، فَقَدْ عَزَّ عَلىَ ابْنِ ابیطالِبٍ انْ یُسَوَّدَ مَتْنُ فاطِمَهَ ضَرْباً، وَ قَدْ عُرِفَ مَقامُهُ، وَ شُوهِدَتْ ایَّامُهُ، فَلا یَثُورُ الى عَقیلَتِهِ، وَ لا یُصِرُّ دُونَ حَلیلَتِهِ، فَالصَّبْر ایْمَنُ وَ اجْمَلُ، وَ الرِّضا بِما رَضِىَ اللَّهُ بِهِ افْضَلُ، لِکَیْلا یَزوُلَ الْحَقُّ عَنْ وَقْرِهِ، وَ یَظْهَرَ الْباطِلُ مِنْ وَکْرِهِ، حَتّى الْقى رَبّى فَاَشْکُو الَیْهِ مَا ارْتَکَبْتُمْ مِنْ غَصْبِکُمْ حَقّى وَ تَماطُلِکُمْ صَدْرى، وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ، وَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ، وَ سَیَجْزىِ اللَّهُ الشَّاکِرینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ». ♻️ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♻️ ✨ترجمه خطبه: اى شکنندگان عهد و پیمان! اهل فسق و فجور و گناهان! و مرتکبین کارهاى حرام! و اى متّهمین به ریبه و آلودگان به عیب و فساد که مردمان از فساد اخلاق شما دورى کنندگانند! اى اشخاص خبیث النفس نفهم بی‌تمیزى که مانند حیوانات چراکننده حق را از باطل تمیز نمی‌دهید! روى قدم‌هاتان بلند شده‌اید، و آستین‌هاى خود را بالا برده‌اید براى گمراهى تا به آن، آتش نفاق را دامن زنید و دوست می‌دارید، مراقب نادانى و مخالفت باشید. آیا گمان کرده‌اید که شمشیرهاى شما تیز و برّنده است، و نفس‌هاى شما حفظ کننده و گردآورنده است؟ بد چیزى براى خود پیش فرستادید. اى گروهى که پس از گرد آمدن با هم پراکنده خواهید شد، و عدول کننده از حق و اهل نزاع و جدال می‌باشید، نه مراقب حقّید، و نه از خدا می‌ترسید. آرى به ذات خدا قسم! آن امرى است که ضمیرهاى شما آن‌را بروز داده است از صیحه فزعناک، آن خباثت باطن‌هاى شما پیشى می‌گیرد به ثابت بودن در باطل، پس پشیمان خواهید شد، و ما هم بر حق باقى می‌مانیم، پروردگار ما ما را به راه راست راهنمائى می‌کند، و وفا می‌کند براى ما آنچه را که وعده داده است ما را از جهت صبر و بردبارى پاکیزه‌اى که کرده و می‌کنیم، و نیست پروردگار تو ستم کننده مر بندگان را. ادامه.....👇👇 ⚜♻️⚜
⚜♻️⚜ این کردار شما باطل و ناچیز شدنى است، خدا زشت و قبیح گرداند روهاى شما را، و لعنت کند شما را براى آن‌که نفس‌هاى شما میل کرده است به دنیایى که به درازى کشید زمانى که رسول خدا(صلی الله علیه واله) شما را می‌ترسانید از دوستى و علاقه به آن، و دل بسته‌اید به جانب آن، و انواع متاع و لذّات آن، و برگشته‌اید و دست بدست یکدیگر داده‌اید به دشمنى در مقابل کسى که وادار کرده است نفس خود را بر مشقّت عظیمه براى ظفر یافتن به حاجتى که دارد. ترک کرده است نفس‌هاى امّاره شما آخرت باقى را، و حال آن‌که نفس‌هاى ما رغبت دارد در آنچه که شما ترک کرده‌اید، وعده‌گاه ما و روز وعده یعنى قیامت نزدیک است و پروردگار خوب حاکمى است. 👈آیا زهرا زده می‌شود به زجر؟ و حقّ ما از ما گرفته می‌شود به قهر و غلبه و جبر؟ پس هیچ یاری‌کننده و نجات‌دهنده‌اى نیست، و هیچ معین و یاورى نیست. کاش پسر ابی‌طالب پیش از این روز مرده بود، و نمی‌دید که کفّار و فجّار هجوم بیاورند و ازدحام کنند بر ظلم و ستم کردن در حقّ فاطمه‌اى که پاکیزه و نیکوکار است، خدا ایشان را هلاک کند، و ملازم خسران قرار دهد، و دور گرداند آنها را از رحمت خود، این کارى که کردند بازگشت آن به‌سوى خداست، و دفاع آن با رسول خدا(صلی الله علیه واله) است. بسیار دشوار است بر پسر ابی‌طالب که پشت فاطمه از زدن سیاه شود، و حال آن‌که از پیش مقام او شناخته شده بود، و روزهاى عزّت و عظمت او دیده شده بود، و از جا جستن نکند به حمایت عقیله خود، و اصرارى نداشته باشد در دفع ضرر از حلیله خود، پس میمنت صبر و بردبارى زیادتر و پاکیزه‌تر است، و خوشنود بودن به آنچه که خدا به آن خشنود است برتر و بهتر است، براى این‌که حق از ثبات و سکون خود بیرون نرود و بجاى بماند، و باطل هم در جاى خود ظاهر شود تا وقتى که ملاقات کنم رحمت پروردگار خود را، و به‌سوى او شکایت کنم از آنچه که شماها مرتکب شدید از غصب کردن شما حقّ مرا، و عقب انداختن و تعلّل ورزیدن از آنچه در سینه من است، و او بهترین حکم‌کنندگان، و رحم‌کننده‌ترین رحم‌کنندگان است، و زود باشد که جزا دهد خدا سپاسگزاران را، و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است. ✨خطبه الغدره: فریادهای امیرالمومنین علی(علیه السلام) در زیر شمشیر به هنگام بیعت اجباری  ♻️ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♻️ نهج البلاغه؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ♻️ https://eitaa.com/nahj_balaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍃 استغفار هميشه مطلوب است، ولى در هنگام سحر مطلوبتر و قدر و اعتبارش بيشتر است. 🌷📿 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: بهترین وقتى که در آن خداى عزوجل را بخوانید و دعا به درگاهش کنید سحر می باشد. (۱) 🌾🍃 و جالب این جاست که اگر این استغفار در سحر روز جمعه باشد اثرش بیشتر خواهد بود، به طوری که انبیا این زمان را برای استغفار انتخاب می کردند. 🌷📿 در مورد سخن یعقوب که به فرزندانش گفت: «به زودى از خداى خود براى شما طلب آمرزش خواهم کرد» از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقت دعا را یعقوب به تأخیر انداخت تا در سحرگاه شب جمعه دعا کند که به استجابت نزدیکتر باشد. (۲) ۱. کافى، ج۲ ص ۴۷۷ ۲. بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۳۱۸ *┄┄┄••❅💞❅••┄┄┄*