eitaa logo
نهج البلاغه 📜
1.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
591 ویدیو
27 فایل
📍مطالعه ترتیبی کتاب ارزشمند نهج البلاغة 🖇به همراه شرح مختصر ارتباط با ادمین 👇 Yazahra256 کپی آزاد به شرط: _ 5صلوات جهت تعجیل در امر فرج
مشاهده در ایتا
دانلود
🍎13🍎 🍃 از سويى ديگر در حديثى از همان حضرت كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: «العالِمُ حَىٌّ وَإنْ كانَ مَيِّتاً، الْجاهِلُ مَيِّتٌ وَإنْ كانَ حَيّاً; عالم زنده است، هرچند از دنيا رفته باشد و جاهل مرده، هرچند در زمره زندگان باشد». 🍏🍎 روشن مى شود كه در فرهنگ اسلام علم و عالم و دانشمند حرف اول را مى زنند و ساير مواهب الهى تحت سلطه و سيطره آنهاست. 💠حاملان علم چند گروهند امام(عليه السلام) در اين بخش از كلام نورانى و پربار و حكمت آميزش بعد از ذكر اهميت علم و علما و برترى علم بر مال و ثروت مى فرمايد: «(بدان اى كميل) در اينجا علم فراوانى است ـ و با دست اشاره به سينه مباركش كرد ـ »; (هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً ـ وَأَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ ـ).✨✅ 🔮سپس فرمود: «اى كاش افراد لايقى براى آن مى يافتم (تا به آنها تعليم دهم)»; (لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً). ⭕️منظور از اين علم چه علمى است؟ به نظر مى رسد علوم مربوط به صفات جمال و جلال خداوند و عرفان ذات مقدسش و اسرار جهان آفرينش و مقامات انبيا و اوليا و حوادث مربوط به آينده باشد كه اين علوم را همه كس ندارد⬅️ بلكه جمعى از پاكان و و اولياء الله و اتقيا مى توانند حامل اين علوم باشند و از آن به طور صحيح استفاده کنند. 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. هــر کــس بـه مقامـات رسیــد از همــه ی دهــر در زندگـــــے اش نــوکــر دربــار علــــے بـــود (ع)💕 @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔮 💠و من کلام له ( علیه السلام ) > قاله للأشعث بن قیس و هو علی منبر الکوفة یخطب، فمضی فی بعض کلامه شی‏ء اعترضه الأشعث فیه، فقال یا أمیر المؤمنین، هذه علیک لا لک ، فخفض علیه السلام إلیه بصره ثم قال < ✨مَا یُدْرِیکَ مَا عَلَیَّ مِمَّا لِی عَلَیْکَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللَّاعِنِینَ حَائِکٌ ابْنُ حَائِکٍ مُنَافِقٌ ابْنُ کَافِرٍ 🔸وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَکَ الْکُفْرُ مَرَّةً وَ الْإِسْلَامُ أُخْرَی فَمَا فَدَاکَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُکَ وَ لَا حَسَبُکَ 🔮🔮🌗🔮🔮🔮🌔🔮🔮 🌾 خطبه ۱۹- به اشعث بن قیس ➖سوابق تاریخی نکوهیده اشعث بن قیس 📌از سخنان آن حضرت است به اشعث بن قيس. امام بر منبر كوفه سخنراني مي فرمود، در ضمن گفتارش مطلبي عنوان كرد كه اشعث بر آن حضرت اعتراض نموده، گفت: يا اميرالمؤمنين اين مطلب به زيان توست نه به سودت. امام نگاهش را به او دوخت و فرمود: 🔸چه کسی تو را آگاهاند که چه چیزی به سود، یا زیان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت کنندگان، بر تو باد ای متکبر متکبر زاده، منافق پسر کافر، ‼️ سوگند به خدا، تو یکبار در زمان کفر و بار دیگر در حکومت اسلام، اسیر شدی، و مال و خویشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فریادت برسد... 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ 🌹استغفار هفتاد بند امیر المومنین🌹 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ دَخَلْتُ فِیهِ بِحُسْنِ ظَنِّی بِکَ أَنْ لَا تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ وَ رَجَوْتُکَ لِمَغْفِرَتِهِ فَأَقْدَمْتُ عَلَیْهِ وَ قَدْ عَوَّلْتُ نَفْسِی عَلَى مَعْرِفَتِی بِکَرَمِکَ أَنْ لَا تَفْضَحَنِی بَعْدَ أَنْ سَتَرْتَهُ عَلَیَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. 