حکمت 167 نهج البلاغه.mp3
782.3K
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر#حکمت_167(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
* #امام_حسین
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔻از معجزاتي كه ما بايد به آن توجه كنيم دعای حضرت اباعبدالله (عليه السلام) در گودال قتلگاه است. ایشان يك دعايي دارند که حدود چهار خط است.
🔸لحظه هاي آخري كه حضرت اباعبدالله (عليه السلام) در گودي قتلگاه افتاده بودند، اين مناجات را كردند و اين معجزه است. اين رقم الفاظ و اين رقم معاني بلند در آن حال واقعا معجزه است. در آن حال، اين طور ارتباط با خداي متعال برقراركردن و اين كلمات زيبا را گفتن واقعا عجیب است:
🔹« اللهُمَّ أنتَ مُتَعالي المكانِ، عظيمُ الجبروتِ، شديدُ المِحال غنيٌّ عَنِ الخلائقِ، عريضُ الكِبْرياءِ، قادرٌ علَى مَا تشاءُ، قريبُ الرَّحمةِ، صادِقُ الوَعْدِ، سَابِغُ النِّعمةِ، حَسَنُ البلاءِ، قريبٌ إذا دُعِيتَ، مُحيطٌ بما خَلَقْتَ، قابِلُ التوبةِ لمن تابَ إليكَ، قادرٌ على ما أَرَدْتَ، مُدرِكٌ ما طَلَبتَ، شَكورٌ إذا شُكِرتَ، ذَكورٌ إذا ذُكِرتَ، أدعوكَ مُحتَاجاً وأرغبُ إليك فَقيراً، وأفزَعُ إليك خائِفاً، وأَبكِي مَكروباً، وأستعينُ بكَ ضَعِيفاً، وأتَوَكَّلُ عَليكَ كَافِياً. اللهُمَّ احكُمْ بَينَنَا وبينَ قومِنَا، فإنَّهم غرُّونَا وخَذَلُونَا، وغدَرُوا بِنَا وقتلونا، ونحنُ عِترةُ نبيِّكَ، وَوِلدُ حبيبِكَ محمَّدٍ الذي اصطفيتَه بالرسالةِ، وائتمنتَهُ على الوحيِ، فاجعَل لنَا من أمرِنا فرَجاً ومخرَجاً يا أَرحم الراحمينَ".
دعاي خيلي زيباييست.
🔶 @Nahj_Et
☑️آداب و اعمال شب و روز عاشورا
🏴🌹🏴🌹🏴🌹
▪️اشتغال به ماتم و عزاداری و شرکت در مجالس روضه
▪️زیارت امام حسین علیه السلام از دور و نزدیک
▪️خواندن زیارت عاشورا (با صد لعن و صد سلام)
▪️احیای شب عاشورا به دعا و زیارت که اندازه عبادت همه ملائکه و برابر هفتاد سال است.
▪️سعی کند که این شب را در کربلا بیتوته کند.
▪️خواندن نماز ۱۰۰ رکعتی در شب عاشورا (50 دورکعتی؛ هر رکعت بعد حمد ۳ بار توحید، و بعد از نماز ۷۰ بار سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ)
▪️چهار رکعت نماز در آخر شب عاشورا (دوتا دورکعتی؛ هر رکعت بعد حمد هرکدام از آیة الکرسی، توحید، فلق و ناس را 10 مرتبه؛ وبعد سلام ۱۰۰ بار سوره توحید)
▪️مذمّت کسب و کار دنیایی در روز عاشورا جهت اندوختن مال و ثروت
▪️کراهت و مذمت روزه گرفتن؛ چون بنى امیه به جهت تبرک و شکر کشتن امام روزه مى گرفتند
▪️ اما سعی شود بدون قصد روزه، تا عصر چیزی نخورند.
▪️تسلیت گفتن با ذکر: أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلامُ وَ جَعَلَنَا الله وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإْمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ اَلسَّلامُ)
▪️هزار مرتبه ذکر: «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ علیه السلام»
▪️خواندن هزار مرتبه سوره توحید (به سفارش امام صادق علیه السلام)
▪️خواندن مقتل و ذکر مصیبت و گریاندن یکدیگر
▪️سقّایی و آب دادن به زائران و عزاداران
▪️خواندن زیارت وارث در پایان روز عاشورا
🏴 صدقه برای سلامتی امام زمان علیه السلام
🏴🌹🏴🌹🏴🌹
#محرم
#عاشورا
#اعمال_عاشورا
#امام_حسین_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
💠حدیث روز 💠
🚩 فاجعه بزرگ
🔰امام زینالعابدین علیهالسلام:
🔺لایومَ كَیَومِ الحسینِ علیهالسلام، اِزْدَلَفَ اِلَیه ثلاثونَ اَلفَ رَجُلٍ یزَعمونَ أنَّهم مِن هذِهِ الأُمَّةِ، كُلٌّ یتقرَّبُ الَی اللهِ عزَّوجلَّ بِدَمِه!
◼️هیچ روزی مانند روز فاجعه و مصیبت امام حسین(ع) نیست؛
سی هزار مردِ (جنگجو) که همه ادعای مسلمانی میکردند پیرامون او را گرفتند و هر یک برای ریختن خون حضرتش به خدای متعال تقرّب میجستند!
