eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
S Pirozfar: 🌸ادامه ويژگى هاى مهم قرآن🌸 💢قرآن کلام خداست و کلام خدا همچون ذات خدا پايان ناپذير و نامحدود است، همان گونه که در حديث پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) آمده است: « شگفتيهاى قرآن شمارش نمى گردد و غرائب آن هرگز کهنه نمى شود».اين پيام یعنی مفسران هرگز تصوّر نکنند آنچه را از قرآن استفاده کرده اند آخرين سخن است و نکته تازه و جديدى ماوراى آن نيست. 👈در و و امتياز، اشاره به روشن بودن راه قرآن و تضمين هدايت پويندگان اين راه است: نه مسافرانش گمراه مى شوند، نه نشانه هايش بر رهروان پوشيده مى ماند و نه منزلگاه هاى مطمئنّش بر کسى مخفى خواهد ماند 💢سپس امام به پنج وصف هماهنگ ديگر قرآن اشاره کرده، مى فرمايد:    1⃣ هر دانشمندى تشنه علم بيشتر است، زيرا طعم علم و دانش را چشيده است و چون علوم و دانش هاى قرآن مجيد بسيار گسترده و نامحدود است، دانشمندان مى توانند با آن عطش علمى خود را فرو بنشانند. 💢در کلمات قصار امام(عليه السلام) آمده است :  دو گروه گرسنه اند که هرگز سير نمى شوند; طالبان علم و طالبان دنيا».  2⃣در فصل بهار عالم طبيعت، زندگى را از سر مى گيرد. قرآن مجيد نيز در دلهاى آگاهان همين اثر را دارد; گلهاى فضيلت، ميوه هاى لذت بخش ايمان و اخلاق و معرفت و سرانجام قرب الهى در پرتو قرآن فراهم مى شود. 3⃣امام قرآن را جادّه وسيع و روشن رهروان راه حق مى شمرد، زيرا صالحان در مسير سير و سلوک الى الله گام بر مى دارند و بهترين جاده اى را که مى توانند براى رسيدن به مقصد برگزينند مسير قرآن مجيد است. 4⃣ قرآن دارويى است که به طور کامل درمان مى کند و فاقد هر عارضه منفى است.  5⃣ نورهاى عالم ماده، گاه آميخته با ظلمت اند (مانند نور بين الطلوعين و بين الغروبين) ولى نور قرآن نه غروب و افولى دارد و نه خسوف و کسوفى، زيرا از نور علم حق سرچشمه گرفته و در آنجا ظلمت راه ندارد (اَللهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ..).   💢قرآن درمان بيماريهاى جسمانى نيز هست. در مورد تأثير سوره «حمد» براى بيماريهاى ظاهرى تأکيد شده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 خوش به حال حاملان قرآن
 🌸وَ مَطِيَّةً لِمَنْ أَعْمَلَهُ، وَ آيَةً لِمَنْ تَوَسَّمَ، وَ جُنَّةً لِمَنِ اسْتَلاَْمَ. وَ عِلْماً لِمَنْ وَعَى، وَ حَدِيثاً لِمَنْ رَوَى، وَ حُکْماً لِمَنْ قَضَى.  🌸قرآن نجات دهنده خوبى است براى کسى که به آن عمل کند 🌸و مرکب راهوارى است براى آن کس که آن را به کار گيرد. 🌸نشانه افتخارى است براى کسى که خود را با آن نشانه گذارى کند 🌸و سپر مطمئنّى است براى آن کس که خود را در پناه آن قرار دهد. 🌸علم و دانش پرارزشى است براى کسى که آن را حفظ و نگهدارى کند 🌸 و گفتار والايى است براى آن کس که آن را روايت نمايد 🌸و حکم قاطعى است براى کسى که با آن قضاوت کند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
امام(عليه السلام) در هفت وصف باقى مانده از 42 وصفى که در اين بخش درباره قرآن بيان کرده 💢 جمله هاى اول و دوم، مؤمنان به قرآن را به کسى تشبيه مى کند که بر مرکبى از نور سوار شده و به سوى آسمان سعادت در پرواز است، مرکبى مطمئن و راهوار.  💢جمله سوم قرآن را مدال افتخارى مى شمارد براى همه کسانى که آن را نشانه زندگى خود قرار مى دهند. 💢جمله چهارم آن را زرهى شمرده که انسان را در نبرد با دشمنان از گزند حوادث، حفظ مى کند. هم دشمنان ظاهرى و مخالفان اسلام و هم دشمنان باطنى و درونى; يعنى هواى نفس و هم دشمنى پنهانى يعنى شيطان. 💢پنجمين و ششمين و هفتمين وصف، در واقع به علوم حاصل از قرآن اشاره مى کند; 💢جمله «وَ عِلْماً لِمَنْ وَعى» اشاره به استدلالات منطقى قرآن و 💢جمله «حَديثاً لِمَنْ رَوى» اشاره به حديث نقلى و احاديثى که از ناحيه وحى به دست آمده است, می باشد. 