امام علی علیه السلام :
وَ اللّه إِنَّ امْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَعْرُقُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ وَ يَفْرِي جِلْدَهُ لَعَظِيمٌ عَجْزُهُ ضَعِيفٌ مَا ضُمَّتْ عَلَيْهِ جَوَانِحُ صَدْرِهِ. أَنْتَ فَكُنْ ذَاكَ إِنْ شِئْتَ، فَأَمَّا أَنَا فَوَاللَّهِ دُونَ أَنْ أُعْطِيَ ذَلِكَ ضَرْبٌ بِالْمَشْرَفِيَّةِ تَطِيرُ مِنْهُ فَرَاشُ الْهَامِ وَ تَطِيحُ السَّوَاعِدُ وَ الْأَقْدَامُ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ ذَلِكَ ما يَشاءُ.
به خدا سوگند، كسى كه به دشمن امكان دهد كه گوشتش را تا استخوان بخورد و استخوانهايش را خرد كند و پوستش را بردرد، چه ناتوان مردى است و چه كم دل و ترسوست.
تو اگر خواهى همانند چنين مردى باشى، خود دانى، ولى من به خدا سوگند، پيش از آنكه به دشمن فرصتى چنين دهم، با شمشير مشرفّى خود، چنانش مى زنم كه استخوانهاى كاسه سرش در هوا پراكنده و دستها و پاهايش جدا گردد. خدا، زان پس، هر چه خواهد همان كند.
#خطبه_34 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠اتحاد
🔹امام در این خطبه میفرماید:
چنانكه خداوند سبحان بر اين امّت منّت نهاده و پيوند الفت و اتحاد را ميان آنان برقرار ساخته، الفتى كه در سايۀ آن (در امنيّت) رفتوآمد كنند و در كنف حمايت آن قرار گيرند؛ نعمتى كه هيچكس از مردم نمىتواند بهايى براى آن بشناسد، زيرا از هربهايى برتر و از هرچيز باارزشى پرارزشتر استاين تعبيرات بلند و بالا، همه دربارۀ اهميّت اتحاد و الفت است، همان چيزى كه قرآن بارها بر آن تأكيد كرده از جمله مىفرمايد: « «وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً وَ لاٰ تَفَرَّقُوا وَ اُذْكُرُوا نِعْمَتَ اَللّٰهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدٰاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوٰاناً» و همگى به ريسمان خدا (- قرآن و اسلام، و هرگونه وسيلۀ وحدت) چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او ميان دلهاى شما، الفت ايجاد كرد و به بركت نعمتش، برادر شديد».
شرح#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
💠آزمایش الهی
🔹اشاره به كسانى است كه مورد آزمون الهى از طريق پردهپوشى خداوند نسبت به گناهان آنها قرار مىگيرند. خدا، ستار العيوب است و تا آنجا كه ممكن باشد بر گناهان بندگانش پرده مىافكند تا بيدار شوند و توبه كنند و به راه حق باز گردند ولى گروهى به عكس، مغرور مىشوند و از اين ستر الهى فريب مىخورند و بر شدت و كثرت گناه مىافزايند. با توجه به اينكه «چون كه از حد بگذرد رسوا كند» سرانجام پردهها بالا مىرود و آنها رسواى خاص و عام مىشوند
شرح#حکمت_116
🔶 @Nahj_Et
💠آرزو
🔹و بدانيد كه آرزو موجب اشتباه عقل، و فراموشى از ياد خدا مىگردد، پس آرزو را دروغ انگاريد، زيرا آرزو فريب دهنده، و آرزومند فريب خورده است.) «امل» معمولاً به آرزوهاى دور و دراز گفته مىشود، و درجۀ قبل از آن را «رجاء» مىگويند. به هرحال آرزوها تمام شدنى نيستند و انسان را به خود مشغول مىكنند؛ آقا تازه ازدواج كرده و هنوز زندگى درستى ندارد، تلاش مىكند منزل تهيّه كند، خوب اين يك چيز لازمى است، بعد تلاش مىكند ماشين تهيّه كند، بعد از آن تلاش مىكند تلفن تهيّه كند، دوباره تلاش مىكند منزل را عوض كند، بعد از آن در فلان جا ويلا درست كند، بعد فلان جا باغ تهيّه كند، بعد اين ماشين را به ماشين خارجى تبديل كند، بعد نوع بهتر آن را بخرد و... خلاصه همين طور در اين افكار و عقايد به سر مىبرد، اينها را مىگويند آرزوها و آمال بىمورد همين است
شرح#خطبه_86
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠آرزو 🔹و بدانيد كه آرزو موجب اشتباه عقل، و فراموشى از ياد خدا مىگردد، پس آرزو را دروغ انگاريد، ز
💠اين آرزوها هستند كه عقل انسان را غافل مىكنند. وقتى كه هدف پيدا كردن اين خواستهها شد، ديگر فكر نمىكند كه من بايد اين خواستهها را از راه درست و شرعى به دست بياورم يا از راه باطل و حرام، فكر نمىكند كه بايد در اين راه دين و ايمانم را هم بدهم، بايد تملّق بگويم و چاپلوسى كنم، يك چنين كسى عقلش غافل و خودش گمراه است. «و ينسى الذّكر» آرزوى دراز ياد خدا را از انسان مىبرد؛ خدا را فراموش مىكند، و طبيعى است كه چنين فردى فقط براى رسيدن به آمال خود تلاش و كوشش مىكند و در فكر حلال و حرام نيست.
شرح#خطبه_86
🔶 @Nahj_Et
💠الگوی انسان کامل
🔹پرهيزگار از گردابها رهايى يافته و از عهدۀ مشكلات بر آمده است. امام (ع) با كلمۀ «غمار» اشاره به مشكلاتى كردهاند كه انسانها در آن گرفتار مىشوند، مانند سختيها، غمها، و ناراحتيهايى كه طالبان دنيا به دليل از دست دادن دنيا به آن دچار مىشوند و يا براى تحصيل آن در تلاش و تكاپو غرق مىگردند. امّا شخص عارف به دنيا دل بسته نيست و از آن بابت غمى ندارد
#خطبه_87
🔶 @Nahj_Et
💠ارزش حفظ دوست
🔹شك نيست كه يكى از مهمترين سرمايۀ انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربهها و نظرات آنها بهرهگيرى كردن ضرورى است و جالب اينكه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايهگذارىهاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايهاى كه در اختيار هر كس هست به دست مىآيد و آن سرمايه گشادهرويى، ادب و حسن معاشرت است
#حکمت_12
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💠 «هيچ گاه دو دعوت مختلف و متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دو ضلالت و گمراهى است»
📘#حکمت_183
🔶 @Nahj_Et