eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾شرح و بسط: ☘روابط اجتماعی 💢می فرماید: پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب و نیکى و خدمت کردن به مردم آنچنان محکم کنید که شما را به منزله نزدیک ترین عزیزان خود بدانند; هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد; ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبت هایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند. ♻️اشک ریختن بعد از مرگ و عشق ورزیدن در حال حیات از لوازم قطعى محبت با مردم است. 💢پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) حسن معاشرت با مردم را نشانه اسلام شمرده شده است. ♻️در حدیث دیگرى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «صاحِبِ الاْخْوانَ بِالاْحْسانِ وَتَغَمَّدْ ذُنُوبَهُمْ بِالْغُفْرانِ; با برادران نیکى کن و گناهانشان را ببخش». 💢 امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «إِنَّهُ لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحْسِنْ صُحْبَةَ مَنْ صَحِبَهُ وَمُرَافَقَةَ مَنْ رَافَقَه; آن کس که با دوستانش خوشرفتارى نکند و با رفیقش رفاقت نداشته باشد از ما نیست». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5872920752788865125.mp3
7.37M
۲۳ جـاده ی "مــا تـا خـــدا" از درون ما می گذرد! کسانی در این جاده، سریعتر به پیش می روند، و زودتر به مقصـد میرسند؛ که سکوت بیشتری دارند. 🎤 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔹موضوعات نهج البلاغه در 192 روز تقدیم به سردار شهید قاسم سلیمانی تا به دست مولا علی علیه السلام برساند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۱۰ تا ۲۲۲.mp3
2.67M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۱۰ تا حکمت ۲۲۲ 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_6035139687578864983.mp3
10.15M
۱۵ أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ / أعراف ۱۸۵ همه‌ی آسمان و زمین و هرچه خداوند آفریده؛ ماکِتی است از سرزمینِ درون ما ❗️ دقیقاً این جمله یعنی چه؟ یعنی جهان با همه‌ی عظمتش، از روی نقشه‌ی نَفْسِ انسان، ساخته شده؟ ✖️اصلاً این جمله، با عقلِ من، جور نیست ❗️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انشاءالله هر هفته به عشق رسول رحمت از اول سوره حمد خلاصه تفسیر علامه جوادی آملی گذاشته می شود. 🌾
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۱۱ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: اگر خیر و شر جهان از خداست آیا خدا ظالم نیست؟ 👈در مورد مساله جبر و اختیار، خدا راه ها را مشخص کرده که هر کدام به کدام مقصد می رسد و کدام نمیرسد و عقل و شرع برای او معین کرده است . حال اگر کار خیر کرد چون امر وجودی است پس به ذات وجود که علت همه موجودات است باز می گردد اما معصیت چون فقدان و شر و نقص است به مبادی عالیه بر نمی گردد. یعنی در صورتی میگوییم خدا آن کار را انجام داد که واقعا یک فعل باشد نه اینکه کاری که انجام نشده(فقدان و نقص) را به خدا نسبت دهیم. اینگونه است... بخش 2️⃣: آیا بیمار را دارو 🏥 درمان می کند یا ؟! 👈گاهی انسان خود را گول می زند و در پناه «من لم یشکر الخالق من لم یشکر المخلوق» زیر چتر دیگری🙏 پناهنده می شود اما فردا می فهمد که کار به دست دیگری بوده است. باید توجه داشت که ذیل همین آیه سوره یوسف خداوند می فرماید: «و ما یؤمن اکثرهم بالله و هم مشرکون» یعنی که اکثر مومنین شکر خدا نکرده و مشرک می شوند. منظور این آیه، شرک خفی است که دیگران را موثر در کارها می دانند. 🔺ما در این دنیا وسایل و ابزار حاکمیت🏛 خدا بر جهان را که علل وسطی هستند می بینیم نه علت غایی و اولیه را پس خیال می کنیم خودمان کاری کرده ایم💪. عباراتی همچون «اول خدا و دوم فلانی» عباراتی شرک آلود است.( انسان موحد همه چیز را از خدا می داند. ) 📣اینکه خدا تاثیر اشیا بر هم را در آنها قرار داده و بوسیله قوانینی آنها را مؤثر قرار داده است در مقام فعلیت اوست یعنی با این وسایل کار را انجام می دهد اما ذات خدا دیگر اینطور نیست که برای ایجاد اثر، نیاز به این وسایل🖌 داشته باشد پس اگر دارو اثر می کند در اثر کردنش مستقل نیست بلکه این اثر را خدا در آن دارو قرار داده و اگر خدا نخواست هیچ گاه اثر نمی کند یا آب رفع عطش می کند. مقام فعل خدا غیر از مقام ذاتش است. 