🌸فراز هفتم خطبه 192🌸
🅾وَ لَقَدْ دَخَلَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ مَعَهُ أَخُوهُ هَارُونَ(عليهما السلام)عَلَى فِرْعَوْنَ، وَ عَلَيْهِمَا مَدَارِعُ الصُّوفِ، وَ بِأَيْدِيهِمَا الْعِصِيُّ، فَشَرَطَا لَهُ ـ إِنْ أَسْلَمَ ـ بَقَاءَ مُلْکِهِ، وَ دَوَامَ عِزِّهِ;
🅾موسى بن عمران با برادرش هارون بر فرعون وارد شدند در حالى که پيراهنهاى بلند پشمين به تن داشتند و در دست هر کدام عصايى (همچون عصاى چوپانها) بود (او را دعوت به سوى خداوند يگانه کردند و) با او شرط کردند که #اگر تسليم فرمان خدا شود عزّت و قدرتش پايدار و حکومتش بر قرار خواهد بود🤔👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️فَقَالَ:
«أَلاَ تَعْجَبُونَ مِنْ هذَيْنِ يَشْرِطَانِ لِي دَوَامَ الْعِزِّ، وَ بَقَاءَالْمُلْکِ; وَ هُمَا بِمَا تَرَوْنَ مِنْ حَالِ الْفَقْرِ وَ الذُّلِّ، فَهَلاَّ أُلْقِيَ عَلَيْهِمَا أَسَاوِرَةٌ مِنْ ذَهَب»؟ إِعْظَاماً لِلذَّهَبِ وَ جَمْعِهِ، وَ احْتِقَاراً لِلصُّوفِ وَ لُبْسِهِ! وَ لَوْ أَرَادَ اللّهُ سُبْحَانَهُ لاَِنْبِيَائِهِ حَيْثُ بَعَثَهُمْ أَنْ يَفْتَحَ لَهُمْ کُنُوزَ الذِّهْبَانِ، وَ مَعَادِنَ الْعِقْيَانِ، وَ مَغَارِسَ الْجِنَانِ، وَ أَنْ يَحْشُرَ مَعَهُمْ طُيُورَ السَّماءِ وَ وُحُوشَ الاَْرَضِينَ لَفَعَلَ، وَ لَوْ فَعَلَ لَسَقَطَ الْبَلاَءُ،
⭕️ولى فرعون گفت: آيا از اين دو نفر تعجّب نمى کنيد که بقاى ملک و دوام عزّتم را تضمين مى کنند در حالى که فقر و ذلّت از سر و وضعشان مى بارد؟!
⭕️(اگر راست مى گويند) چرا دستبندهايى از طلا (از سوى خدا) به آنها داده نشده است؟
👈اين سخن را فرعون به جهت بزرگ شمردن طلا و گردآورى آن و تحقير پشم و پوشيدن آن گفت، در حالى که #اگر_خداوند سبحان مى خواست به هنگام مبعوث ساختن پيامبرانش درهاى گنجهاى طلا و معادن زر ناب و باغهاى خرّم و سرسبز را به روى آنها بگشايد; مى گشود
⭕️و #اگر_اراده مى کرد پرندگان آسمان و وحوش زمين را همراه آنها گسيل دارد; مى داشت;
⭕️ ولى اگر اين کار را مى کرد #ارزش_ابتلا آزمايش از ميان مى رفت،
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸ادامه خطبه🌸
💢و لو فعل لسقط البلاء وَ بَطَلَ الْجَزَاءُ، وَ اضْمَحَلَّتِ الاَْنْبَاءُ، وَ لَمَا وَجَبَ لِلْقَابِلِينَ أُجُورُ الْمُبْتَلِينَ، وَ لاَ اسْتَحَقَّ الْمُؤْمِنُونَ ثَوَابَ الُْمحْسِنِينَ، وَ لاَ لَزِمَتِ الاَْسْمَاءُ مَعَانِيَهَا. وَ لکِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ رُسُلَهُ أُولِي قُوَّة فِي عَزَائِمِهِمْ، ...
💢اگر خداوند چنین می کرد، 🌀ارزش آزمایش از میان می رفت 🌀پاداش و جزاى نيکوکاران بى اثر مى شد 🌀و وعده هاى الهى بى فايده مى گشت، 🌀مطيعان، مستحقّ اجر و پاداش امتحان دهندگان نمى شدند 🌀و مؤمنان استحقاق ثواب نيکوکاران را نمى يافتند 🌀و نامها (نام مسلم، مؤمن، مخلص و...) با معانى خود همراه نمى گشت.
