eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️امام علی (علیه السلام): «همنشینی با نیکان نیکی می آورد مثل باد که وقتی به بوی خوش گذر می کند با خود بوی خوش می آورد.» 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به وضع حال بسيارى از مردم اشاره مى‌كند كه از مواهب مادى سو
💠ادامه حکمت۲۱۶ 🔹در واقع مى‌توان گفت: اين كلام حكيمانه از آيۀ شريفۀ 6 و 7 سورۀ «علق» برگرفته شده كه مى‌فرمايد: «كَلاّٰ إِنَّ‌ اَلْإِنْسٰانَ‌ لَيَطْغىٰ‌ * أَنْ‌ رَآهُ‌ اِسْتَغْنىٰ‌» ؛ چنين نيست به يقين انسان طغيان مى‌كند از اين‌كه خود را بى‌نياز ببيند». گرچه بعضى از مفسران، انسان را در آيۀ مورد نظر، خصوص «ابو جهل» دانسته‌اند كه مرد ثروتمند و طغيانگرى بود و به مبارزه با پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله پرداخت؛ ولى به يقين، انسان در اينجا مفهومى كلى دارد كه به گروه كثيرى از نوع بشر اشاره مى‌كند و ابوجهل و امثال آن مصداق‌هاى روشنى از آن هستند 🔶 @Nahj_Et
💠 سزاوارترین مردم به عفو وبخشودن، تواناترین ایشان است به کیفر رساندن. 🔶 عفو و گذشت، یکی از بهترین راه های شکر نعمت توانمندی است؛ 🔷 یکی از عناصر حیات اجتماعی، عفو و گذشت است. اگر همه مردم در گرفتن حقوق خویش، سخت گیر با شند وازکوچک ترین لغزشی چشم پوشی نکنن، زندگی بسیار تلخ می شود و روح صفا و صمیمیت و همکاری به کلی از جا معه رخت بر می بندد و نتیجه ای جز افسردگی و خشم ندارد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين بيان كوتاه و پرمعنا از يكى از مواد معطر يعنى مِشك تعريف و تمجيد مى‌كند، مى‌فرمايد: «مشك، عطر خوبى است حملش سبك و عطرش بسيار خوب است»؛ (نِعْمَ‌ الطِّيبُ‌ الْمِسْكُ‌ خَفِيفٌ‌ مَحْمِلُهُ‌ عَطِرٌ رِيحُهُ‌). بوى خوش در اسلام و مخصوصاً احاديث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمۀ هدى عليهم السلام بسيار مدح شده است و به مسلمانان دستور داده‌اند كه از عطريات استفاده كنند و هميشه خوشبو باشند و مخصوصاً به‌هنگام نماز از بوى خوش استفاده نمايند. مرحوم كلينى در جلد ششم كافى از امام سجاد عليه السلام نقل مى‌كند كه آن حضرت ظرفى داشت كه در آن مشك بود و در كنار سجده‌گاهش مى‌گذاشت و هنگامى كه مى‌خواست وارد نماز شود از آن بر مى‌داشت و خود را خوشبو مى‌ساخت؛ (كَانَتْ‌ لِعَلِى بْنِ‌ الْحُسَينِ‌ عليه السلام قَارُورَةُ‌ مِسْكٍ‌ فِى مَسْجِدِهِ‌ فَإِذَا دَخَلَ‌ لِلصَّلَاةِ‌ أَخَذَ مِنْهُ‌ فَتَمَسَّحَ‌ بِهِ‌) . در حديث ديگرى آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: «صَلاةُ‌ مُتَطَيبٍ‌ أَفْضَلُ‌ مِنْ‌ سَبْعِينَ‌ صَلَاةً‌ بِغَيرِ طِيبٍ‌؛ نماز كسى كه خود را خوشبو مى‌كند برتر از هفتاد نماز بدون آن است». 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين بيان كوتاه و پرمعنا از يكى از مواد معطر يعنى مِشك تعريف و تمجيد مى‌كند،
💠🔹حتى براى روزه‌دار كه بوييدن گل‌ها مكروه است استفاده از عطريات نه تنها ممنوع نيست بلكه توصيه شده است: در روايتى مى‌خوانيم: «كَانَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عليه السلام إِذَا صَامَ‌ تَطَيبَ‌ بِالطِّيبِ‌ وَ يقُولُ‌ الطِّيبُ‌ تُحْفَةُ‌ الصَّائِمِ‌؛ امام صادق عليه السلام هنگامى كه روزه مى‌گرفت از عطر استفاده مى‌كرد و مى‌گفت: عطر تحفۀ روزه‌دار است». استفادۀ از عطر نه تنها در حال نماز و روزه بلكه در تمام حالات (جز در حال احرام) توصيه شده است تا آن‌جا كه دربارۀ پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «كَانَ‌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله ينْفِقُ‌ فِى الطِّيبِ‌ أَكْثَرَ مِمَّا ينْفِقُ‌ فِى الطَّعَامِ‌؛ آنچه پيامبر صلى الله عليه و آله براى عطر هزينه مى‌كرد بيش از آن بود كه براى غذا هزينه مى‌كرد» 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹انسان در دو حالت از نظر زندگى مادى در آسايش است: نخست اين كه مال و درآمد فراوانى داشته باشد كه ج
