May 11
#حکمت1
✅ قَالَ ( علیه السلام ) : کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ .
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
درود خدا بر او فرمود: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
@nahjamira
🔰شرح و تفسیر#حکمت1
[بهترين روش در فتنه ها]
✅ براى روشن شدن محتواى اين کلام بسيار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسير شود:
🔶 فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود
🍃 سپس به معناى هرگونه آزمايش و #امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اينجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
📝لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائيدن مکرر پيوسته در پستانش شير است (لبون به معناى شير دار است از ماده لبن)
#نهج_البلاغه
@nahjamira
🌟 و ابن لبون به بچه چنين شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است;
نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شيرى
✅ (زيرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به اين ترتيب هيچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
🦋🦋 🦋 🦋 🦋🦋
🌸 از اينجا روشن مى شود که هدف امام اين است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و #فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با يکديگر نبايد آلت دست اين و آن شود;
بايد خود را دور نگه دارد و به هيچ يک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
@nahjamira
#حکمت2
💠وَ قَالَ ( علیه السلام ) : أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ .💠
⚜⚜⚜ ⚜ 🔱 ⚜ ⚜⚜⚜
🌿و درود خدا بر او فرمود: آنکه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده،
💥و آنکه راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده💥،
🌱 و آن که زبان را بر خود، حاکم کند، خود را بی ارزش کرده است.
@nahjamira
✴️شرح و تفسیر#حکمت2
[از اين کارها بپرهيز]
✅ امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است. نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است». (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ).
🌸 واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و
🍃 تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود
☢ بديهى است که افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و
دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
✴️شرح و تفسیر#حکمت2 [از اين کارها بپرهيز] ✅ امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و
🌷 رسول خدا(صلى الله عليه وآله) درباره خطر اين صفت مذموم مخصوصاً براى علما وارد شده است که فرمود:
🔶 «إن الصّفاة الزّلال الذي لا تَثْبُتُ عَلَيْهِ أقْدامُ».
🌸 و عجيب اين که هنگامى که طمع فزونى يابد کارهايى از انسان سر مى زند که کاملاً احمقانه است;
🌷شبيه آنچه درباره طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده
که بسيارى از اوقات هنگامى که راه مى رفت دامن خود را به دست مى گرفت و آن را در برابر آسمان باز نگه مى داشت و مى گفت:
😀شنيده ام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مى گذارند شايد تخم آن پرنده در دامن من بيفتد.
◀️نقطه مقابل طمع #قناعت است که سبب عزت آدمى مى شود
🍃 همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ; آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود».
🌸 و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن * گردن بى طمع بلند بود!
#نهج_البلاغه
@nahjamira
کس دل به اختیار به مهرت نمیدهد
دامی نهادهای که گرفتار میکنی
#اربعین
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🙏
#مناسبتی
@nahjamira
@Do_khatroze
🌷ادامه تفسیرحکمت2
🌷در دومين نکته مى فرمايد: «کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»;
🚫 (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ).
🛑 روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد
❗️يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده;✅
❌ اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى 😞انسان نخواهد داشت.
🌸 در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
#نهج_البلاغه
#حدیث
https://eitaa.com/nahjamira
✴️آن گاه امام(عليه السلام) در جمله سوم مى فرمايد: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود»;
(وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ).
🔰منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد.
🚫 بديهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند
‼️ که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد #اختلاف در ميان مردم
📛و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود.
#نهج_البلاغه #حدیث
https://eitaa.com/nahjamira