📝ترجمه ی بند ۲۳ بار خدایا ❗️ از تو آمرزش میطلبم 🙏🏻 برای هر گناهی که وارد آن شدم 🚶🏻 به واسطه ی حسن ظنّ به تو که مرا بر آن عذاب نمیکنی 🔆 و امیدوار بودم که آن را می آمرزی پس به آن اقدام کردم 🤦🏻‍♂ در حالی که اتّکای من بر کَرَمی بود که از تو می شناختم، که دیگر پس از آن که آن را بر من پوشاندی رسوایم نمیکنی🍂 پس بر محمد و آل محمد 🌷درود فرست و این گونه گناهان را بر من بیامرز ای بهترین آمرزندگان!🍃 ماه استغفار @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔮 🌓 وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَی قَوْمِهِ السَّیْفَ وَ سَاقَ إِلَیْهِمُ الْحَتْفَ لَحَرِیٌّ أَنْ یَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لَا یَأْمَنَهُ الْأَبْعَدُ . السید الشریف : یرید ( علیه السلام ) أنه أسر فی الکفر مرة و فی الإسلام مرة . 🍃و أما قوله ( علیه السلام ) دل علی قومه السیف فأراد به حدیثا کان للأشعث مع خالد بن الولید بالیمامة غر فیه قومه و مکر بهم حتی أوقع بهم خالد و کان قومه بعد ذلک یسمونه عرف النار و هو اسم للغادر عندهم . 🔮🔮🔮🌗🔮🔮🌔🔮🔮🔮 💢آن کس که خویشان خود را به دم شمشیر سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند، سزاوار است که بستگان او بر وی خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند. 🍃(منظور امام (ع) این است که اشعث ابن قیس یک بار وقتی که کافر بود اسیر شد و بار دیگر آنگاه که مسلمان شد و شمشیرها را به سوی قبیله اش راهنمایی کرد،♨️ ⚠️ مربوط به جریانی است که اشعث قبیله خود را فریب داد تا خالد بن ولید، آنها را غافلگیر کند و از دم شمشیر🗡 بگذراند که پس از آن خیانت او را با لقب (عرف النار) چیزی که آتش🔥 را بپوشاند، می نامیدند و این لقبی بود که به نیرنگباز می دادند). 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
امام على عليه السلام: هر كه تلخى دوا را تحمل نكند، درد و بيمارى اش ادامه يابد مَن لم يَحتَمِلْ مَرارَةَ الدواءِ دامَ ألَمُهُ غررالحكم حدیث 9209 @nahjamira
نهج البلاغه 📜
🍎13#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎 🍃 از سويى ديگر در حديثى از همان حضرت كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: «العا
🍎14🍎 ✨امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن از چهار گروه نام مى برد كه هيچ كدامشان شايسته حمل اين علوم الهى و اسرارآميز نيستند. 🍏🍏 در مورد گروه اول مى فرمايد: 💫«آرى كسى را مى يابم كه زود درك مى كند ولى (از نظر تقوا) قابل اطمينان و اعتماد نيست و دين را وسيله دنيا قرار مى دهد و از نعمت خدا بر ضد بندگانش استفاده مى كند و از دلائل الهى بر ضد اوليائش كمك مى گيرد»;💫 (بَلَى أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُون عَلَيْهِ، مُسْتَعْمِلاً آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا، وَمُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ، وَبِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِهِ). 🍋🍋🍋 «لَقِن» به معناى زيرك و باهوش است.✔️ 🍁اين گروه همان عالمان بى تقوا هستند كه از نظر علمى ممكن است مراحلى را طى كرده باشند; ولى از نظر تعهد و احساس مسئوليت الهى پايشان لنگ است. ❌❌ اينها همان عالمانى هستند كه در دستگاه خلفاى جور و سلاطين ظالم توجيه گر اعمالشان بوده و تاريخ افرادى از اين قبيل را به خاطر دارد كه حتى گاه براى حفظ موقعيتشان به ريختن بى گناهان مى دادند و اينها خطرناك ترين دشمنان اسلامند.