eitaa logo
نهج البلاغه
36.6هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آرزو 🔹و بدانيد كه آرزو موجب اشتباه عقل، و فراموشى از ياد خدا مى‌گردد، پس آرزو را دروغ انگاريد، زيرا آرزو فريب دهنده، و آرزومند فريب خورده است.) «امل» معمولاً به آرزوهاى دور و دراز گفته مى‌شود، و درجۀ قبل از آن را «رجاء» مى‌گويند. به هرحال آرزوها تمام شدنى نيستند و انسان را به خود مشغول مى‌كنند؛ آقا تازه ازدواج كرده و هنوز زندگى درستى ندارد، تلاش مى‌كند منزل تهيّه كند، خوب اين يك چيز لازمى است، بعد تلاش مى‌كند ماشين تهيّه كند، بعد از آن تلاش مى‌كند تلفن تهيّه كند، دوباره تلاش مى‌كند منزل را عوض كند، بعد از آن در فلان جا ويلا درست كند، بعد فلان جا باغ تهيّه كند، بعد اين ماشين را به ماشين خارجى تبديل كند، بعد نوع بهتر آن را بخرد و... خلاصه همين طور در اين افكار و عقايد به سر مى‌برد، اينها را مى‌گويند آرزوها و آمال بى‌مورد همين است شرح 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠آرزو 🔹و بدانيد كه آرزو موجب اشتباه عقل، و فراموشى از ياد خدا مى‌گردد، پس آرزو را دروغ انگاريد، ز
💠اين آرزوها هستند كه عقل انسان را غافل مى‌كنند. وقتى كه هدف پيدا كردن اين خواسته‌ها شد، ديگر فكر نمى‌كند كه من بايد اين خواسته‌ها را از راه درست و شرعى به دست بياورم يا از راه باطل و حرام، فكر نمى‌كند كه بايد در اين راه دين و ايمانم را هم بدهم، بايد تملّق بگويم و چاپلوسى كنم، يك چنين كسى عقلش غافل و خودش گمراه است. «و ينسى الذّكر» آرزوى دراز ياد خدا را از انسان مى‌برد؛ خدا را فراموش مى‌كند، و طبيعى است كه چنين فردى فقط براى رسيدن به آمال خود تلاش و كوشش مى‌كند و در فكر حلال و حرام نيست. شرح 🔶 @Nahj_Et
💠الگوی انسان کامل 🔹پرهيزگار از گردابها رهايى يافته و از عهدۀ مشكلات بر آمده است. امام (ع) با كلمۀ «غمار» اشاره به مشكلاتى كرده‌اند كه انسانها در آن گرفتار مى‌شوند، مانند سختيها، غمها، و ناراحتيهايى كه طالبان دنيا به دليل از دست دادن دنيا به آن دچار مى‌شوند و يا براى تحصيل آن در تلاش و تكاپو غرق مى‌گردند. امّا شخص عارف به دنيا دل بسته نيست و از آن بابت غمى ندارد 🔶 @Nahj_Et
💠ارزش حفظ دوست 🔹شك نيست كه يكى از مهم‌ترين سرمايۀ انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربه‌ها و نظرات آنها بهره‌گيرى كردن ضرورى است و جالب اين‌كه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايه‌گذارى‌هاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايه‌اى كه در اختيار هر كس هست به دست مى‌آيد و آن سرمايه گشاده‌رويى، ادب و حسن معاشرت است 🔶 @Nahj_Et
