💠2.شرح وتفسیر حکمت 133💠
🌸البته آنها كه دنيا را هدف مى بينند براى آنان قرارگاه است و آنان كه به عنوان وسيله اى به آن مى نگرند گذرگاه است.
🍃سپس امام(عليه السلام) اشاره به اين دو گروه كرده مى فرمايد: «مردم در آن (دنيا) دو گونه اند: بعضى خود را فروختند و خويش را هلاك كردند و بعضى خود را خريدند و آزاد كردند»;
(وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا).🌹
🌿جمله اوّل اشاره به كسانى است كه دنيا را «دار مقرّ» مى دانند و جمله دوم ناظر به كسانى است كه آن را «دار ممرّ» مى شمارند (به اصطلاح اين دو جمله نسبت به دو جمله پيشين از قبيل لف و نشر غير مرتب است).🌿
@nahjamira
🔻
امام علی علیه السلام:
آنچه بخوری برود و آنچه بخورانی فراوان و پر برکت شود.
📚 غررالحکم
@nahjamira
💠3.شرح و تفسیر حکمت 133
تعبير به «بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ» اشاره به اين است كه تمام سرمايه وجود انسان عمر و حيات و زندگى اوست. هنگامى كه آن را به متاع اندك دنيا و لذت ها و هوس هاى آلوده آن معاوضه كند، گويى خود را فروخته و به صورت برده اى درآمده است و در نتيجه موجب هلاكت خود شده است، زيرا در سراى ديگر جايگاه امنى ندارد.
🍀🍀🍀
جمله دوم «ابْتَاعَ نَفْسَهُ: خود را خريدارى كرده» اشاره به اين است كه گويى قبلاً اسير نفس و برده شيطان بوده سپس با اطاعت پروردگار خود را خريدارى كرده و آزاد نموده است.🌸
در ضمن از اين تعبير پرمعناى امام(عليه السلام) استفاده مى شود كه آزادى حقيقى در پيروى از فرمان خداست و آنچه را بعضى آزادى مى پندارند نوعى اسارت در چنگال هوا و هوس و خواسته هاى شيطانى است. آرى بايد نسبت به نفس خويش امير👑 بود نه اسير.
به گفته شاعر:
🔹اسير نفس نشد يك زمان علىّ ولىّ🔹
🔹اسير نشد كه بر مؤمنين امير آيد🔹
🔹اسير نفس كجا و امير خلق كجا🔹
🔹كه سربلند نشد آن كه سر به زير آمد🔹
در حديث ديگرى از همان حضرت در غررالحكم نقل شده است كه فرمود:
«اُنْظُرْ إلَى الدُّنْيا نَظَرَ الزّاهِدِ الْمُفارِقِ وَلا تَنْظُرْ إِلَيْها نَظَرَ الْعاشِقِ الْوامِقِ
به دنيا همچون زاهدى كه مى خواهد از آن جدا شود نگاه كن نه همچون عاشق دلداده»
🍃🍃🍃
#پایان
@nahjamira
#حکمت134
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : لَا یَکُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقاً حَتَّی یَحْفَظَ أَخَاهُ فِی ثَلَاثٍ فِی نَکْبَتِهِ وَ غَیْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ .✨
🔸🔹🔸🍃🔹💠🔹🍃🔹🔸🔹
🍎و درود خدا بر او فرمود: دوست، دوست نیست مگر آنکه حقوق برادرش را در سه جایگاه نگهبان باشد، در روزگار گرفتاری، آن هنگام که حضور ندارد، و پس از مرگ.
@nahjamira
💠1.شرح و تفسير حکمت134
✅ دوست واقعى
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به بعضى از شرايط مهم دوستى كرده
✨ مى فرمايد: «دوست انسان، دوست نخواهد بود مگر اين كه برادر خود را در سه حالت فراموش نكند: به هنگامى كه دنيا به او پشت مى كند و در زمانى كه غايب است و پس از مرگش» . ✨
🌙شك نيست كه انسان در زندگى خود نيازمند به دوستانى است كه در مشكلات به او كمك كنند و در زمان راحتى مونس انسان باشند،
🦋زيرا روح اجتماعى انسان از يك سو و نيازهاى گسترده اى كه دارد و به تنهايى قادر به رسيدن به آنها نيست از سوى ديگر ايجاب مى كند كه يارانى براى خود انتخاب كند; ولى اين ياران مختلف اند;
🐛🐛
گروهى مانند تاجرانند كه دائماً انتظار دارند در مقابل خدمتى، خدمتى به آنان شود و طبيعى است كه هر وقت از دوست خود بهره اى نداشته باشند او را براى هميشه رها مى كنند.❗️
@nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 شفاهست!