🔻موحد کامل، سلطه مطلق خدا را هم اکنون مشاهده می کند(عین الیقین) و نیازی نیست که بمیرد و بعدا مشاهده کند. این اثر توحید افعالی در انسان است. بخش 3️⃣: مالک یوم الدین: به دو صورت خوانده میشود. مالک و مَلِک. اما بیشتر آنرا مَلِک خوانده اند. : دارنده اصل یک شیء اقسام مالکیت : 1. مالکیت اعتباری: مثلا اعتبار و قرارداد📝 میکنیم که امروز علی مالک فلان لباس🙎 باشد و فردا به دیگری بفروشد و دیگری مالکش باشد. این مالکیت اعتباری است که برای تنظیم کارهای انسانی اعتبار می شود. 2. مالکیت حقیقی محدود: مثل مالکیت انسان بر گوش👂 و چشم👁 خود. این مالکیت را انسان ها اعتبار نکرده اند بلکه او ذاتاً مالک آنهاست اما چون ذات انسان محدود است پس مالکیتش هم بر اعضایش محدود است. 3. مالکیت حقیقی نامحدود: مانند مالکیت پروردگار بر همه موجودات همانند علت که مالک معلول است که اگر خدا نباشد هیچ موجودی نخواهد بود. : از مٌلک گرفته شده (همانطور که مالک از مِلک گرفته شده است): آنکه دارای نفوذ است مَلِک و آنکه دارای اصل شیء است مالک است. مثلا ممکن است اصل مال برای انسان نباشد اما وی بر آن و نفوذ داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند. دلیل ترجیح مَلِک بر مالک: گویند مالک به زمان اضافه نمی شود پس نمی توان گفت مالک روز جزا. دلیل ترجیح مالک بر مَلِک: مالک اعم از ملک است و در مورد خدا که علت همه چیز است مالکیت بر زمان⏰ هم صدق می کند. چون خدا مالک بر نفوذ بر هر چیز نیز هست. (قل اللهم مالک الملک) (تبارک الذی بیده الملک) در آیه 4 سوره حمد، بحث در فرمانروایی است نه بر صاحب بودن. 🔷🔶🔻 معنای آیه این نیست که خدا فرمانروای روز جزاست و فرمانروای دنیا🏕 نیست بلکه در مقام اثبات فرمانروایی خداست و می گوید در روز قیامت همه می فهمند و حتی می بینند که در دنیا هم خداوند مَلِک و صاحب نفوذ بوده اما آنها در دنیا به زید و عمرو متوسل🙌 می شدند تا کارهاشان را حل کند! بخش 4️⃣: دلایل اختصاص به خداوند: 1. او جامع همه کمالات است و ناقص به سمت کمال میل کرده و کامل را حمد می کند و چون همه ناقصند پس حمد (تنها) برای خداست. 2. خداوند، مدبر جهان است. هر مدبر و پرورش دهنده ای محمود🙏 است پس خدا محمود همه موجودات است. 3. ربوبیت خداوند، ربوبیت محمود است زیرا بر اساس خاصه و عامه است. (الرحمن الرحیم) پس ستمی در کار نبوده و ربوبیت وی، روا و رحمت است. 📚 «تفسیر تسنیم» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید حاج حسین خرازی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘خداشناسی 💢أَلْحَمْدُللهِِ الَّذِی بَطَنَ خَفِیَّاتِ الاُْمُورِ، وَ دَلَّتْ عَلَیْهِ أَعْلاَمُ الظُّهُورِ، وَ امْتَنَعَ عَلَى عَیْنِ الْبَصِیرِ، فَلاَ عَیْنُ مَنْ لَمْ یَرَهُ تُنْکِرُهُ وَ لاَقَلْبُ مَنْ أَثْبَتَهُ یُبْصِرُهُ; سَبَقَ فِی الْعُلُوِّ فَلاَ شَىْءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِی الدُّنُوِّ فَلاَ شَیْءَ أَقْرَبُ مِنْهُ. 💢فَلاَ اسْتِعْلاَؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَیْء مِنْ خَلْقِهِ، وَ لاَقُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِی الْمَکَانِ بِهِ. لَمْ یُطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَى تَحْدِیدِ صِفَتِهِ، و لَمْ یَحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِهِ، فَهُوَ الَّذِی تَشْهَدُ لَهُ أَعْلاَمُ الْوُجُودِ عَلَى إِقْرَارِ قَلْبِ ذِی الْجُحُودِ، تَعَالَى اللهُ عَمَّا یَقولُ الْمُشَبِّهُونَ بِهِ وَالْجَاحِدُونَ لَهُ عُلوّاً کَبِیراً! 💢ستايش مخصوص خداوندى است که ذات پاکش از همه چيز مخفى تر است، ولى نشانه هاى واضح و آشکار بر هستى او گواهى مى دهد و هرگز چشم بينا قادر بر مشاهده ذات او نيست و به همين دليل نه چشم کسى که وى را نديده انکارش مى کند و نه قلب کسى که او را شناخته مشاهده اش تواند کرد. 💢در علوّ مقام بر همه پيشى گرفته و چيزى برتر از او نيست. با اين حال چنان نزديک است که چيزى از او نزديکتر نمى باشد نه مرتبه بلندش او را از مخلوقاتش دور کرده و نه نزديکى اش با خلق او را با آنها همسان قرار داده. عقلها را از کنه صفات خويش آگاه نکرده و با اين حال آنها را از معرفت و شناخت لازم باز نداشته است. 