📛 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍎15🍎 🍃در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: ✨«الدِّينَارُ دَاءُ الدِّينِ وَالْعَالِمُ طَبِيبُ الدِّينِ فَإِذَا رَأَيْتُمُ الطَّبِيبَ يَجُرُّ الدَّاءَ إِلَى نَفْسِهِ فَاتَّهِمُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّهُ غَيْرُ نَاصِح لِغَيْرِهِ; دينار موجب بيمارى دين است و عالِم طبيب دين است. هرگاه ديديد طبيب عوامل بيمارى را به سوى خود مى كشد او را در طبّش متهم سازيد و بدانيد (كسى كه به خودش رحم نمى كند) خيرخواه ديگران نيست».✨ 🍏🍏🍎🍏🍏🍎🍏🍏🍎 💠سپس درباره گروه دوم مى فرمايد: «يا كسى كه مطيع حاملان حق است; اما چون بصيرتى به پيچ و خم هاى علم و شبهات ندارد با نخستين شبهه و ايراد، شك در دل او پيدا مى شود.‼️ ✴️ آگاه باش (اى كميل!) نه اين به درد مى خورد و نه آن»; (أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ، لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ، يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لاَِوَّلِ عَارِض مِنْ شُبْهَة. أَلاَ لاَ ذَا وَلاَ ذَاكَ). ✳️«اَحْناء» جمع «حِنْو» در اصل به هرچيزى گفته مى شود كه پيچ و خمى داشته باشد سپس به معناى جوانب نيز آمده است (چرا كه جوانب و اطراف اشيا غالباً انحنايى دارد). ⭕️اين گروه از يك نظر نقطه مقابل گروه اول اند... 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
farsi_hekmat_h147nahj.mp3
691.7K
🔉ترجمه گویای حکمت 147 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
📚انتخاب‌ها را جدی بگیریم، در قبال آیندگان مسئولیم یک غذاخوری بین‌ راهی بر در ورودیش با خط درشت نوشته بود: «شما در این مکان غذا میل بفرمایید، ما پول آن را از نوه شما دریافت ‌خواهیم کرد.» راننده‌ای با خواندن این تابلو، اتومبیلش را فوراً پارک کرد، وارد رستوران شد، ناهار مفصلی را سفارش داد و نوش جان کرد. بعد از خوردن غذا، سرش را پایین انداخت که بیرون برود ولی دید پیش‌خدمت با صورتحسابی بلند بالا جلویش سبز شده است. با تعجب پرسید: «مگر شما ننوشته‌اید پول غذا را از نوه من خواهید گرفت؟»پیش‌خدمت با خنده جواب داد: «چرا قربان، ما پول غذای امروز شما را از نوه‌تان خواهیم گرفت ولی این صورتحساب مربوط به پدربزرگ مرحوم شماست!» 🎯نتيجه اخلاقی: اين داستان حقيقتی را در قالب طنز بيان می‌کند که کاملاً مصداق دارد. ممکن است ما کارهایی را انجام دهيم که آيندگان مجبور به پرداخت بهای آن باشند. @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴24رجب سالروز فتح خیبر بدست امیرالمومنین (علیه السلام) ✨ 💥طوری ز چارچوب در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته💥 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
نهج البلاغه 📜
🍎15#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎 🍃در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم ك
🍎16🍎 ⭕️اين گروه از يك نظر نقطه مقابل گروه اول اند... 🍀 افرادى ضعيف الفكر و نادان و مغرور كه در برابر شبهه افكنان كاملا آسيب پذير اند، ميدان را خالى كرده و گاه به آن ها مى پيوندند.😓 🚨خطر اين گروه براى جهان اسلام و جامعه بشرى نيز كم نيست. 🍋🍋🍋 نمونه اين گروه جمعيت بودند; هنگامى كه به توطئه و نيرنگ عمرو عاص قرآن بالاى نيزه ها رفت فورا ميدان را رها كردند ☢و هنگامى كه شبهه افكنى شعار «لا حُكْمَ إلاّ لِلّه» را سر داد در برابر على(عليه السلام) قيام كردند كه چرا مسئله حكميت را پذيرفته اى و العياذ بالله نسبت كفر به آن حضرت دادند و امثال آنها در جامعه امروز ما نيز كم نيست. 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍎17🍎 ✨💠حضرت درباره گروه سوم مى فرمايد: «يا كسى كه اسير لذت است و در چنگال شهوات گرفتار آمده (و به همين دليل دين و ايمانش را در پاى لذات و شهواتش قربانى مى كند)»; (أَوْ مَنْهُوماً بِاللَّذَّةِ سَلِسَ الْقِيَادِ لِلشَّهْوَةِ).✨ 🔺«منهوم» به معناى شكم پرست و حريص است. 🔺«سَلِسَ الْقِياد» به كسى گفته مى شود كه به آسانى در برابر چيزى تسليم مى شود. 🍏🍏🍏🍋🍎🍎🍎 💠آن گاه به چهارمين گروه اشاره كرده مى فرمايد: ✨«يا كسى كه حريص به جمع مال و اندوختن آن است اين دو (اين گروه و گروه قبل) به هيچ وجه از دين داران نيستند و شبيه ترين موجودات به چهارپايانى هستند كه براى چَرا رها شده اند»; ⚡️(أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ وَ الاِدِّخَارِ، لَيْسَا مِنْ رُعَاةِ الدِّينِ فِي شَيْء، أَقْرَبُ شَيْء شَبَهاً بِهِمَا الاَْنْعَامُ السَّائِمَةُ). 🔺«مُغْرِم» كسى است كه عاشق و دلباخته چيزى باشد. 🔺«سائِمَة» حيوانى است كه در چراگاه رها شود. 🐑🐐🐄 مى دانيم چهارپايان جز خور و خواب و شهوت چيزى را درك نمى كنند و بيچاره انسان، اشرف مخلوقات، آن قدر تنزل كند كه همسوى با آن ها باشد يا دنبال عيش و نوش و شهوت است و يا مشغول جمع مال و ثروت.❌ 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
. 🔹ویژگی های حجت الهی 🔸فواید وجود حجت الهی در 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
🍎18🍎 🌱امام(عليه السلام) در پايان اين سخن مى فرمايد: «اين گونه علم با مرگ حاملانش مى ميرد»; (كَذَلِكَ يَمُوتُ الْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ).😞 ➖زيرا هيچ يك از اين گروه چهارگانه شايسته آن نيستند كه حامل علوم الهى باشند. 💢عالمانى كه حجت خدا در زمينند💢 💠امام(عليه السلام) در اين بخش از كلام خود كه در واقع جنبه استثنا از گفتار سابق را دارد مى فرمايد: «(درست است كه عالمان با عمل اندك اند و علم و دانش با مرگ حاملانش مى ميرد) ولى بار خدايا! آرى هرگز روى زمين از كسى كه به حجت الهى قيام كند خالى نمى شود...» 🍏🍏🍎🍏🍏🍋🍏🍏🍎🍏🍏 سپس امام(عليه السلام) به نكته مهمى درباره فوايد وجود حجت هاى الهى اعم از غائب و ظاهر پرداخته مى فرمايد: 🌱✨«وجود آنها به اين سبب است كه دلائل الهى و نشانه هاى روشن او هرگز باطل نگردد و از دست نرود»; (لِئَلاَّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَبَيِّنَاتُهُ).✨ 🍎اين سخن در واقع يكى از پاسخ ها براى سؤال معروفى است كه درباره فلسفه وجود امام غائب(عليه السلام) مى شود 🍋🍋 و آن اين كه امام غائب(عليه السلام)افزون بر اين كه وجودش سبب زمين و بركات الهى و تربيت و پرورش دل هاى آماده است، ⭕️ از طريق ولايت تكوينى همچون پرورش گل ها و ميوه ها به وسيله آفتاب پشت ابر، فايده ديگرى نيز دارد ✴️✳️ و آن اين است كه معارف اسلامى و حجج و بينات الهى و احكام شريعت را دست نخورده نگه مى دارد تا با گرد و غبار نسيان و بطلان بر آنها ننشيند و آيين حق نگردد تا زمانى كه ظاهر شود و همه را از اين آب زلال حيات بخش سيراب كند. 🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا 🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. من نگـويم كه خدا بود على! نه هـرگز! گر بشر بود خدا ، حضرت حـيدر مى شـد گر رسالت به نـبى ختم نمى شد ، بى شك مطمئنم كه عـلى نيز پـيمـبر مى شـد @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله امروز شرح وتفسیر رو تمام میکنیم.
💠 حدیث روز 💠 💎 ثمره یادآوری قیامت 🔻امام علی علیه‌السلام: مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ ❗️هر كس دورى سفر [قيامت] را ياد كند، آماده راه گردد. 📚 نهج‌البلاغه، ص ۱۲۲۲، حکمت ۲۷۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @nahjamira