💢اما خداوند سبحان پيامبران خود را از نظر عزم و اراده، #قوى و از نظر ظاهر، #فقير و تهيدست در چشم مردم قرار داد;
💢ولى فقرى توأم با قناعتى که قلبها و چشمها را پر از غنا مى کرد، همراه ضعف ظاهرى که چشمها و گوشها (ى دنياپرستان) را آزار مى داد (در جهات معنوى، قوى و نيرومند و در جهات مادّى، ساده و بى آلايش بودند).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز هشتم خطبه 192🌸
⭕️وَ لَوْکَانَتِ الاَْنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّة لاَ تُرَامُ، وَ عِزَّة لاَتُضَامُ، وَ مُلْک تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذلِکَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الإِعْتِبَارِ، وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الإِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَة قَاهِرَة لَهُمْ، أَوْ رَغْبَة مَائِلَة بِهِمْ،
ترجمه
⭕️اگر پيامبران داراى قدرتى بودند که کسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، 🌀و توانايى و عزتى داشتند که هيچ گاه مغلوب نمى شدند، 🌀و سلطنت و شوکتى که گردنها به سوى آن کشيده مى شد🌀 و از راههاى دور بار سفر به سوى آنان مى بستند ـ اگر چنين بودند ـ پذيرش دعوت آنان براى مردم آسانتر و سرکشى در برابر آنان مشکل تر بود.
⭕️و مردم به جهت ترسى که بر آنها مستولى مى شد، يا علاقه و انتظارى که آنان را متمايل به پيامبران مى ساخت به آنها ايمان مى آوردند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸زندگی ساده انبیاء🌸
💢 فَکَانَتِ النِّيَّاتُ مُشْتَرَکَةً، وَالْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَةً. وَ لکِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ أَرَادَ أَنْ يَکُونَ الاِتِّبَاعُ لِرُسُلِهِ، وَ التَّصْدِيقُ بِکُتُبِهِ، وَ الْخُشُوعُ لِوَجْهِهِ، وَ الاِسْتِکَانَةُ لاَِمْرِهِ، وَ الاِسْتِسْلاَمُ لِطَاعَتِهِ، أُمُوراً لَهُ خَاصَّةً لاَ تَشُوبُهَا مِنْ غَيْرِهَا شَائِبَةٌ.وَ کُلَّمَا کانَتِ الْبَلْوَى وَ الاِخْتِبَارُ أَعْظَمَ کانَتِ الْمَثُوبَةُ وَ الْجَزَاءُ أَجْزَلَ.
💢در اين حال نيّات و انگيزه ها خالص نبود (و غير خدا در آن شرکت داشت)
💢به همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى شد (و اجر کمى داشتند).
💢ولى خداوند سبحان اراده کرده است که 🌀پيروى از رسولانش و🌀 تصديق کتابهايش و 🌀خضوع در برابر ذات پاکش و 🌀تواضع در برابر فرمانش و 🌀تسليم در مقابل اطاعتش امورى باشد که فقط به جهت او انجام گيرد
⭕️ و چيز ديگرى آن را مشوب و ناخالص نکند، (و به يقين) هر قدر #امتحان و آزمايش #عظيم تر (و مشکل تر) باشد #ثواب و پاداشش فزونتر خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸چرا زندگى انبيا ساده بود؟🌸
💠امام(عليه السلام) در اين بخش به بيان آثار معنوى وتربيتى ساده زیستی انبیاء مى پردازد
💠آنچه در برنامه هاى دينى اهميّت فوق العاده دارد اخلاص و خلوص نيت است و به يقين اگر پيشوايان دين جلال و شکوه سلاطين را داشته باشند نيّتها غالباً آلوده مى گردد، ◀️گروه کثيرى از مردم براى تأمين دنيا و برخوردارى از امکانات آن پيشوايان به سراغ آنها مى روند که: «النّاسُ عَبيدُ الدّنيا»
◀️ و گروه ديگرى با انگيزه هاى دوگانه; انگيزه هاى مادى و معنوى به سراغ آنها مى روند که اولى به يگانگى از خدا و دومى نوعى از شرک است.
سپس براى تأکيد اين مطلب امام(عليه السلام) به پنج چيز اشاره مى کند که همه آنها بايد با خلوص نيّت انجام گيرد:
⬅️ـ قبول دعوت پيامبران،
⬅️ تصديق به کتابهاى آسمانى،
⬅️ خشوع عملى در برابر ذات پاک خدا،
⬅️ تسليم درونى و قلبى در برابر فرمان او،
⬅️و تسليم عملى و انجام اوامر او.
💠به اين ترتيب بايد ايمان و عمل و اخلاق همه خالصانه صورت گيرد ـ قرآن مجيد نيز مى فرمايد: (أَلاَ للهِِ الدِّينُ الْخَالِصُ) و در جاى ديگر مى فرمايد: (وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ).
💠نتيجه نهايى اين که ساده بودن زندگى انبيا و دورى آنان از زرق و برق دنيا، اهل ايمان را در برابر آزمون سخت ترى قرار مى دهد و بديهى است هر قدر آزمون سخت تر باشد پاداش قبول شدگان در آن سنگين تر خواهد بود، و در واقع اين يک درس بزرگ #اخلاص براى همه کسانى است که مى خواهند در خط انبيا حرکت کنند که آنها نيز همين راه را طى کنند تا پيروان مخلصى تربيت کنند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز نهم خطبه 192 🌸
☘خانه کعبه مثال دیگر☘
💢أَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ اللّهَ، سُبْحَانَهُ، اخْتَبَرَ الاَْوَّلِينَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَيْهِ، إِلَى الاْخِرِينَ مِنْ هذَا الْعَالَمِ; بِأَحْجَار لاَ تَضُرُّ وَ لاَ تَنْفَعُ، وَ لاَ تُبْصِرُ وَ لاَ تَسْمَعُ. فَجَعَلَهَا بَيْتَهُ الْحَرَامَ «الَّذِي جَعَلَهُ لِلنَّاسِ قِياماً». ثُمَّ وَضَعَهُ بِأَوْعَرِ بِقَاعِ الاَْرْضِ حَجَراً، وَ أَقَلِّ نَتَائِقِ الدُّنْيَا مَدَراً...
