نهج البلاغه 📜
🎇🎇🎇 🎇 #حکمت133 🍃وَ قَالَ ( علیه السلام ) : الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ ف
1.شرح و تفسير حکمت 133
🍃در ميان آزادى و اسارت
امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه به حقيقت دنيا اشاره كرده و كسانى را كه در دنيا هستند به اعتبار استفاده درست و نادرست به دو گروه تقسيم مى كند:
⭐️🌙
نخست مى فرمايد: «دنيا سراى عبور است نه سراى اقامت»; (الدُّنْيَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ).❣
♻️🔅
تعبيرى كه در آيه شريفه 39 سوره «غافر» آمده (وَإِنَّ الاْخِرَةَ هِىَ دَارُ الْقَرَارِ) نيز از نظر مفهوم كلام اين پيام را به ما مى دهد كه دنيا دار قرار نيست بلكه فقط گذرگاهى است.🌻
البته آنها كه دنيا را هدف مى بينند براى آنان قرارگاه است و آنان كه به عنوان وسيله اى به آن مى نگرند گذرگاه است.🌱
@nahjamira
💠2.شرح وتفسیر حکمت 133💠
🌸البته آنها كه دنيا را هدف مى بينند براى آنان قرارگاه است و آنان كه به عنوان وسيله اى به آن مى نگرند گذرگاه است.
🍃سپس امام(عليه السلام) اشاره به اين دو گروه كرده مى فرمايد: «مردم در آن (دنيا) دو گونه اند: بعضى خود را فروختند و خويش را هلاك كردند و بعضى خود را خريدند و آزاد كردند»;
(وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا).🌹
🌿جمله اوّل اشاره به كسانى است كه دنيا را «دار مقرّ» مى دانند و جمله دوم ناظر به كسانى است كه آن را «دار ممرّ» مى شمارند (به اصطلاح اين دو جمله نسبت به دو جمله پيشين از قبيل لف و نشر غير مرتب است).🌿
@nahjamira
🔻
امام علی علیه السلام:
آنچه بخوری برود و آنچه بخورانی فراوان و پر برکت شود.
📚 غررالحکم
@nahjamira
💠3.شرح و تفسیر حکمت 133
تعبير به «بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ» اشاره به اين است كه تمام سرمايه وجود انسان عمر و حيات و زندگى اوست. هنگامى كه آن را به متاع اندك دنيا و لذت ها و هوس هاى آلوده آن معاوضه كند، گويى خود را فروخته و به صورت برده اى درآمده است و در نتيجه موجب هلاكت خود شده است، زيرا در سراى ديگر جايگاه امنى ندارد.
🍀🍀🍀
جمله دوم «ابْتَاعَ نَفْسَهُ: خود را خريدارى كرده» اشاره به اين است كه گويى قبلاً اسير نفس و برده شيطان بوده سپس با اطاعت پروردگار خود را خريدارى كرده و آزاد نموده است.🌸
در ضمن از اين تعبير پرمعناى امام(عليه السلام) استفاده مى شود كه آزادى حقيقى در پيروى از فرمان خداست و آنچه را بعضى آزادى مى پندارند نوعى اسارت در چنگال هوا و هوس و خواسته هاى شيطانى است. آرى بايد نسبت به نفس خويش امير👑 بود نه اسير.
به گفته شاعر:
🔹اسير نفس نشد يك زمان علىّ ولىّ🔹
🔹اسير نشد كه بر مؤمنين امير آيد🔹
🔹اسير نفس كجا و امير خلق كجا🔹
🔹كه سربلند نشد آن كه سر به زير آمد🔹
در حديث ديگرى از همان حضرت در غررالحكم نقل شده است كه فرمود:
«اُنْظُرْ إلَى الدُّنْيا نَظَرَ الزّاهِدِ الْمُفارِقِ وَلا تَنْظُرْ إِلَيْها نَظَرَ الْعاشِقِ الْوامِقِ
به دنيا همچون زاهدى كه مى خواهد از آن جدا شود نگاه كن نه همچون عاشق دلداده»
🍃🍃🍃
#پایان
@nahjamira
#حکمت134
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : لَا یَکُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقاً حَتَّی یَحْفَظَ أَخَاهُ فِی ثَلَاثٍ فِی نَکْبَتِهِ وَ غَیْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ .✨
🔸🔹🔸🍃🔹💠🔹🍃🔹🔸🔹
🍎و درود خدا بر او فرمود: دوست، دوست نیست مگر آنکه حقوق برادرش را در سه جایگاه نگهبان باشد، در روزگار گرفتاری، آن هنگام که حضور ندارد، و پس از مرگ.