📚 بحارالأنوار، ج ٢٢، ص ٢٧٤
🔶 @Nahj_Et
حکمت 168 نهج البلاغه.mp3
1.73M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر#حکمت_168(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍آیت الله بهجت(ره):
فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند اشک بر سید الشهدا(ع) را مثل دانه دُرّی برایش نقد میکنند
📚رحمت واسعه،ص۲۵۷
🔶 @Nahj_Et
🌱🌸قَالَ علیه السلام الحِدّةُ ضَربٌ مِنَ الجُنُونِ لِأَنّ صَاحِبَهَا یَندَمُ فَإِن لَم یَندَم فَجُنُونُهُ مُستَحکِمٌ
🌱🌸(تندخویی نوعی از دیوانگی است، زیرا تندخو، پشیمان می شود، و اگر پشیمان نشود دیوانگی اش استوار است). چون دیوانگی حالت مخصوصی است که- به دلیل انحراف قوای نفسانی از پذیرش سیطره ی عقل، به یکی از دو جهت افراط یا تفریط- در انسان پیدا می شود، تندخویی انحراف قوه ی غضب از نگهداری عقل- مطابق قانون عدل الهی- به سمت افراط، و بخشی از دیوانگی خواهد بود، و تندخویی با بازگشت در حال خشم به فرمان خرد از بین می رود.
📙شرح#حکمت_255
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص259
🔶 @Nahj_Et
🏴حضرت عباس در کلام امیرالمومنین علی علیه السلام:
در معالی السّبطین آمده است که در آن هنگام که مولا علی علیه السلام در بستر شهادت بودند ، عباس را طلبید و او را به سینه اش چسبانید و فرمود :
" وَلَدی وَ سَتَقرّ ُ بک َ فی یوم القیامة "
به زودی چشمم در قیامت به وسیله ی وجود تو روشن می شود .
همچنین فرمودند :
" أذا کانَ یومَ عاشورا وَ دَخَلتَ المَشرعة إیاک أن تَشربَ الماء وَ أخوک الحُسین ُ عطشان ٌ "
هرگاه روز عاشورا فرا رسید و بر شریعه آب وارد شدی ؛ مبادا که از آب بنوشی در حالی که برادرت حسین ، تشنه است .
وهمه می دانیم که حضرت قمر بنی هاشم به این وصیت چه زیبا عمل کردند ، تا آنجا که فرمودند :
" وَالله لا أذوقُ الماءَ وَ سیدی الحَسینَ عطشانا ً"
سوگند به خدا از آب نمی چشم ، با اینکه آقایم حسین تشنه است.
📙معالی السّبطین
🔶 @Nahj_Et
❄️قَالَ علیه السلام صِحّةُ الجَسَدِ مِن قِلّةِ الحَسَدِ
❄️(تندرستی از کمی رشک و حسد است). یعنی همانطوری که حسد در چیزهای دیگر کارگر می افتد، در تندرستی نیز موثر است و بر آن اثر می گذارد. و این نوع حسد، حسدی است که به کمال رسیده است. بنابراین تندرستی دلیل بر کمی حسد است، چون به صحت بدن ارتباط نیافته است.
📙شرح#حکمت_256
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص260
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺قَالَ علیه السلام لِکُمَیلِ بنِ زِیَادٍ النخّعَیِ ّ یَا کُمَیلُ مُر أَهلَکَ أَن یَرُوحُوا فِی کَسبِ المَکَارِمِ وَ یُدلِجُوا فِی حَاجَةِ مَن هُوَ نَائِمٌ فوَاَلذّیِ وَسِعَ سَمعُهُ الأَصوَاتَ مَا مِن أَحَدٍ أَودَعَ قَلباً سُرُوراً إِلّا وَ خَلَقَ اللّهُ لَهُ مِن ذَلِکَ السّرُورِ لُطفاً فَإِذَا نَزَلَت بِهِ نَائِبَةٌ جَرَی إِلَیهَا کَالمَاءِ فِی انحِدَارِهِ حَتّی یَطرُدَهَا عَنهُ کَمَا تُطرَدُ غَرِیبَةُ الإِبِلِ
🍃🌺کمیل! به خانواده ی خود دستور بده تا در اوقات روز در پی کسب اخلاق پسندیده و شب در پی حاجات خفتگان باشند، سوگند به آن که شنوایی او همه ی آوازها را فراگیر است، هیچ کسی نیست که دلی را شاد سازد مگر این که خداوند به جای آن شادی، به او لطف و مهربانی مرحمت می کند، پس هرگاه دچار اندوهی شود، آن لطف، همچون آب در سرازیری به سمت آن غم و اندوه جاری شود تا آن را زایل سازد، چنانکه شتر بیگانه را دور می سازند). مقصود امام (علیه السلام) آن است که شاد کردن دل حاجتمندی با برآوردن حاجت او باعث می شود که خداوند آن را وسیله ی لطف خود نسبت به برآورنده ی حاجت قرار می دهد و بدان وسیله از اندوهی که به او رو کند، او را نگه می دارد. و شاید، این لطف، همان اخلاص شخص نیازمند و بستگانش، در کمک و یاری او- وسیله ی درخواست از خدا- و نیز سپاس و ثنا گفتن به او و دلبستگی مردم نسبت به وی باشد، و تمامی اینها لطفی است که خداوند جهت نگهداری از او و زدودن غمهای او، فراهم می آورد. امام (علیه السلام) در جریان این لطف را به سمت برطرف کردن غم و اندوه او، تشبیه به جریان آب در سرازیری نموده است، و وجه شبه، سرعت ریزش برای زدودن غم و نگهداری اوست، چون این لطف برخواسته از فرمان و امر الهی است و ما امرنا الا واحده کلمح بالبصر و همچنین زدودن اندوه به وسیله ی آن لطف را تشبیه به دور ساختن شتر بیگانه از میان شتران خودی، نموده است، و وجه شبه سرعت برکناری و دور ساختن است، و بقیه مطالب روشن است.
📙شرح#حکمت_257
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص261
🔶 @Nahj_Et
16.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا