🌺شرح خطبه ۷۹نهجالبلاغه توسط محمدعلی انصاری
🟠 شرح خطبه۷۹ -بخشدوم
✨أَ تَزْعُمُ أَنَّكَ تَهْدِي إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ وَ تُخَوِّفُ مِنَ السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا حَاقَ بِهِ الضُّرُّ؟ فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ وَ اسْتَغْنَى عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِي نَيْلِ الْمَحْبُوبِ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ، وَ تَبْتَغِي فِي قَوْلِكَ لِلْعَامِلِ بِأَمْرِكَ أَنْ يُولِيَكَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ، لِأَنَّكَ بِزَعْمِكَ أَنْتَ هَدَيْتَهُ إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي نَالَ فِيهَا النَّفْعَ وَ أَمِنَ الضُّرَّ.
🔹تو پندارى ساعتى را يافته اى، كه اگر كسى در آن ساعت براى انجام مقصود خويش در حركت آيد، از هر بد در امان است و از ساعتى بر حذر مى دارى كه هر كه در آن قصد كارى كند در چنبر زيانمندى افتد؟ هركس كه سخنان تو را راست پندارد، قرآن را دروغ انگاشته و براى رسيدن به هر چه پسند اوست و پرهيز از آنچه ناپسند اوست خود را از يارى خداوند بى نياز خواسته.
از كسى كه به سخن تو عمل كند، خواهى كه به جاى پروردگارش تو را حمد و سپاس گويد. زيرا تو، به زعم خود، او را به ساعتى كه به سود خويش دست مى يابد و از زيان در امان مى ماند راه نموده اى.
📙شرح#خطبه_79
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مَنِ استَقبَلَ وُجُوهَ الآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الخَطَإِ
💠(هر کس از انواع اندیشه ها استقبال کند، موارد اشتباه را خواهد شناخت). تردیدی نیست که انواع نظرها و اندیشه ها را بررسی کند تا بفهمد کدام درست تر است ناگزیر جاهای اشتباه در کارها و موارد آن را خواهد شناخت. این سخن برای وادار ساختن به مشورت با دیگران و اندیشیدن درباره ی اصلاح کارها مقدم بر انجام آنهاست.
📙شرح#حکمت_173
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص177
🔶 @Nahj_Et
حکمت 136 نهج البلاغه.mp3
7.43M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_136(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌟وَ قَالَ علیه السلام مَن أَحَدّ سِنَانَ الغَضَبِ لِلّهِ قَوِیَ عَلَی قَتلِ أَشِدّاءِ البَاطِلِ
🌟(هر کس نیزه ی خشم را به خاطر خدا تیز کند، بر نابود ساختن سخت ترین خلافها قادر خواهد بود). چون خداوند متعال عزیز مطلق است، از این رو نیروی خشم و غیرت او، مستند به عزت او است. هیبت کسی که به خاطر عزت خشمگین می شود، بیش از هیبت کسی است که بدون اتکال به آن خشمناک شود و به همان نسبت که با درخواست قدرت از خدا نیروی انسان افزایش می یابد، همچنین اتکای به باطل نیز که با دین خدا سازگار نیست باعث ضعف و ناتوانی او می شود. و به همین دلیل اولیای خدا با کمی جمعیت در صدر اسلام، دشمنان خود را- با همه ی زیادیشان- مغلوب می کردند، و امام (علیه السلام) در خیبر را با تمام نیرومندی و استواری اش توانست از جا بکند، و یا سران باطل را از پا درآورد. کلمه ی سنان را برای شدت خشم از آن جهت استعاره آورده است که باعث شکست دشمن است. و کلمه ی احد را از باب ترشیح به کار برده است.
📙شرح#حکمت_174
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص178
🔶 @Nahj_Et
💢 تفاوت اهل دنیا و اهل آخرت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ؛ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا...وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا
🔹گروهی در دنيا، براى دنيا كار مى كنند... چنين افرادی عمر خود را براى سود ديگران تباه مى كنند؛ گروهی ديگر در دنيا براى آخرتش كار مى كنند... چنين افرادی نصيب خود از دنيا و آخرت فراهم آورند و مالك هر دو سراى شوند.