@nahjamira
💠1.شرح و تفسير حکمت134
✅ دوست واقعى
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به بعضى از شرايط مهم دوستى كرده
✨ مى فرمايد: «دوست انسان، دوست نخواهد بود مگر اين كه برادر خود را در سه حالت فراموش نكند: به هنگامى كه دنيا به او پشت مى كند و در زمانى كه غايب است و پس از مرگش» . ✨
🌙شك نيست كه انسان در زندگى خود نيازمند به دوستانى است كه در مشكلات به او كمك كنند و در زمان راحتى مونس انسان باشند،
🦋زيرا روح اجتماعى انسان از يك سو و نيازهاى گسترده اى كه دارد و به تنهايى قادر به رسيدن به آنها نيست از سوى ديگر ايجاب مى كند كه يارانى براى خود انتخاب كند; ولى اين ياران مختلف اند;
🐛🐛
گروهى مانند تاجرانند كه دائماً انتظار دارند در مقابل خدمتى، خدمتى به آنان شود و طبيعى است كه هر وقت از دوست خود بهره اى نداشته باشند او را براى هميشه رها مى كنند.❗️
@nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 شفاهست!
اگر....
🔉#حجت_الاسلام_عالی .
@nahjamira
.
ای آینه هرچند نگاهم سنگ است
هرچند کُمِیت چشم هایم لنگ است
گویند: تو را دیده هرآنکس مرده
یک عمر دلم برای مردن تنگ است
#حامدفلاحیراد
@nahjamira
سلام.
ان شاء الله امشب طبق روال هفته های قبل (اگر خطبه 16تمام نشده باشه) خطبه یا نامه میگذارم.
نهج البلاغه 📜
#خطبه16 [ بخش چهارم ] حَقٌّ وَ باطِلٌ، وِ لِکُلٍّ اَهْلٌ، فَلَئِنْ اَمِرَ الْباطِلُ لَقَدیماً فَع
#خطبه16
[ بخش پنجم]
🍀 قال السید الشریف: واقول: ان فی هذا الکلام الادنى من مواقع الاحسان مالا تبلغه مواقع الاستحسان، و ان حظ العجب منه أکثر من حظ العجب به.
🌸 و فیه ـ مع الحال التی وصفنا ـ زوائد من الفصاحة لا یقوم بها لسان، و لا یَطَّلع فجها إنسان، و لا یعرف ما أقوال إلا من ضرب فی هذه الصناعة بحق، و جرى فیها على عرق «و ما یَعْقِلُهَا إلا العَالِمونَ».
🍃🔮🎾🎾🔮🍃🎾🎾🔮🍃🎾
مرحوم سيّدرضى به دنبال اين سخن مى گويد:
در اين کلام که از فصيحترين سخنان است لطايفى نهفته که جز سخن سنجان به آن نمى رسند و بيش از آنچه ما از آن در شگفتى فرو مى رويم شگفتيها از آن شگفت زده مى شوند.
🌸
اضافه بر اين، ريزه کارى هايى از فصاحت در آن وجود دارد که نه زبان، قادر به شرح آن است و نه هيچ انسانى به عمق آن مى رسد و نه آنچه را که من به آن اشاره مى کنم کسى جز آنان که در فصاحت پيشگامند، مى توانند درک کنند «و ما يعقلها الاّ العالمون».✨🌸
@nahjamira
براى آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده، كه تو را از آنچه مى آيد باز مى دارد
#امام_علی_علیه_السلام
#غررالحكم_حدیث10434
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
💠1.شرح و تفسير حکمت134 ✅ دوست واقعى امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به بعضى از شرايط م
2🔮شرح و تفسيرحکمت134
🌿گروه ديگرى هستند كه گرچه در برابر هر خدمت انتظار خدمتى دارند; ولى خدمات پيشين را فراموش نمى كنند و به پاس آنها دوست خود را در مشكلات يارى مى دهند;
اما هنگامى كه تصور مى كنند پاداش خدمت هاى پيشين او را داده اند رهايش مى سازند.
🌼🍄
گروه سومى نيز هستند كه دوستى آنها بر اساس محبت است و صفا و صداقت نه نتيجه خدمت و كارى شبيه تجارت
🍎آنها به هنگام قدرت به دوستان خود خدمت مى كنند و انتظار پاسخى از آنها ندارند و به همين دليل به هنگام بروز مشكلات براى دوستان خود هرگز آنها را رها نمى سازند و همچنان به اصول اخوت و دوستى وفادارند.👌
@nahjamira
3🔮شرح و تفسيرحکمت134
✅
امام(عليه السلام) در اين كلام پربارش اشاره به اين گروه(گروه سوم) مى كند كه دوستان حقيقى و واقعى اند;
🌸 آنها در سه زمان دوست خود را فراموش نمى كنند; به هنگام «نكبت» آنها در چنين زمانى در كنار دوست خود مى ايستند، به او كمك مى كنند، تسلى خاطر مى دهند، غمگسار و وفادارند.
🌱🌱🍎🍏
«نكبت» در اصل به معناى انحراف از مسير است همان گونه كه در قرآن مجيد آمده «(وَإِنَّ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالاْخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ); امّا كسانى كه به آخرت ايمان ندارند از اين راه منحرف مى شوند».
⭕️ ازاين رو هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند از آن تعبير به نكبت دنيا مى كنند و از آنجا كه بروز مشكلات، مصائب و بلاها مصداق نكبت است بسيارى از ارباب لغت نكبت را به معناى بلا و مصيبت تفسير كرده اند.
شاعر نيز مى گويد:
دوست آن باشد كه گيرد دست دوست *** در پريشان حالى و درماندگى
@nahjamira