💠ادامه حکمت۱۴۱ 🔹هر كه بامش بيش برفش بيشتر. اين سخن شبيه چيزى است كه در كتاب «ادب الكتاب» آمده است كه مى‌گويد: «اَلْقَلُم أحَدُ اللِّسانَيْنِ‌ وَ الْعَمُّ‌ أحَدُ الْأَبَوَيْنِ‌ وَ قِلَّةُ‌ الْعِيالِ‌ أَحَدُ الْيَسارَيْنِ‌ وَ الْقَناعَةُ‌ أحَدُ الرِّزْقَيْنِ‌ وَ الْهَجْرُ أَحَدُ الْفِراقَيْنِ‌ وَ الْيَأْسُ‌ أَحَدُ النَّجْحَيْنِ‌ ؛ قلم يكى از دو زبان و عمو يكى از دو پدر و كمى عيال يكى از دو آسايش و قناعت يكى از دو روزى و قهر كردن يكى از دو فراق و مأيوس شدن يكى از دو پيروزى است». در اين‌كه آيا اين سخن امام عليه السلام تشويقى بر تحديد نسل به هنگام محدود بودن درآمدهاست يا نه اختلاف نظر است. بعضى معتقدند كه اين كلام حكيمانه ناظر به مسئلۀ تحديد نسل است و جامعۀ اسلامى را دعوت مى‌كند كه در صورت كمبودها، مواليد را كنترل كنند مبادا به زحمت بيفتند، در حالى كه جمعى ديگر عقيده دارند اين جمله چنين مفهومى را ندارد، بلكه تنها بيان واقعيت است و تسلى خاطرى است براى كسانى كه فرزندان كمى دارند و از آن رنج مى‌برند. درست مثل اين‌كه هرگاه كسى مركبى نداشته باشد به او مى‌گويند: نداشتن مركب سبب آسودگى از هزينه‌هاى مختلف آن است 🔶 @Nahj_Et
💠🔹از خطبه‌هاى امام عليه السّلام است كه در آن اندرزهاى مهمى به مردم مى‌دهد. خطبه در يك نگاه در بخش اوّل اين خطبه، امام عليه السّلام حمد و ثناى الهى را با تعبيراتى قرين مى‌كند كه راه خداشناسى را براى انسان هموار مى‌سازد و راه و روش شهادت به اخلاص را به انسان مى‌آموزد و اهميّت گواهى به توحيد و نبوّت را با تعبيرات پر معنايى نشان مى‌دهد. در بخش ديگرى از اين خطبه، همۀ مخاطبين را به تقواى الهى دعوت مى‌كند و آثار و بركات تقوا در وجود انسان را بر مى‌شمرد. در بخش سوّم، سخن از ناپايدارى دنيا و سرعت زوال نعمتها و ناتمام ماندن آرزوها و كم بودن فاصلۀ زندگى و مرگ مى‌گويد. در بخش چهارم اين خطبه با نصايح و اندرزهاى دقيق و حساب شده، همگان را به اطاعت پروردگار دعوت مى‌كند و از فراموشى جهان آخرت و گرفتار شدن در چنگال غفلت و عدم توجه به وضع دنياى زودگذر بر حذر مى‌دارد. ارتباط اين چهار بخش در ايجاد يك مجموعه، از اندرزهاى منسجم بر كسى پوشيده نيست. 🔶 @Nahj_Et
انسان و سرنوشت خود ✨💯⤵️ قرآن انسان را مدحها و ستایشها کرده و هم مذمتها و نکوهشها نموده است. عالی‌‏ترین مدحها و بزرگترین مذمت‌های قرآن درباره انسان است؛ او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چهارپایان پست‏تر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودی است که توانایی دارد جهان را مسخّر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد و هم می‌تواند به «اسفل سافلین» سقوط کند؛ این خود انسان است که باید درباره خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید. استاد مطهری، انسان در قرآن، ص7🇮🇷 🔶 @Nahj_Et
💠🔹مى‌دانيم برآوردن حوايج نيازمندان و حل مشكلات مردم از مهم‌ترين مستحبات و بهترين طاعات است تا آنجا كه در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم: «مَنْ‌ سَعَى فِي حَاجَةِ‌ أَخِيهِ‌ الْمُسْلِمِ‌ طَلَبَ‌ وَجْهِ‌ اللَّهِ‌ كَتَبَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَهُ‌ أَلْفَ‌ أَلْفِ‌ حَسَنَةٍ‌ يَغْفِرُ فِيهَا لِأَقَارِبِهِ‌ وَ جِيرَانِهِ‌ وَ إِخْوَانِهِ‌ وَ مَعَارِفِه؛ كسى كه براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و كوشش كند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامۀ اعمال او مى‌نويسد و حتى به سبب آن بستگان و همسايگان و برادران دينى و آشنايانش مشمول غفران الهى مى‌شوند». امام عليه السلام در اين گفتار نورانى‌اش شرايط كمال قضاى حوايج را در سه چيز خلاصه كرده، مى‌فرمايد: «برآوردن حاجات مردم كامل نمى‌شود مگر به سه چيز كوچك شمردنش تا بزرگ گردد و مكتوم داشتنش تا آشكار شود و تعجيل در آن تا گوارا گردد»؛ (لَا يَسْتَقِيمُ‌ قَضَاءُ‌ الْحَوَائِجِ‌ إِلَّا بِثَلَاثٍ‌: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ‌، وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ) . بسيارند كسانى كه وقتى حاجت نيازمندى را بر مى‌آورند آن را بزرگ مى‌شمرند و همه جا عنوان مى‌كنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه‌اى كه حاجتمند، خسته و شرمنده مى‌شود. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا