3 💢تفسیرحکمت17
🔸در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در ميان آنها گروهى از پيران نيز وجود داشتند
✅ پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) اصرار داشت که پيران چهره جوان به خود بگيرند تا مايه ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها ديده نشود
⭕️ به همين دليل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد.
♻️ منتها براى اين که دشمنان اعم از يهود و مشرکان، از نکته اين کار باخبر نشوند و دوستان نيز احساس ضعف نکنند
⏪ پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) اين دستور را مستند به عدم شباهت با يهود کرد که اين کار را به خود اجازه نمى دادند.
@nahjamira
3💢تفسیرحکمت17
🌸 امام(عليه السلام) به اين نکته دقيق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است;
🔹 اگر موضوع تغيير يابد آن حکم نيز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و يا کافر مسلمان گردد حکم آن تغيير پيدا مى کند.
🔸امام(عليه السلام) مى فرمايد: ✨موضوع اين حکم رعب افکندن در دل دشمنان از طريق جوان نمايى پيران بوده و اين مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود
🌟 اما در عصر امام که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته بود و حکومت اسلامى تثبيت يافته بود...
@nahjamira
5💢تفسیرحکمت17
❣ نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از يهود، ديگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طريق رنگ کرد موهاى سفيد باقى نمانده بود.
🌸 در اينجا دو سؤال پيش مى آيد:
سؤال اول اين که ما معتقديم: «حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة;
✔️حلال و حرام اسلام تا دامنه قيامت تغيير ناپذير است».
و اين اصل با آنچه در اين حديث آمده چگونه سازگار است؟⁉️
🔅مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود پاسخ خوبى به اين سؤال داده است که با توضيحى آن را مى آوريم:
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
5💢تفسیرحکمت17 ❣ نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از يهود، ديگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دش
6💢تفسیرحکمت17
📚 احکام شرع دو گونه است:
🔶 احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشريع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغييرپذير نيست،
♻️ همچون قوانين ثابتى که در جهان آفرينش حکمفرماست
🔷 احکامى که بر اساس موضوعات متغير وارد شده است که با تغيير موضوع، حکم عوض مى شود;
❣ مثلا ما مى دانيم خريد و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود،
🌺 زيرا هيچ فايده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان يا پيوند اعضا💔 آثار حيات بخش دارد کاملاً قابل خريد و فروش به قيمت هاى بالاست.
امثال اين احکام در ميان احکام اسلامى کم نيست❗️.
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
6💢تفسیرحکمت17 📚 احکام شرع دو گونه است: 🔶 احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشريع شده مانند نم
7💢تفسیرحکمت17
⭕️مسئله رنگ آميزى موهاى سفيد که در اين کلام نورانى به آن اشاره شده است نيز از همين قبيل بوده،
✅ زيرا پغمبر اکرم در زمانى که يارانش کم و در ميان اين عده کم جمعى از ريش سفيدان بودند اين دستور را صادر کرد تا چهره پيرمردان جوان شود و سبب ترس دشمن گردد.
(علاوه بر اين که در روحيه خود آنها نيز اثر مى گذارد و روح جوانى در آنها جوانه مى زند.)❣
@nahjamira
8💢تفسیرحکمت17
☢ولى هنگامى که شرايط عوض شد و جمعيت مسلمانان آن اندازه فزونى يافت که وجود پيرمردان محاسن سفيد در ميان آنها تأثيرى در قوت و قدرت مسلمانان نداشت، طبعاً حکم هم عوض مى شود.
🌸 واضح است که حديث «حَلالُ مُحَمَّد» اشاره به بخش اول است.
🍀🌸🍀🍀🌸🍀
🌀شبيه اين موضوع چيزى است که در بعضى از روايات آمده است که از امام باقر(عليه السلام) سؤال شد
که ما شنيده ايم پيغمبر (و يارانش) در طواف با سرعت و شبيه دويدن حرکت مى کردند آيا ما هم اين گونه عمل کنيم و يا به طور معمولى راه برويم؟⁉️
@nahjamira
9💢تفسیرحکمت17
✅ آن بزرگوار پاسخ دقيقى به اين سؤال دادند، فرمودند: پيغمبر اکرم اين دستور را در ماجراى حديبيه داد تا قريش چابکى آن حضرت و يارانش را ببينند (و بترسند)
🔵ولى جمعى از عامه به سبب غفلت از اين موضوع که اين يک حکم موقت و در شرايط خاصى بوده است
هنوز اين کار را ادامه مى دهند ولى من و پدرم در طواف🕋 راه مى رويم».
🍀🌸🍀🍀🍀🌸🍀
@nahjamira
10💢پایان تفسیر حکمت 17
⁉️سؤال دوم اين که مى دانيم خضاب يکى از مستحبات است چگونه امام مى فرمايد: امروز هر کس مخير است بين خضاب و ترک آن؟
🔰پاسخ اين سؤال اين است که در آن زمان پيغمبر اکرم به ياران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و
🍃 امام(عليه السلام) مى فرمايد: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است و اين امر منافاتى با استحباب خضاب ندارد،
♻️ زيرا آثار ديگرى در روحيه خود انسان و همسر و فرزندان و اطرافيان او ممکن است داشته باشد.🌼
@nahjamira
#معجزه_شکرگزاری
✍حضرت☘ امام علی (علیه السلام)☘
یکی از دندانهایشان درد گرفت...
حضرت فرمودند:خدایا ! یک دندانم درد گرفته، یک ذره از استخوان درد گرفته است، حالا اگر همه استخوانهایم درد می گرفت چه می کردم ؟
یعنی گاهی سختیها را کنار سختی بدتری بگذاریم شیرین می شود؛ نگاه ما به مشکلات خیلی اثر دارد. شما گاهی ماشینت به نرده می خورد، ناراحت و عصبانی می شوی حالت گرفته می شود، پایین میآیی دره را میبینی می گویی :
💥اره ،خدا پدرش را بیامرزد نرده را اینجا گذاشته است اول به نرده فحشی میدهیم اما وقتی دره را میبینیم بہ نردہ دعا می کنیم
📚از بیانات #استاد_قرائتی
#اسرار_الهی_آرامش 🌺
@nahjamira
#حکمت18
✳️وَ قَالَ ع فِی الَّذِینَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ - خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ
🍀🌼🌸🍀🌼🌸
و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان که از جنگ کناره گرفتند) حق را خوار کرده، باطل را نیز یاری نکردند.✳️
@nahjamira
1⚜شرح و تفسیرحکمت18⚜
⏹بى طرف هاى منفى⏹
اين سخن حکيمانه امام مربوط به بعضى افراد سرشناس از مسلمانان مانند «سعد بن ابى وقاص» و «عبدالله بن عمر» است
🔹 که در جنگ جمل و صفين با امام همراهى نکردند وبه دشمنان او نيز نپيوستند، بلکه بى طرف ماندند وبه عذرهاى واهى متوسل شدند.
🔸امام درباره آنها مى فرمايد: «حق را تنها گذشتند و باطل را يارى نکردند»; (خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ).
🎈اشاره به اين که گرچه آنها به يارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند;
@nahjamira
2🌼شرح و تفسیر حکمت18🌼
🖋 ولى چون به يارى حق برنخاستند و به پيام قرآن که مى گويد:
«(فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه);
به آن گروه ظالمى که بر ضد پيروان حق (و امام مسلمين) برخاسته بجنگيد تا به فرمان گردن نهند» عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند.🔥
🌹در اين که آيا اين گروه با على(عليه السلام) بيعت کرده بودند ولى در مسئله مبارزه با اصحاب جمل و جنايتکاران شام کوتاه آمده بودند يا از ابتدا زير بار بيعت نرفته بودند، در ميان مورخان اختلاف نظر است.🌹
@nahjamira
3⚜شرح وتفسیر حکمت 18⚜
📚 در بعضى از نقل ها آمده که اينها بيعت را پذيرفتند ولى به فرمان امام در مبارزه با اهل باطل عمل نکردند
و مطابق برخى ديگر از نقل ها از ابتدا زير بار بيعت با آن حضرت نرفتند ❗️و جزء اقليت ناچيزى بودند که بر خلاف جمهور مسلمين از بيعت با امام سر باز زدند.🚫
📙مرحوم علامه شوشترى معتقد است که اکثر روايات حاکى از آن است که اين گروه بيعت نکردند.
@nahjamira
4⚜شرح وتفسیر حکمت 18⚜
در اينجا اين سؤال پيش مى آيد ⁉️که اگر آنها بيعت نکردند چگونه امام انتظار داشت که به لشکر او بپوندند و با باطل مبارزه کنند.❔
✅ پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا اوّلاً جمهور مسلمانان و اکثريت قاطع مهاجران و انصار بيعت کرده بودند
و اين حجت براى همه مردم بود و ترک بيعت گناه بزرگى بود که از آنها سر زد.❗️
🍏🍎🍏🍏🍎🍏
✳️ ثانياً به فرض که آنها بيعت نکرده باشند ولى وظايف يک مسلمان را بايد انجام دهند و به آيات قرآن بايد عمل کنند
⬅️ يعنى همان گونه که نماز و روزه و حج را بايد انجام دهند، به آيه شريفه (فَقاتِلُوا الَّتِى تَبْغي حَتّى تَفِىءَ إِلى أَمْرِ اللّه) نيز بايد گردن نهند.
اين يک وظيفه اسلامى است که به بيعت ربطى ندارد.
@nahjamira