ترجمه
💢آيا نمى بينيد خداوند انسانهاى نخستين را از زمان آدم تا آخرين آنها را در اين عالم با سنگهايى (منظور خانه کعبه است) آزمايش نموده 🌀که نه زيان مى رساند نه سودى مى بخشد، 🌀نه مى بيند و نه مى شنود،
💢و اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را موجب پايدارى و پابرجايى مردم ساخته است.
💢سپس آن را در 🌀سنگلاخ ترين مکانها و بى گياه ترين ريگزارهاى زمين و 🌀تنگ ترين درّه ها، در ميان کوههاى خشن و شنهاى نرم و روان 🌀و چشمه هاى کم آب و آباديهاى پراکنده قرار داد که نه شتر به آسانى در آن پرورش مى يابد و نه اسب و گاو و گوسفند. (نه بناى قابل ملاحظه اى دارد و نه سرزمين پربارى). 🤔🤔
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸حکمت وجود کعبه و ربط آن به بهشت🌸
❇️ ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ وَلَدَهُ أَنْ يَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ، فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِمْ، وَ غَايَةً لِمُلْقَى رِحَالِهِمْ. تَهْوِي إِلَيْهِ ثِمَارُ الاَْفْئِدَةِ مِنْ مَفَاوِزِ قِفَار سَحِيقَة..... وَ يَرْمُلُونَ عَلَى أَقْدَامِهِمْ شُعْثاً غُبْراً لَهُ. قَدْ نَبَذُوا السَّرَابِيلَ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ، وَ شَوَّهُوا بِإِعْفَاءِ الشُّعُورِ مَحَاسِنَ خَلْقِهِمْ، ابْتِلاَءً عَظِيماً، وَ امْتِحَاناً شَدِيداً، وَ اخْتِبَاراً مُبِيناً، وَ تَمْحِيصاً بَلِيغاً، جَعَلَهُ اللّهُ سَبَباً لِرَحْمَتِهِ، وَ وُصْلَةً إِلَى جَنَّتِهِ.
❇️سپس آدم و فرزندانش را فرمان داد که به سوى آن رخت سفر بربندند، 🌀آنجا را مرکز اجتماع و سرمنزل مقصود و باراندازشان قرار داد،
🌀که ميوه دلها از ميان فلاتها و دشتهاى دور دست و🌀 از درون درّه هاى عميق و جزاير از هم پراکنده درياها به سوى آن سرازير مى شود تا
🌀مردم شانه ها را متواضعانه حرکت دهند و 🌀لا اله الاّ اللّه گويان گرد اين خانه طواف کنند 🌀و با موهاى آشفته و بدنهاى پر گرد و غبار هروله نمايند، 🌀در حالى که لباسها را به کنارى افکنده و با ترک اصلاح سر و صورت زيباييهاى خود را دگرگون ساخته اند.
❇️اين آزمايشى است بزرگ و امتحانى است شديد و آشکار ❇️و پاکسازى مؤثرى که خدا آن را #سبب_رحمتش و #وصول_به_بهشتش قرار داده است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام
🌻فراز دهم خطبه 192🌻
🍀چرا کعبه در میان نهرها و باغها نیست🍀
⭕️وَ لَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ، وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ، بَيْنَ جَنَّات وَ أَنْهَار، وَ سَهْل وَ قَرَار، جَمَّ الاَْشْجَارِ، دَانِيَ الثِّمَارِ، مُلْتَفَّ الْبُنَى، مُتَّصِلَ الْقُرَى، بَيْنَ بُرَّة سَمْرَاءَ، وَ رَوْضَة خَضْرَاءَ، وَ أَرْيَاف مُحْدِقَة، وَ عِرَاص مُغْدِقَة، وَ رِيَاض نَاضِرَة، وَ طُرُق عَامِرَة،
لَکَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَى حَسَبِ ضَعْفِ الْبَلاَءِ.
ترجمه
⭕️اگر خداوند سبحان مى خواست مى توانست خانه محترم خود و اماکن پر عظمتش را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهاى هموار و آرام و پر درخت 🌀که ميوه هايش در دسترس باشد 🌀داراى بناهاى فراوان و آباديهاى به هم پيوسته در ميان گندم زارها و باغهاى خرم و پر گل و گياه و🌀 روستاهاى سرسبز و زمينهاى پر آب و🌀 گلزارهاى پر طراوت و جاده هاى آباد قرار دهد;
⭕️امّا در اين صورت به همان نسبت که آزمون، ساده تر بود پاداش و جزا نيز کوچک تر مى شد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7