💢در آخرين جمله، به کاربرد علمى آن در مسئله قضاوت و داورى اشاره مى کند.و اگر قضا هر گونه حکم و قضاوت را شامل شود، همه احکام فقهى و عقيدتى را در بر گيرد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️خطبه 199 در يک نگاه⭕️   ☘ امام(عليه السلام) در اين گفتار خود به #چهار موضوع مهم از تکاليف اسلامى سفارش مى کند 1⃣ بخش اوّل، به مسئله نماز و اهميّت آن مى پردازد و به کيفيت عالى و کميّت کافى آن اشاره کرده، 👈نماز را وسيله نجات در آخرت و سبب پاکى از گناهان در دنيا و شستشوى جان و دل از رذائل اخلاقى مى شمرد و اهتمام پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و مؤمنان راستين را نسبت به آن يادآور مى شود. 2⃣بخش دوم، به مسئله زکات که بعد از نماز مهم ترين رکن ايمان است، مى پردازد و آن را کفاره گناهان و حجابى در برابر آتش دوزخ مى شمرد و پرداختن آن را افتخارى بزرگ مى داند، و کسانى را که از اين نکته غافلند، سرزنش مى کند. 3⃣بخش سوم، به سراغ موضوع بسيار مهم ديگرى مى رود که آن اداى امانت است. اهل امانت را سعادتمندان، و خائنان به امانت را شکست خوردگان و مأيوسان از رحمت الهى مى شمرد و به تفسير کوتاهى از آيه شريفه (إِنَّا عَرَضْنَا الاَْمَانَةَ...)مى پردازد.  4⃣بخش چهارم از موضوعى سخن مى گويد که ضامن اجراى همه تکاليف و احکام الهى است و آن مراقبت و احاطه علمى پروردگار بر همه اعمال انسانهاست. نه تنها خداوند احاطه علمى دارد، بلکه اعضا و جوارح و ضمائر انسانها را نيز ناظران و مراقبان حق بر اعمال او مى شمرد.جمله «کانَ يُوصي بِهِ أصْحابَهُ» نشان مى دهد که امام(عليه السلام) اين سخن را در هر فرصت مناسبى تکرار مى کرد و به ياران خود درباره به اين چهار اصل مهم هشدار مى داد.  💢سزاوار است پيوندگان راه امام(عليه السلام) نيز همين برنامه را ادامه دهند و خود و ياران خود را به اين اصول چهارگانه نجات بخش، همواره توصيه کنند.
#نماز_با_حضور_قلب نماز در هیچ حالی نباید ترک شود. در عین شدت و مِحنت، در بُحبوحه‌ی میدان جهاد، در هنگام فراغ و آسایش، و حتی در میان محیط لجن‌آلودی که انسان با هوس‌ها و کینه‌ها و شهوت‌ها و خودخواهی‌ها، پیرامون خود پدید آورده است. نماز یک شربت مقوّی و شفا بخش است، باید آن را با دل و جان خود نوشید و از هر نقطه که در آن واقع شده‌ایم، یک گام یا یک میدان به بهشت رضوان نزدیک شد. ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
عاقبت نور جلوه گر گردد شب تاریک ما سحر گردد آن سفر کرده باز برگردد روزگارفراق سر گردد میرسد با قدوم او برکات به گلستان روی او صلوات خوش نسیم بهار می آید هر نفس عطر یار می اید آن بهشتی عذار می اید عاشقان را نگار می آید نام او را چه دلنشین شهدیست آن جمال محمدی مهدیست جلوه ی نور سرمدی دارد کرم و لطف بی حدی دارد عصمت از رجس و هر بدی دارد جلوات محمدی دارد آسمان کرامت و فضل است عاشق چهره ی ابالفضل است سرو قامت شبیه پیغمبر میتوان دید در رخش حیدر صورت اوست مجتبی یکسر سیدالشهداست پا تاسر در وجودش تمام ایمان است سوره ی عصر و قدر و انسان است روز موعود پرچمی بر دوش با نوایی که کعبه اش مدهوش سر دهد بانگ : اهل عالم گوش از طنینش جهان شود به خروش ظالمان را زوال پیدا شد نور صاحب زمان هویدا شد میرسد با ظهور او امداد شیعه از قید غم شود آزاد در مدینه کند ز مادر یاد چهار قبر بقیع شود آباد در جوار مدینه الزهرا پرچم مرتضی رود بالا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸فراز اوّل خطبه 199🌸 ☘اهمیت نماز☘   تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلاَةِ، وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا، وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا، وَ تَقَرَّبُوا بِهَا، فَإِنَّها (کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ کِتَاباً مَّوْقُوتاً). أَلاَ تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِينَ سُئِلُوا: (مَا سَلَکَکُمْ فِي سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّينَ).  