💢پس او کسى است که نشانه هاى آشکار جهان هستى بر وجود پاکش گواهى مى دهد که دلهاى منکران به وجودش اقرار دارد. خداوند بسيار برتر است از گفته کسانى که موجوداتى را به او تشبيه مى کنند و يا ذاتش را انکار مى نمايند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط 🌿اى برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم! ♻️ این خطبه تمامأ پیرامون صفات جمال و جلال خدا بحث مى کند و در عباراتى کوتاه و پرمعنى به تعداد زیادى از اسماء حسناى او اشاره مى فرماید. 💢جمله «اَلَّذى بَطَنَ خَفِیّاتِ الأُمُورِ» مفهومش این است که خدا در اسرار نهان، مخفى و پنهان است و به تعبیرى دیگر، کُنه ذاتش از پنهان نیز پنهان تر است ♻️جمله «دَلَّتْ عَلَیْهِ أَعْلامُ الظُّهُورِ» اشاره به این دارد که نشانه هاى او همه جا آشکار است. در آسمانها و کهکشانها، در زمین و دریاها، در جبین همه موجودات زنده، در درون اتم ها. 💢و هر قدر علم و دانش انسانى خیزش بیشترى مى گیرد و اسرار کائنات آشکارتر مى شود دلائل فزونترى بر علم و قدرت و حکمت آن ذات بى مثال به دست مى آید. ♻️ تیزبین ترین دیده ها توانایى مشاهده جمالش را ندارد، چرا که مشاهده حسّى ویژه جسم و جسمانیات است و فرع بر مکان و جهت است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
♻️قرآن مى فرماید: (لاتُدْرِکُهُ الأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ); 👈همچنین هنگامى که (موسى) از سوى (بنى اسرائیل) با جمله «رَبِّ أَرِنی أَنْظُرْ اِلَیْکَ»; درخواست شهود حسّى مى کند با خطاب «لَنْ تَرانی» «هرگز مرا نخواهى دید» مواجه مى شود و هنگامیکه پرتو کوچکى از جلوه پروردگار به صورت صاعقه اى عظیم بر کوه مى خورد و آن را یکباره از هم متلاشى مى سازد عرض مى کند: «سُبحانَکَ تُبْتُ اِلَیْکَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤمِنینَ»; «خداوندا منزهى تو (از این که با چشم دیده شوى) من توبه کردم و نخستین مؤمنانم (و به خوبى دانستم جایى که توان دیدن گوشه کوچکى از جلوه ذات تو را در جهان مخلوقات نداریم کجا مى توان تو را دید). ♻️و در جملات بعد در یک نتیجه گیرى روشن به این معنى اشاره شده که هیچ انسان آگاه و با انصافى با وجود این همه دلائل روشن نمى تواند ذات پاک او را انکار کند هر چند از دائره مشاهده حسّى بیرون است و آنها که مؤمن به وجود او هستند نباید انتظار مشاهده او را داشته باشند. حضرت امیر میفرماید: «لاتُدْرِکُهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةَ الْعِیانِ وَلکِنْ تُدْرِکُهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الإِیمانِ»; «چشمها هرگز او را آشکارا نمى بیند ولى قلبها با نیروى حقیقت ایمان وى را درک مى کند» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ShahadatImamHadi1400[04].mp3
6.47M
🎙من به امام هادی مدیونم 🔺حاج میثم مطیعی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
امام هادی علیه السلام : شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است، چون نعمت متاع دنیای فانی است ولکن شکر، نعمت جاودانه آخرت است. 📖 تحف العقول، ص ۴۸۳
خلاصه ای از اعمال ماه رجب
4_6042078383339211397.mp3
11.47M
۱۶ «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِين ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِين... ⚜ و به يقين، انسان را از عصاره‏‌اى از گل آفريديم سپس او را [ به صورت ] نطفه‏‌اى در جايگاهى استوار قرار داديم...» | مؤمنون ۱۲ و ۱۳ ⁉️ قرار دادیم؟! مگر خدا، یکی نیست؟! پس چرا در بسیاری از آیات قرآن، فعل جمع به کار برده شده است؟! دست مرموزی که محققان از آن با نام «هوش طبیعت» یاد می‌کنند، در حقیقت، چه نیروییست؟! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید حمیدرضا ملاحسنی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم 💠 شکر قدرت 💢إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ. 💢اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانه پيروزي قرار ده. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7