اگر....
🔉#حجت_الاسلام_عالی .
@nahjamira
.
ای آینه هرچند نگاهم سنگ است
هرچند کُمِیت چشم هایم لنگ است
گویند: تو را دیده هرآنکس مرده
یک عمر دلم برای مردن تنگ است
#حامدفلاحیراد
@nahjamira
سلام.
ان شاء الله امشب طبق روال هفته های قبل (اگر خطبه 16تمام نشده باشه) خطبه یا نامه میگذارم.
نهج البلاغه 📜
#خطبه16 [ بخش چهارم ] حَقٌّ وَ باطِلٌ، وِ لِکُلٍّ اَهْلٌ، فَلَئِنْ اَمِرَ الْباطِلُ لَقَدیماً فَع
#خطبه16
[ بخش پنجم]
🍀 قال السید الشریف: واقول: ان فی هذا الکلام الادنى من مواقع الاحسان مالا تبلغه مواقع الاستحسان، و ان حظ العجب منه أکثر من حظ العجب به.
🌸 و فیه ـ مع الحال التی وصفنا ـ زوائد من الفصاحة لا یقوم بها لسان، و لا یَطَّلع فجها إنسان، و لا یعرف ما أقوال إلا من ضرب فی هذه الصناعة بحق، و جرى فیها على عرق «و ما یَعْقِلُهَا إلا العَالِمونَ».
🍃🔮🎾🎾🔮🍃🎾🎾🔮🍃🎾
مرحوم سيّدرضى به دنبال اين سخن مى گويد:
در اين کلام که از فصيحترين سخنان است لطايفى نهفته که جز سخن سنجان به آن نمى رسند و بيش از آنچه ما از آن در شگفتى فرو مى رويم شگفتيها از آن شگفت زده مى شوند.
🌸
اضافه بر اين، ريزه کارى هايى از فصاحت در آن وجود دارد که نه زبان، قادر به شرح آن است و نه هيچ انسانى به عمق آن مى رسد و نه آنچه را که من به آن اشاره مى کنم کسى جز آنان که در فصاحت پيشگامند، مى توانند درک کنند «و ما يعقلها الاّ العالمون».✨🌸
@nahjamira
براى آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده، كه تو را از آنچه مى آيد باز مى دارد
#امام_علی_علیه_السلام
#غررالحكم_حدیث10434
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
💠1.شرح و تفسير حکمت134 ✅ دوست واقعى امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به بعضى از شرايط م
2🔮شرح و تفسيرحکمت134
🌿گروه ديگرى هستند كه گرچه در برابر هر خدمت انتظار خدمتى دارند; ولى خدمات پيشين را فراموش نمى كنند و به پاس آنها دوست خود را در مشكلات يارى مى دهند;
اما هنگامى كه تصور مى كنند پاداش خدمت هاى پيشين او را داده اند رهايش مى سازند.
🌼🍄
گروه سومى نيز هستند كه دوستى آنها بر اساس محبت است و صفا و صداقت نه نتيجه خدمت و كارى شبيه تجارت
🍎آنها به هنگام قدرت به دوستان خود خدمت مى كنند و انتظار پاسخى از آنها ندارند و به همين دليل به هنگام بروز مشكلات براى دوستان خود هرگز آنها را رها نمى سازند و همچنان به اصول اخوت و دوستى وفادارند.👌
@nahjamira
3🔮شرح و تفسيرحکمت134
✅
امام(عليه السلام) در اين كلام پربارش اشاره به اين گروه(گروه سوم) مى كند كه دوستان حقيقى و واقعى اند;
🌸 آنها در سه زمان دوست خود را فراموش نمى كنند; به هنگام «نكبت» آنها در چنين زمانى در كنار دوست خود مى ايستند، به او كمك مى كنند، تسلى خاطر مى دهند، غمگسار و وفادارند.
🌱🌱🍎🍏
«نكبت» در اصل به معناى انحراف از مسير است همان گونه كه در قرآن مجيد آمده «(وَإِنَّ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالاْخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ); امّا كسانى كه به آخرت ايمان ندارند از اين راه منحرف مى شوند».
⭕️ ازاين رو هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند از آن تعبير به نكبت دنيا مى كنند و از آنجا كه بروز مشكلات، مصائب و بلاها مصداق نكبت است بسيارى از ارباب لغت نكبت را به معناى بلا و مصيبت تفسير كرده اند.
شاعر نيز مى گويد:
دوست آن باشد كه گيرد دست دوست *** در پريشان حالى و درماندگى
@nahjamira