💠 «هيچ گاه دو دعوت مختلف و متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دو ضلالت و گمراهى است» 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اخلاص 🔹اگر پيامبران داراى قدرتى بودند كه كسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، و توانايى و عزتى داشتند كه هيچ‌گاه مغلوب نمى‌شدند، و سلطنت و شوكتى كه گردنها به سوى آن كشيده مى‌شد و از راههاى دور، بار سفر به سوى آنان مى‌بستند - اگر چنين بودند - پذيرش دعوت آنان بارى مردم آسان‌تر و سركشى در برابر آنان مشكل‌تر بود. و مردم به جهت ترسى كه بر آنها مستولى مى‌شد، يا علاقه و انتظارى كه آنان را متمايل به پيامبران مى‌ساخت به آنها ايمان مى‌آوردند. در اين حال نيّات و انگيزه‌ها خالص نبود (و غير خدا در آن شركت داشت) به همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى‌شد (و اجر كمى داشتند)»؛ 🔶 @Nahj_Et
💠🔹 امام خطبۀ مورد بحث را در ايّام صفين بيان فرمود امام عليه السّلام نخست با سه جملۀ كوتاه مخاطبان خود را براى شنيدن پيام جهاد آماده مى‌سازد و مى‌فرمايد: «خداوند از شما اداى شكر خويش را مى‌خواهد و فرمان (حكومت) را به شما سپرده و در اين سراى آزمايش و آمادگى در زمانى محدود به شما فرصت داده تا براى به دست آوردن جايزۀ او (بهشت و قرب ذات پاك او) از يكدگر پيشى بگيريد»؛ شرح 🔶 @Nahj_Et
💠🔹آگاه باشيد كه امروز دنيا ميدان رياضت است، و فردا قيامت ميدان مسابقه، و پاداش مسابقه براى كسانى كه به نقطۀ پايان برسند و برنده شوند بهشت است، و كسى كه به نقطۀ پايان نرسد در آتش خواهد بود.) «مضمار» زمان و مكان لاغر كردن را مى‌گويند. «سَبَقَة»، «سُبْقَة» و «سَبْقة» هر سه به معناى نقطۀ پايان مسابقه است، و نيز جايزه‌اى كه براى برنده قرار مى‌دهند. حضرت على عليه السلام دنيا را به ميدان تربيت اسب و آخرت را به ميدان مسابقه تشبيه فرموده‌اند؛ اسب را قبل از بردن به ميدان مسابقه تربيت مى‌كنند براى اين كه در ميدان مسابقه پيش‌قدم شود، 🔶 @Nahj_Et
🔹منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 💠هشدار به مسلمانان برای دچار نشدن به عقوبت پیشینیان 🔻 ای امّت اسلام ! بپرهیزید از آنچه بر امّتهای پیش از شما نازل شد از عقوبتها 🔹 کدام عقوبتها منظور است ؟ آیا منظور از عقوبتها همان بادهای سرخ و سیاه کشنده است؟ مراد اینها است ؟ نه ، اولاً که بر طبق بسیاری از روایات ، این عذابهای این جوری برای امّت آخرالزّمان بر اثر تکذیب وجود ندارد و در خارج هم می بینیم که در طول تاریخ اسلام این جور نبوده که زلزله و رعد و برق و مانند این چیزها برای ترساندن این امّت بیاید ؛ این عذابها مال امتهای گذشته بود که هنوز در حد بلوغ نبودند ؛ آنها را باید با این چیزها می ترساندند تا هدایت بشوند ، اما وقتی که بشریت به حد بلوغ خود رسیده است ، دیگر او را با این ترساندن ها نمی شود به راه آورد و نباید به راه آورد؛ چون به حد بلوغ فکری رسیده است ، لذا لازم نیست که پروردگار عالم او را با عذاب ، با رعد ، با زلزله ، با صاعقه ادب کند ؛ او باید با عقل خود ادب شود و اگر نشد ، دچار عذابهای دیگری خواهد شد . 🔹 پس منظور از عذابی که اینجا «مَثُلات» ذکر شده ، عذابهای آسمانی و بلاهای نازل شدهٔ از طرف آسمان نیست ، بلکه مراد بلاهای اجتماعی است ؛ یعنی ذلتها ، عقب ماندگی ها ، انحطاط ها ، دستخوش سرپنجهٔ دشمن شدنها ، با فقر و جهالتهایی که امتهای گذشته به آن دچار شدند . می فرماید : ای امت اسلام ! مراقب باشید آن بلیات و عقوبتهایی که بر امتهای گذشته فرود آمد بر شما فرود نیاید . 🔶 @Nahj_Et