ترجمه 💥برنامه را به خوبى مراقبت کنيد و در آن بکوشيد. 💥بسيار بخوانيد و به وسيله آن به خدا جوييد، زيرا بر همه مؤمنان در اوقات مخصوص واجب است. 💥آيا پاسخ دوزخيان را در برابر اين سؤال که «چه چيز شما را به کشانيد؟» نمى شنويد که مى گويند: «ما از نمازگزاران نبوديم». 💥☘💥☘ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰وَ إِنَّها(الصلوه) لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ، وَ تُطْلِقُهَا إِطْلاَقَ الرِّبَقِ، وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ بِالْحَمَّةِ تَکُونُ عَلَى بَابِ الرَّجُلِ، فَهُوَ يَغْتَسِلُ مِنْهَا فِي الْيَوْمِ و اللَّيْلَةِ خَمْسَ مَرَّات، فَمَا عَسَى أَنْ يَبْقَى عَلَيْهِ مِنَ الدَّرَنِ؟ 🔰 گناهان را فرو مى ريزد، همچون فروريختن برگ از درختان (در فصل پاييز)  🔰و طنابهاى معاصى را از گردنها مى گشايد. 🔰پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلّم را به چشمه آب گرمى تشبيه فرمود که بر در خانه انسان باشد و او هر شبانه روز پنج مرتبه خود را در آن شستشو دهد که بى شکّ چرک و آلودگى در بدنش باقى نخواهد ماند ( پنج گانه نيز روح و قلب انسان را شستشو مى دهند و آثارى از گناه در آن باقى نمى گذارند) 💥☘💥☘ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلاَةِ، وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا، وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا، وَ تَقَرَّبُوا بِهَا 👈نماز را به خوبى مراقبت کنيد و 👈 در محافظت آن بکوشيد. 👈 بسيار نماز بخوانيد و 👈 به وسيله آن به خدا تقرّب جوييد، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥صبر بر برپایی نماز💥 💢وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهَا رِجَالٌ مِنَ الْمُؤْمِنيِنَ الَّذِينَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْهَا زِينَةُ مَتَاع، وَ لاَ قُرَّةُ عَيْن مِنْ وَلَد وَ لاَ مَال. يَقُولُ اللّهُ سُبْحَانَهُ: (رِجَالٌ لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ وَ إِقَامِ الصَّلاَةِ وَ إِيتَآءِ الزَّکَاةِ). وَ کَانَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ نَصِباً بِالصَّلاَةِ بَعْدَ التَّبْشِيرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ، لِقَوْلِ اللّهِ سُبْحَانَهُ: (وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْهَا) 💢قطعا آن گروه از مؤمنان که زينت متاع دنيا و فرزندان و اموالى که مايه چشم روشنى است، آنها را به خود مشغول نداشته، حق را خوب شناخته اند. 💢خداوند سبحان درباره آنها مى فرمايد: «آنها مردانى هستند که تجارت و بيع آنان را از و برپاداشتن و پرداختن باز نمى دارد و رسول خدا بعد از بشارت به ، خويش را براى به تعب و مشقّت مى انداخت، زيرا خداوند به او فرموده بود: «خانواده خويش را به دعوت کن و در برابر آن باش» (زيرا نماز کليد ورود به بهشت است) 💥☘💥☘ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
 فَکَانَ(رسول الله صل الله علیه وآله)ُ يَأْمُربِها أَهْلَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَيْهَا نَفْسَهُ. آن حضرت صل الله علیه وآله پى در پى اهل بيت خود را به نماز دعوت مى کرد و خود را بر آن وادار مى فرمود (و در انجام آن اصرار و شکيبايى داشت).