📚 #حکمت_269 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
❄️گوهر علم را به نااهلان نمى دهند
#نهج_البلاغه
📿إِذَا أَرْذَلَ اللّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ
🟡هرگاه خداوند بنده اى را پست بشمرد علم را از او دريغ مى دارد
✍ بديهى است خداوند، هم حكيم است و هم عادل، و هرگز كارى برخلاف حكمت و عدالت نخواهد كرد، پست شمردن افراد به يقين براثر گناهان ومعاصى آنهاست و مفهوم اين سخن آن است كه افرادى كه براثر گناه از درگاه خداوند بيرون شوند خداوند بزرگ ترين موهبت را كه موهبت علم است از آنها منع مى كند. امام عليه السلام در اين كلام شريف مى خواهد درس مهم اخلاقى به همگان بدهد كه اگر علاقه اى به علم و دانش و محضر علما و دانشمندان نداشتيد بدانيد اين براثر تاريكى قلب شما و گناهانى است كه مرتكب شده ايد. علم، نور است و هيچ انسانى كه داراى چشم سالم است از نور نمى گريزد، اين خفاش صفت انند كه از نور وحشت دارند و در تاريكى ها به حركت درمى آيند.
📙 #حکمت_288
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺قَالَ علیه السلام إِذَا هِبتَ أَمراً فَقَع فِیهِ فَإِنّ شِدّةَ تَوَقّیهِ أَعظَمُ مِمّا تَخَافُ مِنهُ
🍃🌺(هرگاه از انجام کاری ترس داشتی، خود را یکباره در آن کار وارد کن، زیرا (ناراحتی ترس و) حذر داشتن سخت تر از انجام آن کار است). براستی نفوس انسانی در موردی که احتمال ناروایی را می دهد کاملا تحت تاثیر قرار می گیرد و راجع به چگونگی دفع و خلاصی از آن، سخت به اندیشه می افتد، و این خود به مراتب دشوارتر از درگیری با آن مورد است، چون مدت ترس در آنجا طولانی است، و این ترس با انتظار ترس شدیدتر می گردد. امام (علیه السلام) ترغیب کرده است که باید وارد کار شد، با قیاس مضمری که صغرایش عبارت: فان … است و کبرای مقدر نیز چنین است: و هرگاه ترس از ورود به کار دشوارتر است پس باید از آن پرهیز کرد و بر انجام کار روآورد. نتیجه این می شود که سزاوار آن است که به جای بیم زیاد یکباره وارد صحنه کار شویم.
📙شرح#حکمت_175
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص179
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام آلَةُ الرّیَاسَةِ سَعَةُ الصّدرِ
💠(ابزار و وسیله ی کار ریاست، سعه ی صدر و پرحوصلگی است). سعه ی صدر فضیلتی زیر پوشش صفت شجاعت است و آن عبارت از این است که انسان نیروی تحمل را به هنگام رویدادهای مهم از دست ندهد، و چاره اندیشی کند، و از پا درنیاید و بیمناک نشود بلکه تحمل کند و آنچه در راه هدفش لازم است به کار بندد، و گاهی از این حالت تعبیر، به دست بازی، می کنند. و این مهمترین ابزار ریاست به حقی است که شایسته داشتن چنین ابزاری است، زیرا ریاست در معرض برخورد با پیشامدهای مهم و خطرات بزرگ و حالات مختلف تازه ای است. پس هر کس تاب تحمل این امور را نداشته و دارای سعه ی صدر نباشد، ناگزیر، در برابر آنها از پا درآید و از آنچه با آن روبه رو می شود بترسد و از چاره جویی ناتوان باشد، و این خود باعث نابودی دولت و زوال ریاست اوست.
📙شرح#حکمت_176
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص180
🔶 @Nahj_Et